AutóAddikt Magazin BMW i elektromos mobilitás, már vízen is

BMW i elektromos mobilitás, már vízen is

A Torqeedo a BMW i3 nagykapacitású akkumulátorát integrálja a hajók elektromos meghajtó rendszerébe – a BMW i integrált fenntarthatósági koncepciója új utakra talált.

Jövőbiztos technológiája és integrált megközelítése révén a BMW i továbbra is a fenntartható innováció hajtómotorja. Ráadásul mostantól kezdve az i3-hoz kifejlesztett nagyfeszültségű akkumulátor nemcsak a károsanyag-kibocsátástól mentes közúti közlekedést, hanem a vízfelszíni mobilitást is szolgálja.

A BMW csoport dingolfingi üzeméből lítium-ion akkumulátorokat szállít a német Torqeedo vállalat számára. A cég tengeri hajtórendszerek gyártójaként energia tárolására használja őket, nagyteljesítményű Deep Blue elektromos meghajtású rendszereiben. A Torqeedo-t 2005-ben alapították a németországi Starnbergben, mára pedig a világ egyik vezető szolgáltatójává nőtte ki magát az elektromos és hibrid meghajtású rendszerek terén, kiszolgálva az 1 és 160 lóerős motorcsónakokat, a vitorlás jachtokat és az olyan közösségi tengeri alkalmazásokat, mint a komp vagy a vízi taxi.

A BMW i nagyfeszültségű akkumulátorai szerves részét képezik annak a környezetbarát, költséghatékony és csendes megoldásnak, amely alternatívát kínál a hagyományos hajó-hajtásrendszerek számára.

„A Torqeedo döntése, hogy a BMW i nagyfeszültségű akkumulátorait használja fel Deep Blue meghajtó-rendszereihez, csak egy újabb visszaigazolása annak, hogy képesek vagyunk a jövő hajtórendszereinek megalkotására anélkül, hogy kompromisszumot kéne kötnünk a teljesítmény, az innováció, vagy a fenntarthatóság terén” – magyarázza Dr. Alexander Kotouc, a BMW i termékmenedzsment vezetője. „A legújabb autóipari technológiának a vízre történő sikeres átültetése jól példázza az integrált megközelítés értékét, amely oly fontos a BMW i számára.”

A BMW Group nagy teljesítményű akkumulátorokat fejleszt és szerel össze elektromos és hibrid járművek részére házon belül. A BMW i3 számára megalkotott lítium-ion akkumulátor nyolc modulból áll, amelyek mindegyike 12 cellát tartalmaz. A csatlakozókat, a kábeleket, az ellenőrző szenzorokat, a fűtő- és hűtőrendszereket pedig szintúgy speciálisan a BMW i számára fejlesztették.

A BMW Group gyártási és fejlesztési szakértelme biztosítja az alapjait annak az állandó megújulási folyamatnak, amely az akkumulátor-technológia területén tapasztalható. A legfrissebb példa erre a BMW i3 jelenlegi nagyfeszültségű akkumulátora.  Annak ellenére, hogy a mérete és a súlya változatlan maradt a korábbi verzióhoz képest, teljesítménye több mint 50%-kal, 94 Ah-ra, vagyis 33 kWh-ra nőtt.

Köszönhetően a BMW i3 akkumulátorok plug-and-play jellemzőjének, amelyet a fejlesztők kezdettől fogva biztosítanak, a technológia széles körben alkalmazható, az autóipar keretein is túl. A Torqeedo, a tengeri meghajtó-rendszerek gyártójaként, a BMW i lítium-ion akkumulátorait a legnagyobb teljesítményű motorjaihoz használja, belmotoros vagy külmotoros egységek és hibrid rendszerek esetén, egészen százhatvan lóerőig.

„A BMW i nagyfeszültségű akkumulátorok rendkívüli megbízhatóságot és teljesítményt nyújtanak az elektromos mobilitáshoz” – magyarázza Christoph Ballin, a Torqeedo társalapítója és vezérigazgatója. „Lehetővé teszik számunkra, hogy csúcsminőségű elektromos meghajtású technológiát és integrált energiagazdálkodást nyújtsunk a szabadidős és a kereskedelmi hajózás számára.”

A BMW i nagyfeszültségű akkumulátorok ezen innovatív felhasználása a vízfelszíni közlekedés elektromos meghajtása során csupán egyetlen példa az alkalmazási területek széles választékára nézve, amely az integrált fenntarthatósági koncepcióhoz köthető. Egy másik terület lehet a helyhez kötött energiatárolás, ahol az akkumulátorokat a lakossági- és középületek energiahatékonyságának növelésére használják oly módon, hogy közbenső tárhelyet biztosítanak a nap- és szélerőművek által megtermelt megújuló energiamennyiség számára.

Mi több, a BMW i nagyfeszültségű akkumulátorok újrafelhasználhatók erre a célra, miután befejezték hasznos életszakaszukat a járművekben. A fenntarthatóság szempontjából az akkuk ismételt felhasználása sokkal indokoltabb, mint azok idő előtti újrahasznosítása. Ez a megfontolás késztette a BMW Groupot arra, hogy még a BMW i3 forgalomba hozatalát megelőzően olyan forgatókönyveket dolgozzon ki, amely második életről beszél az akkumulátorok esetében, a hosszú autós használatot követően. Ez a fajta újrahasznosítás kulcsfontosságú szerepet játszik a zöld energiára való áttérésben – és ennek eredményeképp a megújuló energiák köztes tárolásában is, amelyre egyre nagyobb a kereslet.