Főoldal Hírek Átalakul a Ford tisztán elektromos pickupja, új korszak jön az F-150 Lightning...

Átalakul a Ford tisztán elektromos pickupja, új korszak jön az F-150 Lightning életében

A Ford megerősítette: jelenlegi formájában megszűnik az F-150 Lightning, a márka tisztán elektromos pickupja, amely a vártnál jóval gyengébb eladásokkal zárta az elmúlt éveket. Bár az F-150 hagyományos változata továbbra is az Egyesült Államok legkelendőbb modelljei közé tartozik, a villanyos Lightning a belső rangsor egyik leglassabban fogyó típusa lett.

Az elektromos pickupok iránti kezdeti lelkesedés az USA-ban látványosan alábbhagyott, a Ford pedig az értékesítési adatok és a piaci visszajelzések alapján arra jutott, hogy változtatnia kell a stratégián. A gyártó nem szünteti meg teljesen a típust, de a villanyautó eredeti koncepciója gyökeresen átalakul a következő generációval.

Tisztán elektromosból EREV hajtáslánc

A következő F-150 Lightning már nem klasszikus értelemben vett villanyautó lesz, hanem EREV, azaz hatótávnövelős elektromos hajtásláncot kap. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy továbbra is villanymotorok hajtják a kerekeket, és megmarad a nagyfeszültségű akkumulátor is, de a rendszer kiegészül egy belső égésű motorral.

A benzinmotor nem áll közvetlen mechanikai kapcsolatban a hajtott tengelyekkel, kizárólag generátorként működik, vagyis áramot termel az akkumulátor és a villanymotorok számára. A Ford ezzel a megoldással próbálja ötvözni az elektromos hajtás dinamizmusát és a hagyományos üzemanyag nyújtotta hatótáv-biztonságot, ami sok vevő számára döntő szempont lehet.

Brutális hatótáv, megmaradó dinamika

A cikk szerint a jelenlegi, tisztán elektromos F-150 Lightning nagyjából 515 kilométeres hatótávval használható ideális körülmények között. Az új, hatótávnövelős rendszerrel viszont a pickup akár 1200 kilométert is megtehet két töltés, illetve tankolás között, ami radikálisan csökkenti a „hatótávszorongást”.

Mindez úgy valósul meg, hogy a Ford ígérete szerint megmarad a villanyautókra jellemző, azonnali nyomaték és élénk gyorsulás, amelyet a jelenlegi Lightning-tulajdonosok kifejezetten kedvelnek. A gyártó azzal számol, hogy a hosszabb hatótáv és a rugalmasabb használhatóság vonzóbbá teszi a modellt azoknak a vásárlóknak is, akik eddig óvatosan viszonyultak a tisztán elektromos platósokhoz.

Nem csak a Ford vált irányt

A Ford lépése nem egyedülálló: több nagy amerikai szereplő is hasonló megoldás felé mozdul el a pickupok piacán. Az F-150 Lightning közvetlen riválisa lesz a RAM 1500 REV, amely szintén az elektromos hajtás és a hatótávnövelő technológia kombinációját kínálja majd.

Emellett a Volkswagen amerikai almárkájaként működő Scout is hatótávnövelős benzinmotorral tervezi piacra dobni saját platósát, a Terrát. A trend jól mutatja, hogy az iparág egyre inkább a kompromisszumos, átmeneti technológiákban látja a megoldást a tisztán elektromos és a hagyományos belső égésű modellek között.

Európa kimarad – egyelőre

A nagy, amerikai stílusú pickupok eddig sem voltak jellemzőek az európai piacra, és ez a közeljövőben sem látszik megváltozni. A cikk szerint szinte biztos, hogy sem az átalakított F-150 Lightning, sem a RAM 1500 REV nem kerül hivatalosan a kontinens kereskedéseibe.

A Scout Terra esetében ugyanakkor még nyitott a kérdés, hiszen a márka európai tervei hosszabb távon akár hozhatnak meglepetést is. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy a hatótávnövelős, villanyos pickupok forradalma elsősorban az amerikai vásárlók mindennapjait alakítja át, miközben Európában továbbra is más szegmensekben zajlik az elektromos átállás.