Főoldal Blog Oldal: 181

1997 Mercedes-Benz W140 S420: BP4902 APS fejegység hangerőszabályzó gomb cseréje

Korábbi kapcsolódó cikkünkben negmutattuk, hogyan tettük rendbe a Blaupunkt által gyártott speciális GPS alapú Mercedes-Benz APS (Auto-Pilot System) fejegységet.

Ilyen lett – íme, a végeredmény. Az ebayben most sem csalódtunk

Most azonban elérkezettnek láttuk az időt, hogy némi esztétikai megújuláson is átessen projektautónk, a Mercedes-Benz W140 S420 fejegysége. Mivel a beltér megújulása (is) kitűzött célunk – igaz, minimális munkákat igénylő feladat lesz némi bőrfestéssel – így egyértelmű volt, hogy a BP4902 külleme is releváns számunkra.

A fejegység bal oldal “tekerőgombja” kissé zilált állapotban leledzett. Ez nyilván sokak számára elhanyagolható kérdés, mi viszont úgy gondoltuk, hogy az amúgy gyári állapotban lévő BP4902 egyedül ezzel a részegységgel áll hadilábon.

Ugyanis a hangerőszabályzó tekerője majd’ 23 évnyi használat után némileg megfáradt. Nem maga a gomb, hanem a gumi-műanyag burkolat indult mállásnak, néhol milliméteres részeken hiányzott is a felületből a kopás, amortizáció hatására.

Ilyen volt – látható a különbség

Nyilván körülbelül nagyítóval vizsgálva tűnik szembe az ilyesmi laikusok számára, de ha gyűjtői darabbá óhajtjuk tenni autónkat, bizony az ilyen részletekre is illik odafigyelni. Főként, hogy az S420 számtalan fotózáson vett, vesz részt, és az enteriőr makrós részleteinél bizony szembetűnő kitétel az is, hogy a középkonzol szép összbenyomást keltsen.

Viszont ijesztő volt belegondolni, hogy konkrétan 1 darab aprócska gombot honnan szerzünk be, relatíve rövid idő alatt. Természetesen az ebay-t választottuk (ismét), beütöttük a bp9402 keywordöt, kiegészítve a knob kifejezéssel.

Lőn csoda: dobott találatot a kereső! Hitetlenkedtünk, de valós volt – ráadásul genuine, azaz gyári eredeti alkatrészként hirdette az eladó a tekerőgombot. Nyilván elfekvő fejegységekből kioperált alkatrészek lehettek ezek, ugyanis a quantity “8 more pieces”-t, azaz még 8 darabot mutatott készleten. Ráadásul filléres tételként, pár euróért, international shippinggel, 4-10 napos szállítási határidővel. Honnan máshonnan, mint Németországból.

Azonnal le is csaptunk egyre (azóta már kiárulta a seller az összeset, úgyhogy jókor csíptük meg a portékát). Bár a küldemény keringett nagyjából 1 hetet, mivel a seller rossz címet írt a borítékra – már megérkezett az alkatrész, és azóta a helyére is került.

Kimondottan szimpla, igazi DIY feladat egy ilyen gomb cseréje: a régi, cserére váró alkatrészt egyszerűen magunk felé húzzuk, ellentártjuk a fejegységet közben, nehogy berepessze a faberakás keretét. Miután megvan, szimplán a helyére tesszük a cserealkatrészt, ütközésig tolva a csonkra.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

A Peugeot újra pickupot fejleszt

Hagyományos partnerei helyett egy távol-keleti autógyártóval közösen tervez platós kisteherautót a Peugeot. A pickup egyelőre nem jön Európába.

Néhány hónapon belül vadonatúj típust mutat be a Peugeot, erősítette meg Jean-Philippe Imparato, a márka globális vezérigazgatója. A márka haszonjármű-kínálatát erősítő pickup 2021-ben kerülhet piacra, elsőként Latin-Amerikában és a Közel-Keleten.

Az egyik legnagyobb és legrégebbi kínai autógyártóval, az autóiparban 1959 óta érdekelt Chang’an Automobile csoporttal közösen fejleszti vadonatúj kompakt pickupját a Peugeot, árulta el a sajtó képviselőinek Jean-Philippe Imparato, a márka globális vezérigazgatója. “A pickup szegmens igen fontos a Peugeot számára” – idézte a szakembert az ausztráliai Drive folyóirat. „Néhány hónapon belül bemutatjuk új modellünket, amellyel mindenekelőtt Dél- és Közép-Amerikában, valamint a Közel-Keleten szeretnénk lefedni a piaci keresletet.”

Ezekben a térségekben 2021-ben jelenhet meg a Peugeot és a Chang’An által közösen kifejlesztett platós haszonjármű, amellyel a legnépesebb globális szegmensben, a kompakt pickupok között jelenik meg a gyártó. „Az új generációs pickup közös fejlesztése hatalmas lehetőséget teremt mindkét vállalat számára, hogy új piacokat hódítsanak meg Kínában és egyéb régiókban. Nem utolsósorban a két vállalat egymás iránti, hosszú távú együttműködése szempontjából is fontos mérföldkő ez a modell” – nyilatkozta korábban a projekttel kapcsolatban a Chang’An képviselője. A hazai piacán elsősorban mikrofurgonjairól és haszonjárműveiről ismert kínai autógyártó közel tíz éve ápol szoros kapcsolatot a Peugeot-val és annak társult vállalataival; a Chang’An PSA Automobiles Co., Ltd. (CAPSA) vegyesvállalat sencseni üzeme évente 200.000 autót képes előállítani.

A Peugeot és a Chang’An közötti megállapodás megerősítésével egyben azokat a híreszteléseket is megcáfolta a Peugeot, amelyek szerint a vállalat erre a területre is kiterjesztené a Toyotával Európában folytatott együttműködését.

A Peugeot először több mint hatvan évvel ezelőtt készített platós kisteherautót. A Pininfarina által tervezett Peugeot 403 Camionnette (1956–1967) az azonos műszaki tartalmú Fourgonnette zárt dobozos haszonjármű ponyvázott rakterű változata volt, amelyet 54 és 58 lóerős benzinmotorokkal, illetve egy 48 lóerős dízel erőforrással kínáltak. A sort a Peugeot 404 Pick-up (1967-1978) folytatta. Ezt már Európán kívül is forgalmazta, sőt, gyártotta is a Peugeot; a robusztus, megbízható jármű a márka kenyai összeszerelő üzemében egészen 1998-ig készült.

A Peugeot eddigi pickup-történetének legsikeresebb darabja az 504-es (1979-1994) volt. Az 1969-ben az Év Európai Autójának megválasztott 504-es alapjaira épülő haszonjárművet önjáró alvázként és billenőplatós kivitelben is megvásárolhatták az érdeklődők, sőt, a Peugeot beleegyezésével lakóautó felépítmény is készült hozzá. Az 504-es volt az első Peugeot pickup, amely (1981-től) összkerékhajtással is elérhető volt; a Dangel által átépített kisteherautókat Franciaországban a Peugeot hivatalos márkakereskedései forgalmazták. Szintén az 504 pickup volt az egyik első Peugeot (sőt, az egyik első nyugati autó), amely Kínában készült: a Guangzhou Peugeot Automobile Company egészen 1997-ig gyártotta azt Guangzhou Peugeot GP 7200 néven, szimpla és (helyi fejlesztésű) duplakabinos kivitelben.

Ez volt az utolsó Peugeot pickup, amely európai vásárlók számára is elérhető volt. A márka brazíliai fejlesztőmérnökei 2010-ben mutatták be a városi 206-os alapjaira épített platós járművüket; az etanol üzemű motorokkal szerelt Hoggar barátságos idomai komoly teljesítőképességet takartak; a kompakt pickup hasznos terhelhetősége megközelítette a 750 kilogrammot. A Hoggar 2014-ben távozott a Peugeot latin-amerikai kínálatából, a 2021-ben piacra lépő újdonság azonban nem ennek, hanem az afrikai piacokon 2017 óta forgalmazott, egyszerűen csak Peugeot Pick Up néven ismert, szintén kínai eredetű típusnak lesz a műszakilag és esztétikailag egyaránt modernebb utódja.

Itt az új Toyota Yaris, igaz, csak 1 év múlva érkezik

A szegmensében a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtást elsőként meghonosító Toyota Yaris Európa és Magyarország egyik legnépszerűbb kisautója, a japán autógyártó ugyanakkor leleplezte a slágermodell közel egy év múlva érkező új generációját.

A kisautó kategóriában a legjobb ár-érték arányt kínáló jelenlegi modell utódja az első autó lesz, amely a Toyota új, TNGA elnevezésű globális padlólemezére épül. Az új GA-B platform stílusos megjelenést, praktikumot, élvezetes vezethetőséget és fokozott biztonságot kínál majd a tervek szerint jövő ősszel debütáló új Yarisnak, míg az új 1,5 literes Hybrid Dynamic Force hajtáslánc a kiemelkedő takarékosságot továbbfejlesztett gázreakcióval kombinálja. A Toyota kiemelte azt is, hogy a szegmensének egyik legbiztonságosabb autójaként ismert Yaris utómodellje esetében a célja nem más, hogy hogy a világ legbiztonságosabb kisautóját fejlesszék ki. Az új Yaris kétségkívül alkalmas lesz tehát a két évtizedes sikertörténet folytatására, miközben a jelenlegi generáció továbbra is méltán tarol.

A Yaris a Toyota európai sikertörténetének a főszereplője: egy olyan modell, amely tartós népszerűségnek örvendett, és folyamatos innovációval kiváló hírnevet vívott ki magának. Az első generációs Yaris egy csapásra meghódította a piacot. 2000-ben megválasztották az Év Európai Autójának, míg úttörő jelentőségű egyliteres benzinmotorja az Év Motorja díjat nyerte el. A Yaris volt az első olyan Toyota, amelyet kifejezetten Európa számára terveztek. Sőt, itt is gyártották, a franciaországi Valenciennes-ben működő üzemben (2001-től.) A második generációs Yaris 2005-ben a kisautók közül elsőként ért el ötcsillagos eredményt a független Euro NCAP tesztprogramon, illetve a kategóriában elsőként kapott vezető oldali térdlégzsákot. A 2012-ben bemutatott, harmadik generációs Yaris a kategóriában elsőként kapott öntöltő full hybrid hajtásláncot, ezzel új mércét állítva az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén.

A Toyota 2017-ben visszatért a rali világbajnokságba, versenyautójuk, a Yaris WRC pedig ihletadóként szolgált a nagyteljesítményű, közúti sportmodell, a Yaris GRMN fejlesztése során. A TOYOTA GAZOO Racing motorsportban elért sikereiből közvetlenül táplálkozó, korlátozott példányszámban gyártott Yaris – a globális GRMN modellcsalád első tagja – iránt rendkívüli érdeklődést mutatott a piac, a modell gyakorlatilag azonnal elfogyott. A Yaris innovációinak hosszú hagyománya generációról generációra tökéletesebbé tette a modellt, amelyből Európában a mai napig több mint négymillió darabot adtak el, ebből több mint 500 ezret hibridként. Az új, negyedik generációs Yarissal együtt ünnepli világpremierjét a Toyota új, globális architektúrájának (TNGA) GA-B platformja, amelyet kisméretű Toyota járművek generációi, illetve azok leszármazottai fognak használni. Ez a platform biztosítja a fokozott menetdinamika, a jobb rugózási komfort, a tökéletesített vezethetőség, a hatékonyabb biztonság és a magával ragadó dizájn alapjait. A modell emellett az új 1.5 Hybrid Dynamic Force rendszert: a Toyota világelső öntöltő hibrid technológiájának negyedik generációját is megkapja, amely minden eddiginél takarékosabb üzemet és szerényebb károsanyag-kibocsátást társít jobb vezetési élményt biztosító, fokozott teljesítménnyel és robbanékonysággal. Az új Yaris szintén Európában készül majd. A Toyota Motor Manufacturing France több mint 300 millió eurós beruházással készült fel a GA-B alapú jármű gyártására.

Az egy év múlva érkező új Yarissal a tökéletes városi kisautót tervezi megépíteni a Toyota

A vadonatúj Toyota Yarist úgy tervezték meg, hogy megfeleljen a mindennapi városi élet egyre szigorúbb elvárásainak. Napjaink európai kisautó vásárlói a legigényesebbek közé tartoznak. Mozgalmas napjaikat rendszerint sűrű forgalommal terhelt, nagyvárosi környezetben élik, s ez napról napra egyre komolyabb kihívások elé állítja az autóvezetőket. Olyan autót szeretnének, amely egyszerre stílusos és praktikus. Legyen könnyen parkolható, mozogjon dinamikusan a városban, ugyanakkor hosszabb utazások alkalmával is biztosítson kényelmet. Kiemelkedő biztonsági színvonalat várnak el, a lehető legcsekélyebb üzemben tartási költségek mellett. Mindezen túlmenően ezeket a vásárlókat minden eddiginél jobban foglalkoztatja a környezet védelme: erre a problémára olyan megoldásokat keresnek, amelyek összeegyeztethetők zsúfolt időbeosztásukkal és környezetükkel. Végezetül pedig, magától értetődő módon, mindezt megfizethető áron szeretnék megkapni. Hogy megfelelhessen ezeknek az egyre szigorúbb elvárásoknak, az új Yaris elsőként alkalmazta a Toyota új globális architektúra (TNGA) filozófiáját a kisautók méretosztályában.Az új Yaris ezért elsőként kapta meg az új fejlesztésű GA-B platformot, és elsőként használhatja a TNGA új háromhengeres, negyedik generációs hibrid hajtásláncát.Ehhez a szemlélethez olyan, az aktív és passzív biztonság terén elért fejlesztések társulnak, amelyek együttesen a világ legbiztonságosabb kisautóját eredményezik.

Stílusos formaterv és intelligens helykihasználás a GA-B padlólemeznek hála

Az erőteljes, feszes vonalvezetésű formavilág dinamizmust és kompakt méreteket sugall: az új Yaris a jelenlegi modellnél rövidebb, szélesebb és alacsonyabb lesz majd, a lehető legtágasabb belső teret intelligens helykihasználás biztosítja majd. Mindehhez innovatív anyaghasználat, és új szintre emelt érzékelhető minőség társul majd. Az új Yaris külső formaterve ‘sűrített és dinamikus’ – mindig készen áll az indulásra és az élvezetekre. A sűrített külső méretek különlegessé teszik az új modellt abban a szegmensben, ahol a modellek jellemzően minden egyes generációváltás során egyre nagyobbak lesznek. Ehelyett a Toyota 5 mm-rel csökkentette a Yaris karosszériájának hosszúságát, ugyanakkor 50 mm-rel megnyújtotta a tengelytávot. Ez dinamikussá, könnyen irányíthatóvá teszi a városi forgalomban és a parkolások során, miközben a belső tér tágas és kényelmes marad – megtestesítve a modell „kicsi nagy” karakterét. A GA-B platformnak köszönhetően a mérnökök 40 mm-rel csökkenthették az autó magasságát, mivel azonban a vezető és utasai alacsonyabban ülnek, a változás nem csorbította a fejteret. A szélvédő alsó kerete mélyebben húzódik, jobb kilátást biztosítva a vezető számára. Az autó szélességének 50 mm-es növelése az első és a hátsó üléssoron egyaránt jobb helykínálatot eredményezett, míg a szélesebb első és hátsó nyomtáv kihangsúlyozza az új Yaris mélyebben ülő, szélesebb kiállását. A külső formaterv az autó oldalfalán végigfutó, erőteljes karaktervonalakkal teszi még erőteljesebbé a sűrített arányok hatását. Ezek a karaktervonalak előre irányuló mozgás érzését keltik. Az erőteljes első és hátsó kerékdobok még feszesebbé és egységesebbé teszik az autó megjelenését; a plasztikusan megformált ajtópanelekkel együtt híven tolmácsolják a típus dinamikus, indulásra kész személyiségét. Az orrkialakítás központi stíluselemei a nagyméretű hűtőmaszk és a középen elhelyezett Toyota embléma. A tervezők hátrébb mozdították az A-oszlop tövét, és megnövelték a motorházfedél hosszát, ami dinamikusabbá teszi az autó megjelenését. Az új lámpatestek LED-es technológiát alkalmaznak, az irányjelzők használaton kívül nappali világításként szolgálnak. A fényszórókat elnyújtották az első kerekek irányába; ez az erőteljes formai megoldás egyben optikailag csökkenti az első túlnyúlást. Az utastér kialakítása során a dizájnerek a „kevesebb több” elvét követve nyitott, tágas teret hoztak létre a vezető és az első utas körül. A beltérben kiváló minőségű anyagokkal találkozhatunk: az ajtópanel innovatív módon filcborítást kapott, a műszerfalpanel pedig (a Yaris történetében először) puha tapintású, még barátságosabbá téve a környezetet. Az érzékelhető minőség a beltér minden pontján elsőbbséget élvez, legyen szó a kezelőszervek tapintásáról, működtetéséről vagy a működést kísérő hangról, a színekről, a megvilágításról, a formákról, a mintázatokról és grafikai részletekről, vagy az általános megjelenésről. A vezetői környezetet a ‘kéz a kormányon, tekintet az úton’ elvet követve alakították ki. A három, egymással összeköttetésben álló forrásból (központi Toyota érintőképernyő, TFT multi-információs kijelző a műszeregységben, illetve 10 colos head-up kijelző) származó információk egyértelműen, tisztán leolvasható formában jelennek meg a vezető előtt. A nagyobb head-up kijelzőnek köszönhetően a vezető a lehető legcsekélyebb figyelemeltereléssel összpontosíthat a vezetésre. A rendszer a létfontosságú adatokat, valamint különböző figyelmeztetéseket – például navigációs utasításokat vagy sebességkorlátozásokat – jelenít meg a szélvédőn, a vezető látómezejében. Az új Yaris egy sor további ultramodern kényelmi funkcióval is felszerelhető. Ilyen a vezeték nélküli okostelefon-töltő rendszer, amely nagy méretének köszönhetően a legújabb generációs okostelefonokat is képes kezelni; a fűthető kormánykerék, vagy a vezetői környezet különleges hangulatvilágítása. Az ergonomikus kialakításnak köszönhetően minden kezelőszerv ösztönösen megtalálható és működtethető, míg maga a műszerfal nem csak keskenyebb, de mélyebben is húzódik, míg a padlókonzol szélesebb lett és magasabbra került. A műszeregység két digitális műszerből áll; ezek között helyezkedik el az TFT multi-információs kijelző. Ezeket mindössze egy keskeny árnyékoló fogja egységbe. Végül, de nem utolsósorban csökkentették a kormánykerék méretét. Így javult a kilátás, összhangban a ‘kéz a kormányon, tekintet az úton’ szemlélettel.

Az új GA-B padlólemez a kimagasló vezetési élmény záloga

Az új globális padlólemeznek köszönhetően az egy év múlva érkező új Yaris magabiztos, természetes vezethetőséget kínál, majd pontos és dinamikus menetjellemzők mellett, amelyhez a mély tömegközéppont és az optimalizált vezetői üléshelyzet is hozzájárul. A modell különösen szilárd karosszéria eközben javítja a vezethetőséget és a menetstabilitást. A Toyota TNGA alapú platformjai ugyanis korszakváltást eredményeztek a márka új generációs típusainak vezethetősége, rugózási komfortja és formavilága terén. Az elsőként bemutatott, középkategóriás GA-C platform felelős az új generációs Prius, a C-HR és a frissen forgalomba hozott Corolla kiemelkedő vezethetőségéért és tetszetős stílusáért. A TNGA filozófia rendkívül rugalmas alkalmazkodó képességének bizonyítéka, hogy nagyobb szedánok és szabadidőjárművek is sikerrel alkalmazzák: a GA-K platformra épül az új Camry és az új RAV4 is. Az új Yaris fejlesztése során pedig a Toyota első ízben a kisautók szegmensében is érvényesíti a TNGA előnyeit. Az új GA-B platform alapvető szerepet játszik az új Yaris által kínált, kiemelkedően élvezetes vezetési élményben, a modell magabiztos és természetes vezethetőségében. A jármű fokozott stabilitása megnyugtatóan hat a pilótára, míg a kormány- és gázparancsokra adott természetes, precíz válaszok fokozottan dinamikussá teszik az autó vezetését. A kompakt, mélyen ülő, ám széles karosszéria, a GA-B platform eredendő dinamizmusa, valamint a negyedik generációs hibrid hajtáslánc teljesítménye olyan magával ragadó, dinamikus karaktert eredményez, amely alapvetően meghatározza az új Yaris vonzerejét. Városban közvetlen reakciókkal vezethető. Ugyanakkor a motorteljesítmény és a vezethetőség olyan kifinomult, pihentető vezetési élményt biztosít, hogy akár hosszabb autópálya-szakaszokon vagy országúton autózva is kényelmessé, élvezetessé teszik az autót. Ahogy már a TNGA alapú modelleknél, a kormánykerék mögött elfoglalt vezetői üléshelyzet itt is fokozott irányíthatóságot és a jármű, valamint a sofőr közötti, kétirányú kapcsolatot eredményez. A GA-B platformnak köszönhetően a vezetőülés mélyebben és hátrébb (az elődmodellhez képest 60 mm-rel), az autó középpontjához közelebb helyezkedik el. Ezzel mélyebbre került a jármű tömegközéppontja. Ugyanezek a változások kiváló vezetői üléshelyzetet, kedvezőbb ergonómiát és nagyobb állíthatósági tartományt eredményeztek. A kormánykerék közelebb került a vezetőhöz, dőlésszöge 6 fokkal megnőtt. Mind minden TNGA alapú modell esetében, az új Yaris mély – a jelenlegi modellnél 15 mm-rel mélyebb – tömegközépponttal büszkélkedhet, ami kedvezően érinti a jármű tehetetlenségét. A tömegeloszlás is kiegyensúlyozottabb, az első és hátsó tengely viszonylatában éppúgy, mint bal és jobb oldalon. Ez mérsékli az oldaldőlési hajlamot, javítja a fékstabilitást és csökkenti a féktávolságot. A karosszéria jobb torziós szilárdsága dinamikussá és stabillá teszi az autó vezetését. Az új első MacPherson rugóstagok és a csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztés kialakítása során csökkentett belső súrlódású első gólyalábakat és lágyabb rugókat alkalmaztak, valamint jelentős mértékben (320 helyet 580 Nm/fok) megnövelték a hátsó kanyarstabilizátor feszességét. Így kanyarban csökken az oldaldőlés és javul a dinamizmus, ami még magával ragadóbbá teszi az új Yaris vezethetőségét. A GA-B platform alkalmazásával jelentős mértékben nőtt a karosszéria merevsége, ami egyszerre teszi stabilabbá és kényelmesebbé az autót, továbbá csökkenti a menetzajok és rezgések szintjét. A platform architektúráját, valamint a karosszéria felső részét optimalizálták. Stratégiai pontokon erősítették meg a szélvédő alsó keretét, a hátsó tetőoszlopot, a padlóalagutat, a hátsó vázszerkezetet és a hátsó kerékdobokat. Emellett merevebb műszerfal kereszttartót építettek be.

Vadonatúj 1.5 Hybrid Dynamic Force rendszer – robbanékonyabb és takarékosabb mint valaha

A 15 százalékkal megnövelt rendszerteljesítmény közvetlenebb gázreakciókat eredményez majd a jövő ősszel érkező új Yaris esetében, miközben az üzemanyag-fogyasztás több mint 20 százalékkal csökken majd. A negyedik generációs hibrid technológia ugyanis optimalizált tömeget, helykihasználást és üzemanyag-fogyasztást eredményez, miközben az új 1,5 literes Dynamic Force benzinmotor termikus hatásfoka 40%. A Toyota elismerten vezető szerepet tölt be az öntöltő hibrid technológia terén; a vállalat több mint húszévnyi tapasztalatnak köszönheti szakértelmét. A Toyota hibridjei a mai napig több milliárd kilométert tettek meg a világ útjain, így minőségük, tartósságuk és megbízhatóságuk is megkérdőjelezhetetlen. A becslések szerint a Toyota hibrid járművei világszerte összesen több mint 500 millió kilométert tesznek meg minden egyes nap. Az első Prius 1997-es bevezetése óta a Toyota több mint 14 millió hibrid járművet értékesített világszerte (ebből 2,5 milliót Európában), miközben folyamatosan tökéletesíti a technológiát, és a legkülönfélébb piaci szegmensekben vezet be új hibrid modelljeit. A Yaris Hybrid, a világ első B-szegmensbeli hibrid modelljeként 2012-ben jelent meg a piacon. Azóta több mint 500 000 példányban talált gazdára Európában, így nagymértékben hozzájárult a Toyota hibrid technológiáinak és azok előnyeinek népszerűsítéséhez. A negyedik generációs hibrid rendszert különböző európai városokban tesztelték, Rómától Párizson át Darmstadtig. A tesztek rávilágítottak, hogy a hajtáslánc városi forgalomban a menetidő csaknem 80 százalékát tisztán elektromos üzemben teszi meg. Ezeket a kiemelkedő eredményeket a Toyota Hybrid rendszer architektúrája tett lehetővé, amely a villanyautók gyakorlatilag összes elsődleges alkotóelemét (a nagyteljesítményű villanymotoroktól a nagyfeszültségű elektromos hálózatig) alkalmazza, méghozzá egy rendkívül takarékos, Atkinson-ciklusú belső égésű erőforrással párhuzamosan. A Toyota negyedik generációs hibrid technológiája az új Yaris első számú hajtásláncaként ünnepli világpremierjét. Az 1,5 literes Hybrid Dynamic Force rendszer közvetlen leszármazottja azoknak a nagyobb, 2,0 és 2,5 literes rendszereknek, amelyeket az új Corolla, RAV4 és Camry modellek is alkalmaznak; az új hajtáslánc fejlesztése szerint ugyanúgy ügyeltek az alkotóelemek méretének és tömegének a minimalizálására, hogy minél kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást érhessenek el. A hibrid rendszer az új 1,5 literes Dynamic Force háromhengeres, Atkinson-ciklusú, változó szelepvezérlésű benzinmotort alkalmazza. Ahogy 2,0 és 2,5 literes, négyhengeres rokonai, a háromhengeres motor is számos olyan megoldást vonultathat fel, amelyek kifejezetten a belső súrlódás és a mechanikus veszteségek kiküszöbölését, az égési teljesítmény optimalizálását szolgálják. Olyannyira, hogy a motor a világ legmagasabb égési sebességével büszkélkedhet, ami kis fordulatszámon is nagy forgatónyomatékot, valamint takarékos üzemet eredményez. A rezgéseket és a motorzajt beépített kiegyensúlyozó modul segít korlátozni. Mindezek eredményeként a motor termikus hatásfoka eléri a 40 százalékot (azaz még az átlagos dízelmotorokénál is jobb), ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a Yaris üzemanyag-fogyasztása és CO2-kibocsátása több mint 20 százalékkal csökkent. Ugyanakkor 15 százalékkal nőtt a rendszer teljesítménye, a kifinomultabb teljesítménykifejtés pedig magabiztos, természetes vezetési érzetet eredményez. A hibrid hajtásláncot teljesen átdolgozták. Az új kéttengelyes felépítés kompaktabbá és könnyebbé teszi a rendszert. Az így kapott, csekély energiaveszteségű hajtáslánc szerényebb befoglaló méretek mellett jobb teljesítményt nyújt, és könnyedén beépíthető az új Yaris GA-B platformjába. A rendszer új lítium-ion hibrid akkumulátort alkalmaz, amelynek megnövelt teljesítménye dinamikusabb gyorsítóképességgel ruházza fel a járművet. Az új akkumulátor nem csak nagyobb teljesítményű, de X%-kal kisebb és Y%-kal könnyebb is, mint a korábban alkalmazott nikkel-metál hidrid egység. Az új Yaris egyes piacokon 1,5 és 1,0 literes, háromhengeres benzinmotorokkal is megvásárolható lesz.

Az új Yaris a mostani modellhez hasonlóan a fejlett vezetőtámogató rendszerek új szintjét képviseli majd a kisautó kategóriában

A Toyota az új Yaris a világ legbiztonságosabb kisautójának fejlesztette: az új Toyota Safety Sense (TSS) rendszer élvonalbeli aktív biztonsági teljesítményt szavatol, miközben a világon elsőként ebben a modellben lesz megtalálható középső légzsák. Az új Yaris a világ legbiztonságosabb kisautója kíván lenni, és ezzel összhangban jelentős mértékben továbbfejlesztett aktív és passzív biztonsági rendszereivel kategóriaelső biztonsági teljesítményt kínál. Az új, előremutató technológiák bevezetésének köszönhetően az új Yaris maximális védelmet biztosít az ügyfeleknek a mindennapi közlekedés során. A fejlett vezetőtámogató rendszerek között megtalálható az a teljes sebességtartományban aktív, intelligens adaptív sebességtartó automatika és sávkövető asszisztens, amellyel először a közelmúltban bevezetett új Toyota modelleken, például a Corollán találkozhattunk. Ráadásul ezek a funkciók az új Yaris összes kivitelénél az alapfelszerelés részét képezik. A fejlett vezetőtámogató rendszereken túlmenően az új Yarist úgy tervezték, hogy a hamarosan bevezetendő, minden eddiginél szigorúbb, 2020-as biztonsági normák szerint is a létező legjobb utasvédelmi eredményt érje el. Az új Yaris például a kisautók körében elsőként kínál olyan központi oldallégzsákot, amely oldalirányú ütközés esetén biztosít hatékonyabb utasvédelmet. Az új Yaris aktív és passzív biztonsági rendszereiről a későbbiekben nyújt a gyártó részletes tájékoztatást.

Íme, a Volvo XC40 Recharge

A Volvo ügyfeleknek a jövőben egyetlen alapvető döntést kell meghozniuk: vezetékkel vagy vezeték nélkül szeretnék megvásárolni új Volvójukat. A Volvo Cars tegnap bemutatta az XC40 Recharge modellt, a vállalat első tisztán elektromos modelljét, amely egyben a vadonatúj Recharge modellcsalád első tagja is.

A többszörösen díjnyertes, rendkívül népszerű XC40 kompakt szabadidőjárműre épülő XC40 Recharge a legelső a tisztán elektromos Volvo modellek sorában. A modell túlzás nélkül mérföldkőnek számít a Volvo Cars történetében: egyrészt, mert a vállalat első, tisztán elektromos járműve; másrészt, mert az első olyan Volvo, amely megkapta a márka vadonatúj, Google Android operációs rendszerű infotainment rendszerét.

A következő öt év során a Volvo Cars évről évre bemutat egy tisztán elektromos modellt. A vállalat célja, hogy a tisztán elektromos járművek 2025-re globális eladásainak 50 százalékát tegyék ki – a másik 50 százalékot pedig hibridek fogják alkotni. A Volvo a jövőben az átfogó Recharge családnév alatt hozza forgalomba hálózatról tölthető (tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtásláncú) modelljeit.

„Sokszor mondtuk már: a Volvo Cars szerint a jövő elektromos” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója. „A mai napon, a tisztán elektromos XC40 és a Recharge modellcsalád bevezetésével fontos lépést teszünk ennek a jövőnek az irányába.”

Az XC40 Recharge minden tulajdonságában pontosan olyan, amilyennek egy Volvónak lennie kell. Ultramodern, tisztán elektromos, összkerékhajtású hajtásláncának teljesítménye 408 lóerő; a jármű az akkumulátorcsomag egy feltöltésével több, mint 400 kilométert tud megenni (WLTP norma szerint.) Az akkumulátor gyorstöltővel mindössze 40 perc alatt 80 százalékos szintre tölthető.

Az Android alapú infotainment rendszert teljes mértékben integrálták a Volvo On Call digitális, online szolgáltatási platformmal. A Volvo On Call rendszeren keresztül a plug-in hibrid modellek tulajdonosai pontosan áttekinthetik, mennyi időt közlekedtek tisztán elektromos üzemben.

A Recharge modellek iránti kereslet várható növekedéséhez igazodva a Volvo Cars megháromszorozza a részben vagy teljesen elektromos járművek gyártási kapacitását, jövőre pedig bevezeti a népszerű Recharge modellek ’Designer’s Choice’ kollekcióját, amelyek nagyságrendekkel rövidebb várakozással vehetők majd át. A Volvo Cars célja, hogy 2020-es összeladásainak 20 százalékát tegyék ki a plug-in hibrid modellek.

A Volvo kínálatának minden egyes modellje elérhető lesz Recharge verzióban, az XC40 kompakt szabadidőjárműtől a 60-as szérián át a zászlóshajó XC90 szabadidőjárműig. A Volvo Cars az egyetlen autógyártó a világon, amelynek minden egyes típusa már most megvásárolható hálózatról tölthető hajtáslánccal.

Az XC40 Recharge, valamint a Recharge modellcsalád bevezetése kézzel fogható bizonyítékai annak az ambiciózus új akciótervnek, amelyet szintén ma jelentett be a vállalat, és amely a párizsi klímavédelmi egyezménnyel egybevágó, konkrét lépéseket és intézkedéseket tartalmaz. Ez a program lehetővé teszi a Volvo Cars számára, hogy terveit megvalósítva 2040-re klímasemleges vállalattá válhasson.

Ötmillió eladott abronccsal ünnepli születésnapját a magyarországi Bridgestone

Szeptemberben adták el Magyarországon az ötmilliomodik abroncsot a 25 éves cégnél – jelentette be a vállalat az évforduló alkalmából rendezett partnertalálkozón. A negyed század alatt, amelyet a vállalat hazai történelme ír, a Bridgestone kialakított egy több mint 100 partnert számláló viszonteladói hálózatot és felépített egy 1200 főt foglalkoztató gyárat Tatabányán. A bővülő magyar gumiabroncs piacon 10 százalékos részesedéssel bíró cég ma már több mint kétezer féle terméket kínál.

Hosszú utat tett meg a Bridgestone Magyarország Kft. és ezzel párhuzamosan a Bridgestone név, amely az elmúlt két és fél évtizedben kilépett a Forma 1 szűkebb rajongótáborából az országosan ismert prémium abroncsmárkák közé. A Bridgestone gumiabroncsgyárat Shojiro Ishibashi alapította 1931-ben Japánban. A vállalat 31 évvel később nyitotta meg első európai képviseleti irodáját Hamburgban, majd 1994-ben Budapesten. Mindössze három fővel kezdte meg a hazai értékesítést, de ma már egy 22 főből álló csapat szolgálja ki a magyar abroncspiac igényeit. A vállalat az első európai üzemének építését követően 2008-ban Tatabányán is megkezdte a gyártást, ahol elsősorban prémium kategóriás gépjárművekre szánt, nagy sebességindexű, személyautó- és terepjáró-abroncsok készülnek 230 féle méretben.

A Bridgestone Magyarország Kft. az elmúlt években több mint 40 kutatást végzett az országban, amelynek célja, hogy felmérje a hazai autózási szokásokat, a vezetők felkészültségét és a közlekedésbiztonság megítélését. Többek között így derült ki, hogy 10-ből 7 magyar autós alacsony nyomású gumiabroncsokon közlekedik, illetve a közlekedésbiztonsági kultúra fejlődését mutatja, hogy az autóvezetők több mint fele már az ajánlott 2-3 mm-es profilmélység elérésekor új nyári gumit vásárol, valamint hogy a magyar autóvezetők hetente átlagosan 5,1 órát töltenek a volán mögött, de mindössze 15%-uk sportol minden nap.

A cég a tatabányai üzemmel összefogva eddig összesen 135 alkalommal támogatott anyagiakkal vagy abroncsokkal különböző intézményeket, szervezeteket és rendezvényeket. Így például az autópályákon és főutak mentén szolgálatot teljesítő mentőmotorosokat, helyi tűzoltókat, az Ökumenikus Segélyszervezet gépjárműveit, sőt három alkalommal még egyetemi mérnökcsapatok napelemes autói is Bridgestone gumikkal indultak nemzetközi versenyeken.

A vállalat számára nem kizárólag az abroncsértékesítés jelenti a jövőt. „A digitális átalakulás az abroncsipart sem kerülte el, ezért a Bridgestone az okosgumik fejlesztésére is koncentrál a jövőben” – mondta Hunyadi Szabolcs, értékesítési vezető, az október 10-én a Velencén tartott jubileumi partnertalálkozón. A vállalat az év elején 910 millió euróért 100 százalékban felvásárolta a TomTom csoport telematikai üzletágát, hogy olyan adatplatformot hozzon létre a hálózatba kapcsolt járművek számára, amellyel piacvezetővé léphet elő a mobilitási szolgáltatások terén. A jövőben a társaság olyan jeladókat telepítene elsősorban a kereskedelmi járművekre kínált abroncsokba, amelyek a guminyomáson kívül a gumi futófelületének állapotát is figyelik. Ezeket az adatokat felhasználva a gyártó tanácsokat és figyelmeztetéseket tud küldeni a gépjárművezetőknek. Ugyanakkor a márkának az autóipar változásaival is lépést kell tartani, ezért a cég éves szinten 800 millió dollárt fordít kutatás-fejlesztésre, így a következő években könnyebb, halkabb és energiatakarékosabb gumik gördülhetnek le a gyártószalagról.

Sportkabrióval erősít a Toyota

Újabb taggal bővül a Toyota GR Sport családja. Ezúttal a szélesebb rokonságból választottak alapot a mérges aprósághoz, a módosítások pedig messze túlmutatnak a lelkesítő optikán.

Japánban folytatja a GR Sport modellcsalád bővítését a Toyota. Ezúttal a cégcsoportba tartozó törpeautó-specialista, a Daihatsu arra legalkalmasabb gyártmányát küldték edzőterembe.

A Toyota 2017-ben indította útjára a Gazoo Racing motorsport és tuning terén szerzett, széles körű tapasztalatát hasznosító, több lépcsős GR termékcsaládot. Különösen Japánban bővült lendületes ütemben a választék, városi kisautóktól a sportkupén át a buszlimuzinokig számos modell kapott GR Sport optikai és futóműcsomagot, vagy még magasabb szintű GR kezelést. Az első pillanattól fogva nyilvánvaló volt, hogy a kínálatot a sportautó esszenciáját megtestesítő roadster tenné teljessé, ám mivel a Toyotának jelenleg nincs kabrió modellje, ezt a hiányosságot eddig nem tudták orvosolni.

A Gazoo Racing mérnökei viszont nem voltak restek a szomszédba menni segítségért, és a Toyota Motor Company százszázalékos tulajdonában lévő Daihatsu márkánál meg is találták a hiányzó láncszemet. A Copen nemcsak a Daihatsu kínálatának, de a Kei-Car, azaz a japán városi törpeautó műfajának is az egyik legizgalmasabb darabja. A nyitható keménytetővel szerelt, kétüléses autócska orrában egy 658 köbcentiméteres turbómotor dolgozik. A 63 lóerő és a 92 Nm forgatónyomaték nem csábít felelőtlen száguldozásra, ám a 850 kilogrammos menetkész tömeggel társítva mégis meglehetősen dinamikussá teszi a 3,4 méteres csöppséget.

Ez a virgonc személyiség tökéletes kiindulási alappá tette a Copent a GT Sport kezeléshez. Hogy méltó legyen a nevére, módosították a padlólemez központi merevítő elemét, valamint az első rugótornyokat is kitámasztották. A megnövelt karosszériamerevség lehetővé tette a rugóráták feljavítását, a csavarrugók látványos pirosban pompáznak. A Gazoo Racing munkatársai hosszasan optimalizálták a futómű beállításait, így az új lengéscsillapítókkal szerelt felfüggesztés a dinamikus kanyarvétel, a kiváló tapadást és a finom rugózás nehezen összehangolható kombinációját nyújtja.

Az elektromos szervokormányt szintén keményebbre, közvetlenebbre hangolták, ami a mindössze 223 centis tengelytávval együtt rendkívül kezessé és fordulékonnyá teszi a könnyű autót. A Copen GR Sport határozott irányíthatóságához a Momo sportkormány és a Recaro ülések is hozzájárulnak, a sportos hangulatot fekete kárpitozás, klasszikus, analóg műszeregység és karbon hatású műszerfalbetétek erősítik. A nyolcféle színben rendelhető autó tetejét alapkivitelben motor mozgatja.

Kívülről is nehéz volna eltéveszteni a Copen GR Sport kivitelét: az autócska öblös, méhsejt-mintázatú hűtőmaszkot, kovácsolt BBS keréktárcsákat, aerodinamikailag optimalizált lökhárítókat és küszöbtoldatot kapott. Minden fényforrás LED-es, a ködlámpa és a fényszóró mellett ugyancsak szénszál-mintázatú burkolatokat találunk. Több ponton is feltűnik a Gazoo Racing jellegzetes fekete-piros emblémája, és ha ennyi sportosság nem volna elegendő, a GR Parts tartozékkínálatából különböző aerodinamikai idomokat rendelhetünk az autóhoz, az első splittertől a küszöbszélesítésen át az apró csomagtér fedelére illeszthető légterelőig.

Az egyetlen elem, amihez nem nyúltak hozzá a mérnökök, az az erőforrás. Ugyanakkor a hatfokozatú kézi váltóval szerelt modellek hajtott első kerekeinél részlegesen önzáró differenciálmű segíti a kigyorsítást a kanyarokból. Az autó hét szimulált fokozatot alkalmazó CVT erőátvitellel is megvásárolható.

A Toyota Copen GR Sport várhatóan nem lesz elérhető Japánon kívül, ugyanakkor a belpiacon nem elképzelhetetlenek további variánsok. A Daihatsu idén év elején mutatta be ugyanis a Copen kupéváltozatát, amelynél sportos berkekben igen jól csengő szénszálas tetőlemezzel váltották ki a mozgatható idomot. Ez a modell a fokozott karosszériamerevség révén még jobb vezethetőséget ígér, és mivel annak idején mindössze három hónapon át, alig kétszáz példányban gyártották, a Copen Coupé exkluzivitása is amellett szól, hogy legalább egy limitált széria erejéig a Gazoo Racing gondjaira bízzák.

Plug-in hibrid hajtásláncot kap a Toyota RAV4

A november végén nyíló Los Angeles-i Autószalonon leplezi le a RAV4 szabadidőjármű hálózatról tölthető hibrid változatát a Toyota. A műszaki adatokról egyelőre csak találgathatunk.

November 22-én mutatkozik be a világ legnépszerűbb szabadidőjárművének, a Toyota RAV4-esnek az a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid kivitele, amely vadonatúj szegmenst nyit meg a piacvezető crossover előtt.

Egyetlen piaci kategória sem mutat olyan látványos gyarapodást, mint a hálózatról tölthető hibrid szabadidőjárműveké. A jelenség logikus. Egyrészt, mert nincs népszerűbb kategória a crossovereknél: a JATO legfrissebb adatai szerint ma már közel 38 százalékkal részesülnek a világ újautó-eladásaiból. Másrészt, mert ezeknek a járműveknek a magas építésmódja, jellemzően jó helykihasználása és eleve magasabb árfekvése fizikai és anyagi szempontból egyaránt teret biztosít a plug-in hajtáslánc elemeinek (a nagy kapacitású akkumulátorcsomagnak és a villanymotornak) a beépítésére. Harmadrészt, mert ezek a járművek a formátumukból adódó hátrányok – azaz, hogy a nagy homlokfelület és a jellemzően szélesebb abroncsok miatt nagy sebességnél óhatatlanul megemelkedik az üzemanyag-fogyasztás – következtében elsősorban városi, elővárosi környezetben használhatók optimálisan, ugyanott, ahol a plug-in technológia a legjobban teljesít.

Nem véletlen tehát, hogy az öntöltő hibrid technológia terén világelső Toyota (a vállalat idén áprilisban adta el tizenhárom milliomodik hibrid gépjárművét) a legnépszerűbb szabadidőjárművét választotta ki arra, hogy bevezesse új generációs plug-in hibrid hajtásláncát a piacra. A gyártó egyelőre nem árulja el, pontosan milyen hajtásláncot kap a márka történetének második szériagyártású konnektoros hibridje. Az mindenesetre jelzés értékű lehet, hogy az úttörő Prius Plug-In modell 122 lóerős összteljesítménye megegyezik az öntöltő Prius típuséval. Ha a RAV4 is ezt az elvet követi, a hálózatról tölthető hajtáslánc megtartja a hibrid kivitel 222 lóerős teljesítményét, vagy legalábbis nem haladja azt meg jelentős mértékben.

Míg az öntöltő hibrid crossoverek szegmensében a RAV4 jóformán egyeduralkodó a piacon (rajta kívül csak a Honda C-RV és a Lexus szabadidőjárművek kaphatók tradicionális hibrid hajtáslánccal), plug-in szabadidőjárműből jóval szélesebb a kínálat, így a RAV4 ezen típusának komoly ellenállással kell majd megküzdenie. Tekintve ugyanakkor, hogy már az alap-hibrid is rendkívül takarékos – a szigorúbb WLTP norma szerint mért átlagos üzemanyag-fogyasztása mindössze 5,6 l/100 km –, a hálózatról tölthető modell várhatóan a legcsekélyebb fogyasztású PHEV szabadidőjárművek közé fog tartozni. Ha pedig ezt a RAV4 különlegesen kedvező, mély tömegközéppontjából és igényes futóműhangolásából adódó dinamizmussal és nagyfokú stabilitással társítjuk, várhatóan jelentős arányban fog más márkáktól ügyfeleket átcsábítani a Toyotához, miközben nem veszélyezteti az öntöltő RAV4 Hybrid népszerűségét.

A plug-in hibrid Toyota RAV4 világpremierjére november 20-án, a Los Angeles-i Autószalonon kerül sor.

Bemutatkozott itthon is a BMW 3 Touring – menetpróba

Korábbi cikkünkben beszámoltunk az új BMW 1-es sorozat hazai premierjéről. Ezzel egyidőben bemutatták a vadonatúj BMW 3-as Touring-ot is.

A BMW 3-as Touring-ból 1987 óta már több mint 1 700 000 db kelt el, az új, hatodik nemzedékét dinamikus megjelenése, érezhetően intenzívebb vezetési élménye és innovatív részletekben bővelkedő funkcionalitása emeli ki a tömegből. A sportos ötajtós minden korábbinál átfogóbban egyesíti a bajor prémiumgyártó legnépszerűbb modellsorozatának csúcstechnológiás újításait a fejedelmi utastér bőséges helykínálatával és végtelen sokoldalúságával, miközben egyszerre elegáns és progresszív karakterét részletekbe menően finomhangolt prémium minőség, valamint a legkorszerűbb járművezérlő és járműkapcsolati innovációk nyomatékosítják.

Harminckét esztendővel ezelőtt a BMW 3-as Touring új járműkategóriát teremtett, ma pedig a sportos ötajtós hatodik generációja nem csupán az abszolút menetdinamika, de a kikezdhetetlen sokoldalúság terén is iránymutató mérceként szolgál a prémium középosztályban. A modellből eddig több mint 1,7 millió példány látott napvilágot, amelyből az újdonság közvetlen elődje egymagában több mint félmilliót tesz ki.

Éles vonalvezetéssel és élénk felületkontúrokkal dolgozó formanyelve, illetve jellegzetes arányai garantálják az új BMW 3-as Touring karosszériájának magával ragadóan lendületes és erőtől duzzadó kisugárzását. A hatodik nemzedék 76 milliméterrel hosszabb, 16 milliméterrel szélesebb és 8 milliméterrel magasabb, mint közvetlen elődmodellje.

Az új BMW 3-as Touring piaci bevezetésével párhuzamosan – illetve röviddel utána – háromfajta benzines és háromfajta dízelüzemű erőforrás válik megrendelhetővé az újdonság motorterébe. Az új BMW M340i xDrive Touring a kategória legintenzívebb vezetési élményével ajándékozza meg a bajor prémiumgyártó ügyfeleit 275 kW / 374 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotorjával (100 kilométerre vetített 7,1 – 7,5 liter átlagos üzemanyag-fogyasztás és kilométerenkénti 162 – 170 gramm kombinált károsanyag-kibocsátás mellett)*. A palettán egy pár négyhengeres benzinmotor is megtalálható, az új BMW 320i Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,8 – 6,3 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 133 – 144 gramm / km)* orrában 135 kW / 184 lóerő, míg az új BMW 330i Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,0 – 6,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 136 – 146 gramm / km)* motorházteteje alatt 190 kW / 258 lóerő maximális teljesítménnyel.

A gázolajjal hajtott erőforrások között az új BMW 330d xDrive Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,4 – 5,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 140 – 146 gramm / km)* 195 kW / 265 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres dízelmotorja a csúcs, miközben az új BMW 318d Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,5 – 4,9 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 118 – 129 gramm / km)* meghajtásáról egy 110 kW / 150 lóerő maximális teljesítményre képes négyhengeres dízel, az új BMW 320d Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,6 – 4,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás:119 – 125 gramm / km)* mozgatásáról pedig egy 140 kW / 190 lóerő maximális teljesítményű dízel gondoskodik.

Az új BMW 318d Touring és az új BMW 320d Touring négyhengeres dízelmotorjaihoz alapfelszereltségként hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik, a (többi motorváltozathoz alapfelszereltségként kínált) nyolcfokozatú Steptronic automataváltó az opcionális extrafelszereltség része. A BMW xDrive intelligens összkerékhajtást, amely a motorból érkező erő kerekek közötti optimális elosztásáért felel, a legerősebb benzines és dízelüzemű motorváltozathoz alapfelszereltségként kínálja a gyártó, az új BMW 330i xDrive Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,3 – 6,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 143 – 151 gramm / km)* és az új BMW 320d xDrive Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,6 – 4,9 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 121 – 129 gramm / km)* esetén azonban az opcionális extrafelszereltség részeként is megrendelhető. Az új BMW 3-as Touring összes motorváltozata maradéktalanul teljesíti az Euro 6d-TEMP emissziós szabvány előírásait. 2020-ban a modellpaletta egy plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt változattal gazdagodik.

Az új BMW 3-as Touring fedélzetén sorakozó, innovatív vezetést támogató rendszerek az automatizált járművezetés felé vezető út újabb mérföldkövét jelölik. A BMW már az alapfelszereltségű modellekbe is beépíti az előzési tilalmakra és sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszert, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert és a kerékpárosokat is érzékelő, automata fékező funkcióval dolgozó, ütközésre és gyalogosokra figyelmeztető. Az opcionális extrafelszereltségek palettáján eközben a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomat, valamint a sávváltásra figyelmeztető rendszerrel, a hátsó ütközésvédelemmel és a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel felszerelt Driving Assistant csomag is megtalálható.

BMW 3-as Touring – árak (bruttó forint)

BMW 320i: 12 329 000 HUF
BMW 330i: 13 538 000 HUF
BMW 330i xDrive: 14 327 000 HUF
BMW M340i xDrive: 19 349 000 HUF
BMW 318d: 11 622 000 HUF
BMW 320d: 12 199 000 HUF
BMW 320d xDrive: 13 598 000 HUF
BMW 330d: 14 938 000 HUF
BMW 330d xDrive: 15 750 000 HUF

Magyarországon az új BMW 1-es széria, vezettük

A budapesti NDustrial Studios-ban mutatkozott be Magyarországon a BMW 1-es sorozat.

Az osztatlan népszerűségnek örvendő BMW 1-es sorozat új nemzedéke fellebbenti a fátylat a BMW vadonatúj fejlesztésű, elsőkerék-meghajtású padlólemezéről, amely a bajor prémiumgyártó által fémjelzett vezetési élményt és a páratlan menetdinamikát jelentősen megnövelt utastéri helykínálattal egyesíti. Sportos, könnyed, biztonságos és elegáns, megfűszerezve a merőben új formanyelv stílusjegyeivel és a legkorszerűbb járműkapcsolati megoldásokkal: az új prémium kompakt ízig-vérig BMW, kivételesen erős egyéniséggel.

Csúcstechnológiás hajtáslánc és futómű, megannyi innovatív műszaki megoldás, valamint a létező összes menetdinamikai hozzávaló és vezérlőrendszer gondoskodik arról, hogy az új BMW 1-es sorozat a vadonatúj elsőkerék-meghajtással és a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással egyaránt lélegzetelállító agilitással nyűgözze le a bajor prémiummárka ügyfeleit.

A BMW 1-es sorozat rendkívüli népszerűségről tett tanúbizonyságot Európában, az első két modellgenerációból összesen több mint 1,3 millió példány látott napvilágot. Elődjeihez képest a harmadik nemzedék – a BMW csúcstechnológiás elsőkerék-meghajtású padlólemezének köszönhetően – a szemernyit változó külső méretek ellenére jelentősen nagyobb utastéri helykínálatot garantál.

A frontrész a BMW ikonikus stílusjegyeinek újraértelmezése mentén öltött testet. A modell történetében most először egybeolvadó, minden korábbinál nagyobb BMW-hűtőrács magabiztos kiállást garantál, a BMW M135i xDrive pedig a hűtőrács klasszikus lamelláit olyan háromdimenziós hálómintázattal helyettesíti, amelyet csak a zárt aszfaltcsíkok versenyautóiról ismerhetnek a rajongók. Az első fényszórókat a friss és fiatalos megjelenés érdekében szögletes dizájn szerint rajzolták meg a tervezők. Oldalnézetből az új BMW 1-es sorozatot elsősorban a jól ismert BMW-cápaorr, az ék alakban meghúzott vonalvezetés és a keskenyen megrajzolt, a C-oszlopoknál tradicionális Hofmeister kink stílusjegyben végződő ablaksávok jellemzik.

Hátulnézetből a modellt a szélesen terpesztő alsó rész és a felfelé folyamatosan vékonyodó kialakítás határozza meg, amely prominens vállrészt és magabiztos úttartást eredményez. A csúcstechnológiás futóműnek, illetve a számos innovatív műszaki megoldásnak és vezérlőrendszernek köszönhetően az új BMW 1-es sorozat agilitása érezhetően javult, új menetdinamikai mércét állítva a prémium kompakt szegmensben.

Az új BMW 1-es sorozat jelenleg kétféle benzines és háromféle dízelüzemű erőforrással rendelhető. A három- és négyhengeres motorok tökéletesen lefedik a BMW 116d modell (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 3,8 – 4,2 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 100 – 110 gramm / km)* 85 kW / 116 lóerő maximális teljesítménye és a csúcsmodellként érkező BMW M135i xDrive 225 kW / 306 lóerő maximális teljesítménye közötti erőtartományt. Az 1-es BMW harmadik nemzedékének összes motorváltozata maradéktalanul teljesíti az Euro 6d-TEMP emissziós szabvány előírásait. Az új BMW 116d ráadásul már az Euro 6d sztenderd károsanyag-kibocsátási követelményeinek is megfelel.

Az új BMW 1-es sorozatban a bajor prémiumgyártó magasabb kategóriájú modellsorozatainak számos innovatív vezetést támogató rendszere visszaköszön, a prémium kompakt szegmensben most először. Az Európában megrendelhető modellek alapfelszereltségének az automata fékező funkcióval dolgozó, ütközésre és gyalogosokra figyelmeztető rendszer, és az aktív sávtartó technológiával dolgozó, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is része, miközben az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető technológiák között az aktív tempomat, valamint a sávváltásra figyelmeztető rendszerrel, a hátsó ütközésre figyelmeztető rendszerrel és a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel dolgozó Driving Assistant csomag is megtalálható.

BMW 1-es sorotzat – árak (bruttó forint)

118i: 7 990 000 HUF
M135i xDrive: 15 350 000 HUF
116d: 8 401 000 HUF
118d: 9 090 000 HUF
120d xDrive: 10 882 000 HUF

[TESZT] Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive VIP – magával ragad, elkápráztat

Valamiféle űrt hívatott betölteni az új Toyota Camry. Vagy egyből kétféle az irányvonal? Nyilván: egyrészt a leköszönő Awensisnek kellett utód, másrészt pedig a korábban már nagy sikereket elért Camryt nem ártott újraéleszteni. Úgyhogy itt van, megérkezett: Toyota Camry 2.5 Hybrid teszt.

Valóban eléggé nagy űrt hagyott maga után az Awensis, aki szerette, szereti a felső-közép relatíve (európai szemmel) nagyobb testű autóit, biztosan könnyeket morzsolt a leköszönő modell oltárán. A bejelentés a közelmúltban, miszerint ismét lesz Camry, ráadásul nem kizárólag az USA-ra fókuszálva – sokak fantáziáját indította be. S hát úgy látszik, nem hiába, megérte a várakozás.

Az új Toyota Camry szedán karosszéria-kialakítást kapott, tehát nem a hagyományosnak ható Auris-jellegű 5 ajtós, hanem szigorúan 4 ajtós kivitellel domborít. Ez máris déja vu-t ébreszt, ami jó, mára nagyítóval kell keresgélni a masszív szedánfazont, igazi csomagtartóval (klasszikusan), lépcsősháttal. Ez máris egy jópont a Toyotának.

Az orr kialakítása maximálisan hordozza a Toyota jelenkori dizájn-arculatát; lefelé hajló ívvonalban, kicsit morcos, de ugyanakkor paradox módon vidám küllemet kölcsönözve az autó egész, meghatározó arculatának.

A Toyota Camry front lámpaburái vékonyak, a vonalvezetés sportos (is), majd az egész egy hatalmas légbeömlő lamellás alsó részben végződik. Ezek a lamellák minden kétséget kizáróan feldobják a Camry lényegiségét, kimondottan sportos eleganciát kölcsönözve a megjelenéshez.

Nyilvánvalóan a szín is számít, de véleményünk szerint a Toyota Camry az az autó, amely végeredményben minden árnyalatban jól tud mutatni.

Lexus alapokon, hasonló tudással

A Lexus ES alapjaira épülő új Toyota Camry oldalnézetből hozza igazán a klasszikus feelinget, visszakanyarodhatunk tehát megint a “szedánság” témához. A motortér rész hosszabb, mint a faros csomagtér része, a tetővonal kissé gömbölyített, de nem zavaróan. Az oldalablakok üvegfelülete kellőképp méretes, így összevetve az A és C oszlopok vastagságával remek kilátást kapunk akár sofőrként, akár hátul ülő utasként is.

Sportosság itt is látható nyomokban: a Toyota Camry alsó ívvonala szolid szoknyát kapott, így még kevéske ültetett jelleget is kapunk, pedig gyakorlatban nagyon nem, ugyanis a magasság 1445 milliméter.

Ha már a paraméterek kerültek terítékre, nézzük a hosszt: 15 milliméter híján 5 méteres a Toyota Camry (4885 milliméter egész pontosan), ami igazán nagyautóssá teszi; a szélesség 1840 milliméter, ami szintén figyelemre méltó adat. Mivel a Lexus házon belüli történet, ezért gyakorta össze is hasonlítjuk az ES-szel – érdekes módon optikailag a Camry egybevéve nagyobbnak hat, még akkor is, ha néhány milliméter eltérés tapasztalható a méretezésben.

Alkalmazkodik a jelenlegi Toyota-trendekhez

Hátulnézetből érkezik a toyotás vagányság máris, de úgy, hogy az autón felfedezhető japán minimalizmus, sportosság és elegáns megjelenés elegye itt is megmaradjon. Itt azért van némi Corolla felhang (na jó, az orr-résznél is), de annyi baj legyen, a jellegzetesség a lényeg, nemdebár? A Toyota Camry számára pedig sikerül jellegzetesnek maradni.

Eddig javarészt pozitívumokat említettünk a Toyota Camry küllemének, külső részleteinek vesézésénél. Azonban anyagminőség tekintetében találtunk kifogást, konkrétan a burkolat/lemezek vastagsága terén. Az ajtók zárásánál – bár az illesztések remekek – enyhe kongó, a kategóriát kicsit ledegradáló hangokat tapasztaltunk. Tehát a lemezek viszonylag vékonyak, ami nem nyújt kimondott prémiumérzetet. Viszont nyilvánvaló ez az egyik olyan részösszetevő, amely a Lexustól el tudja határolni magát a Toyotát, s ez persze az árazásban is nagyban tükröződik.

Jó minőségű anyagokból épül fel a Toyota Camry beltere, mind a bőrök, mind pedig a műanyagok terén. Az ülések kimagaslóan kényelmesek, puhák – itt máris érződik az amerikai piac jelenléte, az ottani igényekkel. Ez ismét egy jópont, hiszen nincs japán fapados érzet, szó szerint nincs. Elevel a felfüggesztés is inkább puhább, mint közepesen kemény, az ülő- és hátfelületek lágysága pedig optimálisan kiegészítik, és ténylegesen komfortos utazási élményt kapunk.

Minden átgondolva

Jól átgondolt és rendezett óracsoportot kapunk az új Toyota Camry-ben, letisztult kialakítással.

Minden a vezető látómezőjébe esik, az infotainment kezelése sem bonyolult, emészthetőbb első blikkre is, mint az ES-ben. Ugyanakkor az autó OS tekintetében visszafogott, ráadásul csak az európán kívüli modellekben érhető el az Apple CarPlay illetve az Android Auto opció.

Jól eltalált hibrid hajtáslánc. Az eddigi talán legjobb ebben a szegmensben

Egyértelműen az új Toyota Camry az eddigi legerősebb hibrid középkategóriás: 219 lóerős összteljesítményével (benzinmotor: 178 lóerő, villanymotor: 128 lóerő) rendkívül fürge, az eddigi Atkinson-ciklusú benzinesekhez képest kellemes előrelépés ez.

Itt nem érezzük, hogy a 2.5 literes hengerűrtartalom csak úgy van mutatóban, nincs nyoma lomha gázreakcióknak, vagy épp végtelennek tűnő, felbúgó motorhangnak, elszálló fordulatszámoknak.

Minden kiválóan lett összehangolva a Toyota Camry hajtásláncában, indulásnál általában mindig használhatjuk a manuálisan is kapcsolható EV módot, nincs idegesítő pittyegés a hajtásakku töltetlensége miatt. A villanymotor tiszta üzemben 202 Newtonméter leadására képes, míg a körülbelül 40-45 kilométer/óránál aktiválódó (vezetés- és töltöttség függő adat) benzinmotor pedig 221 Newtonmétert mozgósít.

Egyenletesen épül fel a fordulatszám, 130 kilométer/órás autópályatempónál is alacsony tartományban marad a mutató. A hibrid hajtás ilyenkor is aktív tud maradni, érezhető a rásegítés, ami elsősorban a fogyasztási adatokban mutatkozik meg.

Bár a gyári adatokat csak városban tudtuk teljesíteni (4.8 liter/100 kilométer), ezzel együtt remekbeszabott értékek születtek a fogyasztás vizsgálásakor. Viszont alulmúltuk a gyári 4.4-et országúton, mi 4.1-et produkáltunk 4 személlyel, a vegyes fogyasztásunk pedig végül 4.9 liter lett átlagolva 100 kilométerre értelemszerűen.

Árcédula

Jó ár-érték aránnyal érhető el az új Toyota Camry a kereskedésekben. Az alapmodell listaára 10.5 millió forint környékén indul, míg a tesztelt autó felszereltségének köszönhetően majd’ meglépte a 13 millió forintos küszöböt.

Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive VIP specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres Atkinson-ciklusú szívó benzinmotor teljes hibrid hajtásláncban

Lökettérfogat: 2487 cm³

Maximális teljesítmény: 178 LE (benzinmotor)+120 LE (villanymotor), összteljesítmény: 218 LE

Maximális forgatónyomaték: 221 Nm (benzinmotor), 202 Nm (villanymotor)

Erőátvitel: fronthajtás, fokozatmentes e-CVT váltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4885 mm

Szélesség: 1840 mm

Magasság: 1445 mm

Tengelytáv: 2825 mm

Első gumik mérete: 235/45 R18

Hátsó gumik mérete: 235/45 R18

Tömeg, üresen: 1595 kg

Maximális terhelhetőség: 505 kg

Megengedett össztömeg: 2010 kg

Csomagtartó mérete: 524 liter

Üzemanyagtartály mérete: 47 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.3 s (gyári), 7.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.8 l/100 km

Országúti: 4.1 l/100 km

Vegyes: 4.9 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.8 l/100km

Országúti: 5.3 l/100km

Vegyes: 4.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 101 g/km

Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer

LEGFRISSEBB

[TESZT] Honda CR-V (2020) – remek útitárs Los Angelesben is

0
A 2020-as Honda CR-V az amerikai piacon továbbra is az egyik legnépszerűbb kompakt SUV, és nem véletlenül. A modell az ötödik generáció részeként érkezett,...

Íme, a Xiaomi YU7 prémium crossover

TESZTJEINK