AutóAddikt Hírek A Ford új pollenszűrője kivételes minőségű friss levegőhöz juttatja az utasokat városi...

A Ford új pollenszűrője kivételes minőségű friss levegőhöz juttatja az utasokat városi környezetben is

A Ford bemutatta új pollenszűrő technológiáját, aminek révén az autósok még a városi forgalomban, a közlekedési dugókban és az alagutakban is frissebb levegőhöz juthatnak, mintha vidéken autóznának.

ford_pollenszuro_autoaddikt

A fejlett pollenszűrő is azon Ford-technológiák közé tartozik, amelyek a vezető által érzékelt környezet jobbításával varázsolják biztonságosabbá és komfortosabbá az autózást.

Tudta, hogy ha vezetés közben, 95 km/órás tempó mellett tüsszent egyet, akkor mintegy 20 méteren át gyakorlatilag vakon száguld? A Ford olyan új pollenszűrővel szereli fel autóit, ami képes kiszűrni az utastérbe jutó levegőből a pollenek 99 százalékát és szinte valamennyi nitrogéndioxidot (az asztma legfontosabb kiváltó okát), valamint a gáznemű szennyezéseket és a szagokat.

A technológia friss levegőt biztosít az autósnak és utasainak. A tesztelés során kiderült, hogy nitrogénoxid és a szilárd részecskék koncentrációja olyan (vagy alacsonyabb) volt a kabin levegőjében, mint vidéken, a szabad levegőn – még akkor is, ha a jármű a városi forgalomban vagy autópályán haladt, esetleg forgalmi dugóban vagy alagútban araszolt.

A fejlett pollenszűrő is azon Ford-technológiák közé tartozik, amelyek a vezető által érzékelt környezet jobbításával varázsolják biztonságosabbá és komfortosabbá az autózást. A németországi Aachenben található Ford Európai Kutatási és Innovációs Központja idén ünnepli működésének 20. évfordulóját, és e technológiák közül sok éppen ebben az intézetben látott napvilágot.

“A Fordnál arra törekszünk, hogy innovációink révén jobbá tegyük az emberek életét – legyen szó akár fejlett világítástechnológiánkról, amely jelzi a potenciális veszélyforrásokat, akár új pollenszűrő rendszerünkről, amely hihetetlenül tiszta levegővel tölti meg az autó utasterét” – nyilatkozta Ken Washington, a Ford kutatásért és fejlett tervezésért felelős alelnöke.

Egy jó hír, amire nem kell rátüsszenteni

A vadonatúj Mondeo, S-MAX és Galaxy modellekben már bevezetett új pollenszűrő rendszerben ugyanaz az aktív szén található, mint a gázálarcokban, a légzőkészülékekben és az űrruhákban.

A levegőminőség-érzékelő méri az autó körüli szénmonoxid- és nitrogéndioxid-szintet, és leállítja a külső levegő befúvását. Szükség esetén a rendszer belső keringtetésre kapcsol, és az aktív szűrés automatikusan aktiválódik. Az új szűrő 50 százalékkal hatékonyabb, mint a konkurens modellek szűrői, és még az emberi hajszálnál ezerszer kisebb átmérőjű, ultrafinom részecskéket is visszatartja.

Európa lakosságának több mint negyede szenved valamilyen szénanáthában,** s az allergiások több mint 30 százalékkal nagyobb eséllyel keveredhetnek közúti balesetbe.***

„A Ford szűrőtechnológiája olyan minőséget képvisel, amit eddig leginkább a luxusautóktól vártunk el. A csapat sűrű forgalomban és nagy pollentartalmú környezetekben, például alagutakban és belvárosi utakon tette próbára a rendszert” – magyarázta el Volker Scheer, a Ford Európa egészségügyi szakértője.

Egy figyelmes robot

Hallott már olyan robotról, ami rendelkezik a tapintás képességével? A Ford különleges robotja, RUTH, vagyis teljes nevén a Tapintható és Érzékelhető Minőséget Mérő Robotizált Egység arra lett beprogramozva, hogy vizsgálja meg a járművek utasterét – méghozzá ugyanúgy, ahogyan azt egy ember tenné.

A leginkább egy hat ízülettel kialakított gigantikus karra emlékeztető robot feladata, hogy olyan, egyébként nehezen mérhető tényezőket vizsgáljon és elemezzen, mint a komfort vagy az anyagok minőségérzete. A tesztek révén, amelyek ugyanúgy magukban foglalják az előzetes anyagminták vizsgálatát, mint a kárpitok végigsimítását, a kapcsolók elfordítását, a gombok megnyomását, az ülések és a kartámaszok kényelmének ellenőrzését, RUTH már a fejlesztési munka kezdetétől komoly szerepet játszik egy-egy autó minőségérzetének meghatározásában.

Némi továbbfejlesztést követően a dizájnerek és a mérnökök immár arra is használhatják a robotot, hogy felmérje, szétválassza és elemezze a hanghatásokat – akár még a kapcsolók működésének vagy az ajtó záródásának hangját is. Ennek révén a Ford úgy alakíthatja autói hanghatásait, hogy a vezető és utasai a lehető legjobban érezzék magukat a kabinban.

Ha már szóba került a kabin zajszintje, ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a Ford most mutatta be innovatív Aktív Zajkioltás rendszerét a vadonatúj Ford Mondeo Vignale modellben. A berendezés a kabinban elhelyezett három mikrofonnal méri fel a belső térbe beszűrődő motorzajt, és az autó fejlett audiorendszerén keresztül ellentétes frekvenciájú hangokat sugároz, kioltva ezzel a zavaró hanghatásokat az utastérben.

Legyen világosság!

Látni és látszani – ez a biztonságos közlekedés alapszabálya. A Ford Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszere a Ford Adaptív Fényszórórendszerére és Közlekedési Tábla Felismerés technológiájára épül, amelyek már elérhetők a Ford járművekben; az új világítástechnikai rendszer segítségével az autósok jobban átlátják a körforgalmakat, és könnyebben észrevehetik a stoptáblákat és a kötelező elsőbbségadást jelző táblákat. A GPS-információk alapján a rendszer ’emlékszik’ a már bejárt utak nyomvonalára, s tökéletesebben világítja be a kanyarokat és az úthullámokat.

A Spot Megvilágítás egyszerre akár nyolc embert vagy nagyobb állatot is érzékel és jelez, akár 120 méteres távolságból is. A berendezés a ködfényszórók mellett elhelyezett két speciális LED spotfény segítségével hívja fel a vezető figyelmét a veszélyforrásokra.

Belesni a sarok mögé

A vadonatúj Ford S-MAX és Galaxy modellekhez már megrendelhető Osztott Első Kamera 180 fokos látószögű képen jeleníti meg az autó előtti forgalom képét – azokkal a részekkel együtt, amelyek egyébként rejtve maradnának.

A szegmensben elsőként kínált technológia egyetlen gombnyomással aktiválható. Az első hűtőrácsba épített, 1 megapixel felbontású kamera valós idejű, 180 fokos látószögű képe a jármű 8 colos érintőképernyőjén jelenik meg. Egy nehezen átlátható kereszteződésben a vezető könnyen észreveheti a keresztúton közeledő járműveket, kerékpárosokat és gyalogosokat. A kamerát egy különleges tervezésű, kihajló, nagy nyomású mosóberendezés tartja tisztán, ami a szélvédőmosó használatakor automatikusan aktiválódik.

Meglátni a gyalogosokat és a többi járművet

A Ford kínálatában több más technológia is szerepel, amelyek radarral, kamerákkal és szenzorokkal érzékelik az embereket és az autókat, s ha a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésre, automatikusan fékeznek.

A Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer érzékeli az úton vagy az út mellett haladó gyalogosokat, illetve azokat, akik az útra lelépve keresztezhetik a jármű útját. Ha a rendszer gázolásveszélyt észlel, figyelmezteti a vezetőt, s ha az nem reagál, automatikusan fékez.

Az először a vadonatúj Mondeóban bemutatott, és immár a vadonatúj S-MAX és Galaxy modellekhez is megrendelhető technológia mérsékelheti a gyalogosgázolások súlyosságát, illetve segít, hogy a vezető elkerülhesse az ilyen baleseteket. A rendszer a szélvédő mögött elhelyezett kamera és a lökhárítóba épített radar jeleit dolgozza fel, majd összeveti azokat a “gyalogos alak” adatbázis tartalmával, így különböztetve meg az embereket a többi útakadálytól.

Az Active City Stop egy előre tekintő kamera és egy távolságérzékelő segítségével folyamatosan ellenőrzi az autó és az előtte haladó jármű közti távolságot, felmérve annak veszélyét, hogy az autó egy álló vagy lassan haladó akadálynak ütközik. A rendszer mérsékli a ráfutásos balesetek súlyosságát, sőt bizonyos esetekben (akár 50 km/órás sebességig) akár teljesen ki is küszöbölheti az ilyen jellegű ütközéseket. Ha a vezető nem reagál időben arra, hogy a forgalom lelassult vagy megtorpant, a rendszer fékez, csökkenti a motor forgatónyomatékát, és aktiválja a hátsó vészvillogókat.

“A Ford járművei számos közlekedési helyzetben kitágítják az emberi érzékelés határait, hogy gyorsabban és hatékonyabban reagálhassunk. Lehet, hogy ilyen helyzetek csak ritkán adódnak az életünkben, mégis rendkívül fontos, hogy ezek a rendszerek rendelkezésre álljanak és biztonságosan működjenek, amikor szükség van rájuk” – tette hozzá Washington.