Főoldal Blog Oldal: 216

Jeges, havas útszakaszokon próbáltuk az Opel Grandland X IntelliGrip technológiáját

Adott az SUV szegmens, amely manapság kimondottan populáris. Adott az Opel Grandland X, vadonatúj IntelliGrip technológiával. Már csak az a kérdés, hol érdemes élesben bevetni? Hát persze, hogy így, februárban havas terepen lenne ildomos – feltéve, ha találunk havat ilyen szokatlanul enyhe, évszakra és hónapra nem túl jellemző időjárásban.

Nyilván úgy tud domborítani hitelesen egy technológia – esetünkben az Opel IntelliGrip rendszere – ha testközeli, életszerű szituációkat produkálunk számára. Az IntelliGrip egy olyan, alapvetően az első tengelyre ható nyomaték- és hajtáselosztó rendszer, amely az adott útviszonyok és környezeti behatások tükrében adagolja az első kerekek megfelelő, optimális meghajtását. Tehát ha például az elektronika úgy érzékeli, hogy bizonyos szituációban az hajtott (első) kerekeknek kell plusz kraftelosztás mondjuk egy síkosabb, hóátfúvásos, emelkedős útszakaszon indulásnál, akkor az IntelliGrip rendszere ennek megfelelően osztja el az erőátvitelt a kerekek közt, az adott helyzetnek megfelelően a kipörgés lehetőségét elkerülve.

Valahogy konyhanyelven próbáltuk megfogalmazni az IntelliGrip lényegét, jöhettünk volna mindenféle nyomatékgörbékkel, eloszlási arányokkal és technikai-technológiai elmezésekkel – úgy gondoljuk, így a laikusok számára is könnyeben emészthető maga az Opel Grandland X hajtásrendszere, és könnyebben tudnak majd dönteni az esetleges vásárlás mellett is.

Elég az hozzá, hogy olyan helyszínt kellett találnunk a korán jött tavaszban, ahol illusztrisan vissza tudjuk adni képileg (lásd kisfilmünket fenn, a szalagcím felett) az Opel Grandland X IntelliGrip rendszerének lényegiségét. S mellette az sem utolsó, ha gyakorlati tapasztalatokat szerzünk.

Bár az IntelliGrip-nek több profilállása is van (sár, homok, hó), mi úgy döntöttünk, hogy még megpróbálkozunk stílszerűen a havas környezet prezentálásával (erre utaltunk az előző bekezdésben is). Ötleteltünk legalább egy napig, az ausztriai Semmering-től a helyi Kékestetőig sok minden felötlött, aztán hirtelen ötlettől vezérelve úgy döntöttünk, hogy megnézzük, mi a helyzet a Budapesthez közeli Dobogókőn, több, mint 700 méter tengerszint feletti magasságban.

Szikrázó napsütésben indultunk útnak, kikapcsolt IntelliGrip-pel. Hónak, hófoszlánynak nyoma sem volt, még akkor sem, amikor elhagytuk Pomázt és Csobánkát is, és körvonalazódni kezdtek a Pilis lankái. Aztán egyszerre felkapta fejét a remény, ahogy egyre feljebb haladtunk; s amikor elfordultunk konkrétan Dobogókő felé, már sejthető volt, hogy lesz havunk.

Hihetetlen, de minden úgy zajlott, ahogy megálmodtuk. Persze nem gondoltuk, hogy friss ropogós havunk lesz, mivel a hójelentések sem szóltak havazásról 3-4 napra visszatekintve – a hegytetőre érve nagyjából egy más dimenzióba csöppentünk.

Külön jól jött ki a lépés annak tekintetében, hogy a korábbi, olvadásnak indult hóréteg az úton jegesre fagyott, a padkán, s persze befelé az erdősávokba még viszonylag vállalható minőségű havat kaptunk. Neki is kezdhettünk az éles tesztnek, ugyanis jobb környezeti viszonyokat álmodni sem mertünk.

Első körben kiálltunk az Opel Grandland X-szel az aszfalcsíkra, azaz a jégpáncélos (kisebb-nagyobb foghíjakkal) útfelületre. Hangsúlyozzuk, ez kvázi tükörjég, nem hó, közel sem, így nem sok esélyt adtunk annak, hogy egyáltalán el tudunk majd indulni. Ráadásul az út enyhén bár, de emelkedett, és a távolabbi pontokon még annyi jég alól kikandikáló viszonylag szárazabb felület sem volt, mimt a kiindulópontunkon.

Bátran az IntelliGrip-et OFF állásban hagytuk, ugyanis meg akartuk tapasztalni, hogy hogyan reagál az autó mindenféle plusz automatikák használata nélkül. Téli (és nem terep) gumikkal, szimplán fronthajtással.

Nem meglepő módon ahogyan emelkedni kezdett az út, úgy lett egyre visszafogottabb a Grandland X tapadása, majd végezetül megálltunk, és elkezdtünk visszafelé csorogni, természetesen csúszkálva. Pontosan úgy, ahogyan egy hagyományos értelemben vett fronthajtással felvértezett autóval.

Miután visszacsúszkáltunk a kiindulóhelyünkre, nyomban Snow, azaz havas üzemmódba kapcsoltuk az IntelliGrip tárcsáját. Lassú gázadásokkal kezdtünk, majd figyeltük, hogy mikor kapcsolódik be az elektronika – amely egyébként leginkább kifinomultan az autó karakteréhez, valamint az aktuális útviszonyokhoz szabott kipörgésgátló-rendszerként aposztrofálható.

Érezhetően korrigált az elektronika minden egyes olyan ponton, ami fronthajtással már kipörgő kerekeket eredményezett volna. Ilyen esetekben a gáz automatikusan visszavesz, nem ritkák a magasabb fokozatok sem – nem említettük még, de a tesztelt Opel Granland X automataváltót kapott, így még izgalmasabb volt a tesztelés, mert kíváncsiak voltunk arra is, hogy a kiautózott sebességfokozatok tartománya mennyire alkalmazkodik az adott helyzethez, ha az IntelliGrip közbeiktatásra kerül.

Valamivel tovább sikerült jutnunk az IntelliGrip használatával, mint szóló fronthajtással, viszont csodák nincsenek. A jég az jég, a gumik utcai abroncsok voltak.

Viszont azt sikerült megtapasztalnunk, hogy az adott jeges szakaszon az Opel Grandland X az IntelliGrip Snow üzemmódját használva sokkal stabilabban, magabiztosabban tudott haladni, az irányíthatóság is (körülményekhez képest) teljesen a kezünk alá dolgozott. Így egész biztos, hogy ha egy tapasztalatlanabb vezetőnek kell netán hasonló, rövdebb útszakaszon végighaladnia, sokkal biztonságosabban és szimplábban teszi majd meg a kritikus szakaszt.

Miután végeztünk a határokat feszegető, legszélsőségesebb útviszonyokat boncolgató jeges útszakasz tesztjével, olyan hózápor zúdolt Dobogókőre, hogy nagyjából 10 perc leforgása alatt eltűnt az elhasznált, jeges hóréteg, és teljesen friss hótakaró lepte el az utakat. Ennek külön örültünk, mert így ténylegesen meg tudtuk vizsgálni, hogy az IntelliGrip Snow módja hogyan viselkedik klasszikus értelemben vett havas felületen.

Nos, az autó elektronikáját konrétan nem tudtuk kihozni a sodrából: hirtelen gázreakciókra a hajtott kerekek nem pörögtek ki, a kormány masszív félrerántására nem faroltunk intenzíven, még csak meg sem kezdődött a folyamat; hirtelen fékezésnél pedig az ABS körülbelül háromszoros nekifeszüléssel próbált korrigálni, sikerrel. Jelentősen rövidebb féktávot mértünk így, mint kikapcsolt IntelliGrip esetében.

Hangsúlyozzuk, hogy az Opel Grandland X-nél alkalmazott IntelliGrip rendszer nem összkerékhajtás, ezáltal az autót nem ruházza fel 4×4 offroad tulajdonságokkal. Sokkal inkább élhető, hétköznapi extra biztonságot ad a hajtásnak, mely jól kamatoztatható számos veszélyközeli szituációban is. Emellett nyilvánvaló az is, hogy könnyebb, kavicsos-murvás, vagy épp homokos, kevésbé felázott földutas terepen is elemében lehet az Opel Grandland X IntelliGrip rendszere – tavasszal ezt a közeget is megnézzük, és tapasztalatinkat újfent megosztjuk olvasóinkkal.

A cikkben szereplő Opel Grandland X-ről hamarosan egy átfogó, mindenre kiterjedő tesztet is megjelentetünk, a hagyományos, megszokott módon.

Fotó: Panasonic LUMIX DC-G9

Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Panasonic, Telenor Magyarország

Utómunka hardver: Acer, ASUS

Új, környezetbarát csomagkézbesítési szolgáltatáson dolgozik a Ford

Ha legközelebb pulóvert rendelünk, akkor az talán már egy új – jelenleg Londonban a Ford által tesztelés alatt álló – guruló raktárból érkezik majd hozzánk. Ez a szolgáltatás egyaránt alkalmas lehet az utak zsúfoltsága és a károsanyag-kibocsátás mérséklésére, illetve a kiszállítási idő lerövidítésére.

Az európai online kereskedelem az élelmiszertől a ruházatig minden téren látványosan bővül. A kézbesítendő csomagok száma várhatóan megduplázódik a következő tíz év során. Ezeket a kiszállításokat elsősorban kisáruszállítókkal végzik, ami sok városban növeli az utak zsúfoltságát. Londonban például alig három év alatt 40 százalékkal lett hosszabb az átlagos utazási idő.** A kiszállítással foglalkozó vállalkozások egyre nagyobb nyomás alatt állnak, hogy minél rövidebb idő alatt, a lehető legolcsóbban kézbesítsék ki a lehető legtöbb küldeményt, miközben továbbra is gondoskodniuk kell dolgozóik számára a megfelelő munkakörülményekről, illetve a környezetvédelmi elvárások betartásáról.

A Ford és a Gnewt by Menzies Distribution által jelenleg közösen tesztelt új, digitális kézbesítési szolgáltatás hatékonyan képes koordinálni többféle kiszállítási módot – beleértve a gyalogos, illetve a későbbiekben a kerékpáros kézbesítést is.

A tesztüzem során a Gnewt “ajtóig történő” kiszállítását a Ford intelligens, felhő-alapú, multimodális útvonaltervező és logisztikai szoftvere, a MoDe:Link vezérli, ami a raktártól a küszöbünkig a csomagszállítás összes lépéséről gondoskodik. Ez hasznos segítséget jelenthet a kézbesítő cégek, a flottamenedzserek, a logisztikai és ételkiszállító cégek számára, hogy optimalizálják folyamataikat és javítsák a kiszállító járművek kihasználtságát, ezzel pedig pénzt és időt takarítsanak meg, miközben bővül a kapacitásuk.

Ugyanakkor ez a szolgáltatás arra is alkalmas lehet, hogy jobb vásárlói élményt nyújtson, hiszen kedvezőbb kézbesítési időpontokat kínál, és egyben csökkenti a költségeket, illetve a gyorsabb fordulókat elvégző áruszállító járműveknek köszönhetően lerövidíti a megrendeléstől a kézbesítésig eltelő időt. Mindemellett a szolgáltatás a kirakodás felgyorsítása révén a nagyvárosi utak zsúfoltságát és a levegő szennyezettségét is mérsékelheti.

„Célunk az, hogy a nagyobb járművek – vagyis általában az áruszállítók – elsősorban a kevésbé zsúfolt környezetben dolgozzanak, vagyis ott, ahol a legjobban kihasználható a teljesítményük” – mondta el Tom Thompson, a Ford Mobility projektvezetője. „Ugyanakkor a kiszállítás városi környezetben zajló, utolsó szakaszában (ahol a zsúfoltság és a parkolóhelyek hiánya problémát jelent) ésszerű dolog átrakodni a kézbesítendő tételeket, és kisebb, praktikus, illetve költséghatékony kiszállítási megoldásokat használni.”

A Ford elkötelezetten dolgozik azon, hogy az innováció, a technológia és a partnerségek segítségével küzdje le a városi mobilitás kihívásait – különösen a termékek és szolgáltatások kiszállítása terén. A „guruló raktár” elképzelést úgy dolgozták ki, hogy az kompatibilis legyen a Ford és más gyártók áruszállító járműveivel is. Ezek a járművek dinamikus kézbesítési központként működnek, amelyek begyűjtik a termékeket a raktárból, majd rövid időre megállnak az egyes rakományok szempontjából leghatékonyabbnak számító, stratégiai pontokon. A Ford által szabadalmaztatott szoftver-platform koordinálja a járművek mozgását a közelben dolgozó gyalogos kézbesítőkkel (vagy a későbbiekben biciklis kézbesítőkkel, drónokkal, illetve önvezető robotokkal), hogy azok végezzék el a kiszállítások utolsó szakaszát.

Intelligens, fenntartható kiszállítás

Az ilyen multimodális kézbesítés gyorsabb, olcsóbb, illetve nagyobb kapacitású lehet annál a rendszernél, ahol kizárólag áruszállító járműveket használnak. A Ford számításai szerint egy multimodális hálózat részeként egy áruszállító jármű és egy négy gyalogos vagy biciklis kézbesítőből álló csapat adott idő alatt ugyanannyi csomagot képes célba juttatni, mint öt áruszállító jármű.

A szolgáltatás londoni tesztüzeme során a Ford partnere a Gnewt nevű fenntartható, városi csomagkézbesítő vállalkozás, ami 2018-ban elnyerte az Egyesült Királyságban az év fenntartható logisztikai vállalkozásának járó díjat.

A Gnewt üzemelteti a legnagyobb, tisztán elektromos hajtású kiszállító flottát az Egyesült Királyságban – több mint 70 elektromos áruszállítót –, és úttörő szerepet játszott a fenntartható, ajtóig történő kézbesítések bevezetésében. Vezető kereskedelmi, e-kereskedelmi és logisztika vállalatokkal együttműködve a cég évi hárommillió csomagot szállít ki a londoni fogyasztóknak és vállalkozásoknak.

Az FTC2050 kutatási projekt keretében közösen dolgozva a Transport for London nevű szervezettel illetve több egyetemmel, a Gnewt figyelemmel követi a városi kiszállító szolgáltatásokat, hogy felmérje, hogyan befolyásolja az új rendszer a kiszállításokhoz használt járművek számát és a károsanyag-kibocsátást. ***

„Meg akarjuk változtatni, ahogyan az árukat a városainkban szállítjuk,” mondta el Sam Clarke, a Gnewt alapítója és üzletfejlesztési vezetője. „Szeretnénk átlátni, hogy a multimodális kézbesítés miként válhat vállalkozásunk, ügyfeleink, illetve a gyaloglás és biciklizés egészséges volta miatt dolgozóink javára is. Nagyon boldogok vagyunk, hogy a Forddal dolgozhatunk és segíthetünk egy forradalmi, új szoftveres megoldás tesztelésében.”

A kiszállítás utolsó szakasza

Az Egyesült Királyság kormánya felismerte, hogy szükség van intelligens kiszállítási megoldásokra a városi környezetben, ezért nyílt konzultációt hirdetett a kiszállítások utolsó szakaszának, illetve a fenntarthatóbb módon működő kiszállítási lehetőségek vizsgálatára. A Ford jelenleg egy olyan felhívásnak tesz eleget, amelynek célja, hogy felmérje a mikro 7járművek, elektromos teherszállító kerékpárok és a logisztika hatékonyságát javító intézkedések pozitív hatásait.****

„A fuvarozás és kiszállítás létfontosságú szerepet játszik London gazdaságának működésében, hiszen a háztartások kiadásainak felét az ilyen jellegű áruforgalom teszi ki” – nyilatkozta Michael Hurwitz, a Transport for London közlekedési innovációért felelős igazgatója. „Ugyanakkor az utak zsúfoltsága és az erős légszennyezettség a város legsúlyosabb problémái közé tartoznak. Ez az új megoldás kulcsszerepet játszhat a légszennyezettség és az utak zsúfoltságának enyhítésében. Elismerést érdemel, és követendő példaként szolgál mások számára, ahogy a Ford egy új technológia segítségével megváltoztatja az otthonaink és vállalkozásaink ellátását szolgáló modellt.”

A Ford a legnagyobb európai haszongépjármű-márka, és ilyen minőségében a vállalat számos, a londonihoz hasonló kezdeményezésen dolgozik, amelyekkel a jövő városaiban kezelhetővé válhatnak a városi mobilitáshoz és kiszállításokhoz kapcsolódó problémák.

Az Egyesült Királyságban a Ford a Transport for London szervezetével közösen dolgozik egy, a városban elsősorban elektromos hajtással működő, hálózatról tölthető hibrid Transit áruszállítók tesztüzemét szolgáló projekten. Ezt a kísérleti programot idén kiterjesztik a spanyolországi Valencia és a németországi Köln városára is. Az USA-ban az önvezető járművek fémjelezte jövőre történő felkészülés jegyében a Ford tovább folytatja kutatásait a városi kiszállítások terén.

A Ford a Postmates nevű, igény szerinti kiszállítási platformmal közösen dolgozik egy önvezető kézbesítési szolgáltatás tesztelésén Miamiban és Miami Beachen.

[TESZT] Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCI 4×4 A6 Blue Edition – praktikum, egyediséggel párosítva

Több ízben teszteltük már a Ford Ranger különböző verzióit, és minden esetben kimondottan elégedetten szálltunk ki a volán mögül az autó leadásakor. Most is próbára fogtunk egyet, ráadásul egy különleges, kék színtónust felvonultató darabot. Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCI 4×4 A6 Blue Edition teszt.

A kifutó szériás Ranger esetében a gyártó nagy dobásának tekinthető a Blue Edition piacra dobása, ugyanis ezzel a húzással némileg felfrissíthető a már megszokott, élces és masszív jelenség, melyet Magyarország legnépszerűbb pickupja képvisel. A kék szín amúgy is remek választás, legyen szó szinte bármely szegmensről: az adott autót sportossággal, dinamuizmussal ruházza fel. A Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCI 4×4 A6 Blue Edition esetében szintén jó a recept, és egész biztos, hogy sokak választják majd ezt a konfigurációt.

A Ford Ranger tehát modellciklusa végén jár, ennek ellenére még mindig tud újat mutatni. Ha eleve nem nézzük a szembeötlő, illusztris külső stílusjegyeket, máris megfogja használóját a robosztus, nyers erő jelenléte, a kimagasló biztonságérzet, s persze a magasra helyezett üléspozíció sem utolsó.

A közelmúltban ismét terepre vittük a Ford Ranger-t egy belevaló sajtótúra keretein belül, sárban, járhatatlan földutakon vallott a 4×4 hajtás – kapcsolódó cikkünk itt érhető el.

Ismételten nekifutottunk azért a terepezésnek, Buda lankáinak sűrűjében vesztünk el ezúttal újra (rég bevált helyszín), s meg kell mondjuk, újfent csalódásmentesen zártuk a teszthetet.

Ismét vallattuk a Ranger-t terepen – immár sokadjára

A Budai hegység zegzúgos szerpentinekkel megspékelt erdőterületét irányoztuk be, fokozott figyelmmel arra vonatkozólag, hogy a szigorúan kijelölt (és nem lezárt) útjait használjuk csak. Ugyanakkor a teljesen elszigetelt részek sorompóval védettek, tehát nem túl szimpla feladat fellelni a lehetőségeket, mi azonban úgy fél óra alatt megtaláltuk a megfelelő útvonalat.

Figyelembe kell venni, hogy a tesztelésre átvett Ford Ranger-t nem terepgumikkal szerelték fel, ennek ellenére a hegymászás meglepően jól sikerült, úgy tűnt, az elöl dupla háromszöglengőkaros, hátul merev laprugós felfüggesztés direkt terepes felhasználásra lett megálmodva. Talán azért tűnik elsősorban kirívónak ez a tálalás, mivel számtalan álterepjáró létezik, mondjuk egyre kevesebb esetben – hála az égnek, mégis jóleső érzés olyan autóban ülni olyan körülmények közt, amely ténylegesen eleget tesz az elvárásoknak.

Gyönyörűen tette a dolgát a felező is, Low Range módban több ízben hasznos segítséget nyújtott; a saras, kátyús, és kimondottan süppedős talajrészleteknél bár néhány ízben kipörgött valamelyik kerék a négy közül, minden esetben erőlködés nélkül ásta ki magát az 5359 milliméter hosszú, 1850 milliméter széles, 1815 milliméter magas, és 2083 kilogramm száraz súlyú monstrum.

Nyilvánvaló, hogy a hátsó híd terhelésével a komfortérzet is növekszik – persze nyílt országúton, vagy bármilyen betonúton, tekintélyes, 1 tonnát meghaladó (1052 kilogramm) hasznos terheléssel, és 3500 kilogramm vontathatósággal is fel lett ruházva a kék ovál pickupja. Igaz, a 2.2-es TDCi-vel szerelt változat plusz 100 kilogrammal pakolható, de ez véleményünk szerint teljes mértékben elenyésző.

Kíváncsian várjuk az új modellt, de a mostani magasra tette a lécet

Vessünk egy pillantást a külcsínre! Korábbi tesztünk megjelenése óta nem sokban változott a Wildtrak csomag megjelenése, jellemző módon a front lámpatestei a kaszni méretarányaihoz képest kicsinek tűnhetnek, a hűtőmaszk három bordás beömlőjével idilli egységet alkotnak. A vaskosnak tűnő lökhárítóelem gyakorlatban visszafogottságra int, ugyanis a színre fújt elem hajlamos a karcolódásra, enyhébb-erősebb sérülésekre, védőburkolat (fólia) híján – mindenképp javallott egy opcionálisan beszerezhető gallytörőrács felapplikálása, ugyanis túl azon, hogy esztétikailag sem utolsó, rengeteg plusz védelmet nyújthat. Főként, ha a Ranger-tulaj előszeretettel használja járművét terepen.

A sárvédőívek hatalmasak, annyira, hogy a 18 colos kerekek elvesznek a kerékjárati ívekben, ráadásként sokat dob az összképen az emelt futómű is.

Az oldalfellépők hasznosak lehetnek, bár gyakorlatban inkább akadályoznak, mintsem segítenek, erősebb sárszennyeződésnél például a ki- és beszállást nehezítik, óvatosnak kell lenni, hogy ne koszoljuk össze magunkat. Nyilván egy nomád betekintésű út során az ember értékrendje változik, vagy ha úgy tetszik, negatív irányt vesz, de ha például egy üzleti tárgyalásra igyekszünk nagy elánnal, netalán-tán bokáig érő sáron keresztül, akkor bizony nem mindegy, hogyan mászunk ki a dupla utaskabinból. Bár nyilvánvalóan ez nem jellemző, de hátha mégis.

Maximális komfort az utaskabinban

Double cab, tehát ahogyan említettük az imént, dupla utasfülkét a Ranger Wildtrak. 3220 milliméter tengelytávja gigászi, ennek megfelelően a beltér tágas, a lábtér fejedelmi, csakúgy mint a komfortfaktor.

Amolyan prémiumautós érzetet sugall, amint elfoglaljuk a vezetőállásban, vagy épp a hátsó üléssoron helyünket, a felhasznált anyagok minősége kiváló, bár nincsenek vajbőr megoldások – egységesen minden masszív, robosztus hatást kelt.

A cockpit kialakítása követi a jelenlegi egységesnek mondható Ford-trendet, ugyanakkor a haszonjárműves érzet jelen van, akár a kormánykerék fogását, akár a hatsebességes manuális kéziváltó karjának fogását nézzük. A központi műszeregység jól kialakított fészekben kelleti magát, az analóg számlapok jól, tisztán láthatók és olvashatók le, ellenfényben is. A kormányküllőkre gondolt kezelőszervek gombjai hüvelykujjal jól kezelhetők, minden alapfunkció szokás szerint innen érhető el, a középkonzol infotainment kijelzője mondhatni tradicionálisan monokróm és apró, de a lényeg látható, kivehető és leolvasható. A keringetés és klíma gombsora nincsen túlkomplikálva, csakúgy, mint a kardánalagút felületére helyezett hajtáslánc üzemmód kapcsoló elérése, vagy épp a kézifékkar ergonómiája is remek.

Kényelem teát van, több is, mint amennyit egy kisteherautótól elvárnánk; az ülések szinte fotelméretűek, az ülő- és hátlapok jól méretezettek, az ülő- és hátfelületek nem csúsznak, látszólag jól ellenállnak a folyamatos igénybevételnek. A Ford Ranger Wildtrak-ben is működik a régi, jól bevált recept, miszerint 2 felnőtt utazhat a hátsó traktusban kényelmesen és kompromisszumok nélkül, igaz, jóval több beltérkapacitással gazdálkodva, mint egy átlagosnak, vagy kicsivel átlag feletti (méret) autó tekintetében.

Nagybetűs haszonjármű, igazi teherautó a Ford Ranger. Viszont nem látszik egyiknek sem

S hogy melyek a műszaki-technológai, továbbá biztonsági fejlesztések, innovatív megoldások? Rengeteg van, főként a kategóriához képest. Az imént már felemlegettük, hogy a terepes képességek csúcsra járatottak, szinte maradéktalanok, mindehhez hozzájárul nagy mértékben az ETC, azaz az elektronikus kipörgésgátló jelenléte is, de a biztonságos közlekedést segíti elő az opcionális tolatókamera (belső visszapillantó tükörbe integrált kameraképpel), a parkolóradar is – ezek nélkülözhetetlen kellékei egy több, mint 5 méter hosszú járműnek.

Amennyiben még hatékonyabban szeretnénk vezetni a Ford Ranger Wildtrak-et, rendelkezésünkre áll tempomat is, mellyel kifinomult lépcsőkben választhatjuk meg a kívánt sebességtartományt. A középkonzol apró, ám mégis célratörő LCD kijelzője segítségével pedig akár navigációs rendszert is használhatunk, ám ez szintén opcionális alapesetben – a tesztautóban alapból beépítésre került.

S még mindig van bőven a felhozatalban, kifogyhatatlanok a funkciók és opciók: a Ford által kifejlesztett tankolásvédelemmel például kivédhető az, hogy fals üzemanyagot tankoljunk az autóba – ez persze tendencia az aktuális Ford-modellpaletta esetében. Az ablaktörlők automaták, esőérzékelő módban is megfelelő érzékenységgel funkcionálnak.

A plató hatalmas, 1560×1560 milliméter. A lehajtható ajtó súlya nem csekély, viszont vízszintes állásban jól terhelhető, tehát egy fő nyugodt szívvel rátérdelhet példának okáért, így a rakfelület ebből az irányból is optimálisan elérhető, és kihasználható a kapacitás. Tolatásnál egyébként figyeljünk itt is, csakúgy, mint egyéb pickupok esetében: a hátsó, sarkokra épített hosszanti lámpatestek fokozottan sérülékenyek, mivel nem védi őket síkban a lökhárítóelem – de túlzott problémaforrás nincs, ha folyamatosan bekapcsolva hagyjuk a tolatóradart és kamerát.

Nem ismertünk rá a fogyasztásra: kifejezetten visszafogott lett

Jöjjön végezetül az egyik legmeglepőbb, s egyben legkellemesebb pontja tesztünknek – a fokozottan jól működő terepes képességek taglalása mellett! Ez pedig nem más, mint a soros elrendezésű, 3.2 literes, öthengeres Duratorq turbódízel aggregát, mely azzal együtt, hogy nem tudja levetkőzni teherautós karakterisztikáját, tökéletesen passzol az arculathoz.

A teljesítmény kereken 200 lóerő, ez 3000-es percenkénti fordulatszámon csúcsosodik, míg a maximális, 470 Newtonméteres forgatónyomaték viszont már 1500-nál rendelkezésre áll. Mindezek tükrében a hajtáslánc a közbeiktatott hatsebességes manuális váltóval egyetemben jól brillírozott, a sebességfokozatok megfelelő áttételezéseket kaptak, a gázreakciók közvetlenek, a nagyobb hengerűrtartalomnak és az optimálisan hangolt turbótöltésnek köszönhetően nincsenek megtorpanások, reakciókésések, sem normál, sem szélsőséges útviszonyok közt.

Egyes illetve kettes fokozatokban ideális képességek hívhatók elő köves, göröngyös útszakaszokon, fordulatszámvisszaesés a legritkább esetekben fordult elő, még akkor sem, amikor hozzávetőlegesen 40 fokos terepszögben kellett megtenni egy félkörívet úgy, hogy közben úgy 30 centiméteres sárral is megküzdött a Ranger. Mindazonáltal szintén sáros, kövekkel és egyéb kisebb buckákkal ékesített egyenes földúton akár az 50 kilométer/órás sebesség is tartható volt, a futómű észrevétlenül dolgozott, leszámítva a hátsó tengely keménységét, de ezt a témát már körbejártuk több ízben.

Elrettentő fogyasztás ezek után? Ugyan már, kizárt. Józan ésszel azt gondolná a (nem) laikus, hogy a bizony egy 3000 köbcenti feletti motor, hiába gázolajos, ráadásul nem szimplán négy, hanem öthengeres – egész biztosan torkosan viselkedik, pláne, ha több órán keresztül fokozott igénybevételnek van kitéve.

Nos, erre határozottan rácáfolunk, ugyanis kicsiny kiruccanásunk majd’ 300 kilométeresre duzzadt, ebben a távban értelemszerűen sok aszfalt, de még több földút volt, s így végállásig mindössze 22.7 litert tankoltunk a kútnál a teszt végeztével, ami hozzávetőlegesen (a computer szerint is) 7.4 liter/100 kilométeres átlagot jelent. Úgy, hogy valószínűleg egy átlagos felhasználási profilnál még az 50 százalékát sem közelíti meg az igénybevétel. A pillanatnyi rögzített értékek a fedélzeti számítógép szerint országúton 5.3, városi araszolgatóssal pedig 9.6 litert jelentettek, ezek az értékek jóval alul maradnak a gyárilag megállapítottaktól, ami ugyebár eléggé ritka jelenség.

2018 Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCI 4×4 A6 Blue Edition specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű, öthengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 3198 ccm

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 3000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 470 Nm @ 1500-2750 ford./perc

Erőátvitel: kapcsoltható összkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5351 mm

Szélesség: 1850 mm

Magasság: 1815 mm

Tengelytáv: 3220 mm

Első gumik mérete: 265/65 R17

Hátsó gumik mérete: 265/65 R17

Tömeg, üresen: 2083 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 3200 kg

Csomagtartó mérete: 1560 mm x 1560 mm

Üzemanyagtartály mérete: 80 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 175 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 másodperc (gyári), 9.6 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.1 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 7.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 12.0 l/100km

Országúti: 8.4 l/100km

Vegyes: 9.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 270 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Panasonic LUMIX DC-G9

Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Panasonic, Telenor Magyarország

Utómunka hardver: Acer, ASUS

Igazi közúti versenyautó épült az új Toyota GR Supra modellből

A Supra ötödik generációját a Toyota gyári motorsportrészlege fejlesztette már a kezdetek óta. Az elkészült közúti kupét most egy másik hivatalos versenyosztály vette kezelésébe; az eredmény tudományos és esztétikai szempontból egyaránt kiemelkedő.

A Gazoo Racing a Toyota hivatalos motorsportágazataként egyben a márka közúti sportmodelljeinek fejlesztéséért is felelős. A többlépcsős gyári tuningprogram kidolgozása során a WRC rali-világbajnokságban, illetve a WEC hosszú távú világbajnokságban szerzett tapasztalatokat is széles körben felhasználták; szakértelmük és elhivatottságuk legfrissebb csúcspontja az a Toyota GR Supra kupé, amely 2019 első napjaiban ünnepelte világpremierjét.

Kézenfekvő lett volna, hogy a Suprából a Gazoo Racing építsen még ütőképesebb utcai sportautót, ezt a kihívást azonban a Toyota egy másik leányvállalata, az elsősorban észak-amerikai versenyprogramjairól, illetve japán belpiacos teljesítménynövelő csomagjairól ismert Toyota Racing Development (TRD) vállalta fel. A végeredményt elnézve nem hoztak rossz döntést a modellprogram felelős vezetői. A Toyota GR Supra Performance Line tanulmány február második hétvégéjén az Oszakai Autókiállításon került reflektorfénybe. A csomag sem motor-, sem futóműtuningot nem tartalmaz, az aerodinamikai fejlesztések azonban a legmagasabb színvonalúak, összhangban azzal az alapigazsággal, hogy a gyorsaság elsősorban nem teljesítmény, hanem stabilitás és kiegyensúlyozottság kérdése.
Ez utóbbi égisze alatt az összes kiegészítő karosszériaelem festetlen szénszálas kompozitból készült, így felszerelésük minimális mértékben befolyásolja az autó tömegét, illetve súlyeloszlását. A leszorítóerőt három részből álló elülső kötény, valamint a csomagtér peremére illesztett, méretes légterelő fokozza – utóbbinál szerencsére elvetették az otromba, magasba emelkedő szárny gondolatát, és a Supra organikus vonalaiba simuló, harmonikus megoldás mellett döntöttek.
Jóval izgalmasabbak ezeknél a küszöbtoldat két végpontján, valamint a hátsó lökhárító sarkánál kialakított, függőleges vezérsíkok: ezek az egyenesfutást, illetve az ívmeneti stabilitást hivatottak javítani, semlegesítve azokat a perdületi erőket, amelyek eltéríthetnék az autót a hossztengelye által kijelölt irányból. Az aerodinamikai kiegészítők sorában ezeknél is különlegesebb az ajtópanelre illesztett karbonbetét, amely az oldalfal mentén ébredő, fékező hatású légörvényeket hivatott elsimítani, így gyorsabbá és csendesebbé téve az autót.

A nyers karbon idomok és a matt ezüst fényezés párosa erőteljesen ipari hatást kelt, hangsúlyozva a Toyota GR Supra Performance Line mechanikus tökéletességét. A képet 19 colos, kovácsolt alumínium keréktárcsák teszik teljessé. Ezek speciális küllőszerkezete könnyű, mégis rendkívül szilárd konstrukciót eredményez, a küllők egészen a perem széléig nyúlnak, így optikailag még nagyobbnak hat a keréktárcsa.

Egyelőre hangsúlyozottan koncepcióként tálalta alkotását a TRD, ám nincs kétségünk afelől, hogy megfelelő érdeklődés esetén – leginkább limitált példányszámú, exkluzív termékként – megvalósul az aerodinamikai csomag gyártása. Ezt követően pedig már tényleg nem marad más hátra, mint egy teljesítménynövelő készlet elkészítése.

Az új Ford Focus ST izomautó és a rapsztár, Blakie izgalmas kalandja a versenypályán

Blakie diktálja az iramot a Ford Focus ST-nek, miközben az autó a Jump ritmusához igazodva száguld: komoly sebesség és precízió kell ahhoz, hogy valaki lépést tarthasson Blakie-vel, az energikus MC-vel és zenésszel.

Ezért is döntött úgy a Ford, hogy a “Can’t see them” című számával berobbanó 21 éves sztár részvételével készíti el új filmjét, amely a vadonatúj Focus ST izomautó agilitását és villámgyors reakcióit mutatja be.

A vállalat belgiumi Lommel tesztpályáján három napon át forgatott filmben Blakie a Ford Performace szakemberei által kifejlesztett Focus ST első utasülésén adja elő Jump című slágerét.

Kifinomult technológiáinak (többek közt elektronikus vezérlésű részlegesen önzáró differenciálművének, turbólyuk-kiküszöbölő megoldásának és választható üzemmódjainak) köszönhetően az autó precízen követte a rapper gyors ritmus- és tempóváltásait.

Blakie a film kedvéért még a dalszöveget is átdolgozta kicsit, belecsempészve egy egyedi Focus ST-fordulatot.

“Lenyűgöző élmény volt egy versenypályán előadni a dalt, amit a szobámban írtam; pláne, hogy az anyukám is egy Forddal jár, úgyhogy nagyon büszke lesz rám” – mesélte Blakie. “Hihetetlenül jó volt összehangolódni egy profi autóvezetővel, és a versenypályán átélni azt az adrenalinfröccsöt, amit a Focus ST kínál.”

A továbbfejlesztett hajtásláncokat, futóművet és fékrendszert kínáló, vadonatúj Focus ST idén nyártól lesz kapható ötajtós és kombi karosszériával, valamint egy 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost benzinmotorral és egy 190 lóerős, 2 literes EcoBlue dízellel.

A filmben látható felvételek zárt pályán készültek, és a forgatást a Ford biztonsági szakértői felügyelték.

A Kia csatlakozik az Elektromos Küldetéshez

A Kia Motors Europe csatlakozik az ‘Elektromos Küldetéshez’ amely során az autóipari kutató-tanácsadó céggel, a World Shopperrel együttműködve Észak-Európa legfejlettebb elektromos autó piacait járja be.

A World Shopper autóipari kutató csapata február 13-án indult el Frankfurtból, a Kia európai központjából egy elektromos hajtású Kia e-Niro modellel. Az Elektromos Küldetés résztvevői a rákövetkező tíz napban olyan városokat és településeket látogatnak meg Észak-Európában, amelyek hatással vannak az elektromos autózás jövőjére. A túra során az e-Niróval több mint 4000 kilométert tesznek meg, Németországon, Hollandián, Dánián, Svédországon és Norvégián keresztül.

A World Shopper iparági elemzői minden országban tárgyalnak majd a terület fő üzleti szereplőivel, önkormányzati vezetőkkel, tanácsadókkal és üzletemberekkel is, hogy egyedi és első kézből származó információkat gyűjtsenek az elektromos autózás európai trendjeiről. A kutatók vásárlókkal is találkoznak, megvizsgálják plug-in járművekhez kapcsolódó attitűdjüket. Felmérik az elérhető töltőhálózatot illetve azt is, hogy milyen lépésekkel lehetne segíteni az elektromos és hibrid autók európai terjedését.

Az Elektromos Küldetés kutatásának kvalitatív eredményeit a Kia a közösségi média felületein és egy tanulmányban is közzéteszi, és bemutatják majd 2019 márciusában a Genfi Autószalonon is. A jelentés szórakoztató, élvezetes, mindenki számára elérhető formában nyújt jövőbe mutató információkat, ugyanakkor képessé is teszi a Kiát, hogy a vásárlók igényeinek legmegfelelőbb elektromos autókat gyárthassa és fejleszthesse.

Ricardo Oliveira, a World Shopper alapítója elmondta: “mivel a külső környezet támogatja a plug-in autók terjedését, egyre több autós veszi számításba az alternatív hajtású modelleket. Azonban az elektromos autók tömeges elterjedését még mindig gátolja néhány tévképzet. Az Elektromos Küldetés segít megmutatni, hogy a különböző országok és régiók hogyan kezelik ezeket a kérdéseket és abban is, hogy lássuk, mit kell még tenni, hogy egyre több autóst győzzünk meg a plug-in autózás előnyeiről. A Kia e-Niro tökéletes társ ezen az úton, hiszen már eddig is nagyon sokat tett azért, hogy eloszlassa az elektromos autókhoz kötődődő negatív érzéseket”.

Artur Martins, a Kia Motors Europe marketing és termékfejlesztési alelnöke elmondta, hogy “a Kia e-Niro segít ledönteni azokat a képzelt akadályokat, amelyek az elektromos közlekedéshez kötődnek. A károsanyag kibocsátás nélküli, nagy hatótávú, stílusos, praktikus crossoverrel az a cél, hogy az autósok ne csak gondolkodjanak az elektromos autózáson, hanem kezdjék is el vezetni ezeket a modelleket. A Kia együttműködése a World Shopperrel segíti erőfeszítéseinket, hogy bátorítsuk a fogyasztókat az elektromos váltásra. Arra használjuk majd a kutatás eredményeit, hogy termékeinket és szolgáltatásainkat a lehető legjobban a változó fogyasztói igényekhez igazítsuk. Reméljük, hogy az Elektromos Küldetés a helyi önkormányzatoknak is értékes információkat nyújt majd ahhoz, hogy segíthessék az elektromos autózás terjedését”.

Kia e-Niro már Európában is; zéró kibocsátás, 455 kilométeres hatótáv

A Kia első tisztán elektromos crossovere, az e-Niro 455 km-es hatótávra képes egyetlen feltöltéssel, s ez az érték városi használatban akár 615 km-re is nőhet. Az egyes európai piacokon már elérhető új Kia e-Niro így károsanyag kibocsátás nélkül nagyobb hatótávot kínál, mint a legtöbb hagyományos hajtású és elektromos autó (és mint sok, nagyságrendekkel drágább elektromos modell). Egyedi kombinációja stílusnak és praktikumnak, és természetesen jár hozzá az egyedülálló 7 éves vagy 150 000 km-es Kia garancia, amely az akkumulátorra és a motorra is érvényes.

Az e-Niro kapható nagy hatótávú, nagy teljesítményű 64 kWh-s lítiumion-polimer akkumulátorral és 39,2 kWh-s kisebbel is, amely 289 km-es hatótávot kínál egy feltöltéssel. 100 kW-os gyorstöltővel a 64 kWh-s akku mindössze 42 perc alatt feltölthető 20-ról 80%-ra.

Az új e-Niro a már meglévő hibrid és plug-in hibrid Niro modellekhez csatlakozik a kínálatban, amelyekből 2016-os bevezetésük óta már több mint 250 000 darabot értékesítettek világszerte, Európában pedig több mint 90 000 darabot adtak el.

Wallis Prémium Használtautó Center nyílt Budapesten

Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb és legmodernebb BMW és MINI szalonja után, a Könyves Kálmán körúton nyitotta meg kapuit a Wallis Motor prémium szolgáltatásokat és minden kényelmet kiszolgáló szalonkörülményeket kínáló új egysége, a Wallis Prémium Használtautó Center.

A BMW Premium Selection modellek, valamint a Wallis Motor Pest és Duna szigorú minőségellenőrzésen átesett használtautó kínálatban már hónapok óta válogathatnak a szalon vendégei.

A tavalyi év őszétől, közel 60 prémium kategóriás használt gépkocsi várja a Wallis Motor Duna új bemutatótermének ügyfeleit. A budapesti Könyves Kálmán körúton megnyílt Wallis Prémium Használtautó Centerben, ahol BMW Premium Selection modellek és a Wallis Motor Pest, valamint a Wallis Motor Duna BMW és egyéb márkák használtautó kínálatának darabjai érhetőek el, a prémium újautó kereskedésekre jellemző miliővel, kényelemmel és szolgáltatáskínálattal találkozhatnak a vásárlók, ami egyedülálló az országban és a közép-kelet-európai régióban is. Az új, a BMW legújabb arculati előírásai szerint kialakított egység egyedülálló méretű használtautó kínálatot jelent Magyarországon, így az ügyfelek 24 hónapos jótállással, igazolt járműtörténettel, 6 hónap vagy 10 000 km-ig újszerű állapotra szervizelt széles választékból tallózhatnak. A BMW Premium Selection mellett a MINI Használtautó Next program is az elsők között érhető el a Wallisnál az országban, melynek keretében a MINI modellekhez is a BMW Premium Selection kínálatánál megismert előnyök és szolgáltatások társulnak majd. A szalonban 8 autó állítható ki egyszerre, 3 értékesítő, 3 innovatívan felszerelt értékesítési tárgyaló sarokban szolgálja ki az ügyfeleket, ahol a BMW saját márkás Isetta kávézója segíti a várakozás kényelmét. A gondosan összeállított, folyamatosan tréningezett értékesítői csapat prezentációjában, a telephelyen további közel 50 db autó tekinthető meg a márkákhoz méltó rendezett környezetben.

A használtautó kereskedelem a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett AutoWallis Csoportba tartozó Wallis Motor Pest és Wallis Motor Duna autó értékesítési árbevételének mintegy 18 százalékát adja és az elmúlt években folyamatosan a piaci átlag felett növekedett. Antal Péter, a két márkakereskedés ügyvezetője kiemelte, hogy 2018-ban a két márkakereskedés több, mint 550 darab használt járművet értékesített, amit az új szalon megnyitásával 2019-ben, a tervek szerint szeretnének jelentősen túlteljesíteni.

„Örömükre szolgál, hogy egy a maga nemében egyedülálló, prémium használtautókat kínáló szalon megnyitóján vagyunk, mely megfelelően képviseli a BMW Group márkáit itt a Könyves Kálmán körúton. A BMW Group Magyarországon 2018-ban minden értékesítési rekordot megdöntött és a 2019-es esztendő is nagyon ígéretesen kezdődik, miközben soha nem látott számú új modellt vezetünk be a piacra. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy továbbra is az ügyfeleink állnak a fókuszban, akik az új Prémium Használtautó Centrumban további szolgáltatásokat kapnak majd. Célunk, hogy a lehető legjobb minőségű, igazolt eredetű, garanciát is kínáló használt autók gazdagítsák a magyar autóparkot, mely a vásárlók további elégedettségét szolgálja majd. A Wallis Motor új létesítménye új lehetőséget jelent, így biztosak vagyunk abban, hogy egy ilyen remek partnerrel mind a BMW Premium Selection, mind a MINI Használtautó Next szolgáltatások további sikereket hoznak a márkáinknak” – mondta el Massimilaino Di Silvestre, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója a megnyitó alkalmával.

89. Genfi Autószalon, 2019: Volkswagen T-Roc R csúcsmodell

A T-Roc R formájában a Volkswagen 2017-ben nagy sikerrel bevezetett crossover-sorozata új csúcsmodelljét mutatja be a Genfi Nemzetközi Autószalonon, 2019. március 7-e és 17-e közt.

A Volkswagen R GmbH által készített „erőmű” korántsem csupán meggyőző teljesítményével kelt mély benyomást, a Volkswagen T-Roc R sportos adottságait semmi mással össze nem téveszthető, R-specifikus külső és belső dizájnelemei is hangsúlyozzák.

A kompaktkategóriában kínált modellpalettáját 2017 végén bővítette a Volkswagen a teljes egészében új fejlesztésű T-Roc crossover-családjával. Optimális méretek kívül, nagyfokú funkcionalitás belül – e stílusos sokrétű tehetség a kompakt ferdehátúak dinamikájával ötvözi a SUV-modellek sokoldalúságát, a T-Roc így a nagyvárosban éppúgy otthon érzi magát, mint a világ legizgalmasabb útjain.

A T-Roc harmonikus koncepciója ügyfelek sokaságát hódította meg, 2017. novemberi piaci bevezetése óta világszerte már mintegy 200 ezer példányban értékesítették. Az új T-Roc R most hangsúlyosan sportos változattal bővíti tovább a kompakt crossover-sorozat eleve széles palettáját, azon egyéni karakterű vásárlókat is megszólítva, akik éppoly nagy hangsúlyt fektetnek a stílusos fellépésre, mint a kiemelkedő menetteljesítményekre.

Az új T-Roc R modellt a Volkswagen R GmbH fejlesztette és tesztelte, egyebek mellett a legendás Nürburgringen. A munkát olyan versenyzők szakértelme is segítette, mint Petter Solberg WRX-világbajnok, illetve Benjamin Leuchter, a Volkswagen gyári pilótája.
A Volkswagen R GmbH a Volkswagen AG teljes tulajdonú, önálló leányvállalata. Az „R” jelzés „Racing” jelentése már az első modell, a Golf R32 óta a versenysporttal kialakított szoros kapcsolatra utal.

A MINI 60 évnyi inspirációja

A brit prémiumgyártó a MINI 60 Years Lifestyle Kollekcióval ünnepli fennállása jubileumi évfordulóját.

A MINI márkát lebilincselő történelme, időtlen varázsa és páratlanul iránymutató termékpalettája határozza meg. És noha első négykerekűjének világpremierje óta már kereken hatvan esztendő telt el, a brit prémiumgyártó a vezetési élmény, a magával ragadó dizájn és az egyediség tekintetében még ma is újabbnál újabb mércét állít fel. A márkára nemzedékek óta, egyedüliként jellemző gokartos vezetési élmény és ötletes helykihasználás eközben egyre nagyobb rajongótábort hódít meg. Fennállása jubileumi évfordulóján a MINI visszatekint az elmúlt hatvan év inspirációjára és egy olyan, félszáz darabból álló, exkluzív kollekciót mutat be, amelynek stílusát a márka ikonikus jegyei ihlették.

Az örökség és a kortárs megoldások találkozása: a ruházati termékek

A brit prémiumgyártó motorsport-múltjából merítve, a MINI 60 Years Lifestyle Kollekció a nőknek, a férfiaknak és a gyerekeknek egyaránt vadonatúj ruházati termékeket kínál. A MINI Stripe Pólóing (MINI Stripe T-Shirt) a női ruhák esetében az ikonikus British Green, míg a férfi darabok esetében Black árnyalatban készül. A pólóingeken látható egyenes vonalak eltérő élek mentén törnek meg, a 2018-2020-as MINI Lifestyle Kollekcióban bemutatott Coral szín és az élénk Lemon szín kettősében. A MINI Car Print Pólóingek (MINI Car Print T-Shirts) a klasszikus Mini stílusos motívumait viselik, a MINI Vintage Logo Pólóingek (MINI Vintage Logo T-Shirt) pedig – amelyek a gyerekek számára is elérhetők – a márka eredeti, babérkoszorúval díszített logójával szimbolizálják a közutakon és a versenypályákon egyaránt átélhető vezetési élményt.

Kiegészítők: a hűsítő megoldásoktól az abszolút kívánatos termékekig

A MINI Colour Block Ice Tea Kancsó (MINI Colour Block Ice Tea Jug) és a MINI Colour Block Ice Tea Bögrék (MINI Colour Block Ice Tea Mugs) még a tikkasztó nyári hőségben is tökéletes hűsítő megoldásként szolgálnak. Mindkét kiegészítő Black, Coral és Green színárnyalatban válik elérhetővé. Az élénk Coral színű labdákkal érkező MINI Beach Tenisz Szett (MINI Beach Tennis Set) a strandra járó minden korosztálynak felhőtlen tengerparti élményeket garantál. Generációkon átívelő szenvedély: ez a közös a MINI-ben és a futballban, és mint ilyen, a stílusos MINI Football is ezt az érzést közvetíti.

Hatvan éve úton: a poggyászok

Az utazótáskák már önmagukban is örök klasszikusnak számítanak, a MINI Striped Utazótáska (MINI Striped Duffle Bag) azonban még ennél is tovább megy. A poggyászok retro stílusát az utazótáska mellett a MINI Striped Bevásárlótáska (MINI Striped Shopper) és a trendi MINI Striped Övtáska (MINI Striped Belt Bag) kontraszt-mintázata nyomatékosítja. Az új kollekció utazótermékeinek sorát a bőröndök és más kiegészítők zárják.

Játék hatvan éven át: a gyerekeknek szánt termékek

Az ötletes helykihasználás mindig is a MINI egyik meghatározó jellemzője volt. A MINI Striped Játékdoboz (MINI Striped Toybox) hatalmas játéktároló- és pakolótérrel egészíti ki a brit prémiumgyártó legkisebb rajongóinak szobáját. Sőt mi több, a MINI jubileumi évfordulóját egy legendás játékklasszikus is nyomatékosítja: ez a MINI Striped Yo-Yo, amely a játékdobozhoz és a gyerekeknek szánt többi termékhez hasonlóan, az egyedi csíkmintáról ismerhető fel azonnal. A Yo-Yo esetében ez utóbbi egy körkörös minta szerint olvad össze. A kollekció egyik legkedveltebb darabja minden kétséget kizáróan a MINI Bulldog 2.0, amely a rövidebb és a hosszabb túrákhoz is megbízható útitársként csatlakozik. A MINI Striped Baby Ajándék Szett (MINI Striped Baby Gift Set) öt pár egyedi mintázatú zoknit és egy csíkmintás kalapot tartogat, amely minden újdonsült szülőnek egy kiváltképp egyedi ajándékötletet kínál.

Az új Citroën C5 Aircross Magyarországon is bemutatkozott

Az idén százesztendős Citroën Magyarországon is bemutatta az új C5 Aircross SUV-t, és ezzel folytatja a SUV-piacon indított nemzetközi offenzíváját.

Az új zászlóshajó, a legutóbbi Citroën modellekkel szoros rokonságot mutató C5 Aircross egy határozott és egyedi karakterrel bíró, új generációs SUV, mely maximálisan szem előtt tartja az ügyfelek elvárásait. A kivételesen gazdag személyre szabási kínálatnak köszönhetően harmincféle külső kombináció közül lehet választani.

A Citroën Advanced Comfort® program jegyében fogant új C5 Aircross SUV a szegmens legkényelmesebb és legsokoldalúbban variálható tagja. A progresszív hidraulikus ütközőelemekkel (Progressive Hydraulic Cushions®) ellátott felfüggesztésnek és az Advanced Comfort üléseknek köszönhetően a C5 Aircross-ban ülve a Citroënre jellemző fedélzeti kényelem új élményét tapasztalhatjuk meg. Egyedülálló variációs lehetőségek állnak rendelkezésre a dönthető, illetve összecsukható, sínen csúszó 3 teljes értékű hátsó ülés, valamint az 580–720 l térfogatú kategóriagyőztes csomagtartó jóvoltából. A csúcstechnológiával felszerelt ultramodern modell húszféle vezetőssegítő rendszert kínál, köztük a Highway Driver Assist névre hallgató, második szintű autonóm vezetési rendszert és a kalandosabb utakhoz tervezett, lejtmenet-szabályozóval kiegészülő Grip Control funkciót. A Rennes-La Janais-i üzemben gyártott új C5 Aircross SUV európai és nemzetközi forgalmazása 2018 végén kezdődött meg. 2019 végén a modell a Citroënek közül elsőként kap egy Plug-In Hybrid PHEV változatot is.

Felismerve azoknak az ügyfeleknek az igényeit, akik nem akarják többé feláldozni a praktikus szempontokat a megjelenés oltárán, a Citroën új módon közelít a világpiaci összeladások közel egynegyedét kitevő, világszerte népszerű SUV-szegmenshez. A márka a vonzó sziluetthez a fedélzeti kényelem eddig nem tapasztalt élményét társítja. A Citroën ezzel az egyedülállóan kényelmes modellel saját, egyedi arculatának érvényre juttatása mellett az ügyfelek valós igényeit kifejező SUV-ok egy új generációját indítja útjára.

Egy igazán karakteres SUV

Az erős egyéniséggel rendelkező, különleges új C5 Aircross SUV kívül-belül energiát és magabiztosságot sugároz. A 4,5 m hosszú modell erőtől duzzadó, robusztus, ám cseppet sem agresszív külsejével valami teljesen újat képvisel a szegmensben. Ezt erősítik az erőteljes grafikai elemekkel – pl. Airbump® betétek – tűzdelt, lendületes formák, a 720 mm átmérőjű nagy kerekek, a 230 mm-es hasmagasság vagy a hangsúlyos tetőcsomagtartó rudak. Az utasokat védelmezően körülölelő utastérben a tágasság érzése dominál. Nagy szerepe van ebben a vízszintes vonalak uralta műszerfalnak, a magasra helyezett, jó kilátást biztosító kagylószerű üléseknek, a széles középkonzolnak és a meleg hatású anyagoknak. A legújabb Citroën modellekhez hasonlóan a C5 Aircross a személyre szabási lehetőségek gazdag tárházát kínálja: a 7 karosszériaszínnel, a választható fekete színű tetővel és a 3 színcsomaggal – melyek az első lökhárítón, az első ajtók alján elhelyezett Airbump® betéteken és a tetőrudak alján visszaköszönő színfoltokkal operálnak – összesen harmincféle külső kombináció alakítható ki. Az utastérben öt belső stílusvilág közül lehet választani: az egymást kiegészítő színek és anyagok összjátéka inden esetben kellemes és meleg hangulatú enteriőrt hoz létre.

A szegmens legkényelmesebb és legjobban variálható SUV-ja

A Citroën Advanced Comfort® program elveit követő új C5 Aircross SUV kimagasló kényelmével és helykínálatával hívja fel magára a figyelmet. A Citroën védjegyének számító, mindenre kiterjedő kényelem megteremtésében két fontos újítás is szerepet játszott: a progresszív hidraulikus ütközőelemekkel® ellátott felfüggesztésnek és az Advanced Comfort üléseknek hála hatékonyabb az útegyenetlenségek szűrése és egészen kivételes a menetkényelem – a csábításnak egyetlen utas sem tud ellenállni. A C5 Aircross – a Citroën egyterűek világában szerzett tapasztalatait kamatoztatva – egyedülálló variációs lehetőségeket kínál a dönthető háttámlájú, összecsukható, sínen csúszó 3 teljes értékű hátsó ülés, valamint az 580–720 l térfogatú kategóriagyőztes (Best in Class) csomagtartó jóvoltából.

Új technológiák, új generáció

A 12,3”-os digitális TFT műszercsoporttal és 8”-os kapacitív érintőképernyővel felszerelt új C5 Aircross SUV a korral lépést tartva húsz új generációs vezetéssegítő rendszert – köztük a a Highway Driver Assist névre hallgató második szintű autonóm vezetési rendszert – és hat fejlett csatlakoztatási technológiát alkalmaz. Az utóbbiak közül külön említést érdemel a vezeték nélküli, indukciós okostelefon-töltés és a ConnectedCAM Citroën. A hatékony és nagyteljesítményű (130–180 lóerős) benzin- és dízelmotorokkal, valamint EAT8 automata sebességváltóval felszerelt C5 Aircross 2019 végére a Citroën modellek közül elsőként alkalmaz majd Plug-in Hybrid PHEV hajtásláncot.

A modell Franciaországban, a Rennes-La Janais-i üzemben készül.

„Büszkeséggel tölt el, hogy bemutathatom a rennes-i üzemünkben gyártott és hamarosan a világ mintegy 92 országában forgalmazásba kerülő új C5 Aircross SUV-t. Ez a Citroën nemrégiben megújult kínálatát betetőző új generációs SUV a márka különleges ismertetőjegyeit – design, kényelem és variálhatóság – a kiemelten fontos SUV-szegmensben is érvényre juttatja. Az új C5 Aircross SUV-ban a Citroën új zászlóshajóját üdvözölhetjük, mely kulcsszerepet játszik a márka nemzetközi előretörésében” – nyilatkozta Linda Jackson, a Citroën vezérigazgatója

Merész és kifejező dizájn

Az új C5 Aircross SUV a legújabb Citroën modellek stílusát követi: erős és határozott, ugyanakkor cseppet sem agresszív személyiségével, valamint a márka védjegyének számító gazdag személyre szabási kínálatával újraértelmezi a szegmensben megszokott normákat. Felépítése és méretei (4,50 m hosszú, 1,84 m széles, 1,67 m magas, 23 cm hasmagasságú) alapján a kompakt SUV-ok jellegzetes képviselője. 720 mm átmérőjű, nagy kerekeire sportos stílusú 17”, 18” és 19” felniket kínál.

A széles, impozáns orr-rész magán viseli a jellegzetes Citroën jegyeket: a tekintélyes méretű hűtőrácsba illeszkedő márkaemblémát és a két szinten elrendezett, csúcstechnológiás Full LED világítótesteket. A nappali menetjelző, illetve az irányjelző lámpákat magukban foglaló felső fényforrásokat a Citroën logó szárainak meghosszabbításaként egészen az autó széléig húzódó krómcsík övezi, az alsó lámpák pedig ugyanígy a hűtőrács vonalát követik, ami kifejező, mai tekintetet kölcsönöz az autónak. A hosszú és magas motorháztető hangsúlyos formákkal dolgozik és a modell robusztus, strapabíró jellegét hangsúlyozza, az oldalsó légbeömlőktől pedig még szélesebbnek hat a karosszéria. Az orr-részt a legutóbbi Citroën modellek – a C3, a C3 Aircross, a C4 Cactus és a Berlingo – mintájára az autó karakterét erősítő színfoltok dobják fel. Az erős vizuális hatást kiváltó grafikai elemek mára a Citroën modellek megkülönböztető jegyévé váltak.

Oldalnézetből a hangsúlyos formák uralta sziluett fölött a fényes fekete szélvédőkeret és a hátsó háromszögablakok jóvoltából gyakorlatilag 360°-ban körben futó üvegfelülettől szinte lebegni látszik a tető. Az ablaksávot még hangsúlyosabbá teszi a „C” betűt formázó krómkeret, amely alapján a belső helykínálatról is fogalmat alkothatunk. A stílusos kétszínű tetőcsomagtartó rudak eredeti stílusjegyként alapvetően meghatározzák az autó oldalnézeti képét, és hatásukra még légiesebbnek és kifinomultabbnak hat a tető. A SUV-ok kötelező kellékeinek számító kerékdobvédőket és alsó karosszériavédő elemeket kiemelik a különleges színfolttal tarkított grafikus Airbump® betétek, amitől még modernebb és karakteresebb lesz az autó megjelenése.

A szinte függőleges, széles hátsó rész tágas belsőt és méretes csomagtartót ígér. A négy-négy 3D LED-modult magában foglaló, domború hátsó lámpákat is igényes műszaki és grafikai megoldások jellemzik. Az ezer közül is felismerhető egyedi világítótestek csak úgy vonzzák a tekintetet, és szélesebbnek tűnik tőlük az autó. A lökhárítóba beépített „kopoltyúk” és a csomagtérajtó fölé nyúló spoiler még inkább ráirányítják a figyelmet az áramvonalas sziluettre. A hátsó lökhárító két oldalán a széles krómozott kipufogóvégek pedig szintén erőt, eleganciát és magabiztosságot sugároznak.

Biztonság, kényelem

Az új C5 Aircross SUV ajtajai kényelmes beltérre nyílnak: a magas vezetési pozíciónak köszönhetően a vezető tökéletesen uralja az utat, a tágas és igényes enteriőr pedig a gépjármű külső megjelenésével összhangban biztonságérzetet ad. Ugyanezt sugallja az utastér vízszintes vonalak köré szerveződő grafikus kiképzése is: a műszerfal teljes hosszában végighúzódó hőformázott betét és a háttámlák felső részén végigfutó egyedi és rafinált színes sáv. A C5 Aircross egyértelműen prémium kivitelű beltere a stílus, a minőség és a laza elegancia mintaképe.

A letisztult, plasztikus kiképzésű műszerfalon a finom bevonatot tagoló dupla szellőzők a SUV izmos vonalaira helyezik a hangsúlyt. A modell egyik legfőbb jellegzetessége az impozáns méretű robusztus műszerfal, melynek minden pórusából kényelem és a kaland ígérete árad. A vezető felől a puha tapintású műszerfalba simuló műszercsoport egy paraméterezhető 12,3”-os digitális TFT kijelzőből áll, mely háromféle grafikát kínál, és a nagyobb kényelem és biztonság érdekében a kívánt vezetési információkat a vezető látómezejében jeleníti meg. A központi kezelőszervekkel ellátott, alul-felül csapott, vastag kormányt fényes fekete, illetve selyemfényű krómelemek díszítik, egyes változatokon pedig kétszínű bőr borítja. Középen a szellőzők és a 8” kapacitív típusú érintőképernyő (melyhez érintőtechnológiás vezérlők tartoznak) tökéletesen integrált egységet alkotnak, amely tovább erősíti a műszerfal robusztus és modern jellegét.

A SUV-ban központi szerepet játszó magas és széles középkonzol ránézésre és tapintásra is kellemes, puha anyagok felhasználásával készült. Speciálisan nyíló könyöktámaszában egy nagyméretű hűtött tároló kapott helyet. Ezen kívül két hátulról megvilágított pohártartó és az okostelefonok vezeték nélküli töltését lehetővé tevő felület is kialakításra került benne.

A tipikus Citroën színeket és anyagokat az igényes és rafinált megoldásokra vágyó SUV-vásárlók igényeihez igazítottuk. A felhasznált anyagok szemre és tapintásra egyaránt kellemesek, amit a vezetőnek és az utasoknak a könyöktámaszokon, a középkonzolon vagy a műszerfalon bőven van alkalmuk megtapasztalni. Az új C5 Aircross SUV – attól függően, hogy az ügyfél kifinomult vagy inkább laza hangulatra vágyik – a szövettől a nappabőrig a felhasznált anyagok széles skáláját kínálja. A finom, meleg hatású anyagoktól kivételesen puha Advanced Comfort ülések nagyban hozzájárulnak az utasok jó közérzetéhez. A tervezők az utazás világából és a bőrdíszműiparból merítettek ihletet. Az először a C4 Cactusnál alkalmazott, majd az egyes kategóriáknak megfelelően más és más formát öltő gondolat az új C5 Aircross SUV-ban az újratervezett elegáns ajtófogantyúkban és az első utassal szemben elhelyezett műszerfali pántban jut kifejeződésre.

Gazdag személyre szabhatóság

Az új C5 Aircross SUV a C3 Aircrosshoz, a C4 Cactushoz és az új Berlingóhoz hasonlóan lehetőséget kínál az egyedi kialakításra: a modell személyre szabásához összesen harmincféle külső kombináció áll rendelkezésre:

 A 7 karosszériaszín közül az időtlen hófehér, Perla Nera fekete, platinaszürke és acélszürke, az élénk vulkánpiros vagy a rafinált Tijuca-kék és gyöngyházfehér is tökéletesen passzol az autó egyéniségéhez. Még dinamikusabb és egyedibb lesz az autó megjelenése, ha a fenti árnyalatokhoz Perla Nera fekete tetőt választunk.
 A még karakteresebb és elegánsabb megjelenés érdekében 3 színcsomag is szerepel a kínálatban: Silver, White és Red. A művészien adagolt eloxált kontrasztszínek az első ajtók alján elhelyezett Airbump® betéteknél, az első lökhárító alsó részén és a tetőcsomagtartó rudak alján hívják fel magukra a figyelmet.
 További személyre szabási lehetőségeket kínál a stílusos, prémium megjelenésű 4 könnyűfém keréktárcsa: 17” ELLIPSE, 18” kéttónusú, gyémántcsiszolt fekete SWIRL, 19” kéttónusú, gyémántcsiszolt fekete ART és 19” fekete ART keréktárcsa.

Az utastér személyre szabásához az új C5 Aircross SUV ötféle – kifejezetten az európai vásárlók igényeihez igazított – elegáns és otthonos hangulatú stílusvilágot kínál:

  • A szériakivitelt letisztult, visszafogott dizájn jellemzi: a szürke műszerfalhoz és középkonzolhoz kvarcszürke szövet üléskárpitok társulnak, melyeket a háttámlák felső részén halványszürke csík díszít.
  • A Wild Grey stílusvilág élénkebb, dinamikusabb összhatást biztosít: a kavicsszürke, illetve a bőrhatású fekete szövettel bevont ülések háttámláját díszítő csík narancssárga, a középkonzol és a műszerfal pedig szürke színű.
  • A Metropolitan Beige stílusvilág világos színeivel és kifinomultságával a tágas utastér mellett teszi le a voksát. Az üléseket szürke színű szemcsés bőr- és szövetkárpit borítja, a háttámla tetején sötétszürke csíkkal, a műszerfal és a középkonzol pedig szürkésbézs árnyalatúak.
  • A Metropolitan Grey stílusvilág ugyanannak a színnek a különböző árnyalataival ér el kifinomult hatást: a grafitszürke szemcsés bőrrel, illetve szövetkárpittal bevont ülések háttámláját halványszürke csík díszíti, a középkonzol és a műszerfal pedig szintén szürke árnyalatú.
  • A Hype Brown stílusvilág igazi felső kategóriás megközelítést képvisel: ezt halványszürke alcantaracsíkkal feldobott barna nappabőr, illetve bőrhatású fekete szövetkárpitokkal, barna középkonzollal, műszerfallal és műszerfedéllel, valamint rendkívül elegáns kétszínű fekete/barna bőrkormánnyal éri el.

„Az új C5 Aircross SUV-val a Citroën jellegzetes stílusjegyeit átemeltük a SUV-k világába, és egy olyan karakteres modellt hoztunk létre, amelyik kivétel nélkül minden piacon vonzó. Az új C5 Aircross erőteljes karakterével, teljesen egyedi, modern sziluettjével elüt a többi SUV-tól. A SUV-k valamennyi megkülönböztető jegyét magán hordozza, de mindezt a Citroën stílusában. Jó példa erre a szegmensben kiemelt szerepet játszó középkonzol, melynek vízszintes vonalait hangsúlyoztuk” – mondta Alexandre Malval, a Citroën stílusigazgatója

A tervezés valamennyi szakaszában kulcsszerepet játszó Citroën Advanced Comfort® programnak megfelelően az új C5 Aircross SUV megalkotásakor kitüntetett figyelmet kapott a testi-lelki jó közérzet és a praktikus szemlélet. Kihasználva a PSA-nál már bevált, könnyű és hatékony moduláris EMP2 padlólemez kínálta lehetőségeket, a C5 Aircross kiváló kényelmi jellemzőkkel ajándékozza meg az ügyfeleket. Ehhez olyan kizárólagos Citroën újítások is hozzátartoznak, mint az Európában először az új C4 Cactuson bevezetett progresszív hidraulikus ütközőelemekkel® ellátott felfüggesztés vagy az Advanced Comfort ülések.

Progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztés

Az új C5 Aircross SUV valamennyi Európába szánt változatán progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztéssel rendelkezik, mely hallatlanul kényelmes, és a „repülő szőnyeg” hatáson keresztül jelentősen hozzájárul az utasok jó közérzetéhez és a dinamikus és élvezetes vezetéshez.

A progresszív hidraulikus ütközőelemekkel (Progressive Hydraulic Cushions®) ellátott felfüggesztés – melyet mint innovatív megoldást a Citroën jövőbeni modelljein is alkalmazni kíván – a márka futóművek gyártása terén szerzett szakértelméről tanúskodik. A rugózási kényelem 100 éve beleivódott a márka génjeibe, és az évek során az ügyfelek hozzászoktak és ragaszkodnak a semmihez sem hasonlítható Citroën kényelemhez. Az új C5 Aircross SUV-on alkalmazott technológia a Citroën autósportban szerzett tapasztalatait kamatoztatja. A hidraulikus ütközőelemeknek köszönhetően hatékonyabb az ütközések elnyelése, különösen amikor a gépjármű talajt fog. A technológia bevezetése, tesztelése és kipróbálása az 1994-es Párizs–Dakaron győztes ZX modellekhez fűződik. A jelenleg a C3 WRC-n használt újfajta hatékony felfüggesztés stabilitást és masszivitást kölcsönöz az autóknak. A márka hosszú évek tapasztalatára és mérnökei szaktudására támaszkodva fejlesztette ki ezt az újfajta felfüggesztési rendszert az útegyenetlenségek még tökéletesebb szűrése érdekében, az ügyfelek által olyannyira kedvelt Citroën felfüggesztési beállítások megtartásával.

Az új típusú felfüggesztési rendszer fejlesztése során a Citroën 20 szabadalmi bejelentést nyújtott be. A rendszer működési elve egyszerű. Míg egy hagyományos felfüggesztés egy lengéscsillapítóból, egy rugóból és egy mechanikus ütközőből áll, addig a Progressive Hydraulic CushionsTM rendszerbe két hidraulikus ütközőelem van beépítve a két végállásnál, a ki- és berugózott állapotnak megfelelően. A felfüggesztési rendszer az igénybevételtől függően így két ütemben működik:

  • Kismértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt szabályozza a függőleges mozgásokat, anélkül, hogy szükség lenne a hidraulikus ütközőelemek igénybevételére. Az ütközőelemek alkalmazása azonban lehetővé tette a mérnökök számára, hogy szabadabban kezeljék a gépkocsi kilengését, ami olyan érzetet kelt, mintha az autó egy „repülő szőnyeghez” hasonlóan átsuhanna az úthibák felett.
     Nagymértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt dolgozik a hidraulikus ütközőelemekkel. Ezek fokozatosan lassítják a mozgást, megakadályozva ezzel a kemény ütközéseket a végállásoknál. Egy hagyományos mechanikus ütközővel ellentétben, amely elnyeli az energiát, de annak egy részét visszaveri, a hidraulikus ütközőelem elnyeli és szétszórja az energiát. Így nincs visszapattanó hatás.

Advanced komfort ülések

Az új C5 Aircross SUV ránézésre is kényelmes, széles ülései kivételes utazási élményt és kimagasló kényelmet ígérnek. Magasított helyzetükből adódóan remek kilátást biztosítanak, jól tartanak, és olyan kellemes komfortérzetet nyújtanak, hogy az embernek egyenesen az a benyomása támad, hogy a kinti zajoktól elzárva egy fotelben üldögél. A Kínában forgalmazott változathoz képest újdonság, hogy az Advanced Comfort ülések mind a négy opciós stílusvilág (Wild Grey, Metropolitan Beige, Metropolitan Grey és Hype Brown) esetén rendelkezésre állnak, és a fejlesztéseknek köszönhetően összességében még magasabb komfortszintet kínálnak:

  • A vizuális komfort jegyében az ülések jól látható, 15 mm vastag felső szivacsréteget kaptak. Az új C5 Aircross SUV ezzel a márka olyan legendás modelljeiről vesz példát, mint a CX vagy a Xantia, és vitathatatlan stílusjeggyé emeli az üléseket, melyek hatását a márka legújabb modelljeinek (pl. C4 Cactus) formanyelvéből ismerős díszöltések és grafikus elemek csak még tovább erősítik.
  • Az ülésekkel való első érintkezés is nagyobb élményt nyújt: a vastagabb (+15 mm) szivacsrétegtől még puhábbnak és stabilabbnak érezzük őket.
  • A hosszú utakon fontos dinamikus komfortról egy speciálisan strukturált, vastagabb felületi szivacsréteg és az első ülésekben alkalmazott nagy sűrűségű belső mag gondoskodik. Az újfajta habszivacs hosszú távon is optimális kényelmet nyújt, sokórányi vezetés után sem süpped be, és több év múltán sem öregszik el.
  • A kényelmes testtartást szolgálják a széles, jól tartó ülőlapok és háttámlák, az állítható magasságú első ülések és a függőleges és vízszintes irányban is állítható első fejtámlák. A vezetőülésen 8 tárolható elektromos beállítás áll rendelkezésre. Az első ülések az ülésfűtés funkción felül egy továbbfejlesztett többpontos masszázsrendszerrel is rendelkezhetnek, mely működéséhez a háttámlában elhelyezett 8 légpárnát hívja segítségül. Ez tovább növeli az utasok jó közérzetét, akik a stresszesebb helyzetekben is úgy érezhetik, hogy egy valóságos védőburok veszi őket körül. A vezető és az első utas egymástól függetlenül 5 különböző program közül választhat, melyek a deréktáji, hát- és vállmasszázs különböző kombinációit nyújtják.

A szegmens legnagyobb csomagtere

Egy másik különbség a kínai piacra készült változathoz képest, hogy az új C5 Aircross SUV hátul három önálló – dönthető háttámlával ellátott, sínen csúszó és összecsukható – üléssel rendelkezik, és ennek köszönhetően a szegmens legjobban variálható SUV-ja lett. A különleges kialakítású, speciális párnázattal ellátott ülések amellett, hogy rendkívül kényelmesek, számos más előnnyel is rendelkeznek:

  • Az egyforma széles üléseken ugyanolyan kényelmesen utazhat mindhárom hátsó utas, a középen ülőt is beleértve.
  • Az ülések helyzetén hosszanti irányban 150 mm-t lehet állítani, attól függően, hogy az utasteret vagy a csomagteret szeretnénk növelni.
  • A háttámlák dőlésszöge – 19 és 26,5° között – öt fokozatba állítható.
  • Az ülések összecsukásával a két különböző helyzetbe állítható padlónak köszönhetően teljesen sík padlófelület alakítható ki.

Rekordméretű csomagterével (melynek térfogata megtartott hátsó ülések esetén kalaptartó alatt mérve 580–720 l, padlóra hajtott második üléssor esetén tető alatt mérve pedig akár 1630 l) az új C5 Aircross a szegmens legnagyobb csomagtartójával rendelkező SUV-jának számít. A széles (1017 mm) nyílásnak és a szögletes kialakításnak köszönhetően – a csomagtartó hossza 999 m (a hátsó ülések lehajtása esetén 1907 mm), kalaptartó alatti magassága 583 mm – a nagyobb tárgyak elhelyezése sem okozhat gondot. A még könnyebb hozzáférés érdekében a csomagtartó ajtaja elektromosan, lábmozdulattal nyílik: elég egy láblendítés a hátsó lökhárító alá, és már nyílik is az ajtó.

A fedélzeti kényelem szempontjából a tárolóhelyek is rendkívül fontosak. Az új C5 Aircross SUV különböző funkciójú, ötletes és praktikus tárolóhelyeket kínál. A középkonzol könyöktámasza alatt egy 1,5 literes palack elhelyezésére alkalmas, nagyméretű hűtött tárolórekesz található, az előtte kialakított nagyméretű tárolóban pedig a nagyobb okostelefonok is vezeték nélkül tölthetők.

Messzemenően csendes utaskabin

A szigetelő réteggel ellátott, dupla vastagságú, rétegelt első ablakok kiváló hangszigetelést biztosítanak. A gördülési és aerodinamikai zajok kiküszöbölésének köszönhetően az utasok a világ zajától távol, valóságos védőburokban érezhetik magukat. A tervezők a motorblokk hangszigetelésére is kiemelt figyelmet fordítottak.

Az új C5 Aircross SUV egyebek mellett speciális levegőminőség-érzékelő rendszerrel (Air Quality System) van felszerelve. Az automata légkondicionáló rendszerben egy nagy hatásfokú aktív szenes szűrő található, mely a külső részecskéket szűri, és ezzel kiválóan tisztítja az utastér levegőjét és védi az utasokat a külső szennyeződésektől. Ha az érzékelő szennyezettnek találja a külső levegőt, az AQS rendszer automatikusan igazít az utastéri levegőkeringetés módján.

Fényárban úszó enteriőr

A körben futó ablaksáv hatalmas üvegfelülete mellett az új C5 Aircross SUV egy nagyméretű (1120 mm x 840 mm) panoráma napfénytetővel is rendelkezik. A tető nyitott és zárt állapotában is kivételesen világos, kellemes légkörű utastérben minden utazás különleges élményt tartogat. A napfénytető és a fényviszonyok további szabályozását lehetővé tevő sötétítő a becsípődésgátló funkcióval is ellátott két elektromos vezérlővel egyszerűen működtethető.

„ A Citroën az új C5 Aircross bemutatásával felgyorsítja nemzetközi termékoffenzíváját. Ez az új generációs SUV tökéletesen kifejezi a márka indentitását : merész dizájn, referenciaértékű kényelem (progresszív hidraulikus ütközési elemekkel ellátott felfüggesztés, Advanced Comfort ülések és egyedülálló variálhatóság).”
Xavier Peugeot, a Citroën termékigazgatója

Nem kevesebb, mint 20 legújabb generációs vezetéssegítő technológia az autóban

Az új C5 Aircross SUV számtalan élenjáró vezetéssegítő technológiát használ: 20 különböző funkció szolgálja a biztonságos vezetést és a fedélzeti kényelmet és könnyíti meg a mindennapi vezetést a legkülönfélébb helyzetekben.

A biztonságos vezetést szolgáló technológiák: egy lépéssel közelebb az önvezető autóhoz

A szélvédő felső részén elhelyezett kamera és az első lökhárítóba beépített radaros érzékelő mellett az új C5 Aircross SUV számtalan vezetéssegítő rendszerrel van felszerelve, melyek komoly előrelépést jelentenek az önvezető autó felé.

  • Active Safety Brake: az ütközések elkerülésére szolgáló rendszer érzékeli és elemzi a gépkocsi környezetében található fix és mozgó akadályokat (gyalogosok, gépjárművek), és ütközés veszélye esetén automatikusan lefékezi a gépjárművet.
  • Post-Collision Safety Brake: az ütközés utáni vészfékező rendszer közvetlenül baleset után nem hagyja elszabadulni az autót, hogy csökkentse a másodlagos ütközések bekövetkeztének kockázatát. A rendszer működésbe lépéséhez nincs szükség információ-visszacsatolásra. A biztonsági rendszer a légzsákok kinyílásakor az ESP-n keresztül kezdeményezi a gépjármű lefékezését.
  • Aktív holttérfigyelő rendszer: a külső visszapillantó tükrökbe beépített jelzőlámpa felgyulladásával figyelmezteti a vezetőt a gépkocsi holtterében tartózkodó járművekre. Ha a gépjármű sávtartó asszisztens funkcióval is rendelkezik, és a vezető az irányjelző bekapcsolása mellett mégis sávot készül váltani az adott oldalon, az ütközés elkerülése érdekében a rendszer a kormányra hatva igyekszik a gépkocsit az eredeti sávban tartani.
  • Sávtartó asszisztens: a rendszer felismeri az útburkolati jeleket, folyamatosan elemzi a látott képet és az aktuális helyzetet. Ha azt érzékeli, hogy a gépjármű indexelés nélkül készül elhagyni a sávját, a vezető riasztása mellett korrigálja a gépjármű menetpályáját. Ha a vezető ragaszkodik a megkezdett sávelhagyáshoz, a kormány határozott megmarkolásával megakadályozhatja az automatikus korrekciót.
  • Adaptív sebességszabályozó Stop & Go funkcióval: a rendszer érzékeli, ha a gépkocsi előtt egy másik jármű halad, és ügyel a vezető által előzetesen beállított biztonságos követési távolság megtartására. Ha kell, a gázpedálra, illetve a fékekre hatva teljesen meg is állítja a gépjárművet, és a vezető beavatkozása nélkül automatikusan újraindítja a gépkocsit. 30 km/h és 180 km/h között az utazósebesség beállítása mellett a gépjármű sebességének és a követési távolságnak a felügyeletét, valamint a kanyarok túl gyors bevételének a megakadályozását is lehetővé teszi.
  • Ütközésveszély-jelző: 30 km/h sebesség fölött figyelmezteti a vezetőt, ha fennáll a veszélye, hogy összeütközik az előtte haladó gépjárművel. A riasztás közvetlenül a vészfékező rendszer működésbe lépése előtt történik.
  • Coffee Break Alert: a rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha ideje szünetet tartania. A riasztás kétórányi – 70 km/h fölötti sebességgel megtett – út után lép életbe.
  • Éberségfigyelő rendszer: a figyelem lankadása esetén figyelmezteti a vezetőt. A rendszer a menetpálya útburkolati jelekhez képest mutatott eltéréseiből következtet a vezető éberségi állapotára. A funkció különösen gyorsforgalmi utakon, 65 km/h sebesség fölött hasznos.
  • Kibővített táblaolvasó rendszer sebességkorlát-ajánlással: a rendszer felismeri a sebességkorlátozó táblákat és a műszercsoporton kijelzi az információt a vezetőnek. Az érték elmentésével felülírható a sebességszabályozó, illetve -korlátozó eredetileg beprogramozott sebességértéke. A rendszer a sebességkorlátozások kezdetét és végét jelző táblák mellett egyes útjelző táblákat (pl. stoptábla, behajtani tilos tábla, előzni tilos tábla) is képes felismerni és kijelezni, és ezzel hozzájárul a szabályosabb és biztonságosabb közlekedéshez.
  • Highway Driver Assist: a Stop & Go funkcióval rendelkező adaptív sebességszabályozót és a sávtartó asszisztens funkciót kombináló rendszer meghatározott vezetési helyzetekben félautomata módon irányítja a vezetést. Miután a vezető beállítja az utazósebességet és 30 km/h sebesség fölött bekapcsolja a sávtartó asszisztenst, a rendszer megjegyzi a gépkocsi forgalmi sávban elfoglalt helyét (a vezető vezetési szokásainak megfelelően a sáv közepén, inkább bal vagy jobb oldalon). A vezetőnek innentől kezdve nem kell a sebesség és a menetpálya felügyeletével foglalkoznia, mivel a gépjármű átveszi tőle ezt a feladatot. A főleg gyorsforgalmi utakon és autópályákon hasznos rendszer jóvoltából a vezető részlegesen felszabadul a vezetés kényszere alól, egyedül az útra kell figyelnie. A hatályos törvényeknek megfelelően a kormányt – aktív vezető módjára – végig fognia kell (akkor is, ha a kormányzás feladatát nem neki kell ellátnia). A sávtartó asszisztens kikapcsolásával, a kormányra gyakorolt nyomatékkal vagy a fékre lépve a vezető természetesen bármikor visszaveheti az irányítást.
  • Adaptív fényszóró: az országúti és a tompított fényszórók közötti automatikus átkapcsolással a nyugodt és biztonságos éjszakai vezetést szolgálja.

A fedélzeti kényelem növelésére szolgáló technológiák

  • Szabad kezes nyitó- és indítórendszer: a gépjármű kireteszeléséhez elég, ha valamelyik első ajtókilincs mögé nyúlunk vagy a csomagtartó nyitásvezérlőjéhez közelítjük a kezünket. A motoros működtetésű csomagtérajtó elektromosan, lábmozdulattal nyílik, illetve zárul: elég egy láblendítés a hátsó lökhárító alá, és már nyílik is az ajtó.
  • Elektromos rögzítőfék: a motor leállításakor a rögzítőfék automatikusan bekapcsol, a gépjármű elindításakor pedig automatikusan kiold. A rögzítőfék a középkonzolon lévő vezérlőkarral bármikor manuálisan is behúzható, illetve kiengedhető.
  • Park Assist: ez az aktív parkolássegítő berendezés a járdaszegéllyel párhuzamos (ki- és beállás), illetve arra merőleges (beállás) parkoláskor is igénybe vehető, és a könnyebb, nyugodtabb és biztonságosabb parkolást szolgálja. A vezető kérésére automatikusan megkeresi a parkolásra alkalmas helyet és biztonságosan bekormányozza az autót (ill. elvégzi a kiálláshoz szükséges manővereket). A vezetőre csak a gázadás és a fékezés feladata hárul.
  • Tolatókamera Top Rear Vision funkcióval: a kamerának köszönhetően hátramenetbe kapcsoláskor az érintőképernyőn azonnal megjelenik a gépjármű mögötti terület képe az akadályok távolságát jelző különböző színű segédvonalakkal, valamint a gépkocsi hátsó környezetének 180°-os felülnézeti képe.
  • 360°-os kamerarendszer: az alacsony sebességnél végrehajtott manővereket segítő kamerarendszer hátramenetbe kapcsoláskor automatikusan bekapcsol, de manuálisan is működésbe hozható. A rendszer 360°-os felülnézeti képen jeleníti meg a gépjárművet és közvetlen környezetét. A látott kép a gépjármű mozgásával párhuzamosan folyamatosan frissül, és a végrehajtott manőver típusától függően más-más nézetre vált.

A mindennapi vezetést a legkülönfélébb helyzetekben megkönnyítő technológiák

  • Lejtmenet-szabályozó funkcióval ellátott Grip Control rendszer: a nehéz terepen történő haladást segítő rendszer az intelligens technológiának köszönhetően mindenféle útburkolaton optimális meghajtást tesz lehetővé. Az ESP vezérlőegységébe integrált továbbfejlesztett kipörgésgátló funkció szabályozza a meghajtott első kerekek kipörgését, és különböző üzemmódokon keresztül alkalmazkodik az adott terepviszonyokhoz. Az automatikus működésű Standard üzemmód mellett a középkonzolon található forgókapcsolóval a következő lehetőségek közül lehet választani: Homok, Terep, Havas út és ESP OFF. Az új C5 Aircross SUV így sokoldalúan használható, és az útviszonyoktól függetlenül mindenféle úttípushoz képes alkalmazkodni. A Grip Control rendszerhez kapcsolódó lejtmenet-szabályozó funkció meredek lejtőn is képes alacsony sebességen tartani a gépkocsit. Segít megőrizni a menetpályát és megakadályozni a gépjármű megcsúszását, illetve elszabadulását, amikor – előre- vagy hátramenetben – lejtőn lefelé halad. Ezzel az új funkcióval tökéletesen a vezető uralma alatt tartható az autó: a rendszer nagyon kis sebességen (3 km/h) tartja a gépjárművet, és ezzel nagyobb kontrollt és biztonságot nyújt a stresszes helyzetekben. A két funkció bármely kerékméret esetén és nyári gumiknál is rendelkezésre áll. Használatuk a helyi viszonyoknak megfelelő, illetve az opciósan kínált 18” Mud & Snow gumiabroncsokkal a leghatékonyabb.
  • Visszagurulás-gátló: az emelkedőn, illetve lejtőn történő indítás megkönnyítése érdekében a rendszer a fékpedál felengedését követően megakadályozza a gépjármű nem kívánt elmozdulását. A funkció kb. 3º-nál nagyobb lejtésszög esetén 2 másodpercre egy helyben tartja a gépkocsit.
  • Statikus kanyarfény: a kormány elfordítási szögétől függően a tompított világítás mellett a jobb vagy bal oldali ködfényszóró is bekapcsol, hogy akár 75°-os szögben is be legyen világítva a gépkocsi megfelelő oldalán a tér. A rendszer 40 km/h sebesség alatt működőképes.
  • Vontatmánystabilizáló: a vontatóeszközzel (gyári opció) felszerelt modellváltozatok egy utánfutó-stalibilizálóval vannak ellátva. Az ESP-t kiegészítő funkció csökkenti az utánfutó esetleges kilengését, illetve a kritikus határ alá csökkenti annak sebességét. Ahogy az utánfutó elektromos csatlakozóját a vontató járműre köti, a rendszer felismeri az utánfutót. Az ESP érzékelőit használó vontatmánystabilizáló szükség esetén az első kerekek felváltott fékezésével aktívan csökkenti az utánfutó kilengését. Az esetek többségében ez elegendő is a kilengés megszüntetéséhez és a veszély elhárításához. Nagyfokú kilengés esetén a rendszer csökkenti a motornyomatékot, és a kritikus sebességtartomány minél gyorsabb elhagyása érdekében a vontató jármű mind a négy kerekét lefékezi.

Csatlakoztathatósági technológiák

A C5 Aircross SUV felhasználóbarát, csúcstechnológiás rendszerekkel biztosítja az utasok digitális eszközei és a gépjármű közötti kommunikációt és ezáltal a folyamatos online jelenlét, a kapcsolattartás, a navigáció és a kikapcsolódás lehetőségét.

  • 8”-os érintőképernyő: a hangfelismerő funkcióval rendelkező, ujjheggyel kezelhető, kapacitív típusú képernyő az új C5 Aircross SUV valóságos irányító központja: a beállítandó gépjármű-paraméterek mellett a média-, telefon-, klíma- és navigációs funkciók is innen érhetők el.
  • Mirror Screen funkció: az Android Auto, Apple Car Play™ és MirrorLink® protokollal működő funkció jóvoltából a gépjárműre csatlakoztatott okostelefon egyes alkalmazásai az érintőképernyőről biztonságosan vezérelhetők.
  • Vezeték nélküli okostelefon-töltés: a berendezés számos okostelefon vagy más Qi szabványú eszköz indukciós töltését teszi lehetővé a középkonzolban e célból kialakított tárolórekeszbe integrált töltőállomásnak köszönhetően. A vezeték nélküli áramátvitel a mágneses indukció elvén alapul. A funkcióval számos okostelefon kompatibilis, köztük a Samsung Galaxy S6, S7 és S8 vagy az iPhone 8 és X.
  • ConnectedCAM Citroën®: a belső visszapillantó tükör talpába beépített, GPS-szel ellátott, full HD kamera a gépjármű multimédiás rendszerétől teljesen függetlenül működik. A kamera által készített fotók a16 GB-os memóriakártyán tárolhatók, és az adatok wifin keresztül egy okostelefonra továbbíthatók. A kamerával a gépkocsiból látottakról pillanatfelvételek és videók készíthetők, melyeket e-mailben vagy a közösségi oldalakon azonnal megoszthatunk. Az eszköz egyébként folyamatosan veszi az utat a szélvédő előtt, és baleset esetén automatikusan elmenti a videofelvételeket.

Hatékony, nagy teljesítményű motorok

Az új C5 Aircross SUV motorválasztékában található legújabb generációs Euro 6.2 motorok a mindennapos utakhoz, a hétvégi kirándulásokhoz és a hosszabb nyaralásokhoz egyaránt ideálisak. A nagyteljesítményű és hatékony erőforrásokhoz hatfokozatú kézi váltó vagy rendkívül hatékony és kényelmes EAT8 nyolcsebességes automata váltó társulhat:

  • 2 benzinmotor: PureTech 130 S&S 6 seb. és PureTech 180 S&S EAT8
  • 3 dízelmotor: BlueHDi 130 S&S 6 seb., BlueHDi 130 S&S EAT8 és BlueHDi 180 S&S EAT8.

2019 végére a C5 Aircross SUV lesz az első Plug-In Hybrid PHEV hajtásláncot alkalmazó Citroën gépjármű, mely radikálisan alacsony CO2-kibocsátással és ZEV üzemmódban 60 km-es hatótávval rendelkezik.

Új EAT8 automataváltó

Az új C5 Aircross SUV-on a Shift and Park by wire vezérlésű, legújabb generációs nyolcfokozatú EAT8 (Efficient Automatic Transmission) automata sebességváltó is elérhető, melyet a japán Aisin céggel közösen tervezett és fejlesztett ki a márka. A mindennapos használatban a rugalmas nyomatékváltó tényleges kényelmet biztosít indításnál éppúgy, mint a parkolási manővereknél.

Ez az új automata sebességváltó még hatékonyabb és élvezetesebb működést garantál:

  • Az EAT6-hoz képest akár 7%-kal alacsonyabb fogyasztás érhető el a két plusz váltási fokozatnak, a BlueHDi 180 motoron a Stop & Start funkció 20 km/h-ig történő kiterjesztésével elérhető jobb hozamnak és a súly- és méretcsökkenésnek köszönhetően (amely akár 2kg-os előnyt is jelenthet az EAT6-hoz képest).
  • A váltó használatát irigylésre méltó komfort jellemzi: a motor és a váltó közötti optimális összhangnak és a két plusz fokozattal kiküszöbölt fordulatszám-ugrásoknak köszönhetően még nagyobb a sebességváltási kényelem.

A Shift and Park by wire névre keresztelt új automataváltó-vezérlés ergonomikus kialakítású elektromos kezelőszervének használata egyszerű és magától értetődő. A kormányon rendelkezésre álló kapcsolók segítségével manuálisan is lehet lépegetni az – ettől függetlenül – automata váltó fokozatai között. Biztonsági szempontból említést érdemel, hogy a Park funkció a motor leállásakor automatikusan működésbe lép.

LEGFRISSEBB

[TESZT] Honda CR-V (2020) – remek útitárs Los Angelesben is

0
A 2020-as Honda CR-V az amerikai piacon továbbra is az egyik legnépszerűbb kompakt SUV, és nem véletlenül. A modell az ötödik generáció részeként érkezett,...

Íme, a Xiaomi YU7 prémium crossover

TESZTJEINK