AutóAddikt Autóteszt Nissan Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All mode 4WD Tekna – a...

[TESZT] Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All mode 4WD Tekna – a korábbi népszerűség folytatódhat

Hat éven keresztül, 2007-től 2013-ig volt gyártásban a Nissan Qashqai, a japán márka kompakt crossovorének első generációja – a Japánban és Ausztráliában Dualis-ként futó összkerekes első körben a Nissan Terrano II-t váltotta.

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_001

A kocsiszekrény P32L platformra épül, arra az egységre, mely a közeljövőben érkező Nissan crossover SUV szegmensénél meghatározó lesz.

Nyilvánvalóan nem véletlen, hogy az első szériát számtalan vásárló választotta világszerte, valahol még az is megkockáztató, hogy a Nissan vezette be az európai köztudatba azt, hogy egyáltalán létezik a crossover kategória. Magyarán szólva: ha felmerül, hogy hobbiterepjáró, vagy a mostanság igen népszerű városi terepes kifejezés, akkor sokunk valószínűsíthetőleg a Qashqai-ra asszociál.

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_004

Az új, második generációs Nissan Qashqai tavaly novemberben mutatkozott be Londonban egy online launch keretein belül, majd Brüsszel következett 2014 januárjában, rá egy hónappal az Egyesült Királyságba megérkeztek az első darabok a kereskedésekbe.

Teljesen új megközelítésbe helyezve a japán SUV

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_002Első ránézésre is igencsak szembetűnő a különbség az elődéhez képest, nagyjából semmi hasonlóság nincs a fazont leszámítva: a front részletei napjaink Nissan dizájn-vonulatát idézik, tehát a markáns, néhol szögletesbe forduló formák, masszív vonalvezetés jellemző; az igen illusztris LED nappali menetfénnyel felszerelt lámpatestek sziluettje vékonyra húzott, a belső határvonalak szinte derékszöget zárnak a bumeráng alakzatot formáló hűtőmaszkkal, melyen hangsúlyos Nissan-embléma vonja magára a figyelmet. Mindez utóbbit krómos megközelítéssel, ez a vonulat több ízben is felfedezhető az új Qashqai-on, elég például egy pillantást vetni az aprócska ködlámpafészkekre. Némi sportosságot visz az összképbe az alsó résztől felfelé ívelő beömlőrész, nincs összeérés, egységesség viszont annál inkább, a harmóniát mindössze a rendszámtáblahely kiképzése töri meg.

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_00319 colos könnyűfémfelniket kapott a Tekna felszereltségű tesztautó, s bár nem kifejezetten testes a kocsiszekrény, mégis szinte elvesznek a papucsok a méretarányok zegzúgaiban, igaz, ennél nagyobb átmérő már felesleges választás lenne. Klasszikusba hajló formavilággal találkozunk, amint elkezdjük behatóbban analizálni az új Qashqai részleteit: a viszonylag elnyújtott motorháztető, a hátrafelé csapott tetőív, a közepes magasságba rajzolt övvonal viszonylag nagy oldalablakfelületekkel, az emelt hasmagasság, a kaszni színétől eltérő árnyalattal bíró körkörös szegélyek mind jól hordozzák a tradíció elemeit.

Morcosra húzott hátsó helyzetjelzőket kapott az autó, ez a legmeghatározóbb pont a far esetében, a csomagtérajtó üvegezése hozzávetelőgesen a felület 50 százalékát teszi ki, tehát a kilátás is kifejezetten optimális (nem beszélve a keskeny kialakítású C oszlopról). A rendszámtáblahely kialakítása süllyesztett értelemszerűen, a vonalvezetés itt is alkalmazkodik környezetéhez.

Jó anyagválasztás, minőségérzet. Az enteriőr is jelentős változásokon esett át

Az utaskabin elrendezése kitűnő, a központi műszeregység ideális szögben közvetíti a szükséges adatokat, információkat, a kapcsolók, kezelőegységek szinte kivétel nélkül kézre esnek úgy, hogy nek kell eszközölnünk különösebb nyújtózást, egyéb felesleges mozdulatot. A kormánykerék fogása jól eltalált, az anyaghasználat remek, ez utóbbi vonatkozik az egész enteriőr kidolgozottságára, igaz, néhány felületen azért alkalmazásra került a jól ismert kopogós műanyagokból (ajtók kárpitozása, behúzók például).

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_010

A vezető- illetve első utasoldali ülések ergonómiája is kellemesen eltalált, az oldaltartás jó, az ülőlapok és háttámlák hossza 190 centiméteres testalkatig még épp megfelelőek, a szélesség szintúgy – az imént említett testmagasság felett már jönnek azok a fránya kompromisszumok, főként a fej- és válltér esetében. A hátsó szekcióban két átlagos testalkattal bíró utas fér el kényelmesen, a 2646 milliméteres tengelytávolságnak köszönhetően szellős láb- és térdteret kapunk (~200-215 milliméter). Míg a belső szélesség elöl 1470 milliméter, addig a hátsó szélesség mindössze 1 centiméterrel rövidebb, így nagyjából azonosak a viszonyok, leszámítva azt, hogy hármas kiosztású üléssor több férőhelyet biztosíthat.

Mindent a biztonságért: precíz, részletes és lényegre törő alkalmazások

Az új, 2014-es Nissan Qashqai fő erősségei közé tartoznak azok a biztonsági megoldások, melyek rendkívül innovatívak, és csekély kivétellel ténylegesen segítik a sofőr munkáját. A több irányból közvetítő 3D tolatókamera zseniális, és ami a legfontosabb: igen precízen végzi dolgát, nincsenek felesleges, 4 méterrel a végállás előtt idegesen vészjelző pittyegések, van viszont megszámlálhatatlan mennyiségű kamera.

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_011

Az orr Nissan-emblémájában, a LED menetfényágyban, az első szélvédőnél, két oldalt, a LED-es indexekkel felszerelt visszapillantó tükrökben, a hátsó traktusban, a rendszámtábla fölé helyezve – nem beszélve a körkörös védelemmel bíró radarok közbeiktatásáról. Egyfajta pajzs ez, nem véletlen, hogy a Nissan is hasonló elnevezést adott a rendszernek – Tekna felszereltséghez jár mindez alaphangon. Idetartozik még a táblafelismerés, ráfutásos védelem, automata fényszórók, tolatókamera, parkolóradar, parkolóasszisztens, mozgó tárgy- és holttérfigyelés, direkt fényre sötétedő belső visszapillantó a teljesség igénye nélkül.

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_012

Könnyedebb terepre bátran kimerészkedhetünk az új Nissan Qashqai-al, a váltakozó összkerékhajtás ura a helyzetnek a legtöbb esetben, a tengelyek-kerekek közti nyomatékeloszlásról az infotainment is átfogó tájékoztatást ad, ha igényeljük. A beépített Chassis Control elnevezésű rendszer gyakrolatban is bizonyította, hogy ténylegesen korrigálja az úthibákat, extrém(ebb) dőlések veszélyénél visszafogja a karosszériát, keményít a futóművön, az elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztés tökéletesen hangolt a Qashqai karakterisztikájához.

Átlagos pakolhatóság

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_014Ugyebár a szabadidőautók egyik lényeges része a csomagtér nagysága, pakolhatósága és kihasználhatósága. Itt sajnos nincs kimagasló érték, ugyanis 401 literrel gazdálkodhatunk, viszont 1560 literig is bővíthetjük a kapacitást a 60:40 arányban osztható hátsó üléssor döntésével. Mondjuk ez pontosan elég arra, hogy kettő 28”-as felnőtt túrakerékpárt szállítsunk vele fektetve, úgy, hogy a pluszban kihasználható kicsi helyekre még azért férjen egynehány holmi (kisebb szatyrok, táskák).

Méretekben ez 1398 milliméter maximális szélességet, 390 milliméter és 780 milliméter közötti maximális magasságot, és 830 milliméter maximális hosszúságot jelent. Előrehajtott hátsó ülésekkel akár 1630 milliméteres hossz is elérhető.

Takarékos, nyomatékban gazdag motorral

A 130 lóerős (4000-es percenkénti fordulatszámon) 1.6 literes dCi erőforrást már sok ízben, több autónál is elemeztük, mindenesetre tény, hogy a Qashqai 1518 kilogramm száraz tömegével kiválóan boldogul. 320 Newtonméter csúcsnyomaték hívható le, már 1750 percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll az erőtartalék, a start-stopos hajtáslánchoz társított 6 sebességes manuális kéziváltón keresztül az hajtóerő egészen 190 kilométer/óráig képes gyorsítani a SUV-t. Viszonylag fürgének is mondható az autó, méréseink szerint 10 és fél másodperc kellett a 100-as sprinthez, ez 0.4 másodperccel jobb eredmény, mint a gyári mérés. Az áttételezés tökéletes, minden fokozatban fellelhető olyan tartomány, melyben turbólyuk mentesen gyorsítható a Qashqai, 130 kilométer/órás autópályatempónál 2550-es percenkénti fordulatszámot mértünk, de még lett volna bőven szufla a gázolajos egységben.

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_017

Országúti, egyenletes 90 kilométer/órás tempónál a fogyasztás mindössze 3.9 liter volt 100 kilométerre átlagolva, míg városban, sok lépésben haladással, fékezéssel, 50-ig gyorsítással is csak 5.1 liter gázolajat kért az 1598 köbcentis erőforrás. Némi szélsőségesebb profilú felhasználást bevetve (enyhe és közepes offroad) az üzemanyag-felhasználás értelemszerűen megugrott bő 1 literrel (6.3 liter/100 kilométer átlag), még ez is elfogadható, hiszen a hajtásrendszer szinte teljes mértékben, korlátain belül ki lett aknázva.

Modellfrissítés – eredményesen

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_015

A tesztautó Tekna felszereltséggel érkezett szerkesztőségünkhöz, a feljebb részletezett felszereltséggel, 8 810 000 forintos bruttó akciós alapáron, ehhez még egy Therma Clear fűthető első szélvédőt és bőrüléseket is társított az importőr, előbbit 60 ezer forint, utóbbit 180 ezer felárral, így 9 000 050 forintra rúgott a végösszeg. Belépő szinten a DIG-T 115 lóerős, 190 Newtonmétert tudó benzines modell érhető el, Visia csomaggal 4 990 000 akciós bruttó listaáron.

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_005

2014 Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All mode 4WD Tekna specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 130 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: hatfokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4377 mm

Szélesség: 1806 mm

Magasság: 1590 mm

Tengelytáv: 2646 mm

Első gumik mérete: 225/45 R19

Hátsó gumik mérete: 225/45 R19

Tömeg, üresen: 1435 kg

Össztömeg: 2030 kg

Csomagtartó mérete: 401 liter, bővíthető 1560 literig

Üzemanyagtartály mérete: 65 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 190 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 másodperc (gyári), 10.4 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.1 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 4.4 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.6 l/100km

Országúti: 4.5 l/100km

Vegyes: 4.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 129 g/km

Még több információ a Nissan magyarországi importőrének honlapján olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, MSI