Kevés olyan autó létezik, amely egyszerre testesíti meg az olasz dizájn eleganciáját és az amerikai izomerő brutalitását. A De Tomaso Pantera pontosan ilyen jármű: egy mérföldkő az autógyártás történetében, amely képes volt két különböző világ legjavát egyesíteni.
Egy olasz-amerikai szövetség születése
Az 1970-es évek eleje egy forradalmi időszak volt az autóiparban, és ebben az időszakban született meg a De Tomaso Pantera. A De Tomaso Automobili nevű olasz vállalat alapítója, Alejandro de Tomaso argentin származású versenyző volt, aki a sportautók iránti szenvedélyét emelte művészetté. Az olasz cég szövetségre lépett az amerikai Ford Motor Company-val, hogy megalkossák azt a járműt, amely megfelel a globális piaci igényeknek.
A Pantera kifejlesztésekor az volt a cél, hogy az olasz karosszériatervezés precizitását és stílusát ötvözzék egy megbízható és erőteljes amerikai motorral. Az eredmény egy ikonikus sportautó lett, amely 1971-ben debütált, és azonnal felkeltette az autórajongók figyelmét.
A Ghia keze nyoma határozza meg a dizájnt
A Pantera formatervezését a Ghia stúdióban dolgozó Tom Tjaarda álmodta meg, aki egy tiszta, szoborszerűen megformált autót alkotott. Az ék alakú orrésztől a szélesen terpesztő hátsó kerékíveken át minden elem az aerodinamikai hatékonyságot és az agresszív megjelenést szolgálta. A Pantera megjelenése olyan egyedi volt, hogy még ma is összetéveszthetetlen a klasszikus sportautók körében.
Ford V8 erőforrás
A Pantera szíve egy 5,8 literes Ford Cleveland V8-as motor volt, amely kezdetben 330 lóerőt teljesített. Ez az erőforrás nemcsak nyers erőt biztosított, hanem megbízhatóságot is, amely szokatlan volt az olasz sportautók világában. Az 5-sebességes ZF manuális váltóval párosított motor olyan teljesítényt nyújtott, amely felülmúlta a korabeli konkurenseket.
A jármű csöves acélvázát könnyűség és merevség jellemezte, amely a sportautók egyik legfontosabb ismertetőjegye. A független kerékfelfüggesztés és a négytárcsás tárfékek biztosították a kiváló kezelhetôséget és a precíz kormányzást.
Előnyök és kihívások
A Pantera fő vonzereje az ára és teljesíténye közötti egyensúly volt. Az autó kedvezőbb áron került piacra, mint sok olasz riválisa, mint a Ferrari vagy a Lamborghini, ugyanakkor hátrányai is voltak. A minőségi problémák, a rosszul szigetelt utastér és a hajlamosan melegedõ hűtésrendszer visszatérô panaszokat jelentettek.
A Ford és a De Tomaso kapcsolata 1974-ben megszûnt, ami új kihívásokat jelentett a cégnek. Ennek ellenére a Pantera gyártása egészen 1992-ig folytatódott, amely idŔ alatt több fejlesztést és változatot is bemutattak.
A De Tomaso Pantera ma már több mint egy sportautó – egy időtlen ikon, amely a klasszikus autógyûjtŔk és rajongók álma. A gyári hibái ellenére a Pantera iránti rajongás sosem halványult, és ma is aktív közösség ápolja az emlékét.





![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-180x135.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-180x135.jpg)






































![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-100x75.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-100x75.jpg)


