A klímavédelmi tevékenységek terén vezető pozíciót betöltő Volvo Cars az első olyan autógyártó a világon, amely csatlakozott a fosszilis anyagok nélkül gyártott acél iránti kereslet fokozását, a globális acélipar szénsemleges átmenetének felgyorsítását célzó SteelZero kezdeményezéshez.
A SteelZero kezdeményezéshez való csatlakozásával a Volvo Cars vállalta, hogy acélbeszerzései terén 2030-ra szigorú CO2-kibocsátási feltételeket vezet be (részletesebben ld. Szerkesztői jegyzetek.) 2050-re a vállalat 100%-ban nettó zéró szénlábnyomú acélt fog felhasználni, összhangban a vállalat azon célkitűzésével, hogy 2040-re klímasemlegessé tegye működését.
Az acélgyártás nagymértékben hozzájárul az autóipar CO2-kibocsátásához: 2021-ben a Volvo gépkocsik teljes gyártási folyamatához kapcsolódó össz-emisszió átlagosan 33 százalékáért felelt. Világszinten az üvegházhatást erősítő káros anyagok kibocsátásának mintegy 7 százaléka az acélgyártásból származik.
„A fenntartható acélgyártás nem csupán környezetvédelmi szempontból előnyös, de üzleti megfontolásból is kedvező, hiszen védettebbé tesz bennünket a jövőbeli klímakockázatokkal és korlátozásokkal szemben.” – mondta Kerstin Enochsson, a Volvo Cars beszerzésekért felelős igazgatója. „Nagy örömünkre szolgál, hogy a SteelZero kezdeményezéshez csatlakozva támogathatjuk az acélipar átalakítását célzó törekvéseket. Bízunk benne, hogy a csekély és zéró szénkibocsátású acél iránti igényünk kinyilvánításával hozzájárulhatunk ahhoz, hogy az autóiparban növekedjen ezen felelősségteljes forrásból származó nyersanyag iránti kereslet.”
„Az, hogy a Volvo Cars csatlakozott a SteelZero kezdeményezéshez, jelentős lépésváltást jelez a csekély, illetve nettó zéró szénkibocsátású acél iránti globális piaci kereslet terén, és fordulópontnak bizonyulhat az autóiparban.” – mondta Jen Carson, a Climate Group iparági igazgatója. „Az autóipar központi szerepet játszik a nettó zéró emissziójú acélra történő átállás előmozdításában. Hozzájárulhat egy nemzetközi szénmentesített acélpiac létrejöttéhez, ami pedig lehetővé teheti az iparági szereplők számára, hogy megvalósítsák saját nettó zéró károsanyag-kibocsátási célkitűzéseiket, és olyan termékeket hozzanak létre, amelyek messzemenőkig egybevágnak a klímavédelmi célkitűzésekkel.”
A SteelZero kezdeményezést a Climate Group csoportosulás indította útjára, karöltve a ResponsibleSteel elnevezésű, acélipari szabvány- és tanúsítvány-ügyi szervezettel, amelyhez ugyancsak csatlakozni készül a Volvo Cars. A ResponsibleSteel jóvoltából a Volvo Cars megbízható, külső szakértők által igazolt és minősített információra tehet szert saját acél-beszállítói láncára és annak releváns fenntarthatósági értékeire vonatkozóan, ez pedig elősegítheti, hogy garantáltan felelősségteljes forrásból származó nyersanyagot vásároljon.
A CO2-kibocsátás csökkentése mellett a ResponsibleSteel az acélipari beszállítói láncot érintő olyan egyéb, fontos kérdésekkel is foglalkozik, mint a munka- és emberjogok, a helyi közösségekkel való kapcsolattartás, a vízfelhasználás, vagy a biodiverzitásra gyakorolt hatás.
A Volvo Cars már a SteelZero kezdeményezéshez való csatlakozást megelőzően is számos lépést tett annak érdekében, hogy hathatós megoldást találjon az autógyártás egyik legsúlyosabb CO2-kibocsátással járó folyamatának a megtisztítására. A Volvo Cars és az SSAB svéd acélgyártó tavaly jelentették be együttműködésüket, amelynek keretében a SSAB HYBRIT kezdeményezésének égisze alatt, közös erővel igyekeznek feltérképezni a fosszilis anyagok nélkül gyártott, autóipari felhasználásra alkalmas, kiváló minőségű acél kifejlesztésének a lehetőségeit.
A Volvo Cars az első autógyártó a világon, amely az SSAB-val együttműködve részt vesz az utóbbinak a fosszilis anyagok nélkül gyártott acélok fejlesztésére irányuló ambiciózus, előremutató HYBRIT kezdeményezésében. A HYBRIT projekt célja, hogy a vasérc alapú acél gyártásánál hagyományosan alkalmazott, szénből előállított kokszot megújuló forrásból származó elektromos energiával és hidrogénnel váltsák ki. A várakozások szerint a világon elsőként megvalósuló, fosszilis anyagoktól mentesen gyártott acél gyakorlatilag zéró szénlábnyommal rendelkezhet.
A Volvo Cars azon célkitűzése, hogy 2040-re elérje a klímasemlegességet, része az autógyártó átfogó, autóipari viszonylatban páratlanul ambiciózus klímavédelmi akciótervének. A Volvo Cars célja, hogy 2030-ra kizárólag tisztán elektromos járműveket gyártson és forgalmazzon. Ehhez kapcsolódóan a vállalat a következő években elektromos gépkocsik vadonatúj családját készül bevezetni.
Ezek a villamosítási törekvések beleillenek a vállalat azon célkitűzésébe, hogy 2018 és 2025 között 40 százalékkal mérsékelje az egy autóra jutó, annak teljes életciklusára vetített szénkibocsátás mértékét, valamint, hogy – ezt támogatandó – 2025-re 25 százalékkal csökkentse teljes beszállítói láncának szénkibocsátását.
Ami saját tevékenységeit illeti, a Volvo Cars arra törekszik, hogy 2025-re klímasemlegessé tegye gyártási folyamatait. A Volvo Cars európai üzemei már ma is 100 százalékban tiszta energiát felhasználva üzemelnek, míg a svédországi Torslanda üzemében megvalósult a teljes mértékű klímasemlegesség. Ami a világ más pontjain működő Volvo üzemeket illeti, a kínai Csengtuban és Tacsingban ugyancsak klímasemlegesen előállított elektromos energiát használnak.
A Volvo Cars tavaly – az autóiparban elsőként – teljes üzleti tevékenységét érintően a széndioxid-kibocsátásra vonatkozó belső árképzést vezet be. Ennek tonnánkénti mértékét 1000 svéd koronában határozták meg. A vállalat ezzel tudatosan igyekszik jövő-kompatibilissé tenni minden tevékenységét, elébe menve a jogi szabályozásoknak, mivel arra számít, hogy a jövőben egyre több kormányzat vezet majd be CO2-árszabást, illetve támogatja is ezt a kezdeményezést.
Az új rendszerben minden járműprojekt esetében ellenőrzik annak ‘fenntarthatósági létjogosultságát’, és tonnánkénti árat szabnak ki a jármű teljes életciklusára vetített, várható széndioxid-kibocsátásra. A kezdeményezés célja, hogy az új modellek még a szigorú széndioxid-árazási programok mellett is jövedelmezőek legyenek: ennek érdekében ugyanis az autógyártó olyan döntéseket fog hozni a projekt egészére, illetve a beszerzésre vonatkozóan, amelyek a rendelkezésre álló leginkább fenntartható megoldásokat támogatják.





![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-180x135.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-180x135.jpg)


































![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-100x75.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-100x75.jpg)


