AutóAddikt Magazin A Ford mérnöknői szüleik példáját követve lelkesítik a jövő nemzedékeit

A Ford mérnöknői szüleik példáját követve lelkesítik a jövő nemzedékeit

 Bár Carla Fernández de Liger még csak egy kétéves kislány, de ha a családi tradíciók tartósnak bizonyulnak, akkor belőle is mérnök lesz.

Édesanyja, Nerea Fernández de Liger és férje, Carlos mindketten mérnökök, akik a Ford spanyolországi Valencia üzemében ismerték meg egymást, és máig is ott dolgoznak. Éppúgy, mint Nerea apja, José és anyja, Maria, aki az első női mérnökök egyike volt a spanyol autógyárban.

Nerea édesanyja sajnos 2020-ban elhunyt. Életútja erősen inspirálta a lányát, hiszen azt igazolta: nem határozhatja meg valaki pályaválasztását, hogy férfinak vagy nőnek születik. Így lett végül Nereából az anyagbeszerzési és logisztikai szakértő a Ford Valencia gyárában, ahol az anyja is dolgozott.

A Ford német, spanyol és brit üzemeiben minden évben számos programot indítanak, arra bátorítva a lányokat, hogy válasszanak mérnöki, műszaki szakmákat. Ezek a programok még a karantén ideje alatt is folyamatosan működtek, természetesen online.

Ma, a Mérnöknők Nemzetközi Napján a Ford azokat köszönti, akik családjuk nyomdokaiba lépnek – annak eredményeképpen, hogy a vállalat ösztönző programjai miatt kedvet kaptak a mérnöki pályához.

“Amikor elkezdtem mérnöknek tanulni a Ford Oktatási Központban, az apám reggel mindig elvitt oda, tanítás után pedig értem jött, hiszen a központ közel volt a munkahelyéhez. Akkoriban kicsit feszengtem emiatt a többiek előtt, de ma már büszkén emlékszem vissza erre,” mesélte Nerea, a Ford Európa szállítmányozási supervisora. “A Forddal kapcsolatos emlékeim közül talán azt kedvelem a legjobban, amikor a szüleim nyugdíjba mentek, és a búcsúztató partijukon láthattam, milyen bensőségesen köszön el tőlük a Ford közössége.” 

Az egész család

Nerea azon Ford-mérnöknők egyike, akik küldetésüknek tekintik, hogy inspirálják a nők következő nemzedékét. Íme néhány nő, akik a szüleik példáját követve váltak a Ford mérnökeivé:

Alexandra Walker, hajtáslánc-minőségi igazgató az Egyesült Királyságban

“A nagyapám már a ’40-es években is a Ford-üzemben dolgozott Lemington Spa-ban, az édesapám pedig mérnököket oktatott, és rengeteg Ford-alkalmazott került ki a keze alól. 33 évvel ezelőtt nyaranként a Ford futóműgyárában, Swansea-ben gyakornokoskodtam, és hosszú ideje magam is aktívan részt veszek azokban a kezdeményezésekben, amelyek célja, hogy kedvet csináljunk a lányoknak a mérnöki szakmához.”

Daniela Arts, gyártásszervező mérnök Németországban 

“Gyermekkoromban gyakran jártam a Ford-gyárban, és az apám mindig örömmel mutatta meg nekem az üzemet és az autókat. Mindenképpen a Fordnál szerettem volna dolgozni, és nem is pályáztam másik állásra. Felvettek a do2technik tanulmányi programba, ahol az oktatás mellett munkatapasztalatot is szerezhettem, és tudtam, hogy a program végén elhelyezkedhetek a Fordnál. Így is lett.”

Kathrin Ruegenberg, karosszériatervező mérnök Németországban

“Az apám a Fordnál volt, és emlékszem, mennyire élveztem az ottani családi rendezvényeket. Diákkoromban édesapám rengeteget segített nekem a tudományos és műszaki tantárgyak elsajátításában. Amikor el kellett döntenem, hová menjek szakmai gyakorlatra, az apám arra biztatott, hogy a Fordot válasszam, mert itt rengeteg szakterületbe belekóstolhatok. Hamar megtetszett a mérnöki pálya, és a do2technik program végig is vezetett az oda vezető úton.”

Laura Florentin Dobreanu, termékminőségi mérnök Romániában

“A szüleim mindketten mérnökök voltak; édesapám a krajovai Olcit-gyárban dolgozott, amiből később Ford-üzem lett. Nekem és a bátyámnak teljesen természetes volt, hogy szüleink példáját követve mi is mérnökök legyünk, hiszen mindkettőnket érdekelt a tudomány és a matematika. Jelenleg a minőségbiztosítási részlegnél dolgozom, ahogy annak idején az apám is.”

Laura Tudela Oltra, mérnöktanuló Spanyolországban 

“Az apám 20 éves korában kezdett dolgozni a Fordnál, és otthon is volt egy műhelyünk. Amikor az éjszakai műszakba volt beosztva, gyakran együtt töltöttük a délutánokat, kerékpárokat javítva és gépeket bütykölve. Jelenleg a vezérműtengely-megmunkáló részlegnél dolgozom, mellette pedig ipari elektronikát és automatizálás-tervezést tanulok, hogy idővel a Ford mérnöke lehessek.”

Mihaela Dana Toma, folyamattervező mérnök Romániában

“Gyermekkoromban mindent megjavítottam otthon, például én cseréltem ki a tömítést a szivárgó lefolyóban. Még édesanyám vasalóját is darabokra szedtem és összeraktam, mert kíváncsi voltam, hogyan működik. Később már édesapámnak is segíthettem autókat javítani, utána pedig – az ő nyomdokain járva – magam is mérnök lettem a Ford krajovai gyárában.”

Molly Starkes, mérnöktanuló az Egyesült Királyságban

“A Ford rengeteg kezdeményezést indít az Egyesült Királyságban: például középiskolás lányokat hív meg látogatóba a gyáraiba. Tizenévesen én is részt vettem egy ilyen programon, és 16 éves koromban ez inspirált arra (amellett, hogy az apám is a Fordnál dolgozott), hogy a Ford mérnöke legyek. Jelenleg a mérnöki fokozat megszerzéséért tanulok a Warwick Egyetemen.”

Kedvet csinálni a lányoknak a mérnöki pályához

A Ford minden mérnöknőt igyekszik ösztönözni, függetlenül attól, hogy korábban volt-e valamilyen kapcsolatuk a vállalattal.

“Autóipari mérnöknek lenni izgalmas munka, és igyekszünk ezt széles körben tudatosítani, hogy egyre több női mérnök dolgozzon a Fordnál, javítva ezzel a cég sokszínűségét. A Mérnöknők Nemzetközi Napján olyan példaképeket szeretnénk bemutatni, akik jól példázzák, hogy a nők szívesen választják a Fordot munkahelyüknek,” mondta el Sarah Haslem, a Ford Európa Women of Ford szervezetének elnökségi tagja.

Németországban minden áprilisban megrendezik a Lányok Napját, ami idén online zajlott a 13 évesnél idősebb iskolások részvételével. A program a Frauen in Technik (Nők a Technológiában) kezdeményezés fontos része, ami magában foglalja a nyári és az őszi szünetre szervezett gyakorlatokat a lányok számára, a nekik fenntartott helyeket a mérnöki gyakorlati ismeretek megszerzésére, a Do2 programot, ami mentorálást kínál a lányoknak a gyakornoki munka megkezdése előtt, és a pályaválasztást segítő rendezvényeket a régió iskoláiban.

A Ford romániai Krajova üzemében a nemek megoszlásának aránya közel 50 százalékos. A Ford of Spain jelenleg éppen egy technológiai és innovációs versenyt készít elő, ami a mérnöki pályára irányíthatja a lányok figyelmét.

Az Egyesült Királyságban a Ford női mérnökei 2015 óta minden évben megszervezik a Mérnöknők Napját, több mint 100 lányt invitálva meg a környékbeli iskolákból, hogy részt vehessenek az üzemi túrákon, a beszélgetéseken, és megismerhessék a mérnökök munkáját. Mindezt további kezdeményezések egészítik ki, többek közt az iskolákban elindított általános mérnöki alapprogram és az egyetemi hallgatók mentorálási programjai.

“Itt nem csupán arról van szó, hogy a mérnöki szakmára biztatjuk a lányokat. Mérnöknőinket arra bátorítjuk, hogy legyenek tisztában eredményeik értékével – ahogyan azzal is, hogy nőként mi mindent teszünk hozzá az autók tervezéséhez és gyártásához – másféle nézőpontokat alkalmazva, vagy éppen jobb együttműködő készséggel dolgozva,” magyarázta el Friederike Philipsenburg, a Ford Európa Mérnöknői Testületének tagja (akinek édesapja szintén a Fordnál dolgozott).