AutóAddikt Magazin Gonosz manók szabotálják a Ford-gyártósorok működését

Gonosz manók szabotálják a Ford-gyártósorok működését

Íme, Xabier Garciandia, akinek mindennapos feladatai közé tartozik, hogy szó szerint szabotálja a világ egyik legmodernebb Ford autógyárának működését – méghozzá azzal, hogy titokban hibás alkatrészeket és nem odavaló részegységeket helyez a szerelőszalagra.

ford-szereloszalag-autoipar-autoaddikt

Xabier azonban nem az elvetemült riválisok megbízásából tesz ilyesmit. Munkája fontos szerepet játszik abban, hogy a Ford megbizonyosodjon arról: az üzemben gyártott új autók megfelelnek a vállalat szigorú minőségi előírásainak.

Az iparágban a Ford alkalmazza először azt a Vizuális Ellenőrző Rendszert, amely lefényképezi, ellenőrzi és nyomon követi a Valencia üzemben évente készített 400.000 személyautó és haszongépjármű, valamint 330.000 motor minden egyes alkatrészét. A ‘Gonosz Manó Tesztek’ praktikus megoldást jelentenek az új gyártási eljárás hibátlan működésének ellenőrzésére.

“A Vizuális Ellenőrző Rendszer alapvető fontosságú ahhoz, hogy minden autóba pontosan a hozzá való, hibátlan alkatrészek kerüljenek” – magyarázta el Garciandia, a Ford Európa Vizuális Ellenőrző Rendszerének műszaki szakembere. “A ‘Gonosz Manó Teszt’ segítségével biztosak lehetünk a rendszer hibátlan működésében. Ez egy izgalmas játék, de a tétje nagyon is komoly. A csapat mindig fellelkesül, amikor kiszúrjuk valamelyik odacsempészett alkatrészt, miközben napról napra gonoszabb módszerekkel teszteljük a rendszert.”

A Valencia mega-üzemben a Ford több modellt gyárt, mint bármelyik más európai létesítményében; itt készül a Kuga, a Kuga Vignale, a Mondeo, a Mondeo Vignale, a Galaxy, az S-MAX, a Transit Connect és a Tourneo Connect, emellett pedig a Ford 2,0 literes és 2,3 literes EcoBoost motorjait is Valenciában gyártják. A Vizuális Ellenőrző Rendszer kéthetente több mind egymilliárd fotót készít, azaz többet, mint ahány képet az európaiak az Instagramra töltenek.* Ezek segítségével összetett, 3,150 képből álló digitális fotó is készül, aminek segítségével a mérnökök azonnal, már a szerelőszalagon felfedezhetik az esetleges eltéréseket.

Valenciában a rendszer már többféle hibás alkatrészt is felfedezett – rossz motoralkatrészt, nem oda illő kormánykereket, sőt műszerfalat is –, most pedig a Ford az összeszerelési folyamat mind a 34 állomásán bevezeti a ‘Gonosz Manó Tesztet’, és idővel világszerte meghonosítja majd ezt a vizsgálatot gyártási folyamataiban.

“Ma már mindenki digitális kamerákat használ, amivel teljesen átformáltuk a mindennapos fotózást és videózást; most pedig az autó- és a motorgyártást alakítjuk át a segítségükkel” – vélekedett Garciandia. “De még a tesztet is muszáj tesztelnünk – ehhez pedig ezt az egyszerű, de praktikus módszert választottuk, ami szerintünk egyedülálló megoldás az autóiparban.”

A Ford egy sor szigorú – és egyes esetekben szokatlannak tűnő – minőségellenőrzési módszert honosított meg gyárában, ahol 40 másodpercenként gördül le egy új jármű a szerelőszalagról.

Például:

• Ultraérzékeny mikrofonokkal ellenőrzik a motorok elektromos csatlakozásainak beszerelését
• “Motor-hallgatók” ellenőrzik minden új Ford Focus RS erőforrásának hibátlan működését
• Strucctollakkal porolják le fényezés előtt az autók karosszériáját
• Az iparágban elsőként alkalmazott digitális kamera rendszer felismeri a karosszéria fényezésének esetleges hibáit
• Az autók audio-tesztrendszere olyan körülményeket szimulál, mint amikor a felhasználók Bluetooth-on keresztül játszanak le zenét
• A modern vezetősegítő technológiákat virtuális úttesztekkel értékelik