Főoldal Hírek Egy apró csavar miatt hív vissza 55 ezer hibrid Toyota modellt a...

Egy apró csavar miatt hív vissza 55 ezer hibrid Toyota modellt a gyártó

A Toyota világszerte mintegy 55 ezer hibrid Camryt és Corolla Cross Hybridet hív vissza, mert a hajtáslánc inverterében lévő egyik csavar nem minden esetben megfelelően meghúzott, ami szélsőséges esetben menet közbeni hajtásvesztést vagy akár tűzesetet is okozhat.

Miért hívják vissza a hibrideket?

A mostani akció középpontjában a Toyota hibrid hajtásláncának egyik kulcseleme, az úgynevezett inverter áll, amely az elektromos és a benzines rendszer között szabályozza az energiaáramlást. A gyártó vizsgálatai szerint az inverteren belül található egyik rögzítőcsavar bizonyos autókban nem kapta meg a gyárilag előírt meghúzási nyomatékot, így idővel meglazulhat.pressroom.

Ha a csavar meglazul, az inverter elektromos csatlakozása részlegessé válhat, ami túlmelegedéshez, ívkisüléshez vezethet, és szélsőséges esetben az egység meghibásodását vagy tűzesetet okozhat. A hibás kontaktus járhat figyelmeztető lámpák felvillanásával, a teljesítmény drasztikus csökkenésével, illetve bizonyos helyzetekben a hajtás hirtelen megszűnésével, ami autópálya-tempónál a baleseti kockázatot is növeli.

Mely modelleket érinti a visszahívás?

A visszahívás az új generációs hibrid Toyota Camry és a Corolla Cross Hybrid meghatározott példányaira vonatkozik. Az Egyesült Államokban körülbelül 55 000 – hivatalos adatok szerint 55 405 – autót érint az akció, döntő többségük 2025–2026-os modellévű Camry, kisebb részük 2026-os Corolla Cross Hybrid.

Kanadában további mintegy 2400 járműre terjed ki ugyanennek a hibának a javítása, a Toyota helyi leányvállalata külön közleményben erősítette meg a kampányt. A probléma az NHTSA amerikai közlekedésbiztonsági hatósághoz érkezett mezőnyjelentések és garanciális igények alapján rajzolódott ki, de eddig sem balesetről, sem sérülésről nem érkezett igazolt bejelentés a hibával összefüggésben.

Milyen tünetekre figyeljenek a tulajdonosok?

A Toyota szerint a hiba többféle jelenséggel is felhívhatja magára a figyelmet, mielőtt komolyabb következményekkel járna. A tulajdonosoknak érdemes résen lenniük, ha:

  • váratlanul hibrid- vagy motorhiba-piktogram jelenik meg a műszerfalonautoblog+1
  • az autó hirtelen „vészüzembe” vált, érezhetően csökken az elérhető teljesítménycars+1
  • furcsa szag, füst vagy rendellenes zaj érkezik a motortérből, különösen erőteljes gyorsításkorcarscoops+1

A visszahívás tényét az érintett országok hatósági adatbázisaiban – például az NHTSA online rendszerében – alvázszám alapján is le lehet kérdezni, de a Toyota saját felületein is kínál alvázszám-ellenőrzőt a visszahívásokhoz. Aki használtan vett friss Camryt vagy Corolla Cross Hybridet, annak különösen fontos, hogy ellenőrizze, a járműre vonatkozik‑e már elvégzett vagy még nyitott szervizkampány.

Hogyan zajlik a javítás, mit vállal a Toyota?

A vállalat közlése szerint a végleges javítási eljárás finomhangolása még folyamatban van, de az érintett autók tulajdonosai írásos értesítést kapnak, amint a márkaszervizek megkezdhetik a munkát. A tervek szerint a márkaszervizek az inverter vizsgálata során ellenőrzik a kérdéses csavar állapotát, majd szükség esetén a megfelelő nyomatékkal újrahúzzák, vagy az egész alkatrészt cserélik.

A művelet a Toyota tájékoztatása szerint a tulajdonosok számára díjmentes, és a márkaszervizek rendelkezésére álló kapacitástól függően várhatóan egy rövid szervizlátogatás alatt elvégezhető. A gyártó hangsúlyozza, hogy eddig nem tudnak a hiba miatt bekövetkezett balesetről, ugyanakkor a hibrid rendszer biztonságos működése érdekében megelőző jelleggel döntöttek az átfogó visszahívás mellett.

Mit üzen az eset az autóiparról?

A mostani csavarügy jól mutatja, hogy egyetlen – első látásra jelentéktelen – alkatrész hibája is több tízezer autó visszahívását teheti szükségessé a modern, nagyfeszültségű hibrid rendszerekben. Az autóiparban az utóbbi években látványosan emelkedik a visszahívások száma, a bonyolultabb elektronikák és szoftverek, illetve a globális beszállítói láncok miatt már apró gyártási vagy tervezési hibák is világszintű akciókhoz vezethetnek.speedme+3

A Toyota az elmúlt hónapokban több nagyobb kampányt is bejelentett – elég csak az egymilliónál is több autót érintő tolatókamerás visszahívásra vagy a más típusoknál jelentkező hibákra gondolni –, ami jelzi, hogy a gyártó a hibák feltárását követően látványosan a biztonságot helyezi előtérbe. A mostani invertercsavar‑ügy ugyan kellemetlen PR‑szempontból, de szakmai oldalról inkább a minőségbiztosítás működését, mintsem a hibrid technológia megbízhatatlanságát igazolja.