A Ford megerősítette: jelenlegi formájában megszűnik az F-150 Lightning, a márka tisztán elektromos pickupja, amely a vártnál jóval gyengébb eladásokkal zárta az elmúlt éveket. Bár az F-150 hagyományos változata továbbra is az Egyesült Államok legkelendőbb modelljei közé tartozik, a villanyos Lightning a belső rangsor egyik leglassabban fogyó típusa lett.
Az elektromos pickupok iránti kezdeti lelkesedés az USA-ban látványosan alábbhagyott, a Ford pedig az értékesítési adatok és a piaci visszajelzések alapján arra jutott, hogy változtatnia kell a stratégián. A gyártó nem szünteti meg teljesen a típust, de a villanyautó eredeti koncepciója gyökeresen átalakul a következő generációval.
Tisztán elektromosból EREV hajtáslánc
A következő F-150 Lightning már nem klasszikus értelemben vett villanyautó lesz, hanem EREV, azaz hatótávnövelős elektromos hajtásláncot kap. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy továbbra is villanymotorok hajtják a kerekeket, és megmarad a nagyfeszültségű akkumulátor is, de a rendszer kiegészül egy belső égésű motorral.
A benzinmotor nem áll közvetlen mechanikai kapcsolatban a hajtott tengelyekkel, kizárólag generátorként működik, vagyis áramot termel az akkumulátor és a villanymotorok számára. A Ford ezzel a megoldással próbálja ötvözni az elektromos hajtás dinamizmusát és a hagyományos üzemanyag nyújtotta hatótáv-biztonságot, ami sok vevő számára döntő szempont lehet.
Brutális hatótáv, megmaradó dinamika
A cikk szerint a jelenlegi, tisztán elektromos F-150 Lightning nagyjából 515 kilométeres hatótávval használható ideális körülmények között. Az új, hatótávnövelős rendszerrel viszont a pickup akár 1200 kilométert is megtehet két töltés, illetve tankolás között, ami radikálisan csökkenti a „hatótávszorongást”.
Mindez úgy valósul meg, hogy a Ford ígérete szerint megmarad a villanyautókra jellemző, azonnali nyomaték és élénk gyorsulás, amelyet a jelenlegi Lightning-tulajdonosok kifejezetten kedvelnek. A gyártó azzal számol, hogy a hosszabb hatótáv és a rugalmasabb használhatóság vonzóbbá teszi a modellt azoknak a vásárlóknak is, akik eddig óvatosan viszonyultak a tisztán elektromos platósokhoz.
Nem csak a Ford vált irányt
A Ford lépése nem egyedülálló: több nagy amerikai szereplő is hasonló megoldás felé mozdul el a pickupok piacán. Az F-150 Lightning közvetlen riválisa lesz a RAM 1500 REV, amely szintén az elektromos hajtás és a hatótávnövelő technológia kombinációját kínálja majd.
Emellett a Volkswagen amerikai almárkájaként működő Scout is hatótávnövelős benzinmotorral tervezi piacra dobni saját platósát, a Terrát. A trend jól mutatja, hogy az iparág egyre inkább a kompromisszumos, átmeneti technológiákban látja a megoldást a tisztán elektromos és a hagyományos belső égésű modellek között.
Európa kimarad – egyelőre
A nagy, amerikai stílusú pickupok eddig sem voltak jellemzőek az európai piacra, és ez a közeljövőben sem látszik megváltozni. A cikk szerint szinte biztos, hogy sem az átalakított F-150 Lightning, sem a RAM 1500 REV nem kerül hivatalosan a kontinens kereskedéseibe.
A Scout Terra esetében ugyanakkor még nyitott a kérdés, hiszen a márka európai tervei hosszabb távon akár hozhatnak meglepetést is. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy a hatótávnövelős, villanyos pickupok forradalma elsősorban az amerikai vásárlók mindennapjait alakítja át, miközben Európában továbbra is más szegmensekben zajlik az elektromos átállás.





![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-180x135.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-180x135.jpg)


































![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-100x75.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-100x75.jpg)


