AutóAddikt Újdonságok Íme, a tisztán elektromos meghajtású BMW iX3 hatékony hajtáslánc-technológiája

Íme, a tisztán elektromos meghajtású BMW iX3 hatékony hajtáslánc-technológiája

A BMW márka első zéró emissziójú modellje a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának világpremierjét is elhozza, amely a legkorszerűbb elektromos motor, a minden korábbinál nagyobb teljesítményű akkumulátor és a jelentős mértékben megnövelt hatótávolság hármas egységével kecsegtet.

A BMW iX3, amelynek sorozatgyártása 2020-ban veszi kezdetét, egy merőben új és hatékony formában váltja valóra a zéró emissziójú mobilitás élményét, miközben a hétköznapokban is kompromisszumok nélkül használható. A forradalmi hajtáslánc-technológia energiaellátásáról gondoskodó akkumulátor energiateljesítménye 74 kilowattóra*, amelynek köszönhetően a BMW márka első tisztán elektromos meghajtású modellje a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egyetlen feltöltéssel több mint 440 kilométer* hatótávolságra képes. A károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő Sports Activity Vehicle (SAV) modell a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációját is elhozza a jelenbe, amely 2021-től a BMW i4 modellben és a BMW iNEXT technológiai zászlóshajóban is helyet kap majd. A tervezőmérnökök így nem csupán az elektromos motort, de az úttörő akkumulátorcella-technológiával felszerelt, nagyfeszültségű akkumulátort is részletekbe menően továbbfejlesztették. A BMW iX3 modellben mindez a márka által fémjelzett, legendás vezetési élményt kivételes hatékonysággal, illetve a saját tömeg és a hatótávolság közötti új egyensúllyal társítja.

A BMW iX3 a BMW Group elektromos mobilitásra összpontosító vállalati stratégiájának újabb meghatározó mérföldköve. Az újdonság piaci premierjével a BMW X3 2020-ban a BMW márka első olyan modelljévé érik, amelyet benzinmotorral, dízelmotorral, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és tisztán elektromos meghajtással is megrendelhetnek az ügyfelek. A „választás szabadságát” éltető portfólióval a bajor prémiumgyártó így a világ minden táján képes kiszolgálni még a legváltozatosabb ügyféligényeket is, miközben a károsanyag-kibocsátás maximális mértékű csökkentése terén is iránymutató szerepet tölt be. A BMW iX3 a kínai Senjang városában, a közös vállalkozásként üzemeltetett BMW Brilliance Automotive gyárában lát majd napvilágot.

A hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákkal szerelt gépkocsik piacán a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja jövőbe mutató fenntarthatósági opciókat ígér. A technológia a BMW EfficientDynamics stratégiában rejlő lehetőségek széleskörű kiaknázásával és a BMW Group elektromos mobilitás terén felhalmozott évtizedes szaktudásának továbbfejlesztésével született meg. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia összes alkatrészét a BMW Group fejlesztette ki, az elektromos motor és a nagyfeszültségű akkumulátorok pedig a vállalat tulajdonában lévő gyárakban készülnek. A BMW Group így még a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legapróbb alkatrésze esetében is képes garantálni a kimagasló terméktulajdonságokat és a prémium minőséget. Sőt mi több, az elektromos motor teljesítményszintjének és a nagyfeszültségű akkumulátorok energiasűrűségének rugalmasan alkalmazható kialakításával a hajtáslánc-technológia számos járműszerkezetben és megannyi szegmensben könnyedén alkalmazható.

BMW EfficientDynamics stratégia a legmagasabb szinten: vadonatúj hajtáslánc-technológiai alkatrészek kimagasló hatékonysággal és a legendás vezetési élmény ígéretével

A BMW iX3 modellben a BMW EfficientDynamics stratégia új szintre lép. A modellben a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja dolgozik, amelyben az elektromos motor, a váltó és a hajtáslánc vezérlőelektronikája egyetlen közös házban kapott helyet. A technológia beépíthetősége így jelentősen kevesebb helyet igényel, ráadásul saját tömege is meghatározó mértékben csökkent. Az elektromos motor maximális teljesítménye és a hajtáslánc-technológia saját tömege közötti arány az előző nemzedékhez képest hozzávetőlegesen 30 százalékkal javult.

A BMW iX3 elektromos motorjának maximális teljesítménye 210 kW / 286 lóerő*, az ehhez társuló 400 Nm* csúcs forgatónyomaték pedig nem csupán intenzív kigyorsításokat, de magasabb utazótempót is garantál.

A BMW iX3 hajtáslánc-technológiájában alkalmazott elektromos motor másik kiváltsága, hogy előállításához most először ritkaföldfémekre sincs szükség.

Az elektromos motor a BMW iX3 hátsó kerekeit hajtja, amely még tovább fokozza a hajtáslánc-technológia hatékonyságát, miközben a márkára jellemző vezetési élményt élteti.

Nagyfeszültségű akkumulátorok jelentősen nagyobb energiateljesítménnyel és felelős nyersanyag-felhasználással

A BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátora a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának szerves része, amelyet a bajor prémiumgyártó a legkorszerűbb NMC-811 akkumulátorcella-technológia alkalmazása mentén fejlesztett ki. A müncheni központú vállalatcsoport kimagasló technológiafejlesztési képességekkel rendelkezik e téren, a nyersanyagok felhasználásától kezdve, az akkumulátorcellák legyártásán át, egészen a hatékony kialakításokig. A folyamatos kutatás-fejlesztés eredményeként a BMW Group nem csupán energiatároló egységei energiateljesítményét, de az akkumulátorcellák tulajdonságait is időről időre javítja, kiváltképp a tartósság és a biztonságos működés tekintetében. A BMW nagyfeszültségű akkumulátorai így a ma lehetséges legkorszerűbb technológiai elvek mentén működnek.

A BMW tervezőmérnökei ráadásul további kétharmad arányban csökkentették az akkumulátorokban felhasznált kobalt mennyiségét, miközben a BMW iX3 akkumulátorcellánkénti gravimetrikus energiasűrűsége a BMW Group korábbi technológiáihoz viszonyítva mintegy 20 százalékkal magasabb.

A BMW iX3 akkumulátoraihoz felhasznált kobaltot és lítiumot a BMW már közvetlenül a bányákból szerzi be és egyből az akkumulátorcella-gyártókhoz juttatja.

A nagyfeszültségű energiatároló egységek skálázhatósága és kompakt beépíthetősége eközben még tovább javult. Az akkumulátorcellák modulokban egyesülnek, amelyeket a BMW speciálisan képzett gyártási létesítményei végül egyetlen nagyfeszültségű akkumulátorrá építenek össze. Az energiatároló egység a BMW iX3 modell padlólemezében kap helyet, extrém lapos kialakítással. Az akkumulátor elrendezésének köszönhetően így a BMW iX3 milliméterre és literre pontosan ugyanakkora utasteret, illetve csomagteret kínál, mint belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodelljei.

Minden korábbinál nagyobb hatótávolság

74 kilowattóra* bruttó energiateljesítményének köszönhetően a BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátora a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egyetlen feltöltéssel több mint 440 kilométer* hatótávolságra képes. 100 kilométerre vetített kevesebb mint 20 kWh* kombinált energiafogyasztásával (ugyancsak a WLTP mérései szerint) a BMW iX3 egyedülállóan alacsony fogyasztást kínál, miközben az akkumulátor mérete és hatótávolsága közötti arány is párját ritkítja.

Forradalmi hajtáslánc-technológiája rendkívül kedvező adottságainak és a nagyfeszültségű akkumulátor magas energiasűrűségének köszönhetően a BMW iX3 olyan tisztán elektromos hatótávolságra képes, amelyre eddig csak a nagyobb, és mint ilyen, nehezebb akkumulátorokkal szerelt modellek voltak képesek.

Hosszú távon bebiztosított pozitív környezetvédelmi hatás

A tisztán elektromos meghajtású gépkocsik „valós” környezetvédelmi hatását időről időre megkérdőjelezik, főként azokon a piacokon, amelyeken továbbra is elenyésző a villamosenergia-hálózatban alkalmazott megújuló energia aránya. A BMW Group mindegyik hálózatról tölthető modellje esetében garantálja, hogy teljes életciklusának emissziós lábnyoma – a nyersanyag-kitermeléstől kezdve, a beszállítói hálózat és a tömegtermelési lánc működtetésén keresztül, egészen a technológia elhasználódásáig és újrahasznosításáig – jelentős mértékben alacsonyabb károsanyag-kibocsátással jár, mint a belsőégésű erőforrással hajtott modelleké. A BMW iX3 emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 30 százalékkal alacsonyabb, mint a BMW X3 sDrive20d esetében, ha pedig a bajor prémiumgyártó ügyfele megújuló energia felhasználásával tölti fel a BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátorát, ez a különbség 60 százalékra nő.

Az autóban kiszolgált évek után ráadásul a BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátorai olyan fix akkumulátortelepeken kezdhetik meg második életüket, amelyek a lakossági villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatva segítenek optimalizálni a társadalom energiafogyasztását. A BMW iX3 emissziós értéke így újabb magasságokba érkezik.