Az okostelefonos játékok és alkalmazások, üzenetfolyamok és videók korában egyre gyakoribb jelenség, hogy egy gyalogos figyelmetlenül sétál például egy útkereszteződésben. A Ford ezért most olyan technológiát honosít meg, amelynek révén a haszongépjárművek is érzékelik az úttestre lépő gyalogosokat, és automatikusan fékeznek, ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre.
Az eredetileg személyautókhoz kifejlesztett, és először a Ford Mondeóban bemutatott Gyalogosészlelés funkció a szélvédő mögött elhelyezett kamera és a lökhárítóba épített radar jeleit dolgozza fel, majd összeveti azokat a “gyalogos alak” adatbázis tartalmával, így különböztetve meg az embereket például a fatörzsektől vagy az útjelző tábláktól.
A Transit és a Transit Custom modellekhez immár megrendelhető Gyalogosészlelés technológia még arra is képes, hogy előre jelezze a veszélyt, ha egy gyalogos még a járdán halad, de keresztezheti a közelgő jármű útját. Ez az első alkalom, hogy ez a technológia ilyen méretű haszongépjárművekhez is elérhető.
A hivatalos adatok szerint 2004 és 2013 között több mint 70 ezer gyalogos vesztette életét az európai utakon. Ugyanakkor nemrégiben a Ford is elkészített egy felmérést, hogy jobban megértse, mi tereli el a gyalogosok figyelmét, amikor olyan helyen sétálnak át az úton, ahol nincs kijelölt gyalogátkelőhely.** Az okostelefon-használók nagy része (57 százalék) elismerte, hogy ilyenkor is használja készülékét, közel felük (47 százalék) pedig telefonál is ilyenkor.
“Egy teherautó sofőrjének a másodperc tört része is elég, hogy egy címet ellenőrizzen – de könnyen lehet, hogy ez éppen az a pillanat lesz, amikor egy gyalogos lelép elé a járdáról” – vélekedett Gregor Allexi, a Ford Európa aktív biztonságra szakosodott mérnöke. „Az ilyen esetekben a Gyalogosészlelés technológia megelőzheti a gázolást, vagy legalább mérsékelheti a baleset súlyosságát.”
A mérnökök zárt pályán, életnagyságú bábukkal tesztelték a rendszert, majd hónapokat töltöttek azzal, hogy a világ különböző, gyalogosoktól hemzsegő nagyvárosaiban (például Párizsban és Amszterdamban) valós körülmények közt ellenőrizzék és finomítsák a berendezés működését, több mint 10.000 kilométernyi tesztút során bizonyítva, hogy a rendszer tökéletesen működik.
A vészfékezési rendszer – más néven az Ütközésre Figyelmeztető rendszer – működése többlépcsős. Ha a rendszer gyalogost észlel, és úgy értékeli, hogy fennáll a gázolás veszélye, a vezetőt először hangjelzés, valamint a műszerfalon felvillanó fényjelzés figyelmezteti.
Ha a vezető nem reagál, a rendszer a féktárcsák és a fékbetétek közti távolság csökkentésével rövidíti le a fékhatás felépüléséhez szükséges időt. Ha az autós továbbra sem tesz semmit, a berendezés önálló fékezéssel csökkenti a jármű sebességét.
“A Gyalogosészleléshez hasonló rendszereket még alig néhány évvel ezelőtt is a jövő technológiái közé soroltuk – ma pedig ez a berendezés már létezik, és segít biztonságosabbá varázsolni az utakat azáltal, hogy az autósok gyorsabban reagálhatnak a váratlan helyzetekre, például amikor lelép eléjük egy gyalogos” – nyilatkozta Luke Bosdet, az AA szóvivője. “Az áruszállítók és egyéb haszongépjárművek vezetői számára ez már csak azért is előnyt jelent, hiszen így nemcsak a tragikus gázolások előzhetők meg, hanem az autóban ülők sérülése is, ami hosszú időre korlátozhatná a munkaképességüket.”
A Gyalogosészleléssel felszerelt legújabb Transit és Transit Custom modellek immár Európa-szerte megrendelhetők, akárcsak a vadonatúj 2,0 literes Ford EcoBlue dízelmotorral hajtott változatok, amelyeknek akár 13 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztása jelentős mértékben csökkenti az üzemeltetési költséget.
Az új modellek vásárlói további fejlett technológiák közül is választhatnak, növelve autójuk biztonságát és kényelmét; ilyen például az Adaptív Sebességtartó Automatika, a Közlekedési Tábla Felismerés és az Oldalszél Stabilizálás.





![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-180x135.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-180x135.jpg)


































![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-100x75.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-100x75.jpg)


