Főoldal Blog Oldal: 175

Árthat-e a W140-es Mercedes M119 motorjának az új E10 RON95 benzin?

Bár sokak szerint mesterségesen felkapott téma, gerjesztetett félelmekkel – rögtön az elején kijelentjük: igen, árthat.

Több kalkulátor létezik a neten arra vonatkozólag, hogy megnézhessük, árt-e korai(bb) évjáratú autónknak a 2020. január 1-étől kizárólagosságot élvező E10-es 95-ös benzin. Természetesen ahány típus, annyi referencia, annyi követelmény – de egy bizonyos: a jellemzően 25 évnél idősebb autók abszolút nem kultiválják majd a 10 százalék etanol tartalmú üzemanyagot.

Alapvetően a műanyag- és gumirészek azok, amelyek károsodást szenvedhetnek az üzemanyagellátórendszerben. Ez azért jöhet létre, mert a 10 százalékos etilalkohol-tartalom már olyan mérvű oldószer a maga hatásaival, hogy bizony komoly változásokat idézhet elő hosszabb távon.

Főként, ha a korai évjáratú autónkat hobbiautóként használjuk. Ezek a 20-25 éves vasak bizony többet parkolnak az átlagnál, és a beléjük tankolt üzemanyag az állásban veszít minőségéből – ez különösképp igaz az E10-re, amely – mint tudjuk – hajlamosabb a gyorsabb szavatosságvesztésre. És ez ismételten nem kellemes.

Esetünkben adott egy 1997-es évjáratú W140-es, M119 V8 4.2-es (S420) motorral. Bár az 1995 utáni fachliftes modellről van szó, ezzel együtt megvizsgáltuk alaposan, mi lesz az autó számára a leginkább megfelelő üzemanyag 2020. január 20-a után.

Szerdai Gábor, a Zöld Autószerviz vezetője szerint egyértelműen el kell felejteni az E10-es 95-öst az M119-hez, ugyanis az a plusz 5 százalék oldószer-hatás komoly károkat okozhat a fentebb már vázolt helyeken (üzemanyagellátó-rendszer, szénszűrő, gumi- és műanyag felületek, amelyekkel érintkezik az üzemanyag). Mindemellett Szerdai Gábor szerint jelentős rozsdaoldó hatása is van az E10-nek, amely szintén nem biztos, hogy előnyös régebbi rendszereknél.

Hamza Csaba, a Classic Vehicle Hungary tulajdonosa szerint a kását azért nem eszik annyira forrón, szerinte az 1995 utáni W140 konstrukciók esetében a plusz 5 százalék etil-alkohol tartalom nem hozhat maradandó károsodást az szemanyagellátó rendszerben. Legalábbis rövid idő alatt nem, hosszútávon esélyesebb lehet. Példaként a korábban bevezetett és forgalmazott E85 bioetanolt hozta fel, ott ténylegesen belefutottak anno problémákba. Mindenesetre az E85 és E10 között jelentős különbségek vannak, az E10 sokkal “visszafogottabb” e téren.

Úgyhogy egybehangzóan azt javasoljuk: nem érdemes kísérletezgetni az E10 95-össel, ha W140-esünk van M119 benzinmotorral (S420, S500), maximum akkor, ha vészhelyzet van – például egy autópályázásnál pang a tank, és gyorsan rá kell tölteni 10 litert ahhoz, hogy hazaérjünk.

Kiváló alternatíva lehet a továbbra is E5-ös 100-as oktánszámú prémiumüzemanyag (MOL EVO, Shell V-Power például). A közhiedelemmel ellentétben a magasabb oktánszám nem árt a motornak, ellenkezőleg: az optimálisabb égésfok végett hatékonyabb lesz a teljesítményleadás, valamint a szennyeződés-lerakódások aránya is jelentősen csökken. A motor egyenletesebb, tisztább járású lesz, és nem utolsó sorban sokkal kíméletesebb bánásmódban részesül a prémiumbenzin által.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Légszűrőház kiszerelése (M119) – alany: 1997 Mercedes-Benz W140 S420

Bár első blikkre egyszerűnek tűnik, annyira mégsem az: jelen cikkünkben elmagyarázzuk, hogyan fussunk a légszűrőcserének, a légszűrőház tisztításának W140-es M119 motor (S420, S500) esetében.

Az apropót alapvetően az adta, hogy projektaunktónk M119-es V8-asánál felfedeztük, hogy a légszűrőház szemből bal oldali felfogató rögzítő rugója hiányzik. Nagy valószínűséggel kilazulhatott az idők során – a szűrőház így enyhén instabilnak tűnt.

Első körben be kellett szereznünk a megfelelő alkatrészt. Rákeresni a neten sem volt túl szimpla, “valve cover”, “spring”, “holder” kifejezések jutottak elsősorban az eszünkbe. Majd a Mercibolt.hu segítségével sikerült rálelnünk a megfelelő darabra, melynek cikkszám: A1190940093. Meg is rendeltük, majd amint megérkezett, nekiláttunk a komplett légszűrőház kiszerelésének.

Első lépésként a motorburkolat műanyagát kell kivennünk. Ez a legszűrőház meghosszabbítása, a mellső rész. Egyszerűen kipattintható, alul, és felül is 2-2 patenttel rögzül a blokkot körülölelő tartócsőre. A fedél jobb oldalán apró vájat látható, ez az oldalról érkező vákuumcsőnek lett kialakítva; gumialátéttel is rendelkezik, ebbe pontosan belepasszol a burkolat U alakú oldalkialakítása. A vákuumcsövön el tud csúszni a gumialátét, ezt könnyedén beállíthatjuk úgy, hogy passzoljon a fedélhez.

Miután leszedtük a motortakaró műanyagot, maga a szűrőház következik. Sokan állítják, hogy a kiszerelés úgy a legjobb, ha az aljakat bennhagyjuk, a patentkapcsokat kipattintjuk, majd a szűrőházfedelet levesszük, és ennyi.

Ez nem annyira jó, ugyanis a szűrőháztartó bakok sérülékenyek, könnyedén elhajlanak, rosszabb esetben el is törhetnek. Ezért az egyben kiszerelés a javallott.

Elsőként a bal és jobb oldali műanyag szívócsöveket kell eltávolítanunk. A csövek illesztése körülbelül háromnegyed résznél található, s mivel harmonikaszerűen összenyomható a felső traktusuk, ezért könnyedén lehúzhatók a szűrőház csonkjairól. Közben vigyázzunk a keresztirányú vákuumcsövek rengetegére, nehogy széthúzzuk valamelyiket.

Miután lecsatlakoztattuk a légszűrőház csonkjairól az air intake csöveket, pattintsuk ki a hűtőmaszk mögötti foglalatokból is. Ezek konkrétan az első lámpaburák mögött található műanyag keretek, ezekre vannak felfogatva a szívócsövek.

A csöveket tegyük félre, jöhet az M119 légszűrőház kiszerelése. A modult hátul kettő gumis bak tartja, a szűrőház tartófülei 2-2 gumikorong közé illeszkednek. Elöl kettő rugó fogja a modul alját (ezen rugók egyikét kellett pótolni a fentebb leírtak szerint).

Kiemelésnél első lépésként az alsó, felénk közelebb eső szűrőházrészt emeljük meg óvatosan, úgy, hogy kipattanjon a bal és jobb oldali rugók tartásából. Arra is ügyeljünk, hogy kicsi erőkifejtést alkalmazzunk, ugyanis az tartórugók elpattanhatnak, vagy kiugorhatnak a helyükről, a hátsó bakok pedig eltörhetnek.

Miután megvan az alsó rész emelése, a rugók felett magunk felé kell húznunk a légszűrőházat. Ez fontos, semmiképp sem szabad felfelé kiemelni – a hátsó tartóbakok sérülése miatt.

Ha mindent jól csináltunk, kezünkben az M119 legszűrőház. Felépítés szerint bal- és jobb oldalon (mindkét hengersorhoz tartozik egy) találhatjuk a levegőszűrő-betéteket. Ezek eltávolításához ki kell pattintanunk a ház 4 oldalán található csatokat, majd óvatosan elválasztjuk a fedelet az aljaktól.

Célszerű a művelet előtt elfektetni a légszűrőházat, tehát a Mercedes logót fele nézzen lefelé. Azért érdemes így eltávolítani az aljakat, mert fezesetben nem pottyannak le a talajra, ugyanis ha a csatokat meglazítjuk, semmilyen ellentartása nincs a felépítménynek.

Készen is vagyunk: a levegőszűrő-betéteket távolítsuk el. Készüljünk fel rá, hogy a betétek oldalgumizása feltapadhat a műanyag falakra, peremekre – ez nyilván nagyban függ a használattól, illetve a legutóbbi légszűrőbetétek cseréjétől eltelt időtől is.

Opcionálisan megtisztogathatjuk a szűrőházak járatait, sarkait, beszögelléseit a lerakódott szennyeződésektől. Szappanos, langyos vizet érdemes használni, majd összeszerelés előtt teljesen szárazra kell törölni a felületeket.

Visszahelyezés és összeszerelés tekintetében a feljebb leírt kiszerelési procedúra fordítottja lehet releváns.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

A BMW Group és a Daimler Mobility AG a nyereséges növekedés pályáján tartja közös mobilitási szolgáltatásait

A két vállalatcsoport autómegosztásra összpontosító, személyfuvarozást megkönnyítő, parkolást segítő, járműtöltést támogató és multimodális közlekedést elősegítő szolgáltatásainak előnyeit világszerte már mintegy 90 millió ember élvezi.

A BMW Group és a Daimler Mobility AG közös vállalkozásaként működtetett YOUR NOW sikeres februári útnak indítását követően mindkét vállalatcsoport elkötelezett a nyereséges növekedés fenntartása mellett: az autómegosztásra összpontosító, személyfuvarozást megkönnyítő, parkolást segítő, járműtöltést támogató és multimodális közlekedést elősegítő mobilitási szolgáltatások előnyeit már összesen mintegy 90 millió ember élvezi a világ több mint 1 300 nagyvárosában.

Mindkét vállalatcsoport a nyereséges növekedés mentén képzeli el közös mobilitási szolgáltatásaik bővítését, 2020. január 1-jétől így ezek az ügyféligények maradéktalan kielégítése érdekében három fő pillér alatt egyesülnek: a FREE NOW, a SHARE NOW és a PARK NOW & CHARGE NOW égisze alatt.

„Meggyőződéssel valljuk, hogy a szolgáltatások három fő pillér alá rendezésével közös vállalkozásunk eredményességét és piaci részesedését még a leginkább versenyképes régiókban, folyamatos környezeti változások közepette is tovább erősíthetjük. Mindketten támogatjuk a YOUR NOW működési modelljét és eltökélten dolgozunk azon, hogy mobilitási szolgáltatásainkat minden piacon iránymutatóvá fejlesszük fel” – mondta Rainer Feurer, a BMW Group befektetési részlegének alelnöke. „Közös vállalkozásként működtetett YOUR NOW mobilitási szolgáltatásainkat a nyereséges növekedés pályáján tartjuk. A partnerekkel megkötött együttműködések ugyanakkor egyre fontosabbá válnak, miközben a további növekedésekre is nyitottak vagyunk” – tette hozzá Franz Reiner, a Daimler Mobility AG vezérigazgatója.

A FREE NOW több mint kétmilliárd euró bruttó árbevételnél és hozzávetőlegesen 300 millió útnál jár

A korábban mytaxi néven ismert FREE NOW Európa egyik vezető mobilitási szolgáltatója, amelynek égisze alatt a FREE NOW taxi- és személyfuvarozási szolgáltatásai, a Beat, a Kapten és az elektromos rollerekre szakosodott Hive szolgáltatásai egyesülnek. A FREE NOW 2019-ben rekord összegű bevételt ért el: a több mint kétmilliárd euró bruttó árbevétel jelentős mértékben meghaladja a tavalyi esztendő teljesítményét. Sőt mi több, idén a felhasználók a 2018-ban megtett utak 120 százalékát abszolválták, amely egyúttal azt is jelenti, hogy a tizennyolc európai és latin-amerikai országban elérhető szolgáltatásutak száma 2019 végére az évi 300 milliót is átlépi. A több mint 800 ezer regisztrált sofőr által kínált szolgáltatások előnyeit idén világszerte több mint 39 millió utas élvezte ki. A kimagasló növekedés ugyanakkor részben a Mexikóvárosban megjelenő Beat és a Londonban útnak induló Kapten számlájára is írható, valamint köszönhető annak, hogy a FREE NOW Ride néven ismert, fix tarifa szerint működő autókölcsönző szolgáltatása Németországban újabb régiókat hódított meg.

A FREE NOW 2020-ban további növekedés előtt áll, hiszen ajánlatai között számos kiegészítő mobilitási szolgáltatás, így többek között elektromos rollerek, elektromos kerékpárok, illetve autómegosztó és tömegközlekedési lehetőségek is megjelennek. A multimodális közlekedést elősegítő szolgáltatásokat a FREE NOW a REACH NOW mintájára működteti majd, amely egyetlen platformon kínál számos mobilitási lehetőséget és járműfoglalási opciót. A REACH NOW szolgáltatásait a világ húsz nagyvárosában több mint 7 millió ember veszi igénybe. A dél-németországi Ettlingen városában a személyfuvarozást megkönnyítő opciók sora a Karlsruhe Transport Authority szolgáltatásaival, míg Stuttgartban a Stuttgarter Straßenbahnen AG tömegközlekedési szolgáltatóval bővült. A REACH NOW a jövőben tovább folytatja szolgáltatás-palettája gyarapítását.

A SHARE NOW a car2go és a DriveNow továbbfejlesztésével bővül

A car2go és a DriveNow autómegosztó szolgáltatásokat egyesítő SHARE NOW világszerte körülbelül egymillió új ügyfelet szerzett 2019-ben. A szolgáltatás januárban Párizsban, majd áprilisban Budapesten is útnak indult, amellyel a SHARE NOW európai működési területe két meghatározó fővárossal gazdagodott. A SHARE NOW a jövőben azokra a nagyvárosokra koncentrál, amelyek hosszú távon fenntartható nyereséges növekedéssel kecsegtetnek, az esetlegesen szükséges újraszervezések áttekintése már folyamatban van.

Az autómegosztó szolgáltatások célcsoportja eközben még tovább nőtt, a két szolgáltatás egyesített portfóliója pedig újabb opciókkal gazdagodott: 2019 novemberétől a SHARE NOW okosalkalmazás is elérhető. Utóbbi elsőként Bécsben teszi lehetővé az ügyfelek számára, hogy közvetlenül lefoglalják és hosszabb távra is kibéreljék a car2go és a DriveNow modelleket. Az újítás hamarosan, a Milánóban és Hamburgban lefolytatott kísérleti tesztidőszak eredményeinek kiértékelését követően újabb nagyvárosokba is megérkezik. A SHARE NOW okosalkalmazásában így akár 14 napra is kibérelhetik az autókat az ügyfelek.

A CHARGE NOW Európa leggyorsabban növekvő járműtöltő hálózata

Európában a CHARGE NOW járműtöltő hálózata növekszik a legintenzívebb ütemben, amellyel a szolgáltatás az elektromos mobilitás egyre nagyobb piaci részesedését élvezi. A CHARGE NOW járműtöltő szolgáltatásai harminc európai piacon kínálnak hozzáférést az öreg kontinens komplett járműtöltő hálózatának 85 százalékához. Mindez több mint 130 ezer töltőpontot és mintegy 400 töltőpont-üzemeltetővel való együttműködést jelent. A CHARGE NOW csak Németországban 98 százalékos piaci lefedettséggel büszkélkedhet. A CHARGE NOW működési biztonságát a Digital Charging Solutions GmbH garantálja, amely más autógyártó vállalatok és flottakezelők önálló, személyre szabott járműtöltési megoldásainak kifejlesztését is végzi.

A PARK NOW tovább növelte piaci előnyét a parkolást segítő digitális szolgáltatások mezőnyében

A PARK NOW lehetővé teszi, hogy ügyfelei egy okosalkalmazáson keresztül találják meg felszíni és felszín alatti parkolóhelyeiket, az alkalmazásban ráadásul még a parkolási díjakat is kiegyenlíthetik. 2019-ben a PARK NOW tovább növelte piaci előnyét a parkolást segítő digitális szolgáltatások mezőnyében: a szolgáltatást 36 millió ügyfél használta tíz európai országban és az Egyesült Államokban. Idén a PARK NOW a Parkmobile-lal, a RingGo-val és a Parkline-nal közösen 230 millió tranzakciót bonyolított le. Nagy-Britanniában a szolgáltatás környezetbarát működési szisztémáját a European Parking Award kitüntetéssel ismerték el.

Toyota Century-ben mutatkozott be az új japán császár

Múlt hónapban tartották Japában az új császár ünnepélyes bemutatását az ország népének, azaz a Shukuga-Onretsu-no-gi nevezetű ünnepséget. Ennek keretében Japán új császára, a legendás krizantém trónt még októberben elfoglaló Naruhito császár a császári palotától az országgyűlés főkapujának érintésével az Akasaka császári rezidenciáig tartó 4,6 kilométeres utat – folytatva az atyja által megkezdett hagyományt – egy különleges, egyedi kialakítású Toyota Century modellel tette meg.

Naruhito császár atyját, a három évtizedes uralkodás után, 85 éves korában még áprilisban lemondó Akihito császárt követi a trónon, amellyel lezárult a heiszei (békét teremtő), és kezdetét vette a reiva (gyönyörű harmónia) uralkodói korszak. Akihito császár a hivatalos rendezvényeken rendszerint szintén egy Toyota Century modellt használt császári autóként, a díszszemlére ugyanakkor egy egyedileg átalakított modellre volt szükség.

A Toyota a császári utódlás ünnepségéért felelős kabinetiroda kérésére készítette el a modellt az új császár és császárné számára. A császári utódlás ünnepségéért felelős iroda által számításba vett autók közül ugyanis kizárólag a nyitott tetősre átalakított Century teljesítette a megszabott kritériumokat. Ezek egyebek mellett „a konvoj többi autójához képest megjelenésében és méretében is kiemelkedő, valamint kiváló biztonságú és környezetbarát” autót szabtak feltételül.

Az 5340 milliméter hosszú és 1930 milliméter széles és 1445 milliméter magas új császári autó egyébiránt az első Century modell, amely valaha nyitott tetős változatban készült, alapja a 2018-ban leleplezett új Century volt. Annak érdekében, hogy őfelsége a császár és a császárné jól láthatóak legyenek, módosították a hátsó ülés helyzetét, és támlájának szögét.

A császári autó alapjául szolgáló környezetbarát hibrid elektromos hajtású modell biztonsága nem utolsó sorban a világ legfejlettebb aktív biztonsági rendszereit és vezetéstámogató technológiáit csokorba fogó Toyota Safety Sense rendszernek köszönhetően elsőrangú, ezért az ünnepségre készült autóban nem volt szükség további biztonsági felszerelésekre.

Ennek ellenére, miután korábban nem volt nyitott változata ennek a modellnek, a Toyota mérnökök az alapoktól kezdték a tervezést és a fejlesztést. Sok munkára volt szükség az egyes elemek megerősítéséhez, a megbízható konstrukció megtervezéséhez, valamint a törvényeknek és előírásoknak megfelelő kialakításhoz. Az autó különleges, Kamui elnevezésű fényezést kapott, ami egy örökkévaló fekete árnyalat; a beltér sajtsárga bőr és mintás hamuezüst keveréke. Szembeötlő külsőség ezen felül az autó motorháztetején helyet kapó császári zászló is.

AUTOBEST díjat kapott az új Opel Corsa és Corsa-e

Minden tekintetben meggyőző az új Opel Corsa. Szeptemberben a Frankfurti Autószalonon ünnepelte világpremierjét a hatodik nemzedéke – első ízben akkumulátoros-elektromos Corsa-e kivitelben is. Most pedig a rangos AUTOBEST díjat, az „Európa legjobb 2020-as autóvétele“ elismerést szerezte meg a kiskocsi-bestseller.

A 31 ország szakújságíróiból álló nemzetközi AUTOBEST-zsűri az Opel újdonságát hozta ki győztesnek, és nyilvánította ezzel az Európa-szerte a legjobb ár/érték arányú autónak. Tehát az új Corsa és Corsa-e adja a legtöbbet az áráért, ahogy a szakértők, alapos tesztelés után, az isztambuli fináléban megállapították. A Corsa-e a típus praktikumát ötvözi CO2-mentes üzemmel és a mindennapi használatnak teljes mértékben megfelelő 337 kilométeres (WLTP1 szerint mért) hatótávval. A mostani kitüntetéssel ráadásul triplázott az új Opel Corsa az AUTOBEST-díj elnyerésével, hiszen egyetlen modell három nemzedéke sem nyerte még el zsinórban háromszor az „Európa legjobb autóvétele“ címet.

„Nagyon örülünk ennek a kitüntetésnek“ – mondta az Opel elnök-vezérigazgatója, Michael Lohscheller. „A független szakújságírók ítélete jelzi, hogy mindenkinek megfelelő, jövőbemutató autó az Opel Corsa. Modern, hatékony, nagyon jó felszereltségű és dinamikus – és mindezt megfizethető árért. Háromszori AUTOBEST-győztesként azt is igazolja a Corsa, hogy valamennyi új járműgenerációnkkal teljesítjük ígéretünket, miszerint széles vevőkörnek teszünk elérhetővé csúcstechnikát.“

Dan Vardie, az AUTOBEST alapítója és vezetője kijelentette: „Reméltük, hogy villanyautó lesz a legközelebbi „Európa legjobb autóvétele“. Éppen ez valósult most meg: az új Opel Corsa a legjobb példa mindenki villanyautójára. Többféle energiaforrásával, hagyományos motorjaival és elektromos hajtóművével minden európai autóvásárlót megszólít. Ez az AUTOBEST-győztes az első modell, amely klasszikus és iránymutatóan új hajtástechnikát kombinálva köti össze a jelent a jövővel, amely bárkinek elérhetővé teszi a villanyautózást. Ezáltal válhat hétköznapivá az európai emberek számára a jövő technikája.“

A Corsa negyedik és ötödik generációja már 2007-ben és 2015-ben megszerezte az összesített győzelmet; tavaly pedig az Opel Combo Life kapta az AUTOBEST-díjat. Most az új Corsa és Corsa-e folytatja e hagyományt. A sikerrecept a mindennapi hasznosság összekapcsolása a csúcstechnikával, gazdaságossággal, izgalmas dizájnnal és élvezetes autózással. A Corsa valamennyi változatában alapfelszerelés egy egész sor modern asszisztensrendszer, mint az automatikusan vészfékező, gyalogosfelismerő frontális-ütközésveszély elhárítás, az intelligens sebességszabályozó, a sávtartó asszisztens és a jelzőtábla-felismerő.

Az Opel Grandland X Plug-in-Hybrid mellett az új Corsa-e jelzi a márka elektromos offenzívájának rajtját. 2024-ig valamennyi Opel-típust villamosítanak – mindegyikből választhat majd e-variánst a vevő. Különösen fontosak lesznek a fuvarozási láncolat utolsó belvárosi kilométerein a könnyű haszonjárművek elektromos változatai. Ezért már jövőre kijön a Vivaro-e furgon. Villamosított Opel Combo Life, Combo Cargo és Zafira Life 2021-től lesz kapható.

Öt tény, tudni kell az ittas vezetésről

Céges bulik, karácsony, baráti és családi összejövetelek, szilveszter – az önmegtartóztató száraz november után az év végi ünnepi időszakban bizony számos alkalommal előkerülnek a pezsgős- és egyéb szeszes üvegek, ami sajnos a közúti baleseti statisztikákon is meglátszik. Tavaly decemberben több mint száz alkalommal okoztak járművezetők részegen balesetet, pedig Magyarországon zéró tolerancia van érvényben az ittas vezetésre.

Ezek a feltételek pedig az ünnepek idején sem enyhülnek, sőt a hatóságok jellemzően fokozott ellenőrzéseket tartanak ilyenkor az utakon – hívja fel a figyelmet Dr. Lőrik József ügyvéd.

A büntetőügyekre specializálódott védőügyvéd most öt tényt szedett csokorba, amikkel nem biztos, hogy mindenki képben van az ittas vezetés és annak lehetséges következményei kapcsán.

1. Akkor is bajba kerülhetünk, ha az elfogyasztott alkohol még nem szívódott fel!

2014. január 1. óta alaposan megváltozott az ittas vezetés meghatározása és bár ez elsőre nem tűnik lényeges változásnak a korábbi szabályozáshoz képest, az ördög a részletekben rejlik. Az új kódex ugyanis így határozza meg az ittasságot: az a személy, akinek a szervezetében 0,50 gramm/liter véralkoholszint, illetve 0,25 milligramm/liter légalkoholszint feletti érték „előidézésére alkalmas” szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van.

Tehát ahhoz, hogy valakit 2019-ben ittas vezetésért megbüntessenek, már nem szükséges az, hogy az elfogyasztott alkohol a járművezető szervezetében felszívódjon és alkoholos befolyás alá kerüljön. Már az is elegendő, ha elfogyasztotta azt a mennyiségű alkoholt (már a gyomrában van), amely később (akár a járművezetést követően) a fenti értékeket előidézheti.

2. Nem sok kell ahhoz, hogy bűncselekményt kövessünk el!

Ha a sofőr szervezetében a fenti értékek előidézésére alkalmas mennyiségű alkohol van, akkor bűncselekményről beszélünk. Ez az érték extrém esetben, például egy apróbb termetű hölgy esetében akár már 2 dl bor vagy egy korsó sör elfogyasztásával is előidézhető. Ezt a „zéró tolerancia” bevezetése óta a Btk. még az eddigieknél is szigorúbban bünteti. A gyakran több százezer forintot is elérő pénzbüntetés mellett, akár több évre eltilthatják az elkövetőt a járművezetéstől, sőt szélsőséges esetben akár felfüggesztett vagy letöltendő szabadságvesztésre is ítélhetik.

Amennyiben a járművezető szervezetében található véralkohol szint nem éri el a 0,50 gramm/liter véralkohol-koncentrációt, illetve 0,25 milligramm/liter légalkohol-koncentrációt, akkor szabálysértésről beszélünk. Ebben az esetben a szervezetében lévő alkohol mennyiségétől függően, 30.000.- forint vagy 100.000.- forint bírságot kell megfizetnie az elkövetőnek.

3. Ha túllépünk egy határt, tanulhatjuk újra a kreszt!

Ha a sofőr bűncselekményt követ el, nem ritka, hogy a bíróság teljeskörűen eltiltja a járművezetéstől. Amennyiben az eltiltás hatókörét a bíróság nem korlátozza meghatározott járműfajtára vagy jármű-kategóriára, a jogsinkat csak abban az esetben kaphatjuk vissza, ha úgynevezett utánképzésen veszünk részt és azt sikeresen el is végezzük. Ráadásul ugyan a tanfolyamot megkezdhetjük, vizsgát azonban nem tehetünk, csak a tiltási időszak lejártát követően.

4. A ráívással nem megyünk sokra!

Korábban közkedvelt módszer volt az ittas sofőrök körében, hogy ráivással próbáltak meg kibújni a felelősség alól. A ráivás célja általában a korábbi alkoholfogyasztás tényének eltüntetése.

„Ilyenkor ugyanis az elkövető a rendőri ellenőrzést követően azért fogyaszt nagyobb mennyiségű alkoholt egy közeli kocsmában vagy akár a zsebben megbúvó laposüvegből, hogy kérdésessé tegye a vérben, illetve vizeletben a hatóságok által mért és kimutatható alkohol-koncentráció eredményét. Ez a trükk azonban nem javasolt, hiszen a hatóság ilyenkor visszaszámolás segítségével következtet az eredeti alkoholos állapot mértékére” – hangsúlyozza Lőrik József ügyvéd.

5. Másnaposan is követhetünk el bűncselekményt!

Egy emberesen átmulatott, hajnal 4-5-ig tartó buli után sem érdemes autóba szállni már a délelőtt folyamán. Ezt a jog, úgynevezett posztalkoholos állapotnak hívja.

„Ennek lényege, hogy az elkövető a járművezetést hosszabb idővel megelőzően fogyasztott alkoholt, ez azonban még a maga teljességében nem tisztult ki a szervezetéből és különösen a lebomlási folyamat jellegzetességeinek figyelembevételével, a tüdő által kibocsátott levegőben még kimutatható. Ilyenkor nagy jelentőséggel bír a tényleges véralkohol-koncentráció, az ittas személy egyéni jellemzői és persze az elfogyasztott alkohol mennyisége is. Pályám során nem egyszer találkoztam már olyan esettel, amikor 6-8 órával az alkoholfogyasztás után is 0,25 milligramm/liter légalkoholszint feletti értéket mértek a rendőrök, ami ugye bűncselekménynek számít” – teszi hozzá az ügyvéd.

Egy szó, mint száz, ha volán mögé ülünk, semmiképp se a számolgatás lebegjen a szemünk előtt, inkább teljes mértékben tartózkodjunk az alkoholfogyasztástól. Az ünnepek nem az alkoholfogyasztás miatt különlegesek, hanem a családdal, szeretteinkkel együtt töltött idő miatt. Ebből pedig akkor lehet minél több, ha az év végi ünnepi időszakban sem ülünk ittasan a volán mögé.

Íme, a tisztán elektromos meghajtású BMW iX3 hatékony hajtáslánc-technológiája

A BMW márka első zéró emissziójú modellje a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának világpremierjét is elhozza, amely a legkorszerűbb elektromos motor, a minden korábbinál nagyobb teljesítményű akkumulátor és a jelentős mértékben megnövelt hatótávolság hármas egységével kecsegtet.

A BMW iX3, amelynek sorozatgyártása 2020-ban veszi kezdetét, egy merőben új és hatékony formában váltja valóra a zéró emissziójú mobilitás élményét, miközben a hétköznapokban is kompromisszumok nélkül használható. A forradalmi hajtáslánc-technológia energiaellátásáról gondoskodó akkumulátor energiateljesítménye 74 kilowattóra*, amelynek köszönhetően a BMW márka első tisztán elektromos meghajtású modellje a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egyetlen feltöltéssel több mint 440 kilométer* hatótávolságra képes. A károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő Sports Activity Vehicle (SAV) modell a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációját is elhozza a jelenbe, amely 2021-től a BMW i4 modellben és a BMW iNEXT technológiai zászlóshajóban is helyet kap majd. A tervezőmérnökök így nem csupán az elektromos motort, de az úttörő akkumulátorcella-technológiával felszerelt, nagyfeszültségű akkumulátort is részletekbe menően továbbfejlesztették. A BMW iX3 modellben mindez a márka által fémjelzett, legendás vezetési élményt kivételes hatékonysággal, illetve a saját tömeg és a hatótávolság közötti új egyensúllyal társítja.

A BMW iX3 a BMW Group elektromos mobilitásra összpontosító vállalati stratégiájának újabb meghatározó mérföldköve. Az újdonság piaci premierjével a BMW X3 2020-ban a BMW márka első olyan modelljévé érik, amelyet benzinmotorral, dízelmotorral, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és tisztán elektromos meghajtással is megrendelhetnek az ügyfelek. A „választás szabadságát” éltető portfólióval a bajor prémiumgyártó így a világ minden táján képes kiszolgálni még a legváltozatosabb ügyféligényeket is, miközben a károsanyag-kibocsátás maximális mértékű csökkentése terén is iránymutató szerepet tölt be. A BMW iX3 a kínai Senjang városában, a közös vállalkozásként üzemeltetett BMW Brilliance Automotive gyárában lát majd napvilágot.

A hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákkal szerelt gépkocsik piacán a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja jövőbe mutató fenntarthatósági opciókat ígér. A technológia a BMW EfficientDynamics stratégiában rejlő lehetőségek széleskörű kiaknázásával és a BMW Group elektromos mobilitás terén felhalmozott évtizedes szaktudásának továbbfejlesztésével született meg. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia összes alkatrészét a BMW Group fejlesztette ki, az elektromos motor és a nagyfeszültségű akkumulátorok pedig a vállalat tulajdonában lévő gyárakban készülnek. A BMW Group így még a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legapróbb alkatrésze esetében is képes garantálni a kimagasló terméktulajdonságokat és a prémium minőséget. Sőt mi több, az elektromos motor teljesítményszintjének és a nagyfeszültségű akkumulátorok energiasűrűségének rugalmasan alkalmazható kialakításával a hajtáslánc-technológia számos járműszerkezetben és megannyi szegmensben könnyedén alkalmazható.

BMW EfficientDynamics stratégia a legmagasabb szinten: vadonatúj hajtáslánc-technológiai alkatrészek kimagasló hatékonysággal és a legendás vezetési élmény ígéretével

A BMW iX3 modellben a BMW EfficientDynamics stratégia új szintre lép. A modellben a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja dolgozik, amelyben az elektromos motor, a váltó és a hajtáslánc vezérlőelektronikája egyetlen közös házban kapott helyet. A technológia beépíthetősége így jelentősen kevesebb helyet igényel, ráadásul saját tömege is meghatározó mértékben csökkent. Az elektromos motor maximális teljesítménye és a hajtáslánc-technológia saját tömege közötti arány az előző nemzedékhez képest hozzávetőlegesen 30 százalékkal javult.

A BMW iX3 elektromos motorjának maximális teljesítménye 210 kW / 286 lóerő*, az ehhez társuló 400 Nm* csúcs forgatónyomaték pedig nem csupán intenzív kigyorsításokat, de magasabb utazótempót is garantál.

A BMW iX3 hajtáslánc-technológiájában alkalmazott elektromos motor másik kiváltsága, hogy előállításához most először ritkaföldfémekre sincs szükség.

Az elektromos motor a BMW iX3 hátsó kerekeit hajtja, amely még tovább fokozza a hajtáslánc-technológia hatékonyságát, miközben a márkára jellemző vezetési élményt élteti.

Nagyfeszültségű akkumulátorok jelentősen nagyobb energiateljesítménnyel és felelős nyersanyag-felhasználással

A BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátora a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának szerves része, amelyet a bajor prémiumgyártó a legkorszerűbb NMC-811 akkumulátorcella-technológia alkalmazása mentén fejlesztett ki. A müncheni központú vállalatcsoport kimagasló technológiafejlesztési képességekkel rendelkezik e téren, a nyersanyagok felhasználásától kezdve, az akkumulátorcellák legyártásán át, egészen a hatékony kialakításokig. A folyamatos kutatás-fejlesztés eredményeként a BMW Group nem csupán energiatároló egységei energiateljesítményét, de az akkumulátorcellák tulajdonságait is időről időre javítja, kiváltképp a tartósság és a biztonságos működés tekintetében. A BMW nagyfeszültségű akkumulátorai így a ma lehetséges legkorszerűbb technológiai elvek mentén működnek.

A BMW tervezőmérnökei ráadásul további kétharmad arányban csökkentették az akkumulátorokban felhasznált kobalt mennyiségét, miközben a BMW iX3 akkumulátorcellánkénti gravimetrikus energiasűrűsége a BMW Group korábbi technológiáihoz viszonyítva mintegy 20 százalékkal magasabb.

A BMW iX3 akkumulátoraihoz felhasznált kobaltot és lítiumot a BMW már közvetlenül a bányákból szerzi be és egyből az akkumulátorcella-gyártókhoz juttatja.

A nagyfeszültségű energiatároló egységek skálázhatósága és kompakt beépíthetősége eközben még tovább javult. Az akkumulátorcellák modulokban egyesülnek, amelyeket a BMW speciálisan képzett gyártási létesítményei végül egyetlen nagyfeszültségű akkumulátorrá építenek össze. Az energiatároló egység a BMW iX3 modell padlólemezében kap helyet, extrém lapos kialakítással. Az akkumulátor elrendezésének köszönhetően így a BMW iX3 milliméterre és literre pontosan ugyanakkora utasteret, illetve csomagteret kínál, mint belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodelljei.

Minden korábbinál nagyobb hatótávolság

74 kilowattóra* bruttó energiateljesítményének köszönhetően a BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátora a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egyetlen feltöltéssel több mint 440 kilométer* hatótávolságra képes. 100 kilométerre vetített kevesebb mint 20 kWh* kombinált energiafogyasztásával (ugyancsak a WLTP mérései szerint) a BMW iX3 egyedülállóan alacsony fogyasztást kínál, miközben az akkumulátor mérete és hatótávolsága közötti arány is párját ritkítja.

Forradalmi hajtáslánc-technológiája rendkívül kedvező adottságainak és a nagyfeszültségű akkumulátor magas energiasűrűségének köszönhetően a BMW iX3 olyan tisztán elektromos hatótávolságra képes, amelyre eddig csak a nagyobb, és mint ilyen, nehezebb akkumulátorokkal szerelt modellek voltak képesek.

Hosszú távon bebiztosított pozitív környezetvédelmi hatás

A tisztán elektromos meghajtású gépkocsik „valós” környezetvédelmi hatását időről időre megkérdőjelezik, főként azokon a piacokon, amelyeken továbbra is elenyésző a villamosenergia-hálózatban alkalmazott megújuló energia aránya. A BMW Group mindegyik hálózatról tölthető modellje esetében garantálja, hogy teljes életciklusának emissziós lábnyoma – a nyersanyag-kitermeléstől kezdve, a beszállítói hálózat és a tömegtermelési lánc működtetésén keresztül, egészen a technológia elhasználódásáig és újrahasznosításáig – jelentős mértékben alacsonyabb károsanyag-kibocsátással jár, mint a belsőégésű erőforrással hajtott modelleké. A BMW iX3 emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 30 százalékkal alacsonyabb, mint a BMW X3 sDrive20d esetében, ha pedig a bajor prémiumgyártó ügyfele megújuló energia felhasználásával tölti fel a BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátorát, ez a különbség 60 százalékra nő.

Az autóban kiszolgált évek után ráadásul a BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátorai olyan fix akkumulátortelepeken kezdhetik meg második életüket, amelyek a lakossági villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatva segítenek optimalizálni a társadalom energiafogyasztását. A BMW iX3 emissziós értéke így újabb magasságokba érkezik.

Tekintélyes összeget fektet May Mobility transzferszolgáltatásába a Toyota

A May Mobility az önvezető technológia és a Közlekedés mint szolgáltatás (Transportation-as-a-Service(TaaS)) terület vezető szolgáltatója ma bejelentette: 50 millió dollár összegben gyűjtött befektetéseket B sorozatú részvények kibocsátásával.

A legnagyobb befektető a részben vagy teljesen elektromos környezetbarát meghajtások mellett a mesterséges intelligencia, a robotika és az önvezető technológiák fejlesztése területén is vezető szerepet betöltő Toyota. A további befektetők között olyan vállalatok szerepelnek, mint a SPARX Group,a Millennium Technology Value Partners, a Cyrus Capital Partners, a BMW iVentures és a Toyota AI Ventures.

A May Mobility egy olyan sikeres startup, amelynek célja, hogy hozzájáruljon ahhoz, hogy az önvezető technológia révén átalakuljon a ma városi közlekedése egy biztonságosabb, zöldebb és hozzáférhetőbb világ érdekében. A kibocsátásban vállalt vezető befektetői szerepe mellett a Toyota úgy döntött, hogy a May Mobility társaságot választja egyik partnerének a „Közlekedés, mint szolgáltatás” önvezető technológia szegmensben a jövőbeli nyílt mobilitási platformokhoz. A Many Mobility a jövő a mainál sokkal élhetőbb városairól szóló jövőképének megvalósításához jelenleg a közlekedési struktúra átalakítására fókuszál. Ennek keretében önvezető ingajáratokat állítottak forgalomba, amelyekkel az emberek biztonságosan és egyszerűen közlekedhetnek, és még az utazás is élvezetesebb.

A társaság az USA-ban jelenleg az legelső és legutolsó szakaszára koncentrál, kiemelt figyelemmel a városközpontokra. Ezek a járatútvonalak a sűrűn lakott területeken segítik az utasokat és a városokat a dugók elkerülésében, a várakozási idők, a hozzáférés és az elérhetőség problémáinak megoldásában. A May Mobility elektromos járművekből álló flottája már több mint 170 000 fizetős utazást teljesített, és a járatok a magán- és állami ügyfelek számára egyaránt rendelkezésre állnak Detroit és Grand Rapids városaiban, valamint Providence-ben. Minden egyes új járat elindítása új meg új mobilitási igények megoldásával jár, így a vállalat folyamatosan gyarapítja technológiai tapasztalatait. A B sorozatú részvények kibocsátásával a társaság a mai napig összesen 84 millió dollár összegű befektetést gyűjtött, amivel ezzel tovább növelheti vezető szerepét az önvezető technológia területén.

„Rendkívül izgatottak vagyunk, hogy együtt dolgozhatunk a Toyotával és a többi befektetőnkkel a társaság növekedésének következő fázisában” – fogalmaz Edwin Olson, a May Mobility elnök-vezérigazgatója. „Ennek a befektetési körnek a segítségével gyorsabban haladunk a célunkhoz vezető úton, kihasználhatjuk a kategóriájukban legjobb szoftvercsomagok előnyeit és még komolyabb szereplővé válhatunk az USA 28 milliárd dollár forgalmú „első mérföld, utolsó mérföld” közlekedési piacán.”

„A May Mobility az USA-ban már számos önvezető járatot indított, és kitűnő lehetőségnek tekintjük, hogy ezen a területen egy nagy tapasztalattal rendelkező partnerrel dolgozhatunk együtt” – mutat rá Keiji Yamamoto, a Toyota operatív igazgatója és a Toyota belső kapcsolt vállalkozásának elnöke. „A közös munka lehetővé teszi, hogy együttes erőfeszítéseinkkel gyorsabban valóra váltsuk a Toyota által kitűzött célt: Mobilitást mindenkinek!.”

A May Mobility

A May Mobility vállalatot azzal a céllal alapították, hogy az önvezető technológiával találjon megoldást a világ előtt álló különleges feladatra: a mobilitáshoz való hozzáférés egyenlőtlenségének kiküszöbölése az egyre zsúfoltabb városokban. Az önvezetés segítségével a May Mobility csökkenteni kívánja a közlekedésben az emberi hibatényezőt és a légszennyezést, illetve nagyobb gazdasági előnyöket szeretne kínálni a közösségek és az utasok számára. A May Mobility jelenleg az egyetlen olyan közlekedési társaság, amely önvezető vállalati járatok segítségével napi szinten tranzitszolgáltatást nyújt az amerikai emberek számára.

Az Év Raliautója lett a Toyota Yaris WRC

A brit Autosport magazin átadta az év legkiválóbb motorsport-teljesítményeit elismerő díjakat. Az Év Raliautójának az egyéni világbajnoki címet megszerző Toyota Yaris WRC-t választották meg.

Miután WRC-jelenlétének második évében, 2018-ban konstruktőri bajnoki címet szerzett a rali-világbajnokságban, a Toyota Gazoo Racing idén egyéni világbajnoki címmel zárta a szezont. A csapat győztes pilótája ezzel kiérdemelte az Év Raliversenyzője címet, míg a Toyota Yaris WRC-t az Év Raliautójának választották meg az Autosport Awards szavazásán.

Az 1950-ben alapított – azaz a Forma-1-gyel egyidős – brit Autosport a világ egyik legtekintélyesebb motorsport-folyóirata. A szerkesztőség 1982 óta ismeri el az év legkiemelkedőbb emberi és technikai teljesítményeit; a 14 kategóriában kiosztott Autosport Awards sorsáról részben közönségszavazás dönt, részben szakmai zsűri választja ki a jelöltek közül az arra legérdemesebbet.
A ralisportban a legjobb pilótának a Toyota Gazoo Racing versenyzőjét, Ott Tänakot választották meg, a legjobb raliautó pedig a Toyota Yaris WRC lett. A zsűri a Citroën C3 WRC, a Hyundai i20 WRC és a Ford Fiesta WRC ellenében szavazta meg a Toyota Yaris WRC győzelmét.

„2019-ben egyre nagyobb kihívást jelentett újabb tizedmásodperceket nyerni az autóval; az egész csapat részéről hatalmas teljesítmény volt, hogy minden erőnket összeszedve biztosítottuk Ott bajnoki címét” – mondta Tom Fowler, a Toyota Gazoo Racing műszaki igazgatója, amint átvette a díjat Ari Vatanen egykori rali-világbajnoktól. „Köszönettel tartozunk Ottnak, hogy megmutatta a világnak, mire képes a Yaris.”

A Toyota Yaris WRC és az Ott Tänak/Martin Järveoja páros a 2019-es évad 13 megrendezett futamából hatot megnyert. Pontelőnyük olyan hatalmas volt a második helyen álló csapat előtt, hogy a Toyota Gazoo Racing első számú autója már biztos világbajnokként állhatott rajthoz azon a Katalán-ralin, amely végül – az Ausztrál-rali sajnálatos törlése miatt – a szezon utolsó versenyének bizonyult.
A Yaris volánjánál jövőre az a Sébastien Ogier váltja Tänakot, aki 2013 és 2018 között hat világbajnoki címet (és ezzel együtt hat Év Raliversenyzője elismerést) gyűjtött be.

A Toyota idén harmadik alkalommal nyerte el az Év Raliautója címet. 1990-ben az egyéni bajnoki címet hatalmas fölénnyel megnyerő Carlos Sainz autója, az A-csoportos Toyota Celica GT-Four ST165 lett a szezon legjobbjának kikiáltott versenyautója. 1999-ben pedig annak ellenére a Corolla WRC-re esett a zsűri választása, hogy a Toyota Castrol Team egyéniben nem, „csak” konstruktőrként nyert világbajnoki címet (abban az évben egyébként az a Tommi Mäkinen lett az egyéni világbajnok, aki most csapatfőnökként a Toyotát vezette immár másodszor diadalra).

„Másfél évtizeden át küzdöttem Sébastien-ek ellen” – utalt tréfásan azokra az évekre Steve Fowler, amikor az általa vezetett csapatoknak Sébastien Loeb, illetve Sébastien Ogier ellen kellett helyt állnia a rali-világbajnokságban. „2020 új helyzetet teremt: nagyon várom, hogy együttműködhessünk Ogier-vel; úgy gondolom, jók az esélyeink arra, hogy megismételjük idei teljesítményünket.”

Az új Opel Grandland X plugin hybrid már fronthajtással is kapható

Jön a következő villamosított Opel: a tisztán elektromos Opel Corsa-e és az összkerékhajtású Grandland X konnektoros hibrid után már megrendelhető az elegáns SUV fronthajtással is.

Ezáltal a Grandland X az első Opelként áll rendelkezésre kétféle hibrid változatban, mint a teljesítményét négy kerékkel az útra átvivő Grandland X Hybrid4 (WLTP1-fogyasztás:1,4-1,3 l/100 km, CO2-emisssszió 32-29 g/km; NEFZ2-fogyasztás: 1,6-1,5 l/100 km, 36-34 g/km CO2; mindkettő súlyozott, kombinált), illetve az ugyanolyan hatékony, elsőkerék-hajtású Grandland X Hybrid. Az új fronthajtású változat 11 690 000 forinttól indul.

A fronthajtású autó rendszerteljesítménye 165 kW/224 LE, húzós nyomatéka pedig eléri a 360 newtonmétert. A Grandland X első kerekeit 1,6 literes benzines turbómotor és villanymotor hajtja. WLTP1-fogyasztása 1,5-1,4 l/100 km, CO2-emissziója 34-31 g/km (NEDC2: 1,7-1,5 l/100 km, 37-35 g/km CO2; mindkettő súlyozott, kombinált, ideiglenes adatok). Tisztán elektromos üzemre kapcsolva a Grandland X Hybrid akár 57 kilométert tehet meg CO2-mentesen (WLTP1 szerint; NEDC2: 60-65 kilométer; ideiglenes adatok).

Komfortja – mint mindegyik Opelé – elsőrangú: a Grandland X Hybrid maximális stabilitása és kényelmes rugózása az igényes Multilink hátsó hídnak köszönhető. Vezetőjét és utasait a Navi 5.0 IntelliLink nagy, színes érintőképernyője csatlakoztatja. A biztonságot szériában fokozzák olyan asszisztensek, mint az automatikusan vészfékező, gyalogosfelismerő frontális ütközésveszély-figyelmeztetés, a sávtartó asszisztens és a fáradtság-felismerő. Ezekhez járul az elektromos klímakompresszor, illetve fűtés, valamint a regeneráló fékrendszer, amely lassításkor visszanyeri és az akku töltésére használja a mozgási energiát, meghosszabbítva az elektromos hatótávot.

Modern hibrid villanymotorral és közvetlen befecskendezésű benzines turbóval

Az új Opel Grandland X Hybridet a hibridhajtás követelményeinek megfelelően beállított 1,6 literes, közvetlen benzinbefecskendezésű turbómotor és villanymotor hajtja. A 133 kW/180 LE teljesítményű négyhengeres közepes és nagy sebességeknél dolgozik, a másik lassú és közepes tempónál gondoskodik arról, hogy nulla emisszióval lehessen megtenni a napi ingázások zömét. A villamos hajtás 81 kW/110 lóerejét elektromos nyolcfokozatú automata továbbítja az első kerekekre.

A helyzetnek és preferenciáinak megfelelően háromféle menetmód, Elektro, Hybrid és Sport közül választhat az Opel Grandland X Hybrid vezetője. A Hybrid-mód automatikusan biztosítja állandóan a legjobb haladást, nagy hatékonysággal. Városban egyszerűen átkapcsol az autós Elektro-módra – és máris nulla emisszióval közlekedik. Ha nagyobb menetdinamikára van igény, a Sport-mód kombinálja a két motor erejét. A Grandland X Hybrid 8,9 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, csúcssebessége 225 km/óra.

Akárcsak az összkerékhajtású változat, az új Grandland X Hybrid is 13,2 kWh kapacitású lítiumion-akkut hordoz helytakarékosan a hátsó ülések alatt, semmit sem csorbítva az utas- és csomagtéren. Egyszerű és praktikus a szériában hozzá tartozó 3,7 kW-os fedélzeti töltő (opció: 7,4 kW). Mode 3 kábellel és 7,4 kW-os fedélzeti töltővel, a töltőállomástól függően, akár két órán belül is visszanyerhető a teljes kapacitás. A színes érintőképernyő értékes információkat ad hatótávról, töltőáramról és fogyasztási statisztikáról.

Ellazító autózás: Free2Move szolgáltatás, myOpel app, OpelConnect

Az OpelConnect átfogó szolgáltatásai kényelmesebbé teszik az utazást a Grandland X Hybridben. A myOpel appal távolból programozható a töltési idő, vagy kapcsolható be a klímaberendezés. Az OpelConnect szolgáltatásban olyan funkciók vannak, mint a Live-navigáció, valós idejű útinformációkkal, a jármű adatainak lehívása, vagy műszaki segítség, illetve a mentők közvetlen elérése, a piros gombbal. Légzsákos vagy övfeszítő baleset után automatikusan megy ki a vészhívás.

Folytatódik az Opel elektromos offenzívája: 2024-ig valamennyi modellt villamosítanak

Az új fronthajtású Grandland X Hybrid lendületet ad az Opel elektromos offenzívájának. Már jövőre kijön a Vivaro-e, a márka első akkumulátoros-elektromos haszonjárműve. 2021-ben követi a szintén villamos Combo Life, Combo Cargo és Zafira Life. 2024-re villamosítanak minden Opel-típuscsaládot.

LEGFRISSEBB

Megtaláltuk a DeLorean-t, amely mindhárom Back to the Future részben szerepelt

0
Los Angeles-ben, a Petersen Automotive Museum-ban van kiállítva az a filmes kellék DeLorean DMC-12, amely a Vissza a jövőbe trilógia mindegyik epizódjában szerepelt. A teljes...

TESZTJEINK