A Porsche nevének hallatán sokaknak elsőre a 911-es sorozat ugrik be, amely évtizedek óta a márka zászlóshajója. Azonban a 924-es modell története éppoly izgalmas, hiszen ez az autó képviselte a Porsche egyik legnagyobb paradigmaváltását: a frontmotoros kialakítást és a megfizethetőbb sportautók piacára való belépést. Bár kezdetben sok kritika érte, ma már klasszikusként tekintenek rá, amely megalapozta a későbbi frontmotoros modellek sikerét.
Történelmi háttér: egy nem várt kezdet
A 924-et a Porsche eredetileg az Audi megbízásából fejlesztette ki az 1970-es években, azzal a céllal, hogy egy megfizethető sportautót hozzanak létre. Az Audi végül elállt a projektől, de a Porsche felismerte a modellben rejlő lehetőséget, és saját neve alatt dobta piacra 1976-ban.
Ez a modell eltért a Porsche addigi hagyományaitól: nem farmotoros, hanem frontmotoros kialakítást kapott, hátsókerék-meghajtással és transaxle-elrendezéssel, amely a súlyelosztást optimalizálta. Az alapmotor egy négyhengeres, 2,0 literes, 125 lóerős erőforrás volt, amelyet az Audi-tól származtattak, amiért sok kritika érte az autót az autórajongók körében.
Megjelenése és technológiája minimalizmust sejtetett a Porsche stílusában
A 924 karcsú és aerodinamikus vonalai az időszak sportautóinak modern eleganciáját tükrözték. Az egyszerű, mégis hatékony formatervet Harm Lagaay, a Porsche dizájnere alkotta meg, aki később olyan modelleken dolgozott, mint a 911 vagy a 928.
A transaxle-rendszer forradalmi megoldás volt: a motor az első tengelynél, míg a váltó a hátsó tengelynél kapott helyet, amely közel 50:50 arányú súlyelosztást biztosított. Ez az elrendezés jelentősen javította az autó vezethetőségét és menetdinamikáját.
Teljesítmény, változatok
Az alapmodell 125 lóereje nem tűnhet soknak, de a 924 alacsony súlyának (mindössze 1 tonna körüli) köszönhetően a teljesítmény megfelelő volt, különösen a kanyargós utakon. Az autó gyorsulása 0-ról 100 km/h-ra körülbelül 9 másodperc volt, végsebessége pedig 200 km/h körül mozgott.
A Porsche később különböző változatokat is bemutatott, köztük a 924 Turbo-t (931-es kód), amely egy 2,0 literes turbómotort kapott, akár 177 lóerővel, valamint a 924 Carrera GT-t, amely a versenypályák világát célozta meg, és ma az egyik legkeresettebb modell a gyűjtők körében.
Kritika és megítélés
A 924-es megosztó fogadtatása részben annak volt köszönhető, hogy az Audi által fejlesztett motorral indult, amely sokak szerint nem méltó a Porsche hírnevéhez. Azonban az idő igazolta, hogy a 924 egy jól átgondolt, kiváló vezetési élményt nyújtó sportautó, amely sikeresen kiszélesítette a Porsche vásárlói bázisát.
A modell piaci sikere – több mint 150 000 példány talált gazdára 1988-as gyártási leállításáig – megalapozta a Porsche további frontmotoros modelljeinek, például a 944 és a 968 sorozatnak az útját.
A Porsche 924 – örökség, gyűjtői státusz
Ma a 924-et egyre nagyobb becsben tartják az autógyűjtők és rajongók. Egyszerű technológiája és viszonylag alacsony fenntartási költségei miatt sokan választják első klasszikus Porsche-ként. Az eredeti állapotú példányok, különösen a ritkább változatok, mint a Carrera GT, egyre értékesebbek a piacon.
A 924 helye a Porsche történetében
Bár a 924 nem volt a legerősebb vagy leggyorsabb Porsche, kétségtelenül fontos mérföldkő volt a márka történetében. Ez az autó mutatta meg, hogy a Porsche képes új irányokba elindulni, és egy szélesebb vásárlói réteget is elérni anélkül, hogy feladná sportautós örökségét.
Az idő múlásával a 924 bizonyította, hogy az igazi értéket nem mindig a lóerők száma vagy a márkajelzés eredete adja, hanem az innováció, a vezetési élmény és a dizájn iránti elkötelezettség.





![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-180x135.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-180x135.jpg)


































![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-100x75.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-100x75.jpg)


