AutóAddikt Újdonságok Így készült a Lexus LC Convertible vászontetője

Így készült a Lexus LC Convertible vászontetője

Még ősz elején megérkezik a Lexus népszerű szupersportkupéjának várva várt kabrió változata, a Lexus LC Convertible, amelynek vászontetejét különös műgonddal készítette el a japán luxusmárka. A többrétegű tető 15 másodpercen belül nyitható-csukható – a hosszú élettartam érdekében pedig 18 ezerszer tesztelték, azaz ha tulajdonosa az év minden napján kinyitja és becsukja egyszer, az elkövetkező 50 évben biztosan nem fog meghibásodni. Ráadásul az új LC Convertible vászonteteje még az autó menetdinamikáját is javítja, miközben az ötletes tervezésnek köszönhetően összecsukva kevés helyet foglal a csomagtérből.

A környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autóiról ismert, hazánkban elsősorban elképesztően népszerű, futurisztikus SUV-jaival és letisztult szedánjaival hódító Lexus az LFA, az RC kupé és az LC szupersportkupé  révén az elmúlt években a sportautók terén is letette a védjegyét, vászontetős autót azonban eddig még nem készített, így különös figyelmet szentelt a vadonatúj LC Convertible tökéletes tetőkialakításának. A tervezők célja nem csupán annyi volt, hogy a kabrió sziluettje is ugyanolyan karcsú és lendületes legyen, mint az eredeti LC esetében, hanem azt is fontosnak tartották, hogy a szerkezet halkan és gyorsan működjön, összecsukva pedig a lehető legkevesebb helyet rabolja el a csomagtérből.

Extrém tesztelés

Egy vászontető vázszerkezete általában 10 évig hibátlanul szokott működni, de a Lexus a lehető legjobb minőségre és megbízhatóságra törekedett. Ezért a mérnökök egészen a töréspontig kínozták a mechanizmust, és a tesztek során kiderült, hogy a szerkezet körülbelül 18.000 nyitást zárást bír ki a legapróbb meghibásodás nélkül. A szigorú tesztprogram azt is igazolta, hogy a rendszer fagypont alatt és havas időben is kifogástalanul működik.

Béke és nyugalom

A kintről beszűrődő zajokat és rezgéseket kizáró, csendes utaskabin fontos része a Lexus ‘omotenashi’ alapelvének, aminek célja a vásárlók legmagasabb szintű kiszolgálása. Az LC Convertible többrétegű vászonteteje hatékonyan állja útját a zavaró zajoknak, a mozgatást végző hidraulikus motor pedig halkan és hatékonyan működik.

Helytakarékos

A kabrióknál örök probléma, hogy a hátrahajtott tető tároláshoz túl sok hely kell, ami a csomagtér rovására megy. A Lexus LC Convertible csomagtartója viszont ugyanakkora, mint a kupéváltozaté (172 liter), mivel az ötletes tervezésnek köszönhetően az összehajtott tető a két hátsó rugótorony közti rekeszbe simul be, a hidraulikus motor pedig elfért a hátsó ülések mögötti üres helyen.

Nyitás-zárás 15 másodperc alatt

Tizenöt másodperc is elég az LC Convertible vászontetejének lenyitásához vagy visszacsukásához, és a folyamat akkor is elvégezhető, amikor az autó 50 km/órás sebességgel halad. A fejlesztők csapata ezt a funkciót is alaposan letesztelte egy szélcsatornában, ahol az autót különféle sebességeket és útviszonyokat – például erős ellenszelet – imitálva tették próbára. Az elsődleges cél nem az volt, hogy a tető a lehető leggyorsabban működjön, hanem hogy a folyamat a lehető legkifinomultabb legyen. Apró geg, hogy a mozgás fő szakasza előtt van egy szinte észrevehetetlen, lélegzetvételnyi szünet – ugyanazt a benyomást keltve, mint amikor a tradicionális japán tusfestő művész megállítja egy pillanatra az ecsetet a rizspapír fölött, majd meghúzza a tökéletes vonalat.

Sebesség és egyensúly

A Lexus úgy döntött, hogy az autónak kabrióként ugyanolyan gyorsnak kell lennie, mint kupéként, ezért nyitott és zárt tetővel, szélcsatornában és próbapályán egyaránt a végsebességig tesztelte az új modellt. Ami a kezelhetőséget illeti, az új tető valójában még javítja is az autó menetdinamikáját. Mivel a szerkezet túlnyomórészt a jármű két tengelye közt kapott helyet, a kabrió súlypontja alacsonyabbra került, mint a kupéé – márpedig ez kulcsfontosságú az egyensúly és remek vezethetőség szempontjából. A Lexus azzal is csökkentette a tetőváz tömegét, hogy egy ritkán használt magnézium-alumínium ötvözetből készítette el a szerkezetet, ami így a lehető legkönnyebb lett, miközben a minősége és teljesítménye egyáltalán nem csorbult.