A Toyota az elmúlt években sikert sikerre halmozó versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing kettős győzelemmel kezdte a Hosszútávú Világbajnokság (WEC) 2019-2020-as évadát – ennél jobban nem is indulhatott volna az új idény a címvédő csapat számára. Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke – aki maga is mesterpilóta – személyesen kommentálta a nem mindennapi sikert.
Az elmúlt években sikert sikerre halmozó (a 2018-as Rally Világbajnokságot, a 2019-es Dakart és a 2018/2019-es Hosszútávú Világbajnokságot egyaránt megnyerő TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló talán legnagyobb rajongója nem más, mit Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke. Abban, hogy a cégvezér ilyen nagy jelentőséget tulajdonít az öntöltő hibrid elektromos modelljeinek elképesztő sikere révén a környezetbarát autózás szinonimájának számító autógyártó által elért motorsport sikereknek, kétségkívül szerepe van annak is, hogy Toyoda maga is mesterpilóta. Ezáltal nem csupán az autózás iránti szenvedélyében osztozik a versenyistálló pilótáival, de személyesen tapasztalatainak köszönhetően különösen értékelni tudja az általuk az asztalra letett teljesítményt is. A versenypályákon csak ’Morizo’ becenéven ismert Toyoda az alábbi szavakkal emlékezett meg az újabb Toyota bravúrról:
„Hat pilótánk és csapatunk tökéletesen kezdte a FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) új idényét ezzel a kettős győzelemmel. Hogy őszinte legyek, ez nem magától értetődő dolog. Valójában a pénteki szabadedzésen súlyosan megrongálódott a 7. rajtszámú TS050 Hybrid, és jelentős javításokat kellett elvégezni rajta, beleértve a monocoque cseréjét is. Emlékszem, hogy hasonló helyzetben voltunk az legutóbbi Le Mans 24 órás futamon is júniusban. Tekintettel a rendelkezésre álló idő szűkösségére, nagy nyomás volt a csapaton és ezért hibáztunk is, ami miatt a 24 órás futam legvégén a 7. rajtszámú TS050 Hybrid legénysége lemaradt a győzelemről. Biztos vagyok benne, hogy ez az élmény elevenen élt szerelőink emlékezetében a Silverstone futam alatt. Most viszont sikerült higgadtan és precízen megjavítani az autót, így a pilóták keményen és magabiztosan küzdhettek a futam során. Szeretnék köszönetet mondani szerelőinknek és mérnökeinknek, akik a “kaizen” szellemében folyamatosan javuló teljesítményt nyújtanak még Le Mans után is. Emellett örömmel látom, hogy a TGR csapat összes tagja folyamatosan fejlődik és tanul minden egyes futam során. Mike, Kamui és Jose, köszönöm nektek az idény első győzelmét. Mike, úgy hiszem, te mindenki másnál boldogabb vagy a hazai pályán elért diadallal. Gratulálok! Szintén szeretném megköszönni minden szurkolóinknak a támogatásukat. A következő fordulót hazánkban, Japánban rendezik majd. Kérjük, buzdítsák csapatunkat a helyszínen!”
Sokan nem tudják, de az idén harmincéves Lexus valójában első kudarcának köszönhette felemelkedését. A márka korai kríziskezelési bravúrját ma egyetemeken oktatják, így nekünk is érdemes átismételni, mi különbözteti meg a kivételeset a szimplán nagyszerűtől. Összeállításunkból a márkával kapcsolatos néhány kevésbé ismert részletet is megtudhat.
Amikor a Lexus 1989. december 4-én sajtóközleményt adott ki, az európai és észak-amerikai konkurensek megkönnyebbülten dőltek hátra: mégiscsak nekik volt igazuk. Alig két hónap telt el azóta, hogy piacra lépett a Toyota új luxusmárkája, és lám, máris visszahívási kampányt kezdeményezett. Igaz, önkéntesen, és egy nevetségesen kis arányban jelentkező hiba miatt, de akkor is: ők sem tökéletesek.
Valójában persze az sem lett volna megbocsáthatatlan, ha ennél több baki merül fel a sorozatgyártású LS400 korai példányainál, hiszen a legnagyobb titokban, hat éven át fejlesztett típusba több évtizedre elegendő innovációt sűrítettek bele a Toyota mérnökei. Gyártástechnológiai, biztonsági és kényelmi világújdonságok hosszú sorával debütált a nagy limuzin, amelynek fejlesztési célkitűzései nemcsak a konkurensek képességeit, de a Toyota addigi legjobb teljesítményeit is meghaladták. A 1983-ban útjára bocsátott Circle F fejlesztési projekt nem kevesebbet követelt meg minden egyes résztvevőtől, mint hogy saját magukat túlszárnyalva kvázi az elképzelhetetlent valósítsák meg.
Az eredeti elképzelés, amit Togo Jukijaszu, a Toyota frissen kinevezett észak-amerikai vezetője az igazgató tanács elé terjesztett, kísértetiesen egyszerű és logikus, éppen ezért elképzelhetetlenül ambiciózus volt. Felnőtt egy nemzedék, amelyik iskolaévei alatt, majd pályakezdőként Toyotával járt, mert az megfizethető és megbízható volt. Ezek az emberek most örömmel ülnének át egy elegánsabb, fényűzőbb autóba, ugyanakkor megszokták a kiváló minőséget: adjon hát nekik a Toyota egy luxusautót! Tojoda Eidzsi cégelnök támogatta az ötletet, így Szuzuki Icsiro főmérnök vezetésével 1983-ban megkezdődhetett a munka – pontosabban a tanulás.
A projekt felelősei hosszasan tanulmányozták az észak-amerikai vásárlók elvárásait és szokásait, majd az így szerzett benyomásokat a japán tervezési és gyártási filozófiákkal ötvözve láttak hozzá a tervezéshez. Szuzuki-szan szabadon rendelkezhetett a Toyota dolgozói állományával és költségvetésével – a hat éven át tartó fejlesztés során 60 formatervező, 1400 mérnök, 2300 szerelő és további 200, egyéb területeken tevékenykedő munkatárs dolgozott azon, hogy megalkossa minden idők legtökéletesebb automobilját.
A Lexus LS400 fejlesztése során több száz prototípust készítettek – a vadonatúj, nyolchengeres erőforrás fejlesztési prototípusainak száma megközelítette az ezret! –, és olyan minőségi elvárásokat támasztottak a leendő modellel (valamint általában minden későbbi Lexus modellel szemben), amelyekre nemhogy az egyébként megszállottan maximalista japán autóiparban, de egyáltalán sehol a világon nem volt példa. Ezeket mind felsorolni képtelenség volna, de jól érzékelteti a Toyota hozzáállását a feladathoz Szuzuki-szan öregedésgátló programja: a Lexus LS400 minden egyes elemének tervezése és gyártása, valamint a teljes összeszerelési folyamat során olyan minőségre kellett törekedni, hogy a modell 90 ezer kilométer megtétele után olyan állapotban legyen, mint bármelyik konkurense vadonatújan.
Minden elővigyázatosság, igyekezet és felkészültség ellenére mégis bekövetkezett az elkerülhetetlen – ahogy 1989 decemberében Dave Illingworth, a Lexus ügyvezető igazgatója fogalmazott: „Mindig a tökéletességre törekszünk. Kétlem, hogy valaha is elérjük, de soha nem adjuk fel a próbálkozást.” Amikor a Lexus vezetői tudomást szereztek arról, hogy az addig eladott 8000 eladott autóból (a versenytársak már abban sem hittek, hogy ennyit el tudnak adni mindössze két hónap alatt) mindössze kettő darabon apró hibát észleltek a sebességtartó automata működésében, villámgyorsan dönteniük kellett. Talán elég lett volna, ha a két érintett ügyfél járművén orvosolják a hibát, ők azonban a szükségből erényt kovácsoltak.
Így aztán személyesen felkeresték vásárlóikat – mind a nyolcezret. Akik viszonylag közel laktak egy Lexus márkaszervizhez, azoknak beszállították az autóját a műhelybe, a javítás időtartamára csereautót biztosítottak nekik, majd a hiba elhárítása után teletankolva, kívül-belül kitakarítva vitték vissza a szedánt, és még egy apró ajándékot is átnyújtottak, bocsánatkérésként. Ha az ügyfél lakhelye túlságosan messze esett a márkakereskedésektől, műhelyt béreltek a közelben, és ott cserélték ki a hibás alkatrészeket. Az egyik vásárlójuk történetesen Alaszkában használta autóját, így egy szerelő repülőre szállt, és több órát utazott, hogy kiköszörülje a márka becsületén esett „csorbát”. Az egész folyamat húsz nap alatt lezajlott.
A nagyközönséget teljesen lenyűgözte az őszinte felelősségvállalásnak és a nagyvonalúságnak ez a gáláns kombinációja. Az ügyfelek többsége azonban nem lepődött meg, mert már megtapasztalták az omotenasit – a vendéglátás művészetét. A „felülmúlni minden elvárást” filozófiája több volt hangzatos szlogennél. A Lexus észak-amerikai bevezetésekor a több ezer érdeklődőből mindössze 121 kereskedőt talált méltónak arra, hogy licenszjogot kapjon. Amikor pedig a márka Japánban is megjelent, illemtanórára küldték a teljes személyzetet, a szerelőktől az értékesítőkig. Az az Ogaszawara család tanította meg nekik, hogyan kell ajtót nyitni, pontosan milyen távol álljanak meg az ügyféltől, és hogyan mosolyogjanak, amelyik az 1300-as évek óta oktatja etikettre a japán társadalom krémjét. Ma pedig már kívülállók is megtapasztalhatják ennek a különleges szemléletnek a varázsát: a világ legelőkelőbb városaiban megnyitott Intersect by Lexus kulturális közösségi tereken bárki átélheti, milyen érzés Lexus-tulajdonosnak lenni.
Így utólag még nyilvánvalóbb az, amit már 1989 telén is érezni lehetett: ahelyett, hogy lerombolta volna az újszülött márka hírnevét, a visszahívási kampány még erősebbé tette azt. A japán szolgáltatási szemléletet az amerikai hatékonysággal kombináló hozzáállás hatására végképp leomlott az ellenállás fala: a Lexus az év fennmaradó néhány napjában ugyanannyi autót adott el, mint az előző két hónapban együttvéve. Így sikeresen teljesítették azt a tervezett mennyiséget, amelyet a márka dolgozóin kívül senki nem gondolt megvalósíthatónak. Az LS400 bemutatása óta eltelt pontosan három évtizedben új modellek és modellgenerációk tucatjai jelentek meg a kínálatban. A Lexus globális eladásai pedig idén januárban átlépték a tízmillió darabot. Ma már senki nem kérdőjelezi meg a japán luxusautó koncepcióját, a Lexusnak pedig legfeljebb saját maga előtt kell bizonyítania, amint lépésről lépésre közelebb kerül a tökéletességhez.
A világ egyik legjobb balkezes vízipólósaként számon tartott dr. Kiss Gergely, háromszoros olimpiai, világ és Európa bajnok látványos és megható gálamérkőzésen búcsúzott a Duna Arénában.
Kiss Gergely sportpályafutását 7 évesen a BVSC színeiben kezdte, és 35 éves kimagasló sportpályafutása alatt volt a Tungsram, a Kordax, a Ferencváros, a Posillipo Napoli, az Újpest, a Canottieri Napoli, a Bologna, a Domino-Honvéd, a Primorac Kotor, a Vasas és végül megint a Honvéd játékosa is. Elért eredményeit felsorolni is nehéz, a háromszoros olimpiai bajnok, világbajnok, kétszeres Európa-bajnok, kétszeres Világliga-győztes, Világkupa-aranyérmes, háromszoros BL-győztes, LEN-kupa-aranyérmes, európai Szuperkupa győztes, valamint hatszoros magyar bajnok és kétszeres Magyar Kupa-győztes Kiss ma régi barátai csapattársai társaságában int búcsút az aktív játéknak.
„Kiss Gergely legendás, és mára sok fiatalnak is példát mutató karrierje, sportpályafutása olyan legendává tette őt a magyar sport és az egyetemes vízilabdázás terén, amely előtt a Ford is tisztelegni kívánt. Ezért is megtiszteltetés számunkra, hogy 2016 óta, immár 4. éve Kiss Gergellyel Mustang leghitelesebb magyar nagyköveteként dolgozhatunk együtt” – fogalmazott Szamosi Viktor a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.
Gergő további civil pályafutásához a Ford Magyarország sok sikert kíván.
Gergő legendás highland green fényezésű manuális váltós Ford Mustang Bullitt-ját egy feltuningolt, 5,0 literes V8-as motor hajtja, aminek teljesítménye 460 LE, forgatónyomatéka pedig 529 Nm.
Egy svéd pilóta, Mikaela Åhlin-Kottulinsky lesz a Continental új tesztpilótája, aki az Extreme E sorozatban futó elektromos SUV-okra fejlesztett nagyteljesítményű gumiabroncsokat fogja tesztelni.
Tavaly ő lett az első nő, aki futamgyőzelmet ért el a Skandináv Túrautó-világbajnokságon. Idén pedig a svéd PWR-csapat színeiben már a szezon első versenyén megszerezte a pole-pozíciót, a futamot pedig meg is nyerte. Mikaela Åhlin-Kottulinsky megtiszteltetésnek érzi, hogy az úttörőnek számító Extreme E tesztpilótája lehet.
„Ez egy fantasztikus projekt, nagyon örülök, hogy én is vezethetem ezt az elektromos meghajtású SUV prototípust, és remélem, hogy a világ minden pontján sikerül felhívni a figyelmet a klímaváltozásra. Számomra ez elképesztően izgalmas utazás lesz, még mielőtt kezdetét venné a versenyszéria” – jegyezte meg a felkérés kapcsán a 26 éves hölgy. Mikaela tehetségét nagyapjától, Freddy Kottulinsky-tól örökölte, aki 1980-ban megnyerte a Párizs-Dakar ralit.
A világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, a Continental az Extreme E versenysorozat hivatalos, alapító partnere. A versenyen csak elektromos meghajtású SUV prototípusok indulnak azzal a céllal, hogy felhívják a figyelmet a klímaváltozás globális hatásaira. További információ a www.EngineeredForTheExtreme.com oldalon érhető el.
A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával felszerelt Sports Activity Vehicle (SAV) modell új generációja a soros hathengeres benzinmotor és a legkorszerűbb BMW eDrive hajtáslánc-technológia innovációit egyesíti, amely a 290 kilowattnyi/394 lóerőnyi maximális teljesítmény és a megháromszorozott tisztán elektromos hatótávolság páratlan harmóniájában teljesedik ki.
A forradalmi hajtáslánc-hatékonyság új méreteket ölt: az új BMW X5 xDrive45e piaci premierjével a kategóriateremtő Sports Activity Vehicle modell aktuális portfóliója is egy jövőbe mutató plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával gazdagodik. A hálózatról tölthető BMW X5 második nemzedéke a BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó, típus-specifikus finomhangolásokon átesett, soros hathengeres benzinmotor és a legkorszerűbb BMW eDrive hajtáslánc-technológia együttműködését hozza el a kikezdhetetlen terepjáró-képességekkel megáldott modell palettájára. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológia következetes továbbfejlesztésének eredményeként a rendszer 290 kW / 394 lóerő maximális teljesítményre képes, miközben a technológia energiaellátásáról gondoskodó nagyfeszültségű akkumulátor egyetlen feltöltésével megtehető, tisztán elektromos hatótávolság az elődmodell tükrében jelentős mértékben nőtt, a hajtáslánc átlagos üzemanyag-fogyasztása és kombinált károsanyag-kibocsátása pedig csökkent.
A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt BMW X5 második generációja még intenzívebben kelti életre a bajor prémiumgyártó hálózatról tölthető modelljei által fémjelzett vezetési élmény és a Sports Activity Vehicle modellekre jellemző sokoldalúság kettősét. Az új BMW X5 xDrive45e nem csupán a hajtáslánc-hatékonyság, de a menettulajdonságok tekintetében is új mércét állít fel a szegmensben. Az újdonság egyetlen akkumulátor-feltöltéssel megtehető tisztán elektromos hatótávolsága a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint 67 – 87 kilométer*, míg a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) tesztkörének mérései szerint 86 – 97 kilométer*, amely az elődmodell hasonló értékének több mint háromszorosa. Az új BMW X5 xDrive45e 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztása és kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátása eközben a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint 1,2 – 1,9 literre* és 27 – 44 grammra*, a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) tesztkörének mérései szerint pedig 1,7 – 2,0 literre* és 39 – 47 grammra* csökkent. A modell 100 kilométerre vetített kombinált energiafogyasztása a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint 23,1 – 28,3 kWh*, míg a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) tesztkörének mérései szerint 21,5 – 23,5 kWh*. A tisztán elektromos meghajtással elérhető végsebesség 120 km/óráról 135 km/órára nőtt.
Eme kimagasló értékek a vadonatúj fejlesztésű hajtáslánc-technológia innovációnak köszönhetők. A rendszer a legkorszerűbb BMW EfficientDynamics motorcsalád 3,0 liter hengerűrtartalmú, 210 kW / 286 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotorját és a BMW eDrive hajtáslánc-technológia negyedik generációját működteti együtt. Az elektromos motor maximális teljesítménye 83 kW / 113 lóerő, a nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor bruttó energiateljesítményét 24,0 kilowattórára növelték a mérnökök, az új BMW X5 xDrive45e plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájának kimagasló teljesítménykarakterisztikáját és lélegzetelállító hatékonyságát pedig az intelligens energiamenedzsment továbbfejlesztett vezérlőelektronikája garantálja. A két erőforrás együtt 290 kW / 394 lóerő maximális rendszerteljesítményt és 600 Nm csúcs forgatónyomatékot állít elő. Mindkét motor a nyolcfokozatú Steptronic automataváltón keresztül adja le erejét, amelyet a legkorszerűbb BMW xDrive intelligens összkerékhajtás az adott vezetési szituáció szerint továbbít a négy kerék felé. Legyen szó tehát akár tisztán elektromos, akár belsőégésű, akár kombinált meghajtásról, a rendszer az épített utakon és laza terepen is a vezetés legsportosabb élménye és a kikezdhetetlen terepjáró képesség szempontjai szerint dolgozik. Az új BMW X5 xDrive45e 5,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, amely 1,2 másodperccel gyorsabb az elődmodell hasonló értékénél. Az újdonság végsebessége 235 km/óra.
Azáltal, hogy a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia energiaellátását biztosító nagyfeszültségű akkumulátort a jármű padlólemezébe építették be a mérnökök, az új BMW X5 xDrive45e súlypontja jelentősen lejjebb került, mint a belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodellek esetében. A csomagtér térfogata eközben csupán 150 literrel csökkent. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt BMW X5 még öt utassal a fedélzeten is 500 liternyi csomagtér-térfogatot kínál, amely a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 1 720 literig bővíthető. A leghosszabbra nyúló utazások érdekében pedig a belsőégésű erőforrás üzemanyag-tartálya 69 liter.
Az új BMW X5 xDrive45e széleskörű alapfelszereltségének az első és a hátsó tengely légrugós futóműve és az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók is részei. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modell opcionális extrafelszereltségként megrendelhető futómű-technológiáihoz az aktív hátsókerék-kormányzás (Integral Active Steering) is elérhető. Az intelligens járműkapcsolati megoldások végeláthatatlan sorát mindezeken felül olyan vadonatúj digitális szolgáltatások egészítik ki, amelyeket kifejezetten az elektromos mobilitás szempontjai szerint fejlesztettek ki a mérnökök. Az újdonsághoz ráadásul az új BMW X5 opcionális extrafelszereltségeket egyesítő palettáján megtalálható összes intelligens vezetést támogató rendszert, illetve komfort- és luxusfokozó prémium utastéri opciót megrendelhetik az ügyfelek. Az új BMW X5 xDrive45e alapfelszereltségének része az akusztikus gyalogosfigyelmeztető rendszer is, amely tisztán elektromos meghajtás esetén, alacsony sebességnél egy összetéveszthetetlen hangjelzéssel figyelmezteti az autó környezetében közlekedőket a jármű jelenlétére. Mindezt anélkül, hogy a fedélzeten utazó utasok menetkomfortját megzavarná.
A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával dolgozó BMW modellek előnyei a hétköznapokban
A különféle plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal felvértezett BMW modellek számos hozzáadott értékkel kecsegtetnek a hétköznapokban:
Költséghatékonyság: a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia otthoni vagy munkahelyi feltöltése költséghatékonyabb nagyvárosi közlekedést tesz lehetővé, mint a benzinmotorral vagy dízelmotorral szerelt hajtásláncok.
Az utastér már indulás előtt a kívánt hőmérséklettel várja a bajor prémiumgyártó ügyfeleit: a kiegészítő fűtés és a kiegészítő légkondicionáló berendezés az alapfelszereltség része.
A fékezés hozzáadott előnye: fékezés közben a hajtáslánc a felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza. A belsőégésű erőforrással szerelt modellek esetében a fékezés csupán hőt és fékport termel.
Két világ legjobbjai: a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával felszerelt BMW modellek a nagyvárosokban a vezetés tisztán elektromos meghajtású élményét, hosszabb utazások alkalmával pedig a márkára jellemző, sportos vezetési élményt ígérik.
Út a jövőbe: tekintve, hogy a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával felszerelt BMW modellek képesek emisszió nélkül közlekedni, az egyes nagyvárosok „zöld zónáiba” is jogosultak behajtani, ráadásul parkolási- és útdíj-kedvezményekben is részesülnek.
Jobb életminőség: a tisztán elektromos meghajtás alkalmazásával a bajor prémiumgyártó ügyfelei nagymértékben hozzájárulnak a nagyvárosok légszennyezettségi értékének és forgalmi zajának csökkentéséhez. Az új BMW X5 xDrive45e még alacsonyabb emissziós lábnyoma
A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal felszerelt gépkocsik „valós” környezetvédelmi hatását időről időre megkérdőjelezik, főként azokon a piacokon, amelyeken továbbra is elenyésző a villamosenergia-hálózatban alkalmazott megújuló energia aránya. A BMW Group az új BMW X5 xDrive45e teljes életciklusának emissziós lábnyomát kiszámolta, a nyersanyag-kitermeléstől kezdve, a beszállítói hálózat és a tömegtermelési lánc működtetésén keresztül, egészen a technológia elhasználódásáig és újrahasznosításáig.
A kalkuláció rámutatott, hogy az új BMW X5 xDrive45e emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 40 százalékkal alacsonyabb, mint a BMW X5 xDrive40i esetében. Sőt mi több, ha a bajor prémiumgyártó ügyfele megújuló energia felhasználásával tölti fel az új BMW X5 xDrive45e nagyfeszültségű akkumulátorát, ez a különbség 70 százalékra nő.
Az ausztrál Bus 4×4 vállalkozás – nevéhez híven – kisebb-nagyobb buszok összkerékhajtású átalakításaira szakosodott. Legújabb munkájuk valós piaci hiányt pótol.
Az 1967-es bevezetése óta világszerte mintegy 6,3 millió példányban eladott Toyota Hiace 1977 és 2004 között gyártott három generációját akár összkerékhajtással is megvásárolhatták az ügyfelek, azóta viszont kizárólag hátsókerékhajtással készül a márka emblematikus kisbusza – és a Toyota nem is tervez ezen változtatni. A legtöbb piacon nincs szükség négykerékhajtásra, a kontinensnyi méretű Ausztráliában azonban mindig jól jöhet az extra tapadás, ezért egy magánvállalkozás a kezébe vette az ügyet, és megépítette a Hiace összkerékhajtású verzióját.
A Bus 4×4 mérnökei nem sokat tétováztak, házon belül kerestek és találtak megoldást a problémára. A Land Cruiser Prado robusztus összkerékhajtási rendszere különösebb nehézségek nélkül alkalmazkodott új környezetéhez, az 538 centiméter hosszú Hiace Commuter modellhez. Az elektronikus terepváltó, a részlegesen önzáró első differenciálmű és a zárható hátsó differenciálmű beépítése után a 134 lóerős dízelmotor a legvadabb terepen is megszállott magabiztossággal mozgatja az autót.
Hogy a futómű képességeit a hajtásláncéhoz igazítsa, a Bus 4×4 nem kevesebb mint 11 centiméterrel (!) emelte meg a szabad hasmagasságot. Ezt követően a mocsarakon és folyókon való átkelést támogató sznorkelt (a motor által beszívott levegőt a szélvédőkeret magasságából bevezető „kürtőt”) és az ausztrál vadonban nélkülözhetetlen gallytörő rácsot szereltek az autóra. Miután pedig a technikai átalakítással elkészültek, jöhetett a belső berendezés.
A cég ugyanis nem terepjárót, hanem expedíciós járművet szeretett volna építeni a Hiace-ből. Ahhoz pedig, hogy ennek minden kelléke elférjen a furgonban, egy igazán ötletes megoldással bővítették annak belső terét. A hátfal mögül lenyitható sátorelem jócskán megtoldja a hasznos belteret, és igazán komfortos hálóhelyéül szolgál akár két utasnak is. Fürdőszoba nincs, annak funkcióit hordozható árnyékszék és külső zuhanycsatlakozó látja el; az 59 literes tartályból nemcsak a tisztálkodáshoz, hanem a főzéshez is jut elegendő víz. A beltér mindkét fala mentén konyhapultot találunk, az elektromos fogyasztókat napelemes akkumulátorcsomag szolgálja ki.
A Bus 4×4 mindig megrendelésre, egyedi igények szerint építi autóit, így az átalakítás pontos árát csak hozzávetőlegesen lehet meghatározni. Az alapmodellre – a Land Cruiser hajtásláncával és a szükséges offroad-kiegészítőkkel felszerelve, de a belső átalakítások nélkül – 115 ezer ausztrál dolláros, azaz 23,2 millió forintos indulóárat kalkulált a cég, ami a Hiace beszerzési költségeit is magában foglalja. Ez nagyjából másfélszerese egy vadonatúj hosszú tengelytávú, dízelmotoros Hiace árának.
Pontosan itt rejlik azonban a fejlesztés egyetlen szépséghibája: nevezetesen, hogy az még az előző generációs Hiace modellen alapul. Ezt éppen idén tavasszal váltotta le a Toyota – pont a legrosszabbkor a Bus 4×4 szempontjából. Mivel azonban az átépítést akár használt járműveken is elvégezhetik, Ausztráliában pedig mindig is népszerű volt a típus (a bevezetése óta mintegy 330 ezret adtak el itt belőle), várhatóan hosszú sorban állnak majd a cég telephelyén az átalakításra váró ügyfelek. Közben pedig a mérnökök hozzáfoghatnak az új generációs Hiace AWD fejlesztéséhez…
A brit prémiumgyártó rajongói a frankfurti expó 11-es csarnokában csodálhatják meg először a MINI első tisztán elektromos meghajtású modelljét, amely mellett a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával felszerelt MINI Cooper S E Countryman ALL4 plug-in hibrid modell is bemutatkozik.
A 2019-es Frankfurti Nemzetközi Autószalon látogatóit a MINI a vezetés zéró emissziójú élményének esszenciájával várja, hiszen jövőbe mutató színpadának minden négyzetcentiméterét az elektromos mobilitás innovációja járja majd át. A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modellje, a vadonatúj MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) a károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés új korszakát hozza el a jelenbe, amelyben az ügyfelek a zéró emissziójú, gyakorlatilag hangtalan vezetés élményét a MINI hamisítatlanul egyedi stílusában élhetik át. A hálózatról tölthető vezetési élmény terén a MINI Cooper S E Countryman ALL4 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,9 – 2,1 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,5 – 13,9 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 43 – 47gramm / km) is kimagasló innovációval készül, a Frankfurtban debütáló újdonság plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája ugyanis a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával gazdagodik, immár 57 kilométerre növelve az energiatároló egység egyetlen feltöltésével megtehető, tisztán elektromos hatótávolságot.
A MINI Cooper SE autószalon-premierje mellett a brit prémiumgyártó a 68. Frankfurti Nemzetközi Autószalonon fennállása hatvanadik évfordulóját is megünnepli, miközben 1959 óta tartó tömegtermelésében az elmúlt napokban a tízmilliomodik modell is napvilágot látott. A MINI így a frankfurti színpadon is reflektorfénybe gurítja az oxfordi gyár jubileumi négykerekűjét, a MINI 60 Years Edition modellt, amely exkluzív stílusjegyekkel és páratlan felszereltségi opciókkal fűszerezi meg a prémium kompakt szegmens legegyedibb háromajtósának jellegzetes karakterét. A frankfurti expó főbejáratánál található 11-es csarnokba kilátogató vendégek ráadásul nem csupán a MINI aktuális modellpalettáját, de megannyi kiegészítőjét és életmódtermékét is megcsodálhatják.
Erő, stílus és zéró emisszió: a MINI Cooper SE
A MINI Cooper SE a prémium kompakt szegmens első tisztán elektromos meghajtású modellje, amely érzelmekben gazdag, intenzív élményekkel ruházza fel a nagyvárosokban átélhető, hosszú távon fenntartható mobilitás lehetőségét. A modell műszaki alapját a háromajtós MINI adja, amelynek jellegzetes stílusjegyeit további típus-specifikus kiegészítők fokozzák. A 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor a MINI által fémjelzett vehemenciával képes forgatni az első kerekeket, lélegzetelállító gyorsulást produkálva. A gázpedál már a brit prémiumgyártó ügyfelének legenyhébb érintésére is azonnali teljesítmény-leadással reagál, amely új dimenzióba emeli a gokartos vezetési élmény fogalmát. A MINI Cooper SE mindössze 3,9 másodperc alatt képes felgyorsulni álló helyzetből 60 km/órás sebességre, de a nulla-százas sprinthez is csupán 7,3 szekundumra van szüksége.
Az ereje teljében lévő hajtáslánc energiaellátásáról a legkorszerűbb lítium-ion akkumulátor gondoskodik, amely egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométernyi tisztán elektromos meghajtást garantál. A futómű típus-specifikus hangolásának, valamint a modell extrém alacsony súlypontjának köszönhetően (amelyben a jármű padlólemezébe süllyesztett nagyfeszültségű akkumulátor is kiemelt szerepet játszik) a MINI Cooper SE rendkívül dinamikus kezelhetőségről, agilitásról és kanyarodási képességről tesz tanúbizonyságot. Ráadásul az akkumulátor elhelyezésének további előnye, hogy a tisztán elektromos meghajtású MINI pontosan ugyanakkora utas- és csomagteret kínál az ügyfeleknek, mint a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI modellek.
A márka zéró emissziójú négykerekűje a MINI oxfordi gyárában lát majd napvilágot, 2019 novemberétől. Forradalmi hajtáslánc-technológiáját a BMW Group elektromos mobilitásra szakosodott fejlesztőközpontjaiban, Dingolfingban és Landshutban fejlesztették ki a mérnökök. A MINI Cooper SE alapfelszereltségének a LED-technológiás első fényszórók, a digitális műszeregység, az elektromos rögzítőfék, a duplazónás automata légkondicionáló, a hőpumpa-technológiával dolgozó fűtőrendszer, a kiegészítő fűtés, az álló helyzetben is működtethető légkondicionáló és a Connected Navigation csomag is része. Az újdonság által kínált kényelmet és biztonságot számos intelligens vezetést támogató rendszer hivatott fokozni, a maximális személyre szabhatóságról pedig négy különböző felszereltségi csomag gondoskodik.
30 százalékkal nagyobb tisztán elektromos hatótávolság: az új MINI Cooper S E Countryman ALL4
A MINI által fémjelzett vezetési élmény és a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológia úttörő egyesítésével a MINI Cooper S E Countryman ALL4 iránymutató szerepet tölt be a brit prémiumgyártó modellpalettáján, a hatalmas népszerűségnek örvendő plug-in hibrid modell pedig most minden korábbinál vonzóbbá válik – a BMW Group legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiájának köszönhetően, amely nem csupán a hajtáslánc-hatékonyság, de a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolság tekintetében is kimagasló fejlődést kínál. Az energiatároló egység külső méretei mit sem változtak, bruttó energiateljesítményét azonban a mérnökök 7,7 kilowattóráról 10,0 kilowattórára növelték. A MINI Cooper S E Countryman ALL4 tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolsága így az elődmodellhez képest mintegy 30 százalékkal, 55 – 57 kilométerre nőtt. Helytakarékossági okokból a tervezők az energiatároló egységet a hátsó üléssor alá építették be. A lítium-ion akkumulátor a háztartási aljzathoz csatlakoztatható, alapfelszereltségként kínált töltőkábellel körülbelül 5 óra alatt teljesen feltölthető, amely idő típus-specifikus falitöltővel 3 óra 15 percre csökken.
A MINI Cooper S E Countryman ALL4 plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája egy háromhengeres benzinmotort és egy elektromos motort működtet szinkronban, amely 165 kW / 224 lóerő maximális rendszerteljesítményben teljesedik ki. Az így felépülő hibrid-specifikus összkerékhajtás minden pillanatban az adott vezetési szituáció követelményei szerint osztja el az első és a hátsó tengely között az erőforrásokból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot. A modell 6,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra. A legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia a hajtáslánc hatékonyságára is jótékony hatást gyakorol, a MINI Cooper S E Countryman ALL4 átlagos üzemanyag-fogyasztása és kombinált károsanyag-kibocsátása ugyanis az elődmodell tükrében mintegy 20 százalékkal, 100 kilométerenkénti 1,9 – 2,1 literre, illetve kilométerenkénti 43 – 47 grammra csökkent.
Rétegmodell létére világszerte hatalmas siker volt a Toyota FJ Cruiser. A komoly terepjárót vidám gúnyába öltöztető modell hamarosan újra velünk lehet, bár utódja egészen más utakon jár majd – szó szerint.
Sorozatgyártásba kerülhet a 2017-ben megálmodott Toyota TJ Cruiser. Japán lapértesülések szerint az ötajtós öszvérmodell szériaverziója akár már idén október végén bemutatkozhat.
Amikor a Toyota 2018 januárjában beszüntette az FJ Cruiser gyártását, egy igazán egyedülálló modellel lett szegényebb a globális autópiac. A 2005 óta gyártott terepkupé a Toyota aktuális offroad-kínálatából (a Land Cruiser Prado terepjárótól kezdve a Tacoma pickupon át a 4Runner alvázas szabadidőjárműig) szemezgetett műszaki komponenseket egy olyan, rendkívül vidám megjelenéssel kombinálta, amelyben a klasszikus Land Cruiser FJ40 időtlen stíluselemei a játékautók őszinte komolytalanságával keveredtek.
A 4.0 literes V6-os benzinmotorral szerelt modell elsődleges piaca az Egyesült Államok volt, ahol teljes pályafutása alatt közel negyedmillió példányban talált gazdára. Az alvázas felépítmény dacára a márka önhordó karosszériás crossoverei, a RAV4 és a Highlander közé pozícionált típus ugyanakkor a Közel-Keleten és Japánban is érdemi sikereket aratott; távozásakor tehát kézzel fogható – ha nem is hatalmas – űrt hagyott maga mögött.
Amikor a Toyota a 2017-es Tokiói Autószalonon bemutatta a TJ Cruiser tanulmányautót, azt sokan automatikusan az FJ Cruiser leendő utódjának tekintették. Erre engedett következtetni a szögletes sziluettet lágy, kerekded részletekkel kombináló formavilág, az elnevezés, de a rengeteg jópofa ötlet is. Az autó külső felületeit például karcolás- és ütésálló anyag borította, az összes ülést teljesen a padlóba lehetett süllyeszteni, hátoldalukon pedig számtalan lekötési pontot alakítottak ki a tervezők. A mindössze 4,3 méteres hossza ellenére rendkívül tágas autót annak idején a modern TNGA platformra, 2.0 literes hibrid hajtáslánccal álmodta meg a Toyota.
Az új modellnek csak akkor van létjogosultsága, ha azt világszerte forgalmazza a Toyota, ugyanakkor a C-HR (4,36 méter) és a RAV4 (4,6 méter) közé már nem fér be egy harmadik modell, a 4,2 méteres vagy még rövidebb, városi crossoverek igazából csak Európában népszerűek. Ugyanakkor a C-HR robusztusabb, praktikusabb, kevésbé divatorientált alternatívájaként globális piaci keresletre számíthatna a modell, különösen, ha bevonják a Corolla kétlépcsős hibrid hajtáslánc-stratégiájába.
A minden idők legnagyobb számban értékesített személyautójaként számon tartott Corolla kétféle hibrid hajtáslánccal, a takarékos vezetőknek szánt, 122 lóerős 1.8-assal, valamint egy jóval dinamikusabb, 180 lóerős 2.0 literessel is elérhető. A japán Best Car magazin úgy tudja, egyes piacokon a RAV4-es 2.5 literes benzinmotorra épülő, 222 lóerős hibrid hajtáslánca is elképzelhető volna a TJ Cruiserhez – ennek Európában vajmi kevés realitása volna, ugyanakkor Észak-Amerikában, ahol a C-HR is 144 lóerős, 2.0 literes benzinmotorral kapható, ez az opció sem kizárható – annál inkább, mert az eredeti tanulmányautó bemutatásakor az összkerékhajtás is felmerült rendelhető opcióként.
Pontosan ez utóbbi – azaz az egykori tanulmányautó gyártás közeli műszaki alapja – miatt reménykedhetünk a TJ Cruiser megvalósulásában, annak ellenére, hogy a Toyota hivatalosan nem erősítette meg az elképzelést. A Best Car újságírói szerint viszont már az idei Tokiói Autószalonon, azaz október utolsó napjaiban bemutatkozhat a leendő szériamodell, mások inkább 2020 elejére, például a januári Detroit-i Autószalonra valószínűsítik a premiert.
A BMW fennállásának centenáriumán bejelentett „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégia a hosszú távon fenntartható növekedés központi pilléreként tekint a vezetés élményével átitatott portfólió célzott bővítésére, amelynek égisze alatt a bajor prémiumgyártó az elmúlt két esztendőben hét vadonatúj, illetve átfogóan továbbfejlesztett luxusautóról rántotta le a leplet.
Magával ragadó modellpalettája átfogó továbbfejlesztésével, rendhagyó bővítésével és egy vadonatúj, független termékkategória megteremtésével a BMW az elmúlt két esztendőben újrapozícionálta magát a luxusszegmensben. A bajor prémiumgyártó lélegzetelállító négykerekűi, amelyek a márka által fémjelzett vezetési élményt felülmúlhatatlan mértékű exkluzivitással párosítják, mára változatosabbá és innovatívabbá értek, mint valaha. A BMW csúcskategóriás modelljeinek portfóliója eközben minden korábbinál szélesebb célcsoportot kényeztet: az ikonikus limuzinok, a hagyományos és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal szerelt luxus sportautók, valamint a Sports Activity Vehicle terepjárók egytől egyig a vezetés intenzív élményének összehasonlíthatatlanul egyedi formáját váltják valóra. A modellek kimagasló státuszát a 7-es és 8-as típusjelzések szimbolizálják. A termékpaletta célzott bővítésére a BMW Group „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégiája központi tényezőként tekint, amellyel bebiztosítja hosszú távon fenntartható, iparágon belüli növekedését.
A luxusszegmensben véghezvitt portfólió-bővítési intézkedések bejelentése után két évvel a BMW a felülmúlhatatlan exkluzivitás és a letaglózó vezetési élmény egyedülálló harmóniájával felruházott modellek végtelenül széles választékával még a luxusszegmens leginkább kifinomult célcsoportjait is képes kiszolgálni. A fejedelmi paletta korszerűsítése és bővítése az új BMW 8-as Coupé leleplezésével vette kezdetét. A kétajtós sportautót a hosszú távú megmérettetésekre felkészített BMW M8 GTE versenyautóval párhuzamosan fejlesztették ki a mérnökök, amely, mint ilyen, a sportos elegancia és a csúcstechnológiás luxus mögött kivételes menetdinamikáról tesz tanúbizonyságot. A BMW 8-as Cabrio érkezésével a bajor prémiummárka ügyfelei mindezt nyitott tetővel is átélhetik, 2019 szeptemberében pedig a modellsorozat harmadik tagja is világpremierjét ünnepli: a BMW 8-as Gran Coupé négy teljes értékű ülésen kínálja fel az ügyfeleknek a vezetés magával ragadó élményét.
Debütálásakor az új BMW 7-es sorozat ismét kategóriaetalon mérceként gurult fel a luxuslimuzinok szegmensének trónjára. Magabiztos formanyelvével, átfogó fejlesztéseken átesett hajtáslánc-technológiáival, valamint a járművezérlés és a digitalizáció terén egyaránt úttörőnek számító innovációival az újdonság világszerte osztatlan sikerként érkezett meg az utakra. A luxuslimuzin iránymutató karakterét három különböző, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával felvértezett modellváltozat nyomatékosítja: a hálózatról tölthető hajtáslánc működéséhez szükséges energia tárolását a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával felszerelt lítium-ion akkumulátor végzi, az elektromos motor pedig egy soros hathengeres benzinmotorral dolgozik együtt. A technológia nem csupán a sportos vezethetőség terén, de a hajtáslánc-hatékonyság és a nagyfeszültségű energiatároló egység egyetlen feltöltésével megtehető, tisztán elektromos hatótávolság tekintetében is jelentős mértékű fejlődést garantál. A bajor prémiummárka valaha gyártott legnagyobb Sports Activity Vehicle modelljét eközben már bejelentésétől kezdve óriási ügyfél-érdeklődés övezte: erőteljes kiállásával, lenyűgöző exkluzivitásával, páratlan tágasságával, vérpezsdítő sportosságával és kimagasló terepjáró képességével az első BMW X7 a négy keréken átélhető luxus vadonatúj értelmezését testesíti meg.
A sportautók jövőképét ugyancsak két luxuskategóriájú BMW modell hozta el a jelenbe. Avantgárd stílusával, valamint egyszerre erőteljes és hatékony plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájával a BMW i8 Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,8 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,0 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 42 gramm / km) a hosszú távon fenntartható sportosság négykerekű szimbólumává vált. A teljesítmény és a zéró emissziójú mobilitás jellegzetes harmóniáján túl a BMW i8 Roadster (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 46 gramm / km) ezt követően a vezetés nyitott tetővel átélhető, páratlanul különleges élményét váltotta valóra, amelynek köszönhetően a modell mindössze néhány héttel piaci bevezetése után átvette a BMW i8 Coupé helyét a világ legszélesebb körben értékesített plug-in hibrid sportautójának járó trónon.
A bajor prémiumgyártó átfogó modellfejlesztési és portfólió-bővítési hullámának 2019 szeptemberében a BMW M GmbH vadonatúj nagyteljesítményű sportautó-kvartettje ad újabb lendületet. A BMW M8 Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 238 – 242 gramm / km), a BMW M8 Competition Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 238 – 242 gramm / km), a BMW M8 Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,6 – 10,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 241 – 246 gramm / km) és a BMW M8 Competition Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,6 – 10,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 241 – 246 gramm / km) az utakon és az épített versenypályákon is maximális teljesítménnyel fűszerezi meg a vezetés luxus színvonalú élményét. 2019 novemberében pedig, a Los Angeles-i Nemzetközi Autószalonon a BMW M8 Gran Coupé is világpremierjét ünnepli.
Az Audi új tanulmányautóval jelentkezik az idei Frankfurti Autókiállításon egy elektromos hajtású off-road autó bemutatásával.
Ez az újdonság a negyedik változat a négykarikás márka jövőbe mutató tanulmányautó sorozatában, mely 2017-ben indult az Audi Aicon ugyancsak Frankfurtban történt kiállításával.
A sajtónapokkal szeptember 10-én nyitó Frankfurti Autókiállításon mind a négy tanulmányautó látható lesz a 3-as pavilonban lévő Audi standon.
Ford közzétette harmadik negyedéves eredményeit az Egyesült Államokban, amely alapján a Mustang Mach-E elektromos crossover először múlta felül eladásaiban a legendás, belső égésű motorral...