AutóAddikt Hírek Gyalogosfigyelmeztető rendszer fejlesztésében vett részt a Nissan

Gyalogosfigyelmeztető rendszer fejlesztésében vett részt a Nissan

A Nissan a márkától már megszokott innovatív módon vezető szerepet vállalt az Európai Bizottság elektromos járművekbe épített gyalogosfelismerő rendszerek fejlesztését kezdeményező eVADER projektjében, melynek célja egy úttörő technológiájú, hangjelzéses gyalogosfigyelmeztető rendszer kifejlesztése volt.

nissan_evader_ev_autoaddikt

A Nissan a konzorcium tíz másik tagjával együtt olyan technológiát dolgozott ki, mely a gyalogosfigyelmeztető rendszerek következő generációjaként hatásos, célozható hangjelzésekkel figyelmezteti a gyalogosokat, illetve a közlekedés többi veszélyeztetett résztvevőjét az elektromos jármű jelenlétére, a lehető legkisebb zajterhelés mellett.

Az elektromos járművek elterjedésével egyre több szó esik zajmentes működésük előnyeiről és hátrányairól, ami a figyelem középpontjába állítja a gyalogosfigyelmeztető rendszereket. Az elektromos járművek alacsony zajszintjét a legnagyobb előnyök között tarják számon, hiszen ez hozzájárul a zajszennyezés drasztikus csökkentéséhez.

A Nissan az elektromos járművek piacának vezető gyártójaként, illetve a gyalogosokat figyelmeztető hangjelző-rendszer (VSP – Approaching Vehicle Sound for Pedestrians) kifejlesztőjeként – ami minden elektromos járművében az alapfelszereltség része – kiemelt fontosságot tulajdonít e kutatási területnek.

Ahogy David Quinn, a Nissan eVADER projektvezetője fogalmazott: „A Nissan a lehető legnagyobb figyelmet fordítja a gyalogosvédelemre, ezért is szereltük fel minden eddigi elektromos meghajtású modellünket a baleset-megelőzést szolgáló gyalogosfigyelmeztető jelzőrendszerrel. Az elektromos járművek piacának vezető szereplőjeként szeretnénk az eddig felhalmozott tapasztalatainkat hasznosítani a jövőbeli fejlesztés alatt álló technológiák vizsgálatában. Célunk, hogy megtaláljuk a tökéletes egyensúlyt az autók észlelhetőségének biztosítása, illetve az alacsony zajterhelési szint megtartása között, hiszen éppen ez jelenti az elektromos járművek egyik legnagyobb előnyét.”

 A Nissan úttörő szerepet vállalt az elektromos járművek széleskörű elterjesztésében. 2010-ben a Nissan LEAF, az első sorozatgyártásban előállított, globális piacon elérhető elektromos jármű bemutatása forradalmasította az autózás világát. Ez a modell továbbra is minden idők legkeresettebb elektromos járműve.

Az eVADER projekt egyik vezető résztvevőjeként a Nissan az elektromos járművek fejlesztése során szerzett szakértelmére alapozva sikeresen integrálta egységes rendszerré a Nissan és a konzorcium más tagjai által kifejlesztett technológiákat a bemutató modellben, biztosítva, hogy a hangjelzések tisztán hallhatók legyenek, miközben a lehető legkevésbé növelik a zajszintet.

A rendszer által generált hangjelzéseknek, pontosan irányítva kell elérniük a megfelelő gyalogosokat, ugyanakkor úgy kell működniük, hogy az a lehető legkevésbé legyen zavaró. A szirénaszerű hangjelzések alkalmazását már a fejlesztés kezdeti stádiumában elvetették, mivel ezek zavaróak, hangosak, és bizonyos esetekben felkavaróan hatnak a közlekedés többi résztvevőjére.

A rendszer végleges formájában egy szélvédőbe épített kamerára alapul, amely képes felismerni a gyalogosokat, kerékpárosokat és más úthasználókat. Egy-egy úthasználó észlelésekor a rendszer hat hangszórója célzott hangsugárral figyelmeztet az elektromos jármű közelségére. Az így kibocsátott hang akár 5 decibellel halkabb egy normál benzin- vagy dízelmotor zajszintjénél.

A gyakorlati tesztekhez a rendszert egy Nissan LEAF-be építették be, és a már kész figyelmeztető-jelzőrendszert is ezen az autón mutatták be 2014 decemberében, Barcelonában, ahol a látássérültek képviselői is elismeréssel nyilatkoztak az új technológiáról.

A projekt során végzett kutatások, illetve az elért eredmények felbecsülhetetlen értéket képviselnek a későbbi, hasonló irányú fejlesztések alapjainak megteremtésével, és valószínűleg beépülnek majd az EU gyalogosvédelmi jelzőrendszereket szabályozó rendelkezései közé is.