Főoldal Blog Oldal: 172

2020 a változások éve az Opel életében, de 2019 is bővelkedett a történésekben

Kettő évvel azután, hogy a PSA Csoport megvette az Opelt az amerikai General Motorstól,  radikális változások történtek a német márka portfóliójában. Kezdettől fogva világos volt, hogy a GM eredetű modellek idővel kikopnak a választékból és átadják a helyüket a PSA platformon készülő újdonságoknak és ebben a folymatban a tavalyi év már komoly változásokat hozott.

Az év második felében elköszönt a Mokka, a – magyar szempontból különösen fontos – Astra szedán, és nincs már a kínálatban az eredeti Zafira, ahogy az ADM és a Cascada sem. Ugyanakkor tavaly  – igaz csak az év végén – elindult az igazi változás az új Corsa megjelenésével.

„A tavalyi évben komoly sikerként könyveljük el, hogy szinten tudtuk tartani eladásainkat, bár így nem tudtunk a piaccal együtt növekedni, ami érződik a piaci részesedésünkben is” – mondta Bakai Gergely, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója. Hozzátette: „ Az elköszönő ötödik generációs Corsa szegmensében második lett és a két Astra együttesen ugyanígy szerepelt a kategóriájában, de a szedánból már közel ezer darabbal kevesebb jutott a piacra, mint egy évvel korábban és a sikeres Mokkából is hiányzott több száz.  Ha csak ebből a két kifutó modellből lett volna elég, az plusz 1.300 Opel eladást jelentett volna, ami az eladási rangsorban a harmadik helyre lett volna elég. A modelpaletta változása ugyanakkor korszerűbb, kisebb károsanyag kibocsájtású Opelek megjelenését hozta és hozza az idei évben is, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a januártól életbe lépett szigorú európai környezetvédelmi szabályozásnak a márka meg tudjon felelni.”

2020 az elektrifikáció, az emisszió csökkentés és Opeles újdonságok jegyében indul. Az első Magyarországon is még az első negyedévben bemutatkozó újdonság a Grandland X Hybrid4, azaz az elektromos négykerékhajtást is tudó plug-in-hibrid változat. Az első negyedév végén megjelenik itthon az Corsa-e, a teljesen elektromos hajtású kisautó és a többi idei újdonság is – egy kivétellel – az elektromos hajtásról (is) szól. A sokat emlegetett Mokka utód teljesen elektromos és hagyományos meghajtással jelentkezik az év vége felé. Ugyancsak „e” változatban is piacra kerül a Vivaro illetve a Zafira Life. A Brüsszeli nemzetközi autószalonon a múlt héten volt a világpremierje az Opel új zászlós hajójának, a megújuló Insigniának – mindjárt 230 lóerős, kétliteres benzinmotorral, négykerék hajtással és 9 fokozatú automata váltóval. A megújult Insignia az év közepére várható.

A változásokból az Opel szentgotthárdi gyára sem maradt ki, ahol közel egyéves előkészület után  január 9-én megkezdődött a PSA csoport PureTech háromhengeres turbo benzinmotorjának a sorozatgyártása. A kezdeti kapacitás évi 350 ezer darab. Az új szentgotthárdi projekt beindítása összhangban van a növekvő piaci igényekkel, amelyek jelentős részben abból erednek, hogy az új Opel/Vauxhall modellek PSA platformokra és technológiákra épülnek. A rendkívül hatékony, négyszeres „Év Motorja” győztes motorcsalád is hozzájárul a CO2 kibocsájtás csökkentéséhez, az előző generációhoz képest a PureTech benzinmotorok fogyasztása 4%-al kevesebb. Az Opel Szentgotthárd üzemét – amely több, mint 27 éves múltra tekint vissza – 38 millió euros beruházással átalakították az új motorok gyártásához. Az átalakítást túlnyomó részt a gyár saját embereivel és erőforrásaival oldották meg, ráadásul úgy, hogy közben ott készültek a korábbi motorvariánsok is.

A Lexus immár 6 éve dönt értékesítési rekordot Európában

A Lexus 87206 új járművet értékesített 2019-ben Európában, ami új rekordot jelent: a környezetbarát japán luxusautógyártó ugyanis ezzel 14%-al több új autót adott el a kontinensen mint az előző évben, így az egyik leggyorsabban növekvő autómárka volt a régióban.

Mindez komoly eredmény a kontinens luxusautó piacának zöldülése szempontjából, az európai értékesítéseit alig hat év leforgása alatt több, mint kétszeresére növelő Lexus nyugat-európai* értékesítésének ugyanis több, mint 96%-át tették ki a városi forgalomban akár 80%-ban is tisztán elektromos üzemmódban közlekedő öntöltő hibrid elektromos modellek.

87206 jármű eladásával a Lexus új értékesítési rekordot állított fel 2019-ben, és immár zsinórban hatodik éve könyvelhet el folyamatos növekedést. Ez a teljesítmény 14%-al múlja felül a 2018-as eredményt, így a Lexus a régió egyik leggyorsabban gyarapodó autómárkájának számít.

A Lexus két fontos új modellel nyitott 2019-ben: az egyik az UX volt, amivel a márka belépett a kompakt méretű luxus crossoverek piacára, a másik autó pedig az új generációs ES üzleti szedán, aminek forgalmazása egyben az ES-sorozat nyugat-európai bevezetését is jelentette.

Mindkét modell remekül teljesített. 20.943 darabos eladásával az UX 5%-os részesedést szerzett a prémium szegmensben: ez a legmagasabb érték, amit bármelyik Lexus-modell az európai piacon produkált. Az ES eladása több mint háromszorosára növekedett, elérve a 238%-os növekedési értéket, ami elsősorban a jó nyugat-európai fogadtatásnak (4.292 db) volt köszönhető, illetve annak, hogy a modell megerősítette jelenlétét a keleti piacokon (2.317 db, +33%).

Szintén fontos esemény volt az új RX októberi bevezetése is, ami 23%-al magasabb értékesítést jelentett a luxus-SUV számára 2019 utolsó negyedévében. Az NX közepes méretű crossover tavaly is a legkelendőbb modellnek bizonyult 24.309 darabos eladással, hatásosan hozzájárulva ahhoz, hogy a Lexus crossover- és SUV-értékesítése 26%-aé 69.449 darabra nőtt. 2000 óta több mint félmillió Lexus SUV talált gazdára Európában.

A világ legzöldebb luxusautógyártójaként ismert Lexus ráadásul rekordnak számító 58.149 darab öntöltő hibrid elektromos autót értékesített 2019-ben Európában, amivel a márka vezető szereplőnek számít a prémium piac elektromos hajtásláncokra való átállításában. Az öntöltő hibridek a vállalat nyugat-európai eladásainak 96%-át tették ki. Idén a Lexus bemutatja első akkumulátoros elektromos (BEV) autóját, az UX 300e modellt.

A következő években tovább nő majd a Lexus elektromos modellpalettája, amelyben megjelenik a plug-in hibrid technológia és egy új, kifejezetten BEV modellekhez tervezett padlólemez is. Ugyancsak a 2020-as év újdonsága, hogy az LC kupé mellett kapható lesz a régóta várt LC kabrió is. A két autó tökéletesen testesíti meg a teljes Lexus-kínálat szellemiségét, olyan gyönyörű stílust és lelkesítő vezetési élményt kínálva, ami egyszerre hat az autósok minden érzékére.

Itt a Fiat 500 és Fiat Panda Hybrid

A Fiat 500 és a Fiat Panda – a városi autók műfajának koronázatlan királyai – kategóriájukban elsőként kapják meg az FCA-csoport új mild hibrid hajtástechnológiáját. Az új 500 és Panda Hybrid modellek 2020 februárjában, illetve márciusában lépnek piacra, hogy ismét forradalmasítsák a városi közlekedést, bárki számára elérhetővé téve a hibrid technológiát, és új mércét állítva az európai piacon. 

Az új 500 és Panda Hybrid modellek takarékos, kompakt, könnyű és megfizethető hibrid megoldást kínálnak. Ilyenformán kiváló városi járművek, összhangban a Fiat szemléletével. A Fiat immár 120 éve tölt be technológiai úttörő szerepet az autóiparban innovatív mobilitási megoldásaival – amelyek mostantól maximálisan fenntarthatóak is.

A 2020. év új mérföldkőként vonul be a Fiat márka történelemkönyvébe. A Fiat 500 és Panda modellek új, hibrid változatainak bevezetésével megkezdődik a márka villamosítása, amely az új 500-as torinói gyártásának megindításával folytatódik. Ez a modell tisztán elektromos hajtású lesz, és ezért kulcsszerepet tölt be az FCA-csoport e-mobilitási stratégiájában. 2020-ban a csoport számos termékkel és szolgáltatással nyújt ügyfeleinek teljes körű, fenntartható mobilitási élményt.

Ezen túlmenően a két ikonikus, egymást kölcsönösen kiegészítő Fiat modell, az 500 és a Panda fennállásuk során először közös limitált kiadásban lesznek elérhetők: az exkluzív “Launch Edition” az új benzines mild hibrid hajtásláncot vezeti be a piacra, amely a csoport legújabb háromhengeres, egyliteres, 70 lóerős (51 kW) benzinmotorját kombinálja 12 voltos szíjhajtású integrált indítómotor / generátorral (BSG) és lítium akkumulátorral. A 69 lóerős, 1,2 literes Fire motorral szerelt modellhez képest a mild hibrid verzió átlagosan 20 – a Panda Cross esetében 30 – százalékkal mérsékli a CO2-kibocsátást, a motorteljesítmény és a menetdinamika csökkenése nélkül. A rendszer a BSG villanymotornak köszönhetően rendkívüli menetkomfortot biztosít, mivel az csendesen és rezgésmentesen indítja újra a belső égésű motort stop&start üzemben. Az ügyfelek a hibrid gépkocsikkal járó, helyi jogszabályoktól függő összes előnyt is élvezhetik – a hajtáslánc például teljesíti az Euro 6D norma előírásait -, a belvárosokba történő szabad behajtástól kezdve az olcsóbb parkoláson át az adókedvezményekig. 

A különkiadás felismerhető a hátsó részen feltüntetett “Hybrid” logóról, valamint a középkonzolt díszítő stilizált, két harmatcseppből megformált ‘H’ emblémáról. A harmat – a hajnal, és ezáltal a megújulás, az új korszak jelképe – ihlette az új, exkluzív “Seaqual zöld” fényezést is, amely tökéletesen illik mindkét modellhez, valamint a természetközeliség és az innováció koncepciójához. 

Az utastérben is testet ölt az egész projektet jellemző fenntarthatóság: a különleges üléskárpit tökéletesen harmonizál az FCA Mild Hybrid technológiájával és a Fiat Panda / 500 modellpáros innovatív szellemiségével. A Launch Edition ülései az autóiparban elsőként részben SEAQUAL® fonalból készült kárpit borítja. A SEAQUAL INITIATIVE kezdeményezés keretében készült, speciális anyag újrahasznosított – 10 százalékban a tengerből, 90 százalékban a szárazföldről származó – műanyagból készült.  A SEAQUAL® fonal gyártása során a tengerekben összegyűjtött műanyag hulladékból polietilén-tereftalát szemcséket készítenek.  Ezekből a szemcsékből állítják elő a fonalat, abból pedig a szövetet. A szövés fázisában a tengeri eredetű poliésztert egyéb környezetbarát, természetes, újrahasznosított vagy visszanyert nyersanyagokkal elegyítik. A zöld folyamatot a festés, majd a víz- és energiatakarékos, ezért környezetbarát végső kidolgozás zárja le. 

A Fiat a SEAQUAL INITIATIVE kezdeményezéssel együttműködve támogatja az óceánok megtisztítását, és a szennyezés elleni fellépést. Az új Fiat 500 és Panda Hybrid Launch Edition limitált kiadású modellek ezért minden szempontból kielégítik azon vásárlók elvárásait, akiket legalább annyira foglalkoztatnak az esztétikai, mint a környezetvédelmi kérdések, az üzemanyag-fogyasztástól a káros anyagok kibocsátásáig.

A Fiat 500 és Panda a Fiat ikonikus testvérmodellei, amelyek Európában a városi közlekedés jelképének számítanak: a két típusból mintegy 400 ezer példány talál gazdára évente. Most, a mild hibrid technológia bevezetésével az 500 és a Panda egyaránt jelentős mértékben hozzájárulhat a városi közlekedés fenntarthatóbbá tételéhez.

Az 500 és a Panda Hybrid Launch Edition kivitelei már Európa-szerte megrendelhetők a Fiat márkakereskedőknél. A különkiadás első példányait 2020 első negyedévében vehetik át az ügyfelek.

Így működik az FCA Mild Hybrid technológia 

A legendás (több mint 30 millió példányban készült) Fire benzinmotor hagyatékából építkező, új benzinmotoros mild hibrid hajtáslánc 1,0 literes, háromhengeres benzinmotorja 6000/perc fordulatszámon 70 LE (51 kW) csúcsteljesítményre képes, legnagyobb forgatónyomatéka 92 Nm 3500/percnél. Az erőforrás hengerenként kétszelepes hengerfejet, egy felül fekvő vezérműtengelyt, vezérműláncot és fokozatmentesen változó szelepvezérlést kapott. 

A kompakt égésteret, fokozott örvénylésű szívórendszert, valamint külső kipufogógáz-visszavezetést (EGR) alkalmazó rendszer említésre méltóan magas sűrítési viszonyt (12:1), és ebből adódóan kiváló termikus hatásfokot biztosít. A Teksid vállalattal közösen kifejlesztett forgattyúház nagy nyomáson öntött alumínium ötvözetből, a perselyek pedig öntöttvasból készültek. Így a motor gyorsabban beindul, teljes tömege pedig mindössze 77 kg. Ezen túlmenően az 1,24 furat/löket arány és a 10 mm-es eltolással szerelt hajtókar csökkenti a súrlódást, és ezáltal a lehető legjobb hatásfokot eredményezi.

A BSG rendszert közvetlenül a motorra szerelték, azt a segédrendszereket is hajtó ékszíj működteti. A rendszer fékezés és lassítás során képes visszanyerni a felszabaduló energiát, amit a 11 Ah kapacitású lítium akkumulátorban tárol, hogy aztán ennek segítségével (3600W csúcsteljesítménnyel) indítsa újra a motort start-stop üzemben, illetve besegítsen a motornak a gyorsítások során. 

A technológia alkalmazása révén a rendszer már akár 30 km/óra alatti sebességnél leállíthatja a belső égésű motort. Ehhez a vezetőnek csupán üresbe kell tennie a sebességváltót (a hibrid rendszer működéséről tájékoztató műszerfalon megjelenik egy erre vonatkozó felkérés.) “Vitorlázó” üzemmódban a lítium akkumulátor táplálja az összes fogyasztót és rendszert, így a vezető továbbra is teljes mértékben uralhatja a gépkocsit.

A legújabb Panda és 500 Hybrid Launch Edition modellekben a mild hibrid erőforráshoz egy újszerű, hatfokozatú C514 típusú, továbbfejlesztett manuális sebességváltó (keresztben beépített sebességváltó, elsőkerék-hajtás) csatlakozik. Ennek kialakítása a minél jobb manőverezhetőséget és fokozott takarékosságot szolgálja, az új fejlesztésű, csekély súrlódású csapágyaktól és perselyektől kezdve a különleges, nagy hatásfokú kenőanyagon át a most először alkalmazott hatodik sebességfokozatig, amely országúton és autópályán segít mérsékelni az üzemanyag-fogyasztást. A mérnökök az erőátvitel felfüggesztésének kialakítása során a kényelmi szempontokat is figyelembe vették. Végezetül az új rendszer lehetővé tette, hogy a hajtásláncot 45 mm-rel mélyebben építsék be: az ebből adódó, alacsonyabb tömegközéppontnak köszönhetően az autó kedvezőbb menettulajdonságokkal rendelkezik.

Az új FireFly motorcsalád olyan méretcsökkentett benzinmotorokból áll, amelyek kedvező üzemanyag-fogyasztást és etalonnak számító teljesítményt kínálnak, a legkülönfélébb felhasználási területeken. Az új motorok felépítése szavatolja a kiváló hatásfokot, a modularitást, a nagymértékben egységesített alkatrészeket és gyártási folyamatot, a rugalmasságot, valamint a későbbi továbbfejlesztések előre megteremtett lehetőségét.

Fiat 500 és Panda 

Az új Hybrid Launch Edition újfent reflektorfénybe helyezi a Fiat folyamatosan megújuló, időtlen formavilágú, ikonikus modellpárosát. A két autó tökéletesen egészíti ki egymást a városi autók szegmensében, ahol a Fiat 500 az “emocionális”, a Panda pedig a “funkcionális” oldalát testesíti meg ugyanannak az ideálnak. 

A Fiat 500 az olasz találékonyság egyik legnagyszerűbb példája, amely generációk óta képes lenyűgözni a vásárlókat. Az eredetileg 1957-ben bemutatott, majd 2007-ben újjászületett, ikonikus Fiat 500-nak köszönhetően indult be az európai mobilitás az 1960-as években, majd a XXI. század első évtizedében ugyanez a típus a stílus és a technológiai innováció korábban soha nem tapasztalt kombinációját kínálva teljeséggel forradalmasította a városi autók szegmensét. 

Most pedig az 500 Hybrid Launch Edition megjelenésével a modell továbbra is kulcsszerepet játszik a városi közlekedésben, ahol tavaly, pályafutása tizenegyedik évében minden korábbinál nagyobb számban, mintegy 194 ezer példányban talált gazdára. A siker egyik fontos összetevője a limitált szériák hosszú sorozata, amelyből az elmúlt években több mint harminc született, lehetővé téve, hogy a városi autók számára korábban elérhetetlen piaci területeket is meghódítson a modell. Most itt az ideje, hogy az 500 Hybrid Launch Edition folytassa a harmadik évezred jövőbeli városi mobilitása felé vezető, technológiai utazást.  

Nem kevésbé lenyűgöző a Fiat Panda története. A Panda több mint negyven éve testesít meg egy különleges  kapcsolatot az automobil és gazdája között. A modell népszerűsége számos tényezőre vezethető vissza, a kompakt külső méretektől kezdve a rugalmasan átrendezhető, tágas belső térig, és a számtalan lehetséges színkombinációig. A mai napig több mint 7,5 millió ügyfelet győzött meg az egyszerűség és a vonzerő ezen semmihez sem fogható kombinációja, a Fiat márka jellemzőit tökéletesen megtestesítő modell. 

Ez volt például a világ első összkerékhajtású városi autója (1983), az első városi autó, amely elnyerte a nagy becsben tartott “Év Autója” címet (2004), és az első városi autó, amely még ugyanabban az évben feljutott a Csomolungma 5200 méteres tengerszint feletti magasságon fekvő alaptáborába. A rekordok hosszú sora 2006-ban folytatódott, amikor a Fiat Panda az első nagyszériás metánüzemű városi autóként írta be magát a történelemkönyvekbe. Később, 2013-ban pedig kategóriájában elsőként kínált autonóm vészfékrendszert. Ma pedig a Panda Hybrid Launch Edition készen áll arra, hogy ismét forradalmasítsa a városi közlekedést, kielégítve a Panda-barátok globális közösségének megújult, egyre nagyobb környezetvédelmi tudatosságról tanúskodó igényeit. 

A SEAQUAL INITIATIVE

A SEAQUAL INITIATIVE egy egyedülálló együttműködési platform, amely legfőbb feladatának tekinti a műanyag szennyezés felszámolását, valamint hogy hozzásegítse a helyi közösségeket az úgynevezett körkörös gazdaságra történő átállításhoz. A SEAQUAL INITIATIVE kezdeményezés iparági szereplők, non-profit szervezetek, halászok, közösségek, valamint helyi és nemzeti hatóságok közötti együttműködés kialakításával és gondozásával igyekszik megteremteni a tengeri hulladékot értékes nyersanyaggá átminősítő infrastruktúrát. A kezdeményezés célja, hogy az újrahasznosított tengeri műanyag hulladékból készült, nyomon követhető és tanúsított SEAQUAL® fonalból készült, kiváló minőségű, fenntartható termékek kifejlesztésével hozzájáruljon az óceánok műanyag hulladéktól való megszabadításához. Az újrahasznosított tengeri műanyag hulladékból készült termékek választásával a fogyasztók tudatosan hozzájárulhatnak a műanyag szennyezés felszámolásához. A SEAQUAL INITIATIVE támogatását a Fiat is részévé válik annak a nemzetközi közösségnek, amely a tengerek megtisztítására, a helyi közösségek támogatására törekszik.

2019-ben új értékesítési csúcsot zárt a BMW Group

A BMW Group 1.2 százalékos abszolút értékesítési növekedést ért el a tavalyi évben, amely mögött a BMW, a Rolls-Royce és a BMW Motorrad márkák is történelmi eladási rekordot könyvelhettek el.

2019-ben a BMW Group sorozatban kilencedik rekord teljesítményű értékesítési évét zárta, a müncheni központú vállalatcsoport világszerte 2 520 307 darab új BMW, MINI és Rolls-Royce modellt adott át ügyfeleinek. Miközben a vállalatcsoport abszolút eladási gyarapodása éves tekintetben 1,2 százalékon állt meg, tavaly a BMW, a Rolls-Royce és a BMW Motorrad márkák is új értékesítési csúcsot értek el. A 2018-ban tapasztalt eladási számok tükrében 2019-ben a BMW és a MINI hálózatról tölthető autóit is kiugró mértékű ügyfél-érdeklődés övezte, amelynek égisze alatt tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modelljeivel a BMW Group már az év vége előtt átlépte a félmilliós abszolút értékesítési határszámot. A prémiumautó-gyártó vállalatok mezőnyében a BMW Group ezzel ismét bebiztosította piacvezető pozícióját, amelyet immár tizenhat éve töretlenül őriz.

„Továbbfejlesztett és vadonatúj modelljeinknek köszönhetően 2019-ben ismét képesek voltunk fokozni értékesítési teljesítményünket, amellyel új eladási csúcsot értünk el” – nyilatkozta Pieter Nota, aki a BMW AG igazgatótanácsának tagjaként egy személyben felel a BMW, a MINI és a Rolls-Royce márkák értékesítési hálózatáért, globális marketingjéért és ügyfélszolgálati részlegeiért. „Ez az eredmény stratégiai megközelítésünk helytállóságát igazolja, valamint a „választás szabadságát”, amely azt jelenti, hogy modelljeinket ügyfeleink a számukra legoptimálisabb hajtáslánc-technológiával rendelhetik meg. Ezen stratégiai megközelítés mentén világszerte képesek vagyunk kiszolgálni ügyfeleink egyedi mobilitási igényeit” – tette hozzá.

A 2020-as cél: folytatni a növekedést

Széleskörű modellpalettája szisztematikus továbbfejlesztésével és bővítésével a BMW Group 2020-ban további értékesítési növekedésre számít. „Meggyőződésem, hogy képesek leszünk fenntartani ezt a sikeres trendet és hosszú távon bebiztosítjuk nyereséges növekedésünket. 2020-ra újabb enyhe mértékű eladási gyarapodást irányozunk elő” – mondta Pieter Nota.

Értékesítési növekedés a BMW X modellcsaládban és a luxusszegmensben

BMW márka 2019-ben 2 168 516 darab új autót értékesített világszerte, amely a 2018-as mutató tükrében 2 százalékos fejlődés és új éves eladási rekord. E kimagasló teljesítményhez jelentős mértékben hozzájárultak a BMW X modellcsalád új és továbbfejlesztett tagjai, amelyeket az előző évi eladási mutatóhoz képest tavaly összességében 21 százalékkal több ügyfél rendelt meg. Szám szerint ez 958 732 darab BMW terepjárót jelent. Az új BMW 8-as sorozatnak, az új BMW 7-es sorozatnak és az első BMW X7 debütálásának köszönhetően a bajor prémiumgyártó a luxusszegmensben is kiugró mértékű, 66 százalékos eladási növekedést produkált, amely a január és december közötti időszakban világszerte 105 331 darab eladott luxusautót jelent. A BMW Group célja, hogy 2020-ban a luxusszegmensben elért 2018-as értékesítési mutató kétszeresét abszolválja.

Hálózatról tölthető modellek minden szegmensben

Az elektromos mobilitás iránymutató úttörőjeként a BMW Group világszerte már több mint félmillió darab hálózatról tölthető autót adott át ügyfeleinek. 2019-ben ez 145 815 darab új BMW és MINI modellt jelentett, amely 2,2 százalékkal több, mint a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt autók 2018-as abszolút értékesítési mutatója. A BMW i divízió 12,1 százalékkal több, összesen 42 073 darab BMW i3 és BMW i8 modellt értékesített tavaly, miközben éves viszonylatban a MINI Cooper S E Countryman ALL4 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,9 – 2,1 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,5 – 13,9 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 43 – 47 gramm / km) plug-in hibrid modell is 28,1 százalékos fejlődést regisztrált. Az új BMW 330e (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,6 – 1,9 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 15,4 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 37 – 43 gramm / km), a BMW X5 xDrive45e (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,7 – 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 21,5 – 23,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 39 – 47 gramm / km), a hálózatról tölthető BMW X3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,1 – 2,4 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 16,4 – 17,2 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 49 – 54 gramm / km) és a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) modellekkel tizenkét tagúvá vált a BMW Group hálózatról tölthető portfóliója.

2023-ra a BMW Group huszonöt tagúra bővíti hálózatról tölthető modellpalettáját, amelynek több mint fele károsanyag-kibocsátás nélkül váltja majd valóra a vezetés színtiszta élményét. 2021-re a vállalatcsoport célja, hogy Európában minden negyedik új autóját tisztán elektromos meghajtással vagy plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával adja el. 2025-re ezt az abszolút értékesítési mutató 33 százalékára, 2030-ra pedig 50 százalékára fejleszti fel.

2019 a BMW M GmbH fennállásának eddigi legeredményesebb éve volt

Tavaly a nagyteljesítményű sportautókat építő BMW M GmbH világszerte 135 826 darab új modellt értékesített, amely 32,2 százalékkal licitál a 2018-as mutató fölé, és mint ilyen, új eladási rekord a divízió közel ötven éves történetében. A BMW M GmbH tavaly több nagyteljesítményű sportautót mutatott be rajongóinak, mint eddig bármelyik korábbi évben: a BMW X3 M, a BMW X4 M, a BMW X5 M és a BMW X6 M mellett megérkezett a BMW M2 CS (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,2 – 10,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 233 – 238 gramm / km), valamint a BMW M8 Coupé, a BMW M8 Cabrio és a BMW M8 Gran Coupé is.

A MINI John Cooper Works modelleket és az első tisztán elektromos meghajtású MINI-t osztatlan népszerűség övezi

Nyereséges értékesítés-fejlesztési stratégiája mentén a MINI rendkívül kiélezett piaci versenykörülmények közepette világszerte 346 639 darab új autót értékesített 2019-ben, amely 4,1 százalékkal marad el a 2018-as mutatótól. A nagyteljesítményű MINI John Cooper Works modelleket ismét kivételes ügyfél-érdeklődés övezte, a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt MINI Cooper S E Countryman ALL4 modellt pedig 16 932 ügyfél gurította be garázsába. Az első tisztán elektromos meghajtású MINI 2019 végén érkezett meg a brit prémiumgyártó palettájára, a zéró emissziójú modellt övező népszerűséget pedig mi sem mutatja jobban, mint a rövid idő alatt beérkezett több mint 90 ezer ügyfél-érdeklődés.

Új csúcson a Rolls-Royce

2019-ben a Rolls-Royce Motor Cars világszerte 5 152 darab új luxusautót adott át ügyfeleinek, amely a 2018-as teljesítmény tükrében 25,4 százalékos fejlődés és a brit luxusautó-gyártó 116-éves történetének eddigi legmagasabb egész éves értékesítési mutatója. A Rolls-Royce modelleket a világ minden táján osztatlan népszerűség övezi, a luxusautó-gyártó legfontosabb piaca azonban 2019-ben ismét Észak-Amerika volt. Tavaly az ügyfelek rendkívüli érdeklődést mutattak a Cullinan és a Black Badge modellek iránt, miközben a Phantom, a Wraith és a Dawn is sikert sikerre halmozott. 2019 végén – tizenegy év után – véget ért a Ghost gyártása, az új generáció 2020 negyedik negyedévében ünnepli világpremierjét. A Rolls-Royce Motor Cars 2019-ben az egyedi ügyféligények teljesítése tekintetében is új rekordot ért el, amely tisztán mutatja, hogy továbbra is a Rolls-Royce a világ elsőszámú luxusautó-gyártója.

A BMW Motorrad immár sorozatban kilencedik éve csúcsot dönt

BMW Motorrad még soha nem adott el egy év alatt annyi robogót és motorkerékpárt, mint 2019-ben. A 175 162 darab új modell 5,8 százalékos abszolút fejlődést jelent a 2018-as mutatóhoz képest. A BMW Group kétkerekű divíziójának sikertörténete a BMW Motorrad előremutató növekedési stratégiájában gyökerezik, a rekord teljesítményt pedig a tavalyi évben bemutatott hét újdonság és a rendkívül erős BMW Motorrad-portfólió alapozta meg.

A BMW és a MINI értékesítési eredményei a főbb régiókban

Kínában a BMW Group 723 680 darab új BMW és MINI modellt adott el tavaly, amely a 2018-as teljesítmény tükrében 13,1 százalékos növekedést jelent. Ez volt a vállalatcsoport eddigi legeredményesebb éve azóta, hogy 1994-ben belépett a piacra.

A müncheni központú vállalatcsoport az Egyesült Államokban is történelmi értékesítési rekordot ért el 2019-ben: a 360 918 darab új autó 1,8 százalékos gyarapodásnak felel meg. A BMW márka továbbra is a tengerentúli piac elsőszámú prémiumautó-gyártója.

Európában az új BMW és MINI modellek értékesítése – a számos piacon jelentkező politikai és gazdasági bizonytalanság következtében – némileg elmaradt a 2018-as teljesítménytől, a BMW márka azonban Nagy-Britanniában így is képes volt növelni piaci részesedését. Németországban a vállalatcsoport 331 370 darab új autót adott el, amely 3,8 százalékkal több, mint 2018-ban. Tavaly Németországban a BMW Group ráadásul a hálózatról tölthető modellek szegmensében is képes volt tovább növelni piaci előnyét.

Előretekintés a 2020-as évre

A BMW Group a 2020-as évre is enyhe mértékű globális értékesítési növekedéstirányoz elő, amely mentén némileg Kínában is tovább növeli eladási számait. Az eladási mutatók legfőbb hajtómotorjai itt a helyben készült BMW modellek lesznek, kiváltképp az új BMW 3-as sorozat és két BMW X modell: a BMW X2, amelynek sorozatgyártása 2019 szeptembere óta Kínában is beindult, valamint a BMW X3, amely 2020-tól tisztán elektromos meghajtással is elérhetővé válik az ügyfelek számára.

Európában a BMW Group a romló gazdasági körülmények ellenére is értékesítési fejlődést irányoz elő 2020-ra, az előző esztendővel megegyező mértékben.

A vállalatcsoport az Egyesült Államokban is enyhe mértékű eladási gyarapodástvár el, elsősorban a BMW X modellcsalád új és továbbfejlesztett tagjait övező népszerűségre építve.

A BMW és a MINI globális értékesítési eredményeinek összefoglaló táblázata

 2019. decemberEgy évvel ezelőtthöz képest2019. január – decemberEgy évvel ezelőtthöz képest
Európa95 808-1,8%1 081 563-1,5%
Németország*32 622+10,4%331 370+3,8%
Ázsia79 023-6,7%923 999+5,6%
Kína67 897+8,0%723 680+13,1%
Amerikai kontinens45 095-0,2%457 932+0,4%
Egyesült Államok38 056+2,4%360 918+1,8%

A BMW Group értékesítési eredményei 2019-ben

 2019. decemberEgy évvel ezelőtthöz képest2019. január – decemberEgy évvel ezelőtthöz képest
BMW Group autók224 127-3,6%2 520 307+1,2%
BMW196 116-1,1%2 168 516+2,0%
BMW M GmbH15 662+52,5%135 826+32,2%
MINI27 514-17,7%346 639-4,1%
Hálózatról tölthető**17 611+2,1%145 815+2,2%
Rolls-Royce497-26,7%5 152+25,4%
BMW Motorrad13 794+3,1%175 162+5,8%

*Előzetes értékek

**A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktot, a vadonatúj BMW i3s modellt, a BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster modellpárost, a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt MINI Cooper S E Countryman ALL4 modellt és a BMW iPerformance paletta tagjait egyesítő, hálózatról tölthető portfólió

Új E10 üzemanyag: nincsenek veszélyben a 20 évnél fiatalabb Peugeot járművek

Az Európai Unió Megújuló Energia Irányelvének értelmében, valamint a 279/2017. (IX. 22.) kormányrendelet alapján 2020. január 1-től, az üzemanyagok megújuló energiaforrás tartalmát 10 százalékra kell növelni a tagországokban.

Az intézkedés kapcsán legkésőbb 2020. januártól már a magyarországi benzinkutakon is megjelent a megnövelt bioetanol tartalmú, E10 megjelölésű, 95-ös oktánszámú üzemanyag. Az új üzemanyagtípus használata problémát jelenthet bizonyos öregebb autók esetén, melyek üzemanyagrendszere nem lett felkészítve az új üzemanyag fogadására.

A PSA csoport tájékoztatása szerint, a 2000. január 1. után gyártott valamennyi benzinüzemű Peugeot gépjármű kompatibilis az E10 üzemanyaggal, ezek esetén az új üzemanyagtípus használata semmilyen kockázattal nem jár, a megnövelt etanoltartalom nem károsítja az üzemanyagrendszert.

Az ezt megelőzően gyártott gépjárművek esetén nem javasolt az új üzemanyag használata, mert a magasabb etanol tartalom problémát okozhat. Azon ügyfeleknek, akik bizonytalanok a gyártás idejét illetően (mivel ez sohasem egyezik meg a forgalomba helyezéssel), azt javasoljuk, hogy forduljanak márkaszervizeinkhez, ahol alvázszám alapján meg tudják adni a gyártás pontos időpontját. A 2000. január 1. előtt gyártott, azaz 20 évesnél idősebb benzinüzemű Peugeot járművek tulajdonosainak azt javasoljuk, hogy használjanak prémium üzemanyagot, melynek biokomponens tartalma továbbra sem haladja meg az 5%-ot. Fontos hogy az egyes üzemanyagfajták összetételéről tankolás előtt a forgalmazónál tájékozódjanak, melyet megkönnyítenek a kutakon kötelezően kihelyezendő „E5” és „E10” matricák is.

Az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420 1408202089 antenna erősítő rendbetétele

Folyamatosan újítgatjuk, vagy ha jobban tetszik: karbantartjuk projektautónk, a 97-es évjáratú W140-es Mercedes S420 apró-cseprő dolgait, részleteit. Most a 1408202089 cikkszámon antenna amplifier, azaz antenna erősítő volt soron.

Elsősorban azért, mert kissé visszafogott a fejegység FM vétele, de vagy valószínűséggel a hiba oka a receikernél keresendő. Az idők során megfáradt a vevőegység nagyjából minden porcikája, talán egy későbbi recap/újrakondizás segíthet, majd meglátjuk.

Viszont fontos az is, hogy az egyébként jól, kifogástalanul működő részegységek is megőrizzék eredeti állapotukat. Ezért arra jutottunk, hogy kiszereljük a 1408202089 cikkszámú antenna erősítőt, megtisztítjuk, és örülünk, hogy így, télvíz idején is adtunk a karbantartási munkálatoknak szeretett W140-esünk érdekében.

Nem egy bonyolult feladat hozzáférni a 1408202089-es antenna amplifier-hez. Ez a kis fekete doboz-szerű alkatrész a hátsó oldalon, a C oszlop alatt helyezkedik el, és a csomagtérből férhetünk hozzá.

Először is szedjük ki a csoagtérpadlózat szőnyegét, majd jöhetnek a patentok. Első körben a permen húzódó műanyag záróléc összes patentját pöccintsük ki (tompabégű csavarhúzó tökéletes ehhez a mutatványhoz, csak vigyázzunk, hogy ne roncsoljuk a műanyagokat).

Miután ezzel elkészültünk, hozzáférhetünk a kárpitozás patentjeihez. Összesen 2 darabot kell eltávolítanunk, egyet a csomagtartóperem belső oldaláról, egyet pedig a C oszlop alatti sarokból – utóbbinál fogja össze a két kárpitot a patent.

1997-es W140-es S420 Mercedesünk navigációval és CD tárral van szerelve, ezért a folyamat részeként ezeket is el kell távolítani ahhoz, hogy az oldalsó kárpitelem kiszedhető legyen. A GPS CD olvasó-fejegységét 2 darab anya fogatja fel, ezeket csavarozzuk ki a jobb oldalon. A bal oldal egy nyelvvel csatlakozik a karosszéria felső padozatába, ez egyszerűen kipattintható a kárpit alól. Mindenféleképp ügyelni kell arra, hogy a felfogatások ne görbüljenek el, de könnyen el is törhetnek.

Ezután jöhet a CD tár. Ez az egység a bal kerékjárati ív mögött, a csomagtér alsó mélyedésébe lett helyezve, itt is 2 csavar tart; mielőtt kicsavarozzuk, távolítsuk el a kárpitburkolatot (műanyag tok). A csavarokhoz a padlókárpit félrehúzásával férünk hozzá, majd miután megvagyunk, egyszerűen emeljük ki a sínből a CD tárat. Természetesen mindkét esetben a csatlakozókat távolítsuk el kiemelés előtt – a GPS fejegységéhez speciális lockos csatlakozó, valamint egy antennadugó is tartozik.

Az oldalkárpit kiszedése már kicsit nehezebb feladat, mivel méretre pontosan van bepattintva, ügyelve minden illesztésre. A C oszlop felől induljon a kiszedés, figyelve arra, hogy a kalaptartóba épített hangszórók membránját ne sértsük meg a szélekkel alulról. A kárpit anyaga műanyag, viszonylag nehezen hajlik el, úgyhogy figyeljünk arra, nehogy eltörjük, és nehogy összekarcoljunk vele kényesebb részelemeket.

Ha mindent jól csináltunk, szabaddá vált a bal oldal a csomagtérnél. Sok minden fut itt, a bal hátsó lámpa kábelezése, az ajtószervó (softclose) vákuumcső-kötege, a tetőablak mozgatóbowdenje magával a mozgatómotorral, a csomagtérfedél bal oldali rugóstagja, s persze az antenna erősítő doboza is itt kapott helyet.

Az erősítőbe két kábel vezet: az egyik maga az RF (antenna) csatlakozója. Az egységet mindössze egyetlen csavar tartja, ezt kicsavarozzuk, miután a kábeleket eltávolítottuk mindkét oldalról.

Nem láttuk értelmét, hogy szétszedjük az antenna erősítőt, ezért egy masszív csiszolást kapott a pólusokon, valamint WD40-nel átfújtuk a kritikusabb részeket.

Visszaszerelés tekintetében értelemszerűen a fentebb leírtak a mérvadók, természetesen fordított sorrendben.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Tokiói Autókiállítás 2020: bemutatták az új Honda Civic Type R-t

Nagy lendülettel kezdte meg az évet a Honda, a hamamatsuiak ugyanis az új Civic Type R bemutatásával indították 2020-at.

A nagy teljesítményű hot hatch a Tokiói Autószalonon állt először nagyközönség elé, ahol a látogatók és a rajongók egyaránt megcsodálhatták a minden eddiginél látványosabb formavilágot.

Ikonikus színnel bővült az NSX fényezéseinek választéka

A hárommotoros, hibrid NSX szupersportkocsi idén már „Indy Yellow Pearl II” névre keresztelt fényezéssel is megrendelhető. Ezt a múltidéző tónust eredetileg az első NSX-nél és S2000-nél vezette be a gyártó.

Az NSX (ti. New Sports eXperience, szabadfordításban „új sportos vezetési élmény”) a Honda kiemelkedő teljesítményének és technikai fejlettségének szimbóluma, s nevének megfelelően a szupersportkocsik nyújtotta élményt hivatott még magasabb szintre emelni.

Jelenlegi verziója megőrizte az ősmodell legnemesebb vonásait, ugyanakkor a Honda legújabb, forradalmi műszaki megoldásait is kamatoztatja. Ez egy vezetőközpontú, XXI. századi autó, amelyben a sportkocsik kortalan értékeihez társulnak a következő generációs, fejlett sporthibrid hajtáslánc előnyei.

Opel: Szentgotthárdon megkezdődött a PSA csoport PureTech háromhengeres turbo benzinmotorjának a sorozatgyártása

Szentgotthárdon ünnepélyes keretek között megkezdődött a PSA csoport PureTech háromhengeres turbo benzinmotorjának a sorozatgyártása. A PSA csoport központjából Yann Vincent gyártásért felelős alelnök indította el az új motorok gyártását a francia nagykövet, Pascale Adriani és a gyár dolgozóinak a jelenlétében.

A szentgotthárdi gyártás megindításával tovább szaporodott azon PSA gyárak sora, amelyek a globális igények kielégítését segítik. A PureTech motorcsaládot eddig Franciaországban (Douvrin, Temery), Lengyelországban (Tychy), Kínában (Xiangiang), Marokkóban (Kenitra) és Indiában (Hosur) gyártották.

Eddig már ötmilliónál is több készült ebből a motorból

A szentgotthárdi új kapacitás beindítása összhangban van a növekvő piaci igényekkel, amelyek jelentős részben abból erednek, hogy az új Opel/Vauxhall modellek PSA platformokra és technológiákra épülnek. Ez a rendkívül hatékony motorcsalád hozzájárul a CO2 kibocsájtás csökkentéséhez, az előző generációhoz képest a PureTech benzinmotorok fogyasztása 4%-al csökkent.

Az Opel Szentgotthárd üzemét – amely több, mint 27 éves múltra tekint vissza – 38 millió euros beruházással átalakították az új motorok gyártásához. Az átalakítást túlnyomó részt a gyár saját embereivel és erőforrásaival oldották meg, ráadásul úgy, hogy közben folyt a korábbi motorvariánsok gyártása is. Az átalakítások után az üzem képes az új PureTech benzinmotorokkal párhuzamosan folytatni a korábbi  erőforrások gyártását is ameddig erre igény van.

„Ennek az új korszerű motornak a gyártásával Szentgotthárd fontos szereplőjévé válik a PSA csoport gyártó infrastruktúrájának, amely a cég mind az öt autómárkáját hivatott ellátni. Szentgotthárd meghatározó szereplője a magyar autóipar történetének és a 27 évre visszatekintő motorgyártásnak nagy szerepe volt az Opel kimagasló piaci pozíciójának elérésében. A gyár zökkenőmentes átalakítása és modernizálása az itteni kollégáknak, csapatoknak köszönhető. Ami ma itt történik, az jó hír a PSA Csoportnak, vásárlóinknak és saját dolgozóinknak is, azt bizonyítja, hogy Szentgotthárdnak fenntartható jövője van” – mondta Yann Vincent, a PSA Csoport gyártásért felelős alelnöke.

„A PureTech motorok gyártásának megkezdésével új fejezetet nyitunk a szentgotthárdi gyár életében.  Bizakodóan nézünk az új feladatok elé. Büszkék vagyunk arra, hogy hozzájárulhatunk a korszerű 1.2-es benzines turbo motorok gyártásával az az alacsony károsanyag kibocsájtási célok eléréséhez” – jelentette ki az új motorgyár beindításakor Grzegorz Buchal gyárigazgató.

Szentgotthárd neve összeforrt az újkori magyar autóipar és a magyarországi autógyártás elindításával. 1992-ben az akkor még General Motors Hungary néven futó üzemben elkészült az első magyar autó, egy Opel Astra és megkezdődött a motorgyártás is, ami ma egy új fejezetéhez érkezett. Az Opel Szentgotthárdnak az új tulajdonos, a PSA Csoport égisze alatt is fontos szerep jut, a motorgyár folytatja több, mint 27 éves hagyományait.

Brüsszeli Autószalon 2020: bemutatkozik a vadonatúj Opel Insignia GSi

Az új Opel Insignia a Brüsszeli Autószalonon (január 9-19.) ünnepli világpremierjét, és várhatóan már februártól megrendelhető. Brüsszelben látható először a Grand Sport limuzin és a Sports Tourer kombi mellett a sportos GSi karakteres dizájnja, az összetéveszthetetlen függőleges, „kardfogú” frontnyílásokkal és a dinamikus köténnyel.

A sportos sztár, az Opel Insignia GSi új, 169 kW/230 LE teljesítményű motorját új, kilencfokozatú automata váltó, elektrohidraulikus fékerő-rásegítő, mechatronikus FlexRide-futómű és Torque Vectoring nyomatékérzékelős Twinster összkerékhajtás egészíti ki. Az ötajtós NEDC1-fogyasztása városban 8,9 l/100 km, országúton 5,8 l/100 km, kombináltan 6,9 l/100 km, 161 g/km CO2 / WLTP2-fogyasztás kombináltan 8,5-8,3 l/100 km, 198-193 g/km CO2).

Akár 18 százalékkal csökkent az új Opel Insignia fogyasztása

A rüsselsheimi zászlóshajó GSi, a Grand Sport és a Sports Tourer is teljesen új fejlesztésű, extra hatékony benzin- és dízelmotorokkal jön ki. Ráadásul új, kis súrlódású váltómű csökkenti a fogyasztást, illetve emeli a menetkényelmet. A vevő tetszése szerint választhat hatfokozatú manuális sebességváltó, különösen takarékos fokozatmentes erőátvitel, valamint nyolc- és kilencfokozatú automata között. Kiegészítésképpen teljes felületű aktív hűtőlamellák – Aero-Shutter – teszik áramvonalasabbá az új Insignia frontját. Az elődmodellhez képest 18 százalékot elérő mértékben ment lejjebb a NEDC szerint mért fogyasztás, a kombinált CO2-emisszió pedig 100 gramm per kilométerrel (NEDC szerint). Ezáltal kategóriája leghatékonyabb és legtakarékosabb modelljei közé tartozik az új Insignia.

Finom változtatásokkal tökéletesítették az Opel dizájnerei az autó belsejét is. A példásan ergonomikus, AGR-tanúsítványú (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Egészséges Hát Munkacsoport) aktív ülések és sok komfortfunkció mellett különféle szövetdekorációk és bőrhuzatok kaphatók. A mindenekelőtt a komfortot és a klasszikus megjelenést értékelőknek az Elegance és az Ultimate felszereltségi kivitel felel meg tökéletesen, a sportos beállítottságúak pedig az új Insignia GS Line és GSi volánjánál érezhetik magukat legjobban.

Mindehhez modern biztonsági- és asszisztensrendszerek járulnak, amelyek közül kimagaslik az új, adaptív IntelliLux LED® Pixel világítás, összesen 168, tehát oldalanként 84 LED-elemmel! Ezek az eddiginél is gyorsabban és precízebben reagálnak, mindig a lehető legjobb látást biztosítják, anélkül, hogy elvakítanának szembejövőket vagy előrébb haladókat.

„Büszkék vagyunk új zászlóshajónkra! Az Insignia fantasztikusan néz ki, a kategóriájában élenjáró műszaki megoldásokat kínál, amilyen az IntelliLux LED®Pixel világítás, a takarékos benzin- és dízelmotor-választék, az adaptív FlexRide-futómű és a kiváló wellness-ülőgarnitúra. Ismét a GSi a család csúcsmodellje, amely olyan precízen viselkedik az úton, mint egy vérbeli sportkocsi “, jelentette ki az Opel főnöke, Michael Lohscheller.

Maximális örömautózás bármilyen úton

Az új Opel Insignia GSi azok sportszere, akik az igazán különlegest becsülik. A gombnyomással aktiválható, sportos hangolású összkerékhajtás, Torque Vectoring megoldással, egyedülálló a szegmensben. A 4×4-es hajtás két tengelykapcsolóval helyettesíti a hátsó híd szokásos differenciálját, és bármilyen menethelyzetben tökéletesen viszi át az erőt az útra. Ezzel a technikával élénkebben fordul rá a kanyarokra az új Opel Insignia GSi, kiváló oldalvezetéssel nyújt maximális stabilitást és példás útfogást. A még aktívabb vezetési élmény érdekében a kormánykerék alatti billentyűkkel is működtethető az új kilencfokozatú automata. Aki pedig egyenletes vonalvezetésű úton, például autópályán extra hatékonyan utazna, egyszerűen kikapcsolhatja az összkerékhajtást, miáltal csak az első kerekek hajtanak, a lehető legtakarékosabban.

Az Opel Insignia GSi a legendás Nürburgring Nordschleifén kapta meg végső csiszolását. A különösen dinamikusra hangolt futóműnek extrém magas szintű az útfogása. Tovább tökéletesítették a négydugattyús, vörösre fényezett, harapósan fogó Brembo fékeket és a már eleve direkt kormányzást. Új, elektrohidraulikus fékerő-rásegítő fokozza a fékhatást és javítja a pedálérzést. Ráadásul csökkent a fékezés zajkeltése – ami főképp araszoló forgalomban emeli a komfort szintjét. Az Insignia GSi-ben széria a mechatronikus FlexRide-futómű, amely a pillanat töredéke alatt adaptálja a lengéscsillapítást és a kormányzást, ezenkívül megváltoztatja a gázpedál jelleggörbéjét, illetve a szériában beépített kilencfokozatú automata kapcsolási pontjait. A vezető választhat a Standard, Tour, Sport és – a GSi exkluzivitása – Competition (verseny) menetmód között. Vegytiszta menetdinamika és vezetési élmény!

Új motor- és váltómű-generáció, dinamika, kis fogyasztással

Az új Insigniával csökkentette a komplexitást az Opel, ugyanakkor bővítve a vevők választási lehetőségét. Míg az elődmodellben még három motorcsaládból alkalmaztak benzin- és dízelmotorokat, most valamennyi három- és négyhengeres egy teljesen új generáció tagja. Az alapmotorok az 1,4 literes benzines (107 kW/145 LE, a fogyasztási adatokat lásd a táblázatban) és az 1,5-ös dízel (90 kW/122 LE). E háromhengeresek akár 50 kilogrammal könnyebbek az előző nemzedék összehasonlítható motorjainál, és használatosak az új Astrában is. Fölöttük helyezkednek el az Insignia kétliteres négyhengeresei; a dízel (az év folyamán később lesz elérhető) és a benzines, amelynek teljesítménye 147 kW/200 LE, illetve a GSi-ben 169 kW/230 LE. PS. A kétféle kétliteres benzines ráadásul az Opel első hengerlekapcsolásos motorjai. Amikor kicsi a terhelés, a változó vezértengely-vezérlés kiiktat két hengert, jelentősen csökkentve a fogyasztást – dinamika, ésszerűen!

A motorház légáramlását a modern, teljes felületű aktív Aero-Shutter hűtőzsalu szabályozza, hozzájárulva a fogyasztás csökkentéséhez és a mindennapi használat hatékonyságához. Intelligens vezérlés kombinálja a termikus, elektromos és áramlási paramétereket, automatikusan nyitva és zárva a lamellákat. Vannak az Aero-Shutternek termikus előnyei is: leállítás után lassabban hűl ki a motor, hidegindítás után pedig gyorsabban melegszik be. Ez főképp télen hat előnyösen a fogyasztásra és a komfortra, mert nemcsak a motor melegszik fel hamarabb, hanem a váltómű és a fűtés is.

Új generációs benzines és dízel turbómotorok

Limuzin1.4T2.0TGSi 2.0T1.5D 
Teljesítmény
(kW/LE, fordulatszám)
107/145
5000
147/200
4500
169/230
5000
90/122
3250
Max. nyomaték
(Nm, fordulatszám)
2361500-3500350
1500-4000
350
1500-4000
3001750-2500
Kipufogási normaEuro 6dEuro 6dEuro 6dEuro 6d
Erőátvitel6-fokozatú váltómű9-fokozatú
automata
9-fokozatú automata6-fokozatú váltómű
Ideiglenes fogyasztási adatok NEDC1 szerint (l/100 km)
   6,2-6,14,6-4,35,2-5,0120-1158,75,1-4,86,4-6,2149-1448,95,86,91614,8-4,63,5-3,34,0-3,8105-100
Ideiglenes kombinált fogyasztási adatok WLTP2 szerint
  6,2-5,8144-1357,6-7,3176-1718,5-8,3198-1934,9-4,6130-121
Sports Tourer1.4T2.0TGSi 2.0T1.5D 
Teljesítmény
(kW/LE, fordulatszám)
107/145
5000
147/200
4500
169/230 
5000
90/122
3250
Max. nyomaték
(Nm, fordulatszám)
2361500-3500350
1500-4000
350
1500-4000
3001750-2500
Kipufogási normaEuro 6dEuro 6dEuro 6dEuro 6d
Erőátvitel6-fokozatú váltómű9-fokozatú automata9-fokozatú automata6-fokozatú váltómű
Ideiglenes fogyasztási adatok NEDC1 szerint (l/100 km)
   6,2-6,14,7-4,45,3-5,0122-1178,75,2-4,96,5-6,3151-1468,95,97,01634,9-4,83,7-3,54,2-4,0111-105
Ideiglenes kombinált fogyasztási adatok WLTP2 szerint 
  7,7-7,4147-13811,4-11,3179-17512,2-12,0205-1996,2-6,0135-127

IntelliLux LED Pixel világítás: precízió 168 LED-elemmel

A szó legjobb értelmében fénypont az új Opel Insignia ezentúl kizárólag LED-es világítása. A skála az Insigniához először kínált extra kis energiafogyasztású LED-fényszórótól az új, adaptív IntelliLux LED® Pixel világításig terjed. Az Insigniában eddig 32 LED-elem érdeme volt a lehető legjobb látás sötétben, de mostantól már 168 darab, tehát oldalanként 84 borítja fényárba az utat. A volumengyártóknál ez a szegmens csúcsa!

A távfény kévéje észrevétlenül igazodik ezredmásodpercek alatt. A folyamatosan reagáló LED-ek nagy számának köszönhetően folyamatos a fénysugár alkalmazkodása. Még pontosabban „világítja körül” a szembejövőket, és precízebb a fény szegélyvonala. Szélesebb lett a bevilágított terület, úgyhogy a „kivágott” részen kívül semmi sem marad sötétségben. Szóval az új fényszóró gyorsabban, precízebben és finomabban reagál a mindenkori közlekedési helyzetre.

További plusz az új IntelliLux LED®-generáció autópálya-világítása. Balkanyarban még jobban elfordul balra a fénykéve, így a vezető messzebbről látja meg például a jelzőtáblákat. Jobbkanyarban pedig erősebben fordul jobbra a fénysugár, nehogy vakítsa a szembejövőket. A további funkciók a kanyar- és rossz időjárási világítástól a városi és országúti fényen át a beparkolási világításig terjednek.

Előrelátó csatlakoztatás, asszisztensrendszerek teljes kínálata

Zászlóshajóhoz illően az új Opel Insignia felvonultatja az asszisztens- és infotainment-rendszerek teljes kínálatát. A hátrapillantást új, digitális tolatókamera javítja. A parkolóhelyről kiállást az ehhez kapható tolatóasszisztens segíti. Van még figyelmeztetés frontális ütközésveszélyre, automatikus vészfékezéssel és gyalogosfelismeréssel, sáv- és nyomtartó asszisztens, holttér-figyelő, adaptív sebességszabályozó vészfékezéssel, jelzőtábla-felismerés, automatikus parkolóasszisztens és vetített kijelzés.

Az Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis infotainment-rendszerek portfóliójának tartalma a Multimedia Radio, a Multimedia Navi és a Multimedia Navi Pro, különféle csatlakoztatott navigációs szolgáltatásokkal. Kompatibilis okostelefonokat menet közben, drót nélkül tölti fel a Wireless Charging. Az opcionális E-Call funkcióval vészhelyzetben pillantok alatt érhető el egyetlen gombnyomással a segítség, sőt a légzsákok vagy övfeszítők működésekor automatikusan megy ki a hívás.


[1] A közölt CO2-emissziós és fogyasztási adatok ideiglenesek, azokat az előírt WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) mérési eljárással állapítottuk meg (EU-szabályozás 2017/948), és az adatokat visszaszámítottuk NEDC-re, hogy biztosítsuk az összehasonlíthatóságot más járművekkel (VO (EG) Nr. 715/2007, VO (EU) Nr. 2017/1151 és VO (EU) Nr. 2017/1153).

[2] Az itt közölt fogyasztási- és CO2-emissziós adatokat a 2018. szeptember 1.-től előírt WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure – világszerte egységes könnyűjármű tesztelési eljárás) mérési módszerrel, a VO (EG) Nr. 715/2007 és VO (EU) Nr. 2017/1151 szerint állapítottuk meg. Az adatok kiegészítésképp következnek az NEDC szerinti fogyasztási- és CO2-emissziós adatok után, és azokkal nem összetévesztendők. A reálisabb mérési feltételek következtében a WLTP szerint mért fogyasztási- és CO2-emissziós adatok sok esetben nagyobbak az NEFZ szerint mérteknél.

A Toyota 2020-as Dakar címvédéséért keményen küzd

2019-ben a motorsport tevékenységének aranykorát élő Toyota mindent vitt: megnyerte a legendás Dakart, a Hosszútávú Világbajnokságot (WEC), az ikonikus Le Mans 24 órás versenyt és a Rally Világbajnokságon (WRC) is egyéni világbajnoki címet ünnepelhetett. Egy ilyen sikersorozat után talán minden korábbinál nagyobb kihívás a címek megvédése.

Az első a megmérettetések sorában a 2020-as Dakar, amelyre a tavalyi címvédő mellett a Toyota nevezte a kétszeres Forma1 és egyszeres WEC világbajnok Fernando Alonso-t is. Az alábbi összeállítás az idei Dakar első öt napjának Toyotás eseményeit foglalja össze, amelynek végén a tavalyi címvédő,  Toyota Hilux-al versenyző Nasser-Mathieu páros a második helyen áll, 5 perc 59 másodperces hátránnyal az első helyen álló Carlos Sainz – Lucas Cruz páros mögött.

A japán autógyártó versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing az utolsó pillanatig komolyan készült a szaúd-arábiai Jeddah városából január 5-én rajtoló 2020-as Dakar Rallyra, amelynek idei 12 szakaszát kizárólag szaúd-arábiai terepen rendezik egy féltávon beiktatott pihenőnappal. A Toyota csapat és a legénységek az év utolsó napjait a dél-afrikai központból átszállított négy Toyota Hilux versenyautó összeszerelésével töltötték, majd a bemelegítés következett a Jeddah-tól délre fekvő sivatagban. A bemelegítés célja az volt, hogy ellenőrizzék a négy jármű működését, valamint hogy módosítsanak a futómű-beállításokon, hogy azok a lehető legjobban vegyék a rally rajtjánál várható anomáliákat. A TOYOTA GAZOO Racing arra törekszik, hogy egyre jobb autókat készítsen, s ennek jegyében a Hilux legújabb változatán számos fejlesztést végeztek a 2019-es Dakar Rallyra. Az idén 42. alkalommal, most éppen a Szaúd-Arábiai Királyság területén megrendezett 2020-as Dakar Rallyra történő felkészülés során a csapat a futómű-beállításokra fordított kiemelt figyelmet a Marokkói Rallyt megelőző egyhetes tesztelés alatt. 2019-ben a futómű mellett a Hilux összes más alrendszerét is továbbfejlesztették, illetve sor került több új alkatrész kipróbálására is, amiket a 2020-as Dakar Rallyn használ először a csapat. 

A Csapat

A TOYOTA GAZOO Racing csapatát a Dakar Rally-címvédésre készülő, illetve impozáns eredménylistáját tovább gazdagítani akaró Nasser-Mathieu páros vezeti. A 2009-es Dakar Rally-győztes Giniel de Villiers navigátora Alex Haro, akivel igyekeznek megismételni a 2019-es Marokkói Rallyn győzelmet hozó szereplést. Bernhard ten Brinke és társa, Tom Coulsol szintén jó eredményt tűztek ki célként. Mellettük a TOYOTA GAZOO Racing izgalmas csapatkeretében láthatjuk az újonc Fernando Alonsót (a kétszeres Le Mans-győztest, a FIA Hosszútávú világbajnoki cím birtokosát, kétszeres Forma1 világbajnokot, illetve a 24 órás Daytona futam győztesét) navigátorával, Marc Comával, aki hatszoros FIM enduró világbajnok, de ötször győzött már a Dakar Rallyn is a motorkerékpárosok mezőnyében.

Az első nap (január 5.)

A TOYOTA GAZOO Racing mind a négy legénysége sikeresen teljesítette a 2020-as Dakar Rally eseménydús nyitószakaszát Szaúd-Arábiában. A versenyzők Jeddahból Al Wajh irányába észak felé haladtak a Vörös-tenger partján. Az összesen 752 kilométeres útvonalon volt egy 319 kilométeres speciál szakasz is, amit a részvevők a változatos terepviszonyok miatt „mini-Dakarként” emlegetnek. Ez a nap igencsak emlékezetes marad a TOYOTA GAZOO Racing számára, a Toyota Hiluxok ugyanis összesen 11 alkalommal kaptak defektet, de az egész mezőnyre érvényes, hogy a defektek kulcsszerepet játszottak a helyezések tekintetében. Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel jól rajtoltak ugyan, sőt a szakasz elején ők diktálták a tempót, ám a szakasz vége felé három gyors egymásutánban bekövetkezett defekt miatt sajnos időt veszítettek. Ők így a negyedik helyen zárták a napot, 5 perc 33 másodperccel az élen állók mögött. Giniel de Villiers és navigátora, Alex Haro négyszer kaptak defektet egy nap alatt, az utolsó ezek közül szivárgás volt, ami miatt meg kellett állniuk és egy kézipumpával felfújni az abroncsot. Ők a 14. helyen zárták a napot, 23 perc 16 másodperc hátrányban az élen álló versenyzőpároshoz képest. Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul a két defekt ellenére – amiből a második egy kilométerrel a speciál szakasz vége előtt történt – viszonylag problémamentesen teljesítette az első szakaszt, így a négy TOYOTA GAZOO Racing legénység közül a második legjobb időt érték el. Összesítésben az ötödik helyen állnak, 6 perc 30 másodperccel az első helyezett mögött. Fernando Alonso élete első Dakar Rally szakaszán tizedikként rajtolt navigátorával, Marc Comával. Ennek a duónak is két defekttel kellett megküzdenie, és további időveszteséget okozott a nehézkes navigálás. Ők összesítésben a 11. helyen értek célba, 15 perc 27 másodperccel elmaradva a legjobb időtől. 

A második nap (január 6.)

Giniel de Villiers és Alex Haro, a TOYOTA GAZOO RACING csapattagjai győztek a 2020-as Dakar Rally második szakaszán: a nehéz kezdés után végül 3 perc 57 másodperces előnnyel sikerült elsőként célba érniük az Al Wajh-Neom szakaszon. A páros a Toyota Hiluxszal egyetlen defekt nélkül teljesítette a rendkívül kockázatos, kemény talajon kijelölt nehéz útvonalat. Giniel és Alex tizennegyedikként rajtolt az első napon elért, csalódást jelentő helyezést követően. Most viszont a  szakasz teljes hosszán hibátlanul mentek, így a nap végére összetettben már a hatodik helyen álltak – 12 perc 4 másodperccel az első helyezett mögött –, ezzel pedig ismét versenybe kerültek a Dakar-győzelemért. Bár a Dakar Rally címvédőinek, Nasser Al-Attiyahnak és Matthieu Baumelnek nehéz napja volt a három defekt miatt, sikerült az ötödik legjobb idővel célba érniük, amivel összetettben feljöttek a harmadik helyre, alig 6 perc 7 másodperccel lemaradva az élen álló egység mögött. Bernhard ten Brinke és Tom Colsoul sem úszták meg a napot defekt nélkül: nekik négy jutott ezen a szakaszon. Mivel a célvonaltól alig 20 kilométerre fogytak ki a pótkerekekből, csapattársuk, Giniel állt meg, hogy kölcsönadjon nekik egyet, amivel aztán sikerült befejezniük a versenyt. Mindazonáltal a defektek összesen 26 perc 5 mp időveszteséget okoztak a legénységnek, ami összetettben a 10. helyet jelenti számukra, 21 perc 23 másodperces hátrányban az élen álló egységhez képest. A Dakar-újonc Fernando Alonso és navigátora, Marc Coma jól kezdték a második napot, az első ellenőrzőponton a harmadik legjobb időt regisztrálták, sőt a szakasz feléig benne voltak az első tízben. Ám sajnos autójuk futóműve súlyosan megrongálódott, amikor az előttük haladók által felvert porban belehajtottak egy gödörbe. Bár a Hilux javításával eltöltött idő miatt Fernando és Marc 2 óra 34 perc 38 másodperces hátrányba került az élen haladókhoz képest, végül sikerült eljutniuk a célig. Bár összetettben így 48. helyre kerültek, a páros továbbra is jó hangulatban folytatta a kalandos Dakar Rallyt.

A harmadik nap (január 7.)

Fernando Alonso és Marc Coma eddigi legjobb Dakar Rally szereplésükkel negyedikként értek célba az 504 kilométeres 3. szakasz végén, így ők lettek a legjobban teljesítő GAZOO Racing legénység. A páros problémamentesen autózott a Toyota Hiluxszal, alig 6 perc 14 másodperccel elmaradva a legjobb időtől, ezzel pedig összetettben feljöttek a 32. helyre. Hátrányuk az élen álló egységhez képest 2 óra 40 perc 24 másodperc volt. Fernando és Marc számára jól jött a csapattársakra, Nasser Al-Attiyahra és Mathieu Baumelre kiszabott háromperces büntetés, akik addig a második leggyorsabbnak számítottak, de végül ötödikként végeztek. A legénység kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott ezen a szakaszon, a büntetést követően alig 6 perc 31 másodperccel voltak lassúbbak a szakaszgyőztesnél. Eltekintve egyetlen defekttől, a páros remekül kihasználta rajtpozícióját, hogy versenyben maradjon az összetett győzelemért, így feljöttek a második helyre, 7 perc 55 mp hátrányban az élen álló egységhez képest. Giniel de Villiers és navigátora, Alex Haro előző napi szakaszgyőzelmüket követően kénytelenek voltak elsőként indulni ezen a napon. A páros a lehetőségekhez képest az ismeretlen terepen is hatalmas tempót diktálva teljesítette a 3. szakaszt, ami az első helyezetthez képest 16 perc 21 másodperccel gyengébb időeredményt jelentett. Ezzel az összetettben visszaestek a hetedik helyre, hátrányuk 23 perc 42 mp az első helyezetthez képest. Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul a harmadik napon elszenvedett két defekt miatt 16 perc 43 másodperccel végzett a szakaszgyőztes mögött. Mindazonáltal az előttük lassabban haladók által felvert por ellenére a páros végig egyenletesen autózott, tovább javítva összetett helyezésén, feljőve a nyolcadik helyre állnak, 33 perc 23 másodperccel az élen álló egység mögött.

A negyedik nap (január 8.)

A tavalyi Dakar Rally győztes Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel sikeresen teljesítette az embert próbáló 453 kilométeres 4. szakaszt Neomtól Al Uláig. Idejük alig 2 perc 26 másodperccel maradt el a győztestől. A páros ezen a napon ötödikként rajtolt, és végig jó tempóban autózott. Annak ellenére, hogy az előző szakaszon kiszabott háromperces büntetést követően rajtoltak el, Nasser és Mathieu alig 3 perc 3 másodpercre csökkentette hátrányát az összetettben élen álló egységhez képest. Mindhárom másik TOYOTA GAZOO Racing legénység több defektet is elszenvedett, volt akinek pótkereke sem maradt. Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul a hetedik helyen értek célba a Hiluxukkal úgy, hogy a jobb hátsó kerék helyén csak a keréktárcsa volt meg. Csapattársaik, Giniel de Villiers és Alex Haro ennél 19 másodperccel jobb időt teljesítve őrizték meg nyolcadik helyüket az összetettben. A súlyos megfázással küzdő Bernhard számára a sebességváltó okozott komoly fejfájást. Végül sikerült annyira rendbehozniuk az autót, hogy az első helyezett mögött 18 perc 35 másodperccel érjenek célba. Eltekintve a három újabb defekttől, Giniel és Alex viszonylag gond nélkül teljesítette a távot, és az első helyezettől 18 perc 16 másodperccel elmaradva, hatodikként futottak be. Ezzel sikerült megőrizniük hetedik helyüket az összettben, 34 perc 40 másodperccel az élen álló autó mögött. Fernando Alonso és Marc Coma több defektet is kapott, így kénytelenek voltak abroncskímélő üzemmódba váltani, miután elhasználták utolsó pótkereküket is. Ezt a szakaszt a 13. helyen fejezték be, 26 perc 21 másodperccel a győztes mögött, amivel a duó összetettben feljött a 20. helyre, három órás hátránnyal az első helyezetthez képest.

Az ötödik nap (január 9.)

A 2020-as Dakar Rally mezőnye Al Ulától északnyugatra tartott tovább majd Ha’il városa felé az 564 kilométeres 5. szakaszon, amiből 353 kilométert tett ki a speciál szakasz. A legénységek hatalmas sziklák és homokdombok között autóztak. Azt az eredményekből már most tudni, hogy Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel sikeresen teljesítette az újabb embert próbáló szakaszt, összetettben továbbra is a második helyen állnak, hátrányuk 5 perc 59 másodperc az élen állótól. Giniel de Villiers és navigátora, Alex Haro összetettben továbbra is őrzik a hetedik helyet, 46 perc 26 másodperccel lemaradva az első helytől. Megőrizte pozícióját és továbbra is a nyolcadik helyen áll Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul is, 1 óra négy perc 54 másodperccel lemaradva az első helyen állótól. Két helyet lépett ugyanakkor előre Fernando Alonso és navigátora, Marc Coma, akik az ötödik nap végére a tizennyolcadik helyen állnak, lemaradásuk az első helyen álló idejétől ugyanakkor továbbra is tetemes: 22 óra 18 perc 3 másodperc. Ezek tehát az eredmények az ötödik nap végén, a nap eseményeinek  részletes összefoglalója azonban leghamarabb holnapra várható. Glyn Hall, csapatfőnök ugyanakkor bizakodó: „A jó hír az, hogy a kapott tájékoztatás alapján mostantól több lesz a homokos útszakasz, úgyhogy remélem, nem lesz több defekt, kihasználhatjuk a homokos terepre alkalmas abroncsokat. Ezek valamivel puhább anyagból vannak, és jobb tapadást is biztosítanak. Ha valóban így lesz, pilótáink egy kicsit fellélegezhetnek, hiszen ha pótkerék nélkül maradnak és így versenyeznek tovább, az nagy stresszt jelent számukra.”

Mi jön még?

A hatodik napon ismét változik a táj, hiszen újra a homok dominál a 477 kilométeres szakaszon, aminek a végén jól megérdemelt pihenő várja a csapatokat Rijádban. Itt a javítások elvégzésére is lehetőség nyílik. A pihenőnapot követő első szakasz egyben a leghosszabb is lesz január 12-én. A versenyzőknek Rijádból Wadi Al Dawasirba kell eljutniuk, ami 546 kilométeres távot jelent igen változatos terepen, így a navigátorokra nagy felelősség hárul majd a homokdűnék között. A nyolcadik napon ismét egy 477 kilométeres hurok következik Wadi Al Dawasirból indulva, ahol az autók hegyeken, kanyonokon és fekete sziklákkal tarkított fehér homokon át haladnak. Újabb, kemény és egyenetlen talajon megtett 410 kilométer után érkezik meg a mezőny Haradhba. Innentől már a Rub’ al Khali – vagyis az Üres Vidék – várja a versenyzőket, ami egy 650 000 négyzetkilométeres sivatag. A Shubaytah városánál véget érő, tizedik szakasz maratoni, 534 kilométeres távja maximálisan próbára teszi majd a versenyzők állóképességét. Az utolsó előtti, tizenegyedik szakaszon a mezőny ismét Rijád felé indul. A legénységek az ország legszebb homokdűnéin átkelve 379 kilométert tesznek meg egy Haradh nevű faluig. A Qiddiyaba vezető utolsó, 374 kilométeres szakaszon nem lesz könnyű dolguk a navigátoroknak – egészen a január 17-re tervezett célba érésig.

LEGFRISSEBB

Megtaláltuk a DeLorean-t, amely mindhárom Back to the Future részben szerepelt

0
Los Angeles-ben, a Petersen Automotive Museum-ban van kiállítva az a filmes kellék DeLorean DMC-12, amely a Vissza a jövőbe trilógia mindegyik epizódjában szerepelt. A teljes...

TESZTJEINK