Főoldal Blog Oldal: 203

50 éves a Ford Capri

1969 volt az az év, amikor ember lépett a Holdra, amikor megrendezték a híres Woodstock fesztivált, és amikor felszállt a legelső Boeing 747. És igen, ez volt az az év, pontosan fél évszázaddal ezelőtt, amikor Európa útjain megjelent a Ford vadonatúj kupéja, a Capri.

Bemutatásakor a Capri reklámszlogenje így szólt: “Az autó, amit megígért magának” – és ezt az ígéretet több mint 1,8 millió ember váltotta valóra. A Caprit 17 éven és három modellgeneráción át gyártották Kölnben, a Ford németországi üzemében, egészen 1986-ig. Azóta is számtalan autós vágyik arra, hogy birtokolhassa, vezethesse és élvezhesse Európa egyik legnépszerűbb sportkocsiját.

A modell 50. születésnapjára a Ford egy új videót készített, amelyben egy ritkaságnak számító RS2600 Capri hosszú nosztalgia-túrára indul: szülőhelyéről először az Eifel-hegység erdőibe vezet az útja (itt tesztelték az autó prototípusát), majd a belgiumi Spa és a holland Zandvoort versenypályák következnek, ahol a Caprik legendás győzelmeket arattak.

“A Capri volt az az autó, amivel az átlagember is valóra válthatta az álmait” –  mesélte el Steve Sutcliffe újságíró, aki végigvitte a klasszikus Fordot ezen az emléktúrán. “Elég volt beülni a volánja mögé, és az ember máris jól érezte magát – és ez azóta sem változott. Ez az autó tényleg a vezetés vegytiszta örömét kínálja.”

A filmben szereplő Capri a Ford saját, gyári gyűjteményéből származik; a V6-os motorral hajtott autó több mint 700 kilométert tett meg a hatnapos forgatás alatt, sőt pár kört még a Zandvoort pályán is lefutott. A 47 éves gép egyszerűen lenyűgözte a stábot.

“Beleszerettem ebbe az autóba, totál belezúgtam” – vallotta meg Sutcliffe, beismerve, hogy a Capri még ma is pontosan az a gép, amire egy igazi autórajongó vágyik.

Audi A1 citycarver: nagyvárosi, fiatalos szellemiség

Friss és magabiztos fellépés az úton, bőséges tér az egyéni kialakítási lehetőségeknek és csúcsszínvonalú hálózati kapcsolatok – ez az Audi A1 citycarver. Az új A1 modellsorozat legprogresszívebb tagja mindenütt otthon érzi magát, legyen szó nagyvárosról, országútról, autópályáról, sőt, akár könnyebb terepről.

Műszakilag és dizájnja tekintetében egyaránt az A1 Sportback szolgált a 4,04 méter hosszú Audi A1 citycarver alapjául, amelynek vonalvezetése erőteljes és sportosan feszes, emellett bő négy centiméterrel nagyobb szabadmagasság jellemzi, jelentősen megkönnyítve a beszállást és kedvezőbb körkörös kilátást kínálva. E növekményből 35 milliméter az új, megemelt futóműnek, míg a további rész a 16 col peremátmérőtől induló, az A1 Sportback modellekéhez képest megnövelt kerekeknek köszönhető.

Az Audi A1 citycarver külső megjelenését robusztus offroad-stílus jellemzi. Nagyméretű, nyolcszögletű Singleframe hűtőrácsa az Audi Q-modelljeit idézi, amelynek betétjéül hangsúlyosan háromdimenziós kialakítású, matt fekete méhsejt-rácsozat szolgál. A hűtőrács felett az A1 Sportback modellektől eltérően két karakteres nyílás látható, míg a nemesacél-fényezésű alsó védőlemez az A1 citycarver terepes képességeire utal. A kerékjárat és az új formájú oldalküszöbök kontrasztárnyalatú külső elemeket hordoznak, az új tervezésű hátsó lökhárító pedig az orr robusztus kialakítására rímel.

A citycarver palettáján kilenc külső szín sorakozik, a tetőkupola pedig kívánságra Mítoszfekete metál vagy Manhattan-szürke metál színben is rendelhető. A fekete elemek optikai csomagjával a karosszéria alsó részének alapkivitelben szürke és nemesacél-fényezésű kiegészítői mélyfeketében jelennek meg.

Az utastérben a dizájn és a vezetőre összpontosító kezelőfelületek tökéletes összhangot alkotnak, a digitális kombinált műszeregység például a légbefúvó nyílásokkal képez kompakt egységet. Utóbbiak, valamint a középkonzol és az ajtók díszítőfelületei menta, vörösréz, narancs vagy ezüstszürke fényezéssel, az S line felszereltség részeként pedig struktúrszürke árnyalatban is rendelhetők.

Az utastér alapkivitele mellett három felszereltségi szint – advanced, design selection és S line – szerepel a kínálatban, az S line esetében szövet/műbőr vagy Alcantara/műbőr üléskárpit-variációk választhatók. A design selection kivitelű beltérben kontúr-/hangulatvilágítás is rendelkezésre áll.

Tágas beltere és 335 literes csomagtartója tekintetében az A1 citycarver az A1 Sportback modelleknek felel meg, s ugyanez érvényes széria- és extrafelszereléseire is, egészen a dinamikus hátsó irányjelzőkkel kínált teljes-LED fényszórókig. Az A1 citycarver mindezt S line tetőlégterelővel és már alapkivitelben nagyobb, legalább 16 col peremátmérőjű kerekekkel egészíti ki. A vezetői segédrendszerek jó része – köztük az adaptív sebességszabályzással (Adaptive Cruise Control) és a parkolási asszisztenssel (Park Assist) – a felsőkategóriából érkezett, az Audi pre sense front (gyalogos-/kerékpáros-felismerő funkcióval), illetve a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer pedig az alapfelszereltséget bővíti.

A digitális világ közepén – infotainment és Audi connect

Vonzó infotainment-komponensei és széleskörű hálózati kapcsolatai révén az Audi A1 citycarver különösen a fiatal autósok intelligens kísérője. Teljes egészében digitális kombinált műszeregysége már alapkivitelben rendelkezésre áll fedélzetén, a csúcsot pedig az Audi virtual cockpit és az MMI Navigációs rendszer plusz képviseli. E top infotainment-rendszert a 10,1 col képátlójú érintőképernyőről vagy egyszerűen hangvezérléssel kezelheti a vezető. A navigációs célok gyorsan megtalálhatók a szabadszöveges keresővel, a HERE térkép- és navigációs szolgáltató pedig online számítja az útvonalat, amely során tág körzetben a pillanatnyi közlekedési helyzetet is tekintetbe veszi.

Az MMI Navigációs rendszer plusz részeként eleve rendelkezésre álló Audi connect navigáció és infotainment (Audi connect Navigation & Infotainment), valamint a kiegészítő „plusz” csomag formájában az Audi olyan további funkciókat is kínál, mint például a Google Earth segítségével folytatott navigáció, az online közlekedési információk, a parkolóhely-információk, a hibridrádió és a mobil külső eszközök számára rendelkezésre álló WLAN-hotspot. Az Audi phone box tökéletesen integrálja az okostelefont a jármű rendszerébe, a térhangzású Bang & Olufsen Premium Sound System pedig 560 watt teljesítménnyel szólalhat meg.

Dinamika csomag a vezetés még intenzívebb élménye szolgálatában – a futómű

A legprogresszívebb Audi A1 futóműve harmonikus és precíz hangolású, ám még agilisabb lehet az A1 citycarver az opcionális Dinamika csomaggal, amely sportos vörös féknyergeket, az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszert, hangaktuátort és állítható lengéscsillapítókkal készült futóművet foglal magában. A négy üzemmódot – auto, dynamic, efficiency és individual – kínáló Audi drive select önállóan is megrendelhető. A Dinamika csomag részeként az Audi mindemellett akár 18 col peremátmérőjű keréktárcsákat is kínál.

Az Audi A1 citycarver 2019 augusztustól rendelhető és 2019 őszén érkezik az európai márkakereskedőkhöz. A piaci bevezetésre „edition one” jelzéssel egy különleges modellváltozatot is kínál az Audi, amely Nyílszürke vagy Pulzusnarancs fényezéssel és 18 colos keréktárcsákkal érkezik. Az orr szélső légbeömlő nyílásainak szegélye, a hűtőrács, a Singleframe rács Audi-karikái és a hátsó típusjelzés itt egyaránt fekete, a fényszórók és a hátsó lámpák sötétített kivitelűek, a tető és a külső visszapillantó tükrök házai pedig egyaránt kontrasztárnyalatban tűnnek fel. Oldalt matt ezüst „edition one” fóliafelirat látható, az igény szerint narancs- vagy ezüstszínű elemekkel kiegészített, exkluzív belső felszereltség alapjául pedig az S line utastér szolgál.

[TESZT] Opel Crossland X 1.5 DT ECOTEC Start/Stop Innovation – optimális belépőszint a crossoverek világába?

Amennyiben nem számít elsődlegesen a méret, sokkal inkább a prakikum és a fenntarthatóság – ráadásul a SUV-kat is szeretjük – nem ér habozni: az Opel Crossland X 1.5 DT lehet az egyik jó választás.

Viszont tény, hogy az első intuíciók már a küllem vizslatásakor kezdődnek, nem is akárhogyan. Olvasóink biztosan az Opel ADAM megjelenésére, mekkora port kavart a történet, persze szigorúan pozitív értelmezéssel. Egyedi, trendi, nem titkoltan a gyengébbik nemet célozva. Színesen, csillogón, mindenféle vizuális részletelemet bevetve.

Az Opel Crossland X 1.5 DT ezen a vonalon halad tovább: a konfigurálásnál rengeteg ötletünk és lehetőségünk lehet arra nézve, hogy a leginkább custom jelleget kapjuk; az élénk, feltűnő színárnyalatokat jól kiegészíthetjük például teljesen más tónusú tetőidommal, és hozzá válogathatunk mindenféle krómcsíkokat, díszbetéteket, aprócska részleteket.

Remekül fogyaszt. Városban is

Minden megvan tehát ahhoz, hogy az Opel Crossland X 1.5 DT népszerű legyen. Ráadásul manapság talán a leginkább populáris szegmensek egyike, ha nem az első helyezettje a SUV, illetve crossover osztály, tehát emiatt sem hanyagolandó a projekt. Persze kell hozzá megfelelő belpiac, igény, és máris minden rendben.

Tehát az Opel Crossland X 1.5 DT kialakítása miniterepjárós, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy terepjáró lenne az autó. Unalomig ismételt tézis ez, anno a Mokka és a testvérmodell Chevrolet Trax esetében hangsúlyoztuk. A hűtőmaszk rajzolata leginkább a Corsa és az Astra jellemvonásait hozza, jó átmenettel, a lámpaburák vonalai vidám, bohókás küllemet kölcsönöznek a megjelenésnek.

Oldalnézetből vehető ki egyöntetűen a magasított kaszni, 1605 milliméter pontosan. Ez a paraméter alaphangon átlag, viszont a szegmensben minimálisan elvárt. Tulajdonképp ha a Corsa mellé állítjuk a Crossland-et, mint hasonszőrű versenyzőt, úgy jól látszik a rangsor, ami így is van rendjén. Utána jöhet máris az Astra, majd a Mokka, a Grandland X, aztán az Insignia a legtetején. Ja, az ADAM-ot most sem szabad kihagyni a Corsa alatt, meg van ugye egy Karl is, amit nálunk nem forgalmaznak jelenleg.

Valahogy így néz ki tehát az Opel Crossland X 1.5 DT helyfoglalása a palettán, ha nem lett volna eléggé egyértelmű. A hátsó traktus tér el talán a legjobban az eddig megszokott opeles jellegtől, hiába, itt már a franciább dizájn érvényesül, a szimplább, letisztultabb GM-maradványok legfeljebb a Mokka kései modelljein láthatók (hasonló kategóriában).

Optimális a helykihasználtság

Meglepően tágasra sikeredett az Opel Crossland X 1.5 DT beltere, ami alapvetően az első és a hátsó ülések kialakításánál a legszembeötlőbb. A vezető- és az anyósülés jellegét tekintve közepesen kemény, a tömöttség jó, az oldaltartás szintén rendben.

Az ülőlapok kicsivel lehetnének hosszabbak, konfigurálásnál nem árt combtámaszt is igényelni a lehetőségek szerint.A hátlapok is kellően optimálisak, átlagos testalkattal (férfi) jól értelmezhetők, kényelmesek, és relatíve hosszabb távolságokon is helyt állnak.

A lábterek elöl átlagosak, a középkonzol mindkét elöl helyet foglaló utas számára megfelelő távolságra helyezkedik el, a kezelőszervek ennek köszönhetően optimálisan elérhetők. A fejterek is jók, talán ezek a legjobbak – köszönhetően az optimalizált tetővonal elhelyezésnek.

Hátul is kellemes a helyzet, itt két átlagos méretű felnőtt utas tud utazni párszáz kilométeren keresztül úgy, hogy még – némi túlzással – nyújtózni is tud annak rendje, s módja szerint. A lábterek tehát tágasak, ami nem is csoda, hiszen 2604 milliméternyi tengelytáv áll rendelkezésre. Az egész Opel Crossland X 1.5 DT 4.2 méter hosszú egyébként, ami azért nem is annyira kisautós, igaz?

Túrázáshoz lett tervezve az Opel Crossland X 1.5 DT. Ennek megfelelően igény mutatkozik a tágas csomagtér meglétére, ami esetünkben meg is van: alapból 410 literrel, azaz majd’ fél köbméterrel gazdálkodhatunk, ha ez kevésnek bizonyulna, előrehajtott osztott hátsó üléstámlákkal elérhető a 1225 liter is.

Nincs kompromisszum

Familiáris lehet a hajtáslánc origóját jelentő 1.5 DT? Nem véletlen, megsújuk. A PSA kooperáció révén több ízben találkoztunk már a technológiával, magával a kialakítással és karakterisztikával is (igaz, arrafelé inkább HDi-nek hívják), mindenesetre az egyik kedvenc négyhengeres gázolajosunk ez.

Alapvetően az optimális nyomatékeloszlás, az egyenletes turbónyomás felépülése, valamint a kifejezetten barátságos üzemanyagfogyasztási adatok teszik kivételessé az összképet. 102 lóerőt produkál az 1.5 literes dízel aggregát, mindezt 3750-es percenkénti fordulatszámon adja le, a csúcsnyomaték 254 Newtonméteres, és alacsony tartományban, 1750-től elérhető. Tesztjeink pontosan ezt támasztották alá: álló helyzetből indulással kevéske forgatás kell az egységnek, s máris felveszi a fordulatot és lendületet. Az elán kitart nagyjából 4000-ig, így mindegyik sebességfokozat jól kiautózható.

Ténylegesen pénztárcabarát fenntartás

Fürge és dinamikus az Opel Crossland X 1.5 DT, mindemellett rendkívül takarékos is (pont erre számítottunk): városi környezetben 4.9, országúton 3.4 literes átlagfogyasztást rögzítettünk 100 kilométeres távra lebontva.

2019 Opel Crossland X 1.5 DT specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 102 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 254 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4212 mm

Szélesség: 1825 mm

Magasság: 1605 mm

Tengelytáv: 2604 mm

Első gumik mérete: 215/50 R17

Hátsó gumik mérete: 215/50 R17

Tömeg, üresen: 1220 kg

Megengedett össztömeg: 1840 kg

Csomagtartó mérete: 410 liter, 1255 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 184 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.7 s (gyári), 9.4 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.9 l/100 km

Országúti: 3.4 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.7 l/100km

Országúti: 3.5 l/100km

Vegyes: 4.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 105 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer

A Ford kitalálta a pickup emojit

Bár az emberek nap mit nap emojik milliárdjait küldik el egymásnak, és a mintegy 3000 különféle ikonból álló kínálatban szinte minden közlekedési mód szimbóluma megtalálható az autóktól kezdve a robogókon át egészen a hajókig, űrhajókig vagy síliftekig, a teherautók rajongói igencsak nehezményezik, hogy a pickupok jele nem létezik. Éppen ezért a Ford úgy döntött, hogy ideje változtatni ezen, és az Emojik Világnapján bemutatta a pickup emojit.

“Amikor kiderült, hogy a vásárlók hiányolják a teherautó-emojit, azonnal tudtuk, hogy meg kell oldanunk ezt a kérdést, hiszen a Ford minden téren folyamatos innovációra törekszik” – mondta el Todd Eckert, a Ford tehergépkocsi-üzletágának vezetője. “Mivel az F-sorozat immár 42 éve Amerika legkelendőbb pickupja, ugyan ki más kínálhatna a keményen dolgozó, és üzeneteket író emberek számára egy vadonatúj pickup emojit, mint a Ford?”

A Ford tehát kérelmet nyújtott be az Unicode Konzorciumnak (ez az a szervezet, amely felülvizsgálja és jóváhagyja az új emoji-ötleteket), hogy egy teherautót is adjanak hozzá a különféle készülékek szimbólum-listájához. A pickup mostanra már ott szerepel az Unicode jövőbeli változatához tervezett emojik között.

Az emoji-koncepció stílusát a legújabb trendekhez igazították. “Csapatunk rengeteg időt töltött üzenőfelületek böngészésével, influenszerekkel levelezve és a közösségi média oldalait figyelve, hogy igazán megértse a felhasználók igényeit” – mesélte Eric Greiner, a Ford közösségi médiáért felelős menedzsere. “Az emberek olyan pickup emojit szeretnének, ami friss, stílusos, amire ‘felpakolhatják’ ötleteiket. Így született meg egy modern ikon, ami minden teherautó-rajongó arcára mosolyt varázsol.”

https://www.youtube.com/watch?v=umv1tCTkLa4

A 2020 elején megjelenő pickup emoji minden mobil platformon elérhető lesz, és olyan végleges formát kap, amivel a profi kereskedők ugyanolyan elégedettek lesznek, mint az aktív családok vagy éppen az emoji-rajongók.

A Goodyear SuperSport abroncsa nyerte a Tyre Reviews gumitesztjét

A Goodyear új Eagle F1 SuperSport gumiabroncsa végzett az első helyen a Tyre Reviews világelső ultra-ultra nagyteljesítményű (UUHP) gumitesztjén.

A vezető online gumitesztelő portál Texasban, a Continental Uvalde tesztpályáján, egy BMW M2-es autóval, 8 különböző márkájú abroncson; többek között Continental és Michelin gumikon végezte el UUHP tesztjét. Az autó első tengelyén 245/35 R19-es, a hátsón pedig 265/35 R19-es abroncsokat használtak.

Az alapos tesztelés során minden fontos szempontot megvizsgáltak, beleértve a száraz és nedves útviszonyok közötti kezelhetőséget és fékteljesítményt, a vízen futást (aquaplaning), a gördülési ellenállást, a zajt és a kényelmet, különös tekintettel e tesztek szubjektív szempontjaira. A Goodyear versenypályán szerzett tapasztalatára támaszkodó SuperSport abroncs kiváló tapadásával és kezelhetőségével fantasztikus eredményt ért el a tesztek mindegyikén, ami lehetővé tette, hogy a dobogón foglaljon helyet.

Jonathan Benson, a Tyre Reviews szakportál tulajdonosa a legjobb értékelést adta az új Goodyear Eagle F1 SuperSport abroncsnak, kiemelve, hogy az „kiválóan teljesít száraz és nedves pályán, jól kormányozható és egyensúlytartó bármilyen körülmények között”. Benson hozzátette, hogy „az új Goodyear Eagle F1 SuperSport minden fontos területen megszorongatta versenytársait; a Michelint és a Continentalt, nedves útviszonyok közötti irányíthatóságával pedig kiemelkedett közülük.” A nedves útviszonyok közötti kezelhetőség az, amiben az Eagle F1 SuperSport a leginkább lenyűgöző. Jonathan Benson szerint „ez az a terület, ahol az új Goodyear igazán kiemelkedő; természetes egyensúlyt biztosítva a kocsi eleje és hátulja között és kiváló tapadást nyújtva a teljes körön át.”
„Nagyon örülünk a teszt eredményének. Már az abroncs év eleji bevezetésénél tudtuk, hogy egy kiváló gumiabroncsot hoztunk létre, de hogy ezt egy olyan befolyásos és felkészült szakportál, mint a Tyre Reviews is igazolja, valóban bizonyítja a gumi kiváló teljesítményét” – fejtette ki Mike Rytokoski, a Goodyear európai konzumer szegmensének marketingvezetője (CMO).

A biztonságos közlekedést jutalmazza a Toyota japán autómegosztója

A részben vagy teljesen elektromos hajtások, önvezető technológiák és mobilitási szolgáltatások vezető fejlesztőjeként ismert Toyota a biztonságos vezetéssel kapcsolatos tudatosság növelését tűzte ki a Japánban található Toyota City-ben működő, Ha:mo Ride elnevezésű autómegosztó szoláltatás felhasználói között.

A kísérlethez csatlakozó felhasználók beválthat jutalom pontokat gyűjthetnek, ha autómegosztó szolgáltatás igénybe vétele során a biztonságok közlekedés szempontjait figyelembe véve használják a tisztán elektromos járműveket.

A Toyota szeptember 9. és október 13. között vizsgálatokat folytat Toyota City-ben a Ha:mo Ride vezetési adatainak felhasználásával. A Ha:mo Ride (harmonikus mobilitás közösségi autómegosztó) olyan szolgáltatás, amely COMS-sorozatú ultrakompakt, teljesen elektromos (akkumulátoros) járműveket használ. A közösségi autómegosztó rendszer rövidtávú, oda-vissza vagy egyirányú utak megtételére nyújt lehetőséget az ultrakompakt, tisztán elektromos hajtású járművekkel. A vizsgálatokat a Toyota City hálózatba kapcsolt, társadalmi kutatásokat elősegítő tanács négy tagja végzi: a Toyota, az Aioi Nissay Dowa biztosítótársaság, az UPR, valamint maga Toyota City, amely mint a jövő városa, a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos célok elérésén dolgozik. A helyi Ha:mo Ride szolgáltatás adatait felhasználó vizsgálat célja, hogy kiderítse, a szolgáltatás alkalmas-e a biztonságos vezetéssel kapcsolatos tudatosság növelésére a felhasználók körében, valamint segítségnyújtásra balesetek esetén. A vezetési adatok alapján kizárólag azokat a Ha:mo Ride felhasználókat értékelik majd a biztonságos vezetés szempontjából, akik beleegyeztek a tesztben való részvételbe. A tagok egytől ötig terjedő osztályzatokat kapnak; a biztonságosan vezetőket emellett Ha:mo pontokkal is jutalmazzák, amelyek beleszámíthatnak a következő használati díjba, de Toyota-ökopontokra vagy PeX pontokra is beválthatók. Toyota City különböző kategóriákban bocsát ki Toyota ökopontokat (Toyota Ecopoints) azoknak, akik környezetbarát módon cselekednek. A pontokat termékek széles skálájára, például városi szemeteszsákokra vagy toalettpapírra lehet beváltani. A PeX pontbeváltó szolgáltatás által kiadott pontokat számos termékre, szolgáltatásra, kézpénzre, elektronikus pénzre és repülési kilométerekre lehet beváltani.

Amikor a Ha:mo Ride-tagok vagy a szolgáltatást csak rövid ideig igénybe vevő turisták által vezetett jármű komolyabb behatást, azaz a jármű sérülését érzékeli – akkorát, hogy az a továbbhaladást is akadályozza –, a rendszer automatikusan jelentést továbbít az ügyfélszolgálathoz. A központ ezután egy úgynevezett “Ha:mo Peace-of-Mind”, azaz a felhasználó megnyugtatását szolgáló hívást indít a regisztrált telefonszámra. Így a vizsgálat arra is kiterjed, mennyire sikerül elérni, hogy baleset esetén a felhasználó a lehető leghiggadtabb maradjon. A jövőben a Toyota City hálózatba kapcsolt társadalmi vizsgálatokat elősegítő tanács olyan rendszereket kíván létrehozni, amelyek a biztonságos és mindenki számára kényelmes mobilitást szolgálják.

A Toyota szerint pár éven belül üzemanyagcellás autót kaphatunk egy hibrid áráért

A technológia első számú szakértőjeként a Toyota mindenkinél pontosabban átlátja az üzemanyagcella előtt álló fejlődés ívét. Már a közeljövőre jelentős áttörést prognosztizálnak.

A Toyota a közelmúltban bejelentette, hogy felgyorsítja akkumulátoros elektromos járműveinek fejlesztését és bevezetését. Ez azonban nem jelenti azt, hogy hátat fordítanának azoknak a technológiáknak, amelyeken évtizedek óta dolgoznak. Éppen ellenkezőleg: a Toyota pont tavaly döntött úgy, hogy megkétszerezi hidrogén üzemanyagcellás projektjének költségvetését. Nem konkrét célok nélküli, elméleti projektről van szó: a második generációs Toyota Mirai hamarosan aktuális piaci bevezetését készítik elő. Ez a modell egy feltöltéssel már akár ezer kilométert lesz képes megtenni, és a technológia fejlesztésével párhuzamosan csökkenő költségeknek köszönhetően jóval szélesebb körben lesz elérhető. Az igazi áttörést aztán ennek az utódja fogja elhozni: az egy évtizeden belül (azaz a 2020-as évek végére) piacra kerülő, harmadik generációs Mirai (valamint a technológiát alkalmazó, számos további típus) már a hibridek mai árszintjén lesznek elérhetők – a stratégia gyakorlatilag ugyanaz, mint amit az elmúlt húsz évben a hibrid technológia elterjesztése terén folytatott a Toyota, és remélhetően az eredmény is hasonló lesz.

Folyamatosan fejlődő technológia, egyre alacsonyabb ár mellett

Ha megnézzük, mennyibe került 1997-ben egy első generációs Prius, és mennyibe kerül egy modern, negyedik generációs típus, jól látható, hogy a modern hajtástechnológia költsége 75 százalékkal csökkent. Ugyanezen idő alatt a hibrid technológia kifinomultabb, az autók kényelmesebbek és biztonságosabbak lettek – az egykor ökológiai kiáltványnak számító modell ma minden szempontból a világ egyik legkiválóbb autója.

Ugyanez a sors vár tehát a 154 lóerős, működése során tiszta vizet kibocsátó Mirai szedánra, amely 78 600 eurós vételárával és szegényes töltőinfrastruktúrájával ma még különlegességnek számít – pontosan úgy, ahogy húsz éve a Prius. Ezt felismerve egyre több flottaüzemeltető dönt a Mirai mellett. Elsősorban sofőrös bérautó- és taxiszolgálatok tudják kihasználni a technológia előnyeit, de jó néhány európai közintézmény is a hidrogénhajtás mellett tette le voksát.

2025-re ötszöröződik a gyártás

A Toyota a kilencvenes évek eleje óta végez kiterjedt kutatásokat a hidrogén üzemanyagcellák terén. Ennek kézzel fogható gyümölcse a Mirai, amely egy feltöltéssel akár 500 kilométert tud megtenni, majd néhány perces tankolás után folytathatja útját. A típus 2014-es nemzetközi bevezetése óta körülbelül 6500 példányban talált gazdára – ez a szám azonban csalóka: a kereslet jócskán meghaladja egyrészt a gyártási kapacitást, másrészt az infrastruktúra fejlesztésének ütemét.

Ez azonban nem maradhat így: a Toyota már 2025-től évente harmincezer példányban kívánja gyártani a következő generációs Mirait, ami önmagában hatalmas kihívás. A jelenlegi, javarészt kézi gyártást automatizálni kell, csökkenteni kell az anyagok költségét, valamint támogatni szükséges a töltőinfrastruktúra fejlesztését. További FCEV modellek bevezetésével elérhető a szükséges méretgazdaságosság – a technológia a kísérletek tanúsága szerint kifejezetten alkalmas arra, hogy haszonjárművekben és buszokban is alkalmazzák.

Hatásfokjavítás mindenek felett

A Mirai jövője tehát meglehetősen prózainak (és igen hatékonynak) ígérkezik – nem úgy, mint a jelene. Ma minden egyes autó építésén 13 magasan képzett szakember dolgozik; ezzel a manufakturális módszerrel naponta csupán 6,5 autó készül el abban a Motomachi üzemben, ahol egykor a Lexus LFA szupersportkocsit gyártották, szintén kézzel. A gyártás automatizálása felgyorsíthatja a termelést, az ütemváltásnak azonban a költségcsökkentés is fontos feltétele.

A Strategic Analysis nevű szervezet elemzése szerint egy üzemanyagcella egység előállítása jelenleg mintegy 11 ezer dollárba kerül. Ezért jelentős részben a ritka, így drága anyagok alkalmazása a felelős: platinából, titánból és szénszálas kompozitokból épülnek fel a cellák, illetve a hidrogéntartály. Az egyes komponensek hatásfokának javításával büntetlenül csökkenthető a nemes anyagok aránya, és ezzel a költségek.

Jó példa erre a platina katalizátor, amely a hidrogén és az oxigén közötti kölcsönhatást (ennek során keletkezik az elektromos áram) segíti elő. Minden egyes Mirai üzemanyagcellájában 30 gramm platinát alkalmaznak; a technológia fejlesztésével csak ezen a ponton akár 300 dollárral csökkenthetők a költségek, írja a Strategic Analysis, hozzátéve, hogy az éves termelés tervezett megtízszerezése és a technológiai fejlesztések együtt körülbelül 8000 dollárra (azaz 27 százalékkal) csökkenthetik az üzemanyagcella költségét.

Ez új lehetőségeket nyithat meg a hidrogén technológia más területeken történő felhasználása előtt, legyen szó az áruszállításról (a Toyota és a Kenworth közös fejlesztésű nyerges vontatója Kaliforniában teljesít szolgálatot), a közösségi közlekedésről (a Toyota a jövő évi nyári olimpiára nem kevesebb mint száz darab Sora üzemanyagcellás buszt készül forgalomba állítani Tokióban) vagy akár az otthoni energiatárolásról: Japánban már egy évvel ezelőtt negyedmillió háztartás energiaellátásáról gondoskodtak üzemanyagcellás rendszerek .

Ez utóbbi azt támasztja alá, hogy egyes országokban (például Japánban és Kínában) folyamatosan nő az üzemanyagcella technológia piaci támogatottsága. A Toyota becslése szerint a megfelelő infrastruktúra kiépítésével a hidrogén lehet az emberi társadalom meghatározó tiszta energiaforrása a következő száz évben. Ez persze nem jelenti az akkumulátorok végét: a Toyota maga is szerepet szán a hálózatról tölthető elektromos járműveknek a közeljövőben, hiszen mindkét technológiának megvan a maga optimális felhasználási területe, egymást kiegészítve és kipótolva (az akkumulátorgyártó-ipar kapacitását erősen korlátozzák a nyersanyagkészletek) biztosíthatják az autóipar és ami ennél is fontosabb, az emberi civilizáció túlélését a következő évtizedekben.

Bemutatkozik a Ford Mustang55 jubileumi modell

A Ford bejelentette, hogy az európai vásárlók számára elkészítette a legendás sportkocsi 55. születésnapjának emléket állító Ford Mustang55 különleges modellváltozatot.

A 450 lóerős Ford Mustang 5.0 V8 modellre épülő új Mustang55 egyedi külső stíluselemeket kapott: a különleges emblémák mellett motorháztetőt és az autó oldalát látványos sávozás díszíti, és a vevők egyedi hátsó légterelőt is rendelhetnek, az utastér pedig csúcskivitelben készül.

Megújul a Ford Mustang 2.3 EcoBoost változat is, amely a híres Mustang Shelby modellek megjelenését idézi. Az autóhoz immár alapfelszereltségként jár az Aktív Szelepes Kipufogó technológia, aminek segítségével a vezetők a pillanatnyi hangulatukhoz vagy az autózás körülményeihez igazíthatják a Mustang kipufogóhangjának erősségét.

A Mustang teljes kínálatában megjelenik néhány új fényezés (Iconic Silver, Lucid Red, Twister Orange és Grabber Lime), valamint a FordPass Connect fedélzeti modem, amivel a Mustang akár 10 eszközt kiszolgálni képes mobil WiFi-hotspottá válik.

“A Mustang azon kevés autók közé tartozik, amelyeket már több mint fél évszázada gyártanak, és nagyon úgy tűnik, hogy a vásárlók érdeklődése nem lankad a világ legkelendőbb sportkupéja iránt” – mondta el Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. “Az új Mustang55 maga a ‘sűrített Mustang-élmény’, hiszen lenyűgöző teljesítménye és látványos formavilága mellett olyan fejlett komfortnövelő technológiákat kínál, mint a FordPass Connect beépített modem vagy a B&O hangrendszer.”

Az eredeti Mustang 55 évvel ezelőtt, egészen pontosan 1964. április 17-én mutatkozott be, és 2018-ban már sorozatban negyedik alkalommal nyerte el a világ legnagyobb darabszámban értékesített sportkupéjának megtisztelő címét. Az új Ford Mustang55 5.0 V8 és a továbbfejlesztett Ford Mustang 2.3 EcoBoost modellek augusztustól rendelhetők meg a márkakereskedésekben.

55 év – és még mindig pörög a számláló

A kupé és kabrió kivitelben egyaránt kapható új Mustang55 izgalmas csavarral gazdagítja a Ford Mustang atlétikus stílusát: a mélyre húzott gépháztetőt és a karosszéria oldalelemeinek alsó részét fekete csíkok díszítik, és a kupé teteje is fekete, ami jól illik a ragyogó feketére fényezett 19 colos könnyűfém keréktárcsákhoz. A Shadow Black Mustang55 kivitelen a csíkok ezüstszínűek, és a kabrió vászonteteje fekete.

Az alsó és felső hűtőrács kéttónusú fekete fényezést kap, és a Pillar Black színű felső szekción ugyanilyen árnyalatban jelenik meg a vadlovat ábrázoló embléma. Ugyancsak Pillar Black árnyalatúak az első sárvédőkön látható 5.0 emblémák is, amelyeken Colorado Red színben virít a tizedesjel. Az autó egyedi látványára egy opcionális, Pillar Black fényezésű hátsó légterelő teszi fel a koronát.

Az autózás élményét még élvezetesebbé varázsolja a csúcsminőségű utastér-kialakítás: a műszerfalat karbonszál-hatású betétek díszítik, a műszerfal és a térdtámaszok bőrborításának szürke varrása pedig a prémium minőségű szőnyegek kidolgozására rímel.

A Mustang55 modellek hatfokozatú manuális sebességváltóján a váltógomb egy különleges öntvény, míg a tízfokozatú automata egységek váltókarjára könnyűfém váltógomb kerül. Az üléseket és az ajtópaneleket kiváló minőségű Alcantara kárpit borítja.

Az alapáron kínált kényelmi technológiák listáján megtalálható az első ülések hűtése/fűtése, a Ford kifinomult SYNC 3 csatlakozási rendszere (amit most DAB+ rádió és 12 hangszórós B&O prémium hangrendszer egészít ki), a FordPass Connect beépített modem, valamint olyan fejlett funkciók is, mint a Távindítás* az automata váltós modellekhez, illetve a Távnyitás/zárás és a Járműkereső.

A jobbkormányos modellekben a műszerfal dekorációs betétei alumíniumból készülnek, a váltógombokat bőr borítja, és az autókhoz Ebony, Ceramic vagy Russet bőrkárpitozás kérhető.

Shelby-stílusban

A Ford Mustang Shelby modellek – mint Mustang Shelby GT350 és GT500 is – már több mint 50 éve varázsolják el teljesítményükkel és egyéni stílusukkal a Mustang-rajongókat, most pedig a Mustang 2.3 EcoBoost Fastback és Convertible átformálásához adtak ihletet.

A külső tükörburkolatok és a csomagtartó-légterelő és a motorháztetőn végigfutó sávok Magnetic Grey színűek; a Magnetic Grey California árnyalatúra fényezett hűtőrácson ugyanaz a klasszikus, háromsávos vadlovas logó látható, amit az 1965-ös Mustangon vezetett be a Ford. Az autóra csiszolt felületű 19 colos könnyűfém keréktárcsákat szerelnek.

Immár a 2.3 EcoBoost modellváltozathoz is alapfelszereltségként jár az Aktív Szelepes Kipufogó technológia, amelynek az innovatív Jó Szomszéd üzemmód is része; ez az előre beprogramozott napszakokban erősen visszafogja a hangerőt, hogy a Mustang dübörgése ne zavarja a szomszédok pihenését. A választható üzemmódok segítségével az autós a mindenkori vezetési körülményekhez igazíthatja az elektronikus stabilitásvezérlés, a gázpedál, az automata sebességváltó és a kormánymű beállításait. A Mustang vezetőjének a következő üzemmódok állnak rendelkezésére: Normál, Sport, Versenypálya, Havas/Vizes út, Gyorsulási Verseny és a személyre szabható My Mode.

A világ legkelendőbb sportkocsija

A Mustang európai kínálatában immár második éve szerepel egy különleges változat, a Ford Mustang BULLITT. Az autót egy feltuningolt, 5,0 literes V8-as motor hajtja, aminek teljesítménye 460 LE, forgatónyomatéka pedig 529 Nm. A Shadow Black vagy klasszikus Dark Highland Green fényezésekkel megrendelhető Mustang BULLITT 19 colos, Torq Thrust stílusú keréktárcsákon gördül, amelyek mögött vörösre festett Brembo™ féknyergek láthatók, a kör alakú tanksapkát pedig ugyanolyan logó díszíti, mint a mozifilmben. Az egyedi hűtőrács fekete, a széria üléseket vagy az opcionális Recaro® sportüléseket zöld varrás díszíti, és a fehér biliárdgolyó-váltógomb is stílusos főhajtás a kultikus filmben szereplő autó emléke előtt.

Az IHS Markit adatai szerint Mustang a 2018-as évben is megőrizte (immár zsinórban negyedszer) a világ legkelendőbb sportkupéja címét. 2019 első félévében a Ford 5500 Mustangot értékesített Európában, vagyis 5 százalékkal többet, mint a tavalyi év azonos időszakában.** 2015 óta világszerte több mint 500.000 darab hatodik generációs Mustang kelt el, és ebből több mint 48.000 talált gazdára Európában.

Kettős dobogó az Audi számára az esős versenyen Assenben

Az Audi újabb kettős dobogót szerzett a DTM-ben, a híres motorkerékpár versenypálya régóta várt premierjén, Assenben, és a 2019-es szezon felénél megtartotta a vezetést mindhárom bajnokságban.

A lehetséges 27-ből 18 dobogós helyezést elhódítva az Audi erősen mutatkozott be a turbó-érában az új RS 5 DTM autóval. A szezon felénél két Audi pilóta – René Rast (145 pont) és Nico Müller (121) – vezetik a bajnokságot. A szombati nehéz körülmények közt kiemelkedő teljesítményükkel mindketten megerősítették előnyüket a harmadik helyezett BMW pilóta Philipp Eng előtt. A gyártók bajnokságában 508 ponttal az Audi egyértelműen a BMW előtt áll (388). A csapatok bajnokságában két Audi csapat – az Audi Sport Team Rosberg és az Audi Sport Team Abt Sportsline – az első helyezettek.

A nagy esőzés trükkös versennyé változtatta a „Sebesség katedrálisában” a DTM első futamát, főleg a verseny korai szakaszában.

„Több részen fellépett a vizensiklás. Nehéz volt az autót pályán tartani” – mondta Nico Müller, aki az első 10 körben küzdötte magát vissza a hatodik rajtkockából indulva egészen a harmadik helyig. „Sajnos ezalatt elég sok időt veszítettem az élmezőnyhöz képest.”

Müller kevéssel a verseny vége előtt cserélt kerekeket és a boxkiállás során még megtartotta első helyét Marco Wittmann (BMW) és René Rast előtt, akik a rajttól kezdve az egész verseny folyamán egymással küzdöttek a vezető helyért.

„Szerencsétlenségemre elképzelésemmel szemben nehezebben tudtam munkára fogni az új esőgumikat, így Marco megelőzött” – mondta Müller. „Ma megérdemelte a győzelmet.”

„A küzdelem Marcoval rengeteg időmbe telt, így Nico előttünk tért vissza a versenybe” – mondta Rast, aki a harmadik helyezést szerezte meg Wittmann és Müller után. “Ez minden volt, csak nem egy tökéletes verseny. De még így is sikerült elcsípni a dobogót, és megőrizni első helyemet a bajnokságban. Holnap újra támadunk.”

A szombati versenyen a harmadik legjobb Audi pilóta Jonathan Aberdein, a WRT Team Audi Sport ügyfélcsapat pilótája volt, hatodik helyezésével. Jamie Green, a nehéz kvalifikáció után a 12-ik helyről küzdötte vissza magát a hetedik pozícióba. Loic Duvallal és Mike Rockenfellerrel a nyolcadik és kilencedik helyen a két Audi Sport Team Phoenix versenyző, és ezzel együtt hat RS 5 DTM autó végzett pontszerző helyen.

Robin Frijns hazai versenye különösen szerencsétlenül sikerült. A kvalifikáció alatt egy lyuk keletkezett az olajtartályon, így a hollandnak a rajtrács utolsó helyéről kellett rajtolnia. Frijns már épp felért az utolsóról a pontszerző helyekre, mikor megpördült, az autójának hátsó része megsérült, és kiesett.

„Izgalmas verseny volt” – mondta Dieter Grass, az Audi Motorsport vezetője. „ Nedves körülmények közt senki nem tudhatta előre, mi fog történni. De majdnem minden pilóta kézben tartotta a saját versenyét. Versenyzőink közül ketten – Nico és René – a győzelemért harcoltak. “Nagyon szoros volt, és bár nem elegendő, a második és harmadik hely is kiváló eredmény az Audi számára.”

Felrobbant egy Nissan X-Trail a Wellhello klipjében

Igen, a Wellhello klipben tényleg felrobbant egy X-Trail, de ennek az autónak a sorsa sajnos el volt rendelve. Minden Nissan modell fejlesztése során a különböző fázisokban előszériás modellek készülnek, hogy a fejlesztések tesztelését valós körülmények között el tudják végezni a mérnökök. Ezek a tesztek elengedhetetlenek, hogy a magas minőséget és újonnan kifejlesztett biztonsági funkciókat éles működésben is megvizsgálják.

Andróczi Balázs Totalcar újságírója a cikkjében tökéletesen össze szedte az előszériás autókról fontos tudnivalókat: Az autók fejlesztése és a gyártás előkészítése során ezerszámra készülnek olyan előszériás autók, amelyek valamilyen szempontból nem egyeznek meg a végleges, típusengedéllyel rendelkező változattal. Sokszor csak apró, könnyen korrigálható eltérésekről van szó – például valamelyik szoftver verziója nem a legfrissebb –, de lehetnek fontosabb eltérések, más, nem végleges alkatrészek is. Az ilyen járműveket sok esetben oktatási vagy demonstrációs célra használják; a legtöbb esetben pedig rövid pályafutásuk végén bezúzzák, de értékesíteni nem szokták. Már csak azért sem, mert ehhez egyedi engedélyezésre, ahhoz pedig az autó értékét meghaladó és hosszadalmas vizsgálatokra volna szükség.

A Wellhello klipben használt autó is egy ilyen előszériás modell volt és a mérnökök által készített jelentés alapján egyenes útja vezetett volna a zúzdába, más felhasználási mód nem jöhetett szóba. Innen jött az ötlet, hogyha mindenképpen véget ér az autó pályafutása, akkor az elkerülhetetlen bezúzás előtt válasszunk inkább egy olyan módszert, ami nem a megszokott mód.

Így történt, hogy a fiúkkal folytatott rövid beszélgetés után azonnal főszerepet is kapott az autó a Wellhello új nyári slágerének videójában.

LEGFRISSEBB

[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab...

0
A Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab a közepes méretű furgonok szegmensének egyik legmodernebb és legsokoldalúbb képviselője, amely kiváló motorteljesítményt,...

Visszatérhet a Škoda 110 R kupé

TESZTJEINK