Főoldal Blog Oldal: 198

Peugeot 508 HYBRID és 508 SW HYBRID: remek hatékonyság

A Peugeot arra törekszik, hogy minden újonnan bevezetett modelljéből villanymotorral ellátott változat is forgalomba kerüljön.

Az ennek jegyében piacra dobott új Peugeot 508 HYBRID és 508 SW HYBRID lenyűgöző eredménnyel zárta az új WLTP protokoll szerinti típusjóváhagyási teszteket:

  • 508 HYBRID: 29 g(1) C0₂/km (1,3 l/100 km) és tisztán elektromos üzemmódban 54 km(2) hatótáv
  • 508 SW HYBRID: 30 g(3) C0₂/km (1,3 l/100 km) és tisztán elektromos üzemmódban 52 km(4) hatótáv

Ezzel a 225 lóerős (165 kW teljesítményű), a hibridek között szuperalacsony C0₂-kibocsátással rendelkező, dinamikus és hatékony új plug-in hibrid hajtáslánccal a zökkenőmentes energetikai átállásra törekvő Peugeot még nagyobb offenzívába kezd az elektromos piacon.

Az új ajánlattal sikerült elérnie, hogy a hagyományos és a plug-in hibrid változatok teljes tulajdonlási és üzemeltetési költsége (TCO) megegyezzen egymással.

Az új Peugeot 508 HYBRID és 508 SW HYBRID Franciaországban már most rendelhető, és jövő év elejéig többi forgalmazó országban is elérhető lesz. Az új innovatív hajtásláncok várhatóan tovább erősítik majd az új PEUGEOT 508 pozícióját, mely Franciaországban a szegmensen belül az év eleje óta vezeti az eladásokat.

Új élményeket tartogató vezetés

A Peugeot modellektől már megszoktuk, hogy egyedülálló vezetési élményt nyújtanak, így nem meglepetés, hogy a márka új PLUG-IN HIBRID hajtáslánca is újfajta élvezetet tartogatnak számunkra. Olyan autós élményt, mely számtalan új impulzussal szolgál, mint például az új hajtásmódoknak köszönhető robbanékonyság.

Mindegyik vezetési mód egyedi és csak rá jellemző élményben részesít:

  • csendes és tisztán elektromos ZÉRO KIBOCSÁTÁS üzemmód,
  • az összes rendelkezésre álló energia mozgósításával lenyűgöző teljesítményre képes SPORT üzemmód,
  • sokoldalú használatot biztosító HYBRID üzemmód,
  • a HYBRID üzemmódot az elektronikusan vezérelt felfüggesztés kényelmével társító KOMFORT üzemmód.

Peugeot 508 HYBRID és 508 SW HYBRID: hatékonyságban verhetetlenek

Az új Peugeot 508 HYBRID és 508 SW HYBRID modelleknél a 180 lóerős / 132 kW-os PureTech motor egy 110 lóerős / 80 kW-os villanymotorral egészül ki, amitől a meghajtott jármű maximális összteljesítménye 225 lóerőre (165 kW) nő.
Az új Peugeot 508 és 508 SW modelleken alkalmazott hibrid hajtáslánc fejlesztői még intenzívebb érzetekre törekedtek. A rendkívül hatékony, mindössze 29 g/km WLTP szerinti CO2-kibocsátással büszkélkedő meghajtás üzemeltetési költségei is csökkentek.

A Peugeot 508 Peugeot és 508 SW HYBRID változatok tulajdonlási és üzemeltetési költsége megegyezik a BlueHDi 130 EAT8 motorral szerelt változatéval (az adózást is figyelembe véve, ami országonként eltérő lehet). Vállalatok esetében ennek megállapításakor 30 000 km/év futásteljesítménnyel és 65%-ban hibrid, 35%-ban elektromos hajtással számoltunk. Magánszemélyek esetén 15 000 km/év futásteljesítményt és fele-fele arányú hibrid, illetve villamos használatot feltételeztünk.

A 11,8 kW/h kapacitású akkumulátor tisztán elektromos üzemmódban a limuzin esetében 54 km-es, az SW változat esetében 52 km-es(4) WLTP szerinti hatótávval rendelkezik. Feltöltése Wallbox (6,6 kW-os, 32 amperes opciós töltő) használata esetén kevesebb mint 1 óra 45 percet vesz igénybe.

A hajtáslánc és az akkumulátorok elhelyezésekor az EMP2 (Efficient Modular Platform) platformnak köszönhetően semmiféle kompromisszumra nem volt szükség: a helykínálat változatlan, és a csomagtartó mérete is megegyezik a belső égésű motorral szerelt változatokéval (487 l a PEUGEOT 508-on és 530 l a Peugeot 508 SW esetében).

Az új plug-in hibrid modell háromféle felszereltséggel elérhető:
– Allure (és Allure Business): eleve gazdagon felszerelt induló változat,
– GT Line: dinamikus megjelenés, egyedi külső-belső elemekkel és gazdag felszereltséggel
– GT: exkluzív megjelenésű prémiumváltozat, mely szériában különleges Gréval-szürke Alcantara® üléskárpittal van felszerelve.

A Peugeot 3008 HYBRID és 3008 HYBRID4 modellek mellett a plug-in hibrid kínálatot gazdagító Peugeot 508 HYBRID és 508 SW HYBRID konkrét bizonyítékai annak az eszménynek, amelyet a Peugeot a korlátokat nem ismerő, izgalmas és hatékony közlekedésről vall.

[TESZT] Fiat 500X 1.0 Turbo City Cross – városi divatcikk

Nem árulunk el túl nagy titkot azzal, hogy a Fiat 500 mennyire kultikus és mennyire stílusos jelenség. Egyfajta divatikon, egy olyan brand, amelyre a Fiat nagyszerűen tud építkezni Európában, és a tengerentúlon is. A Fiat 500X is ezt a vonalat hívatott követni, de az biztos, hogy a hagyományos 500-ashoz képest teljesen más a megközelítés. Fiat 500X City Cross teszt.

Természetesen ne számítsunk aprócska, játékos miniautóra: a Fiat 500X City Cross e téren máris szakít(ott) a hagyományokkal. A küllem persze gömbölyded és trendi, annak ellenére, hogy a tengelytáv, s maga a hossz is jóval nagyobb, mint a klasszikus értelmezés esetében. Jelen esetben 2570 milliméter szélességről beszélünk az első és a hátsó tengely közt, a hossz is több, mint 4 méter – egész pontosan 4269 milliméter.

Így máris látszik, hogy a Fiat 500X City Cross teljes értékű, 5 személyes, akár családi célzattal is befogható autó. Városi, kirándulós túramodell, amellyel nyugodt szívvel elmerészkedhetünk hosszabb utazásokra is, s a könyebb földutas tereptől sem jön zavarba a viszonylag magas építés miatt.

Semmivel sem lehet összetéveszteni

Hála az égnek, az orr fazonján nem változtatott a Fiat, jól ismert vonások fényében köszön vissza a lámpabura-kialakítás, az egérbajusz-szerű embléma köztesen (lásd a korai Topolino, ugyebár). A citycross-os jelleget egyértelműen lökhárítóidom környékén kell keresnünk a frontrészt személélve, a nappali menetfények alsó részre helyezett moduljai is remek egyediséget társítananak a Fiat 500X City Cross-hoz.

Oldalnézetből nem Fiat 500, inkább mini crossover, némi egyediséggel: a Fiat 500X City Cross talán oldalnézetben mutatja leginkább valós arcualtát, itt ütközik ki leginkább a korrekt hasmagasság, a műanyag szegéllyel burkolt sárvédiőívek, valamint az 5 ajtós szabadidőautós jelleg. S persze egy rakat olaszos egyediség, amit nagyjából csak az 500-as Fiat tud tükrözni és hordozni, még crossover-verzióban is.

Igazán különleges a Fiat 500X City Cross hátsó része is. Elsősorban a lámpaburák azok, amelyek vonzzák a szemet; itt a középső modul konkrétan a kaszni színárnyalatát hordozza, összetéveszthetetlenül fiatos, meg sportos, meg laza és könnyed, s még sorolhatnánk.

A frontrészről már ismerős lökhárító erősítés fémes jellege itt ismét visszaköszön, mert egy terepre is vihető alkalmatosságnak nem árt, ha ilyene is van, elöl-hátul. Gyakorlati haszna is lehet egyébként, masszívabb terepszögek által létrjövő surlódás, dörzsölődés, vagy akár egy patakon átkelve egy felpattanó kő ellen is remekbeszabottan védhet.

Minden a helyén van: praktikus és kényelmes az 500X City Cross enteriőrje

Önmagunkat ismételve a Fiat 500X City Cross egyedisége kapcsán, folytatnánk azzal, hogy a beltér is kifejezetten különleges. És egyedi. Nyilván, hiszen a Fiat tervezőmérnökei az 500-as széria esetében beleadnak ebbe apait-anyait, jelen modell esetében úgy, hogy kitűnően összeolvadjon a lifestyle-szabadidős stílusjegyekkel, és persze az ehhez köthető igényekkel.

A Fiat 500X City Cross cockpitje átlátható, egyszerű, a dizájn remek: tesztautónk esetében a konfigurálás a karosszéria színéhez hasonló műanyag részelemeket hordozott, nem holmi olcsó hatást keltve (lakkozott jelleg), törekedve a trendiség minden részletére. A masszívan jó fogású kormánykerék mögötti kijelzőpanel jól közvetít menet közben, elegye az analóg és digitális kijelzőtechnikáknak – pontosan úgy, ahogyan egy mai, modern autótól elvárható.

Meglepően nagy a helykínálat

Ülések tekintetében minden passzol és beleillik az összképbe mind kényelem, mind pedig stílus terén. A vezető- és utasoldali ülések kényelmesek, közepesen kemény ülő- és hátfelületeket kapunk, ergonómiailag is rendben vannak (hát, derék, comb). Talán az ülőlapok lehetnének csöppnyit szélesebbek, de átlag testalkattal nincs kompromisszum.

Hátul sem, meglepő módon: a Fiat 500X City Cross kialakítása itt (is) nagyon jó, elegendő térdtér, lébtér és fejtér áll rendelkezésre két felnőtt számára. Vagy akár három gyerek is utazhat itt gondtalanul, amúgy pedg az ISOFIX pontok lehetővé teszik az apróságok biztonságos szállítását is.

A Fiat 500, és 500X esetében is kedvencünk a MultiJet, ennek ellenére kimondottan kíváncsiak voltunk az 1 literes, 3 hengeres turbós MultiAir benzinesre is, amellyel a tesztautónkat szerelték. Az egész pontosan 999 köbcentiméter löketérfogatú sorhármas, 10.5:1 sűrítési arányú, hengerenként 4 szelepes aggregát 120 lóerőt képes teljesíteni 5750 percenkénti fordulatszámon, a csúcsnyomaték pedig 190 Newtonméter, alacsony, 1750-es percenkénti fordulatszámtól.

Dinamikus 3 hengeres benzines

Agilis, jól reagáló, fürge és pörgős az 1 literes MultiAir, a fenti adatokból láthatóan alacsonyabb fordulaton is jók az erőviszonyok, kevés turbólyukkal, egyenletesen felépülő nyomatékgörbével. A gázreakciók közvetlenek, bár lefulladásra való hajlam akad azért, s ennek a start-stop rendszer sem tesz túl jót. Viszont az S/S-t kiiktatva ez a probléma megszűnik, és rettenthetetlenül gyorsul a Fiat 500X City Cross, 11 másodperc alatt nulláról százra, 4 személlyel (méréseink alapján).

Városban relatíve nagy étvággyal bír a Fiat 500X City Cross, 7.9 liter/100 kilométeres átlaggal zártunk, míg országúti környezetben mindössze kereken 5 litert fogyasztott 100 kilométerre átlagolva. Így a normaátlag 7.5 literre jött ki végül.

Árazás

A tesztben szereplő Fiat 500X City Cross induló ára 5.4 millió forint környékén kezd. A cikk alanyának árcéduláján majd’ 7 millió forintos vételár szerepelt.

2019 Fiat 500X 1.0 Turbo City Cross specifikációk

Motor

Motortípus: soros háromhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 999 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 5750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 190 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval, S/S

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4269 mm

Szélesség: 1796 mm

Magasság: 1595 mm

Tengelytáv: 2570 mm

Tömeg, üresen: 1530 kg

Megengedett össztömeg: 2085 kg

Csomagtartó mérete: 350 liter, bővíthető 1000 literig

Üzemanyagtartály mérete: 48 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 188 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 s (gyári), 11 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.9 l/100 km

Országúti: 5.0 l/100 km

Vegyes: 7.5 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.0 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 5.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 133 g/km

Bővebb információ a Fiat magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: AcerASUS

Negyedmilliárd forintért talált gazdára a Toyota 2000GT egy valójában nem létező darabja

Mindössze kilenc példányban készült el, és végül soha nem került kereskedelmi forgalomba a Toyota 2000GT megfizethetőbb, exportpiacra szánt kivitele. A 001-es alvázszámú prototípust a hétvégén negyed milliárd forintnak megfelelő összegért árverezték el Tokióban.

A Best Heritage Japan (BH) aukciós ház hétvégi árverésén egy ismeretlen licitáló 88 millió japán jent, azaz körülbelül 246 millió forintot fizetett ki a Toyota 2000GT egy különösen ritka példányáért. Ez távolról sem a legmagasabb ár, amit a hatvanas évek kultikus sportautója aukción hozott – 2013-ban és 2014-ban egyaránt 1 155 000 dollárért (346 millió forint) talált gazdára a kupé egy-egy példánya –, sok szempontból mégis nagyobb jelentőségű, és mindenképpen ritkább autóról volt most szó. Ugyanakkor az is érthető, ennek ellenére miért nem dőlt meg a rekord – amennyiben ismerjük ennek a konkrét modellnek a történetét.

A Toyota 1967-től 1970-ig gyártotta a japán autóiparban mérföldkőként számon tartott, kétüléses modellt, a 2000GT-t Az akkori legmagasabb technikai színvonalat időtlen esztétikummal párosító MF10-es típus korának egyik legdrágább és legritkább sportautója volt (mindössze 337 darabot készítettek belőle), gyártása ennek ellenére állítólag súlyosan veszteséges volt. Ezért kidolgoztak egy megfizethetőbb modellváltozatot, amelyben nem a Yamaha által tökéletesített, kétliteres, soros hathengeres sportmotor dolgozott, hanem a Toyota Crown egyszerűbb, kisebb teljesítményű, 2.3 literes blokkja. Ennek kettő helyett egyetlen, felül fekvő vezérműtengelye volt, teljesítménye a nagyobb lökettérfogat ellenére 150 helyett csupán 140 lóerő volt.

Az észak-amerikai piacokra szánt belépő variáns minden bizonnyal nagy sikert aratott volna a vevők körében, ám a cég pénzügyi részlege az utolsó pillanatban mégis törölte a programot. Az MF12L-ből így végül mindössze kilenc prototípus készült, ebből hét ötfokozatú kézi váltóval, a fennmaradó kettő pedig háromfokozatú automatával. Ez utóbbiak egyike, ráadásul a 001-es alvázszámú, tehát a legelső prototípus került kalapács alá az elmúlt hétvégén Tokióban.

A nem létező széria tagjait az évek során Fantom 2000GT-ként, esetleg 2300GT-ként emlegették a rajongók. Ugyanakkor bármilyen ritkák, a különlegesen igényes, kétliteres motor hiánya miatt (no meg ismeretlenségük okán) ezek a prototípusok soha nem értek el olyan kultikus státuszt, mint egy „mezei”, ám dokumentáltan „eredeti” 2000GT. Annak fényében viszont, hogy az új tulajdonos olyan autóra tett szert, amelyért a japán és az amerikai Toyota múzeum is nyilván örömmel fizetett volna egy jelentős összeget (előbbi gyűjteményében ugyanis az MF12L-100002, utóbbiéban pedig az MF12L-100006 alvázszámú, tehát későbbi példányok képviselik a japán autós történelem ezen ritka mozzanatát), kifejezetten jutányosnak mondható az ár, amely egyébként még így is tíz százalékkal magasabb volt az aukciós ház eredeti legmagasabb becslésénél.

A MF12L-nél egyetlen ritkább 2000GT létezik: a Roadster, amelyből mindössze két példány készült, és csupán egy maradt fenn. A látványos kabriót egy James Bond-film kedvéért építette át a Toyota, sorozatgyártása pedig még csak elméleti szinten sem merült fel soha, így ezt inkább tekinthetjük kuriózumnak, mint a 2000GT tényleges példányának (annál is inkább, mert alvázszám nélküli kísérleti prototípusról volt szó). A nyitott tetős autó ma a Toyota gyári múzeumának birtokában van, értéke pénzben nem kifejezhető.

Peugeot 3008 GT Hybrid4: mindössze 29 gramm CO₂ kibocsátás

A Peugeot 3008 GT Hybrid4 SUV-nak az új WLTP szabvány szerint megállapított C0₂-kibocsátása 29 g/km, teljesen elektromos üzemmódban mért hatótávolsága pedig 59 km.

Ez a hibridek között szuperalacsony C0₂-kibocsátással rendelkező, 300 lóerős (220 kW teljesítményű) összkerék-meghajtású SUV arról tanúskodik, hogy a Peugeot számára az energetikai átállás mellett az intenzív vezetési élmény is fontos.

A Franciaországban már rendelhető 3008 GT HYBRID4 Európa többi részén 2019 októberétől lesz elérhető.

Peugeot 3008 GT HYBRID4: mindig, mindenhol

A 2016-os bevezetése óta több mint 700 000 példányban eladott (és sok országban kategóriaelső) PEUGEOT 3008 SUV sikertörténetében új dimenzió nyílik a HYBRID4 változattal, mely a sorozatban gyártott PEUGEOT-k közül a valaha volt legnagyobb teljesítménnyel büszkélkedhet. A felsőkategóriás modell négykerék-meghajtással bír, és 300 lóerő teljesítmény (220 kW) leadására képes.

Ezt az eredményt egy 200 lóerős (147 kW) PureTech benzinmotor és két villanymotor társításával sikerült elérni: ebből az első az e-EAT8 sebességváltóhoz kapcsolódik és 110 lóerő (81 kW) leadására képes, a másik a hátsó futóművön helyezkedik el és 112 lóerős (83 kW).

Az autó – ha csak a vezető tartózkodik benne – álló helyzetből 100 km/h sebességre 5,9 másodperc alatt gyorsul. Az akkumulátor kapacitása 13,2 kWh, a teljesen elektromos üzemmódhoz kapcsolódó hatótáv pedig 59 km(2) (a WLTP protokoll szerint mérve).

Az akkumulátor könnyen és gyorsan tölthető: a maximális töltésszint gyorstöltés és Wallbox(3) használata esetén mindössze 1 óra 45 percet vesz igénybe.
A 4WD üzemmód nehéz terepen jobb meghajtást biztosít. A tapadás is kifogástalan: nedves, sáros, havas vagy kanyargós úton is egyformán oszlik el a teljesítmény a négy keréken.

A Peugeot 3008 HYBRID4 így a nagy teljesítmény és a négykerék-meghajtás mellett a piac egyik legjobb emissziós értékével rendelkezik: C0₂-kibocsátása 29 g/km a WLTP protokoll szerint mérve).

A hatékony EMP2 (Efficient Modular Platform) padlólemez és az új többlengőkaros hátsó futómű kombinálásával kiváló komfortszintet és rendkívüli úttartást sikerült elérni. A hátsó futómű beépítése nincs hatással a helykínálatra, és a csomagtérszőnyeg fölötti csomagtartó-kapacitás is változatlan.

A HYBRID4 motor csak GT változat esetén áll rendelkezésre, melyben az exkluzív Gréval-szürke Alcantara® kárpit valódi antikolt tölgyből készült „Grey Oak” dekorelemekkel társul. A képet az új Peugeot 508-tól átvett vezetéssegítő rendszerek teszik teljessé: ilyen a Stop & Go funkcióval ellátott adaptív tempomat és a sávtartó rendszer.

Néhány hónappal a HYBRID4 változat bevezetése után a modellválaszték egy 225 lóerős (165 kW) elsőkerék-meghajtású HYBRID változattal is kiegészül majd. A 2020 tavaszán forgalomba kerülő modellben a 180 lóerős (132 kW) PureTech benzinmotorhoz egy 110 lóerős (80 kW) villanymotor társul, mely a gépjármű elején az e-EAT8 sebességváltóhoz kapcsolódik majd.

1997 Mercedes-Benz W140 S420: hiányzott a csavarhúzó (A0005810117), pótoltuk

Folytatódik a 97-es Mercedes S420 W140 gyári állapotának visszaállítása. Bár az autó alapjaiban véve sem volt egy leamortizált darab, mégis sok apróságot kell javítani, pótolni.

Mivel az autó gyári szerszámkészlete hiányos volt (csavarhúzó), ezért mihamarabb pótolnunk kellett, hogy teljes legyen az összkép. Először Ámon Palhoz mentünk, hiába – rég, sőt: idén egyáltalán nem bontott bálnát, és korábbról sem maradt ilyesmije.

Így felhívtuk a Mercibolt.hu-s kontaktunkat, létezik-e szóló csavarhúzó, mondjuk (természetesen) gyári verzióban. Jelezték: igen, A0005810117 OEM cikkszámmal. Úgyhogy instant le is adtuk a rendelést.

A W140 szerszámkészletében kettő, egymás alatti üres rekesz éktelenkedett, ugyanis a hiányzó csavarhúzó csomagban alapból két szárat tartalmaz, összesen négy végződéssel (két csillag, két hagyományos). A műanyag nyélben cserélhetők a szárak, meg lehet fordítani ezeket, így teljes mértékben kombinált eszközről van szó.

Alapállásban a csillagcsavarhúzóvégeket kell a nyélhez illeszteni, ez kerül a felső fakkba, majd alá a szimpla, két tompa végződésű szár; be is biggyesztettük az üres helyekre, így a szerszámkészlet most teljes, 100 százalékos. Túl azon, hogy így sokkal jobban mutat esztétikailag (és végre teljes a létszám), nagy segítséget nyújthat, ha van nálunk csavarhúzó-szett is úton-útfélen.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Frankfurti Nemzetközi Autószalon 2019: bemutatkozik a Honda e, itt a sorozatgyártásra kész verzió

Nyilvánosságra hozta vadonatúj elektromos autójának első hivatalos fényképeit a Honda.

A fotók immáron a szériagyártásra érett változatról készültek, és kétséget kizáróan bizonyítják, hogy a japán gyártó továbbra is elkötelezett a környezetvédelem mellett, s beváltani látszik ígéretét, miszerint 2025-ben már minden Európában értékesített Honda képes lesz elektromos (alternatív) üzemmódban közlekedni. A modell a 2019-es Frankfurti Autószalonon gurul majd elsőként a nagyközönség elé, méghozzá a Honda további elektromos és sportos járműveinek társaságában.

Bővebben a Honda e formatervéről

A modern, integrált kommunikációs rendszerekkel felszerelt, kivételes vezetési élményt nyújtó Honda e-t egyszerű, letisztult formavilág és kimagasló használati érték jellemzi, így remekül passzol a modern városi életmódhoz és valódi megoldást kínál az urbánus közlekedés különféle problémáira.

Minimalista megjelenéséhez nagyban hozzájárul a hagyományos visszapillantó-tükrök helyett alkalmazott Oldalsó Kameratükör Rendszer, ami két hatcolos képernyőn jeleníti meg az autó mögött zajló eseményeket. Ez a technika elsőként jelenik meg a kompaktok szegmenségben, és a stílust illetően éppúgy komoly előrelépést jelent, mind a menetbiztonságra, az aerodinamikára és a kifinomultságra nézve.

Az elegáns, mondhatni, előkelő stílus nemcsak a kifinomult vonalvezetésnek és a jellegzetes kontúrnak köszönhető, hanem a karosszériába simuló, igény esetén kipattanó, süllyesztett kilincseknek is. A hangulatos, modern kabinban kizárólag kellemes tapintású, kortárs anyagokat használtak a fejlesztők, az – öt digitális kijelzőből összeállított – műszerfal pedig a belsőtér teljes szélességében végigfut az utasok előtt.

A Honda e digitális műszerfalának nagy részét két 12,3 colos LCD-érintőképernyő foglalja el, ezek intelligens alkalmazások, illetve szolgáltatások teljes sorát kínálják fel, hogy az autó minél hatékonyabban szolgálhassa tulajdonosát a modern, városi környezetben. Ennek eredményeként – parkolás, töltés és menet közben – egyaránt a végsőkig kiélvezhető a Honda e nyújtotta kényelem és mobilkapcsolat, s az utasoknak éppúgy egyedülálló élményben lehet része, mint a vezetőnek.

A Honda e főbb műszaki adatai

A Honda e nagy teljesítményű villanymotorja 136 vagy 154 lóerőt* ad le, s forgatónyomatéka is lenyűgöző, nem kevesebb, mint 315 Nm*. A 35,5 kWh-s akkumulátorcsomag a kategória egyik legkisebbje, így a mindennapos ingázásra tervezett Honda e kifejezetten kis tömeggel büszkélkedhet. Nem mellesleg hatótávolsága elérheti a 220 km-t*, ami bőven elég a hétköznapokra, és hihetetlenül rövid idő alatt menetkésszé tehető – a villámtöltővel 30 perc alatt 80%-ra* tölthető az akkumulátorcsomag. A vezetési élmény közvetlen, sportos és szórakoztató, amiért a hátsó kerekeket meghajtó erős villanymotor a felelős. A menetteljesítményről sokat elárul, hogy állórajtnál sem szükségeltetik több, mint 8 másodperc* a 100 km/h-s tempó eléréséhez.

A Honda e mobilkommunikációra és mesterséges intelligenciára épülő elektronikai rendszere

Az érintőképernyő interfészén keresztül különféle szolgáltatások és alkalmazások hangutasítással is elérhetők a Honda Személyi Asszisztens (Honda Personal Assistant) segítségével. Az ösztönösen kezelhető Honda Személyi Asszisztens egy egyedülállóan fejlett, mesterséges intelligencia (AI) így tulajdonképpen kötetlenül beszélgethetnek vele az utasok és megannyi internetes (online) szolgáltatást vehetnek igénybe.

Az egyedülálló Honda Személyi Asszisztens az „OK Honda” kifejezés kimondásával aktiválható, ezt követheti valamilyen parancs vagy kérdés a vezető részéről. Mivel a mesterséges intelligencia folyamatosan tanul, napról napra egyre többet ért a hozzá intézett szavakból és egyre pontosabb válaszokat ad.

A Honda e tulajdonosok akkor is nyugodtak lehetnek, ha eltávolodnak autójuktól, a My Honda+ elnevezésű okostelefon-alkalmazással ugyanis mindig kapcsolatban maradhatnak a járművel.

Ez a 2017-ben már bemutatott, és azóta jelentősen továbbfejlesztett szoftver lehetőséget ad az autó helyzetének nyomonkövetésére, nem mellesleg minden fontos adatot közöl a kocsiról, így a töltöttségi szintről és a megtehető kilométerek számáról is. Mindemellett mobilról is küldhetők adatok az autónak (pl. töltőpont, cím stb.), tehát kétirányú az adatforgalom.

További érdekesség, hogy a Digitális Kulcs (Digital Key) az okostelefonos alkalmazáson keresztül is képes nyitni, illetve zárni a Honda e-t.

Az első rendeléseket az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban és Norvégiában vette föl a Honda, a magyar vásárlók a Honda honlapján jelezhetik érdeklődésüket a modell iránt.

Alapfelszereltséggel is prémium kényelmet kínál a Ford Puma Titanium X

A Ford bemutatta a stílusos, gazdagon felszerelt Puma Titanium X modellt, röviddel azt megelőzően, hogy az autó a jövő héten reflektorfénybe áll a Frankfurti Autószalonon.

A Puma SUV-ihletésű crossover-stílusát prémium kényelmi technológiákkal kiegészítő új Puma Titanium X modellben jelenik meg először a Ford levehető és mosható üléshuzata – aminek segítségével az autó tulajdonosai könnyen megőrizhetik a kabin újszerű állapotát –, valamint a szegmens első derékmasszírozó ülése.

A jármű alapfelszereltségében olyan technológiák szerepelnek, mint a vezeték nélküli okostelefon-töltő, a szegmensben elsőként kínált, kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó és a prémium B&O hangrendszer. A Puma Titanium X tervezői emellett exkluzív külső és belső stíluselemekkel is kiegészítették a modell egyébként is csábító dizájnját.

“A korábban bemutatott új Ford Puma ST-Line X modellhez hasonlóan a Puma Titanium X-nek is saját, jellegzetes karaktere van” – mondta el Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „Az autó kivételes kényelmi technológiákat kínál alapáron, amelyek eddig inkább a nagyméretű felsővezetői limuzinokat jellemezték, most azonban a kompakt crossoverek vásárlói számára is elérhetővé váltak.”

Az új Ford Puma hatásosan egyesíti a lenyűgöző külső formaterv, a kategóriaelső csomagtér és a kifinomult mild hybrid hajtáslánc előnyeit.

Prémium szintű stílus és felszereltség

Az autó prémium szintű alapfelszereltsége a luxus új szintjét honosítja meg a kompakt crossoverek szegmensében, így a Puma Titanium X vásárlói páratlan kényelemben élvezhetik az autó magas üléshelyzetét és magabiztos vezetési élményét.

Az ülések huzata levehető és mosható; ez a családbarát megoldás lehetővé teszi, hogy a kárpitokból könnyű legyen kitisztítani az üdítő italok vagy a házi kedvencek nyomait, így az utastér mindig újszerű marad. A különféle színek és dizájnelemek közül válogatva a vásárlók a saját ízlésükhöz igazíthatják a kabin stílusát, és a cipzáras kárpitokat egyszerűen, akár egy kézzel is lehúzhatják az ülésről.

A Puma a szegmensben elsőként kínál derékmasszírozó első üléseket, amelyek az elfáradt izmok felfrissítésével kellemesebbé varázsolják az utazást. Az elektromosan állítható ülésekhez kínált, gombokkal kezelhető, hárompontos rendszerben nemcsak a masszázs erőssége állítható (három fokozatban), hanem a masszírozó mozgás iránya is. A támlába beépített felfújható elemekkel tökéletesen beállítható a hát felső, középső és alsó részének megtámasztása, hogy a vezető és az első utas kifogástalan kényelemben utazhasson.

A Puma Titanium X kormánykerekét bőrhatású anyag borítja, a műszerek körül és a műszerfalon fahatású dekorációs betétek láthatók, a belső ajtóburkolatokat pedig modern mintázatú szövetbetétek díszítik.

“Azt akartuk, hogy a Puma Titanium X kabinja hasonlóan hívogató és kényelmes legyen, mint tulajdonosai otthona, ezért olyan színeket, anyagokat és igényes kidolgozást alkalmaztunk, ami az otthoni környezetet idézi,” magyarázta el Sonja Vandenberk, a Ford Európa színekért és anyagokért felelős vezető dizájnere.

Vezeték nélküli okostelefon-töltő gondoskodik arról, hogy az autó utasai menet közben is mindig kapcsolatban maradhassanak a külvilággal, ráadásul ez a megoldás azt is lehetővé teszi, hogy a töltőkábel ne foglalja le a Puma két USB-portjának egyikét. A műszeregység alatt elhelyezett töltőpad automatikusan felismeri a kompatibilis készülékeket, és azonnal tölteni kezdi az akkumulátorukat.

A készülékek természetesen a vezeték nélküli töltés ideje alatt is Bluetooth-kapcsolatban maradnak a SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerrel. A csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés egyszerű hangutasításokkal kezelhetők. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, amelyek felár nélkül rendelkezésre állnak, a zenék kifogástalan hangzásáról pedig az 575 wattos, 10 hangszórós B&O hangrendszer gondoskodik, amelynek dinamikus hangolása mindegyik ülésen prémium audioélményt biztosít.

Szintén az alapfelszereltség része a kétzónás Elektronikus Automatikus Hőmérséklet-szabályozás, az esőérzékelő ablaktörlő és a tolatóradar is.

Az új Puma Titanium X külső megjelenését úgy alakították ki a dizájnerek, hogy még karizmatikusabbá váljon a Puma egyébként is látványos formavilága. A Ford B-padlólemezének optimalizált tengely- és nyomtávja kiváló alapot biztosít az ideális SUV-arányok megteremtéséhez, amit hatásosan hangsúlyoznak ki az erőteljes sárvédők és a kerékjárati íveket kitöltő 18 colos, 10 küllős, Pearl Grey fényezésű exkluzív könnyűfém keréktárcsák.

A Puma mutatós orr-kialakításához jól illik a Titanium X modellváltozat méhsejtmintás hűtőrácsának ragyogó fekete fényezése és krómdíszítése; ugyanilyen dizájnt kaptak a ködfényszórók keretei is, amelyeket a funkcionális légfüggöny-beömlőkbe integráltak a tervezők.

A hátsó diffúzor és az alsó védőlemez metálszürke fényezéssel készül. A fűthető külső tükrök burkolata ugyanolyan színű, mint a karosszéria; a tükörborításban kapott helyet az irányjelző, valamint a kilépő fény is, ami az ajtók nyitásakor kapcsolódik be, megvilágítva az útfelületet.

Mild hybrid technológia

A Puma vásárlói az elsők közt élvezhetik a Ford kifinomult mild hybrid hajtásának előnyeit, amelynek magasabb teljesítménye és élénk gázreakciói alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett is kategóriaelső menetdinamikáját kínálnak.

Az EcoBoost Hybrid technológia egy szíjhajtású, 11,5 kW teljesítményű integrált indítómotor/generátorral (BISG) egészíti ki a Puma 1,0 literes EcoBoost benzinmotorjának erejét. A BISG képes elektromos árammá alakítani a fékezés és egyenletes sebességű haladás közben többnyire veszendőbe menő energiát, és az így termelt áramot egy 48 voltos, léghűtésű lítium-ion akkumulátor tárolja.

A BISG ugyanakkor elektromotorként is működik, zökkenőmentesen kapcsolódva be a hajtásba a csekély súrlódású, háromhengeres benzinmotor mellett, normál haladás és gyorsítás közben felhasználva az akkumulátorban tárolt energiát, valamint meghajtva az elektromos segédberendezéseket.

A 125 és 155 lóerős változatokban kínált intelligens, önvezérlő mild hybrid rendszer kétféleképpen használhatja fel az akkumulátorban tárolt energiát. Az egyik mód a forgatónyomaték-helyettesítés, ami csökkenti a benzinmotor terhelését, és így (a WLTP-alapú mérések szerint) akár 9 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető; a másik mód pedig a forgatónyomaték-kiegészítés, ami még élvezetesebb vezetési élményt biztosít.

Technológia, ami magabiztossá tesz

Az alapáron kínált, vezetést segítő technológiák még kényelmesebbé, biztonságosabbá és kevésbé fárasztóvá varázsolják az autózást. Ilyen például a Sávtartó rendszer, amelynek működését tovább tökéletesíti az Útpadka Érzékelés, ami felismeri a határt az aszfaltozott útburkolat és a járhatatlan felületű padka között – még akkor is, ha ez a határvonal nem egyértelmű, mert a padka kavicsos vagy füves. A rendszer finom kormányzási nyomatékkal akadályozza meg, hogy az autó lesodródjon az úttestről.

A Gyalogosészleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer felfedezi az úton vagy az úttest közelében tartózkodó embereket, illetve azokat is, akik keresztezhetik az autó nyomvonalát. A Ford mérnökei arra tervezték a rendszert, hogy csökkentse bizonyos frontális ütközések súlyosságát (más járművekkel és gyalogosokkal egyaránt), illetve hogy segítségével a vezető akár teljesen el is kerülhesse az ütközést. A Pumába már a technológia továbbfejlesztett változatát építették be, amely a szélesebb látószögű kamera révén jobban nyomon tudja követni a gyalogosok mozgását.

A Stop & Go funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, a Közlekedési Tábla Felismerés, a Sávközép funkció ugyanolyan hasznos az országúton, mint az araszoló városi forgalomban. A felszereltség része az új Vészhelyzet Előrejelzés is, ami a FordPass Connectbeépített modem segítségével tájékoztatja a vezetőt az úton kialakult veszélyes szituációkról, még akkor is, ha a baleset helyszíne még nem látható egy kanyar miatt, vagy a többi járműtől.

“A Puma annyi technológiát kínál, ami példátlan ebben a szegmensben” – vélekedett Norbert Steffens, a Puma programvezető főmérnöke. “A vezeték nélküli töltőtől kezdve a Stop & Go technikáig minden megoldásunk azt szolgálja, hogy a Puma észrevétlenül, mégis tökéletesen szolgálja tulajdonosát.”

Innovatív és praktikus

A Puma lenyűgöző stílusához hibátlan praktikum társul; ennek egyik legfontosabb eleme a mindennapos pakolási problémákra gyakorlatias megoldásokat kínáló, innovatív kialakítású csomagtér, amely a kategória legnagyobb, 456 literes térfogatával büszkélkedhet.

A rugalmasan alakítható csomagtartóban – a második üléssort síkba döntve – kényelmesen elfér egy 112 cm hosszú, 97 cm széles és 43 cm magas doboz. A praktikus rakodási lehetőségek nemcsak kielégítik, hanem túl is szárnyalják a vásárlók elvárásait; jó példa erre az új Ford MegaBox, ami mély és sokoldalúan használható teret kínál, amelybe két golftáska is beleállítható.

Ha a MegaBox fedelét lezárják, akkor a rekesz jó szolgálatot tehet a piszkos sportruházat vagy a sáros gumicsizmák szállításánál. A szintetikus anyaggal bélelt, és alul leengedő dugóval kiegészített Ford MegaBox vízzel is könnyen tisztítható.

A csomagok ki- és bepakolást nagyon megkönnyíti, hogy a Ford a szegmensben most először kínál kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtót, aminek a nyitásához elég, ha az ember meglendíti a lábát a hátsó lökhárító alatt. Ráadásul mindezt egy innovatív kalaptartó is kiegészíti, ami automatikusan elmozdul, hogy akadálytalanul hozzá lehessen férni a rakodótérhez.

“A fejlesztés során arra törekedtünk, hogy minden eddiginél praktikusabb autót tervezzünk – méghozzá kompakt méretekben” – mondta el Steffens. “A Puma egyedi Ford MegaBox megoldása és kalaptartója jó példa arra az innovatív szemléletre, amivel a Puma Titanium X exkluzív és vonzó stílusának csorbítása nélkül is rugalmasan alakíthatóvá formáltuk a csomagteret.”

A MINI, mint stílusikon: a legenda 60 éves életútjának mérföldkövei

A klasszikus Mini már egészen a kezdetektől a társadalmi élet aktív, meghatározó szereplője volt: a Királyi Család tagjai, rajongott filmsztárok, világhírű zenészek és stílusteremtő hírességek egytől egyig a brit kisautó hatása alá kerültek. Hatvanadik születésnapját a MINI egy hamisítatlan stílusikonnal is megünnepli.

John Lennon az utakon, Peter Sellers a filmvásznon vezette, a Queen pedig a Windsori kastély parkját szelte vele keresztül: a hatvan évvel ezelőtt bemutatott klasszikus Mini rajongótáborát számtalan híresség erősíti. Egyedi kialakítása, meglepően tágas helykínálata és agilis vezethetősége egy csapásra ajtót nyitott a forradalmi kisautónak a társadalom legfelsőbb körébe, kiváltképp otthonában, Nagy-Britanniában. Számos exkluzív fénykép tanúsítja, hogy világhírű zenészek, ünnepelt filmsztárok és stílusteremtő divatikonok választották kedvenc közlekedési eszközüknek a klasszikus Minit, amely így kora meghatározó legendájává vált.

Fennállása hatvanadik évfordulóján a MINI kivételesen exkluzív modellekkel emlékezik meg a dicső múltról: a háromajtós MINI és az ötajtós MINI műszaki alapjaira megálmodott MINI 60 Years Edition sikeres piaci bevezetése után most ismét a klasszikus Mini kerül előtérbe. A mámorító ’60-as évek hangulatát egy ízlésesen felújított, egyetlen példányban elkészített, különlegesen klasszikus Mini idézi fel, a MINI 60 Years Lifestyle Kollekció darabjait meghatározó színes csíkokkal megfűszerezve.

A világszerte ismert hírességek a brit prémiummárka 2001-es felélesztése után is azonnal rátaláltak a modern MINI által kínált hamisítatlan vezetési élményre, amely minden tekintetben az elődje által kijelölt úton haladt tovább. A prémium szegmens első kompaktjaként a MINI azon nyomban iránymutató modellé érett, szokatlan járműkoncepciója pedig nem csupán filmkészítőket, de zenészeket, divattervezőket és más művészeti ágak neves képviselőit is megihlette. Osztatlan népszerűségével, extravagáns karakterét nyomatékosító újításaival és lélegzetelállító vezetési élményével a MINI számos hollywoodi alkotásban feltűnt, amelyet követően a fény, a csillogás és a pompa világában jártas társadalmi réteg privát garázsaiba is beparkolt.

A Királyi Családnak Lord Snowdon mutatta be a klasszikus Minit

A klasszikus Mini idejekorán beindult londoni sikertörténetében hatalmas szerepet játszott a Királyi Család egyik tagja, Lord Snowdon – fényképész, tervező, a Minit megálmodó Alec Issigonis barátja és Margit grófné férje –, aki az elsők között vásárolta meg a klasszikus Minit. Egy 1965-ben készült családi portré, amelyen Lord Snowdon Margit grófnéval és fiukkal, Daviddel látható, a Minivel megtett londoni utazásokat ábrázolja.

Lord Snowdonnak köszönhetően a klasszikus Mini előtt már az 1960-as évek elején út nyílt a Királyi Család hétvégi rezidenciájára: sógornőjét, II. Erzsébet királynőt Alec Issigonis autóztathatta át a Windsori kastély parkján. A kisautó számára ez felért egy lovaggá ütéssel – amellyel a legmagasabb királyi kitüntetésként kilenc évvel később a klasszikus Mini tervezőjét is elismerték.

A The Beatles, a The Monkees, a Beach Boys, Spencer Davis, Mick Jagger, Eric Clapton és David Bowie: a Mini mindegyikük számára telitalálat volt

Az elkövetkező években a Mini nem csupán Londonban, de a divatvilágban és a zenei szcénában is bebiztosította helyét. Nemzetközi hírnevét nem utolsósorban a The Beatles tagjaitól kapott rajongásnak köszönheti. John Lennon 1964-ben úgy rendelt magának egy klasszikus Minit, hogy még vezetői engedélye sem volt. A legendás dobos, Ringo Starr történelmi fényképeken pózolt az 1964-es Monte Carlo Ralin indult egyik Mini Cooper S modellel, Paul McCartney garázsába pedig 1967-ben egy privát Mini is beparkolt. George Harrison gitáros egy Mini de Ville büszke tulajdonosa volt: a különleges modell a híres karosszériaépítő, Radford finomhangolási munkásságát dicsérte. Amikor 1967-ben a The Beatles a Kent megyei West Malling repülőtéren forgatta a „Magical Mystery Tour” című album dokumentumfilmjének egy részletét, John Lennon egy pszichedelikus színekbe öltöztetett Minivel száguldott keresztül a kifutópályán.

A klasszikus Minit övező rajongás évtizedeken át töretlen volt a világhírű zenészek körében, és idővel ez a Brit-szigeteken is túlnőtt: a márka globális népszerűségére tengerentúli popegyüttesek és rockbandák is felfigyeltek. 1966-ban a nemzetközi turnéra induló Beach Boys Nagy-Britanniában egy Mini Moke előtt pózolt, a kaliforniai együttesről készült egyedi fénykép pedig bejárta a világot – a Mini márkanevével együtt. Az egyesült államokbeli The Monkees is ekkortájt érkezett fel pályafutása csúcsára. Az énekes-gitáros Michael Nesmith-ről és barátnőjéről, Phyllis-ről egy klasszikus Miniben is készült közös fénykép, amint az elhúzható tetőn keresztül pózolnak a kamerának. George Harrisonhoz hasonlóan Michael Nesmith is magáénak tudhatott egy exkluzív, Radford keze által egyedivé varázsolt Mini Cooper S modellt, amely nem csupán elhúzható tetővel, de 100 lóerős motorral és fából készült műszerfallal is büszkélkedett.

A Londonban született zenészt, David Bowie-t nem csupán a klasszikus Mini vezethetősége, de parkolási képessége is lenyűgözte. A legenda meggyőződéssel vallotta, hogy a nagyvárosi közlekedésre nincs a Mininél alkalmasabb eszköz. 1999-ben, a kisautó negyvenedik születésnapja alkalmából Bowie egy egyedi klasszikus Minit álmodott valóra, amely tökéletesen tükrözte környezetét – mint egy ezüstből készült, ragyogó brit teáskanna. 1994-ben Nina Hagen német énekesnőt szintén egy Mini Cooper oldalán fényképezte a Paris Match magazin a francia fővárosban.

Négykerekű főszereplő: a filmsztárnak született klasszikus Mini

Hol díszletként, hol főszerepben: a klasszikus Mini immár hat évtizede visszatérő vendég a televíziók képernyőjén és a filmvásznon. A négykerekű egyéniség 1966-ban vállalta el első szerepét a „Nagyítás” („Blow Up”) című moziban, majd a „Kaleidoscope” című krimiben, amelyben az akkor még szerényebb ismeretségű Warren Beatty játszotta a főszerepet. A Brigitte Bardot nevével fémjelzett „A Coeur Joie” című alkotást ugyancsak 1966-ban tűzték műsorra: a filmben divatmodellek élvezik a Mini Cooper kvalitásait. A francia színésznő magánéletében is szoros kapcsolatot ápol a brit kisautóval, amelyet egy 1980-ban készült fényképsorozat is kiválóan igazol: ezeken Bardot kutyái társaságában látható egy Mini Moke modellben.

A „The Bionic Woman” című televíziós sorozat az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is kitörő népszerűségnek örvendett. 1976-ban a sorozat főszereplője, Lindsay Wagner színésznő egy klasszikus Minivel pózolt Londonban: a gépkocsit egy fém kerettel emelték fel, a fényképeken mégis úgy tűnt, hogy a színésznő egy kézzel tartja az autót a levegőben – ahogyan sorozatbéli, szuperképességekkel megáldott karaktere is tenné.

A klasszikus Mini Blake Edwards filmrendező és Peter Sellers brit színész párosának köszönhetően is hasonlóan szokatlan és humoros jelenetekben tűnt fel: Edwards és Sellers a „Rózsaszín párduc” („The Pink Panther”) folytatásaként készítette el a „Felügyelő életveszélyben” című filmet („A Shot in the Dark”), amelyben a brit színész Clouseau felügyelő bőrébe bújva ült be egy felettébb szokatlan Mini Cooper volánja mögé. Peter Sellers a magánéletben is imádta a klasszikus Mini extravagáns változatait, utóbbi szerepével is ez irányú rajongását támasztotta alá: a filmben használt Mini de Ville ugyancsak Radford munkáját dicsérte, végig fonott mintázattal az oldalelemeken. Az évek során Peter Sellers tucatnyi egyedileg átalakított klasszikus Mini büszke tulajdonosa volt, többek között egy olyané, amellyel egykori feleségét, Britt Eklandot köszöntötte fel 1965-ben, a Radford londoni bemutatótermében, egy óriási születésnapi tortába rejtve.

A klasszikus Mini leglátványosabb szerepét minden bizonnyal az 1969-ben bemutatott „Olasz meló” („The Italian Job”) tartogatta, amelyben a Michael Caine alakította Charlie Croker és bandája a fürge kisautók volánjánál hajszol több mázsányi aranyat Torinóban. A film négykerekű főszerepét három Mini Cooper játssza – egy piros, egy fehér és egy kék –, amelyek csomagterét a szereplők dugig tömik arannyal, hogy csatornaalagúton, parkokon és kereszteződéseken át tempózzanak velük keresztül a városon. Harmincnégy esztendővel később az „Olasz meló” ismét megérkezett a mozikba, immár Charlize Theron, Jason Statham és Mark Wahlberg főszereplésével. A 2003-as alkotás még tempósabb és még látványosabb jeleneteket hozott, a négykerekű főszerepekre pedig – természetesen – az új MINI Cooper S modelleket választották. Az akciódús jeleneteknek ezúttal Los Angeles utcái adták a hátteret.

Egyenes út a divatvilágba

Az 1960-as évek Londonjában nem csupán a zenei szcénában, de a divat világában is új irányzatok kaptak szárnyra – a klasszikus Mini pedig mindig a középpontban volt. Lesley Hornby színésznő – közismertebb nevén Twiggy – egy klasszikus Mini volánjánál szerezte meg vezetői engedélyét 1968-ban.

Mary Quant, a miniszoknya feltalálója kora meghatározó divattervezőjeként tevékenykedett, munkáihoz pedig nagymértékben merített ihletet a klasszikus Miniből. Röviddel vezetői engedélye megszerzése után egy fekete Minit vásárolt magának, amelyet később egyedi dizájn szerint öltöztetett fel – többek között fekete-fehér csíkos üléshuzatokkal. A brit tervező az új MINI-re is rajongással tekint. „Divatos, vidám, mosolygós autó” – mondta róla.

Az 1990-es évek végén Paul Smith, Nagy-Britannia egyik leghíresebb divattervezője elkészítette a klasszikus Mini speciális limitált szériáját. Az antracit-árnyalatú könnyűfém keréktárcsákat saját keverésű kék karosszériafényezéssel dobta fel. A márka negyvenedik születésnapjára Smith a klasszikus Mini egyedi verzióját is megálmodta, amely a limitált szériához hasonló népszerűségnek örvendett: a jubileumi modell jellegzetes, többszínű csíkozást viselt.

1997 Mercedes-Benz W140 S420: új hátsó lámpabura-szett az ULO-tól

Hosszas keresgélés után megtaláltuk a legmegfelelőbb hátsó lámpabura-szettet a teljes megújuláson áteső Mercedes-Benz S420 W140-eshez. Az ULO-t választottuk.

Elsősorban azért választottuk az ULO-t, mint beszállító partnert, mert egyedül ők gyártanak még jelenleg a Mercedes W140 szériához eredeti (genuine) lámpabura-szettet. A minőség, kialakítás, certificate – minden – teljes mértékben megegyezik a gyári Mercedes termékkel, ráadásul az ULO székhelye Stuttgartban, nem messze a MB-től található.

Nem volt egyszerű feladat tehát olyan buraszettet találni a 97-es W140-es Mercedesre, amely egyszerre eredeti, jó állapotú, és megfelel a kívánalmaknak.

Nyilván faceliftes modellről van szó (1995 utáni példány), így itt már a három részre tagolt szettet kell beépíteni: balos és jobbos lámpaburák, fehér irányjelzőkkel, valamint a középső, összekötő prizmacsík. A korábbi, 1991 és 1995 közt gyártott elsőszériás modellek esetében az alsó prizma egyben volt, és a hátsó lámpaburák alatt futott végig, egészen a sarkokig.

Miután felvettük a kapcsolatot az ULO-val, kiderült, hogy már out of stock van az összekötő prizmából, így csak a bal- és jobboldali lámpabura létezik gyártásban.

A rend kedvéért nézzük a MB gyári OEM számokat, valamint az ULO gyári számokat a buraszetthez:

Bal oldal, MB gyári szám: A1408207566, ULO gyári szám: 5693-09 Jobb oldal, MB gyári szám: A1408207666, ULO gyári szám: 5693-10 Közép, MB gyári szám: A1408205764, ULO gyári szám: 5696-01

Megrendeltük tehát a balos és jobbos lámpaburákat. A középső prizmacsík beszerzését a Mercibolt.hu vállalta, így teljes lett/lesz az összkép.

Az izzótartó frame-et nem cseréljük, felesleges, teljesen gyári és kitűnő állapotnak örvend. Az izzókat viszont mind egy szálig újakra váltjuk, így ezzel sem lesz gond. Az izzók beszerzését szintén a Mercibolt.hu-ra bíztuk.

Mint ahogyan korábbi, kapcsolódó cikkeinkben már megírtuk, azért vált szükségessé a W140-en a hátsó lámpaszett cseréje, mert az előző tulaj valamilyen okból kifolyólag színre fújatta a lámpasor alsó részét mindhárom elemen. Mivel ez alapvetően ugyan nem vészesen csúnya, de nem autentikus, s kissé fura, 124-es jelleget kölcsönöz az autó hátuljának – úgy döntöttünk, mennie kell, és ildomos az eredeti megközelítést visszaállítani.

Ilyen jelenleg, de hamarosan visszanyeri eredeti mivoltát

Az ULO egy kiterjedt műszaki portfólióval rendelkező németországi cég, elsősorban Mercedes-Benz világítástechnikai és egyéb kiegészítő termékeket (például oldaltükrök) gyárt, aftermarket jelleggel, OEM gyári minőségben. Jelenleg ők az egyetlenek, akiktől a gyárival azonos minőségű, hasonló, a MB által védjegyzett tanúsítvánnyal rendelkező hasonszőrű termékeket lehet beszerezni, akár öregebb Mercedesekhez is.

Mercedes-Benz hátsó lámpaburák: https://ulo.de/sites/default/files/attachment/ulo_assortment_rear_lights.pdf

Az ULO honlapja: https://ulo.de/en

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

CUPRA Tavascan: a sportosság fogalma, újragondolva

Ahogy eltávolodunk a hagyományostól és belépünk az elektromos járművek világába, szembe találjuk magunkat a CUPRA teljesen újraértelmezett teljesítmény fogalmával. Az idei évben már bemutatkozott CUPRA Formentor tanulmány után a CUPRA még merészebben fogalmazza meg az elektromos teljesítmény fogalmát a CUPRA Tavascan koncepcióval.

Az egyedi és különleges autómárka ebben a tanulmányban egyesíti nagy teljesítményű génjeit, a legkorszerűbb hajtáslánc technológiát és kifinomult, érzelemgazdag és kifejező formai nyelvezetét.

Ennek eredményeképpen jött létre a CUPRA Tavascan elektromos tanulmány, amely a tisztán elektromos kupéterepjárók piacának igényeit hivatott kielégíteni, amelynek várható növekedése eléri az évi 15 százalékot.

Egy négyajtós crossover modell körvonalát egyesítve egy SUV modell megjelenésével és a sportos kupék áramvonalas formavilágával: ez a CUPRA Tavascan tanulmány formaterve. Ez a koncepció az első utcai CUPRA, amely tisztán elektromos hajtáslánccal rendelkezik, arányait elektromos szíve határozza meg és emeli ki, teszi mindezt kipufogócsőből származó károsanyag kibocsátása nélkül.

A CUPRA Tavascan tanulmány nevét egy a Pireneusokban található faluról kapta, amely az őt körülvevő lélegzetelállító tájnak és környezetnek köszönhetően igazán különleges település.

„A 2020-ban két további, nagy teljesítményű hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modellel együtt bemutatkozó CUPRA Formentor mellett már bebizonyítottuk, hogy rendelkezünk azokkal a műszaki ismeretekkel, amelyek a világ első, tisztán elektromos túraautójának, a CUPRA e-racer modellnek a kifejlesztéséhez szükségesek. A tisztán elektromos CUPRA Tavascan tanulmány bemutatásával ezt a vonalat visszük tovább egy utcai modellnél, bizonyítva, hogy a teljesítmény és az elektromos meghajtás kéz a kézben jár.” – nyilatkozta a CUPRA vezérigazgatója, Wayne Griffiths.

Külső megjelenés

A jármű külső formavilága elegyíti a teljesítményt és a hatékonyságot, erőt és dinamikát csempészve a szegmensbe, egyúttal sikeresen csökkentve a modell környezetre gyakorolt hatását. A tanulmány orr része a jármű elektromos karakterét hangsúlyozza, az alacsonyan elhelyezett, megvilágított CUPRA embléma pedig egy teljesen különböző középpont érzetét kelti. Minden légbeömlő a teljesítmény fokozását támogatja a levegőnek a karosszéria mentén történő finom elvezetésével vagy az akkumulátor csomag belső hűtésével.

A levegő áramlása kulcsfontosságú szempont a CUPRA koncepcióautójánál. Erőteljes kiállást kölcsönző kerékjárati ívei 22 col peremátmérőjű, turbinát formázó könnyűfém keréktárcsáknak adnak helyet. Az ő feladatuk a levegő akadálytalan áramlásának biztosítása, és a kupéterepjáró – minimális ellenállás mellett történő – gördülésének támogatása.

A tanulmány hátsó részén található diffúzor aerodinamikai szempontból tölt be fontos szerepet, egyben tovább erősíti a teljesítmény érzését. A jármű teljes szélességében húzódó, elegáns hátsó világítás még inkább kiemeli ezt a CUPRA emblémát is magába foglaló elemet.

A CUPRA Tavascan elektromos tanulmány külső megjelenését egy modern, folyékony fém fényezés teszi hangsúlyossá, kiemelve a külső formavilág elemeit, amelyek az ízlésesen alkalmazott szénszálas és réz elemekkel összhangban erősítik a koncepció figyelemre méltó megjelenését.

LEGFRISSEBB

Meglepő Ford-eladások: a Mustang Mach-E lekörözte a hagyományos Mustangot Amerikában

0
Ford közzétette harmadik negyedéves eredményeit az Egyesült Államokban, amely alapján a Mustang Mach-E elektromos crossover először múlta felül eladásaiban a legendás, belső égésű motorral...

TESZTJEINK