AutóAddikt Autóteszt Citroën Citroën DS5 BlueHDi 180 Sport – egyediség, formaiság

[TESZT] Citroën DS5 BlueHDi 180 Sport – egyediség, formaiság

Tény és való: a Citroën nagyon ért, s mindig is értett az egyedi és formabontó megoldások kivitelezéséhez. Nem meglepő módon, a jófajta francia megközelítésnek köszönhetően megmaradtak a tradíciók mára is, merítve a régmúlt tapasztalatából.

citroen_ds5_autoaddikt_001

Gondoljunk csak rögtön az instant klasszikus DS19-re (mily’ véletlen a DS típusjelzés itt is már), melyet 1955 és 1975 közt gyártottak. Az autó akkoriban jóval megelőzte korát, futurisztikus küllemével, előremutató technológiai irányzataival egyaránt kápráztatta a nemzetközi vásárlóközönséget, sőt, még a filmipart is inspirálta nem egy ízben – gondoljunk csak a Fantomas-szériára. Kanyarkövetős fényszóróival, hidropneumatikus felfüggesztésével maga volt a megtestesült jövő, s a mai napig kuriózumnak számít.

Maradt a régi, megkülönböztetett megjelenés

Nos, azt nem tudni, hogy a jelenlegi DS-sorozat tagjai megmaradnak-e ilyen mély benyomást keltően az utókor számára, viszont az bizonyos, hogy a Citroën-ből azóta különvált DS brand folyamatosan szállítja az egyediséget előtérbe helyező megvalósításokat. Egyik személyes kedvencünk, a Citroën DS5 járt szerkesztőségünknél, immáron sokadjára, különböző konfigurációkkal – most 2 literes gázolajos BlueHDi hajtással, Sport felszereltséggel.

citroen_ds5_autoaddikt_002

Nem győzzük elégszer hangsúlyozni a formabontóságot, unalomig ismételhetjük; de a részletek magukért beszélnek. A döntés nehéz, amikor is definiálnunk kellene a karosszéria formavilágát, ugyanis egyszerre egyterűs (!), sportos, kombis, limuzinos, vagy akár sportlimuzinos. Sietve tesszük hozzá, hogy jelen esetben a Sport csomag alapvetően a felszereltségre utal, nem tesz hozzá érdemben több lőerőt, dinamikát, egyebet (az más kérdés persze, hogy a 2 literes dízel 400 Newtonméteres csúcsnyomatéka már más dimenziókat idéz).

citroen_ds5_autoaddikt_003Maradjunk annyiban, hogy a Citroën DS5 karakterisztikája a küllemet tekintve behatárolhatatlan, és ez így is van rendjén, elvégre egy DS-ről szól a fáma. A hangsúlyos, figyelemfelkeltő front rész a fényforrásokra építkezik, ki is emeli azokat a dizájn egy-egy hosszanti, az A oszlopokig elnyúló krómcsíkkal, míg a hűtőmaszk jellegzetesen formálja az elmaradhatatlan Citroën logót. A ködlámpafészkek a légbeömlők alsó kialakítása felé lettek húzva, számos plusz domborulattal, törésvonallal tarkítva az egyébként is komplex összhatást.

citroen_ds5_autoaddikt_004Ha valakinek az orr-rész nem lett volna eléggé intuitív, javasoljuk, vessen egy nem túl röpke pillantást az oldalvonalakra: itt már inkább az MPV-s, illetve a kombis stíluselemek fedezhetők fel, miközben a magasság érezhetően megmarad azon a szinten, ami még épp limuzinossá, vagy sportossá teheti az érzetet. Az A oszlop egyterűs háromszöget formáz, ennek megfelelően a cockpit kissé előrenyúlik a szélvédőüveg belső íve felé, az oldalablakok aprónak tűnhetnek az ajtók lemezfelületeihez képest, visszafogottan gömbölyítettek.

Futurisztikus benyomások

Prémiumjelleget erősítő, küszöbvonalat előtérbe helyező célzattal lettek integrálva az ezüstös árnyalatú díszlécek, remek harmóniát alkotva az imént már felvázolt motortértető oldalait díszítő krómelemekkel.

citroen_ds5_autoaddikt_00818 colos felniket kapott a Citroën DS5, a méretezés pont megfelelő, igaz, a papucsok majdhogynem elvesznek az egyébként 4530 milliméter hosszú, 1513 milliméter magas és 1871 milliméter széles kaszni méretarányainak egyvelegében.

Jellegzetes zárófényekkel és lámpakialakításokkal, domináns DS5 logóval (alatta még a Citroën felirattal), dupla krómkipufogóvégekkel, kicsi csomagtérajtó-ablakkal domborít a far. Vizuálisan jól passzol környezetébe, a vaskos C oszlop mattnak ható üvegberakása is emeli a látvány minőségét, a kilátást viszont rontja tolatáskor.

citroen_ds5_autoaddikt_017468 liter sok mindenre elég – a csomagtér kapacitása ennyi, igény szerint 1288 literesre bővíthető a 60:40 arányban osztott hátsó ülések előredöntésével. A pakolás átlagosnak tekinthető, a csomagtartó pereme közepesen magas, nehezebb bőröndöt, táskát kellően megemelve lehet csak behelyezni, sílécalagút viszont van, így a szabadidőautózás fogalma máris le van fedve egy parányi ponton.

Ha kell – és nagyon kell – a beltér is elvarázsol

No és az egyediség jelen van-e vajon az enteriőrben? Akad belőle, de nem túlzóan, hivalkodóan, pont annyira, amennyire azt az igények megkívánják. Bár hiányoltuk a C5-ben megkedvelt (korábbi felső-közép kategóriás Citroën modellekben is már megismert) kormánykerék-megoldást. Arra gondolunk, amikor a kormánykerék középen rögzített, s csak a kormány forgatható körbe. Rendkívül jópofa megoldás, de úgy tűnik, megmarad a C5 kiváltságának.

citroen_ds5_autoaddikt_009

Mindegy, van épp elég más különlegesség is a Citroën DS5 repertoárjában. Ha már kormánykerék, akkor nem mehetünk el szó nélkül a kiegyenesített alsó ív mellett, a hozzávetőlegesen könyökmagasságig felhúzott középkonzol, az űrhajó (vagy inkább repülőgép) jelleget kölcsönző mennyezetre helyezett kapcsolókról, melyek tulajdonképp tükörképet alkotnak a kardánalagúton elhelyezett bal- és jobb oldali gombsorral.

citroen_ds5_autoaddikt_011

Kényelmesek a fotelek, comb- és deréktámasszal egyaránt rendelkeznek, hűthetőek és fűthetőek évszaktól függően. Tartásuk optimális, kevésbé sportos, annak ellenére, hogy a kialakítás jellege kagylóülés-fazont idéz. Az ülőlapok, valamint a hátlapok szélessége és hossza átlagos, ennek megfelelően átlagos testalkattal teljes komfort élhető át az első traktusban.

citroen_ds5_autoaddikt_012

Az információs LCD minden fontos adatot közvetít, a beállítások megszokást igényelnek, mint minden újonnan feltérképezendő autónál, a Denon prémium hangrendszer (és infotainment) kapcsoló együttese tárcsa alakú kezelőfelületet kapott, csakúgy, mint a klímát és keringetést életre bíró egységé.

citroen_ds5_autoaddikt_014

Hátul kényelmesen lehet utazni, a nagykönyvben megírtak szerint két fő számára garantálható a komfortérzet elsősorban. Mindez alapvetően az ülések kialakításának, valamint a csökkentett fejtérnek köszönhető, ugyanakkor a láb- és térdterek korrektek.

Számos opció, mely a vezetést és az utazást segíti

Nem bocsátkozunk bő lére eresztett extra és kiegészítő felsorolásokba, mint ahogyan azt minden, az Autóaddikt.hu illetve a Napimagazin.hu hasábjain bemutatott autó esetében tehetnénk.

citroen_ds5_autoaddikt_013Persze ez nyilvánvalóan felszereltség-függő, általában a tesztautók zöme a legmagasabb szintű csomagokkal érkezik – jelenlegi Citroën DS5 modellünk esetében sincsen ez másként. A Sport felszereltség a Style-on felül tartalmaz még mosóberendezéssel ellátott Xenon alapú, kanyarkövető fényszórókat, DS Connect Box-ot, analóg kijelzős órát a műszerfalon, hangszigeteléssel felvértezett oldalüvegeket, első és hátsó radarokat, valamint tolatókamerát (éjszakai tolatásokhoz, kivilágítatlan helyszínen nem javalott), kulcsnélküli ajtónyitó és indítórendszert, prémium bőrbevonatú kormánykereket, hátsó magasfényű LED olvasólámpákat, kilincsvilágítást, Claudia Sportlonge elnevezésű bőrkárpitozást elektromos állíthatósággal, valamint a navigációs rendszer eMyway típusú.

citroen_ds5_autoaddikt_007Mi maradt még ki a Citroën DS5-ből? Válasz: a hidropneumatikus rugózás. A korábban tesztelt Citroën C5-ben bemutatkozott már ilyesmi, és le is nyűgözte szerkesztőségünket: vissza a múltba, több évtizeddel, éljenek a DS19-ek, a BX-ek és a CX-ek.

Tehát ha nem is hordozza a hagyományokat, a Citroën DS5 felfüggesztése jól eltalált, bár néha pattogós viselkedést mutatott az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros felfügesztés. Erőteljesen vett kanyarokban az enyhe alulkormányozottság mellett oldalirányú bedőlések is érzékelhetők, ez betudható a karosszéria magasságának, ugyanakkor a kormányzás direkt marad nagyobb sebességtartományokban is, jó marad a közvetítés az út, illetve a futómű között.

2 literes dízellel, elegendő erőtartalékkal. Mindemellett takarékosan is, viszonylag

1997 köbcentiméter hengerűrtartalmú, 180 lóerős (3750 percenkénti fordulatszám) soros turbódízel motor mozgatja a gyári 1540 kilogramm száraz tömegű kasznit. Nyomatékos a hajtáslánc, kereken 400 Newtonméter kerülhet mozgósításra már 2000-es percenkénti fordulatszámtól, mely dinamikus gyorsításokra, reakciókésés nélküli manőverekre enged következtetni. Gyakorlatban mindez ténylegesen perfekt, eltekintve a hatfokozatú bolygóműves automataváltó reakcióitól, melyek néha késéssel érkeznek. Néhol a felváltások is túlhúzottak, magasabb fordulatszám-tartományokban enged csak elváltani az automata, ami felesleges motorzajt és plusz üzemanyagfogyasztást is eredményez hosszabb távon – utóbbi főként városi közlekedésnél mutatja magát.

citroen_ds5_autoaddikt_016

Mindezek tekintetében a városi fogyasztás 6.3 liter/100 kilométerre jött ki átlagolva, sok araszolással (jelenlegi Széll Kálmán tér felújítások, ugyebár), némi elővárosi autóutazással megspékelve. Permanens országúti tempónál, 78 kilométer megtétele után viszont már kedvezőbb helyzet alakult ki, ugyanis a fedélzeti computer 3.9 literes átlagnál stagnált.

A cikkben is szereplő Citroën DS5 Sport csomagban 9 985 000 forintos alapárról indul, a tesztmodell árcéduláján feltüntetett összeg közel járt a 12 millió forinthoz. A Citroën DS5 belépő szintjét a Design felszereltség jelenti, itt 7 915 000 forintos az alapár, melyet a kasszánál kell hagynunk.

citroen_ds5_autoaddikt_005

2014 Citroën DS5 BlueHDi 180 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 180 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú bolygóműves automata kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4530 mm

Szélesség: 1871 mm

Magasság: 1513 mm

Tengelytáv: 2727 mm

Első gumik mérete: 235/45 R18

Hátsó gumik mérete: 235/45 R18

Tömeg, üresen: 1540 kg

Megengedett össztömeg: 2145 kg

Csomagtartó mérete: 468 liter, 1288 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 220 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.2 s (gyári), 9.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.3 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.2 l/100km

Országúti: 4.0 l/100km

Vegyes: 4.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 116 g/km

Bővebb információ a Citroën hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
97 %
Komfort
87 %
Kezelhetőség
89 %
Biztonság
90 %
Költségek
88 %
Előző cikkKiemelkedően eredményes márciust zárt a BMW Group
Következő cikkDobogós helyezés a Toyota Racing-nek