AutóAddikt Hírek A BMW Group jelentős mértékben fokozza az alacsony emisszióértékű acél alkalmazási arányát...

A BMW Group jelentős mértékben fokozza az alacsony emisszióértékű acél alkalmazási arányát Európában működő gyárai sorozatgyártási folyamataiban

Fenntarthatóságot éltető ambiciózus tevékenységei részeként a BMW Group tovább folytatja a beszállítói hálózatában jelentkező károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentését. E tekintetben az acél természetes gázok vagy hidrogén és megújuló erőforrások felhasználásával történő előállítása is létfontosságú szempont – szemben a szénhez hasonló, fosszilis erőforrások elterjedt alkalmazásával, amelynek emissziós értéke jelentősen magasabb.

A müncheni központú vállalatcsoport ezért most a németországi Salzgitter AG acélgyártó vállalat oldalán egy alacsony emisszióértékű acél beszállítására vonatkozó megállapodást írt alá: a határozottan alacsonyabb emissziós értékű alapanyag 2026-tól jelenik meg a BMW Group Európában működő gyárainak sorozatgyártási folyamataiban. A bajor prémiumgyártó ezzel megduplázza az alacsony emisszióértékű acélt beszállító partnerei számát, hiszen célja, hogy 2030-ra az Európában működő gyárai sorozatgyártási folyamataihoz szükséges acélmennyiség több mint 40 százalékát alacsony emisszióértékű acél adja. A vállalatcsoport így évente mintegy 400 000 tonnányi káros anyag kibocsátását előzi meg.

„A beszállítói hálózatunkban jelentkező károsanyag-kibocsátás további csökkentését tekintve ez egy újabb fontos lépés” – fogalmazott Joachim Post, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős tagja. „Célunk, hogy holisztikus megközelítés szerint csökkentsük sorozatgyártásban kínált járműveink teljes életciklusra vetített emissziós értékeit. Azáltal, hogy Európában működő gyáraink sorozatgyártási folyamataiban a jövőben egyre nagyobb arányban alkalmazunk alacsony emisszióértékű acélt, ezen alapanyag tekintetében is irányt mutatunk” – tette hozzá.

„A Salzgitter AG új stratégiájának középpontjában a körforgás áll” – mondta Gunnar Groebler, a Salzgitter AG vezérigazgatója. „Határozott álláspontunk, hogy az újrafelhasználható alapanyagok zárt körforgása kizárólag erős partnerekkel együttműködve fejtheti ki maximális hatását. Nagy örömünkre szolgál a BMW Group oldalán megkötött, gazdasági körforgást éltető partnerség, amelynek égisze alatt hosszútávra tekintő ügyfelünket zöld acéllal láthatjuk el. Együttműködés az átállásért – új vállalati jövőképünket mi ezen mottó mentén ültetjük át a gyakorlatba” – tette hozzá.

Az alacsony emisszióértékű acél beszállítására vonatkozó megállapodások a BMW Group Európában működő gyárainak sorozatgyártási folyamataihoz szükséges acélmennyiség több mint 40 százalékát fedezik

A BMW Group tavaly októberben írt alá megállapodást a svédországi H2 Green Steel startup vállalkozással. 2025-től az H2 Green Steel olyan acéllal látja el a müncheni központú vállalatcsoport Európában működő gyárait, amelynek előállításához kizárólag hidrogént és megújuló energiákból származó zöldenergiát használnak fel. Az alacsony emisszióértékű acél előállítása során a hagyományos acélgyártáshoz képest 95 százalékkal kevesebb káros anyag keletkezik.

A Salzgitter AG és az H2 Green Steel vállalatok így a BMW Group Európában működő gyárainak sorozatgyártási folyamataihoz szükséges acélmennyiség több mint 40 százalékát szállítják majd, amely évente mintegy 400 000 tonnányi káros anyag kibocsátását előzi meg. A BMW Group európai présüzemei évente több mint félmillió tonna acélt dolgoznak fel.

Fokozatos átállás az alacsony emisszióértékű acélgyártásra

Kiváltképp energiaigényes gyártási folyamata miatt az acélgyártás magas károsanyag-kibocsátással jár. Sokoldalú felhasználási lehetőségei révén azonban az acél az autógyártás egyik legfontosabb alapanyaga, amely a karosszériaelemek és számos más alkatrész esetében is, hosszútávon létfontosságú marad.

Az acélgyártás emissziós értékének jelentős csökkentése érdekében a Salzgitter AG fokozatosan áttér a gyakorlatilag szénmentes termelésre. Az átállás két kulcsfontosságú eleme a megújuló erőforrások felhasználásával előállított villamos energia, valamint annak alkalmazása az elektrolízisből származó hidrogén előállításakor. Az így előállított zöld hidrogén tökéletesen képes helyettesíteni a hagyományos kohászati eljárás során használt szenet: ezt az úgynevezett közvetlen redukciós üzemek teszik lehetővé, amelyek a vasércet a zöld hidrogén közreműködésével szilárd állapotú vassá redukálják. Az így előállított vasat ezt követően egy megújuló villamos energia felhasználásával működő, elektromos kemencében olvasztják be.

Tervei szerint a Salzgitter AG ezzel a módszerrel az acélgyártásban jelentkező károsanyag-kibocsátás mértékét fokozatosan az eredetinek körülbelül 5 százalékára csökkenti.

A gazdasági körforgás segít megőrizni a természeti erőforrásokat és csökkenteni a károsanyag-kibocsátást

Lipcsében működő gyárában a BMW Group már több mint öt évvel ezelőtt létrehozott egy acéllemez-hulladékokra koncentráló, zárt alapanyag-körforgást a Salzgitter AG közreműködésével. A Salzgitter AG által beszállított acéltekercsek felhasználását követően a partnervállalat elszállítja a BMW Group lipcsei gyárának présüzemében keletkező acélmaradványokat, amelyeket ezt követően az új acélok előállítása során újrafelhasznál. Az így legyártott új acélt ismét a BMW Group lipcsei gyárába szállítják. Az alapanyagok így a gazdasági körforgás jegyében többször is újrafelhasználhatók, amely nagymértékben segít megőrizni a természeti erőforrásokat.

A BMW Group többi európai gyárában ugyancsak újrafelhasználják az acélmaradványokat, vagy a közvetlen alapanyag-körforgás részeként, vagy az acélgyártó partnernek visszaszállítva és később új acélként hasznosítva.

A károsanyag-kibocsátást a gazdasági körforgásban kitermelt másodlagos acél alkalmazása is nagymértékben csökkenti

A BMW Group sorozatgyártásban kínált járműveiben alkalmazott acél akár egynegyede ma már újrahasznosítási folyamatokból származik. A BMW Group azt tervezi, hogy sorozatgyártásban kínált járműveiben fokozatosan növeli a másodlagos acél alkalmazási arányát, e tekintetben 2030-ra az akár 50 százalékot is elérve.

Mivel a másodlagos acél előállítása lényegesen kevesebb energiát igényel, így a termelési folyamat károsanyag-kibocsátása is átlagosan 50-80 százalékkal alacsonyabb, mint az elsődleges acél előállítása esetében.

A startup vállalkozásokba történő befektetések serkentik az új technológiák kifejlesztését

Az alacsony emisszióértékű acél melletti elköteleződésével párhuzamosan a BMW Group az innovatív megoldások felkarolására létrehozott BMW i Ventures társaság égisze alatt az amerikai székhelyű Boston Metal startup vállalkozás emisszió-mentes acélgyártási innovációjába is befektetett. A Boston Metal startup vállalkozás olyan technológiát dolgozott ki, amely szén helyett villamos energiával működik és elektrolízis celláival előbb olvadt vasat, majd abból acélt állít elő. Ha a folyamathoz szükséges energiát megújuló erőforrásokból nyerik ki, akkor az acélgyártás teljes folyamata emisszió-mentessé válik. A fiatal vállalkozás eme folyamat bemutató létesítményének kiépítését is tervezi a közeljövőben, miközben a módszer iparosításán is nagy erővel dolgozik.

A startup vállalkozásokba történő befektetésekkel a BMW Group igyekszik versenyhelyzeteket teremteni és serkenteni az új technológiák kifejlesztését, olyan háttértámogatást nyújtva, amely nagyban megkönnyíti az induló vállalkozások piacra lépését. Az innovatív technológiák a nyersanyagok jobb, fenntarthatóbb és hatékonyabb hozzáférését biztosítják.

Az új technológiákba történő befektetések csupán egyikei a BMW Group acélbeszállítói láncot érintő, ambiciózus célok felé mutató lépéseinek. A müncheni központú vállalatcsoport például az alacsony károsanyag-kibocsátás mentén végzett termelést is együttműködési szerződései fontos kritériumaként tartja számon.