Az új elegáns crossover forgalmazása 2025 elején indul Kínában, de később akár az európai piacon is megjelenhet a stílusikonnak szánt villanyautó.
A Toyota a 2024 tavaszán rendezett Pekingi Autószalonon mutatta be két új elektromos szabadidő-autóját, a bZ3C-t és a bZ3X-et. A japán autógyártó kínai vegyesvállalati partnereivel fejlesztette ki a modelleket, amelyeket elsőként Kínában fog gyártani a helyi piac számára. A lifestyle modellnek szánt bZ3C fejlesztésében a FAW és a BYD segédkezett a japán vállalatnak.
Nemrég új fotók jelentek meg az interneten a kupé crossoverről, amely a tavaly decemberi európai Kenshiki fórumon leleplezett Sport Crossover Concept szériaváltozatának is tekinthető. Jól látható a kínai Ipari és Információs Technológiai Minisztériumtól kiszivárgott képeken, hogy az újdonság sportosabb és kifinomultabb külsővel, rafináltabb vonalvezetéssel rendelkezik, mint a bZ család első tagja, a bZ4X. Kijelenthető, hogy a formanyelve inkább a Priuséra emlékeztet a „pörölycápás” LED-es nappali menetfények kialakítása miatt. Jellegzetes részletekből ezen túlmenően sincs hiány, elég csak a hosszan elnyújtott, lapos tetőre, a kettéosztott tetőszpojlerre, az első menetfényekre rímelő LED-es hátsó lámpára, valamint a merész küszöbkialakításra gondolni, amely az autót alacsonyabbnak láttatja a valósnál.
Érdekesség, hogy a bZ3C véglegesített formatervéből eltűntek az első sárvédőkön lévő kis fekete betétek, amelyek az áprilisi Pekingi Autószalonon kiállított szériaközeli autón még rajta voltak. Erre a részletfotók adnak magyarázatot, az egyiken ugyanis látható, hogy a kamerák és egyéb érzékelők rejtőznek a kis fekete sárvédő betétekben, amelyek a szélvédő tetejébe integrált, vezetéstámogató rendszerek által használt, lézeres LiDAR érzékelővel és a hátsó szélvédőbe integrált kamerával együtt felárasak lesznek. A részletfotók arra utalnak, hogy a bZ3C a legmodernebb vezetéstámogató rendszerekkel is rendelhető lesz, de az még nem ismert, hogy pontosan milyen szintű önvezetésre lesz képes.
Szépen kitöltik a kerékjáratokat a hatalmas, 21 colos felnik. Aki azonban megelégszik a szerényebb megjelenéssel, esetleg a komfortosabb rugózást preferálja, az választhat majd kisebb kerekeket is Kínában, minimum 18 colos méretben. Bár most a kiszivárgott képeken nem látható a bZ3C utastere, áprilisban, Pekingben kiderült, hogy a crossover digitális műszeregységgel, nagy központi infotainment-kijelzővel, a lehető legkevesebb fizikai gombot tartalmazó lebegő középkonzollal és programozható hangulatvilágítással rendelkezik.
A kínai Ipari és Információs Technológiai Minisztériumtól nem csak fotók, hanem műszaki adatok is kiszivárogtak. Ezek alapján a bZ3C meghajtásáról egy 272 lóerős villanymotor gondoskodik, a végsebességet az akkumulátor védelme érdekében 160 km/h-ban korlátozza a Toyota. Maga a karosszéria 4780 mm hosszú, 1866 mm széles, 1510 mm magas, a tengelytávja pedig 2880 mm. 1920 kg az üres tömeg, ami középkategóriás villany-crossoverek között nem számít soknak. A már gyártásban lévő bZ3-ashoz képest 55 mm-rel hosszabb, 31 mm-rel szélesebb, 35 mm-rel magasabb, és modellváltozattól függően 80-210 kg-mal nehezebb a bZ3C. Egyezik viszont a hosszú, 2880 mm tengelytáv, ami azt valószínűsíti, hogy az újdonság is az e-TNGA platformra épül, mégpedig ugyanúgy a kínai partner, a BYD fejlett lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorával.
A Kínában 2022 októberében bevezetett elektromos hajtású bZ3 egy 4,725 m hosszú négyajtós limuzin, amelynek a kínai mérési ciklus szerint 600 km a hatótávja, részben a rendkívül jó, 0,218-as alaktényezőjének köszönhetően. Ennél valamivel kisebb hatótávra számíthatnak a bZ3C vásárlói a nagyobb tömeg, teljesítmény és légellenállás miatt, de az 500-550 km még így is bőven meglehet a CTLC mérési ciklus szerint. A Toyota szerint a bZ3 akkumulátorai 10 év után is az eredeti kapacitásuk 90 százalékát nyújtják, ami jócskán meghaladja az iparági átlagot.
A bZ3C kupé crossover forgalmazása 2025-ben indul Kínában, de a gyártása várhatóan már 2024 negyedik negyedévében elindul a Toyota és a FAW közös üzemében. Az, hogy a bZ3C tanulmány változatát Sport Crossover néven a tavalyi Kensihiki fórumra elhozta a Toyota, arra utal, hogy a típus európai forgalmazására is komoly esély van a közeljövőben.