A Lamborghini Countach a sportautó-történelem egyik legismertebb ikonja, amely úttörő formatervezésével és brutális teljesítményével forradalmasította az 1970-es és 1980-as évek szupersportkocsi piacát. Marcello Gandini, a Bertone stúdió sztártervezője alkotta meg a Countach ék alakú, drámai sziluettjét és az ikonikus ollós ajtókat, amelyek a Lamborghini védjegyeivé váltak. A típus első prototípusa 1971-ben debütált, a sorozatgyártás 1974-ben kezdődött.
Az 5000 Quattrovalvole: mérnöki áttörés
Az 1985-ben bemutatott Lamborghini Countach 5000 QV, vagyis Quattrovalvole, a modellcsalád csúcsa volt. Nevét az új, négy szelepes hengerenkénti hengerfejről kapta, amely kiemelkedő teljesítményt garantált.
Az 5.2 literes V12-es motor már 455 lóerőt produkált a karburátoros, illetve kb. 414 lóerőt az amerikai piacra szánt, Bosch K-Jetronic befecskendezéses verziókban. Ez a középmotoros elrendezésű gép a kor leggyorsabb autói közé tartozott, végsebessége elérte a 295km/h-t.
Jellemzők és dizájn
A Countach 5000 QV lenyűgöző külső jegyei között szerepel a széles, szögletes karosszéria, a markáns hátsó szárny, a süllyesztett ajtókilincsek és a látványos légbeömlők. A belső tér sportosan szűk, vezetésorientált,
Senape bőrrel és klasszikus, „gated” (rácsos) váltóval. A 15 colos OZ Racing kerekek, az Alpine cassette hangrendszer és a különleges színválaszték tovább erősítik a modell egyedi, 1980-as évekbeli hangulatát.
Mérnöki megoldások és vezetési élmény
A Quattrovalvole modell magában ötvözte a könnyű acél térvázszerkezetet és az alumínium karosszériát, míg a motor teljesítményét egy hatékony ötsebességes kézi váltó vitte át a hátsó kerekekre. A Bosch féle injektorrendszerrel szerelt példányok közül mindössze 66 darab készült a világon, így az ilyen példányok különösen nagyra értékelt ritkaságok – nem csak gyűjtők körében.
Emlékezetes aukciók és a gyűjtők álma
A Countach 5000 QV mára igazi kultusztárgy. Az üzemóra alig néhány ezer kilométert futott, makulátlan példányok rendszerint a legrangosabb aukciók sztárjai, vételáruk pedig elérheti a nyolcszázezer dollárt. A típus máig a Lamborghini történetének egyik legvágyottabb darabja, amely a szupersportautók aranykorát idézi – egyszerre mérnöki bravúr és művészeti remekmű.