AutóAddikt Hírek A BMW Group jelentős mértékben fokozza az alacsony emisszióértékű acél alkalmazási arányát...

A BMW Group jelentős mértékben fokozza az alacsony emisszióértékű acél alkalmazási arányát Európában működő gyárai sorozatgyártási folyamataiban

Fenntarthatóságot éltető ambiciózus tevékenységei részeként a BMW Group tovább folytatja a beszállítói hálózatában jelentkező károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentését. E tekintetben az acél természetes gázok vagy hidrogén és megújuló erőforrások felhasználásával történő előállítása is létfontosságú szempont – szemben a szénhez hasonló, fosszilis erőforrások elterjedt alkalmazásával, amelynek emissziós értéke jelentősen magasabb.

A müncheni központú vállalatcsoport ezért most a németországi Salzgitter AG acélgyártó vállalat oldalán egy alacsony emisszióértékű acél beszállítására vonatkozó megállapodást írt alá: a határozottan alacsonyabb emissziós értékű alapanyag 2026-tól jelenik meg a BMW Group Európában működő gyárainak sorozatgyártási folyamataiban. A bajor prémiumgyártó ezzel megduplázza az alacsony emisszióértékű acélt beszállító partnerei számát, hiszen célja, hogy 2030-ra az Európában működő gyárai sorozatgyártási folyamataihoz szükséges acélmennyiség több mint 40 százalékát alacsony emisszióértékű acél adja. A vállalatcsoport így évente mintegy 400 000 tonnányi káros anyag kibocsátását előzi meg.

„A beszállítói hálózatunkban jelentkező károsanyag-kibocsátás további csökkentését tekintve ez egy újabb fontos lépés” – fogalmazott Joachim Post, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős tagja. „Célunk, hogy holisztikus megközelítés szerint csökkentsük sorozatgyártásban kínált járműveink teljes életciklusra vetített emissziós értékeit. Azáltal, hogy Európában működő gyáraink sorozatgyártási folyamataiban a jövőben egyre nagyobb arányban alkalmazunk alacsony emisszióértékű acélt, ezen alapanyag tekintetében is irányt mutatunk” – tette hozzá.

„A Salzgitter AG új stratégiájának középpontjában a körforgás áll” – mondta Gunnar Groebler, a Salzgitter AG vezérigazgatója. „Határozott álláspontunk, hogy az újrafelhasználható alapanyagok zárt körforgása kizárólag erős partnerekkel együttműködve fejtheti ki maximális hatását. Nagy örömünkre szolgál a BMW Group oldalán megkötött, gazdasági körforgást éltető partnerség, amelynek égisze alatt hosszútávra tekintő ügyfelünket zöld acéllal láthatjuk el. Együttműködés az átállásért – új vállalati jövőképünket mi ezen mottó mentén ültetjük át a gyakorlatba” – tette hozzá.

Az alacsony emisszióértékű acél beszállítására vonatkozó megállapodások a BMW Group Európában működő gyárainak sorozatgyártási folyamataihoz szükséges acélmennyiség több mint 40 százalékát fedezik

A BMW Group tavaly októberben írt alá megállapodást a svédországi H2 Green Steel startup vállalkozással. 2025-től az H2 Green Steel olyan acéllal látja el a müncheni központú vállalatcsoport Európában működő gyárait, amelynek előállításához kizárólag hidrogént és megújuló energiákból származó zöldenergiát használnak fel. Az alacsony emisszióértékű acél előállítása során a hagyományos acélgyártáshoz képest 95 százalékkal kevesebb káros anyag keletkezik.

A Salzgitter AG és az H2 Green Steel vállalatok így a BMW Group Európában működő gyárainak sorozatgyártási folyamataihoz szükséges acélmennyiség több mint 40 százalékát szállítják majd, amely évente mintegy 400 000 tonnányi káros anyag kibocsátását előzi meg. A BMW Group európai présüzemei évente több mint félmillió tonna acélt dolgoznak fel.

Fokozatos átállás az alacsony emisszióértékű acélgyártásra

Kiváltképp energiaigényes gyártási folyamata miatt az acélgyártás magas károsanyag-kibocsátással jár. Sokoldalú felhasználási lehetőségei révén azonban az acél az autógyártás egyik legfontosabb alapanyaga, amely a karosszériaelemek és számos más alkatrész esetében is, hosszútávon létfontosságú marad.

Az acélgyártás emissziós értékének jelentős csökkentése érdekében a Salzgitter AG fokozatosan áttér a gyakorlatilag szénmentes termelésre. Az átállás két kulcsfontosságú eleme a megújuló erőforrások felhasználásával előállított villamos energia, valamint annak alkalmazása az elektrolízisből származó hidrogén előállításakor. Az így előállított zöld hidrogén tökéletesen képes helyettesíteni a hagyományos kohászati eljárás során használt szenet: ezt az úgynevezett közvetlen redukciós üzemek teszik lehetővé, amelyek a vasércet a zöld hidrogén közreműködésével szilárd állapotú vassá redukálják. Az így előállított vasat ezt követően egy megújuló villamos energia felhasználásával működő, elektromos kemencében olvasztják be.

Tervei szerint a Salzgitter AG ezzel a módszerrel az acélgyártásban jelentkező károsanyag-kibocsátás mértékét fokozatosan az eredetinek körülbelül 5 százalékára csökkenti.

A gazdasági körforgás segít megőrizni a természeti erőforrásokat és csökkenteni a károsanyag-kibocsátást

Lipcsében működő gyárában a BMW Group már több mint öt évvel ezelőtt létrehozott egy acéllemez-hulladékokra koncentráló, zárt alapanyag-körforgást a Salzgitter AG közreműködésével. A Salzgitter AG által beszállított acéltekercsek felhasználását követően a partnervállalat elszállítja a BMW Group lipcsei gyárának présüzemében keletkező acélmaradványokat, amelyeket ezt követően az új acélok előállítása során újrafelhasznál. Az így legyártott új acélt ismét a BMW Group lipcsei gyárába szállítják. Az alapanyagok így a gazdasági körforgás jegyében többször is újrafelhasználhatók, amely nagymértékben segít megőrizni a természeti erőforrásokat.

A BMW Group többi európai gyárában ugyancsak újrafelhasználják az acélmaradványokat, vagy a közvetlen alapanyag-körforgás részeként, vagy az acélgyártó partnernek visszaszállítva és később új acélként hasznosítva.

A károsanyag-kibocsátást a gazdasági körforgásban kitermelt másodlagos acél alkalmazása is nagymértékben csökkenti

A BMW Group sorozatgyártásban kínált járműveiben alkalmazott acél akár egynegyede ma már újrahasznosítási folyamatokból származik. A BMW Group azt tervezi, hogy sorozatgyártásban kínált járműveiben fokozatosan növeli a másodlagos acél alkalmazási arányát, e tekintetben 2030-ra az akár 50 százalékot is elérve.

Mivel a másodlagos acél előállítása lényegesen kevesebb energiát igényel, így a termelési folyamat károsanyag-kibocsátása is átlagosan 50-80 százalékkal alacsonyabb, mint az elsődleges acél előállítása esetében.

A startup vállalkozásokba történő befektetések serkentik az új technológiák kifejlesztését

Az alacsony emisszióértékű acél melletti elköteleződésével párhuzamosan a BMW Group az innovatív megoldások felkarolására létrehozott BMW i Ventures társaság égisze alatt az amerikai székhelyű Boston Metal startup vállalkozás emisszió-mentes acélgyártási innovációjába is befektetett. A Boston Metal startup vállalkozás olyan technológiát dolgozott ki, amely szén helyett villamos energiával működik és elektrolízis celláival előbb olvadt vasat, majd abból acélt állít elő. Ha a folyamathoz szükséges energiát megújuló erőforrásokból nyerik ki, akkor az acélgyártás teljes folyamata emisszió-mentessé válik. A fiatal vállalkozás eme folyamat bemutató létesítményének kiépítését is tervezi a közeljövőben, miközben a módszer iparosításán is nagy erővel dolgozik.

A startup vállalkozásokba történő befektetésekkel a BMW Group igyekszik versenyhelyzeteket teremteni és serkenteni az új technológiák kifejlesztését, olyan háttértámogatást nyújtva, amely nagyban megkönnyíti az induló vállalkozások piacra lépését. Az innovatív technológiák a nyersanyagok jobb, fenntarthatóbb és hatékonyabb hozzáférését biztosítják.

Az új technológiákba történő befektetések csupán egyikei a BMW Group acélbeszállítói láncot érintő, ambiciózus célok felé mutató lépéseinek. A müncheni központú vállalatcsoport például az alacsony károsanyag-kibocsátás mentén végzett termelést is együttműködési szerződései fontos kritériumaként tartja számon.

Előző cikkA Toyota piacvezetőként indította az évet Magyarországon
Következő cikkAkinek nem telik igazira, Japánban vehet magának tökéletes Toyota 2000GT replikát is