AutóAddikt Magazin Intelligens autóüveget mutatott be a Continental

Intelligens autóüveget mutatott be a Continental

A legújabb fóliázási technológia segítségével lehetővé válik az autóablakok célzott árnyékolása a jövőben. Itt az intelligens autóüveg a Continental prezentálásában.

intelligens-uveg-continental-autoaddikt

Az Intelligens Üvegvezérlés olyan speciális fóliát használ, melyet az üvegbe építenek be, és amely az elektronikus jelekre reagálva változtatja meg az átláthatóságát. A Continental a las vegasi CES-esen is bemutatta a gombnyomásra történő ablaksötétítést.

„Az oldalsó és hátsó ablakok, illetve a szélvédő egyes részeinek szelektív, fokozatos sötétülése nem csak jelentősen nagyobb kényelmet biztosít az utasok számára, de a vezetést is biztonságosabbá teszi” – tájékoztat Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. „Egy jó példa erre az az eset, amikor a nap alacsonyan áll. A sofőr ösztönösen a napellenző után nyúl, a kezét levéve a kormányról. Mindez korlátozza a látási viszonyokat és a jármű felett is csökkenti az uralmat az adott pillanat erejéig” – teszi hozzá Keszte Róbert. A jövőben ezek a helyzetek előre jelezhetővé válnak, és az ablakok még azelőtt automatikusan besötétülnek, hogy az esemény bekövetkezne.

A sötétítés energiát takarít meg

Ezeknek a fóliáknak köszönhetően a napsugárzás ereje még hatékonyabban csökkenthető, mint más technológiákkal. „Ez azt is jelenti, hogy a hő nem jut be a jármű belsejébe, így jelentősen csökkenthető a belső hőmérséklet” – magyarázza az ügyvezető. “Mindez tehermentesíti a légkondicionáló egységet, amely ezáltal kisebb, energiahatékonyabb és könnyebb súlyú lehet. Ezen kívül a napellenzők és mechanikus sötétítők többletsúlya is kikerül a járműből, pozitív hatást gyakorolva a környezetre. „A kalkulációink azt mutatják, hogy a széndioxid-kibocsátás kilométerenként akár 4 grammal is csökkenhet ezen technológiák bevezetésével, ami az elektromos járművek esetén a hatótávolságot körülbelül 5,5%-kal növeli.”

A belső tér alacsonyabb hőmérséklete mellett a sötétítés a biztonságot is növeli. Amikor az autóval leparkolunk, az ablakok automatikusan elsötétülnek, így kívülről nem lehet majd belátni a jármű belsejébe. Az Intelligens Üvegvezérlés a tervezők előtt is új kapukat nyit meg. Keszte Róbert szerint így további felületeket fedhetünk le üveggel anélkül, hogy mechanikusan kelljen borítani bizonyos részeket. A jelenleg használt fóliának kissé kékes árnyalata van, a jövőben azonban a Continental a színek széles skáláját tervezi bevezetni, ami a design terén szintén további lehetőségeknek ad utat. Ezen kívül az olyan megoldások megvalósítása, mint például a fényhatások összekapcsolása az energia-visszanyerésen keresztül, vagy az érintőképernyő funkcionalitása mind lehetségessé válhatnak.

A részecskék áram hatására átrendeződnek

Ez a típusú fólia, amelyben a beépített részecskék feszültség hatására átrendeződnek, és amelyet így az ablak célzott sötétítésére lehet alkalmazni, már régóta rendelkezésre áll. A technológiát azonban egészen mostanáig csak néhány luxuskategóriás jármű tetőablakába építhették be. A Continental mérnökei most először mutatták be egy tesztautó oldalsó és hátsó ablakain illetve szélvédőjén a fóliatechnológia intelligens aktiválását. A jogi előírások miatt azonban a technológia egyelőre csak a napellenző által eltakart terület erejéig volt demonstrálható.

„Ez a gyártás-kész fólia-technológia olyan beépített részecskéken alapul, amelyek kikapcsolt állapotban véletlenszerűen rendeződnek és kívülről elsötétítik az ablakot, de belülről kifelé megmarad az átláthatóság. Amikor viszont feszültség alá kerülnek, a részecskék szabályosan párhuzamos sorba rendeződnek, így az ablak átengedi a fényt mindkét irányból. A jármű rendszeréhez való kapcsolódás azt is lehetővé teszi, hogy az ablakok automatikusan kivilágosodjanak, amikor a sofőr kulcsával vagy okostelefonjával megközelíti a járművet” – tette hozzá az ügyvezető igazgató.

A fólia meglehetősen magas költséget jelent a nagy üvegfelülettel rendelkező középkategóriás járművek számára. A mobil területen való felhasználás ígéretes fejleményeinek köszönhetően azonban az árak várhatóan jelentősen csökkenni fognak. A fólián alapuló technológiának léteznek alternatívái is, melyek többek között folyékony kristály polimereket vagy elektrokróm technológiát használnak. Ez utóbbi esetében a molekulák és kristályok megváltoztatják az optikai tulajdonságaikat, ha elektromos mező vagy áram hatása alá kerülnek. Ezt a technológiát jelenleg is alkalmazzák a járművek belső és külső tükrének sötétítésére, meggátolva így a visszatükröződést. A nagyobb felületek esetében azonban felmerül az a hátrány, hogy a gyors átváltáshoz sok energiára van szüksége a rendszernek.

A vezérlés a legfontosabb tényező

Az, hogy melyik technológia terjed majd el leginkább, nem számít, hiszen mindegyik elektronikus vezérlésű. A tudás kulcsa a szoftverben és a jármű rendszeréhez való intelligens kapcsolódásban rejlik. Keszte Róbert hozzáteszi: „Ma már csak annyi a kérdés, hogy mikor válnak elérhetővé az intelligens üvegek. A Continental-nál mi a rendszer egészére kiterjesztjük a know-how-kat, így képesek vagyunk integrálni a kívánt funkciókat az elektronikus vezérlőegységeinkkel. Ebben az esetben az algoritmusokat igazítjuk oly módon, hogy az ablakok viselkedése a legmagasabb szintű biztonságot és kényelmet nyújthassa a sofőrnek, miközben javítja a kibocsátási mutatókat. Az ablakok megjelenését úgy optimalizálják, hogy intelligensen reagáljon a változó fényviszonyokra, illetve automatikusan kompenzálja a hőmérséklet és az elhasználódás hatásait.”