A wolfsburgi Open Hybrid LabFactory központban a Volkswagen ipari szakemberei és tudósai dolgoznak egy közös célért: olyan anyagok és gyártási folyamatok kidolgozásán fáradoznak, amely lehetővé teszi az autók tömegének további csökkentését, ezzel együtt pedig csökken a környezetre gyakorolt hatásuk is.
Hibrid – lényegében egy keverék, egy ötvözet. Alapvetően ez a fogalom áll a Könnyűszerkezetes Részleg munkája mögött. Hogyan is néz ki ez a gyakorlatban? A kutatók számos, különböző tulajdonságokkal bíró anyagot kevernek össze, mint például fémet, műanyagot, szövetet, hogy megtalálják az optimális megoldást. Munkájuk eredményeként olyan, a sorozatgyártásban is használható alkotóelemek jönnek létre, amelyek amellett, hogy a lehető legkönnyebbek, megfelelően tartósak és gazdaságosak is.
Elég egy pillantást vetnünk a kutatóközpont szívére, a Technikumra, azonnal láthatjuk, hogy is működik ez a gyakorlatban. Az üzem egyik csarnokát egy 30 méter, összesen hét Volkswagen Golf hosszúságú textilipari gép foglalja el. A gép oldalain található tartókon üvegszál tekercsek sorakoznak, amelyek az orsókon keresztül kerülnek a gépbe. Az elegyítés a gigantikus berendezés középső szakaszán történik meg. Bizonyos esetekben a gép a világos üvegszálat sötét karbonszálakkal kombinálja és így hoz létre egy igen szilárd anyagot.
„A karbonszál könnyebb és lényegesen szilárdabb az üvegszálnál. Ugyanakkor jelentősen drágább is” – nyilatkozta Felix Eichleiter, a Volkswagen alkatrészfejlesztési részlegének tagja és az Open Hybrid LabFactory e.V. ügyvezető igazgatója. „Egy optimálisan megalkotott anyag pontosan azokon a részeken használ karbonszálakat, ahol a speciális használat azt indokolja. Ezek azok a helyek, ahol szükség van rá. Mi pedig éppen ezen dolgozunk ebben a központban.”
Ház magasságú présgép egyesíti a fémet és a műanyagot a szomszédos csarnokban. A 3600 tonna nyomóerőre képes berendezés különböző anyagokat, például acélt képes a kívánt formára nyomni. Ezután a fémet egy forró folyékony műanyaggal egyesítik, amelyet lehűtenek. „A SITECH vállalat ülések fejlesztésével foglalkozó munkatársai használták ezt a gépet, hogy az Open Hybrid LabFactory első alkotóelemét létrehozzák, amely egy könnyűszerkezetes háttámla prototípusa volt” – tette hozzá Eichleiter. A Technikumot 12 labor veszi körül, ahol szakértők elemzik az adott anyagokat és tesztelik a hibrid kötések minőségét.
A hat hónappal ezelőtt nyílt Open Hybrid LabFactory egyik különlegessége a kutatóközpont mögött álló széles együttműködés. Ez a szövetség összesen 28 partnert foglal magába, akik a Braunschweigi Műszaki Egyetem Alsó-Szászországi Járműtechnológiai Kutatási Központjának vezetésével dolgoznak együtt. A partnerek között olyan nagyvállalatok szerepelnek, mint a Volkswagen és a ThyssenKrupp illetve a Fraunhofer Társaság tagjaiként működő egyetemek és intézetek. A konzorcium sikeresen pályázott a német kormány kutatási egységeknek nyújtott támogatási programjában.
Az Open Hybrid LabFactory központtal szembeni elvárások igen nagyok. A centrum feladata, hogy az alacsony károsanyag-kibocsátású, biztonságos és kedvező áru járművek kifejlesztésében mércéül szolgáljon, és úttörő szerepet töltsön be a könnyűszerkezetes autógyártás kutatásában. Eichleiter hozzátette, hogy a központ készen áll a munkára: „Megbirkózunk az előttünk álló feladattal. Számos program és teszt már el is kezdődött.” A Könnyűszerkezetes Részlegnél jelenleg 130, a csoport partnereitől érkezett szakember dolgozik. Középtávon az itt dolgozók száma várhatóan 200 fölé emelkedik majd.
Eichleiter tisztában van azzal, hogy az elektromos mobilitás és a digitalizáció alapjaiban változtatja meg járműveink megjelenését a következő években. Emellett azonban biztos benne, hogy a hibrid anyagkombinációk nem veszítenek jelentőségükből a változás során. „A könnyebb alkotóelemek mindig előnyt jelentenek, függetlenül az összekapcsolhatóság fokától és a meghajtás jellegétől.”





![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-180x135.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-180x135.jpg)


































![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-100x75.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-100x75.jpg)


