A Peugeot forradalmi újítását, az ergonómia terén új korszakot nyitó i-Cockpit kezelőfelületet az elmúlt tíz év egyik legfontosabb autós momentumának választotta meg a brit Top Gear.
A világ egyik ikonikus autós kiadványa, a brit Top Gear összeállította az elmúlt évtized meghatározó autóipari innovációinak és eseményeinek a listáját. A „Hűha!” listában szerepelnek korszakalkotó és korszakokat lezáró momentumok, szánalmas és lelkesítő ötletek, tévedések és zseniális eszmélések egyaránt. A listán mindössze kettő, szigorúan vett technológiai fejlesztés kapott helyet, és ezek közül csak egyet értékelt pozitívan a magazin – és a piac – a Peugeot 2012-ben bevezetett i-Cockpit koncepcióját.
Az elképzelés egyszerű és logikus volt, ugyanakkor teljes mértékben szakított az autóiparban évtizedek során kialakult beidegződésekkel. A tradicionális iskolák egy egyenesre helyezik a kormánykereket és a műszerparkot, mint az autó kezelőfelületének két legfontosabb elemét; az adatokat a kormány karimája alatt átpillantva olvashatta le a vezető. Arra, hogy ez az elképzelés alapvetően téves, már korábban is rájöttek a tervezők: ez hívta életre a head-up kijelzőket, amelyek a vezető látómezejében jelenítették meg az információkat – legalábbis azt a keveset, ami elfért egy néhány négyzetcentiméteres felületen.
A Peugeot i-Cockpit ezt a két megoldást gyúrta össze egyetlen újszerű, optimális rendszerré. Az i-Cockpit koncepcióban a tradicionális, információkban gazdag műszeregység a szokásosnál hátrébb és feljebb helyezkedik el. Ez a vezető látóterébe emeli a műszereket. Egy szokványos kormánykerékkel ez nehézségekbe ütközne, hiszen a karimája pont beletakarna az információkba, ezért a Peugeot kisebb átmérőjű volánnal egészítette ki a rendszert. Ez számos egyéb előnnyel is járt: a kompakt kormánykerékkel közvetlenebbül irányítható az autó, több hely marad alatta a térdnek, illetve a középkonzoli kezelőfelület is kényelmesebben elérhető.
Egy ilyen léptékű módosítás mindig kockázatos, a Peugeot i-Cockpit azonban telitalálatnak bizonyult. Az első 208-ast követően egymás után vezette be új generációs típusain a rendszert a Peugeot; mostanra több mint hatmillió autóban található meg ez az egyedülálló ergonómiai koncepció. Az első szériával szerzett tapasztalatokat figyelembe véve 2017-ben megújította rendszerét a Peugeot.
A kormánykereket mélyebbre helyezték, felső ívét laposabbra formálták, valamint bevezettek egy nagyméretű, konfigurálható, digitális műszeregységet – ez a két részlet nagyban segítette a leolvashatóságot. A középkonzolon extra méretű érintőképernyő kapott helyet, méghozzá a vezető felé fordítva; alá a korábbi érintésérzékeny gombok helyébe exkluzív kialakítású, de hagyományos kapcsolók kerültek. Ezekkel a módosításokkal még ergonomikusabb lett a vezetői környezet, amellyel a Peugeot két legújabb típusában: a második szériás 208-as modellben és a szintén második generációs 2008-as SUV-ban is találkozhatunk.
Az új 208 és 2008 ráadásul egy újabb trükkel fejeli meg ezt az innovatív koncepciót. A magasra emelt műszeregységen belül két síkban történik meg az információk megjelenítése, melyet egy különleges vetítőegység tesz lehetővé. A legfontosabb információk, így „kiugranak” a műszeregység síkjából. Ez lehetővé teszi az információik hierarchizálását is, a fontosabb információk vizuálisan előrébb ugranak. Ennek köszönhetően a biztonsági figyelmeztetések észlelési ideje jelentősen csökken, az így nyert tizedmásodpercek pedig akár életet is menthetnek. Ez az új 3D i-Cockpit koncepció is jól mutatja, hogy az újszerű vezetőhely folyamatos fejlődésben van és még sok lehetőséget tartogat a tervezők számára.
Az i-Cockpit mindkét generációja számos nemzetközi elismerésben részesült; a rendszert nem csak formatervezési, de biztonsági szempontból is kiemelkedő újításnak ítélte meg a szakma. Ezt erősíti meg a Top Gear dicsőségfalán elnyert hely is: olyan innováció, amely alapjaiban értelmezi újra az ember és az autó közötti elsődleges érintkezési felületet, és ezzel újrateremti az élvezetes és biztonságos vezetés körülményeit.
A Toyota gyári átalakító részlege és a márka legnagyobb független tuningműhelye összefogott, és egy arcátlanul különleges, extravagáns koncepciót építettek.
Két évtizedes autóipari mérföldkőnek számít a Prius, de a modellben még mindig vannak tartalékok – legalábbis ezt sugallja a Toyota különleges tuning-kooperációs projektje, az Ambivalent RD.
A menetdinamikai adottságok fejlesztésére szakosodott Toyota Racing Development (TRD) és a Toyota modellek optikai módosításának szakértője, a Modellista előzmények nélküli együttműködésbe fogott, amelynek végeredményét a 2020. évi Tokiói Autószalonon mutatták meg a világnak.
A közös beavatkozás alanyául az autógyártó egyik legfejlettebb technológiájú típusát, a Prius plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt változatát választották. A TRD legjobb aerodinamikai szakértelmét bevetve küszöbtoldatokkal, módosított (és függőlegesen állítható pozíciójú) első köténnyel és funkcionális hátsó diffúzorral szerelte fel az autót – így a hajtáslánc teljesítményének növelése nélkül is sokkal jobb menetdinamikai adottságokra tesz szert a modell. A szemmel jól látható futóműültetés, valamint a nagyobb kerekek (és az öblükben potenciálisan elférő, feljavított fékrendszer) szintén a vezethetőség javítását szolgálják.
Miután a funkcionális módosítások megtörténtek, a projektet átadták a Modellistának. Itt a szokásosnál is merészebben bántak az öntöltő elektromos modellel. A hátsó szélvédőt a tetőlemezből kiinduló, az autó középvonalában futó piros fénylemez osztja ketté: a halak hátúszójára emlékeztető idom eséllyel pályázhatna a világ legjobban látható harmadik féklámpája címre.
A Modellista azonban nem engedte, hogy ez a diffúzorig lehúzódó, hangsúlyos elem felborítsa a dizájn egyensúlyát. Az állítható magasságú első légterelőbe rejtett fények mellett a hűtőlevegőt bevezető kürtőket is bevilágították: az ezeket lezáró, áttetsző műanyag lemezre a legváltozatosabb fénymintázatok vetíthetők. A hab a tortán a keréktárcsákba integrált, csillag alakú LED-komponens. Nem csoda, hogy a munkának az Ambivalent RD nevet adták, ami nagyjából úgy fordítható: ellentmondásos kutatás és fejlesztés.
A Peugeot a tavalyi Genfi Autószalonon mutatta be lehengerlő hibrid sportlimuzin-koncepcióját. A márka most hivatalosan is megerősítette, hogy forgalomba kerül az 508 Peugeot Sport Engineered, minden idők legerősebb sorozatgyártású Peugeot modellje.
Idén nyártól előrendelhető, és év végén átvehető a valaha létezett legerősebb széria Peugeot, az 508 Peugeot Sport Engineered (PSE). A márka villamosítási stratégiájának csúcspontjaként megvalósuló plug-in hibrid zászlóshajó érkezését Jean-Philippe Imparato, a Peugeot márka vezérigazgatója erősítette meg az Automotive News Europe szaklapnak.
A Peugeot és társvállalatai 2018 elején fogalmazták meg ambiciózus villamosítási programjukat. Ennek értelmében 2023-ra a francia autógyártó modellkínálatának minden egyes tagja elérhető lesz részben vagy teljesen elektromos hajtáslánccal. A stratégia már most, kezdeti fázisában látványos eredményekkel szolgálhat: küszöbön áll az EMP2 padlólemezre épülő középkategóriás modellek (508 és 3008) hálózatról tölthető (plug-in) hibrid verzióinak, illetve a kisebb, EMP1-es alapokon nyugvó, városi modellek (208 és 2008) tisztán elektromos kiviteleinek a piaci bevezetése. Ezek a modellek a környezetvédelmi teljesítmény és a költségek[1] tekintetében rendkívül ésszerű alternatívát kínálnak a magán- és flottavásárlók számára.
A Peugeot jövője tehát fenntartható, ám a vezérigazgató szerint ez kevés: az is fontos, hogy ez a jövő ne legyen unalmas. A márka 124 éves történetén végigtekintve pontosan lehet tudni, hogy mire gondol: a Peugeot az autóversenyzés első perceitől kezdve aktívan és igen sikeresen vesz részt a legkülönfélébb motorsport-bajnokságokban, a ralitól a túraautó-versenyzésen át a hosszú távú bajnokságokig. Az itt szerzett tapasztalatokat következetesen ültette át sportos utcai típusaiba, mindenekelőtt a mára legendává vált GTI szériákba.
Habár nevében nem szerepel a kultikus három betű, az 508 Peugeot Sport Engineered (PSE) ugyanennek a nemes vérvonalnak a közvetlen leszármazottja: Imparato szerint ugyanis a villamosított PSE veszi át a GTI helyét a modellkínálat csúcsán. „A motorsportnak, mint műfajnak csak akkor van jövője, ha elektromos (a villamosított utcai autók mellett hiteltelen és értelmetlen volna egy belső égésű motorral hajtott villanyautó), és ha képes akár szponzorok nélkül fenntartani önmagát. Pontosan ezt a célt fogják betölteni a Peugeot Sport életében a Peugeot Sport Engineered termékek.” – magyarázta a GTI modell búcsúját Imparato.
A névváltás azonban aligha hagy hiányérzetet az ügyfelekben. Az 508 PSE lesz ugyanis az első olyan sorozatgyártású Peugeot, amelynek a teljesítménye meghaladja a 300 lóerőt: a cégvezető szerint nagyobb teljesítményű villanymotorjainak köszönhetően az összkerékhajtású 508 PSE 360 lóerős lesz, hatvannal több, mint a Peugeot jelenlegi Hybrid4 összkerékhajtású hibrid hajtáslánca. A tanulmányautóval ellentétben nem csak csapott hátú szedán, hanem kombi karosszériával is elérhető lesz a csúcsmodell, átlagos CO2-kibocsátása pedig 50 g/km alatt marad.
A tavaly tavasszal bemutatott Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered koncepciójárművet a márka motorsport-részlege tervezte és építette. A szériaverzió pontos technikai adatairól egyelőre nem érhetők el információk, azonban a Peugeot igyekszik minél több, szériagyártásra alkalmas elemet és jellemzőt átmenteni a tanulmányautóból. A koncepció közvetlen felmenői a 2013-ban bemutatott, különösen takarékos 208 HYbrid FE, illetve a lehengerlő motorteljesítménnyel (500 LE) és menetdinamikával (0-100 km/óra 4,0 mp alatt) felvértezett, 2015-ös 308 R HYbrid tanulmányautók voltak.
A 2019-es tanulmány nem csak rendkívül erős hajtásláncával hívta fel magára a figyelmet, hanem fejlett futóművével és aerodinamikai részleteivel is. A futóművet leültették, a nyomtávokat kiszélesítették, a kormányművet direktebb visszajelzésre és pontos reakciókra hangolták. A 20 colos keréktárcsákon Michelin Pilot Sport 4S sportabroncsok feszültek, a lassításról pedig 380 mm-es első féktárcsák és négydugattyús nyergek gondoskodtak. A tervezők józanságára jellemző, hogy lemondtak a méretes hátsó szárnyról, amely megbontotta volna a formaterv harmonikus egységét; a megfelelő leszorítóerőt inkább a hátsó padlólemezen kialakított diffúzor segítségével állították elő.
Annak tükrében, hogy megvalósul az 508 PSE, felmerül persze egy még izgalmasabb kérdés: vajon gyártásba kerülhet-e valaha a szépséges Peugeot E-Legend retro-kupé? „A tanulmányautó ránk irányította a világ figyelmét, ez kétségtelen. Ám ahhoz, hogy sorozatgyártásba kerülhessen, mintegy negyedmilliárd eurós beruházásra van szükség. Jelen pillanatban az elektromos átállás élvez prioritást a cégnél; ha azzal megvoltunk, megvizsgáljuk, kifizetődő lehet-e a tanulmány gyártásba küldése – soha nem fogok ugyanis olyan autót piacra engedni, amin pénzt veszítünk. De ami az elvi lehetőséget illeti, igen, abszolút, megépíthető az autó.” – hangsúlyoztaJean-Philippe Imparato.
[1] A Peugeot 508 Hybrid egész élettartamára vetített, teljes tulajdonlási költségei (TCO) megegyeznek a 180 lóerős dízelmotorral és automata sebességváltóval felszerelt modellvariáns TCO-jával.
A Mazda január végén ünnepelte 100 éves évfordulóját hirosimai központjában.
Az ünneplést események sorozata fogja fémjelezni idén, melynek első helyszíne Európában az idei Genfi Autószalon lesz márciusban, melynek keretében a vállalat tisztelettel adózik a múlt jeles történései felé, és kitekintést ad a jövőre vonatkozóan.
Szemben a konvenciókkal
A Mazda csapatát 1920 óta az általánosan bevett szokások megkérdőjelezésének bátorsága, és az új tervezői és mérnöki megoldások keresése jellemzi – gyakran választottuk azt az utat, melyre mások azt mondták, nem megvalósítható.
1991-ben a Mazda volt az első japán autógyártó, amely megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, kereskedelmi forgalomba hozta a bolygódugattyús motort az ikonikus Cosmo Sport 110S modellben, megalkotta a világ legnagyobb darabszámában eladott kétüléses roadstert, az MX-5-öt, melyből több mint egymillió példányt adtunk el 1989-es bevezetése óta, s megalkottuk a Skyactiv-X-et, ami az első sorozatban gyártott gyertya vezérelt kompressziós gyújtású benzinmotor.
A parafa-dugóktól az autókig
100 évvel ezelőtt a Mazda egy dugógyártó vállalat volt Hirosimában, míg 1921-ben a Toyo Cork Kogyo-t az iparos Jujiro Matsuda vette kézbe. Ő alakította át a céget először gép-, majd járműgyártó vállalattá.
Az elsőként gyártott jármű egy háromkerekű tehermotor volt, a Mazda Go, melyet 1931-től forgalmaztak. A modellt hamar megkedvelték a japán piacon, és folyamatosan frissítették, pl. négysebességes váltóval 1938-ban, amely 20%-kal csökkentette fogyasztását. A második világháború után csak pár hónapra állt vissza a járműgyártás, mikor ledobták az atombombát Hirosimára.
A háború után a kereskedelmi járművek gyártása maradt a vállalat fő profilja az 1960-as évekig, mikor megérkezett az első személyautó, a Mazda R360. A modell hamar kelendő lett Japán kei-car szegmensében, s megágyazott a további autómodelleknek.
Elérni az elérhetetlent
1961-ben a vállalat licenszszerződést írt alá a Wankel nevével jelzett bolygódugattyús motor fejlesztésére és gyártására a német NSU-val. A japán mérnökök sok olyan nehézséget hidaltak át, amelyet más autógyár nem lépett meg.
1967-ben a Mazda Cosmo Sport 110S volt az első sorozatgyártásba került modell, amelyet bolygódugattyús motor hajtott – ezzel egy olyan sikersztori kezdődött, melyben a gyár több modellt is – mint pl. az RX-7 – bemutatott. Az évek során ezzel a hajtáslánccal majdnem kétmillió darabot értékesítettünk.
A Mazda technológiai bátorságát is bizonyította a versenypályán azzal, hogy a Mazda 787B volt az egyetlen olyan Le Mans-nyertes autó idáig, mely nem hagyományos dugattyús motorral működött.
A Mazda bolygódugattyús motorja inspirálta a forradalmi Skyactiv technológia létrehozását is új motorokkal, váltókkal, padlólemezzel és karosszériákkal, melyeket a maximális hatékonyság jegyében optimalizáltak, célként a Jinbai Ittai érzést (ló és lovas egysége) fogalmazták meg minden modellünkre vonatkozóan.
Megkülönböztető identitás – az autózás öröme
A vállalat 1984-ben vette fel a Mazda Motor Corporation nevet, és az MX-5 1989-es bevezetésével megmutatta vágyát, hogy élvezetesen vezethető autókat gyártson. A kicsi, könnyű építésű roadster olyan érában lépett piacra, amikor a kétüléses sportautók kategóriája épp kihalni készült. Most, négy generációval később a Mazda MX-5 a világon a legmagasabb számban eladott roadster, mely 2016-ban meghaladta az egymilliós értékesítési számot is. A mai Mazda modellválaszték lényege az autózás öröme – és ez is marad a következő 100 évben annak ellenére, hogy az autóipar jelentős változáson megy keresztül.
A következő 100 év
Napjainkban a Mazda kínálata olyan autókkal van tele, melyek magukon viselik a KODO – a mozgás lelke formanyelvet, mely számos díjat zsebelt be világszerte. A márka továbbra is szembe megy a konvenciókkal, most első elektromos autójának, a Mazda MX-30-nak bevezetésekor is.
Egy futurisztikus modell, amely emléket állít a Mazda múltjának olyan részletekkel, mint a fenntartható gyártásból származó parafa-borítás a lebegő középkonzolon.
„Ahogy a következő 100 évre előre tekintünk, folytatni fogjuk a kihívásoknak történő folyamatos megfelelést egyedülálló modelljeinkkel, technológiáinkkal és tapasztalatainkkal, ez az, amiért vásárlóink szeretnek minket” mondta Akira Marumoto, a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója.
A részben vagy teljesen elektromos meghajtások vezető fejlesztőként ismert és környezetbarát autók forradalmát több, mint két évtizede útjára indító Toyota és prémium márkája, a Lexus mára több, mint 15 millió hibrid elektromos autót adott el világszerte. Ebből Európában 2,7 millió, Magyarországon pedig közel 20.000 darab talált gazdára.
A prémium márkájával, a Lexusszal közösen jelenleg világszerte 40, Európában pedig 20 környezetbarát hibrid elektromos autót forgalmazó, ezzel a piac legszélesebb zöld autó kínálatát jegyző Toyota 2019 végéig több, mint 15 millió hibridet értékesített világszerte. Ebből mintegy 1,7 millió darabot tettek ki a Lexus, és 13,3 milliót a Toyota hibrid eladások.
Csak tavaly 1,9 millió hibrid
2019-ben a Toyota rekordszámú, több, mint 1,9 millió hibrid elektromos autót adott el világszerte, amiből 250.000 darabbal vette ki a részét a Lexus prémium márka. Világszinten a Lexus értékesítések 15%-át és a Toyota eladások 19%-át, a teljes Toyota Csoport eladásainak (a Daihatsu budget autómárkát és a Hino busz és teherautó márkát is figyelembe véve) pedig 18%-ot tesznek ki a hibridek. Európában ugyanakkor a Toyota márka esetén 61%-os, míg a Lexus esetében még ennél is magasabb, 96%-os a hibridek aránya az értékesítésekben.
Európa az élre tör a zöld autó eladásokban
Ha az eddig összesen eladott Toyota és Lexus hibridek számát vizsgáljuk, akkor Japán viszi a prímet 6,7 millió darabbal, amit Észak-Amerika (4 millió darab) majd pedig Európa (2,7 millió darab) követ. Ha viszont a tavaly évet vizsgáljuk, azt látjuk hogy Japán (640.000 darab) után már rögtön Európa (530.000 darab) jön, megelőzve Észak-Amerikát (330.000 darab). Ez a trend már negyedik éve tart, Európa egyre nagyobb mértékben körözi le Észak-Amerikát, amiben kétségkívül szerepe volt az európai dízelbotránynak is. A folyamat a 2020-tól érvénybe lépő szigorodó európai emissziós korlátoknak köszönhetően várhatóan még tovább gyorsul majd, így könnyen lehet, hogy az idei évben Japánt is sikerül majd leköröznünk e tekintetben.
Magyarországon is tarolnak a hibridek
Hazánkban 2019 végéig közel 20.000 (több, mint 16.100 Toyota és közel 3.600 Lexus) hibrid elektromos autót adott el a vállalat, amely a tavalyi évben a teljes magyarországi zöld autó értékesítés 57,5% és az öntöltő hibrid elektromos eladások 92,4%-át jegyezte. A magyarországi részben-vagy teljesen elektromos autó eladásokból egyébiránt több, mint 62%-ot tettek ki a hibrid elektromos autók 2019-ben.
Ambiciózus zöld célkitűzések
A Toyota célja, hogy 2025-re világszintű értékesítéseinek minimum 50%-át tegyék ki a részben vagy teljesen elektromos autók, ebből minimum 1 millió zéró emissziós (akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos) autóval. Európában ennél is messzebbre megy a vállalat: 2025-re 90%-ban határozta meg az európai Toyota és Lexus eladásokra vonatkozóan a részben vagy teljesen elektromos autók arányát, ebből 70%-ot tehetnek majd ki az öntöltő hibrid elektromos, 10%-ot a plug-in hibrid elektromos és további 10%-ot az akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók.
A zéró károsanyag-kibocsátású járművek iránti kereslet folyamatos növekedéséhez igazodva a Hyundai Motor megháromszorozza az európai piac számára biztosított Kona Electric modellek számát.
A vállalat 2020 márciusától megkezdi a Kona Electric gyártását csehországi gyártóüzemében, valamint megnöveli a dél-koreai Ulsanban működő létesítmény által szállított járművek számát. Ezen intézkedéseknek köszönhetően az európai ügyfelek jóval gyorsabban megkaphatják megrendelt autójukat.
A Hyundai azért döntött úgy, hogy Európában is gyártásba veszi a Kona Electric modellt, hogy még magasabb színvonalon szolgálhassa ki európai ügyfeleit. A 2018 óta forgalmazott Kona Electric iránti kereslet minden várakozást felülmúlt: a kapacitás növelésével a Hyundai a folyamatosan erősödő piaci igényhez igyekszik igazodni.
2020-ban a Hyundai több mint 80 ezer emissziómentes járművet kínál európai ügyfeleinek, a Kona Electric-től kezdve az IONIQ Electric-en át a NEXO üzemanyagcellás gépkocsiig. A várakozások szerint a kapacitás-növelés révén 2020-ban a Hyundai adhatja el a legtöbb emissziómentes járművet az európai piacon.
„Meghallgatjuk ügyfeleink kívánságait: azért hoztuk meg ezt a döntést, hogy kielégítsük az elektromos járműveink iránti, folyamatosan növekvő keresletet. Napról napra egyre többen ismerik fel, hogy a környezet szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy milyen autót választanak. Véleményünk szerint az európai piacon hatalmas lehetőségek előtt állnak az elektromos járművek” – mondta Dong Woo Choi, a Hyundai Motor Europe HQ elnök-vezérigazgatója. „Ez összhangban áll progresszív szemléletünkkel, és egyben megerősíti a jövőbeli mobilitás terén elfoglalt vezető szerepünket.”
A vállalat nem csupán úttörő jelentőségű emissziómentes modelljeivel foglal el vezető szerepet: egyetlen más gyártó sincs a piacon, amelynek szériamodelljei ilyen sokszínű villamosított kínálattal várnák az ügyfeleket. A Hyundai kínálata a 48 voltos mild hibrid modellektől a full hibrideken (HEV) át a hálózatról tölthető (plug-in) hibridekig (PHEV) terjed. A környezetbarát technológiák fejlesztése, és gyártása téren az élvonalba tartozó vállalat hosszú ideje törekszik arra, hogy minél szélesebb rétegek számára tegye elérhetővé a jövőbeli mobilitási megoldásokat.
A Kona Electric-et a szaksajtó újra és újra úttörő jelentőségű modellként emlegeti. Ez volt az első olyan autó Európában, amely a népszerű crossover karosszériát hosszú hatótávolságú villamosított hajtáslánccal kombinálta. A Kona Electric éppen ezért mérföldkőnek számít az elektromos autóra vágyó ügyfelek számára. A közelmúltban bevezetett, számos modellfrissítés nyomán a típus az eddigieknél is több ügyfélelőnyt kínál, a számos európai piacon elérhető, gyorsabb, háromfázisú töltéstől kezdve a Hyundai Bluelink® szolgáltatással együtt bevezetett, új kapcsolódási funkciókon át a 10,25 colos központi képernyőn megjeleníthető új, opciós navigációs rendszerig.
Önfeledt „én-idő” a hóval borított lankákon, egy nap a hegyekben – München lakosai számára ez egy felettébb vonzó alternatíva a téli szabadidő eltöltésére. A MINI tisztán elektromos meghajtású újdonsága ráadásul károsanyag-kibocsátás nélkül képes valóra váltani az Alpokba vezető kirándulást: a MINI Cooper SE nagyfeszültségű akkumulátora elegendő energiát tárol ahhoz, hogy a brit prémiumgyártó ügyfelei kényszerpihenők nélkül autózzanak ki az osztrák síparadicsomként ismert Söldenbe, majd vissza.
A felejthetetlen hegyi kirándulások a téli hónapokban mutatják meg legizgalmasabb arcukat, München néhány száz kilométeres környezetében ráadásul egy egész sor hegycsúcs várja a téli sportok szerelmeseit. A bajor főváros lakosai számára a spontán síelések és szánkózások így kiváltképp vonzó alternatívát jelentenek, hiszen a felhőkig nyúló hegyek még a belvárosból nézve is csábító közelségben magasodnak. A hóval borított lankák felfedezése ráadásul az elektromos mobilitás innovációit kínáló MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh/ 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) adottságainak kiaknázásra is kiváló lehetőséget biztosít.
München környékén kivételesen színes helyszínek, programok és lehetőségek közül válogathatnak a téli sportok szerelmesei, és noha számos izgalmas hegycsúcs karnyújtásnyi közelségben található, egy dolog vitathatatlan: a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE ambiciózus célokkal született. Az alapfelszereltség részeként kínált navigációs rendszerben Sölden aktiválódik úti célként, amely 1 350 méteres tengerszint feletti magasságával és a síterepen található két gleccserével már késő ősszel hóval borítva várja a látogatókat. Az úti cél a MINI Cooper SE fedélzetén egyetlen feltöltéssel, károsanyag-kibocsátás nélkül megtehető távolságban húzódik: a München szívében álló BMW Welt parkolójából indulva a Söldenben üzemelő sífelvonók pontosan 200 kilométerre találhatók.
A valós autóhasználati szokásokat jól modellező WLTP fogyasztásmérési módszer szerint a MINI Cooper SE a nagyfeszültségű akkumulátor egyetlen feltöltésével 235 – 270 kilométer megtételére képes, ez a távolság pedig a gyakorlatban még úgy is abszolválható, hogy a brit prémiumgyártó ügyfelei egyszer-egyszer az elektromos motor 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményét is kiaknázzák. A havas élmények felé vezető utazás dél-Münchenből a 95-ös autópályán veszi kezdetét, ahol az Alpok lábai már néhány kilométer után az aszfaltcsík két széléig érnek. A nyugodt közlekedést garantáló GREEN vezetési üzemmód hatékonyságra optimalizált gázreakciókat eredményez, amelyekkel a MINI Cooper SE egészen a Zugspitze hegycsúcsig utazik. Garmisch-Partenkirchen-től az út délkeleti irányt vesz, egészen a Németország és Ausztria határán elterülő Mittenwald városáig.
A GREEN vezetési üzemmód alternatívájaként a GREEN+ vezetési üzemmód is a brit prémiumgyártó ügyfeleinek rendelkezésére áll, amely a fedélzeti fűtőrendszer kikapcsolásával képes csökkenteni az energiafogyasztást és növelni a tisztán elektromos hatótávolságot. A Söldenbe vezető úton azonban ilyesmire egyáltalán nincs szükség. A MINI Cooper SE már alapfelszereltségként duplazónás automata légkondicionálóval érkezik meg az utakra, hőpumpával oldva meg az utastér fűtését: a technológia az elektromos motorból, a hajtáslánc vezérlőelektronikájából és a nagyfeszültségű akkumulátorból kiáramló hőt a külső levegővel vegyítve szívja el, így garantálva az utastér minden pillanatban komfortos hőmérsékletét. A hőpumpával dolgozó utastér-fűtés rendkívül hatékony megoldás, amelynek működtetéséhez ráadásul a hagyományos elektromos berendezésekhez képest 75 százalékkal kevesebb energiára van szükség – még téli időjárási körülmények közepette is. Mint ilyen, a MINI Cooper SE fedélzetén nem kell síkabátba, sapkába és kesztyűbe burkolózva utazni, annál is inkább, mert a csomagtér térfogata nem csupán a sífelszerelésnek és a szánkónak, de még a meleg sportruházatnak is helyet biztosít. Tekintve, hogy a tisztán elektromos hajtáslánc-technológia működéséhez szükséges energiát tároló nagyfeszültségű akkumulátort a tervezők ötletesen, „T” alakba rendezve süllyesztették be a modell padlólemezébe, a MINI Cooper SE csomagterének térfogata literre pontosan megegyezik a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI hasonló értékével: az alapesetben 211 liter csomagtér-térfogat a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 731 literig bővíthető.
Az osztrák országutakra térve a MINI Cooper SE végre igazi hegyi levegőt szívhat magába, a tengerszint feletti 1 200 méteres magasságban pedig Seefeld barátságos hangulata fogadja. A síelés megszállottjai már itt is ideális lejtőket találhatnak, a brit prémiumgyártó újdonsága azonban még mindig kellően elemében van ahhoz, hogy meghódítsa a hágóra vezető utat. A vezetés élményét hajtűkanyarok és hóval borított útszakaszok fokozzák, a megváltozott vezetési körülményekre pedig az újdonság forradalmi kipörgésgátló technológiával felvértezett menetstabilizáló rendszere extrém gyors reakciókkal és precíz beavatkozásokkal válaszol – miközben a márkára jellemző, gokartos agilitás merőben új dimenzióját váltja valóra.
A vérpezsdítő kigyorsítások, a hosszas hegymenet és a fagyos hőmérséklet ellenére a MINI Cooper SE elegendő energiatartalékkal érkezik meg Sölden külterületére, ahol így ismét beigazolódik a BMW Group nagyfeszültségű akkumulátorok fejlesztése, tervezése és tömegtermelése során felhalmozott évtizedes tapasztalaton nyugvó megbízhatóság. A brit prémiumgyártó tisztán elektromos újdonságának energiatároló kapacitását a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával fokozták a mérnökök, a még tovább optimalizált energiafelhasználás pedig a nagyfeszültségű akkumulátor tartósságára is jelentős hatást gyakorol. Az energiatároló egységre kínált gyártói garanciát a BMW Group 8 évre, illetve 160 000 kilométer vagy 100 000 mérföld futásteljesítményre növelte.
És miközben az utasok felszabadultan élvezik a hófedte lejtők nyújtotta élményeket, a MINI Cooper SE újratölti nagyfeszültségű akkumulátorát a Söldenben kiépített járműtöltő állomáson. Az oszlop maximális töltési sebessége 11 kW, amely megegyezik a MINI ELECTRIC falitöltő teljesítményével és még a MINI Cooper SE teljesen lemerült akkumulátorát is három és fél óra alatt képes feltölteni. A károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő újdonság ugyanakkor az 50 kW maximális töltési sebességre képes gyorstöltőkhöz is csatlakoztatható, amelyekkel másfél óra alatt abszolválható a teljes járműtöltés.
A hóban töltött szabadidőnek semmi nem szab határt. A sífelvonó két etapban akár 3 400 méter tengerszint feletti magasságba is felviszi a síelőket, akik így kevesebb, mint negyed óra alatt beülhetnek a Spectre című 007-es filmben is látott futurisztikus, minden oldalán üvegből készült „Ice Q” nevű hegycsúcsi étterembe. Sölden összesen 144 kilométer hosszú, más-más nehézségi fokú sípályával és három darab 3 000 méter feletti hegycsúccsal várja látogatóit. A legmagasabb közülük a 3 340 méteres tengerszint feletti magasságig nyúló Schwarze Schneid, ahonnan a síelők egy 15 kilométer hosszú sípályán csúszhatnak le és eközben 1 970 méternyi szintkülönbséget élhetnek át. A sífelvonó köztes állomásától induló szánkópálya 7,3 kilométernyi száguldást kínál a sípálya mentén, egészen a völgyig.
Az utolsó lecsúszás előtt azonban időszerű kézbe venni a MINI Connected okostelefon-alkalmazást, amely nem csupán a járműtöltés aktuális állapotának kijelzésére szolgál, de a kiegészítő utastér-fűtés aktiválását is lehetővé teszi a távolból. A brit prémiumgyártó ügyfeleinek csupán meg kell adniuk az indulás tervezett időpontját, a MINI Cooper SE pedig garantálja, hogy az adott időpontra az utastér az előre beállított, kellemes hőmérséklettel fogadja őket. Nem kell többé fagyoskodva vezetni a nyirkos sportruhában, és a jégkaparó is a múlté.
A tisztára olvadt ablakokon át bizonyára jó pár irigy pillantás beszűrődik, ami nem is csoda, hiszen a MINI Cooper SE valósággal vonzza a tekinteteket. Az érdeklődők legalább annyiszor kérdeznek rá az újdonság piaci premierjének időpontjára (2020 márciusától kezdődik), mint ahányszor a gyorsulási értékét firtatják. A MINI Cooper SE 3,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 60 km/órás sebességre, a nulla-százas sprint pedig 7,3 másodpercet vesz igénybe. Nem meglepő tehát, hogy a brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modelljére a bejelentést követő első hónapokban világszerte összesen 100 000 regisztrált ügyfél-érdeklődés érkezett, a MINI Cooper SE első tulajdonosai pedig már az idei síszezon utolsó momentumait is kiélvezhetik: Sölden környékén egészen májusig megmarad a hó.
A Lexus ikonikus nagyméretű SUV-ja, az RX új generációval jelentkezett, a japán mérnökök pedig mindent megtettek, hogy a korábbi generációkhoz hasonlóan ne csupán a környezetbarát hajtás, a high-tech biztonsági és audiorendszerek, vagy épp a futurisztikus, letisztult formavilág ejtse rabul a prémium crossoverek szerelmeset, hanem a modell által kínált lenyűgöző vezetési élmény is.
A Lexus RX új generációja esetében a fejlesztők célja a menetteljesítmények javításakor nemcsak a teljesítmény növelése volt, a szempontok közt szerepelt a vezetési élmény és a vezető valamint az autó közötti összhang tökéletesre csiszolása is. A kitűzött célok eléréséhez kulcsfontosságú volt a merevebb karosszéria-szerkezet megalkotása, amit elsősorban a ponthegesztések és a szerkezeti ragasztók eddiginél bőségesebb alkalmazásával értek el. Kis mértékben változott a futómű is. Az alább bemutatásra kerülnek azok a jellemzők, amelyek gondoskodnak arról, hogy a modell a kategóriájában is egyedülálló vezetési élményt nyújtson.
Merev karosszériaszerkezet
A Lexus mérnökei megkeresték azokat a stratégiailag fontos területeket a küszöbökön, a hátsó kerékjáratokon valamint a padlólemezen, ahol a további ponthegesztések és szerkezeti ragasztások szilárdabb karosszéria-szerkezetet eredményeznek. Összességében további 4,2 méternyi szerkezeti ragasztót használtak fel és további 14 ponton ponthegesztettek. A karosszériaelemek tökéletesebb illeszkedése mind a vezetési élményt, mind pedig a stabilitást javítja. Az RX szerkezeti integritását lézeres csavarhegesztéssel is növelték, emellett nagy szakítószilárdságú acélokat használtak a kulcsfontosságú pontokon, mint például az alsó merevítők és az A- és B-oszlopok. Az ún. “gyűrűs vázszerkezet” technika az első és hátsó ajtók körüli erősebb szakaszok előállítására alkalmas, míg hátul a több ponthegesztés járul hozzá a fokozott szilárdsághoz és a stabilabb irányíthatósághoz. Ezek a módosítások nem csupán jobb vezethetőséget és csendesebb utasteret eredményeznek, de a padlólemez fokozott szerkezeti merevségéhez is nagyban hozzájárulnak.
Zseniális felfüggesztés
A futómű és a lengéscsillapítók változtatásaival az új RX könnyebb kezelhetőséget és fokozott vezetési élményt nyújt. A felfüggesztés szilárdságának növelése elsőrendű fontosságú volt: az erősebb kerékcsapágyak az irányíthatóságnak is jót tesznek. Az üreges hátsó kanyarstabilizátor könnyebb az eddiginél, miközben csökkenti a kanyarodási oldaldőlést és az alulkormányzottságot. A vastagabb kanyarstabilizátorral puhábbak lehetnek a rugók, amitől közvetlenül javul a menetkényelem is. A hátsó felfüggesztés rugóit és szilentjeit úgy méretezték, hogy tökéletesen illeszkedjenek az első felfüggesztés viselkedéséhez. Az RX felfüggesztése elől MacPherson, hátul pedig kettős keresztlengőkaros felépítésű – ez a konstrukció kanyarodásnál extra stabilitást kínál, miközben általánosságban jobb vezethetőséget eredményez.
Okos súrlódásszabályozó rendszer
Az első és hátsó lengéscsillapítókba épített, új súrlódásszabályozó rendszer még a kissé egyenetlen felületeken is egyenletes haladást biztosít és javítja a kormányzási pontosságot. Az eszköz a lengéscsillapítókon belül helyezkedik el, gumi peremével tompítja azokat a nagyfrekvenciás rezgéseket, amelyek az útfelszín apróbb egyenetlenségeiből adódnak és hidraulikus úton csak nehezen lennének csillapíthatók.
Adaptív futómű (AVS)
Az új RX vásárlóinak a legújabb adaptív futómű-technológia is rendelkezésére áll, ami lenyűgöző kifinomultsággal vezérli mind a négy kerék lengéscsillapítását, így még a nagyon rossz minőségű utakon is sima, kényelmes autózást garantál. Kis sebességnél a rendszer lágyabbra, nagy sebességnél viszont keményebbre állítja a csillapítást, csökkentve a karosszéria oldaldőlését és javítva a kormányreakciót. A megoldás lényege egy-egy lineáris mágnesszelep, amit minden egyes lengéscsillapító alsó részére, a rugók alá szereltek fel. E megoldásnak köszönhetően a motorháztető is alacsonyabbra kerülhetett, és a hátsó futómű kevésbé lóg be a csomagtérbe.
A rendszer 650 beállítás közül választva folyamatosan változtatja a csillapítás erejét, így az autó zökkenőmentesen, gyorsan és precízen reagál az útfelület vagy a vezetési helyzet változásaira.
A berendezésben számos külön funkció gondoskodik az oldaldőlés, a bólintás, a rázkódás és a nyersességérzet kiküszöböléséről. Az AVS rendszerrel felszerelt modellekben az üzemmódválasztó kínálatában megjelenik a Sport, Sport S+ és a Customise (egyéni) beállítás is, még magasabb szintre emelve az autó teljesítményét és a vezetés örömét (részletesebb leírás lent).
Aktív stabilizátoros felfüggesztés
Az aktív stabilizátoros felfüggesztési rendszerrel az RX F SPORT változatánál találkozhatunk a világon elsőként. Anélkül, hogy a vezetési kényelmet csorbítaná, a rendszer csillapítja az oldaldőlést és stabilabb ívmenetet is kínál. Az üzemmódválasztóval kétféle beállítás indítható. ECO, NORMAL és SPORT S állásban a nyugodt és komfortos beállítás a cél, a kormányreakciók az ívbemeneteknél élesebbek. SPORT S+ állásban az ívmeneti reakció egyenletesebb, de élesebb. Egyenetlen felszínű utakon az ún. “skyhook” oldaldőlés-szabályozó rendszer segít megőrizni a kényelmet azáltal, hogy csökkenti a dőlést. A rendszer egy függőleges G-szenzor adatait értékelve határozza meg a dőlés irányát és nagyságát, majd a megfelelő stabilizátor működtetésével ellene dolgozik.
Tökéletesen precíz kormányzás
Az RX finomabbra hangolt elektromos szervokormányának köszönhetően a kormánymű még pontosabb jelzéseket küld a vezetőnek az útról. A kormánytengely és a műszerfal a korábbinál merevebb, ez szintén hozzájárul a jobb kormányérzethez, olyan részletek mellett, mint például a középállásba visszatérő kormány elfordulásának lassítása. A változtatások össszességükben jobban irányítható, finomabb és közvetlenebb kormányzást eredményeznek. A vezető emellett könnyebben tudja tartani a kormányszöget. A kormány megnövelt tartományú tengely- és sugárirányú állíthatósága még kényelmesebb vezetést tesz lehetővé, a némileg csökkentett állásszögű kormányoszlop pedig sportosabb üléspozíciót eredményez.
Aktív kanyarodást segítő asszisztens
A 2020-as RX-nél elsőként alkalmazott aktív kanyarodást segítő asszisztens (ACA) segíti a vezetőt, hogy kanyarodás közben a kívánt nyomvonalon maradjon, emellett csökkenti az alulkormányzottsági hajlamot, ami akkor jelentkezik, amikor a vezető a kanyarban gyorsítani kezd. A járműstabilitás-vezérlés (VSC) a fékek kerekenkénti szabályozásával védi ki az autó kisodródását túl nagy sebességű kanyarodás esetén. Ha a vezető gázt ad, amikor egy gyors kanyarban alulkormányzott az autó, akkor a VSC lassítani kezdi az ívbelső kerekeket, ezzel csökkenti az alulkormányzottságot és segít az autót stabilan a nyomvonalon tartani.
Fékek
Az RX erőteljes fékrendszerébe elöl és hátul egyaránt hűtött tárcsákat építettek be a kivételes és nagy terhelésnél is egyenletes fékerő és fékteljesítmény érdekében. Az elektromos rögzítőfék az alapfelszereltség része.
Személyre szabva, a körülményekhez hangolva – zseniális üzemmódválasztó
Az RX üzemmódválasztó rendszere segítségével a vezető eltérő beállítások között választhat igényeinek vagy a vezetési körülményeknek megfelelően. Valamennyi beállítással a csillapítás erejét, a motor teljesítményét, a gázreakciót, illetve a motor és a felfüggesztés paramétereit lehet módosítani. A szériamodell NORMAL, ECO és SPORT üzemmódokat nyújt, míg az adaptív futóművel felszerelt RX-ek SPORT, SPORT+ és – Lexus modellben először – CUSTOMISE (egyéni) beállításokat is kínálnak. ECO-ban tompul a gázreakció, a motorteljesítmény és a klímaberendezés működését is az üzemanyag-takarékosság érdekében szabályozza a rendszer.
A NORMAL beállítás a motor teljesítménye és a hatékonyság közötti egyensúlyt célozza. Akárcsak az ECO módnál, itt is komfortos a futóműbeállítás. A SPORT mód az élesebb gázreakciók, a jobb gyorsulás és a pontosabb kormányzás révén fokozza a teljesítményt. A SPORT S beállítás még nagyobb teljesítményt kínál, fokozottabb gázreakcióval. Az RX 450h modellnél a hibrid hajtáslánc még erőteljesebb gázreakciót és intenzívebb gyorsulásérzetet kínál.
A SPORT S+ üzemmód a SPORT S beállítás fokozottabb hajtáslánc-paramétereit még precízebb kormányreakciókkal és feszesebb felfüggesztéssel kombinálja a simább kanyarodás érdekében. CUSTOMISE üzemmódban a vezető a saját igényének megfelelően személyre szabhatja a motor, a hajtáslánc, a futómű és a klímaberendezés paramétereit, mindezt az RX központi kijelzőjén megjelenő nagyon egyszerű lépéssorozattal. A hibrid RX ezen felül EV-üzemmódot is kínál, ami teljesen lekapcsolja a benzinmotort, és tisztán elektromos haladást tesz lehetővé a lehetséges hatótávolságon és sebességhatáron belül.
Csökkentett zaj és vibráció: a tökéletes csend maga
A Lexus mérnökei a legkisebb részletet is nagyító alá vették, hogy felmérjék, mely területeken érhető el a lehető legnagyobb fokú zaj- és vibrációcsökkentés. Ennek érdekében például a motorburkolat új hangtompítót kapott, a műszerfal hangfogójának üregeit és hézagait pedig a minimumra csökkentették, hogy javítsanak a hangelnyelésen. A motorburkolat hangtompítójának felszínét megnövelték és a motorháztető szigetelése is vastagabb lett. A torpedólemez hangfogója is 10-20 százalékkal vastagabb mint eddig, csökkentve a motorzajt, sőt a kerékjáratok béleléséhez olyan nem szőtt anyagot használnak, amely az útzaj mérséklésén kívül a felverődő kavicsok és víz zaját is elnyeli. Hogy az A-oszlopok körüli szélzajt csökkentsék, a szélvédő alatti műanyagelem, az első oldalablakok előtti műanyagok, és a visszapillantó tükrök alakját is átszabták. Utóbbiakat a turbulencia mérséklése érdekében hátrébb helyezték, emellett a szélvédő előtti műanyagburkolat új pereme is eltereli a légáramlatot a külső visszapillantóktól.
Mindezek mellett a dinamikus lengéscsillapítók és a bal első felfüggesztés kialakításán is módosítottak, hogy az útzajokat csillapítsák. Az utasteret még csendesebbé varázsolják az oldalablakok akusztikus üvegei, a padló hangszigetelő borítása, a hátsó karosszériakeret helyének gondos megválasztása – a keresztirányú rezgések tompítása érdekében –, valamint a stratégiailag fontos pontokon rezgéscsillapító hab vagy szivacsanyag alkalmazása az ajtónyílások és az orrész merevítései körül. Az utastér kulcsfontosságú területeit – mint például a tető és a padló – hangelnyelő anyagokkal látták el, amelyek megakadályozzák a motor illetve a jármű környezete felől érkező hangok behatolását. Az ajtók szigetelése kettős.
A Ford látványosan újszerű ’Bring on Tomorrow’ márkafilozófiája egyértelműen jelzi, hogy a vállalat nagy váltásra készül európai személyautó üzletágában.
Az autóipar hatalmas mérvű átalakulásában vezető szerepre törekedve a Ford 2020 végéig 14 elektromos hajtástechnológiájú modellből álló kínálatot alakít ki, és a jövőben bemutatott új személyautói mindegyikéhez választható lesz majd valamilyen elektromos hajtási opció.
“Ez az új irányvonal messze túlmutat egy marketing-kampány keretein; sokkal inkább irányadó filozófia a Ford munkatársai számára, ami hűen tükrözi napjaink gyors ütemű változását és a Ford vezető szerepét ebben az új korszakban” – nyilatkozta Anthony Ireson, a Ford Európa marketing-kommunikációs igazgatója. „Rendkívül vonzó termékpalettát kínálunk, olyan innovatív és új technológiákkal, amelyeket imádni fognak a vásárlók – és e megújulás éllovasa a briliáns Mustang Mach-E.”
Az első “Bring on Tomorrow” TV-reklámban a kifejezetten elektromos hajtásra tervezett Mustang Mach-E szerepel, felidézve a Mustang szabadsággal, haladó szemlélettel, száguldással és lázadással fűszerezett szellemiségét, és megtestesítve a Ford erős elkötelezettségét az elektromos hajtás jövője iránt.
A második, itthon is bemutatott televíziós szpotban – amit január hátralevő részében és februárban egész Európában sugározni kezdenek – feltűnik az új Ford Puma crossover, amelynek látványos karosszériája már a Ford fejlett, üzemanyag-takarékos mild hibrid hajtási technológiáját rejti.
Egy áprilisban megjelenő harmadik TV-reklám főszereplője a vadonatúj Kuga SUV, a Ford legtöbb különféle (plug-in, full és mild hibrid) elektromos hajtását kínáló modell lesz. Mindhárom reklámfilm alatt Kanye West “Power” című száma szól, amit a zene energiája és egyszerűsége, valamint a meggyőződésről, az elszántságról és a modernségről szóló dalszöveg miatt választottak a filmkészítők.
A Ford progresszív szellemiségét és az elektromos technológia iránti elkötelezettségét érzékletesen kihangsúlyozó reklámfilmeket az AMV BBDO készítette, rendezőjük pedig Nicolai Fuglsig, aki több mint 175 díjat nyert már a reklámfilmrendezői munkásságáért, és négyszer jelölték Emmy-díjra. Korábbi híres munkái között szerepelnek a Sony “Balls”, a Guinness “Sapeurs”, és a Nike “Possibilities” című reklámklipek.
Egész napos program keretein belül próbálhatta ki a hazai szaksajtó a Ford plugin hibrid és mild hibrid kishaszonjármű-palettáját a Transit PHEV és MHEV felhozatal révén.
A Ford az első autógyártó, amely plug-in hibrid technológiát – ezzel együtt pedig nulla károsanyag-kibocsátású fuvarozási lehetőséget – kínál az 1 tonnás haszongépjárművek szegmensében az új Transit Custom Plug-In Hybrid modellel.
A kategóriaelső Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállító akkumulátora a hálózatról tölthető, amivel az autó akár 56 kilométert is megtehet tisztán elektromos hajtással (NEDC ciklusban mért adat); ezáltal jelentősen csökken a jármű helyi kibocsátása, és az autóval fuvarokat lehet végezni azokban a belvárosi zónákban is, ahová csak az ultra-alacsony emissziójú járművek hajthatnak be. Ez többek közt azért is fontos szempont, mert Európa nagyvárosaiban egyre növekszik az ilyen körzetek száma.
A Transit Custom Plug-In Hybrid első kerekeit kizárólag egy 92,9 kW teljesítményű elektromotor hajtja, amit a 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lát el árammal. A hatótávolság kiterjesztéséről a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja gondoskodik, menet közben töltve az akkumulátort. A benzinmotor rásegítésével 500 kilométerre nő az autó hatótávolsága, miközben üzemanyag-fogyasztása 2,7 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 60 g/km. (NEDC ciklusban mért adat)*
Az új áruszállító 1.130 kg hasznos teherbírást és 6.0 m3 rakodóteret kínál; ez utóbbi érték annak ellenére is változatlan maradt, hogy a kompakt akkumulátor-csomag a raktérpadló alatt kapott helyet. Az autót üzemeltető vállalkozások biztonságérzetét növeli, hogy az akkumulátor-csomagokra alapáron nyolc éves/160.000 kilométeres garancia vonatkozik.**
“Vásárlóink szeretnének elektromos hajtású autókat használni, de tudjuk, hogy fenntartásaik vannak az infrastruktúra és a hatótávolság miatt. A Transit Custom Plug-In Hybrid kompromisszumok nélküli használati értéket kínál, hiszen a nulla károsanyag-kibocsátással működő elektromos hajtás mellett is szabadon használható a hosszabb fuvarokhoz” – nyilatkozta Ian Porter, a Ford Európa Transit Custom-programját vezető főmérnök.
A várhatóan májustól megrendelhető új Transit Custom Plug-In Hybrid praktikus megoldást kínál a vállalkozások számára, amelyek szeretnék támogatni a nagyvárosok levegőtisztasági törekvéseit, ugyanakkor olyan hatótávolságú áruszállítókra van szükségük, amit eddig csak a hagyományos, belsőégésű motoros modellek kínálatában találtak meg.
Az alapáron kínált FordPass Connect fedélzeti modem-technológia segítségével az üzemeltetők maximális hatékonysággal használhatják ki járműveiket. A 2020 tavaszán bevezetendő – és az addig eladott autókba utólag is beszerelhető – új Geofencing modul automatikusan átvált a nulla károsanyag-kibocsátású EV Most üzemmódra, amikor a jármű egy alacsony emissziós belvárosi zónába ér. A technológia segítségével a vállalkozások képesek lesznek megfelelni az előírásoknak és elkerülni a bírságokat.
A Ford az áruszállító változat mellett az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyolcüléses személyszállítót is bemutatja, amit ugyanezzel a fejlett hajtáslánc-technológiával szerel fel. A szegmensben egyedüliként egymással szembefordítható hátsó üléssorokat is kínáló Tourneo Custom Plug-In Hybrid ideális a személyszállító vállalkozások számára, amelyek így olyan helyekre is vállalhatnak fuvarokat – például belvárosokba vagy repülőterekre –, ahol a helyi hatóságok igyekeznek mérsékelni a levegőszennyezést.
Nulla emisszió. Nulla aggodalom
Az első lökhárítóba épített töltőcsatlakozó használatával a Transit Custom Plug-In Hybrid 240 voltos, 10 amperes háztartási elektromos hálózatról is feltölthető (a teljes töltés 4,3 órát vesz igénybe), illetve professzionális 2 AC töltőre is csatlakoztatható (a feltöltés ideje ilyenkor 2,7 óra). Az akkumulátort menet közben is árammal látja el a lassításkor vagy fékezéskor működésbe lépő regeneratív töltés.
A vezetőnek négy választható EV üzemmód áll rendelkezésére, hogy eldönthesse, hogyan és mikor szeretné hasznosítani az akkumulátorban tárolt energiát:
EV Auto: a teljesítmény és a takarékosság optimális kombinációjára hangolt beállítás. A jármű vezérlő algoritmusa figyeli az energia szintjét és az aktuális forgalmi helyzetet (pl. hogy a jármű autópályán vagy éppen araszoló forgalomban halad), és ennek alapján dönti el, hogy aktiválja-e a hatótáv-hosszabbító benzinmotort
EV Most: az emissziómentes haladás érdekében ez a beállítás az akkumulátorban tárolt energia használatát tekinti prioritásnak, és csak akkor indítja be a hatótáv-hosszabbító benzinmotort, ha az akkumulátor töltöttségi szintje már a minimumra csökkent
EV Később: ebben a beállításban a rendszer arra törekszik, hogy megőrizze az akkumulátor töltöttségi szintjét, ezért a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használatát és a regeneratív töltést tekinti prioritásnak, hogy az elektromos hatótávolság később teljes mértékben kihasználható maradjon
EV Töltés: ebben a beállításban a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használata az elsődleges, hogy a rendszer teljesen feltöltse az akkumulátort egy későbbi EV Most üzemmódhoz
A választókar Drive vagy Low fokozatba kapcsolásával a vezető kiválaszthatja a regeneratív töltőrendszer energiavisszanyerési vagy fékezési szintjét is. A Low fokozatban a gázpedál felengedésekor erőteljesebben érvényesül a lassító hatás, és a féklámpa automatikusan felvillan, figyelmeztetve a mögöttes forgalmat. Az erőteljesebb lassítással nagyobb mennyiségű mozgási energia alakul át elektromos árammá, amit az akkumulátor tárol, meghosszabbítva ezzel az elektromos hatótávolságot.
Az utastérben a hagyományos fordulatszámmérő helyén egy hajtás/töltés műszer kapott helyet. A Ford egy éven át tesztelte London sűrű forgalmában a Transit Plug-In Hybrideket, és a résztvevők visszajelzései alapján tökéletesítette a műszert, ami már egyértelműen, valós időben mutatja az energia-visszanyerés mértékét, hogy a vezető a lehető legjobban kihasználhassa az autó elektromos hatótávolságát.
A motor hőfokmérője helyén egy kisebb műszer látható, ami az akkumulátor töltöttségi állapotát mutatja. A fedélzeti számítógép funkcióit kifejezetten a hibrid hajtáslánchoz konfigurálták, így a képernyőn olyan információk is megjelennek, mint az EV üzemmód-kijelző, az esedékes karbantartás időpontja, illetve egy figyelmeztető jelzés, ha a jármű éppen csatlakoztatva van egy feltöltő ponthoz. A rendszer mind az akkumulátor kimerüléséig, mind pedig az üzemanyagtartály kiürüléséig kiszámítja és megjeleníti a még megtehető távolságot.
Az alapáron beszerelt FordPass fedélzeti modemhez járó FordPass okostelefon-alkalmazás segítségével a vezető a távolból is ellenőrizheti az akkumulátor töltöttségi szintjét. A Ford 2020 tavaszán a FordPass Pro alkalmazást is bevezeti – kifejezetten a kisebb cégek és az egyszemélyes vállalkozások számára –, amivel maximum öt autó töltöttsége ellenőrizhető.
A Ford emellett egy új okostelefon- és tablet-alkalmazást is bemutat majd, ami megkönnyíti a plug-in hybrid autók tulajdonosai és operátorai számára a töltőpontok megtalálását és a fizetést. A NewMotion céggel kialakított együttműködésnek köszönhetően a Ford az egyik legszélesebb európai lefedettségű feltöltő hálózathoz biztosít csatlakozási lehetőséget. Az új alkalmazással a Ford ügyfelei 30 ország több mint 118.000 töltőpontjára számíthatnak.
Vállalkozásbarát felszereltség
A Transit Custom Plug-In Hybrid L1 H1 (rövid tengelytávolságú, standard tetőmagasságú) Van (dobozos áruszállító) és Kombi (üvegezett személyszállító) kivitelben lesz kapható. A Van modell egyaránt megrendelhető a Base, a Trend és a legmagasabb szintű Limited felszereltséggel. Minden autóban alapfelszereltség lesz a kabin klímaberendezése és a fűthető szélvédő, a választható tételek listáján pedig a SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer is szerepel, amit a vezető egyszerű hangutasításokkal, vagy a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is használható 8 colos érintőképernyőn keresztül kezelhet.
Ugyancsak az alapfelszereltség része a FordPass Connect beépített modem-technológia, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy javítsák járműveik kihasználtságát, és optimalizálják az üzemeltetési költségeket.
A rendelhető vezetéstámogató technológiák közt olyan rendszerek szerepelnek, mint az Aktív Parkolóasszisztens és a Sávelhagyásra Figyelmeztető rendszer, amelyek működését a szintén alapáras elektromos szervokormány teszi lehetővé; ez utóbbit arra optimalizálták a Ford mérnökei, hogy segítse a zsúfolt ipari vagy városi környezetben történő manőverezést.
2020 májusától két új, praktikus és fontos fejlesztés is elérhető lesz a Transit Custom Plug-In Hybrid vásárlói számára.
Az egyik ilyen megoldás az új, alapáras Geofencing modul, ami automatikusan átvált a nulla károsanyag-kibocsátású EV Most üzemmódra, amikor a jármű egy alacsony emissziós belvárosi zónába ér, vagy belép egy olyan körzetbe, amit a felhasználó előre meghatározott.
A modul egy alkalmazással kezelhető, és a rendszer titkosított információkat tárol arról, hogy a jármű a megadott zónákban tisztán elektromos hajtással haladt, és ezeket biztonságos adatforgalmon keresztül meg is lehet osztani a helyi hatóságokkal, így igazolva, hogy a vállalkozás betartotta a zónákra vonatkozó előírásokat. A Geofencing használatával elkerülhető, hogy az autó véletlenül a benzinmotort is használva lépjen be egy ilyen zónába; ezzel csökkenthető a vezetőt terhelő stressz, és elkerülhetők a bírságok.
A másik fejlesztés az opcióként megrendelhető 12 voltos Epower Csomag lesz, ami lehetővé teszi, hogy a nagy fogyasztású elektromos eszközök (pl. szerszámgépek vagy külső világítótestek) a jármű nagyfeszültségű akkumulátoráról kapjanak áramot. Ehhez egy maximálisan 6 kW teljesítményű, könnyen elérhető csatlakozás áll rendelkezésre.
Tourneo Custom Plug-In Hybrid
Ugyancsak még az év második felében lesz megrendelhető a Tourneo Custom Plug-In Hybrid személyszállító, amelyben szintén a Transit Custom Plug-In Hybrid modellből ismert fejlett hibrid hajtás működik. A 3,1 l/100 km üzemanyag-fogyasztású, 70 g/km CO₂-kibocsátású és 53 km tisztán elektromos hatótávolságú (NEDC ciklusban mért adat) Tourneo Custom Plug-In Hybrid akkumulátor-csomagjára is a Ford 8 éves/160.000 kilométeres garanciája vonatkozik.
A gazdag Titanium felszereltséggel árusított új, nyolcüléses Tourneo Custom Plug-In Hybrid kimagasló kényelmet és kifinomult működést kínál – különösen akkor, amikor tisztán elektromos üzemmódban halad. Az autó tágas utasterének belső méretei pontosan ugyanolyanok, mint a 2,0 literes EcoBlue dízelmotoros változat esetében, így ideális választás lehet a személyszállító vállalkozások számára.
A Tourneo Custom Plug-In Hybrid ráadásul egy olyan képességgel is bír, ami egyedülálló a szegmensben: a két hátsó üléssor szembe fordítható egymással, hogy a ‘konferencia’ elrendezésű kabinban kényelmesebb legyen a beszélgetés, de az üléssorok úgy is beállíthatók, hogy a három-három hátsó ülés a menetirányba nézzen.
“Az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nemcsak egyedülállóan innovatív és sokoldalú, hanem az az előnye is megvan, hogy behajthat az alacsony emissziójú autók számára fenntartott zónákba” – mondta Porter. “Akár reptéri transzferre, akár nagycsaládok utazására használják, a Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyugalmas és kifinomult környezetet biztosít utasainak, közben pedig a zsúfolt nagyvárosok levegőminőségének javításához is hozzájárul.”
A felhasználók tesztelték
A Ford egy éven át vizsgálta valós körülmények között a Transit Custom Plug-In Hybrid modellek működését Londonban, és az eredmény azt sugallja, hogy a plug-in hibrid hajtású haszongépjárművek jelenthetik a legpraktikusabb és legkézenfekvőbb lehetőséget arra, hogy az üzleti vállalkozások is hozzájáruljanak a nagyvárosok levegőminőségének javításához.
A kísérletben részt vevő 20 darab Ford Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállító-prototípus több mint 240.000 kilométernyi távot teljesített 12 hónap alatt. A kísérlet célja az volt, hogy a résztvevő vállalatok kis környezeti terhelésű járművekkel oldják meg az eddig tipikusan dízelautókkal végzett napi feladatokat, és közben a lehető legjobban kihasználják a nulla károsanyag-kibocsátású, tisztán elektromos üzemmód előnyeit.
A program során a flotta London belvárosában a teljes futásteljesítmény 75 százalékát, a Greater London nevű körzetben pedig futásteljesítménye 49 százalékát teljesítette tisztán elektromos hajtással. Ez az eredmény jól mutatja, hogy bár az elektromos járművek feltöltő hálózatának teljes kiépítése még csak későbbre várható, a hibrid haszongépjárművek már így is drámai mértékben mérsékelhetik a belvárosi áruszállítással járó kipufogógáz-szennyezést, hiszen benzinüzemű kiegészítő hajtásuk csak akkor indult be, amikor arra szükség volt – például a hosszabb utak alkalmával.
Kölnben és Valenciában is folynak hasonló kísérletek, amelyek hasznos adatokkal szolgálnak az eltérő piaci szokásokról, városi körülményekről és felhasználó-típusokról; ezekben a projektekben egyaránt szerepelnek Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállítók és Tourneo Custom Plug-In Hybrid személyszállítók.A Ford nemrégiben jelentette be, hogy a vadonatúj, tisztán elektromos hajtású Ford Transit áruszállító várhatóan 2021-ben jelenik meg a Transit-család kínálatában. A vállalat azt is közzétette, hogy ezentúl minden új személyautójához kínál majd valamilyen elektromos opciót (mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid vagy tisztán elektromos hajtást), hogy európai vásárlói az egyik legátfogóbb ilyen palettáról választhassanak.
* Az üzemanyag/energiafogyasztási, CO2-kibocsátási és az elektromos üzemmódban megtehető hatótávolság adatait az Európai Unió 715/2007/EC számú szabványa által előírt technikai kívánalmak és műszaki adatok alapján, illetve a legfrissebb EC/692/2008 direktíva alapján regisztrálták. Az üzemanyag-fogyasztási és CO2-kibocsátási adatok egy járműtípusra, nem pedig egy adott járműre vonatkoznak. Az alkalmazott tesztelési eljárás lehetővé teszi a különféle járműtípusok és különféle gyártmányok összehasonlítását. A közúti üzemanyag/energiafogyasztási, CO2-kibocsátási és az elektromos üzemmódban megtehető hatótávolság adatai eltérhetnek az itt közölt adatoktól, mivel ezeket befolyásolhatja a vezetési stílus, akárcsak egyéb, nem műszaki jellegű tényezők is. A CO2 egy üvegházhatású gáz, ami a legnagyobb mértékben felelős a globális felmelegedésért.
2017. szeptember 1-től kezdve egyes új autók típusbizonyítványát már a legújabb (EU) 2017/1151 direktíva alapján, a Világszinten Összehangolt Könnyűgépjármű-Vizsgálati Eljárással (WLTP) készítik, ami egy új, életszerűbb vizsgálati módszer az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás mérésére. 2018 szeptemberétől kezdve a WLTP elkezdi felváltani a jelenleg használatos Új Európai Vezetési Ciklus (NEDC) eljárást. A NEDC kivezetésének időszakában a WLTP által mért üzemanyag-fogyasztási és CO₂-értékeket visszaszámítják az NEDC szabvány szerinti értékekre; ez lesz a ‘korrelációs eljárás’. Az új értékek némileg különböznek majd a korábbi fogyasztási és emissziós értékektől, mivel a vizsgálat néhány eleme is megváltozik, így előfordulhat, hogy ugyanazon járműhöz különböző üzemanyag-fogyasztási és a CO2-kibocsátási adatok tartoznak majd.
** A garancia részleteiről a Ford márkakereskedések nyújtanak majd tájékoztatást
Az elektromos autók legnagyobb kihívása: az ár
Bár az elektromos autók piacán egyre több modell jelenik meg, a legtöbb még mindig túl drága az átlagos...