Főoldal Autó-motorsport Teljes a Toyota gyári csapata, összesen nyolc gyári támogatású Hilux indul a...

Teljes a Toyota gyári csapata, összesen nyolc gyári támogatású Hilux indul a 2026-os Dakaron

De a nyolc versenyautó közül csak három lesz a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra hasonlító modell.

A Toyota Gazoo Racing W2RC megújult pilótafelállással, a DKR GR Hilux legújabb nemzedékével és a Repsollal kötött megerősített technológiai partnerséggel vág neki a 2026-os Dakar-ralinak. Egy kivételesen sikeres szezon után, amelyben a gyári csapat megszerezte a 2025-ös FIA Tereprali-világbajnoki címeket mind a pilóták, mind a gyártók számára, és a szezon legfontosabb versenyét, a Dakar-ralit is egy toyotás páros (Jazid al-Radzsi/Timo Gottschalk) nyerte, a Toyota és a Repsol Madridban mutatta be azt a közös sport- és technológiai programot, amellyel a január első felében, Szaúd-Arábiában rendezendő 2026-os Dakarra készülnek.

A Dakar ismét a DKR GR Hilux fejlődésének végső próbájaként szolgál majd. Ennek az autónak a kiemelkedő megbízhatóságát és sebességét három győzelem bizonyítja az elmúlt négy versenyen. A 2026-os specifikációjú gépben – amely megjelenésében már a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra hasonlít – a Toyota Gazoo Racing mérnöki csapata és a Repsol kutatói által közösen kidolgozott átfogó fejlesztések jelentek meg. Az együttműködés egyik fontos mérföldköve az volt, hogy korábban a Toyota küldött egy 360 lóerős, 620 Nm nyomatékú Hilux Evo versenymotort a Repsolnak, lehetővé téve a spanyol olajvállalat számára, hogy a 3,5 literes, ikerturbós V6-os segítségével próbapadon reprodukálja a Dakar-szintű igénybevételt, és pontos, teljes mértékben átvihető adatok felhasználásával optimalizálja a következő generációs üzem- és kenőanyagait.

Közös víziója a Toyotának és a Repsolnak, hogy a szén az ellenség, és a semlegességhez vezető útnak többféle technológiát kell magában foglalnia. A Dakar ideális tesztkörnyezetté vált az utóbbi években olyan energiamegoldások felgyorsítására, amelyek közvetlenül alkalmazhatók a közúti mobilitásban is. A 2026-os versenyre a Repsol közel 30 ezer liter, 70 százalékban megújuló üzemanyagot tartalmazó benzint fog szállítani mind a Toyota Gazoo Racing W2RC, mind a Repsol Toyota Rally Team számára. A spanyol vállalat célja az új fejlesztésekkel az volt, hogy egyre közelebb kerüljön egy olyan, teljesen megújuló üzemanyag felé, amely még a legmostohább körülmények között is csúcsteljesítményt és megfelelő motorvédelmet biztosít. A repsolos projekt tökéletesen illeszkedik a Toyota többféle technológiára épülő stratégiájába, amely a tisztán elektromos, a hidrogénes, a belső égésű és a különböző hibrid hajtásokat, az akkumulátorokat és a megújuló üzemanyagokat ötvözi egy tisztább és hatékonyabb mobilitásra törekvő mozgalomban.

Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a gyári TGR W2RC csapat három autóval indul a 2026-os Dakaron: a Henk Lategan/Brett Cummings, a Seth Quintero/Andrew Short és a Toby Price/Armand Monleón párosok egyaránt esélyesek a végső győzelemre a narancs-fekete-fehér színű, 2026-os specifikációjú, új megjelenésű DKR GR Hiluxokkal. Hozzájuk csatlakozik a spanyol támogatású Repsol Toyota Rally Team régebbi specifikációjú, fekete-narancs autója Isidre Esteve pilótával és Txema Villalobos navigátorral, akik szintén a Repsol által fejlesztett megújuló üzemanyagokat és kenőanyagokat használják majd. 

De nem szabad elfeledkezni a szintén gyári támogatású, de Dél-Afrikában működő Toyota Gazoo Racing South Africa csapatról sem, amely négy Hiluxával a legnagyobb Toyota-kontingenst indítja a 2026-os Dakaron. A homokszínűre festett autókat a Juan Cruz Yacopini/Daniel OliverasSaood Variawa/Francois CazaletGuy Botterill/Oriol Mena, és a João Ferreira/Filipe Palmeiro párosok használják majd a versenyen.

Yacopini, a többszörös argentin tereprali-bajnok rutinos Dakar-versenyző, ráadásul idén nem csak a Dubai International Baja versenyt, hanem az egész a FIA Baja Világkupát is megnyerte. Rengeteg versenytapasztalatával és a kiváló nyers tempójával hozzájárulhat a TGRSA dakaros sikereihez. A hírhedten nehéz Dél-Afrikai Tereprali-bajnokság (SARRC) regnáló bajnokai, Variawa és Cazalet lendületet és magabiztosságot hoznak a csapat működésébe. Botterill és Mena erőssége a következetesség, az egyenletes sebesség és jelentős mennyiségű, Dakaron szerezett tapasztalat. Ferreira és Palmeiro pedig az európai terepralis múltjukkal és navigációs szakértelmükkel járulhatnak hozzá a dél-afrikai Toyota-alakulat jó eredményeihez a Dakaron.

A TGRSA mind a négy párosa a Toyota GR Hilux IMT Evo legújabb, Dél-Afrikában fejlesztett generációjával versenyez majd – egy olyan géppel, amelyet 2025 folyamán elsősorban a tartósság, a kezelhetőség, a pilótafülke-kényelem és a  teljesítmény javítása érdekében fejlesztettek tovább. Ezek a homokszínű versenyautók még a régi, nyolcadik generációs Hiluxra emlékeztető karosszériát viselnek, és a lemezek alatt sem egyeznek meg teljesen az európai Toyota Gazoo Racing W2RC által használt, a belga Overdrive csapatnál fejlesztett új, narancs-fekete-fehér Hiluxokkal.

A 2026-os Dakar

A január 3. és 17. között megrendezésre kerülő 2026-os Dakar-rali egy félelmetesen hosszú és változatos útvonalat kínál, a mért szakaszok hossza alig marad el a szaúd-arábiai Dakarok rekordjától. Bár a hírhedt Üres Negyed idén nem szerepel a programban, egy helyett viszont már két maratoni gyorsasági szakasz lesz, mindkét héten egy. Ezeken a szakaszokon megkövetelik a versenyzőktől, hogy egy-egy éjszakát elszigetelt bivakokban töltsenek külső szerviztámogatás nélkül, így a saját szerelési képességeik és a stratégiai döntéshozatalaik kulcsfontosságúak lesznek.