AutóAddikt Hírek Flottapiacos sikerek: folyamatosan tör előre a Toyota és a Lexus

Flottapiacos sikerek: folyamatosan tör előre a Toyota és a Lexus

A dízel meghajtás népszerűségének folyamatos csökkenése, és ezzel párhuzamosan a környezetbarát és alacsony üzemben tartási költségeket kínáló hibrid meghajtás iránti robbanásszerűen növekvő kereslet legnagyobb nyertese a világ leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota, és prémium márkája, a Lexus lehet, amelyek a piac legteljesebb hibrid portfólióját kínálják. Ennek köszönhetően a hagyományosan a magánvásárlók körében népszerű két japán márka a flottapiacon is látványosan előretört Magyarországon.

Szemben a válságot követő időszakkal a magyarországi személyautó- és haszongépjármű piac ma már jóval egészségesebb képet mutat. A 2008 után drasztikusan visszaeső magánvásárlásoknak köszönhetően a hazai újautó értékesítést éveken át a flottaértékesítések dominálták, ami számos, ezen a területen korábban nem kifejezetten aktív márkát nehéz helyzetbe hozott és stratégiája újragondolására késztetett. 2017-re ugyanakkor a magánvásárlások folyamatos élénkülésével jóval kiegyensúlyozottabb helyzet alakult ki: az idei év első 5 hónapjában a teljes magyarországi újautó piacot tekintve már csupán az értékesítések 62,2%-át tették ki a flottaértékesítések, ami még így is egészen magas arány, de a korábbi évekhez képest nagy fejlődést jelent. Ha a személyautó és haszongépjármű piacot külön-külön vizsgáljuk, akkor január ás május között az előbbin 57,7%, az utóbbin 89,8% a flottaértékesítések aránya.

Miközben a legtöbb autógyártó arra törekszik, hogy értékesítéseiben minél nagyobb legyen a jóval profitábilisabb magánvásárlások aránya, addig a válság alatt az erős flottapiaci jelenlét volt a túlélés záloga. Ennek köszönhetően több versenytársához hasonlóan az elmúlt években a hagyományosan magánvásárlók körében nagyon erős Toyota és Lexus is sikeres flottastratégiát alakított ki, miközben értékesítéseiben továbbra sem tolódott el az arány túlságosan jogi személyek részére történő eladások felé: az év első öt hónapjában a Toyota esetében 51,4% volt a flottavásárlások aránya, míg a Lexus esetében a felsővezetői autók miatt ez valamivel magasabb, 64% volt.
A flottapiaci sikerek tükröződnek a két márka teljes piaci eredményeiben is: miközben január és május között a piac csak 22,7%-al bővült, addig a Toyota 58,3%-al növelte eladásait, Lexusból pedig 126,3%-al, azaz több, mint kétszer annyival több talált gazdára.
Mindez a sikeres flottastratégián, kondíciókon és kapcsolódó szolgáltatásokon, és a flottaértékesítéseket támogató országos lefedettségű márkakereskedői és márkaszerviz hálózat mellett nagyban köszönhető a két márka modellportfóliójának: egyetlen versenytárs sem kínál ugyanis olyan széles hibrid modellválasztékot, mint a Toyota és a Lexus teszi. Ez pedig a korábban erősen dízel orientált, mára azonban a technológiától egyre gyorsuló ütemben elforduló flottapiacon komoly versenyelőnyt jelent. Egy hibrid autó ára mára nagyságrendileg egy hasonló felszereltségű dízelének felel meg, miközben számos paramétere teszi ideálissá a flottafelhasználók számára, az alacsonyabb fogyasztáson át egészen addig, hogy egy hibrid autóban ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében. Könnyen belátható, hogy az alacsonyabb üzemanyagfogyasztás, valamint szerviz és karbantartási költségek révén a hibrid autók üzembentartási költsége messze elmarad a dízelekétől, ami már önmagában forintosítható előnyt jelent a hibrid meghatjás mellett döntő flottafelhasználók számára.
További fontos szempont, ami a flottafelhasználókat a hibrid meghajtás felé tereli, hogy ahogy a dízel autókat egyre több európai nagyváros tervezi kitiltani, egyre nehezebbé válik azok maradványértékének kalkulációja, hiszen a jellemzően 3-5 éves futamidejű szerződések lejártakor már könnyen előfordulhat az a helyzet, hogy drasztikusan visszaesik a kereslet és így az elkérhető használt autó eladási ár a dízel meghajtású autók esetében. Ezen felül egyre több vállalat tartja fontosnak környezeti lábnyomának csökkentését és ennek aktív kommunikálását, erre pedig kevés dolog alkalmas annyira, mint az autópark esetén a környezetbarát hibrid technológia előtérbe helyezése.
E tekintetben pedig a hibrid technológiát jegyző, és fejlesztése területén évtizedes előnnyel bíró Toyota és Lexus előnye behozhatatlannak látszik, ami természetesen megint csak visszaköszön az eladásokban is. Az idei év első negyedévében hazánkban eladott hibrid autók 86,5%-át ez a két márka hozta, miközben a Toyota teljes magyarországi értékesítéseinek 29,2%-át (a haszongépjárműveket nem számítva 33,1%-át) tették ki a környezetbarát hibridek, a Lexus esetében pedig egészen megdöbbentően magas ez az arány: 98%.

„A látványos flottapiaci eredmények haszongépjárműveink, így például a legendás Hilux és a vadonatúj Proace mellett nem kis mértékben hibrid modelljeink elképesztő sikerességének tudhatóak be. Teljes értékesítésünk tekintetében is évről évre javul a hibrid arány, párhuzamosan a magyarországi hibrid piac robbanásszerű növekedésével, amelynek a Toyota és a Lexus a két zászlóshajója” – avat be Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

„Várhatóan jóval hamarabb elérjük a 2020-ra célként kitűzött, teljes értékesítésünkre vetített 50%-os hibrid arányt, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a világelső Toyota az elmúlt években hazánkban is folyamatosan javította piaci pozícióját: ma már a negyedik helyről éppen hogy lemaradva az ötödik helyen állunk, ám növekedésünk dinamikáját tekintve a közeljövőben a dobogós hely sem elképzelhetetlen” – teszi hozzá a szakember