Főoldal Blog Oldal: 162

Pionírszellem: az elektromos jármű fejlesztés hagyománya az Opelnél

A Corsa-e és a Grandland X konnektoros hibrid már az utakon és az teljesen welektromos hajtású Opel Vivaro illetve az elektromos hajtást is kínáló Mokka utód még az idén bemutatkozik. 2021-ben az Opel elektromos flottájához csatlakozik a Combo-e, a Zafira Life-e és az Astra utódja is. 2024-ig minden Opel személyautónak és kishaszon járműnek lesz elektromos változata. Az Opel elektrifikációja ugyanakkor sokkal régebb óta, pontosan öt évtizede tart, azóta folyik az elektromos hajtásrendszerekkel kapcsolatos kutatás és fejlesztés – Rüsselsheim az autóipar egyik villamosítási úttörője.

Már 1968-ban, a  Kadett B Stir-Lec tanulmányautó olyan műszaki megoldást, a hatótáv növelőt mutatott be, amelyhez hasonló évtizedekkel később az Opel Amperán jelent meg. Három évvel később Georg von Opel, a cégalapító unokája,1971-ben hat villanyautó-világcsúcsot állított fel 188 km/órára képes Opel Elektro-GT kísérleti járművével. Az összesen 88 kW/120 lóerős két egyenáramú villanymotort 590 kilogrammos nikkel-kadmium akkumulátor táplálta. Egyenletes 100 km/órás sebességgel 44 kilométer volt a hatótáv.

Impulzus a fenntarthatóság felé: az Opel Impuls program

Nagy lépéssel vitte előre a kutatást az Opel Impuls program, 1990 és 1997 között. A Kadetten alapuló Impuls 1-et 16 kW-os mellékáramkörű egyenáramú motor hajtotta, folyékony elektrolitos nikkel-kadmium akkuval. Hatótávja 80 kilométert ért el, sebessége 100 km/órát. Az Astra Caravan-alapú Impuls 2 32 darab ólomakkumulátor-cellája két 45 kW/61 LE összteljesítményű váltóáramú aszinkron-motort látott el energiával. Az Impuls 3 pedig az Opel első nagyléptékű villanyautós kísérleteként valósult meg 1993-tól 1997-ig. Tíz darab Impuls 3-ból álló flotta futott tesztüzemben a keleti-tengeri Rügen szigetén, több mint 300 ezer kilométert téve meg. Öt elektromos Astrát láttak el nikkel-kadmium akkuval (45 kW/61 LE), öt továbbit nagy energiájú nátrium-nikkelklorid típusúval (42 kW/57 PS). Mind a tíz Impuls 3-ba váltóáramú aszinkron-motort építettek.

1995-ben hozta be az Opel az elektromos mobilitást a haszonjárműves szegmensbe, a Combo Plus koncepciójárművel. Az Impuls 3-hoz hasonlóan ez is nagy energiájú nátrium-nikkelklorid akkut és 45 kW-os váltóáramú aszinkron-motort kapott.

Tüzelőanyag-cella a mindennapokban, emissziómentes HydroGen flották

HydroGen1 hozta be 2000-ben az Opel első tüzelőanyag-celláját egy Zafirába. Váltóáramú motorja hidrogénből nyert árammal fejtett ki 55 kW/75 LE teljesítményt, illetve 251 newtonméter nyomatékot. A teljesítménycsúcsokat puffer-akkumulátor hidalta át. 2001-ben húsz darab HydroGen3 modell került tesztelő ügyfelekhez. 60 kW/82 lóerővel 160 km/órás sebességet értek el. Két példány 2004-ben részt vett a „Fuel Cell Marathon” futamon, és probléma nélkül tettek meg csaknem tízezer kilométert, a norvégiai Hammerfesttől a portugáliai Lisszabonig. Heinz-Harald Frentzen Grand-Prix- és Opel-DTM-pilóta 2005-ben győzött az alternatív hajtású autók Rallye Monte Carlóján.

Teljesen emisszió-mentesen közlekedett a negyedik generációs tüzelőanyag-cellás HydroGen4 is, kipufogócsövéből csak vízgőz távozott. Környezetkímélő működése 440 darab, sorba kapcsolt cellának volt köszönhető, amelyekben hidrogén vegyült a levegő oxigénjével. Égés nincs, csak elektrokémiai reakció, amely áramot fejleszt. A teljesítmény tartósan 73 kW/100 LE, csúcsértéke 94 kW/128 LE. 2008-tól HydroGen4 járműflotta igazolta mindennapi használhatóságát a Szövetségi Közlekedési Minisztérium által támogatott Clean Energy Partnership (CEP) projekt keretében, Berlinben és később Hamburgban, Baden-Württembergben, Észak Rajna Vesztfáliában és Hessenben.

A hatótáv-bajnok Opel Ampera és az Opel Ampera-e

Az eddigiekkel párhuzamosan folytatta az Opel az akkuhajtású járművek fejlesztését: a 2007-es IAA alkalmával bemutatkozott a hosszított hatótávú Voltec-hajtóművel ellátott innovatív Flextreme Concept. A 2010-es Genfi Szalonon kiállított Flextreme GT/E Concept megmutatta, hogy a koncepció integrálható középkategóriájú kocsiba is.

A szériagyártásra érettséget hatótáv-hosszabbítóval („Range-Extender“) érte el 2011-ben az Opel Ampera, az első mindennapi használatra és utazásra alkalmas négyszemélyes villanyautó. A körülményektől függően 40 – 80 kilométeres elektromos hatótávot 16 kWh kapacitású lítiumion-akku biztosítja, amely 111 kW/150 LE teljesítményű elektromos motort táplál. Amint lecsökken az akku töltöttsége egy meghatározott szintre, automatikusan beindul a 63 kW/86 lóerős benzinmotor, hogy hajtsa az áramellátó generátort. A folyamatos energiaellátás gondtalan autózást tesz lehetővé – nem kell útközben tölteni, a hatótáv több száz kilométer. Az Ampera megelőzte korát, és elnyerte a „2012 Európai Autója” kitüntetést.

2016/2017-ben következett az Opel Ampera-e. A szegmensben vetélytárs nélküli 423 kilométeres tisztán elektromos WLTP szerinti hatótávjával valódi bajnokként tündökölt premierjén, a Párizsi Autószalonon. Laposan az aljában elhelyezett akkumulátora helyet hagy öt utasnak és egy ötajtós kompakt kocsiéhoz mérhető csomagtartónak (381 liter). Az Ampera-e megmutatja, hogy közös nevezőre hozható az elektromobilitás az örömautózással, hiszen az álló helyzettől kifejtett 360 newtonméteres nyomaték lenyűgöző gyorsulást és rugalmasságot eredményez. A villanymotor teljesítménye 150 kW/204 LE. Nulláról ötvenre 3,2 másodperc alatt gyorsul az autó, előzéskor pedig mindössze 4,5 másodperc alatt növeli 80-ról 120-ra a sebességét. Meggyőző koncepciójáért 2017 őszén az Opel Ampera-e megkapta a nemzetközileg elismert „Arany Kormánykereket“ a kis- és kompakt-kategóriában, az AUTOBEST zsűrije pedig az ECOBEST 2016 címmel tüntette ki. Az Ampera-e helyét mostanra átvette a Corsa-e, amely az AUTOBEST zsűritől elnyerte az „Európa Legjobb Autóvétele 2020” díjat.

Tanácsok a Fordtól: hogyan tehetjük az autónkat biztonságos és egyben higiénikus környezetté?

Európa-szerte szigorú intézkedésekkel próbálunk védekezni a COVID-19 vírus ellen, ám ezek főképp a személyes higiéniára és a tömegközlekedésre vonatkoznak. De mi a helyzet az autóinkkal?

Mivel a tisztaság manapság nagyon fontos kérdés, nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy az autónk olyan terület, ahol a vezető és az utasok egyaránt rengeteg felülethez hozzáérhetnek – méghozzá minden egyes utazás során.

Az ajtók nyitásától kezdve a fűtés beállításán át egészen a világítás felkapcsolásáig vagy a sebességváltásig sok olyan érintkezési pont létezik, ahol autónk szinte vonzza a szennyeződéseket és a kórokozókat.

„Alapvető fontosságú, hogy mindenki kövesse a hivatalos javaslatokat, például 20 másodpercen át alaposan mosson kezet szappannal és vízzel. Ám akkor is legyünk ugyanilyen tudatosak, amikor az autónkat kell használnunk, ezért a jármű mindenképpen legyen tiszta és higiénikus, különösen a COVID-19 járvány idején” – mondta Dr. Jennifer Dodman, a Ford Nagy-Britannia orvosigazgatója.

A biztonsági övek minden autós tisztító listájának élén kell hogy szerepeljenek, hiszen ezeket minden alkalommal használjuk, amikor autóba ülünk. Az öv állítgatásának gyakorisága attól is függ, hányan használják, de általában három érintkezési ponttal kell számolnunk. És mivel az öv keresztezi a testet, nagy eséllyel tapadhatnak meg rajta a köhögés-tüsszentés folyadékcseppjei – ahogyan a kormánykeréken is, ami közvetlenül a vezető előtt helyezkedik el.

Jó hír viszont, hogy nincs szükség speciális eszközökre és szerekre ahhoz, hogy autónk higiénikus legyen, hiszen itt is beválnak azok a fehérítőmentes antibakteriális tisztítószerek, amelyeket otthonunkban is nap mint nap használunk.

A fentiek mellett sok egyéb pont létezik (például a kerékszelepek porvédő kupakjai vagy a fejtámlák), amelyeket ritkábban érintünk meg, így aztán elég hosszú listát állíthatunk össze a tisztítandó területekről. Kellemes takarítást!

KÜLSŐ

* Ajtókilincsek

* Ablakkeretek és tető

* Csomagtérajtó kilincs

* Üzemanyagtöltő nyílás fedél

* Kerékszelepek és porvédő kupakok

UTASTÉR

* Ajtó/motorház/csomagtér nyitó kilincsek és fogantyúk

* Kalaptartó

* Rögzítő fülek a csomagtérpadlón

* Elektromos ablakemelők gombjai

* Napfénytető gombjai

* Ajtózsebek

* Biztonsági övek és csatlakozóik

* Kormánykerék

* Ülésállítás gombjai vagy karjai

* Kürtgomb

* Kapcsolókarok a kormány mögött

* Szellőzőnyílások

* Műszerfal

* Motorindító gomb

* Kulcsok

* Sebességváltó

* Kézifék

* Multimédia kijelző

* Fűtés kezelőszervei

* Kesztyűtartó/tárolórekeszek

* Felhasználói kézikönyv

* Pohártartók

* Visszapillantó tükör

* Kabinvilágítás

* Fejtámlák

* Ülészsebek

A MOTORHÁZTETŐ ALATT

* Motorháztető nyitó kar

* Motorburkolat

* Nívópálca

* Mosófolyadék betöltő nyílás kupakja

* Olajbetöltő nyílás kupakja

A BMW és a CNN meghatározó példaképekkel a főszerepben iránymutató együttműködésbe kezdett

Nehéz időkben az inspiráló hírességek még inkább összefogják a társadalom tagjait. A BMW Group és a CNN most tizenegy rövidfilmbe sűrítve, a „The Art of Leadership” (Az iránymutatás művészete) mottó alatt meséli el napjaink népszerű személyiségeinek, művészeinek és vezéregyéniségeinek egyedi történetét.

A BMW Group és a CNN International Commercial (CNNIC) összefogott, hogy két vadonatúj, összesen tizenegy rövidfilmből álló sorozat képében olyan kivételes személyek életútját mutassa be, akik saját területükön maradandót alkottak és követendő példával álltak elő. A rövidfilmek mindegyike a BMW iránymutató értékrendjét közvetíti: a magabiztosság, a felelősségvállalás és a függetlenség egységét. Azon erényeket, amelyek a bajor prémiumgyártó luxusautóit is meghatározzák, a BMW 7-es sorozattól kezdve, a BMW X7 modellen és a BMW 8-as sorozaton át, egészen a BMW M8 szériáig.

2020. március 26-án a CNN bemutatta a BMW-vel készített hatrészes sorozat első rövidfilmjét (https://www.youtube.com/watch?v=nvsVGc9Zi-E), amelyet a CNNIC házon belüli díjnyertes stúdiója, a Create (https://commercial.cnn.com/cnn-create) álmodott képernyőre. Az alkotás a világ egyik legismertebb lemezlovas-duója, Dimitri Vegas & Like Mike karrierútját meséli el, bemutatva a szenvedélyben gyökerező sikertörténet legbelső motivációit és a közönséggel kialakított különleges kapcsolat eredetét. A zenei producerként is jegyzett belga testvérpárral a norvégiai turnéjuk egyik állomásán forgattak a készítők. A rövidfilmet – ahogyan a következő öt alkotást is – globális terjesztésre készítette elő a Create stúdió: az alkotások a CNN International Commercial televíziós-, digitális- és közösségimédia-felületein, illetve a BMW weboldalán (https://www.bmw.com/en/automotive-life/instant-emotion-with-dj-duo-dimitri-vegas-like-mike.html) is megjelennek.

A CNN nemzetközi médiavállalataként működő Great Big Story (https://www.greatbigstory.com/) az év későbbi szakaszában ezt követően öt mikro-dokumentációban filmesíti meg azon világhírű személyiségek élettörténetét, akik iránymutató példaként inspirálják a társadalom tagjait. Az első film – amelyet a tervek szerint májusban mutat be a stúdió – Brandon Tory különleges kettős életéről szól: az éjszakai életben is sikeres rapper napközben a Google mesterséges intelligenciát fejlesztő mérnökeként dolgozik. Az öt alkotás a Great Big Story megjelenési- és közösségimédia-felületein keresztül, a WarnerMedia Launchpad technológiájának köszönhetően a meghatározott célközönség minden tagjához eljut.

„A BMW évszázados történetét számos különféle projekt színesíti, amelyek mind a kreatív elméknek, mint a bátor tehetségeknek reflektorfényt biztosítottak – legyen szó akár formatervezői alkotásról, művészi munkáról, sporteredményről vagy mérnöki kiválóságról. Egyik legfőbb küldetésünk a sokszínűség felismerése és támogatása. A most készülő projektek két hasonló értékrenddel megáldott, egyforma célok mentén működő vállalat együttműködésének eredményei. Kitörő örömünkre szolgál, hogy a BMW és a CNN közösen munkálkodik olyan személyek életútjának kreatív bemutatásán, akik merték újragondolni és újraértelmezni a közösségi iránymutatás fogalmát. Mint ahogyan eddig is, úgy most is a tökéletességre törekszünk és hisszük, hogy eme innovatív együttműködés mindkettőnk számára mérföldkőként szolgál” – mondta Jens Thiemer, a BMW márkamenedzsmenti részlegének vezetője.

„A legjobb együttműködések mind a közös értékekre épülnek, és nagy örömmel látjuk, hogy a BMW oldalán megkezdett új projektünk esetében is ez a helyzet. Saját területünk iránymutatóiként tiszteljük és nagyra becsüljük rövidfilmjeink főszereplőit, akik jobbá teszik a társadalmunkat. A Create és a Great Big Story erőteljes, érzelmekben gazdag történetmeséléseit mindegyik platformon széles körben népszerűsítjük, hogy elérjük velük az összes olyan embert, akik felnéznek az inspiráló személyekre és tisztelik történeteiket” – tette hozzá Cathy Ibal, a CNN International Commercial alelnöke.

A1408800286 motortértető-embléma cseréje az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420-on a Mercibolt.hu segítségével

Mindig a Mercibolt.hu, mintha nem lehetne más forrásból beszerezni az eredeti (genuine) Mercedes alkatrészeket. Biztosan van alternatíva, de az tény, hogy jelenleg ár-érték arányban, gyorsaságban és rugalmasságban Magyarországon a Mercibolt.hu a legjobb, minden túlzás, vagy elfogultság nélkül.

Mivel projektautónkon, a ’97-es évjáratú Mercedes-Benz W140 S420 motortértető-emblémája lazának tűnt, megelőzendő az esetleges kiesést, vagy inkább “kilövést” (volt ilyen is, több ízben már: az elfáradt feszítőrugó egyszercsak megadja, megadta magát, aztán annyi).

Maga az embléma természetesen talppal együtt kerül csomagolásra, a dobozolás félig nyitott, úgyhogy még akár polcdísznek is kiváló lehet némi fanatizmussal társítva. Az ár nem túl vészes, 20 ezer forint környékén meg lehet úszni; viszont ha a csere megvolt, utána jó ideig nincs probléma. Hacsak le nem törik az embléma, vagy más sérülést nem kap, akkor újabb nekifutás következik.

Viszont tartaléknak – ha nem sérült, karcos, lestrapált a meglévő csereérett darab – tökéletes lehet. Esetünkben is így lett, a csillag, és maga a talp is menthető még teljes egészében.

A rugóstag viszont megfáradt, ezt ténylegesen be is igazolta a csere. Az eltávolítás egyébként nem nagy kunszt, szimplán kicsavarozzuk a felnyitott motorháztető belső részéről, közben ellentártunk, és máris kint az embléma talppal együtt. Ennyi.

Beszerelés tekintetében sincs túl sok dolgunk, az inverze a kiszerelésnek értelemszerűen. Mivel az embléma dőlésszöge egyféleképp optimális, hagyjuk is meg, hiszen a gyári beállítás a mérvadó. Ügyeljünk viszont arra, hogy a beszerelésnél – főként a becsavarozásnál – ne mozdítsuk ki a helyéről a csillagot, viszonylag könnyen mozdítható.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULO, Loctite (Henkel Adhesives), Olajshop.hu

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

A Toyota tovább csökkenti CO2-kibocsátását a világ leghatékonyabb karosszériafényezési eljárásával

A világ leginnovatívabb és legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota új festékporlasztót fejleszt, világrekordnak számító, több mint 95 százalékos felhordási hatékonysággal, hozzájárulva ezzel a széndioxid-kibocsátás csökkentéséhez és a bevonati technológiák tökéletesítéséhez.

A Toyota olyan új, légmentes festékporlasztót fejleszt, amely levegő helyett statikus elektromossággal működik, helyettesítve a járműkarosszériák festésénél használatos hagyományos, sűrített levegős festékszórókat. Az újonnan, világelsőként ­kifejlesztett légmentes festékszóró több mint 95 százalékos felhordási hatékonysággal bír (a szám azt mutatja, hogy a porlasztott festék milyen százalékban tapad meg ténylegesen a jármű karosszériáján). Ez világviszonylatban is a legmagasabb érték, hiszen a hagyományos sűrített levegős technológiák arányszáma 60-70 százalék. A Toyota várakozásai szerint a légmentes porlasztó bevezetésével a cégcsoport széndioxid-kibocsátása 7 százalékkal csökkenhet. Másrész ezzel a festőkabin (a terület, ahol a festék permetezését végzik) alján lévő gyűjtőberendezés is kompaktabban alakítható ki, így a jövőben a fényező üzemek is kisebb helyet foglalnak el. A Toyota erőfeszítései a nulla CO2-kibocsátást előirányzó „Zéró CO2-kibocsátás a gyártásban” célkitűzés megvalósítására irányulnak, amely a 2015-ben közzétett Toyota Környezeti Kihívás 2050 program egyik pillére. E törekvés része a légmentes festékszóró kifejlesztése is, amit egyébként már használnak a Takaoka és a Tsutsumi üzemekben. A tervek között szerepel, hogy a vállalat összes üzemében és a Toyota-csoport többi tagvállalatának gyáraiban is bevezetik majd ezt a technológiai újítást, de szóba került a más gyártóknak való átadás lehetősége is.

A légmentes festékszóró jellemzői

A hagyományos, sűrített levegős szórók főleg aerodinamikai erőhatással permetezik a festéket, az atomizált festékrészecskék így vonják be a karosszériát. Ez viszont azzal is jár, hogy a részecskék a levegő nyomása miatt nagy arányban visszapattannak a karosszéria felületéről és szétszóródnak, ami csupán 60-70 százalékos fedési hatékonyságot eredményez. Ezzel szemben az új légmentes szóró elektromosságot használ a festék permetezéséhez (elektrosztatikus porlasztás), a statikus elektromossággal feltöltött részecskék pedig a jármű karosszériája felé gravitálva vonják be a felületet (elektrosztatikus festés). Az elektrosztatikus porlasztási és festési technológiák nagyban csökkentik a szétszóródó atomizált részecskék számát, magasabb felhordási hatékonyságot érve el.

Magas felhordási hatékonyságot eredményező új technológiák

A légmentes festékszóró végén lévő forgóhengeres szórófej optimalizálja a permetezett festék mennyiségét. Az elektrosztatikus porlasztási technológiát olyan szépségápolási és egyéb eszközöknél használják, amelyek kisebb mennyiségben, finoman adagolva permeteznek folyadékokat; a Toyota azonban járműkarosszériák festésénél alkalmazza. A festékszóró jellegzetessége, hogy hegye henger alakú, és megközelítőleg 600 speciális barázdát tartalmaz. A hegy forgása centrifugális erőt hoz létre, így a festék befolyik a barázdákba, és statikus elektromossággal feltöltve részecskékre bomlik. 

A nagy pontosságú áramerősség-szabályozással a festés nagyon közelről történhet

A jármű karosszériájának felületi egyenetlenségei miatt a porlasztócsúcs és a karosszériaelem közötti távolság ingadozik, amitől az áramerősség sem állandó. A légmentes festékszóró azonban – folyamatosan figyelve az áram ingadozását – automatikusan szabályozza a feszültséget, így megközelítően 10 cm-es állandó távolságot tart a hengeres porlasztó és a karosszériaelem között. Ezzel lehetővé válik, hogy az elektrosztatikus porlasztás illetve festés állandó áramerősség mellett történjen, így pedig a festékrészecskék méretében sem lesz eltérés. A végeredmény: kiváló minőségű fényezés.

Íme, a Lexus LC 500 Liberty Walk

Nem egyszerű feladat a hibátlanból még jobbat építeni, ám egy kaliforniai fiatalembernek sikerült. JayCray radikális Lexus LC 500-as átépítése minden eddigi tuningmunkánál jobban sejteti, pontosan miről is álmodhattak a gyár formatervezői, amikor először vázolták fel a luxuskupét.

Nem minden autó viseli jól az extrém optikai tuningot. Általában azok a legjobb átalakítási alanyok, amelyek eleve ultra kívánatosan néznek ki. Ilyenkor ugyanis nem korrigálni kell a tervezők tévedéseit, ami amúgy is csupán egy végtelen kudarc-labirintusba hajszolja az embert, hanem a hibátlan arányokat, idomokat és vonalakat kell kiegészíteni a magunk gondolataival. Ez persze nem teszi könnyebbé a feladatot, de ha sikerül megoldanunk, olyasvalamit kapunk végeredményül, mint az itt bemutatott Lexus LC.

Ennek története egy másik Lexusszal, egy RC kupéval kezdődik. A kaliforniai Jerald Yutadco (barátainak és online követőinek csak JayCray) éveken át tökéletesítette a japán sportkupét, és azzal párhuzamosan saját stílusát, egészen addig, amíg úgy nem érezte, megérett arra, hogy szintet ugorjon. 2018 végén eladta a teljesen átépített RC-t, és vásárolt egy hófehér LC 500-ast. A terv már összeállt a fejében, mégsem kezdett azonnal munkához: türelmesen megvárta, amíg a japán Liberty Walk forgalomba hozza a korábban beharangozott widebody karosszériacsomagot, majd az elsők között rendelte meg.

Tavaly nyáron meg is érkezett műhelyébe a masszív kerékív-toldatokból, aszfaltot karcoló szoknyákból és kötényekből, valamint markáns kacsafarok légterelőből álló csomag (a kit exportpiaci ára körülbelül négymillió forint, plusz szállítás). JayCray azonban nem volt maradéktalanul elégedett az összképpel, ezért légcserélő nyílásokkal sűrűn tagolt, karbon kompozit motorházfedelet és hatalmas, szintén szénszálas Voltex hátsó szárnyat vásárolt.

A különböző forrásból származó elemek összehangolása nem volt egyszerű feladat, az ihleten és tehetségen kívül jó adag merészség és szerencse is kellett ahhoz, hogy a részletek harmonikus egésszé álljanak össze. Amikor elkészült, az autó egyedi árnyalatú fóliaborítást kapott, hogy aztán egy airbrush-művész sablon nélkül, szabad kézzel elvégzett dekorációja után nyerje el a viharvert, többször újrafestett, mégis méltóságteljes hadihajókat idéző megjelenését.

JayCray elégnek ítélte a 477 lóerős V8-as szívómotor teljesítményét, ezért nem gondolkodott motortuningban. Lecserélt azonban minden más mechanikus elemet. A szimmetrikus Armytrix kipufogórendszer félelmetes recsegéssel hirdeti a háromrészes, 20 colos kovácsolt Rotiform keréktárcsákon és Toyo R888r abroncsokon közlekedő Lexus érkezését (a felnik egyébként nemcsak az autóval, hanem a mögöttük látható gyári fékrendszerrel is messzemenőkig harmonizálnak). A lengőkarokat és lengéscsillapítókat a T-Demand szállította, a rugókat pedig az Air Lift Autopilot 3P pneumatikus egységeivel váltotta ki.

Ha a külső a látványról szól, az utastér maga a vegytiszta funkcionalitás. JayCray a összes gyári ülést kidobta az autóból: a hátsók helyére egy RSR bukókeret került, elöl pedig extrém mély építésű, karbonhéjas Bride kagylóülések kaptak helyet. Ezek beépítése okozott némi fennakadást az autó elektromos rendszerében, mivel a számítógép nem tudott mit kezdeni a funkció nélkül maradt ülésállító kábelköteggel, ám végül ezt a problémát is sikeresen megoldották, és a négypontos Takata biztonsági övek beszerelésével elkészültnek tekintették a munkát.

Egy ilyen minőségű alkotást bűn titokban tartani, ezért JayCray elvitte autóját a legutóbbi SEMA kiállításra, ahol a Lexus a több ezer, egyedileg átépített autó közül is kimagaslott következetességével és minőségével. A novemberi premier a figyelem középpontjába helyezte az LC-t és alkotóját, aki azóta is rendszeresen (ha nem is napi szinten) használja a kupét.

Az eredeti A1408207366, A1408207866, A140820574 hátsó lámpabúraszett felújítása az 1997-es W140 S420 Mercedeshez

Továbbra is zajlik az 1997-es évjáratú W140-es S420 Mercedes-Benz megújulása. Most párhuzamosan egy olyan projektbe fogtunk, ami nem érinti közvetlenül az autót: eredeti hátsó lámpabúraszettjét próbáljuk eredeti állapotára visszavarázsolni.

Először is: nézzük az idevaló cikkszámokat.

Bal hátsó lámpabúra: A1408207366

Jobb hátsó lámpabúra: A1408207866

Összekötő prizma: A1408207866

Mint Gaál Ervintől, a Mercibolt.hu vezetőjétől megtudtuk, jelenleg nincs teljes lámpabúra szett a fachliftes W140-szériához, így projektautónkhoz, az S420-ashoz sem létezik. Ez azt jelenti, hogy kizárólag foglalatok nélkül kerülhet leszállításra a búraszott.

Mindezt érdekességképp említettük meg, és azért, hogy beazonosíthassuk az autó eredeti lámpaszentjét. Tavaly már ezt megtettük, amikor is az ULO segítségét kértük a pótlásra. Ennek oka az volt, hogy az eredeti búrákat az előző tulaj valamilyen okból kifolyólag színre fújatta az alsó részeken, így a zárócsíkok a kaszni színével megegyező árnyalatot kaptak (744/744A színkód), és igencsak nem odaillően néztek ki. Leginkább a W124-re hajazott úgy az autó, ami nem annyira autentikus és még csúnya is esetünkben.

Mivel eleddig csak dobozokban porosodtak a gyári W140 lámpaburák, s a hozzájuk tartozó középső prizma is, úgy döntöttünk, megpróbáljuk felújítani azokat. Elsősorban ez az eredeti visszaállításra vonatkozik esetünkben, tehát el kell tüntetni a fals, színezett alsó zárócsíkokat.

Több megoldás közül talán a legszimplábbat választottuk: csiszolópapír, majd polír, aztán esetleg lakk, ha szükséges. Bár ezeket a lámpaburákat elvileg még nem kezelték le lakkozással, a műanyag talán lesz olyan masszív és vastag felületű, hogy egy komolyabb polírral vissza lehet majd állítani az eredeti fényességet.

K600-as csiszolópapírt használtunk, használunk a folyamathoz. Nem kis munka ez, napi szinten, 1 óra ráfordítással átlag harmadrészeket lehet megtisztítani a felületekből. Nyilván érdemes arra ügyelni, hogy az egyébként hibátlan részfelületek ne sérüljenek, ne karcolódjanak, ezáltal ne mattoljanak teljesen.

Nehezíti a procedúrát az, hogy a lámpaburák illesztéseinél – konkrétan csak az alsóknál – a szinteltéréseket is lefújták, így a kifejezetten nehéz hozzáférni a sarkokhoz, belsőbb felületekhez.

Folyamatban tehát a színre fújt W140 lámpaburák visszaállítása, a történésekről folyamatosan beszámolunk a dolgok előrehaladtával.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULO, Loctite (Henkel Adhesives), Olajshop.hu

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Rendhagyó módon mutatkozott be az új Ford Puma Magyarországon

A járványhelyzetre való tekintettel Webex-videokonferencia keretein belül mutatkozott be az új Ford Puma Magyarországon.

Legalábbis a prezentáció- és kommunikáció zajlott weben keresztül, az előadók saját otthonukból közvetítették laptopjaik segítségével a slideokat, és azok magyarázatát. A meghívottak közül jó néhányan csatlakoztak a streamhez, az viszont látszott, hogy egyelőre kimondottan szokatlan a szituáció, s nyilván nem volt ilyen formában teljesen komplex az event.

Ugyanakkor minden lényeges információt megtudhattunk a diákból, a diákat övező kommentekből is. A Németországból érkezett Ford Puma tesztautókra pedig külön fizikai tesztlehetőséget biztosított a Ford magyarországim képviselete – gyorsteszt hamarosan érkezik az Autóaddikt.hu-ra.

Az új Ford Puma egyértelműen a küllemével és praktikumával kíván hódítani. A Ford Fiestával összehasonlítva 54 milliméterrel magasabb (1537 mm), 146 milliméterrel hosszabb (4186 mm), a tengelytáv 95 milliméterrel hosszabb (2588 mm), valamint a szélesség 71 milliméterrel terjedelmesebb (1805 mm). A csomagtér is értelemszerűen nagyobb, itt 164 plusz literrel számolhatunk 456 liter tekintetében.

Újdonságnak számít még az új Ford Puma rugalmas, sokoldalú, minden formájú csomag elhelyezését lehetővé tevő csomagtér-borítása is. Ez rendkívül hasznos lehet a bepakolt csomagok optimális szállításánál.

48V EcoBoost Mild-Hybrid technológiát alkalmaznak az új Ford Puma hajtáslánca esetében, 1 literes sorhármas benzinmotorokkal, 125, valamint 155 lóerős verziókban. A gyári adatok szerint a hibrid technológia akár 10 százalékos üzemanyagmnegtakarítást is lehetővé tehet városi forgalomban. Mindez a 155 lóerős változatnál akár 15 százalékos is lehet.

Remek légellenállási paraméterekkel rendelkezik az új Ford Puma, a vezető versenytársakéhoz hasonlóan. Optimális tömege révén szintén jól megállja helyét a felhozatalban, a Ford MegaBox pedig nagyobb tárolókapacitást jelent úgy, hogy a súlyt nem kellett növelni. 565 kilogramm hasznos teherbírássalrendelkezik az új Ford Puma. Az újonnan tervezett Puma gumiabroncsok pedig 15-20 százalékkal csökkentett gördülési ellenállással rendelkeznek, úgy, hogy közben megmarad a vezetési dinamika.

Számos vezetést segítő rendszer is megtalálható az új Ford Pumában, ezekre majd a tesztben fogunk kitérni részletesebben. Viszont mindenképp kiemelendő a vészhelyzet-előrejelzés opció, mely az adott szituáció információit automatikusan továbbítja a felhőbe.

A Ford minden magyarországi márkakereskedésében új, érintésmentes szerviz szolgáltatást vezet be a biztonságos szervizlátogatás érdekében

A Ford magyarországi márkaszervizei számára kiemelten fontos ügyfelei és kollégái biztonsága, ezért a fertőzések elkerülése érdekében azon túl, hogy a Ford márkakereskedői hálózata teljes mértékben betartja az egészségügyi hatóságok vonatkozó előírásait és ajánlásait, a Ford szigorú higiénés szabályokat léptett életbe.

Személyes találkozáskor mellőzik a kézfogást a vírus terjedésének megakadályozása érdekében, valamint kézfertőtlenítési lehetőséget biztosítanak minden autószalonban és szervizben. Az érintkezési felületeket (pl.: munkafelvételi asztalok, bútorok, mellékhelyiségek) minden márkakereskedésben napjában többször fertőtlenítik. A munkatársak eldobható védőkesztyűben dolgoznak, majd a szervizelést követően fertőtlenítik a gépjármű kritikus részeit. Rendszeres és kötelező kézmosási szabályokat vezettek be és naponta többször is szellőztetik zárt tereiket.

Az ügyfelek és Ford munkatársak egészségének védelme, valamint a vállalkozások és magán autó tulajdonosok mobilitásának megőrzése érdekében bevezetett legfontosabb, új szolgáltatás azonban az érintésmentes hozom-viszem szolgáltatás, ami azonnali hatállyal minden magyarországi Ford márkakereskedésben elérhető. A szolgáltatás legfőbb előnye az, hogy a Ford tulajdonosnak nem kell kimozdulnia otthonából, járművét az általa megadott helyen és időben a márkakereskedő átveszi, majd a szervizelés, javítás vagy karbantartás elvégzését követően fertőtlenítve házhoz is szállítja, ezzel az érintkezések számát minimálisra csökkentve. A javítási, karbantartási munkálatokról az ügyfelek pontos képet kaphatnak a már korábban bevezetett Ford Video Check szolgáltatás segítségével, melynek során részletes videofelvétel készül autójuk átvizsgálásáról, és az elvégzett javításokról.

A Ford Magyarország és márkakereskedői maximálisan elkötelezettek a járvány lassítása és mielőbbi leküzdése iránt, ezért arra kérik ügyfeleiket is, hogy a személyes találkozások számának csökkentése érdekében részesítsék előnyben az újonnan bevezetett biztonságos szolgáltatásokat és digitális megoldásokat. 

Jelentős kedvezményeket vezetett be a Classic Vehicle Hungary

A mai naptól jelentős kedvezményekkel jelentkezett a Classic Vehicle Hungary (CVH). A könnyítések alapvetően a közférában dolgozókat érintik, és nem kerülnek visszavonásra a koronavírus-járvány befejeztével sem.

Hamza Csaba, a Classic Vehicle Hungary ügyvezetője megkeresésünkre elmondta: a közszférában kiemelt felelősségű feladatot ellátó személyek, mint egyebek mellett a mentők, tűzoltók, rendőrök, katonák, katasztrófavédelmi szakemberek, orvosok, ápolók, gyógyszerészek – a mai naptól fogva ingyenesen részesülnek gumiabroncs-javítási munkák, valamint gumiabroncs-csere munkák terén.

A fent részletezett szolgáltatást és kedvezményt – lehetőség és kapacitás szerint – soron kívül kívánja biztosítani a Classic Vehicle Hungary.

Mindezek mellett egyéb szervizmunkák tekintetébenis mindenkori 30 százalékos kedvezményt biztosít a Classic Vehicle Hungary az igényjogosultak részére.

Még egyszer kiemeljük: az akciók NEM kerülnek visszavonásra a vírushelyzet utáni időszakban sem!

A Classic Vehicle Hungary elérhetőségei alább olvashatók.

Cím: H-1108 Budapest, Kozma utca 7/b., telefonszám: +3670 904 0048

LEGFRISSEBB

Súlyos balesetek miatt félbeszakadt a Dagonya Extrém Off-Road Fesztivál Béren

0
Az idei, 2025-ös Dagonya Extrém Off-Road Fesztivál tragikus fordulatot vett pénteken, amikor két súlyos baleset is történt a Nógrád vármegyei Bér határában zajló eseményen....

TESZTJEINK