A Ford magyarországi márkaszervizei számára kiemelten fontos, hogy a vírushelyzet kezelésének frontvonalában dolgozók mobilitását biztosítani tudják.
Ezért a Ford márkakereskedői hálózata legújabb társadalmi szerepvállalási programjának keretében vállalja, hogy a magyar egészségügyben dolgozó, és a koronavírus idején fokozott terhelésnek kitett orvosok, ápolók, és egyéb egészségügyi dolgozók Ford típusú autóit soron kívül fogadják, sőt 27% kedvezményt biztosítanak az elvégzett szerviz, javítás vagy karbantartás árából.
Az egészségügyben dolgozók mobilitásának megőrzése érdekében a felajánlott csökkentett árú, és elsőbbségi szerviz a nemrégiben bevezetett új Érintésmentes hozom-viszem szolgáltatás keretében is elérhető minden magyarországi Ford márkakereskedésben.
Ez annyit jelent, hogy az egészségügyben dolgozóknak nem kell elhagyni munkahelyét vagy otthonát, járművét az általa megadott helyen és időben Ford márkakereskedője átveszi, majd a szervizelés, javítás vagy karbantartás elvégzését követően fertőtlenítve vissza is szállítja, ezzel időt takarítva meg, és az érintkezések számát minimálisra csökkentve. A javítási, karbantartási munkálatokról az ügyfelek pontos képet kaphatnak a már korábban bevezetett Ford Video Check szolgáltatás segítségével, melynek során részletes videófelvétel készül autójuk átvizsgálásáról, és az elvégzett javításokról.
A Ford Magyarország és márkakereskedői maximálisan elkötelezettek a járvány lassítása és mielőbbi leküzdése, valamint a járvány megfékezésében dolgozók munkájának segítése iránt. A most bevezetett szervizszolgáltatás mellett múlt héten a Ford 15 személygépkocsit bocsátott a legnagyobb hazai humanitárius segélyszervezetek rendelkezésére.
Idén nyáron kerül forgalomba a japán piacon a Toyota Harrier crossover. A típus két generáció óta szoros rokonságban áll a Lexus RX prémium szabadidőjárművel, és ez várhatóan ismét így lesz, ezért érdemes alaposabban megismerkedni az új modellel.
Két-három éven belül érkezik a Lexus RX vadonatúj generációja. Habár erről az ötödik kiadásról ma még semmit nem lehet tudni, számos jellemzőjét tekintve támpontot nyújthat az a Harrier modell, amelyet most mutatott be és hazai piacán júniustól forgalomba is hoz a Toyota.
Amikor a Lexus 1998-ban bevezette első luxus szabadidőjárművét, az RX-et, a márka még nem volt jelen a japán piacon. Hogy a Toyota-csoport hazai vásárlóival is megoszthassa a kategóriateremtő koncepciót, a cégcsoport Toyota Harrier néven a belpiacon is forgalomba hozta a típust, amely a modellciklusok sajátosságai miatt néhány hónappal nagyobb presztízsű testvérmodellje előtt jelent meg.
A következő generációs ikerpár már egyszerre került a vevők látóterébe, 2005-ben azonban Japánban is megjelent a Lexus márka, így a Toyota külön utakra terelte a két modellt. A Toyota Harrier megmaradt annak a középkategóriás szabadidőjárműnek, ami volt, a Lexus RX viszont méretosztályt ugrott – a két típus tengelytávja között jelenleg 13 centiméter a különbség.
Ez a méretkülönbség a jövőben is megmarad. Míg azonban a két típus jelenleg különböző kategóriájú padlólemezekre épül, a generációváltás közös alapokra hozza a két modellt. A most bemutatott, vadonatúj Toyota Harrier a jelenlegi kompakt padló helyett már középkategóriás bázisra épül (ebben követi a 2018-as Toyota RAV4 példáját).
A 2022/23 körül érkező, új Lexus RX vélhetően ugyanezt a modern TNGA-K platformot fogja majd alkalmazni: a rugalmasan variálható padlólemez ugyanis lehetővé teszi a jelentős méretbeli eltéréseket. A most bemutatott Toyota Harrier jellemzőiből tehát jó eséllyel következtethetünk arra, milyen lesz az Európában két-három év múlva debütáló Lexus RX luxus-szabadidőjármű.
Az új padlólemez eredendő erényei (a rendkívül merev karosszéria, a mély tömegközéppont és a fokozott zaj- és rezgéscsillapítás) a sportos vezethetőséget éppúgy előtérbe helyezik, mint a fokozott rugózási kényelmet. Az elöl alkalmazott MacPherson rugóstag és a kettős keresztlengőkaros hátsó futómű ugyanezt a kettős karaktert erősíti, ahogy a homogén kormányreakciókat biztosító, csekély tehetetlenségű lengéscsillapítók is. A modell újdonsága az aktív ívmeneti támogatást nyújtó ACA technológia.
A japán belpiacos Harrier a Toyota RAV4-ből és Camryből ismert erőforrásokat, a 2.0 literes soros benzinmotort és a 2.5 literes hibrid hajtásláncot kapta meg. Az utóbbi ebben a konfigurációban 218 (elsőkerék-hajtású változat), illetve 222 lóerőt (villanymotoros összkerékhajtású kivitel) ad le, ám a szintén platform-rokon Toyota Highlander fedélzetén 299 lóerőre képes, azaz könnyedén kiválthatja a Lexus RX jelenlegi 3.5 literes, 313 lóerős hibrid hajtásláncát (amit egyébként a tavalyi generációváltás előtt a Highlander is használt). Az új padlólemez a biztonsági és kommunikációs technológiák terén is fontos újdonságokat hoz.
A Harrier komplett Toyota Safety Sense csomagja a gyalogos- és kerékpáros-felismeréstől kezdve a parkolás során előforduló koccanásokat megelőző automatikus fékberendezésig széles körben kínál vezetőtámogató technológiákat. A Lexus ES világújdonsága, a digitális külső visszapillantó tükör ugyan nem jelenik meg a Harrieren (a Lexus RX minden bizonnyal megkapja majd), a belső visszapillantó tükör viszont digitális lesz: nemcsak a hátsó, de az első kamera képét is megjelenítheti itt a vezető.
További fontos újdonság a hibrid modell váltóáramú elektromos csatlakozója: ez Japánban 100 voltos feszültségen szolgálja ki a legfeljebb 1500W-os fogyasztókat, ám az exportpiacokon 220V-os változatban jelenhet meg, lehetővé téve, hogy áramszünet idején áramfejlesztőként használjuk hibrid járművünket. (A jelenlegi Lexus RX 450h észak-amerikai változata is rendelkezik a helyi hálózathoz igazodó, 120 voltos váltóáramú aljzattal, ám az csak 100 Watt teljesítményig használható).
A Toyota Harrier 12,3 colos, széles formátumú érintőképernyője olyan fejlett okostelefonos csatlakoztatási funkciókat kínál, amelyek vélhetően az új Lexus RX fedélzetén is megállják majd a helyüket, ugyanakkor a nagy presztízsű testvérmodell a Harrier 9 hangszórós JBL hifijénél várhatóan jóval nagyobb teljesítményű audiorendszert kínál majd.
A szigorított egészségvédelmi intézkedések bevezetését követően az Üzemi Tanács, a szakszervezetek és a munkavédelmi képviselők támogatásával az Opel Szentgotthárd készen áll a termelés újraindítására.
A szigorított egészségvédelmi intézkedések teljes mértékben bevezetésre kerültek a gyárban.
A vállalat vezetősége, az üzemi egészségvédelmi szolgálat, és a szociális partnerek egyetértettek abban, hogy a munkavégzés helyszínein bevezetett intézkedések magas szintű védelmet nyújtanak a munkatársaknak és azok megfelelnek a hivatalos előírásoknak.
Az Opel Szentgotthárdnál működő szakszervezetek, az Üzemi Tanáccsal és a Munkavédelmi Képviselő testülelettel közösen a szigorított egészségvédelmi intézkedések megvalósítását pozitívan értékelték, amivel hozzájárultak a szentgotthárdi motorgyár hosszú távú jövőjének biztosításához.
A PSA csoport számára a Covid-19 közegészségügyi rendkívüli helyzet fennállása óta elsődleges fontosságú a munkavállalók egészségének védelme és a vállalat jövőjének hosszú távú biztosítása. Az ideiglenes leállás alatt az Opel Szentgotthárdnál folyamatosan dolgoztak egy szigorított egészségvédelmi protokoll bevezetésén. Az egészségügyi szakszolgálattal és a dolgozói érdekképviseletekkel közös egyeztetések alapján intézkedések széles körét vezették be és auditálták azért, hogy meggyőződjenek ezek maradéktalan végrehajtásáról.
Ez az egészségvédelmi protokoll több mint 100 intézkedést tartalmaz, lefedve a vállalatcsoport minden tevékenységét, úgy a termelést, mint az irodai tevékenységeket. Az intézkedések közé tartozik többek között a testhőmérséklet önellenőrzése, a védőszemüveg és a napi szinten kiosztott higiéniai maszkok viselése, a biztonságos távolság betartása és ennek jelölése a munkaállomásokon és a pihenő helyeken, az ajtók nyitva tartása (kivéve a tűzvédelmi ajtókat) a kilincsek érintésének kiküszöbölése végett, a szerszámok és munkafelületek fokozott tisztítása, a beérkező alkatrészek „pihentetése”, műszakváltások megfelelő ütemezése a műszakok esetleges találkozásának elkerülése végett.
A munkavállalók képviseletében a gyárban működő szakszervezetek, az Üzemi Tanács, a Munkavédelmi Képviselők és a gyár vezetősége megállapították, hogy a bevezetett intézkedések magas szintű védelmet nyújtanak és lehetővé teszik a termelés újraindítását.
Az indulás pontos időpontja a későbbiekben kerül meghatározásra. Az ezzel kapcsolatos döntés az autópiaci helyzet alakulásától, valamint a hivatalos szervek esetleges további korlátozó intézkedéseitől függ.
Idén negyedik évébe lépett a Lexus LC, a márka felső kategóriás gran turismója, így aktuálissá vált az eddigi visszajelzések alapján frissíteni a modellt. A Lexus az észak-amerikai piacon kezdi meg a modellfrissítésen átesett LC család forgalmazását. A modernebbé, dinamikusabbá tett gran turismo új változatának európai bevezetésével kapcsolatban még nincsenek konkrét információk.
A kupé annak idején számolatlanul nyerte a formatervezési díjakat és kitüntetéseket. A dizájn a mai napig friss és előremutató, így ahhoz most nem is nyúltak hozzá a tervezők, mindössze a színválasztékot bővítették ki. A karosszériaszínek választékában megjelent az UX és NX szabadidőjárműveken hatalmas sikert aratott, radikális, fiatalos, Kadmium-narancs árnyalat, amely rendkívül izgalmas kontrasztot képez az autó futurisztikusan arisztokratikus vonalvezetésével. Mostantól a korábban csak az Inspiration limitált szériához rendelhető Nori-zöld tónus is szabadon választható minden felszereltségi szinten, belső térben pedig új árnyalatot kapott a piros bőrkárpitozás.
Amilyen nüansznyiak a látható eltérések, annyira fontosak a felszín alatt véghezvitt módosítások. Mivel az LC kupé fokozott kényelme és fényűzése ellenére magabiztosan teljesít versenypályán is, a tervezők úgy döntöttek, tovább csiszolják a modell vezethetőségét. Ehhez a klasszikus receptet követve pontosan tíz kilogrammal csökkentették a rugózatlan tömeget. Az alsó lengőkarokat alumínium elemekre cserélték, módosították a kanyarstabilizátorok átmérőjét, és üregesen alakították ki azokat, új, fokozott szilárdságú anyagból készítették el a rugókat, valamint a hátsó, 21 colos keréktárcsát könnyebbre cserélték.
A rugózatlan tömeg csökkentésével új lehetőségek tárultak fel a futómű finomhangolására, és a Lexus mérnökei nem is késlekedtek kihasználni azokat. A lengéscsillapítók elektronikus szabályozásának módosításával megnövelték a rugóutat, a gumibakok optimalizált keménysége finomabb reakciókat eredményezett. A feszesebb hátsó kanyarstabilizátorok alkalmazása fordulékonyabbá tette az autót, a kormánymű közvetlenebbül reagál a vezető mozdulataira. A módosításokat az aktív ívmeneti támogatás (ACA) bevezetésével koronázták meg: a menetstabilizáló rendszer alá tartozó funkció az oldalirányú gyorsulás függvényében szabályozza az ívbelső kerekekre ható fékerőt. A futómű áthangolását a hajtásláncok optimalizálása követte.
Az LC 500 V8-as szívómotorjának tízfokozatú automata sebességváltóját újraprogramozták, így a mindennapokban leggyakrabban használt fordulatszám-tartományban közvetlenebb gyorsulási élményt biztosít az autó. Az LC 500h hibrid rendszerének egyedülálló fokozatváltója mostantól hajtűkanyar kijáratához érve nem harmadik, hanem második fokozatba kapcsol vissza, így javítva a kigyorsítást.
A változások sorát az infotainment rendszer modernizálása zárja. Mostantól az LC összes kivitele alapértelmezésben kínál Android Auto támogatást, ami a mobiltelefonon tárolt tartalmakat és alkalmazásokat teszi elérhetővé az autó 10,3 colos multimédiás képernyőjén keresztül. Az Apple CarPlay-kompatibilitás és Amazon Alexa integráció mellett ezzel hiánytalanná vált a modellcsalád kapcsolódási portfoliója.
Lexus LC 500 és LC 500h műszaki adatok (2021. modellév)
Nem valószínű, hogy bárkinek is ecsetelnünk kellene a korai klasszikus, a Toyota Supra mikéntjét, definícióját. Felesleges is, ott a Google, ott a netes archívum – esetlegesen azoknak, akik értetlenül állnának a kérdés előtt. Már anno a sajtóhírek kapcsán is boldogan várakoztunk, telve izgalommal, s most végre itt van, teljes fizikai valójában. Toyota GR Supra teszt.
Formavilág, stílus, karakterisztika: a Toyota GR Supra megfelel mindennek, amely elvárást érdemes támasztani egy ízig-vérig sportautó irányába. Mert ez ténylegesen az, minden porcikájában és molekulájában.
Még akkor is, ha a platform BMW Z4, a motor az M40i-ből származik, a középkonzol, a váltókulissza is egyértelműen a bajorok irányából jött. Alapvetően szinte minden örökölt részlet és összetevő, kivéve a kasznit, ami viszont olyan mértékben sikerült egyedire és tényleg toyotásra, hogy nem is lehetett volna jobbat megálmodni.
Egyébként maga a Toyota GR Supra-koncepció a Toyota gyári versenycsapatának, a Gazoo Racing pátyolgatásával készült el és vált véglegessé. A GR rüvdiítés tehát a Gazoo Racing-et felöli, így egész biztosak lehetünk abban, hogy az autó teljes egészében megfelel minden kívánalomnak – ahogyan erre már az első bekezdésekben is utaltunk konkrétan.
Formák és vonalak, amelyek lenyűgöznek
Formavilág tekintetében minden elfogultság nélkül hibátlan a oyota GR Supra. Persze nyilván észlelhető némi Lexus-áthallás a maga megfelelő szegmenséből, de ez nem baj, a Lexus más célközönségnek szól, még akkor is, ha sportautó-kategóriáról esik szó.
Tradicionális Supra-fazont kapott az orr kialakítása. Hangsúlyos motorházfedél-részletek, előretüremkedő vonalvezetés, mindehhez modern, újkori lámpatest kialakítások, és beömlő-hegyek. Rengeteg van az utóbbiból, és nem csak a frontrészen: itt a lámpaburák alsó vonalait is beömlők képviselik, alattuk pedig maga a hűtőmaszk köszön vissza ilyen formában, és tökéletes harmóniát alkot a középső részre helyezett levegőztetővel.
Oldalról igazán sportkupés a Toyota GR Supra, itt szintén vannak beömlők, az ajtók oldalába integrálva elsősorban, megadva a perfekt kialakítását maguknak a B oszlopoknak is. Persze a sárvédőívek sem maradnak magukra, az első kerekektől egészen a hátsókig permanensen emelkedő ívvonalakkal találkozunk, melyek kitartanak a hosszan elnyújtott C oszlopig. Aztán jöhet a lezárása az egésznek egy masszív légterelő képében, meg persze az egész farkialakítás szellemiségében tükröződve.
Alapvetően minden részletében jellegzetes
Ha nem lenne elég jellegzetesség a Toyota GR Supra orrán, valamint az oldalán, akkor egész biztosan a farrész lesz a nyerő. Amolyan tökéletes elegye az egész GR Supra-jelenségnek: felfelé húzott ívű zárófény-burkolatok, kihangsúlyozott LED-csík sziluettekkel, az előbb említett léterelő harmonikus ívet zár a hátsó felület összes részével. A kétoldali, dupla kipufogó végződések pedig meg erőteljesebb magaslatokba emelik a Toyota GR Supra-t.
S akkor még a 19 colos felnik egyediségéről és szépségéről nem is ejtettünk szót. Maga a mintázat, a tálalás is tökélyre hangolt, az autó megjelenéséhez messzemenően illik. Nincs semmi eltúlozva vagy túlgondolva, az egész összesség olyan, mintha egy AutoCad projektbe bepakolták volna az összes igényelt és szükséges paramétert, nyakonöntve nagymértékben stílus- és dizájnfaktorral, retróigény-követelményekkel, autentikus tálalás-érzettel; majd a computer kidobta volna ezt, így, ahogyan van. Egyébként valószínű. hogy volt ilyen a végkifejlet előtt, de nem bánjuk.
Olyan ez, mint egy klasszikus sportautó. Mert annak is készült
A Toyota GR Supra beltere sportos, minimalista és egyszerű. Sajnos olyannyira, hogy a bizonyos – alapvetően ergonómiai részletekre – már nem nagyon sikerült odafigyelni. Maguk az ülések remekül tartanak, hosszú távon viszont nyilván nem annyira komfortosak, ahogyan a középkonzol (és itt jön az első ergonómiai baki) zavaróan belelóg a sofőr térdterébe, így mindig összehúzott lábakkal kell vezetnünk. Még akkor is, ha nem túl tagbaszakadt a sofőr. Persze értjük: ez egy sportautó, ami szűk, és gyakorlati, hétköznapi használatban egyértelműen nem olyan élhető, mint mondjuk egy SUV vagy egy mezei kombi. De akkor is, ez hiányérzetet kelt, de aki elfogult, az valószínűleg megbocsátja.
Ahogyan a kormánykerék kinézetét is: nagyjából olyan, mintha egy Priusból, vagy egy Corollából ültették volna át a Toyota GR Supra-ba. Hol a sportosság? Hol a stílus? Vagy legalább egy kiegyenesített alsó ívet kapnánk, de nem. Ami egyébként nagyban megkönnyíteni a ki- és beszállást, ami értelemszerűen az autó magassága (vagy inkább alacsonysága miatt) nem egy szimpla feladat.
Bár informatív a Toyota GR Supra középkonzol, amely szervesen kapcsolódik a központi infotainmenthez, valamint a központi műszeregységhez, viszont a dőlésszöge nem túl kézbeeső, a látótérben sincs kifejezetten.
Megszokást igényel, viszonylag rövid ideig tartót, s szerencsére az autó beltere nem annyira terjedelmes, hogy ez nagyobb gondot jelentene. Hasonló ez is a BMW megoldásához, csakúgy, mint a nyolcfokozatú automataváltó egész kulisszája, s maga a váltókar is.
A sorhatos remekül mozgatja a kasznit
Sorhatos turbótöltött benzinmotort kapott a Toyota GR Supra, 2998 köbcenti hengerűrtartalommal, 340 lóerővel (5000-6500 RPM), tekintélyes, 500 Newtonméter forgatónyomaték (1600-4500 RPM) társaságában. Az 1495 kilogrammos gyári üres tömeg (súly-lóerő arány: 4.4 kg/lóerő) is nagymértékben hozzátesz a remek menetteljesítményhez: méréseink alapján sportmódban 4.2 másodperc alatt futotta meg az autó a nulla-százas sprintet, ami egy tizeddel jobb, mint a gyárilag megadott érték. A nyolcgangos automata kitűnő ehhez a hajtáslánchoz, a fel- és visszaváltások hajszálpontosan időben érkeznek mindig, de manuálisan sem vall szégyent szerencsére.
Klasszikusan hátul hajt a Toyota GR Supra, így ténylegesen megvan az a feeling, aminek meg kell lennie egy dinamikusabban vételezett kanyarban; csúsztat, mosolyt csal az arcra, de az elektronika kellőképp – s pont amennyire kell – avatkozik be, és csakis az utolsó pillanatban.
Fogyasztás és összegzés
Természetesen a fogyasztás is alkalmazkodik a teljesítményhez. A Toyota GR Supra tesztjeink során átlagosan 9.7 liter benzint kért 100 kilométerre átlagolva, ez lebontva városi értékre 9.3, míg országúti értékre 5.9 liter lett.
Ami pedig jó hír még pluszban, az a Toyota GR Supra árcédulájára vonatkozik: felextrázva az alapárhoz képest alig 200 ezer forint a különbség, s még így sem éri el a 21 milliót.
A tavaszi esők – bár aranyat érnek, hiszen felüdülést jelentenek a természetnek, és nekünk is – több balesetet okoznak, mint a havas, és jeges utak. Egy egy heves zápor, vagy akár egy szimpla, csendes eső is megváltoztathatja a vezetési körülményeket. Összegyűjtöttünk néhány tippet, hogyan tudunk felkészülni az esős, csúszós utakon való közlekedésre.
Készítsük fel autónkat!
Az autónkat ugyanúgy fel kell készíteni az esős időjárásra, mint télen a havazás okozta változásokra. Három olyan kihagyhatatlan lépés létezik, amelyeket mindenképp meg kell tennünk a biztonságunkért. A legfontosabb természetesen a jó nyári gumiabroncs. Ha megvan a nyári gumi, jöhet az ablaktörlő lapátunk (vagy legalább a gumijának) cseréje. Ugyanis fontos, hogy tökéletesen töröljön, folt, és csíkmentesen. A harmadik fontos pont az ablaktisztító folyadék. Saját érdekünkben töltsük fel mindig, hiszen nincsen annál veszélyesebb, amikor nem tudjuk letörölni az izévédőkről a vizet és a sarat.
Fentiek alapvetően megelőző intézkedések voltak, most pedig nézzük, mi a teendő, ha esőben vezetünk.
Lassítsunk
Azt mondják, hogy kétféle autós létezik: az, aki törte már össze az autóját esőben, és az aki még nem. Mivel esőben jelentősen lecsökken a látótávolságunk, s nehezebben vesszük észre a veszélyeket, ezekből adódóan nehezebb a megállás, a fékezés és fordulás is, ezért lassítsunk. Jusson eszünkbe, hogy amikor esőben városban haladunk, akkor az 50 kilométer/órás sebességet betartva 38-40 méteres (!) lesz a féktávunk, tehát amíg nullára fékezzük az autót. Ha például 35 kilométer/óra tempó körül haladunk, lehet, hogy ledudálnak, de 15 méteren belül meg tudunk majd állni. Ez életet menthet!
Minden fényt felkapcsolni, ablaktörlőt bekapcsolni
Az idősebbek még emlékezhetnek a macskára, és a kutyára, akik KRESZ-t oktattak (Stop! Közlekedj okosan), és már 30-40 éve azt sulykolták, hogy a „látni és látszani” elv nagyon fontos. Esős időben nem csak az a fontos, hogy lássunk rendesen, hanem, az is hogy minket is lássanak. Ezért mindent meg kell tennünk! Gondoljunk arra a gyalogosra, aki a szakadó esőben, rossz látási körülmények között épp át akar menni az úton: ideális esetben mindkét fél látja egymást, de ha netán nem is vennénk észre, akkor legalább neki kell minket észrevennie, ezért kapcsoljunk lámpákat. Ugyanez természetesen a többi autósra is vonatkozik.
Nem mindig majmolás az utánzás
Esőben meg kell mutatnunk azt, mennyire előrelátók vagyunk, és be kell tartanunk néhány fura szabályt. Azt tudjuk, hogy nagyobb követési távolságra lesz szükségünk, de azt vajon tudjuk, miért értemes utánozni az előttünk levő vezetési stílusát? Azért, mert ő hamarabb látja azt, amit mi még nem látunk: ha beljebb húzódik, akkor lehetséges, hogy egy biciklist és/vagy kátyút kerül ki, tegyük meg mi is; kövessük őt (nyilván észszerű keretek között). De az utánzás most azért is célravezető, mert ha az ő nyomvonalán megyünk, ő már kispriccelte onnan a vizet, és abban a keréksávban szárazabb lesz az út.
Felkélszülve mindenre
Van kedvünk kísérletezni? Rendben, akkor vegyünk a kezünkbe 4 szelet kenyeret. Tegyük le a konyha közepére, úgy mintha az lenne az autód 4 kereke. Most menjünk pár lépést hátra, és gondoljunk abba bele, hogy az autónk egy adott pillanatban ezen a 4 (kenyérnyi) folton érintkezik az úttal.
Ha ez nem elég ok arra, hogy egy életre eldöntsük, hogy az esőben mindig mindenre fel fogunk készülni, akkor gondoljuk mindezt tovább: a 4 kenyérnyi rész felfekszik egy víztócsára, és megcsúszik az autónk. Döbbenetesen meleg pillanatokat tud okozni akár egy tócsa is. Ilyenkor egyébként az a helyes, ha nem pánikolunk, várjuk, merre megy a kocsi, és amint lehet (érezni fogjuk) azonnal beleavatkozunk, korrigálunk. Addig semmi értelme, a kocsi a víz felszínén csúszik, lényegében mindegy, mit teszünk.
Átgondoltan használjuk a technikát!
A mai autók már rengeteg technikai megoldással segítik a vezetést. A sebességtartó automatika, az adaptív sebességtartás, a sávtartó asszisztens, vagy akár az ütközést megelőző rendszer hamis irányítási érzetet adhat, és ha túlzottan rábízzuk magunkat, lehet, hogy épp ez okoz majd gondot. Okosan kell használod ezeket a technikai segítségeket, semmiképpen nem szabad rábíznunk magunkat teljesen!
Szakszerű problémamegoldás (teljes körű autószerviz, karosszériamunkák): Classic Vehicle Hungary
Mint ahogyan előző kapcsolódó cikkünkben vázoltuk is, a 97-es W140 S420 Mercedes projektautónk összesen három darab, az utaskabin tiszta levegőjéért felelős szűrővel lett felszerelve. A pollenszűrő cseréje viszonylag egyszerűen zajlott, most következzen az utastér levegőkeringett szűrőbetétjének cseréje.
Itt már kicsit nehezebb a feladat. A levegőkeringett szűrőház a vezető melletti utasoldali lábterének felső felületén található, egy kisebb doboz formájában. A tartó, azaz maga a szűrőház összesen kettő műanyag patenttel csatlakozik a kerethez, valamint kettő csúsztatható zsanért is hordoz.
A szűrőház, illetve maga a szűrőbetét kiszedéséhez két tompavégű csavarhúzóra lesz szükség. Ezeket a kettő patenthez tartozó mélyedésekbe süllysztjük, majd igen enyhe nyomással kipattintjuk – akár egyszerre a kettőt – helyükről.
Így le is nyílik a szűrőház, viszont tartja az egészet a hátsó kettő csúsztatható zsanér. A szűrőházat enyhén megemelve szedhetjük ki a helyéről.
Ismét beigazolódott sejtésünk, miszerint nagyon szennyezett lesz a levegőkeringető szűrőbetét, jöhetett is nyomban a porszívózás. Jelen esetben nem láttuk szükségességét a teljes cserének, hiszen ez a betét mosható, fertőtleníthető. Ugyanakkor az anyaga kifejezetten elasztikus, viszont szakadásra hajlamos. Így mi kézi tisztítást alkalmaztunk, ehhez a porszívózás után a Loctite 731335 klímafertőtlenítő spray-t használtuk. Persze egy alapos mosást is eszközöltünk, majd a száradás után ismét egy kevés Loctite-tiszítás következett.
Természetesen a szűrőház visszaszerelése a fent leírtak fordítottjaként működik. Nehézséget viszont okozhat az, hogy a csúszózsanérok visszapozícionálása türelmet igénylő feladat.
A Mazda 100. éves évfordulója mellett a vállalat egy új díjnak is örülhet: a Mazda3 kapta a Világ Év Autódizájnja címet 2020-ban, a World Car Awards (WCA) által szervezett verseny egyik speciális kategóriájában. A Mazda3 a második Mazda modell, amit ezzel tüntetnek ki, 2016-ban az MX-5 szerezte meg ugyanezt.
„Mielőtt átvesszük ezt a díjat, a Mazda Motor Corporation szeretné együttérzését kifejezni azok felé, akik megbetegedtek, vagy a frontvonalban harcolnak a koronavírussal szemben” – mondta Akira Marumoto, a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója. „Nagy megtiszteltetés pont a 100 éves évfordulónk évében átvenni ezt a díjat. Továbbra is olyan autókat gyártunk vásárlóinknak, melyek termék, dizájn, technológia és élmény szempontjából egyedülállóak.”
A Mazda aktuális termékválasztékának díjnyertes stílusa mögött a 2010-ben bemutatott KODO dizájn filozófia a hajtóerő, ezért lehetséges, hogy az autó vonalai életre kelnek, álló helyzetben is energiát, dinamikus mozgást tükröznek.
A 2019-ben bemutatott Mazda3 volt az első, újgenerációs modell, mely a vállalat legfrissebb KODO-megközelítését hordozta. A Mazda3 esetében a minimalista, „a kevesebb több” elvet alkalmazták, ehhez a japán esztétika, hagyományok egyszerűségét és a tárgyak közötti tér szépségét hívták segítségül.
A Mazda3 végső formája több száz órás agyag-modellezés és festési kísérletezés során alakult ki. Ezért látjuk úgy, hogy az autó igazi formáját a fény/árnyék játéka adja, ezáltal lesz megjelenése merész, ugyanakkor megnyugtató és élettel teli. Egy ilyen forma létrehozása – amely egyszerűen szép – nagyon sok időt, fegyelmet és precizitást igényel. De elengedhetetlen, ha olyan autókat szeretnénk gyártani, amelyek évtizedekkel később is művészi értéket képviselnek.
A Világ Év Autója díjat 25 ország 86 autós újságírója ítéli oda minden évben, s a Mazda ezen a megmérettetésen többször is sikeresen szerepelt. A Mazda3 Világ Év Autódizájnja díja olyan elismeréseket követett, mint a Red Dot: Best of the Best 2019-ben, vagy a Világ Év Női autója tavaly, vagy az Év kisméretű kompaktja 2020-ban az Egyesült Királyságban.
A koronavírus a kétkerekű versenysportok élvonalát is sújtja: a motorkerékpárok leparkoltak és egyelőre megjósolni sem lehet, mikor gurulhatnak ismét. A BMW Motorrad két pilótája, a brit Tom Sykes és az ír Eugene Laverty otthonában tölti a várakozás heteit, de ez közel sem jelenti azt, hogy unatkoznak. Édesapaként Tom Sykes minden idejét a lányaival tölti, miközben Eugene Laverty régi kedvteléseinek hódol és újabbnál újabb ismereteket sajátít el.
„Maradj otthon!“ – Tom Sykes és Eugene Laverty is így tett, még mielőtt a kormány kötelezővé tette volna az otthon maradást. „Furcsa egy helyzet ez. Feleségemmel, Pippával már a kormányrendelet előtt úgy döntöttünk, hogy bezárkózunk és otthon várjuk meg, amíg a veszélyhelyzet elmúlik” – fogalmaz Eugene Laverty, aki Portugáliában, Portimão versenypályájától nem messze lakik. „Mindenki számára nehéz idők ezek. Mindenki kiveszi a részét a vírus elleni küzdelemből, ki így, ki úgy. A legjobb, amit tehetünk, hogy otthon maradunk és bízunk benne, hogy minél előbb túljutunk ezen az egészen” – teszi hozzá Tom Sykes.
Idény közben a WorldSBK versenyzői rengeteget vannak úton, így a kétgyerekes Tom Sykes kihasználja az időt és a kényszerszünet minden percét lányai társaságában tölti a nagy-britanniai Leamington Spa-béli otthonukban. Rokonaikkal telefonon tartják a kapcsolatot. „Rendkívül szerencsés vagyok, hiszen fiatalkorom óta az volt az egyik legnagyobb célom, hogy egy szép otthont teremtsek a családomnak. Hogy sikerült, most minden eddiginél inkább megköszönöm a csillagoknak” – meséli a brit pilóta, aki szerint a kényszerszünet általánosságban nem sok mindent változtatott az otthon töltött idején. Házát hatalmas kert övezi, ahol jó idő esetén gyermekeivel játszik egész nap.
„Felállítottunk pár dolgot a kertben, többek között egy nagy trambulint is, amit nagyon imádunk. Szerencsések vagyunk, amiért mostanában jó idő van, ebben a kora-nyári időben pedig szinte az egész napot kint töltjük. A lányaim nagyon szeretnek táncolni, így építettem nekik egy fából készült kis kerti színpadot és sokszor bekapcsolom nekik a kinti zenét. Amikor táncolnak, azt nem csak ők, de én is nagyon élvezem” – így Sykes, aki hidegebb időben a házban is feltalálja magát gyermekeivel. „Festünk, kézműveskedünk, filmeket nézünk és kényeztetjük magunkat. Teljesen normális hétköznapokat élünk, azzal a különbséggel, hogy a lányok nem járnak iskolába” – mondja a versenyző, aki az elmúlt hetekben tanárrá is előlépett lányai szemében, hiszen nagyon sokat segít nekik a házi feladatban.
A kert és a nappali mellett Tom Sykes a konyhában is sok időt tölt. „Eddig is rendszeresen főztem, de az utóbbi hetekben már-már művészi szintre emeltem a főzőtudományomat” – meséli nevetve. „Folyamatosan jár az agyam a jobbnál jobb ételeken. A hűtőnk tele van friss ételekkel, így ha felmerül egy-egy újabb ötlet, gyorsan tovább is gondoljuk azt mindenféle különleges összetevővel” – fogalmaz Tom Sykes, aki igazi mesteremberként minden ház körüli munkát is saját kezűleg végez el.
Gitár, nyelvtanulás és elsősegély-tanfolyam
Eközben Eugene Laverty sem unatkozik Portugáliában. A kényszerszünet kezdetén egyik első dolga volt beszerezni néhány 1000-darabos puzzle-t, amelyek közül az elsőt már ki is rakta. Emellett online gitárórákat is vesz. „Közeledik a nyár, a WorldSBK versenyhétvégéit pedig mindenképpen meg kell töltenünk hangzással. A belépés ingyenes, és még füldugót is adok” – kezdi nevetve Laverty, aki régóta tanulja a portugál nyelvet, de mostantól napi órákat is vesz. „A zene és a nyelvtanulás két olyan dolog, amelyekkel szívesen foglalkoznék többet, és most van is rá időm. Az elmének is jót tesznek” – teszi hozzá.
Feleségével, Pippával a napokban egy online elsősegély-tanfolyamot is elkezdtek. Megtanulják, hogy mi a teendő például légzéskimaradás, szívroham és vérzés esetén, szív-és tüdőmasszázst tanulnak, illetve elsajátítják a stabil oldalfektetés praktikáit is. „Fontos alapok ezek, amelyek életeket menthetnek” – fogalmaz a kétkerekű pilóta, aki emellett az online térben is aktív. Rajongóit többek között saját podcastjaival szórakoztatja, amelyeket most otthonában vesz fel. A közösségi média adta lehetőségeket kiaknázva ráadásul különböző kihívásokkal is teszteli versenytársait, a puzzle-től kezdve egészen a fitnesz-feladatokig.
És ha már fitnesz: a rendszeres testedzés mindkét pilóta számára rendkívül fontos, így naponta több órát töltenek mozgással. Profi versenyzőként minden nap készen kell állniuk az idény folytatására, amely tökéletes fizikai erőnlétet igényel. Tom Sykes számára semmi nem változott e tekintetben. „2011 óta otthon edzek. Mindig is terveztem, hogy átállok az otthoni edzésre, főként azért, mert sok időt spórolok meg és senkitől nem függ a programom. Szerencsés vagyok, amiért van egy teljesen felszerelt, saját edzőtermem. Ennek köszönhetően folyamatosan formában vagyok. Az egyetlen, amit most nem csinálok, az a szabadtéri kerékpározás” – fogalmaz Sykes.
Eugene Laverty egy időre most szintén félretette egyik kedvenc hobbiját, a szabadtéri kerékpározást. „Mehetnék kerékpározni, de az az igazság, hogy évente százezer kerékpáros baleset történik és egy ilyen esetben nem szeretném az egészségügyet pluszban terhelni” – mondja Laverty, aki stabil állványra helyezte kerékpárját és otthonában edz. Miközben több órát teker naponta, régi versenybeszámolókat és szezon-összefoglalókat néz. Erőnlétét mindezek mellett fitneszgépek segítségével tartja fenn. „Hiányzik a motorkerékpárom. De a vágyakozással töltött napok gondolatban felpörgetnek, így még inkább készen állok majd, amikor folytatódik az idény” – teszi hozzá.
A Ford megerősítette, hogy a legtöbb európai üzemében folyó jármű- és motorgyártás ideiglenes felfüggesztése várhatóan legalább május 4-ig tart majd.
A bejelentést egy korábbi közlemény előzte meg, amelyben a vállalat arról tájékoztatott, hogy március 19-től több hétre ideiglenesen felfüggeszti a gyártást a Ford legfontosabb kontinentális európai üzemeiben (Saarlouis és Köln, Németország; Valencia, Spanyolország; és Krajova, Románia), valamint március 23-tól leállítja a termelést az Egyesült Királyságban a Bridgend és a Dagenham motorgyárakban. Ugyanakkor a vállalat legalább április 27-ig ideiglenesen felfüggeszti a Valenciában folytatott tevékenységét.
“Fontos, hogy munkatársainkat a lehető legegyértelműbben tájékoztassuk arról, meddig áll majd fenn a jelenlegi helyzet,” nyilatkozta Stuart Rowley, a Ford Európa elnöke. “Reméljük, hogy a következő hónapban javul majd a helyzet; ám a munka újrakezdésével kapcsolatos terveink továbbra is a mindenkori feltételektől és az adott országok kormányainak rendelkezéseitől függnek.”
A Fordnak a gyártás újraindításáról szóló terveit jelentős mértékben befolyásolják a következő hetek járványügyi eseményei, az adott időben érvényes országos szintű korlátozások, a beszállítók rendelkezésre állása és a márkakereskedői hálózat működésének lehetőségei. A vállalat ‘vissza a munkához’ terve a dolgozók védelme érdekében minden körülményt figyelembe vesz, így az emberek számára javasolt fizikai távolságtartást biztosító intézkedéseket, valamint egyéb munka- és egészségvédelmi és biztonsági protokollokat is.
A termelési tevékenységeket biztosító munkatársak, illetve azok számára, akik továbbra is fontos szerepet töltenek be a gyártással nem foglalkozó létesítményekben és távolról végzik a munkájukat, továbbra is fennmarad a jelenleg fennálló munkarend.
Ugyanakkor a Ford és dolgozói számos olyan kezdeményezésben vesznek részt Európa-szerte, amelyek a koronavírus (COVID19) terjedésének fékezését szolgálják, támogatva az országos szintű projekteket és a közösséget segítő tevékenységeket. Ezek a kezdeményezések számos területet ölelnek fel: az orvosi berendezések, például arcmaszkok és lélegeztető gépek gyártásától kezdve az egészségügyi dolgozóknak szánt tábori ágyak biztosításán át egészen a járművek adományozásáig a létfontosságú orvosi szolgáltatások céljára, vagy éppen élelmiszer fuvarozására és sürgősségi szállításra.
A vállalat számos nonprofit és civil szervezettel működik együtt, egész Európában segítséget nyújtva a helyi közösségeknek. A Ford Alapítvány ezen a héten ismertette új globális kezdeményezését, aminek révén a Ford munkatársai támogathatják hat európai ország jótékonysági szervezeteit.
A gyártás ideiglenes felfüggesztése mellett jelenleg a Ford legtöbb egyéb tevékenysége is szünetel Európa-szerte, kivéve azt a néhányat, amelyek létfontosságúak az üzletmenet folyamatosságának biztosításához.
A gyártás újraindításáról szóló tervekről további információk közlése a tervek megerősítése után várható.
Az idei, 2025-ös Dagonya Extrém Off-Road Fesztivál tragikus fordulatot vett pénteken, amikor két súlyos baleset is történt a Nógrád vármegyei Bér határában zajló eseményen....