Főoldal Blog Oldal: 180

Tokio Motor Show 2019: Lexus LF-30

A 2019-es Tokiói Autószalonon leleplezett LF-30 Electrified tanulmányautó a Lexus villamosítási jövőképét testesíti meg, egy olyan autóról, amely eddig nem ismert beteljesülést és örömöt nyújt vezetője számára. A futurisztikus külső előrevetíti a 2030-as évek Lexus elektromos járműveinek képét, amelyhez az önvzető technológiák használatát lehetővé tevő innovatív utastér, lenyűgöző új generációs műszerfal és további fejlesztések társulnak. A kerékbe épített négy elektromotor, az elektromos kormányzás és a Lexus Advanced Posture Control (fejlett pozíciófelügyelet) segítségével az LF30 semmihez nem hasonlítható dinamikai élményt nyújt.

A világ leginnovatívabb autógyártójaként ismert Toyota prémium márkája, a Lexus folyamatosan azon munkálkodik, hogy újító szellemű, lenyűgöző élményeket szerző termékeket hozzon létre. Ennek következő lépcsője a Lexus Electrified elképzelés, amely az elektromos járművek következő generációjába enged bepillantást. A 46. alkalommal megrendezett 2019-es Tokiói Autószalonon újabb fontos pillanat érkezett el a márka történetében, itt mutatják be ugyanis a Lexus LF-30 Electrified tanulmányautót. A márka 1989-es megszületése óta a Lexus mindig is arra törekedett, hogy vásárlói olyan innovatív, izgalmas terméket és márkaélményt kapjanak, amely mind az öt emberi érzékre hatást gyakorol, és az RX 400h 2005-ös bemutatkozása óta a Lexus úttörő szerepet játszott a villamosítási technológiák bevezetésében is. Ilyen megoldás például a kétfokozatú áttételcsökkentő, valamint a Multi Stage Hybrid rendszer, amely kiváló menettulajdonságokkal és karakteres, lenyűgöző vezetési élménnyel ruházta fel a Lexus hibrid járműveket. A most bemutatott Lexus Electrified vízió hatalmas lépés a menetteljesítmények, a vezethetőség, az irányíthatóság és a vezetési élmény területén. Annál is inkább, mivel társadalmunk az önvezetéssel és a villamosítással egy új korszakba lépett. A Lexusok eredeti vezetési élményének felidézésére kifejlesztettek egy úgynevezett pozíciófelügyelő rendszert és más olyan elektromos technológiákat, amelyek nemcsak a vezetési élményt javítják, de alapvetően változtatják meg a jövő luxusautóinak lényegét. A népszerű benzines hibridek és azok részegységeinek (akkumulátor vezérlés, teljesítményszabályzó modulok és elektromotorok) fejlesztése során a Lexus nagy tudásra tett szert ezen a téren. A Lexus Electrified technológia pedig még ennél is magasabb szintet képvisel, hiszen képes egyesíteni a hajtáslánc, a kormányzás, a futómű és a fékek vezérlő rendszereit, és teljes egészében kiaknázza az elektromotor-vezérlés lehetőségeit, amit eredetileg a hibridekhez fejlesztettek ki.

Ezzel a technológiával úgy szabályozható a hajtóerő, hogy a jármű automatikusan a mindenkori forgalmi helyzethez igazodjon – ez pedig segít elérni a Lexus egyik legfontosabb célját, hogy élvezetes és biztonságos autókat kínálhasson vásárlóinak. Ehhez a célkitűzéshez járul hozzá az első akkumulátoros hajtású (BEV) Lexus tervezett bemutatása 2019 novemberében. Ezzel a Lexus kiszélesíti a világ különböző régióinak igényeire adott válaszát, beleértve a HEV (hibrid), a PHEV (hálózatról tölthető hibrid), a BEV (akkumulátoros), és az FCEV (üzemanyagcellás) járművek fejlesztését. Következő lépésként a Lexus kibővíti elektromos modellpalettáját, és a következő évtizedben bemutatja első PHEV járművét, valamint egy új fejlesztésű BEV platformot. 2025-re minden Lexus modellnek lesz elektromos változata, és a Lexus további célja, hogy az elektromos hajtású autók értékesítése túlszárnyalja a belsőégésű motorral felszerelt modellekét.

Az új, LF-30 Electrified koncepció testesíti meg a Lexus villamosítási terveit

Az LF-30 Electrified tanulmányautó a Lexus Electrified vízió megtestesülése. Külsején művészi eszközökkel hozták létre a BEV járművektől elvárt imázst, ami futurisztikus formavilágban teljesedik ki. Az utastér kialakítása magabiztosan ötvözi az önvezetést és az új technológiákat, ezzel is megerősítve a Lexus különleges világát. A menetteljesítmények alapjául a Lexus Electrified fődarabok szolgálnak, amelyek a legújabb technológiákkal kiegészítve megszilárdítják a Lexus vezető szerepét a HEV rendszerek fejlesztésében. Precíz elektromotorok segítségével a jármű karosszériájának pozícióváltásaival azonnal korrigálható a vezető testhelyzete – ez eddig a hagyományos járművekben nem volt lehetséges. Az LF-30 Electrified ezen kívül számos olyan technológiát tartalmaz, ami már a következő évtized fejlesztéseit vetíti előre. Ilyen például az új, emberközpontú filozófia alapján kialakított műszerfal, vagy a steer-by-wire elektromos kormányzás. A vadonatúj Lexus LF-30 Electrified tanulmányautóról az alábbi linken tekinthető meg egy videó:

https://www.youtube.com/watch?v=VPmsyl7KE80

A futurisztikus külső előrevetíti a 2030-as évek Lexus elektromos járműveinek képét

A formaterv különös kihívást jelent a kerékbe épített motoros BEV járműveken, hiszen ennél a felépítésnél újszerű megoldások alkalmazására is lehetőség nyílik. Ezért a Lexus vizuálisan is kiemelte az LF-30 Electrified különleges energiaáramlását. A karosszéria formája felhasználja a karosszéria sarkaiban elhelyezkedő kerekek által keltett energiát, amely az utastér felé áramolva elhalad a vezető mellett, és végül kiárad az útfelületre. A BEV-technika előnye, hogy nincs szükség motorházfedélre, így a jellegzetes, orsó alakú Lexus hűtőrács még inkább beleolvadhat az autó felépítésébe. Az autó oldalain végignyúló ablaküveg, az izmos sárvédők és a szárnyat formázó első lámpák széle adja ki az ikonikus Lexus-orsó kontúrját. A karosszéria kecsesen elegáns első része  töretlen és éles vonalvezetésű hátsó traktusba ível. A szárny kialakítású első lámpák mellett a hátsó lámpák élei, valamint az oldalsó levegőbeömlők biztosítják, hogy ne csak a légellenállás, de a hűtőteljesítmény is kiváló legyen a stílust a funkcióval egyesítő kialakításban.

Az oldalablakok áttetszősége fokozatmentesen állítható, így az utasok szabadon gyönyörködhetnek a tájban, de éjszaka és egyéb szituációkban megőrizhetik privát szférájukat. Az autó orr-részének színe és az azon látható világító mintázat tudatja a szemből érkezővel, hogy az autó normál vagy önvezető üzemmódban közelít felé. Ez egy újabb megnyilvánulása a Lexus azon törekvésének, hogy megoldásai egyidejűleg stílusosak és funkcionálisak legyenek. Az „Elektromos égbolt” fényezésben egy élvonalbeli féminfúziós eljárással készült bevonat ad különleges kékeszöld árnyalatot.

Önvezető technológiák használatát lehetővé tevő innovatív belső tér, új műszerfal és további fejlesztések

A Lexus emberközpontú filozófiájának magasabb szintű megvalósítása érdekében a műszerfalat az új „Tazuna” elnevezésű Lexus-koncepció alapján alakították ki. Ahogyan a ló és lovasa közötti egyetértés alapja a gyeplő, úgy a kormányzás kezelőszervére épített kapcsolók és a head-up kijelző közötti magas fokú koordináció a kulcsa annak a térkialakításnak, aminek köszönhetően a vezető a vezetésre összpontosíthat. Mégpedig úgy, hogy közben számos funkciót kezel, így például a navigációt, az audiorendszert vagy a vezetési mód kiválasztását. Ehhez ráadásul a tekintetét sem kell levennie az útról, és mechanikus kapcsolókat sem kell kezelnie. Az LF-30 Electrified tanulmány Tazuma műszerfalának számos következő generációs interfész megoldása a jövőt vetíti előre. Ilyen a gesztusvezérlés, vagy a kiterjesztett valóság (AR) általi információközlés. Ennek az eredménye pedig egy olyan utastér lett, amely az utasok és a vezető számára egyaránt kényelmes. Az első ülés egy repülőgép első osztályára emlékeztet. A beltér nyitottságot, és ezzel egyidejűleg biztonságot adó beburkoltságot sugároz. Minden kapcsoló és kezelőszerv kényelmes távolságra helyezkedik el, az utasülés gesztusvezérelt képernyője pedig tovább fokozza az utastér kényelmét. A művi izomzatot felhasználó hátsó ülések körbeveszik az utast, és többféle módon tudják tartani a testét: döntve, relaxációs vagy éber funkcióban. A Mark Levinson® audiorendszer csúcsminőségű zenei élményt biztosít, hiszen a pontos hangszóróvezérlés által a vezetőt és az utasokat is ideális akusztikus tér veszi körül. A fejtámlákba épített hangszórók nemcsak optimális audio-környezetet biztosítanak, de zajkioltó funkciójuk is van, ami tovább fokozza a jármű csendességét. A hátsó ülések fölé beépített üvegtető hangvezérléssel működik, és gesztusvezérelt „SkyGate” kijelzőablakkal is felszerelték. Ez egy kiterjesztett valóság (AR) kijelző, ami többféle információt (csillagos égbolt, videók, vagy éppen navigáció) jeleníthet meg. Az utastér nemcsak a különleges formaterv miatt különleges, hanem mert a környezetkárosítás elkerülése érdekében fenntartható anyagokból készült, ezzel együtt pedig a jövő luxusát is előrevetíti. A padlón és a kormányzás kezelőszervén Yakisugit (faszén hatású cédrus) használnak, míg a pliszés kialakítású ajtóborítások anyaga újrahasznosított fémből készült szál. Ez a megközelítés is a Lexus különlegességét és újító szellemét bizonyítja.

A négy, kerékbe épített villanymotor, az elektromos kormányzás és a Lexus fejlett pozíciófelügyelet segítségével az LF-30 páratlan dinamikai élményt nyújt

A menetteljesítmények, a vezethetőség, a kezelhetőség és a vezetési élvezet alapvető mértékű javítása érdekében az LF-30 tanulmányba a fejlett pozíciófelügyeleten kívül is számos élvonalbeli technológiát építettek be. A mind a négy kerékbe beépített motoroknak és az alacsonyan beépített akkumulátoroknak köszönhetően alacsony a jármű súlypontja, így kifejezetten élvezetesen vezethető. Az önvezető képesség és a drón által támogatott járműfunkciók már a 2030-as évekre mutatnak, és jelenősen kiterjesztik a jármű által kínált értéket. A Lexus fejlett pozíciófelügyelet technológiája szabályozza a nagy nyomatékú villanymotorok vonóerő-leadását, hogy összhangba hozza a jármű helyzetét az emberi érzékekkel. Az egymástól teljesen független első- és hátsókerékhajtás miatt a menetszituációtól függ, hogy a jármű első-, hátsó- vagy összkerékhajtással halad. A kompakt és könnyű hajtóegységek révén a jármű kialakítása rendkívül szabad, így a vezető az útfelülettől és a menetkörülményektől függetlenül mindig ideális körülmények között autózhat. A Lexus fejlett pozíciófelügyelet technológiája központi eleme a Lexus Electrified víziónak, így ez a technológia a teljes elektromos modellpalettában megjelenik majd. A steer-by-wire rendszerű elektromos kormányzásban nincs mechanikus kapcsolat, így a menetkörülményektől függően sokkal flexibilisebben működtethető, és sokkal precízebben hajtja végre a vezető utasításait. A jövő BEV-jeként az LF-30 már kábel nélkül tölthető, ami jelentősen leegyszerűsíti a napi használatot. A mesterséges intelligencia által irányított energiavezérlő rendszer optimális energiaelosztást teszi lehetővé a jármű és az otthon közötti, szem előtt tartva a tulajdonos napirendjét. A fedélzeti mesterséges intelligencia képes megkülönböztetni az utasok hangját, és a vezető kulcsán tárolt, személyre szabott információk segítségével az autóban ülők partnereként viselkedik. Megjegyzi az utastér környezeti beállításait, a hőmérsékletet, az audio beállításait, a navigáció célpontjait és útvonalait, sőt programokat kínál a célállomás környékén. Ismeri a vezető stílusát, és ennek segítségével vezérli a futómű és a hajtáslánc beállításait, a pillanatnyi menetkörnyezettől függően. Az LF-30 Electrified magával hordozza a Lexus Airporter elnevezésű dróntechnológiás segédjárművet. Önvezető üzemmódban a Lexus Airporter képes az otthon bejáratától a csomagtartóig elvinni a csomagokat. Az LF-30-ba beépített Lexus Teammate alapjául a legújabb önvezető technológia szolgál. Önvezetés közben ez a fejlett rendszer Sofőr vagy Segítő üzemmódokban gondoskodik a bent ülők kényelméről és nyugalmáról, és ebben a fejlett pozíciófelügyelet is segíti. Mindezeken túl az automata beparkoló és utasfelvevő funkció teszi különlegesen kényelmessé az autózást; az LF-30 Electrified például automatikusan beáll a kocsifeljárótól a ház bejáratához, ahol felveszi az utasokat.

A Lexus LF-30 Electrified főbb műszaki adatai

Hosszúság (mm)5.090
Szélesség (mm)1.995
Magasság (mm)1.600
Tengelytáv (mm)3.200
Tömeg (kg)2.400
Hatótávolság [WLTP] (km)500
Akkumulátor kapacitás (kW/h)110
Töltési sebesség (kW)150
Gyorsulás 0–100 km/h  (s)3,8
Végsebesség (km/h)200
Legnagyobb teljesítmény (kW) / legnagyobb nyomaték (Nm)400/700

Az LF-30 Electrified bemutatásán kívül a Tokiói Autószalonon látható a Lexus Érzékek Színháza, ahol a mind az öt emberi érzéket stimuláló élmények várják az érdeklődőket egy audio és egy vizuális kísérleti helyszínen. Az egyik színházban a Lexus LFA izgalmas motorhangja stimulálja a betérők hallását 360 fokos, három dimenziós hanggal. A másik színházban a Lexus LC-re vetített vizuális élmények stimulálják az érzékeket. Az autó megjelenése a napszaktól és a látószögtől függően változik. Ezen a standon nyilvánul meg leginkább a Lexus filozófiája, miközben valós élményekkel hatnak az érzékeinkre.

Az új Opel Corsa lett Az Év Cégautója

Kisiparos, futár vagy cégvezető – sokan járnak cégautóval. Vajon melyik a legjobb? E kérdést tette fel olvasóinak az Auto Bild folyóirat. Válaszuk: az új Opel Corsa. A kompakt jármű lett „Az Év Cégautója” választás győztese a kiskategóriában. Ezzel be is zsebelte a Frankfurti Autószalonon szeptemberben bemutatott hatodik Corsa-generáció az első díját a médiától.

„A Corsa Európa-szerte a legfontosabb modellünk az Astra mellett“ – mondta az Opel kommunikációs főnöke, Harald Hamprecht, a cégautó-szavazás berlini díjátadóján. „Az Opel 120 éve demokratizálja a mobilitást. Autóinkkal iránymutató technikai megoldásokat és komfortjellemzőket teszünk széles vevőkörnek elérhetővé. Csúcstechnika mindenkinek! Ezt képviseljük mi, ezt képviseli a Corsa, és ügyfeleink nagyon értékelik – különösen a cégautós körben.“

1982 óta egy autómodell, millióknak

A szavazatok 22 százalékával „Az Év Cégautójává” minősített Opel Corsa, változattól függően, egyaránt tökéletesen megfelel szinglik és párok útitársának, cégautónak, vagy egy egész családnak. Nem véletlenül talált 37 év alatt 14 millió gazdára. A Corsa 1982-ben kerekítette ki lefelé a kínálatot, a kompakt Kadett alatt. A Corsa A, amelyet eredetileg az első kocsijukat vásárlóknak és a költségeket kihegyezett ceruzával számolgatóknak szántak, bestsellernek bizonyult, amelyet 1993-ig 3,1 millió példányban adtak el. Az IAA 2019 szeptemberi bemutatójával már a praktikus, stílusos és dinamikus kisautó hatodik generációja állt rajtvonalra. Először jelent meg a Corsa tisztán elektromos változatban. A Corsa-e a lehető legjobban felkészült a jövőre és a munkás mindennapokra.

Az Auto Bild olvasóit másodszor hívták fel a legjobb cégautó kiválasztására. Hét kategóriában, kisautóktól kompaktokon át a luxuskategóriáig és a konnektoros hibridekig sorakoztak fel a jelöltek.

Lexus LF-30 Electrified 500 LE, az elektromos közlekedés jövője a gyártó szerint

Egyedileg szabályozott kerékagy-motorok, innovatív kezelőfelület, váratlan anyaghasználat, csomagszállító drón – a Lexus így képzeli el az elektromos közlekedés közeli jövőjét.

Ahogy harminc éve átértelmezte a luxusautók piacát, majd 2004-ben, az RX400h bevezetésével a hibrid technológiát emelte addig elképzelhetetlen szintre, most pedig a villanyautó koncepcióját helyezi merőben új alapokra a Lexus. Az LF-30 története a nem is olyan távoli jövőben játszódik, és sokkal izgalmasabb képet fest az autózásról, mint amilyennek sokan elképzelik.

A Lexus, amely napokon belül leleplezi első elektromos szériamodelljét, és hat éven belül minden típusából kínál emissziómentes üzemre alkalmas verziót, jó ideje hangoztatja már, hogy az agymotorokban – azaz közvetlenül a kerékben elhelyezett villanymotorban – látja az elektromos közlekedés jövőjét. Ezzel elméletben mások is egyetértenek, ám a technológiával kapcsolatos problémák – mindenekelőtt a jelentős rugózott tömeg és a viszonylagos sérülékenység – miatt jelenleg csupán tanulmányautókban és lassú járművekben találkozhatunk önhajtású kerékkel. A Lexus szerint azonban 2030-ra kiküszöbölhetők a hátrányok, és megvalósulhat az LF-30-ban felvázolt elképzelés. Olyannyira bíznak ebben, hogy egy különleges menetszabályozó technológiát is kidolgoztak a megoldáshoz. Ez az Advanced Posture Control, amely a motorok egyenkénti vezérlésével gondoskodik arról, hogy a jármű mindig az útviszonyoknak és a vezető szándékának megfelelő karakterisztikával haladjon.

Ennek köszönhetően az LF-30 olyan közvetlen, precíz, kiszámítható vezetési élményt nyújt, mint egy tökéletesen hangolt, könnyű sportautó, ugyanakkor a méretei (5090 x 1995 x 1600 mm, 3200 mm tengelytáv) alapján elvárható kényelmet és kényeztetést biztosítja utasainak. Sőt, annál jóval többet. A Mark Levinsonnal közösen kifejlesztett, speciális audiorendszer például rendkívül pontos hangszabályozást és a fejtámaszokba beépített, zajszűrős hangszórók segítségével ténylegesen személyre szóló zenei élményt kínál. A hátsó üléseket alkotó, mesterséges izomszövet pontosan képes az utas testalkatához idomulni, alkalmazkodni a pillanatnyi menethelyzetekhez, és magától értetődően kiemelkedő masszázsfunkciókkal rendelkezik. Elsötétítés helyett áttetszővé tehetők az oldalablakok, így az utasoknak nem kell választaniuk a magánszféra diszkrét védelme és a világos utastér között, az ülések fölé húzódó hátsó szélvédő pedig valójában egy átlátszó VR kijelző, amelyen videót nézhetnek, információkat jeleníthetnek meg az utasok – vagy éppen csillagos eget varázsolhatnak a fejük fölé (lásd a csatoltmányban található videókat).
A Lexus legjobb hagyományait követve előretekintő megoldások keverednek ősi tradíciókkal.

A padlót például a japán építészetben évszázadok óta alkalmazott, elszenesített cédrusfa borítja, míg az ajtók fonott kárpitja nem szövetből, nem is bőrből, hanem újrahasznosított fémrost-szálakból áll. A legérdekesebb elképzeléssel azonban értelemszerűen a vezetőülésnél találkozunk. A HMI (human-machine interface) kezelőfelületek új korszakát a Lexus Tazuna irányítási koncepció mutatja be. A kormányoszlopon elhelyezett kapcsolók és a head-up kijelző magas fokon összehangolt működéséből adódóan a vezető anélkül tudja ösztönösen, hatékonyan és biztonságosan vezérelni a különböző fedélzeti funkciókat, hogy levenné tekintetét az útról. A Tazuna kezelési koncepciót kézmozdulat-érzékelés és virtuális valóságon alapuló integrált tájékoztatófelület egészíti ki.
Ennyi innovatív elképzelést nem szabad szokványos formába foglalni, ám a tisztán elektromos hajtásláncnak köszönhetően erre nem is volt szükség. Egyrészt az agymotoroknak is köszönhetően a Lexus LF-30 mechanikus kapcsolat nélküli, kizárólag elektronikus utasításokkal működő kormányművet kapott. Ez részben az élvezetes vezethetőség záloga, hiszen a manapság szokásos rendszereknél jóval szélesebb skálán állítható a kormányzási tartomány, illetve a rásegítés és a visszajelzés mértéke, ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy az autonóm mobilitási funkció aktiválásakor a kormányoszlop messze eltávolodjon a vezetőtől, szabaddá téve az előtte lévő teret.

Másrészt a teljesen sík padlónak, illetve a hajtáslánc-elemek hiányának köszönhetően szabadon szárnyalhatott a formatervezők képzelőereje. Az LF-30 ezért nem orsó alakú hűtőmaszkot kapott, hanem maga öltött orsó alakot, köszönhetően az autó teljes hosszúságában végighúzódó üvegfelületek, a fényszórók látványos és aerodinamikus szárny-profilja, valamint a szokatlanul izmos kerékdobok vizuális összjátéknak. A lágy orrkialakítás ellenpontja az éles törésekkel, geometrikus formákkal megrajzolt far; ez a kettősség az utastér vonalvezetésében is tetten érhető.

Az LF-30 mesterséges intelligencia segítségével ismeri fel utasait, és igazítja a beállításokat és kedvenc szolgáltatásokat a pillanatnyi felhasználóhoz. Szintén mesterséges intelligencia vezérli az akkumulátorok töltését: a vezeték nélküli rendszer teljesen automatikusan lép működésbe, és az igények szerint biztosít optimális töltést, vagy épp fordítva: az autóról biztosítja a háztartás elektromos energiaszükségletét. Néhány évvel ezelőtt ezt a lehetőséget ugyanúgy a fantasztikus irodalom eszköztárába soroltuk volna, mint a Lexus Airporter funkciót: ez a kényelmi szolgáltatás automata drón segítségével szállítja lakóhelyünktől az autóhoz – pontosabban az autóba – csomagjainkat. Mindezt automatizált kétirányú parkolófunkció egészíti ki: kiszállás után az LF-30 tapintatosan elvonul, és csak akkor tér vissza, hogy felvegye utasait, ha arra utasítást adunk neki.

Visszaszámlálás az új Golfhoz: Golf 5 – a nagykorúvá vált autó

Ez volt az a kényelmet és dinamikát kínáló Golf generáció, amely felülmúlta az egyre nagyobb számban megjelenő felső-középkategóriás konkurens modelleket. Igaz volt ez a minőségre is.

Ezt bizonyítja többek között az is, hogy a lézerhegesztett karosszéria torziós merevsége 35% -kal nőtt 2003-ban, a Golf 5 debütálásakor. Ez volt az első Golf modell, mely opcionálisan hátsó oldalsó légzsákokkal is rendelhető volt – a szokásos légzsákokkal – első oldalsó és fejlégzsákokkal – együtt ez azt jelentette, hogy a felfújható védőpárnák közül immáron nyolc volt megtalálható a jármű fedélzetén.

A kényelem és a dinamika szempontjából a Golf 5 magas pontszámokat szerzett olyan fejlesztéseknek köszönhetően, mint az új négy lengőkaros hátsó felfüggesztés az új, 7 fokozatú DSG váltó, a bi-xenon fényszórók, az esőérzékelős ablaktörlő, valamint egy dönthető és csúsztatható panoráma tetőablak. Mindezek mellett a Golf GTI-ben először mutatkozott be a közvetlen benzinbefecskendezésű turbó-feltöltéses motor (2004), valamint a világ első Twincharger (TSI, 2006), amely turbófeltöltéssel és kompresszor alapú töltéssel is rendelkezett. Ugyanakkor a termékcsalád az új karosszéria változatoknak köszönhetően még szélesebb vásárlóközönség számára is megfelelőnek bizonyult: a Golf Plus 2006-ban debütált, a CrossGolfot, egy új Kombi illetve a Golf BlueMotiont 2007-ben mutatták be először. Ez utóbbi új referencia értéket állított fel, hiszen átlagos fogyasztása mindössze 4,5 l / 100 km volt. 2007 márciusában a Golf jelentős mérföldkövet ünnepelt: 1974 óta 25 millió darabot gyártottak. Amikor a Golf 6-ot 2008-ban bemutatták, a Golf 5 különböző karosszéria változataiból összesen 3,4 millió darab hagyta már el a gyártósorokat.

Golf 5 éves adatok

2003 Lézerhegesztett ajtók, alsó rész, tetőlemez, és oldalsó panelek
Több-lengőkaros hátsó futómű
Elektromechanikus szervokormány
2004 A GTI visszatérése turbófeltöltős motorral (147 kW / 200 LE)
2006 GT, közvetlen benzinbefecskendezéses motor kettős töltéssel (turbófeltöltő és kompresszor)
A Golf Plus debütálása
2007 A CrossGolf és az új Golf Kombi bemutatása
Mérföldkő: 25 millió Golf 1974 óta
2008 Az ötödik generáció megszüntetése 3,4 millió gyártott jármű után.

Tokio Motor Show 2019: bemutatták az új Honda Jazz modellt

Bemutatkozott a vadonatúj Jazz, amit a – modell történetében először – kizárólag hibrid hajtáslánccal értékesít majd Európában a márka.

A B-szegmens (ti. kisautók) világszerte népszerű modellje kényelem és helykínálat terén is kategóriájának élére tör, nem mellesleg az elektromos autókra jellemző dinamikával, menetbiztonsággal és műszaki fejlettséggel büszkélkedhet.
Az új, kétmotoros Jazz a hibrid technológiát hivatott a lehető legszélesebb körben elérhetővé tenni, egyszersmind nagyban hozzájárulhat, hogy a Honda beváltsa ígéretét, miszerint a márka fő európai modelljei 2022-ban már mind képesek lesznek elektromos – alternatív – üzemmódban haladni.

A következő generációs Jazz az első modell lesz a japán járműgyártó európai választékában, amelyen megjelenik az „e:HEV” embléma. Ez az első a márka „Honda e:Technology” néven debütáló, ultramodern műszaki megoldásai közül és a jövőben minden elektromos üzemmódra is képes Honda modellnél alkalmazzák majd.

Crosstar névre keresztelt modellváltozat érkezik

Újdonság, hogy ezentúl Crosstar kivitelben, crossover stílusban is megvásárolható lesz a Jazz, ami az alapmodell hajtásláncára és utasterére épül, de nagyobb szabad hasmagassággal, egyedi orr-résszel, vízálló kárpitozással és integrált tetősínnel kerül a szalonokba.

Új, letisztult, minimalista stílusban fogant formaterv

A Jazz új nemzedéke a kifutó modell különleges, egyterűekre jellemző sziluettjét viszi tovább, ám sokkal modernebb, kifinomult formában. Ezt a letisztult és lendületes karosszériát a Honda e tervezését is meghatározó, szépséget és használati értéket középpontba helyező filozófia hívta életre.
Az új kocsitest egyik legszembetűnőbb eleme a korábbinál 50%-kal vékonyabb, szélesebb látómezőt garantáló A-oszlop, melynek alkalmazását a karosszériamerevség fokozása és az ütközési energiát hatékonyan – a pillangóablak keretére is – elvezető nyúlványrendszer optimalizálása tette lehetővé.

A természetes, egyszersmind jellegzetes oldalvonalak az autó teljes hosszában végigfutnak, friss, feltűnő megjelenéssel ruházva fel a Jazzt. A korábbinál határozottabb vállvonal kiemeli a hátsó sárvédőket és kerékjárati íveket, még szélesebbnek és biztosabb úttartásúnak láttatva a modellt. A hátsó traktus éppoly letisztult, egyszersmind szemet gyönyörködtető, akárcsak az orr-rész, különösképp, hogy visszafogott, mégis roppant látványos, vízszintes lámpakialakítás és diszkrét tetőszpoiler vonzza magára a tekintetet.

Kimagasló hibrid teljesítmény: e:HEV

A modell – Európában első alkalommal – csak hibrid hajtáslánccal lesz elérhető, ami igencsak kedvező döntés a gyártó részéről, hiszen a kétmotoros rendszer kifinomulttá, közvetlenné és élvezetesen vezethetővé teszi a Jazzt.

Új, ösztönösen kezelhető kommunikációs rendszer

A fedélzeti információs rendszer tökéletesen beleillik a vezetői környezetbe, s mivel WiFi-hotspotként is szolgál, az utasok állandó kapcsolatban lehetnek a külvilággal. Az új, LED érintőképernyő kezelése éppúgy történik, mint az okostelefonoké, azaz tapintással és simítással vezérelhetők az alkalmazások, böngészhetők a médialisták stb. Az előre telepített alkalmazások között immáron ott találjuk az okostelefonok közvetlen, vezeték nélküli használatát biztosító Apple CarPlay® és Android Auto szoftvert is.

Utastér: minőség és kényelem

A vadonatúj Jazz belső tere a kényelmet és a helykínálatot illetően is páratlan a kisautók mezőnyében. Jellegzetes, kortárs stílusa remekül passzol a karosszéria formavilágához, különösképp, hogy légies, felhasználóbarát műszerfalat építettek be a Honda szakemberei. A széles középkonzol ugyancsak remekül illik az összképbe, nem mellesleg a felsőbb kategóriás autókat idézi.

Az új, szélesebb, remek oldaltartású első ülések puhaságáról immáron nem rugókészlet, hanem speciális szivacs gondoskodik, ezáltal még kevésbé fárasztók a hosszú utazások. Hátra szintén kényelmesebb, vastagabban párnázott ülések kerültek, jelentősen fokozva az utasok komfortját.

A vékony A oszlopnak hála a vízszintes látómező még tágasabb lett, s mivel megőrizték a tövükbe helyezett, háromszög alakú, úgynevezett pillangóablakokat, hihetetlenül tágasnak érződik a kabin.

Átgondolt kialakítás, páratlan befogadóképesség

A vadonatúj Jazz kategóriaelső helykínálata elsősorban a hibrid hajtáslánc logikus elrendezésének köszönhető, különféle elemei ugyanis elfértek a motortérben és a karosszéria kihasználatlan zugaiban. Az üzemanyagtartály például az első ülések alá került, ami egyedülálló megoldás a szegmensben, ráadásul a Mágikus Ülésrendszer beépítését is lehetővé teszi. Ez utóbbi nemcsak a csomagtér – poggyászmérettől függő – bővítésével járul hozzá a modell variálhatóságához, hanem felhajtható ülőlapjaival is.

Az új Jazz megannyi jó tulajdonsága közül alighanem a kimagasló menetbiztonság a legfontosabb. Ez egyebek mellett a Honda Sensing™ rendszer számlájára írható, amit szélesebb látószögű, nagyobb felbontású kamerával tettek hatékonyabbá, elhagyva a korábbi képrögzítőt és a radarszenzorokat. Ezzel jelentősen javult jármű környezetének érzékelése, és útburkolati jelek, illetve szegélycsíkok nélkül is képes felismerni a rendszer az útburkolat széleit.

Tovább fejlődött az Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer (Collision Mitigation Brake System, CMBS) is, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy könnyebben ismeri fel a gyalogosokat és a kerékpárosokat rossz látási viszonyok közepette (pl. éjjel, közvilágítás nélküli szakaszokon), és önműködően fékez, ha egy jármű a Jazz elé vág. Az új kamera révén az Adaptív Sebességrögzítő (Adaptive Cruise Control, ACC) már kis tempónál is képes igazodni a forgalom ritmusához, a Sávtartó Asszisztens pedig városban, országúton és többsávos autópályán egyaránt hatékonyan működik, ezzel is mérsékelve a balesetek kockázatát.

A Honda Jazz következő generációjának forgalmazása várhatóan 2020 közepén kezdődik az európai piacon.

Tokio Motor Show 2019: íme, a Mazda MX-30, a márka első sorozatgyártású elektromos autója

A Mazda első sorozatgyártású elektromos autója, a Mazda MX-30 előjegyzése a Tokiói Autószalonon történő világpremierjével egyidőben megkezdődött.

A Mazda elektromos autója azoknak készült, akik nem akarják feláldozni az autózás örömét még akkor sem, ha elektromos autót szeretnének vezetni. Egyedi, freestyle ajtós megoldásával, környezetbarát anyagok felhasználásával, és kb. 200 km-es hatótávjával – amely egyébként jóval meghaladja az európai vásárlók átlagos 48km-es napi autóhasználatát – az MX-30 a Mazda egy újabb pozitív lépése abba a többmegoldásos irányba, amely a nemrég európai piacra érkezett Skyactiv-X motor mellett jelentősen csökkenteni fogja a márka károsanyag-kibocsátását.

Egy autó akkumulátorral, nem akkumulátor kerekekkel

A Mazda MX-30 – mely 2020. második felében érkezik az európai kereskedésekbe – premierjét így kommentálta Yasuhiro Aoyama, a Mazda Motor Europe elnök-vezérigazgatója:

„Az első sorozatgyártású elektromos Mazdával a Mazda tervezőinek és mérnökeinek egy kristálytiszta cél lebegett a szeme előtt: ki kell tűnnie a tömegből, élmény legyen vezetni, a konkurenciával összehasonlítva tükröznie kell a Mazda alapvető értékeit, és legfőképpen csökkentenie kell a károsanyag-kibocsátást a modell egész életciklusa alatt.”

„A termékválasztékunkban már megjelent elektromos technológiák mellett a Mazda kisebb gyártóként arra koncentrált, hogy olyan elektromos autót hozzon létre, melyet érzésünk szerint második autóként, legfőképpen városban használnak majd, ahol maximálisan ki tudja szolgálni vevőink igényeit.”

„A CX-30 bőrbe bújtatott, TPV tesztautókat elsőként vezető legtöbb média kiemelte, hogy elektromos autónk megtartotta a hagyományos autók értékes karakterisztikáját. Minden Mazdát arra terveznek, hogy vezetése élmény legyen, és ez nem lesz másként az elektromos autónk esetében sem.”

Fókuszban a vezető

Mint minden Mazda, az MX-30 is természetesen vezethető és visszajelzést ad az útról gyorsítás, kanyarodás és fékezés közben, pont úgy, ahogy a vezető ezt elvárja a mindennapos vezetési helyzetekben.
A Mazda MX-30-ban ezt az e-Skyactiv felépítés innovatív mérnöki megközelítésével érték el.

Az akkumulátor pakkot teljesen beágyazták a karosszériába, mely javítja merevségét, és így az autó kiválóan reagál a vezető utasításaira. Emellett, mivel a hang nagyon fontos szerepet játszik a vezető nyomaték- és sebességérzetében, a Mazda mérnökei létrehoztak egy olyan elektronikus hangrendszert a Mazda MX-30 belsejében, amely szinkronban van a motor nyomatékával hangfrekvenciában és nyomásban.

Ez azt eredményezi, hogy a vezető kevesebbszer nyomja/engedi fel a pedált információ hiányában, így a vezetés kiegyensúlyozottabbá válik. Ezt erősíti a Mazda egyedi G-vectoring szabályzása (GVC) is, mely most kihasználja az elektromotor nyújtotta előnyöket is (e-GVC).

Kodo, amely még mindig megkülönböztet

Az elektromos autó vonalai is folytatják a „kevesebb több“ dizájn-megközelítését, s ez jellemző mind a külső, mind a belső kialakításra is.

A karosszéria fővonala az A-oszlop tetejétől az autó hátsó része felé lejt, így az utascella szerves egységet tükröz. A keretezett tető színe ezt még inkább kiemeli. A freestyle ajtók szép sziluettet adnak az MX-30 elegáns megjelenésének, és könnyebb beszállást tesznek lehetővé mind a hátsó, mind az első ülések esetében.

A belső tér esetében olyan környezetbarát anyagokat találunk, melyek vegán alternatívával helyettesítik a az igazi bőrt a legtöbb fedendő felület esetében. A lebegő középkonzolt környezetbarát gazdálkodásból származó parafával borították, igen kreatívan használható pakolóhely.

De miért így hívják?

A Mazda az MX modelljelölést mindig olyan termékeinek adta, melyek dizájn és mérnöki szempontból szembe mentek az autóipar konvencióival (pl. az MX-5-tel újrateremtettük a roadster kategóriát, mikor már mindenki lemondott róla).
Az MX-30-cal egy teljesen új EV-élményt kreáltunk, úgy, hogy az szervesen képviselje a Mazda alapértékeit; legyen szó az egyedi külső és belső tér kialakításáról, vagy a menetdinamikáról, de mindig biztosítva azt, hogy az autózás öröm maradjon, amiről a Mazda annyira híres.

Tokio Motor Show 2019: bemutatkozik a Toyota első szériagyártásra érett kompaktja

A Toyota a 2019-es Tokiói Motor Show „FUTURE EXPO” kiállítása keretében mutat be sorozatgyártásra kész, ultrakompakt akkumulátoros elektromos járművét.

A modell 2020 végén, a Toyota akkumulátoros elektromos járműveket (BEV) népszerűsítő, új üzleti modelljének keretében lép először a japán piacra. A Toyota egyéb akkumulátoros járművei – többek között a gyalogos zónában használható BEV és a Toyota i-ROAD – a 2019-es Tokiói Motor Show „Open Road” programja keretében, tesztvezetésen próbálhatók ki.

Az október 24. ás november 4. között megrendezésre kerülő 2019-es Tokiói Autókiállítás „Future Expo” speciális programja keretében bemutatja azt az új, szériaérett ultrakompakt akkumulátoros elektromos járművet (BEV), amely 2020-tól kerül forgalomba Japánban. Az új generációs mobilitási megoldás célja, hogy a lehető legcsekélyebb környezeti terhelés mellett biztosítson rövid távú mobilitást.

„Olyan mobilitási megoldást szeretnénk megvalósítani, amely kiszolgálja az idősödő japán társadalmat, és életkortól függetlenül a mozgás szabadságával ajándékozza meg az embereket” – fogalmaz Akihiro Yanaka fejlesztési igazgató. „Az ultrakompakt BEV bevezetésével olyan járművet biztosítunk ügyfeleink számára, amely nem csupán a mozgás szabadságát adja meg nekik, de egyben kisebb a helyigénye, csendesebb, és kevésbé terheli a természeti környezetet.” 

Az ultrakompakt, kétüléses BEV (akkumulátoros elektromos jármű) kifejezetten azoknak az ügyfeleknek nyújt mindennapos mobilitási megoldást, akik rendszeresen rövid távolságokon közlekednek. Ilyenek az idősek, a friss jogosítvánnyal rendelkezők, vagy a helyi ügyfeleiket felkereső üzletemberek. A jármű egyetlen feltöltéssel mintegy 100 kilométert tud megtenni. Legnagyobb sebessége 60 km/óra, és rendkívül kis sugarú körön képes megfordulni. A Toyota az ultra-kompakt BEV 2020-ra tervezett piaci bevezetésével párhuzamosan egy olyan új üzleti modellt is útjára indít, amely az akkumulátoros elektromos járművek szélesebb körű elterjesztését célozza. Ennek égisze alatt megvizsgálják az akkumulátor élettartamának minden fázisát, a gyártástól kezdve az értékesítésen, újraértékesítésen át az újrafelhasználásig és újrahasznosításig, hogy a lehető legkielégítőbb szolgáltatást biztosíthassák ügyfeleik számára. A Toyota rövid távon kiterjesztett, kedvező lízingkonstrukciókkal igyekszik visszanyerni a használt akkumulátorokat, hogy azokat kielemezhesse, és megfelelő módon újrahasznosíthassa használt járművekben, cserealkatrészként vagy akár az autóiparon kívüli területeken. Emellett a Toyota az akkumulátoros elektromos járművekhez kapcsolódó szolgáltatások – a töltőállomásoktól a biztosítási konstrukciókig – fejlesztésével is foglalkozik. Ezen túlmenően a Toyota igyekszik feltérképezni a rövidtávú kompakt akkumulátoros elektromos járművek (BEV) személyes mobilitáson túlmutató felhasználási lehetőségeit. Az ultra-kompakt BEV például különösen alkalmas a helyi önkormányzatok mobilitási igényeinek kielégítésére, mint a városi és hegyvidéki közösségek biztonságos, korlátozás nélkül alkalmazható és környezetbarát közlekedési eszköze. A Toyota jelenleg mintegy száz vállalati és kormányzati partnerrel működik együtt (és számos továbbival folytat tárgyalásokat), hogy feltérképezzék az ultrakompakt BEV-hez hasonló elektromos járműveket is magában foglaló új, közlekedési és szállítási modelleket. Az együttműködő partnerek aktuális listája itt található.

A Toyota ultrakompakt BEV járműve megtekinthető a 2019-es Tokiói Motor Show (október 24. – november 4.) FUTURE EXPO betétkiállításán. Ugyanitt a 2019. június 7-én már bemutatott „ultrakompakt BEV üzleti célra” tanulmánnyal is találkozhatnak a látogatók. Ezen túlmenően a Tokiói Motor Show belépőjeggyel rendelkező látogatói a 2019-es Tokiói Motor Show OPEN ROAD kiállításán testközelből is megismerkedhetnek a Toyota ultrakompakt akkumulátoros elektromos mobilitási megoldásaival. Az Aomi és Ariake közötti, másfél kilométeres útvonalon tesztvezetésen próbálhatják ki a Toyota i-ROAD járművet, valamint a gyalogos zónában használható BEV három különböző változatát.

Toyota BEV járművek típusai és főbb jellemzőik 

1. Ultrakompakt BEV üzleti célra: Az ismételt rövidtávú utazásokkal és parkolással járó üzleti felhasználásra tervezett ‘Ultrakompakt BEV üzleti célra’ koncepciómodell mobil irodaként is működik; három üzemmódja a közlekedést, a munkavégzést, illetve a pihenést szolgálja. 

2. Gyalogos zónában használható BEV álló változat: A ‘gyalogos zónában használható BEV álló változat’ nagy alapterületű létesítményekben – pl. repülőtereken vagy gyárakban – alkalmas járőrözési, biztonsági ellenőrzési feladatok elvégzésére, nehéz felszerelés szállítására. 

3. Gyalogos zónában használható BEV ülő változat: A ‘gyalogos zónában használható BEV ülő változat’ személyes mobilitási megoldást kínál azok számára, akik nagyszámú csomaggal közlekednek, illetve nehezen gyalogolnak. 

4. Gyalogos zónában használható BEV kerekesszékhez kapcsolt változat

A ‘gyalogos zónában használható BEV kerekesszékhez kapcsolt változat’ a kézi hajtású kerekesszékhez csatlakoztatva gondoskodik azok elektromos hajtásáról nagy létesítmények területén vagy turisztikai helyszíneken.

5. Toyota i-ROAD

A rövidtávú mobilitási megoldásnak szánt Toyota i-ROAD egy motorkerékpár méretű, ám azoknál stabilabb közlekedési eszköz, amelyet városi vagy turisztikai célú utazások utolsó kilométerein használhatnak a fogyasztók.  

Car Design Awards 2019: kimagasló elismerést kapott a Peugeot 208

Az autóipari formatervezés egyik legnagyobb becsben tartott kitüntetésében részesült a Peugeot 208. A Car Design Awards 2019-es kiadásában a szériamodellek között bizonyult a legjobbnak a francia városi autó formanyelve.

A nemzetközi Car Design Awards idei díjátadó ünnepségén az új Peugeot 208 nyerte el a legjobb sorozatgyártású autónak járó elismerést. Az 1984-ben alapított, torinói központtal működő díj zsűrijében a világ legnevesebb autóipari és formatervezési szakkiadványainak vezető szerkesztői választják meg az év legkiválóbb dizájnteljesítményét; a díjazottak idén Giorgetto Giugiaro díszvendég jelenlétében vehették át a nagy becsben tartott – sokak által az autóipari formatervezés Oscar-díjaként emlegetett – kitüntetést.

„A minden porcikájában új 208 megalkotásával a Peugeot bebizonyította, hogy a formatervezés kulcsfontosságú szerepet játszhat egy tömegpiaci kisautó pozícionálásában. A külső formavilág a legendás 205 GTI arányait értelmezi újra, míg a far kialakítása egyértelmű kapcsolatot teremt a kortárs 3008-as szabadidőjárművel” – írta indokolásában a bizottság, miután a döntőbe került 10 autó (köztük nem egy egzotikus sportkocsi és elektromos luxusautó) közül választották legjobbnak a Peugeot kisautóját. „Nem kevésbé lenyűgöző a belső tér. Itt a Peugeot nagyobb modelljeiből átemelt elemekkel és megoldásokkal találkozunk, többek között a sorozatgyártású járművek körében elsőként alkalmazott háromdimenziós műszeregységgel az i-Cockpittel.”

Az év legjobb sorozatgyártású járművének járó, stilizált féktárcsa-szegmenst mintázó díjat a Brembo tervezte. „A Brembo tevékenységeire egyértelműen a technológia és annak folyamatos fejlődése van a legnagyobb hatással. Ugyanakkor az évek során mindig is nagy figyelmet fordítottunk a formatervezésre, olyannyira, hogy mára fékrendszereink dizájnertárgyaknak tekinthetők.” – világított rá a technológia és a formatervezés eredendő összefonódására a díjátadón a Car Design Awards munkáját négy éve támogató fékspecialista képviselője.

A koncepciójárművek mezőnyében is sikert ért el a Peugeot: az e-Legend elektromos tanulmányautó az abszolút második helyen végzett, mint a legjobb nem prémium kategóriás formatanulmány. A legendás Peugeot 504 Coupé ötven évvel későbbi újraértelmezéseként megálmodott e-Legend nem először kerül a formatervezői szakma figyelmének középpontjába: idén januárban a nemzetközi automobil fesztiválon, Párizsban az év legszebb tanulmányautója címet adományozták a retro-villanyautónak – ugyanitt egyébként az új generációs Peugeot 508 nyerte el az év legszebb szériaautójának járó díjat.

A Peugeot új generációs formanyelve, amely a modern EMP2 padlólemezt elsőként alkalmazó alsó-középkategóriás 308-assal, a 2014. Év Európai Autójával indult el hódító útjára, majd a szintén Év Európai Autója díjjal (2017) jutalmazott 3008-assal és a tavaly bemutatott középkategóriás 508-assal bontakozott ki, merész, avantgárd részletekkel kombinálja a funkcionalitást. Kiváló példája ennek az ugyancsak többszörösen díjazott i-Cockpit vezetőhely koncepció, amely az ösztönös kezelhetőség, a mindenre kiterjedő ergonómia és az előre mutató esztétikum fúzióját valósítja meg.

„Az a célunk, hogy erőteljes személyiségű, izgalmas autókat alkossunk, amelyek ugyanakkor maguktól értetődően értelmezhetők” – vezet be a Peugeot stílusirányzatának műhelytitkaiba Gilles Vidal, a márka formatervezési igazgatója. Szerinte, ha száz méterről látunk egy autót, legyen egyértelmű és egyszerű annak formája. Ha közelebb megyünk, úgy tíz méterről elkezdjük felfedezni a részleteket – ez jelenti az értelmezés második szintjét. Ha pedig testközelből vizsgáljuk az autót, akkor válnak nyilvánvalóvá az olyan finomságok, mint a high-tech részletek.

Ennek a dizájnkoncepciónak az általános érvényességéről és sikeréről mi sem tanúskodhatna jobban, mint hogy a 208 és az 508 előtt a 3008-as is számos formatervezési díjban részesült. A világ több országában az év legkiválóbb újdonságának megválasztott szabadidőjármű bevezetésekor elnyerte a világ egyik legnagyobb becsben tartott szakmai kitüntetését, a német Red Dot Design Award termékdíját. Ezzel négyre emelkedett a „piros pontos” Peugeot modellek száma: 2010-ben a Peugeot RCZ sportkupé, 2014-ben az imént említett Peugeot 308 kombi kivitele, az SW modell, 2016-ban pedig a szintén EMP2 platformra épülő, i-Cockpit koncepciót alkalmazó Peugeot Partner részesült ebben a megtiszteltetésben.

Tuning a javából: 400 lóerős Blue Pink Toyota Yaris

Egy tehetős és elszánt márkarajongó, egy szupersportautókra szakosodott, lehetetlent nem ismerő tuningműhely és egy Yaris szerelmi háromszögéből igazán extrém Toyota született.

Egyszerre kőkemény és selymesen lágy, férfias és kislányos, szélsőséges, mégis hétköznapi: az Nth Moto Widebody Yaris átépítése nem hagyja magát beskatulyázni.

Azt gondolhatnánk, egy olyan csapatnak, amely 2000 lóerős Dodge Viperek építésével szerzett nevet magának, igazán nem lehet nagy feladat egy cuki kisautó átdolgozása. Ami azonban első hallásra jópofa lazításnak tűnt, végül olyan hatalmas kihívásnak bizonyult, amelyre joggal büszke az Nth Moto csapata: a versenyautók tökéletességét kellett ugyanis az egyedi átépítések igényes extremitásával ötvözniük, mindezt úgy, hogy megőrizzék a Yaris használati értékét.

Ez persze már a történet legvége. Az egész akkor kezdődött, amikor egy új ügyfél kopogtatott a cég minneapolisi ajtaján. Egészen Bahreinből utazott el a Középnyugatra, hogy megbízza őket legújabb elképzelése megvalósításával. Az illető egy meglehetősen jómódú autórajongó volt, akinek a garázsában számos ritka Toyota és Lexus állt. Amikor 2013-ban a Frankfurti Autószalonon meglátta a 426 lóerős Toyota Yaris Hybrid-R tanulmányt, rögtön tudta, hogy neki is kell valami hasonló. Eddig nem is lett volna probléma, ám azt szerette volna, ha már meglévő, második generációs Yaris TS-ét építik át, és a lehető legkevésbé bolygatják meg a hajtásláncot.

Ha ez kihívásnak hangzott, Aaron Miller és munkatársai akkor kaptak igazán sokkot, amikor először pillantottak be az autóba – és meglátták az automata váltót. Mint kiderült, az ügyfél nem igazán szeret kézzel kapcsolgatni, szigorúan ragaszkodott a kuplungmentes megoldáshoz. Sokáig kutattak, míg végül találtak egy olyan Toyota automatát (a márkahű vevő ezt is kikötötte), amely elbírta a tervezett szélsőséges igénybevételt. Egy apró probléma volt csupán: a váltóház körülbelül kétszer akkora volt, mint a Yaris aprócska egysége, így, hogy elférjen, ki kellett vágniuk a padló merevítéseinek egy szakaszát.

Miután ezzel megvoltak, folytathatták az erőforrás tuningolását. Az 1.8 literes, kettős felülfekvő vezérműtengelyes, 16 szelepes, kétoldali változó szelepvezérléses 2ZR-FE blokk alapkivitelében 130 lóerőt tudott (később ugyanezt az erőforrást használták fel a Yaris GRMN-ben is, kompresszorral megtoldva). Az ügyfél azonban legalább háromszor ennyit szeretett volna. Ezért lecserélték a motor belső szerveit: egyedi, kovácsolt hajtókarokat és dugattyúkat építettek be, módosították a szelepvezérlés rugóit, valamint a szívó- és kipufogótorkokat, új perselyeket és hengerfejcsavarokat szereltek be.
Saját építésű kipufogórendszert és intercoolert akasztottak a csomagra, valamint lecserélték a motorvezérlést. Ezután jöhetett a lényeg: egy Garrett GTX30R turbófeltöltő, amely közismerten korának egyik leggyorsabban felpörgő turbója volt. Ezt – szintén az ügyfél kifejezett kérésére – úgy hangolták be, hogy szinte folyamatosan visít, ami az azonos hosszúságú nemesacél leömlőkből áradó kipufogóhanggal együtt meghatározza a vezetés hangulatát.

A fékpadon kimért 400 lóerővel teljesült az ügyfél álma, az új sebességváltó is bírta a rá zúduló nyomatékot – már csak át kellett vinni az aszfaltra az erőt, méghozzá a kormányzott kerekeken keresztül! Ehhez alaposan feljavították a futóművet, egyedi féltengelyeket és váltóhűtőt szereltek be, és persze alaposan megnövelték a központi anyás keréktárcsákra szerelt abroncsok tapadási felületét: ennél az autónál nem öncélú optikai poén a karosszériaszélesítés, ahogy a lökhárító köténye és a masszív hátsó diffúzor is érdemi aerodinamikai feladatot lát el. A 255/35 R 18 méretű Bridegstone Potenzákkal (300 km/h sebességindex) egészen elképesztő vezetési élményt nyújt az autó, nemcsak gyorsításkor, hanem fékezés során is. Ahogy alkotója fogalmazott, „folyamatosan az az érzése az embernek: egy Yarisban ilyennek nem volna szabad megtörténnie”.

Az élmény önmagában sem evilági, a beltérrel kontrasztba állítva viszont egyenesen sokkoló: a legdurvább pinkbe öltöztették a teljes utasbelsőt, a bőrkárpittól a műszerfalon át a kormányig. Ha a motorhoz menekülnénk vizuális vigaszért, hiába: a szelepfedelet és a turbót is rózsaszínre pingálták. Miért? „Mert erre senki nem számít” – hangzik a válasz. Logikus, nem?

[TESZT] Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate OPC Line – downsizing sportosan és takarékosan

Imdájuk a kombiformát az Autóaddikt.hu szerkesztőségében, ezért külön öröm, amikor az Insignia ilyen verziókban gurul be hozzánk. Most is így történt: Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate teszt következik.

Kezdésnek vessünk néhány pillantást előtte a remekbeszabott formavilágot képviselő Insignia kombira, azaz konkrétan az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate-re. Bár folyamatosan, vagy inkább egyre erősebben érezhető a PSA jelenléte az egész karakterisztikában és szellemiségben (inkább átszellemülésben), még mindig igazán opeles az egész feeling globálisan. Úgy, hogy azért a tervezőgárda mindent megtett annak érdekében, hogy az összetéveszthetetlen stíluselemek megmaradjanak, tökély 2018-as igényeknek megfelelő ötvözésekkel, áthallásokkal.

Tökéletesen eltalált stílus és dizájn

Tehát az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate gyönyörűre sikerült, minden túlzás nélkül. Az orr jellegzetességét a hangsúlyos, mosoly-sziluettet formáló hűtőmaszkforma adja, stílusos fényszóróburákkal, kellemes rajzolatokkal. Az egész kifejezetten sportos hatást kelt, közben jó egyensúlyban van jelen az elegancia; a tálalás máris meggyőzi a tekinteteket.

Oldalnézetből ltászik igazán az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate valódi arculata, valamint a majd’ 5 méteres hossz is. Egyértelmű, hogy a csomagtér térfogatnöveléséhez hosszirányban kellett toldani, így sikerült is elérni az 560 literes kapacitást. A rakfelület tehát inkább hosszabb, mintsem mélyebb, ami a pakolásnál okozhat némi plusz fejtörést alacsonyabb testalkattal bíró sofőrök, utasok számára – a feltérdelés sem akadály, hiszen az autó építése kimondottan alacsony, ahogyan arra már utaltunkis feljebb. Az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate magassága kereken 1.5 méter, ebből jól tükröződik a lapos, dinamikus jelleg – ez az, ami az autót kimondottan különlegessé teszi.

Kecses és sportos kombi-elemek

Nyilvánvalóan  a leginkább jellegzetes részletegyüttes azOpel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate esetében a far kiképzése: a tetőívet folytonosan követő krómcsík egészen belenyúlik a C oszlopba, és a zárófényekig tart, ezáltal kiemelve az autó 1.8 méteres szélességét, valamint sportkombi jellegét és előtérbe helyezi. A lámpatestek hasonló dizájnvilágot kaptak, mint a jelenlegi Opel portfülió többi tagja, ez nem meglepő, hiszen az egységesség a célkitűzés, mint tudjuk. A nyitott csomagtérajtóval történő parokolást segítő segédfények eltűntek két oldalról, ennek nem éreztük gyakorlati hiányát – mondjuk nem is kerültünk ilyen szituációba.

Átlátható, könnyedén megszokható belteret kapott az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate, sportos felhanggal, az Ultimate (OPC Line pluszban) felszereltségnek megfelelően prémiumjellegű kialakítással és anyaghasználattal találkoztunk. Lágy tapintású felületek, puha borítások, közepesen kemény műanyagok teszik ki az enteriőrt, mindemellett a bőrkérpit minősége és komfortérzete is remek. Még hosszú távon is, ami lényeges, hiszen az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate vérbeli utazóautó, itt ténylegesen számít minden apró nüansz.

Az persze nem kérdés, hogy öten el lehet-e férni jól az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate-ben, de ha mégis felvetődne, a válasz: igen. Nem meglepő, hiszen a 2829 milliméteres tengelytáv nem is engedhet másra következtetni, egyedül a lapos kasznikiképzés miatt lehet kompromisszumképes a fejtér nagysága.

Aranyszabály itt is, hogy 1.9 méteres testmagasság felett már előjöhetnek olyan problémák, hogy mondjuk fejünk beleér egy-egy bukkanónál a hátsó, lefelé ívelő tetőmodulba, azaz annak belső borításába.

Ilyen jellegű problémával sem találkoztunk, itt csak becsléseinkre és előzetes számításainkra tudtunk hagyatkozni.

Az 1.6-os (egész pontosan 1598 köbcenti), Euro6d-TEMP besorolású, sornégyes benzinmotor kereken 200 lóerő leadására képes 4500 RPM-en, míg a csúcsnyomaték 280 Newtonméter 1650-től, s egészen 4500-ig tart ki – méréseink is ezt támasztották alá. A hajtásláncba integrált 6 sebességes manuális váltó ideális társítás, remek menettulajdonságokkal ruházza fel az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate-et, mellé még a fogyasztásra is kitűnő hatással van. 

Nem meglepő módon a 200 lóerős teljesítmény, mellé a jól hangolt sebességváltó-fokozatok elegye meghozza a kívánt, s kicsit elvárt végeredményt: az autó kimondottan sportos menetdinamikával rendelkezik, a nulla-százas sprintet szó nélkül megfutotta 7 másodperc környékén, úgy, hogy négy fő utazott a kocsiban. 

Combos teljesítmény mellé optimális étvágy

Mindemellett az Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate egyik legkifejezőbb erénye a ténylegesen visszafogott üzemanyag-fogyasztás. Bár a gyárilag előirányzott 6.7 literes 100-as átlagot túlléptük, annyi baj legyen: városi környezetben 7.2, országúton 5.5 literes értéket rögzítettek méréseink.

2019 Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Ultimate specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 280 Nm @ 1650-4500 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4986 mm

Szélesség: 1863 mm

Magasság: 1500 mm

Tengelytáv: 2829 mm

Első gumik mérete: 245/45 R18

Hátsó gumik mérete: 245/45 R18

Tömeg, üresen: 1462 kg

Megengedett össztömeg: 2130 kg

Csomagtartó mérete: 560 liter, 1665 literre bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 62 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 232 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.5 s (gyári), 7.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.8 l/100 km

Országúti: 4.9 l/100 km

Vegyes: 6.9 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.3 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 6.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 151-154 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer

LEGFRISSEBB

[TESZT] Honda CR-V (2020) – remek útitárs Los Angelesben is

0
A 2020-as Honda CR-V az amerikai piacon továbbra is az egyik legnépszerűbb kompakt SUV, és nem véletlenül. A modell az ötödik generáció részeként érkezett,...

Íme, a Xiaomi YU7 prémium crossover

TESZTJEINK