Főoldal Blog Oldal: 216

Ford F-Series Super Duty pickupok: nagyobb teherbírás és teljesítmény, fejlettebb technológia

A Ford, Amerika legnagyobb tehergépkocsi-gyártója által bemutatott 2020-as F-Series Super Duty pickup-line már a Built Ford Tough (Kemény, mint a Ford) brand következő szintjét képviseli a vontató- és rakodókapacitás, a teljesítmény és az alkalmazott technológiák tekintetében is.

„A Super Duty ügyfeleinek igényei magasak és sokfélék – nehéz utánfutók vontatásától a közműcégek szervizmunkáiig” – nyilatkozta Kumar Galhotra, a Ford észak-amerikai elnöke. „Éltető elemük a produktivitás, teherautójuk pedig a legjobb eszköz ehhez. Az új Super Duty minden eddiginél nagyobb teljesítménnyel, nagyobb rakodó- és vontatókapacitással bír, a fejlett technológiák pedig segítik vásárlóinkat, hogy egy jobb világot építhessenek.”

Az IHS Markit TIPNet U.S. 2017 januárja és 2018 novembere között végzett kutatásának Fordra vonatkozó adatai szerint az F-Series Super Duty a legnagyobb piaci részesedést tudhatta magáénak a különböző iparágakban (kormányzati piac: több mint 60 százalékos, kőolajipar: 50 százalékos, közüzemi szolgáltatók: több mint 45 százalékos piaci részesedés). A Ford F-Series Super Duty az Egyesült Államokban, a Louisville-i (Kentucky) teherautó-gyártó üzemben, és az Avon Lake-ben található (Ohio) gyárban készül.

Az új F-Series Super Duty fejlesztései között ott találjuk az új benzin- és dízelmotort, a vadonatúj tízfokozatú automata váltót, a korszerűsített alvázat, a külső és belső tér formanyelvi frissítéseit, valamint az olyan intelligens fejlett technológiákat, amelyek magasabb szintet képviselnek a vontatás, a teherbírás és a járművek közötti kapcsolat tekintetében is.

Vadonatúj hajtásláncok a fokozott teljesítményért és teherbírásért

A Super Duty-hoz vadonatúj, a Ford által tervezett és gyártott 7,3 literes V8-as benzinmotor is választható az alapfelszerelésként járó, 6,2 literes V8-as benzines alternatívájaként.

A szintén a Ford által tervezett és gyártott harmadik generációs 6,7 literes Power Stroke® V8-as dízelt továbbfejlesztették, hogy nagyobb teljesítmény és forgatónyomaték leadására legyen képes.

A 7,3 literes V8-as benzineshez és a harmadik generációs 6,7-es Power Stroke V8-ashoz vadonatúj, tízfokozatú, nagy teljesítményű TorqShift automata sebességváltó jár, amelyet szintén a Ford tervezett, és házon belül gyárt. A Ford az egyetlen gyártó, amely valamennyi nehézüzemre alkalmazható hajtásláncát maga tervezi és gyártja, ezzel is biztosítva a hajtás és az összes futómű- és vázkomponens tökéletes összhangját.

„A 7,3 literes V8-as megjelenése, 6,7 literesünk továbbfejlesztése, és a vadonatúj tízfokozatú automata bevezetése az eddigi legerősebb, leghatékonyabb Super Duty hajtáslánc-kínálatot eredményezi” – mondta Mike Pruitt, a Ford Super Duty főmérnöke.

A több évtizedes motorgyártási tapasztalat alapján megalkotott 7.3-as erőforrás a várakozások szerint osztályának legerőteljesebb V8-as benzinmotorja lesz – a vevők által elvárt tartósságot, könnyű karbantartást, valamint kiváló vontatókapacitást és teherbírást nyújtva. A motor egy-vezérműtengelyes és nyomórudas OHV-vezérlésű, blokkja vasöntvény, főtengelye kovácsolt acél. A vezérlés változó, a befecskendezés hengerenkénti, és a szívócsőbe lövi a benzinpermetet. A dugattyúkat (a terhelés függvényében) alulról motorolaj-sugarak hűtik.

A Super Duty harmadik generációs 6,7 literes Power Stroke dízelmotorja új, 2500 baros befecskendezéssel fut; a vadonatúj befecskendezők szívóütemenként akár nyolc adagra is képesek bontani a gázolajtöltetet, ami javítja az égést és csökkenti a zajt. A hengersorok között kivezetett kipufogó gyűjtőcsövekkel megtervezett V8-as dízelmotor változó geometriájú turbóját elektronika szabályozza, így csökkennek az áramlási veszteségek és javul a gázreakció is. A fejlesztők megerősítették a hengerfejeket, a motorblokkot, a hajtókarokat és a főtengelycsapágyakat is, hiszen a nagyobb teljesítménnyel nagyobb égési középnyomás jár. Az új dugattyúk acélból készülnek, a korábbiaknál jobb nyomásállósággal és kisebb súrlódással.

A 6,2 literes alap V8-as benzines bevált igavonó, miközben az ára kifejezetten kedvező.

A vadonatúj tízfokozatú automata sebességváltó a 2020-as Super Duty mindhárom erőforrásához elérhető. A TorqShift áttételválasztéka jelentősen nagyobb a korábbi hatfokozatú váltóénál, így az igénybevételekhez is könnyebben igazodik. Az új erőátvitelnek is része a Live Drive PTO, amellyel menet közben is hajthatók bizonyos segédberendezések (például hómaró).

A váltónak üzemmódválasztója is van, ami normál, vontató, öko, és csúszós úton, mély homokban, ill. hóban ajánlott beállításokat kínál. Az egész egység – négy plusz sebességfokozata ellenére – ugyanakkora helyet foglal, mint a hatfokozatú váltómű, és annál mindössze 1,6 kilogrammal nehezebb.

Technológiák a produktivitás szolgálatában

A 2020-as Super Duty modellel az osztályában egyedülálló, új Pro Trailer Backup Assist tolatástámogató rendszer segítségével a legnagyobb utánfutókkal is könnyen manőverezhetünk. A kormányt elengedve, a Pro Trailer Backup Assist kapcsolóval a vezető könnyen terelheti utánfutóját a megfelelő irányba, miközben a tolatókamera képernyőjét figyeli. A Trailer Reverse Guidance rendszer mutatja az utánfutó által bezárt szöget és annak irányát, valamint javaslatot tesz az irányításra, hogy a tolatás a lehető legjobban sikerüljön. Mindkét rendszert úgy tervezték, hogy az összes utánfutótípushoz alkalmazható legyen.

Mivel manapság a hét bármely órájában befuthat egy megrendelés, a vállalkozók számára lényeges, hogy mindig elérhetők legyenek. Az összes új 2020-as Super Duty modell a FordPass Connect™ beépített modemen és – az akár egyszerre 10 eszköz kiszolgálására is képes – WiFi-hotspoton keresztül 4G LTE kapcsolatot biztosít, így a kommunikáció mindig zavartalan marad, függetlenül attól, éppen merre jár az autó.

A Sávelhagyásra Figyelmeztető rendszer segíti a sávtartást, míg az utánfutóra is kiterjesztett Holttérfigyelő rendszer még vontatás közben is figyeli a holttérben feltűnő járműveket. Az Automata Vészfékezéssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer fontos szerepet játszik a balesetek kivédésében és azok hatásának mérséklésében. A fenti rendszerek alapárasak az XLT és az annál jobban felszerelt modellekben. Fontos kiegészítő a vezeték nélküli telefontöltő és a több USB-C csatlakozó is.

Hatásos újítások kívül-belül

A teljes modellpalettára jellemző, hogy az elülső rész kedvező formai változtatásai a lehető legjobb hatásfokú hűtést és világítást teszik lehetővé nehéz rakomány szállítása esetén. A dupla hátsókerekes Super Duty teherautóknál elsőként alkalmazott, egyedi tervezésű, nagy légáteresztő képességű hűtőmaszkot úgy alakították ki, hogy a motor hűtése a lehető leghatékonyabb legyen.

A Super Duty megújult LED fényszórói nagyobb teljesítményre képesek, a gazdagabban felszerelt változatok jellegzetes nappali menetvilágítással futnak. A tökéletesített első lökhárító és légterelő a hűtés optimalizálásában játszik szerepet, az átdolgozott hátsó lámpák és az új hátsó lökhárító pedig merészebb Built Ford Tough stílust közvetít.

A Lariat modellváltozatokban az ajtókon, valamint a mobiltelefon-rekesz ajtaján új, dekoratív díszítőelemeket alkalmaztak, míg Platinum szinten ezek a részletek Onyx Argento fabevonatot kapnak. A Limited modell belső tere teljes átalakuláson ment keresztül; új színei (Ebony és Highland Tan) kifinomult, modern stílust sugallnak. A Limited természetes alapanyagai között megtalálható a valódi bőr, a fekete kőris és a modern hatású szálcsiszolt alumínium is. Az autóban olyan kézműves munkákban gyönyörködhetünk, mint a bőrbevonatú műszerfalborítás öltései, a beburkolt ajtó-kartámaszok és középkonzol-fedél, valamint a szőnyegekre hímzett Super Duty logó. A Miko® velúrból varrott tetőkárpit a tágasság érzését kölcsönzi az utastérnek.

A Built Ford Tough szabványai szerint tesztelve

Az új F-Series Super Duty a legkeményebben tesztelt pickup a márka történetében. A 2017-es évjáratú modelleket több mint 19,3 millió tesztkilométeren át nyúzták, a 2020-as évjáratra pedig további 11,3 millió kilométer várt annak érdekében, hogy a legigényesebb vásárlók szigorú elvárásainak is megfeleljen. Az autókat éjjel-nappal, a legextrémebb terhelések és a legkülönbözőbb környezeti feltételek mellett vezették – teljesítménymérő padokon, tesztpályákon és közúton egyaránt. Mivel a teszteléshez használt felületek és a tartóssági vizsgálatok tesztpályái igencsak könyörtelenek, jó pár kilométeren át robotok vezették a járműveket. A tesztelési folyamat során bebizonyosodott, hogy az összes F-modell valóban Built Ford Tough, azaz „kemény, mint a Ford.”

A Ford új, 2020-as F-Series Super Duty modelljei legkorábban ősszel érkeznek az amerikai márkakereskedőkhöz.

A Volkswagen ID. lehet a fenntartható mobilitás úttörője?

A Volkswagen elkötelezett a párizsi éghajlat-változási megállapodás iránt, és elektromos modellek offenzivájával fekteti le a fenntartható mobilitás alapjait.

A jövő év végén Zwickauban gyártásba kerülő új ID. modellnek úttörő szerepe lesz: a Csoport első elektromos autója az egész életciklusa alatt CO2-semleges lesz, ha az ügyfél folyamatosan zöld energiával tölti. Egyedül a gyártási fázis tekintetében az ID. szénlábnyoma évente több mint 1 millió tonna CO2-vel javul. Ez nagyjából egy szénerőmű éghajlatváltozásra gyakorolt hatásával egyezik, amely 300 000 háztartást lát el villamos energiával. Emellett a Volkswagen egy átfogó dekarbonizációs programon dolgozik, amely más modellekre is kiterjed. A márka 2025-ig több mint 20 teljesen elektromos modellt fog kínálni.

“Az éghajlatváltozás korunk legnagyobb kihívása” – mondta Thomas Ulbrich, a Volkswagen márka e-mobilitásáért felelős igazgatósági tagja. “A Volkswagen felelősséget vállal: az új ID. lesz a Csoport első, éghajlat-semlegesen előállított elektromos autója. Annak biztosítására, hogy az életciklusa alatt kibocsátás mentes legyen, sokféle módon dolgozunk a zöld energia felhasználásán. A fenntartható mobilitás valóban lehetséges, ha azt mindannyian akarjuk, és mindannyian dolgozunk rajta. “

A Volkswagen Csoport Fenntarthatósági Tanácsa támogatja az elkötelezettséget

Georg Kell, az U.N. Global Compact alapító igazgatója és a Volkswagen Csoport Fenntarthatósági Tanácsának szóvivője szerint: “Az emberiség CO2-kibocsátását a lehető leggyorsabban csökkenteni kell. Megalakulása óta a Volkswagen Fenntarthatósági Tanácsa keményen dolgozott annak érdekében, hogy az éghajlatvédelem a vállalat egyik stratégiai prioritása legyen. A Volkswagen a megfelelő megközelítést alkalmazza az elektromos offenzívájával és az ID.-vel. Most itt az ideje, hogy ez a terv erőteljes mozgásba lendüljön.

Zöld energia az akkumulátorcellától a töltésig

Az ID. esetében a Volkswagen az egész értékláncot a CO2-kibocsátás elkerülésére és csökkentésére összpontosította. Az akkumulátorcellákat Európában gyártják, az energia a zöld energiaforrásokból származik. A közvetlen és közvetett beszállítók segítségével a megtakarítási potenciált a teljes ellátási láncban, egészen a nyersanyag-termelésig visszamenőleg felülvizsgálják. A Zwickau-i üzem már megújuló energiaforrásokból termelt energiát használ. A gyártási folyamatban elkerülhetetlen kibocsátást hitelesített klíma beruházásokkal ellensúlyozzák. Ennek eredményeként az ID. gyártása szén-dioxid semleges lesz a kezdetektől fogva.

A töltéshez a Volkswagen a megújuló energiaforrások, mint a szél- és a vízenergia felhasználását ajánlja. A Volkswagen új leányvállalata, az Ellie a közelmúltban megkezdte a megújuló energiaforrásokból termelt áram értékesítését Volkswagen Naturstrom® néven. A Volkswagen és más autógyártók által létrehozott IONITY gyors töltőhálózat az európai autópályákon mintegy 400 töltőhelyen kínál majd zöld energiát– ahol az elérhető.

A Volkswagen üdvözli a német energiaátalakítást

Miután az elektromos autók kibocsátás-mentessége nagyban függ a gyártásukhoz és töltésükhöz használt energia létrehozásának tisztaságától, a Volkswagen kifejezetten támogatja Németország fenntartható energiaellátásra tervezett átmenetét. Az elektromos mobilitás áttörése az energia átalakulásán túl csak a politikai vezetőkkel való szövetségben érhető el. A lakóingatlanokról szóló törvénytől a nyilvános töltési infrastruktúra bővítéséig az elektromos autók előtt álló akadályok elhárításának kell lennie a célnak.

A Volkswagen az elektromos autót vonzóvá és megfizethetővé kívánja tenni. A kompakt ID.1 már 2019. év végétől kezdődően legördül a Zwickau-i szerelősorról. A szabadidőautó ID.CROZZ1, az ID. BUZZ1 és a szedán ID. VIZZION1 is hamarosan bemutatkoznak. A Volkswagen márka tervei szerint 2023-ra mintegy 9 milliárd eurót fektet az e-mobilitásba.

Jeges, havas útszakaszokon próbáltuk az Opel Grandland X IntelliGrip technológiáját

Adott az SUV szegmens, amely manapság kimondottan populáris. Adott az Opel Grandland X, vadonatúj IntelliGrip technológiával. Már csak az a kérdés, hol érdemes élesben bevetni? Hát persze, hogy így, februárban havas terepen lenne ildomos – feltéve, ha találunk havat ilyen szokatlanul enyhe, évszakra és hónapra nem túl jellemző időjárásban.

Nyilván úgy tud domborítani hitelesen egy technológia – esetünkben az Opel IntelliGrip rendszere – ha testközeli, életszerű szituációkat produkálunk számára. Az IntelliGrip egy olyan, alapvetően az első tengelyre ható nyomaték- és hajtáselosztó rendszer, amely az adott útviszonyok és környezeti behatások tükrében adagolja az első kerekek megfelelő, optimális meghajtását. Tehát ha például az elektronika úgy érzékeli, hogy bizonyos szituációban az hajtott (első) kerekeknek kell plusz kraftelosztás mondjuk egy síkosabb, hóátfúvásos, emelkedős útszakaszon indulásnál, akkor az IntelliGrip rendszere ennek megfelelően osztja el az erőátvitelt a kerekek közt, az adott helyzetnek megfelelően a kipörgés lehetőségét elkerülve.

Valahogy konyhanyelven próbáltuk megfogalmazni az IntelliGrip lényegét, jöhettünk volna mindenféle nyomatékgörbékkel, eloszlási arányokkal és technikai-technológiai elmezésekkel – úgy gondoljuk, így a laikusok számára is könnyeben emészthető maga az Opel Grandland X hajtásrendszere, és könnyebben tudnak majd dönteni az esetleges vásárlás mellett is.

Elég az hozzá, hogy olyan helyszínt kellett találnunk a korán jött tavaszban, ahol illusztrisan vissza tudjuk adni képileg (lásd kisfilmünket fenn, a szalagcím felett) az Opel Grandland X IntelliGrip rendszerének lényegiségét. S mellette az sem utolsó, ha gyakorlati tapasztalatokat szerzünk.

Bár az IntelliGrip-nek több profilállása is van (sár, homok, hó), mi úgy döntöttünk, hogy még megpróbálkozunk stílszerűen a havas környezet prezentálásával (erre utaltunk az előző bekezdésben is). Ötleteltünk legalább egy napig, az ausztriai Semmering-től a helyi Kékestetőig sok minden felötlött, aztán hirtelen ötlettől vezérelve úgy döntöttünk, hogy megnézzük, mi a helyzet a Budapesthez közeli Dobogókőn, több, mint 700 méter tengerszint feletti magasságban.

Szikrázó napsütésben indultunk útnak, kikapcsolt IntelliGrip-pel. Hónak, hófoszlánynak nyoma sem volt, még akkor sem, amikor elhagytuk Pomázt és Csobánkát is, és körvonalazódni kezdtek a Pilis lankái. Aztán egyszerre felkapta fejét a remény, ahogy egyre feljebb haladtunk; s amikor elfordultunk konkrétan Dobogókő felé, már sejthető volt, hogy lesz havunk.

Hihetetlen, de minden úgy zajlott, ahogy megálmodtuk. Persze nem gondoltuk, hogy friss ropogós havunk lesz, mivel a hójelentések sem szóltak havazásról 3-4 napra visszatekintve – a hegytetőre érve nagyjából egy más dimenzióba csöppentünk.

Külön jól jött ki a lépés annak tekintetében, hogy a korábbi, olvadásnak indult hóréteg az úton jegesre fagyott, a padkán, s persze befelé az erdősávokba még viszonylag vállalható minőségű havat kaptunk. Neki is kezdhettünk az éles tesztnek, ugyanis jobb környezeti viszonyokat álmodni sem mertünk.

Első körben kiálltunk az Opel Grandland X-szel az aszfalcsíkra, azaz a jégpáncélos (kisebb-nagyobb foghíjakkal) útfelületre. Hangsúlyozzuk, ez kvázi tükörjég, nem hó, közel sem, így nem sok esélyt adtunk annak, hogy egyáltalán el tudunk majd indulni. Ráadásul az út enyhén bár, de emelkedett, és a távolabbi pontokon még annyi jég alól kikandikáló viszonylag szárazabb felület sem volt, mimt a kiindulópontunkon.

Bátran az IntelliGrip-et OFF állásban hagytuk, ugyanis meg akartuk tapasztalni, hogy hogyan reagál az autó mindenféle plusz automatikák használata nélkül. Téli (és nem terep) gumikkal, szimplán fronthajtással.

Nem meglepő módon ahogyan emelkedni kezdett az út, úgy lett egyre visszafogottabb a Grandland X tapadása, majd végezetül megálltunk, és elkezdtünk visszafelé csorogni, természetesen csúszkálva. Pontosan úgy, ahogyan egy hagyományos értelemben vett fronthajtással felvértezett autóval.

Miután visszacsúszkáltunk a kiindulóhelyünkre, nyomban Snow, azaz havas üzemmódba kapcsoltuk az IntelliGrip tárcsáját. Lassú gázadásokkal kezdtünk, majd figyeltük, hogy mikor kapcsolódik be az elektronika – amely egyébként leginkább kifinomultan az autó karakteréhez, valamint az aktuális útviszonyokhoz szabott kipörgésgátló-rendszerként aposztrofálható.

Érezhetően korrigált az elektronika minden egyes olyan ponton, ami fronthajtással már kipörgő kerekeket eredményezett volna. Ilyen esetekben a gáz automatikusan visszavesz, nem ritkák a magasabb fokozatok sem – nem említettük még, de a tesztelt Opel Granland X automataváltót kapott, így még izgalmasabb volt a tesztelés, mert kíváncsiak voltunk arra is, hogy a kiautózott sebességfokozatok tartománya mennyire alkalmazkodik az adott helyzethez, ha az IntelliGrip közbeiktatásra kerül.

Valamivel tovább sikerült jutnunk az IntelliGrip használatával, mint szóló fronthajtással, viszont csodák nincsenek. A jég az jég, a gumik utcai abroncsok voltak.

Viszont azt sikerült megtapasztalnunk, hogy az adott jeges szakaszon az Opel Grandland X az IntelliGrip Snow üzemmódját használva sokkal stabilabban, magabiztosabban tudott haladni, az irányíthatóság is (körülményekhez képest) teljesen a kezünk alá dolgozott. Így egész biztos, hogy ha egy tapasztalatlanabb vezetőnek kell netán hasonló, rövdebb útszakaszon végighaladnia, sokkal biztonságosabban és szimplábban teszi majd meg a kritikus szakaszt.

Miután végeztünk a határokat feszegető, legszélsőségesebb útviszonyokat boncolgató jeges útszakasz tesztjével, olyan hózápor zúdolt Dobogókőre, hogy nagyjából 10 perc leforgása alatt eltűnt az elhasznált, jeges hóréteg, és teljesen friss hótakaró lepte el az utakat. Ennek külön örültünk, mert így ténylegesen meg tudtuk vizsgálni, hogy az IntelliGrip Snow módja hogyan viselkedik klasszikus értelemben vett havas felületen.

Nos, az autó elektronikáját konrétan nem tudtuk kihozni a sodrából: hirtelen gázreakciókra a hajtott kerekek nem pörögtek ki, a kormány masszív félrerántására nem faroltunk intenzíven, még csak meg sem kezdődött a folyamat; hirtelen fékezésnél pedig az ABS körülbelül háromszoros nekifeszüléssel próbált korrigálni, sikerrel. Jelentősen rövidebb féktávot mértünk így, mint kikapcsolt IntelliGrip esetében.

Hangsúlyozzuk, hogy az Opel Grandland X-nél alkalmazott IntelliGrip rendszer nem összkerékhajtás, ezáltal az autót nem ruházza fel 4×4 offroad tulajdonságokkal. Sokkal inkább élhető, hétköznapi extra biztonságot ad a hajtásnak, mely jól kamatoztatható számos veszélyközeli szituációban is. Emellett nyilvánvaló az is, hogy könnyebb, kavicsos-murvás, vagy épp homokos, kevésbé felázott földutas terepen is elemében lehet az Opel Grandland X IntelliGrip rendszere – tavasszal ezt a közeget is megnézzük, és tapasztalatinkat újfent megosztjuk olvasóinkkal.

A cikkben szereplő Opel Grandland X-ről hamarosan egy átfogó, mindenre kiterjedő tesztet is megjelentetünk, a hagyományos, megszokott módon.

Fotó: Panasonic LUMIX DC-G9

Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Panasonic, Telenor Magyarország

Utómunka hardver: Acer, ASUS

Új, környezetbarát csomagkézbesítési szolgáltatáson dolgozik a Ford

Ha legközelebb pulóvert rendelünk, akkor az talán már egy új – jelenleg Londonban a Ford által tesztelés alatt álló – guruló raktárból érkezik majd hozzánk. Ez a szolgáltatás egyaránt alkalmas lehet az utak zsúfoltsága és a károsanyag-kibocsátás mérséklésére, illetve a kiszállítási idő lerövidítésére.

Az európai online kereskedelem az élelmiszertől a ruházatig minden téren látványosan bővül. A kézbesítendő csomagok száma várhatóan megduplázódik a következő tíz év során. Ezeket a kiszállításokat elsősorban kisáruszállítókkal végzik, ami sok városban növeli az utak zsúfoltságát. Londonban például alig három év alatt 40 százalékkal lett hosszabb az átlagos utazási idő.** A kiszállítással foglalkozó vállalkozások egyre nagyobb nyomás alatt állnak, hogy minél rövidebb idő alatt, a lehető legolcsóbban kézbesítsék ki a lehető legtöbb küldeményt, miközben továbbra is gondoskodniuk kell dolgozóik számára a megfelelő munkakörülményekről, illetve a környezetvédelmi elvárások betartásáról.

A Ford és a Gnewt by Menzies Distribution által jelenleg közösen tesztelt új, digitális kézbesítési szolgáltatás hatékonyan képes koordinálni többféle kiszállítási módot – beleértve a gyalogos, illetve a későbbiekben a kerékpáros kézbesítést is.

A tesztüzem során a Gnewt “ajtóig történő” kiszállítását a Ford intelligens, felhő-alapú, multimodális útvonaltervező és logisztikai szoftvere, a MoDe:Link vezérli, ami a raktártól a küszöbünkig a csomagszállítás összes lépéséről gondoskodik. Ez hasznos segítséget jelenthet a kézbesítő cégek, a flottamenedzserek, a logisztikai és ételkiszállító cégek számára, hogy optimalizálják folyamataikat és javítsák a kiszállító járművek kihasználtságát, ezzel pedig pénzt és időt takarítsanak meg, miközben bővül a kapacitásuk.

Ugyanakkor ez a szolgáltatás arra is alkalmas lehet, hogy jobb vásárlói élményt nyújtson, hiszen kedvezőbb kézbesítési időpontokat kínál, és egyben csökkenti a költségeket, illetve a gyorsabb fordulókat elvégző áruszállító járműveknek köszönhetően lerövidíti a megrendeléstől a kézbesítésig eltelő időt. Mindemellett a szolgáltatás a kirakodás felgyorsítása révén a nagyvárosi utak zsúfoltságát és a levegő szennyezettségét is mérsékelheti.

„Célunk az, hogy a nagyobb járművek – vagyis általában az áruszállítók – elsősorban a kevésbé zsúfolt környezetben dolgozzanak, vagyis ott, ahol a legjobban kihasználható a teljesítményük” – mondta el Tom Thompson, a Ford Mobility projektvezetője. „Ugyanakkor a kiszállítás városi környezetben zajló, utolsó szakaszában (ahol a zsúfoltság és a parkolóhelyek hiánya problémát jelent) ésszerű dolog átrakodni a kézbesítendő tételeket, és kisebb, praktikus, illetve költséghatékony kiszállítási megoldásokat használni.”

A Ford elkötelezetten dolgozik azon, hogy az innováció, a technológia és a partnerségek segítségével küzdje le a városi mobilitás kihívásait – különösen a termékek és szolgáltatások kiszállítása terén. A „guruló raktár” elképzelést úgy dolgozták ki, hogy az kompatibilis legyen a Ford és más gyártók áruszállító járműveivel is. Ezek a járművek dinamikus kézbesítési központként működnek, amelyek begyűjtik a termékeket a raktárból, majd rövid időre megállnak az egyes rakományok szempontjából leghatékonyabbnak számító, stratégiai pontokon. A Ford által szabadalmaztatott szoftver-platform koordinálja a járművek mozgását a közelben dolgozó gyalogos kézbesítőkkel (vagy a későbbiekben biciklis kézbesítőkkel, drónokkal, illetve önvezető robotokkal), hogy azok végezzék el a kiszállítások utolsó szakaszát.

Intelligens, fenntartható kiszállítás

Az ilyen multimodális kézbesítés gyorsabb, olcsóbb, illetve nagyobb kapacitású lehet annál a rendszernél, ahol kizárólag áruszállító járműveket használnak. A Ford számításai szerint egy multimodális hálózat részeként egy áruszállító jármű és egy négy gyalogos vagy biciklis kézbesítőből álló csapat adott idő alatt ugyanannyi csomagot képes célba juttatni, mint öt áruszállító jármű.

A szolgáltatás londoni tesztüzeme során a Ford partnere a Gnewt nevű fenntartható, városi csomagkézbesítő vállalkozás, ami 2018-ban elnyerte az Egyesült Királyságban az év fenntartható logisztikai vállalkozásának járó díjat.

A Gnewt üzemelteti a legnagyobb, tisztán elektromos hajtású kiszállító flottát az Egyesült Királyságban – több mint 70 elektromos áruszállítót –, és úttörő szerepet játszott a fenntartható, ajtóig történő kézbesítések bevezetésében. Vezető kereskedelmi, e-kereskedelmi és logisztika vállalatokkal együttműködve a cég évi hárommillió csomagot szállít ki a londoni fogyasztóknak és vállalkozásoknak.

Az FTC2050 kutatási projekt keretében közösen dolgozva a Transport for London nevű szervezettel illetve több egyetemmel, a Gnewt figyelemmel követi a városi kiszállító szolgáltatásokat, hogy felmérje, hogyan befolyásolja az új rendszer a kiszállításokhoz használt járművek számát és a károsanyag-kibocsátást. ***

„Meg akarjuk változtatni, ahogyan az árukat a városainkban szállítjuk,” mondta el Sam Clarke, a Gnewt alapítója és üzletfejlesztési vezetője. „Szeretnénk átlátni, hogy a multimodális kézbesítés miként válhat vállalkozásunk, ügyfeleink, illetve a gyaloglás és biciklizés egészséges volta miatt dolgozóink javára is. Nagyon boldogok vagyunk, hogy a Forddal dolgozhatunk és segíthetünk egy forradalmi, új szoftveres megoldás tesztelésében.”

A kiszállítás utolsó szakasza

Az Egyesült Királyság kormánya felismerte, hogy szükség van intelligens kiszállítási megoldásokra a városi környezetben, ezért nyílt konzultációt hirdetett a kiszállítások utolsó szakaszának, illetve a fenntarthatóbb módon működő kiszállítási lehetőségek vizsgálatára. A Ford jelenleg egy olyan felhívásnak tesz eleget, amelynek célja, hogy felmérje a mikro 7járművek, elektromos teherszállító kerékpárok és a logisztika hatékonyságát javító intézkedések pozitív hatásait.****

„A fuvarozás és kiszállítás létfontosságú szerepet játszik London gazdaságának működésében, hiszen a háztartások kiadásainak felét az ilyen jellegű áruforgalom teszi ki” – nyilatkozta Michael Hurwitz, a Transport for London közlekedési innovációért felelős igazgatója. „Ugyanakkor az utak zsúfoltsága és az erős légszennyezettség a város legsúlyosabb problémái közé tartoznak. Ez az új megoldás kulcsszerepet játszhat a légszennyezettség és az utak zsúfoltságának enyhítésében. Elismerést érdemel, és követendő példaként szolgál mások számára, ahogy a Ford egy új technológia segítségével megváltoztatja az otthonaink és vállalkozásaink ellátását szolgáló modellt.”

A Ford a legnagyobb európai haszongépjármű-márka, és ilyen minőségében a vállalat számos, a londonihoz hasonló kezdeményezésen dolgozik, amelyekkel a jövő városaiban kezelhetővé válhatnak a városi mobilitáshoz és kiszállításokhoz kapcsolódó problémák.

Az Egyesült Királyságban a Ford a Transport for London szervezetével közösen dolgozik egy, a városban elsősorban elektromos hajtással működő, hálózatról tölthető hibrid Transit áruszállítók tesztüzemét szolgáló projekten. Ezt a kísérleti programot idén kiterjesztik a spanyolországi Valencia és a németországi Köln városára is. Az USA-ban az önvezető járművek fémjelezte jövőre történő felkészülés jegyében a Ford tovább folytatja kutatásait a városi kiszállítások terén.

A Ford a Postmates nevű, igény szerinti kiszállítási platformmal közösen dolgozik egy önvezető kézbesítési szolgáltatás tesztelésén Miamiban és Miami Beachen.

[TESZT] Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCI 4×4 A6 Blue Edition – praktikum, egyediséggel párosítva

Több ízben teszteltük már a Ford Ranger különböző verzióit, és minden esetben kimondottan elégedetten szálltunk ki a volán mögül az autó leadásakor. Most is próbára fogtunk egyet, ráadásul egy különleges, kék színtónust felvonultató darabot. Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCI 4×4 A6 Blue Edition teszt.

A kifutó szériás Ranger esetében a gyártó nagy dobásának tekinthető a Blue Edition piacra dobása, ugyanis ezzel a húzással némileg felfrissíthető a már megszokott, élces és masszív jelenség, melyet Magyarország legnépszerűbb pickupja képvisel. A kék szín amúgy is remek választás, legyen szó szinte bármely szegmensről: az adott autót sportossággal, dinamuizmussal ruházza fel. A Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCI 4×4 A6 Blue Edition esetében szintén jó a recept, és egész biztos, hogy sokak választják majd ezt a konfigurációt.

A Ford Ranger tehát modellciklusa végén jár, ennek ellenére még mindig tud újat mutatni. Ha eleve nem nézzük a szembeötlő, illusztris külső stílusjegyeket, máris megfogja használóját a robosztus, nyers erő jelenléte, a kimagasló biztonságérzet, s persze a magasra helyezett üléspozíció sem utolsó.

A közelmúltban ismét terepre vittük a Ford Ranger-t egy belevaló sajtótúra keretein belül, sárban, járhatatlan földutakon vallott a 4×4 hajtás – kapcsolódó cikkünk itt érhető el.

Ismételten nekifutottunk azért a terepezésnek, Buda lankáinak sűrűjében vesztünk el ezúttal újra (rég bevált helyszín), s meg kell mondjuk, újfent csalódásmentesen zártuk a teszthetet.

Ismét vallattuk a Ranger-t terepen – immár sokadjára

A Budai hegység zegzúgos szerpentinekkel megspékelt erdőterületét irányoztuk be, fokozott figyelmmel arra vonatkozólag, hogy a szigorúan kijelölt (és nem lezárt) útjait használjuk csak. Ugyanakkor a teljesen elszigetelt részek sorompóval védettek, tehát nem túl szimpla feladat fellelni a lehetőségeket, mi azonban úgy fél óra alatt megtaláltuk a megfelelő útvonalat.

Figyelembe kell venni, hogy a tesztelésre átvett Ford Ranger-t nem terepgumikkal szerelték fel, ennek ellenére a hegymászás meglepően jól sikerült, úgy tűnt, az elöl dupla háromszöglengőkaros, hátul merev laprugós felfüggesztés direkt terepes felhasználásra lett megálmodva. Talán azért tűnik elsősorban kirívónak ez a tálalás, mivel számtalan álterepjáró létezik, mondjuk egyre kevesebb esetben – hála az égnek, mégis jóleső érzés olyan autóban ülni olyan körülmények közt, amely ténylegesen eleget tesz az elvárásoknak.

Gyönyörűen tette a dolgát a felező is, Low Range módban több ízben hasznos segítséget nyújtott; a saras, kátyús, és kimondottan süppedős talajrészleteknél bár néhány ízben kipörgött valamelyik kerék a négy közül, minden esetben erőlködés nélkül ásta ki magát az 5359 milliméter hosszú, 1850 milliméter széles, 1815 milliméter magas, és 2083 kilogramm száraz súlyú monstrum.

Nyilvánvaló, hogy a hátsó híd terhelésével a komfortérzet is növekszik – persze nyílt országúton, vagy bármilyen betonúton, tekintélyes, 1 tonnát meghaladó (1052 kilogramm) hasznos terheléssel, és 3500 kilogramm vontathatósággal is fel lett ruházva a kék ovál pickupja. Igaz, a 2.2-es TDCi-vel szerelt változat plusz 100 kilogrammal pakolható, de ez véleményünk szerint teljes mértékben elenyésző.

Kíváncsian várjuk az új modellt, de a mostani magasra tette a lécet

Vessünk egy pillantást a külcsínre! Korábbi tesztünk megjelenése óta nem sokban változott a Wildtrak csomag megjelenése, jellemző módon a front lámpatestei a kaszni méretarányaihoz képest kicsinek tűnhetnek, a hűtőmaszk három bordás beömlőjével idilli egységet alkotnak. A vaskosnak tűnő lökhárítóelem gyakorlatban visszafogottságra int, ugyanis a színre fújt elem hajlamos a karcolódásra, enyhébb-erősebb sérülésekre, védőburkolat (fólia) híján – mindenképp javallott egy opcionálisan beszerezhető gallytörőrács felapplikálása, ugyanis túl azon, hogy esztétikailag sem utolsó, rengeteg plusz védelmet nyújthat. Főként, ha a Ranger-tulaj előszeretettel használja járművét terepen.

A sárvédőívek hatalmasak, annyira, hogy a 18 colos kerekek elvesznek a kerékjárati ívekben, ráadásként sokat dob az összképen az emelt futómű is.

Az oldalfellépők hasznosak lehetnek, bár gyakorlatban inkább akadályoznak, mintsem segítenek, erősebb sárszennyeződésnél például a ki- és beszállást nehezítik, óvatosnak kell lenni, hogy ne koszoljuk össze magunkat. Nyilván egy nomád betekintésű út során az ember értékrendje változik, vagy ha úgy tetszik, negatív irányt vesz, de ha például egy üzleti tárgyalásra igyekszünk nagy elánnal, netalán-tán bokáig érő sáron keresztül, akkor bizony nem mindegy, hogyan mászunk ki a dupla utaskabinból. Bár nyilvánvalóan ez nem jellemző, de hátha mégis.

Maximális komfort az utaskabinban

Double cab, tehát ahogyan említettük az imént, dupla utasfülkét a Ranger Wildtrak. 3220 milliméter tengelytávja gigászi, ennek megfelelően a beltér tágas, a lábtér fejedelmi, csakúgy mint a komfortfaktor.

Amolyan prémiumautós érzetet sugall, amint elfoglaljuk a vezetőállásban, vagy épp a hátsó üléssoron helyünket, a felhasznált anyagok minősége kiváló, bár nincsenek vajbőr megoldások – egységesen minden masszív, robosztus hatást kelt.

A cockpit kialakítása követi a jelenlegi egységesnek mondható Ford-trendet, ugyanakkor a haszonjárműves érzet jelen van, akár a kormánykerék fogását, akár a hatsebességes manuális kéziváltó karjának fogását nézzük. A központi műszeregység jól kialakított fészekben kelleti magát, az analóg számlapok jól, tisztán láthatók és olvashatók le, ellenfényben is. A kormányküllőkre gondolt kezelőszervek gombjai hüvelykujjal jól kezelhetők, minden alapfunkció szokás szerint innen érhető el, a középkonzol infotainment kijelzője mondhatni tradicionálisan monokróm és apró, de a lényeg látható, kivehető és leolvasható. A keringetés és klíma gombsora nincsen túlkomplikálva, csakúgy, mint a kardánalagút felületére helyezett hajtáslánc üzemmód kapcsoló elérése, vagy épp a kézifékkar ergonómiája is remek.

Kényelem teát van, több is, mint amennyit egy kisteherautótól elvárnánk; az ülések szinte fotelméretűek, az ülő- és hátlapok jól méretezettek, az ülő- és hátfelületek nem csúsznak, látszólag jól ellenállnak a folyamatos igénybevételnek. A Ford Ranger Wildtrak-ben is működik a régi, jól bevált recept, miszerint 2 felnőtt utazhat a hátsó traktusban kényelmesen és kompromisszumok nélkül, igaz, jóval több beltérkapacitással gazdálkodva, mint egy átlagosnak, vagy kicsivel átlag feletti (méret) autó tekintetében.

Nagybetűs haszonjármű, igazi teherautó a Ford Ranger. Viszont nem látszik egyiknek sem

S hogy melyek a műszaki-technológai, továbbá biztonsági fejlesztések, innovatív megoldások? Rengeteg van, főként a kategóriához képest. Az imént már felemlegettük, hogy a terepes képességek csúcsra járatottak, szinte maradéktalanok, mindehhez hozzájárul nagy mértékben az ETC, azaz az elektronikus kipörgésgátló jelenléte is, de a biztonságos közlekedést segíti elő az opcionális tolatókamera (belső visszapillantó tükörbe integrált kameraképpel), a parkolóradar is – ezek nélkülözhetetlen kellékei egy több, mint 5 méter hosszú járműnek.

Amennyiben még hatékonyabban szeretnénk vezetni a Ford Ranger Wildtrak-et, rendelkezésünkre áll tempomat is, mellyel kifinomult lépcsőkben választhatjuk meg a kívánt sebességtartományt. A középkonzol apró, ám mégis célratörő LCD kijelzője segítségével pedig akár navigációs rendszert is használhatunk, ám ez szintén opcionális alapesetben – a tesztautóban alapból beépítésre került.

S még mindig van bőven a felhozatalban, kifogyhatatlanok a funkciók és opciók: a Ford által kifejlesztett tankolásvédelemmel például kivédhető az, hogy fals üzemanyagot tankoljunk az autóba – ez persze tendencia az aktuális Ford-modellpaletta esetében. Az ablaktörlők automaták, esőérzékelő módban is megfelelő érzékenységgel funkcionálnak.

A plató hatalmas, 1560×1560 milliméter. A lehajtható ajtó súlya nem csekély, viszont vízszintes állásban jól terhelhető, tehát egy fő nyugodt szívvel rátérdelhet példának okáért, így a rakfelület ebből az irányból is optimálisan elérhető, és kihasználható a kapacitás. Tolatásnál egyébként figyeljünk itt is, csakúgy, mint egyéb pickupok esetében: a hátsó, sarkokra épített hosszanti lámpatestek fokozottan sérülékenyek, mivel nem védi őket síkban a lökhárítóelem – de túlzott problémaforrás nincs, ha folyamatosan bekapcsolva hagyjuk a tolatóradart és kamerát.

Nem ismertünk rá a fogyasztásra: kifejezetten visszafogott lett

Jöjjön végezetül az egyik legmeglepőbb, s egyben legkellemesebb pontja tesztünknek – a fokozottan jól működő terepes képességek taglalása mellett! Ez pedig nem más, mint a soros elrendezésű, 3.2 literes, öthengeres Duratorq turbódízel aggregát, mely azzal együtt, hogy nem tudja levetkőzni teherautós karakterisztikáját, tökéletesen passzol az arculathoz.

A teljesítmény kereken 200 lóerő, ez 3000-es percenkénti fordulatszámon csúcsosodik, míg a maximális, 470 Newtonméteres forgatónyomaték viszont már 1500-nál rendelkezésre áll. Mindezek tükrében a hajtáslánc a közbeiktatott hatsebességes manuális váltóval egyetemben jól brillírozott, a sebességfokozatok megfelelő áttételezéseket kaptak, a gázreakciók közvetlenek, a nagyobb hengerűrtartalomnak és az optimálisan hangolt turbótöltésnek köszönhetően nincsenek megtorpanások, reakciókésések, sem normál, sem szélsőséges útviszonyok közt.

Egyes illetve kettes fokozatokban ideális képességek hívhatók elő köves, göröngyös útszakaszokon, fordulatszámvisszaesés a legritkább esetekben fordult elő, még akkor sem, amikor hozzávetőlegesen 40 fokos terepszögben kellett megtenni egy félkörívet úgy, hogy közben úgy 30 centiméteres sárral is megküzdött a Ranger. Mindazonáltal szintén sáros, kövekkel és egyéb kisebb buckákkal ékesített egyenes földúton akár az 50 kilométer/órás sebesség is tartható volt, a futómű észrevétlenül dolgozott, leszámítva a hátsó tengely keménységét, de ezt a témát már körbejártuk több ízben.

Elrettentő fogyasztás ezek után? Ugyan már, kizárt. Józan ésszel azt gondolná a (nem) laikus, hogy a bizony egy 3000 köbcenti feletti motor, hiába gázolajos, ráadásul nem szimplán négy, hanem öthengeres – egész biztosan torkosan viselkedik, pláne, ha több órán keresztül fokozott igénybevételnek van kitéve.

Nos, erre határozottan rácáfolunk, ugyanis kicsiny kiruccanásunk majd’ 300 kilométeresre duzzadt, ebben a távban értelemszerűen sok aszfalt, de még több földút volt, s így végállásig mindössze 22.7 litert tankoltunk a kútnál a teszt végeztével, ami hozzávetőlegesen (a computer szerint is) 7.4 liter/100 kilométeres átlagot jelent. Úgy, hogy valószínűleg egy átlagos felhasználási profilnál még az 50 százalékát sem közelíti meg az igénybevétel. A pillanatnyi rögzített értékek a fedélzeti számítógép szerint országúton 5.3, városi araszolgatóssal pedig 9.6 litert jelentettek, ezek az értékek jóval alul maradnak a gyárilag megállapítottaktól, ami ugyebár eléggé ritka jelenség.

2018 Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCI 4×4 A6 Blue Edition specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű, öthengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 3198 ccm

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 3000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 470 Nm @ 1500-2750 ford./perc

Erőátvitel: kapcsoltható összkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5351 mm

Szélesség: 1850 mm

Magasság: 1815 mm

Tengelytáv: 3220 mm

Első gumik mérete: 265/65 R17

Hátsó gumik mérete: 265/65 R17

Tömeg, üresen: 2083 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 3200 kg

Csomagtartó mérete: 1560 mm x 1560 mm

Üzemanyagtartály mérete: 80 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 175 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 másodperc (gyári), 9.6 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.1 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 7.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 12.0 l/100km

Országúti: 8.4 l/100km

Vegyes: 9.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 270 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Panasonic LUMIX DC-G9

Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Panasonic, Telenor Magyarország

Utómunka hardver: Acer, ASUS

Igazi közúti versenyautó épült az új Toyota GR Supra modellből

A Supra ötödik generációját a Toyota gyári motorsportrészlege fejlesztette már a kezdetek óta. Az elkészült közúti kupét most egy másik hivatalos versenyosztály vette kezelésébe; az eredmény tudományos és esztétikai szempontból egyaránt kiemelkedő.

A Gazoo Racing a Toyota hivatalos motorsportágazataként egyben a márka közúti sportmodelljeinek fejlesztéséért is felelős. A többlépcsős gyári tuningprogram kidolgozása során a WRC rali-világbajnokságban, illetve a WEC hosszú távú világbajnokságban szerzett tapasztalatokat is széles körben felhasználták; szakértelmük és elhivatottságuk legfrissebb csúcspontja az a Toyota GR Supra kupé, amely 2019 első napjaiban ünnepelte világpremierjét.

Kézenfekvő lett volna, hogy a Suprából a Gazoo Racing építsen még ütőképesebb utcai sportautót, ezt a kihívást azonban a Toyota egy másik leányvállalata, az elsősorban észak-amerikai versenyprogramjairól, illetve japán belpiacos teljesítménynövelő csomagjairól ismert Toyota Racing Development (TRD) vállalta fel. A végeredményt elnézve nem hoztak rossz döntést a modellprogram felelős vezetői. A Toyota GR Supra Performance Line tanulmány február második hétvégéjén az Oszakai Autókiállításon került reflektorfénybe. A csomag sem motor-, sem futóműtuningot nem tartalmaz, az aerodinamikai fejlesztések azonban a legmagasabb színvonalúak, összhangban azzal az alapigazsággal, hogy a gyorsaság elsősorban nem teljesítmény, hanem stabilitás és kiegyensúlyozottság kérdése.
Ez utóbbi égisze alatt az összes kiegészítő karosszériaelem festetlen szénszálas kompozitból készült, így felszerelésük minimális mértékben befolyásolja az autó tömegét, illetve súlyeloszlását. A leszorítóerőt három részből álló elülső kötény, valamint a csomagtér peremére illesztett, méretes légterelő fokozza – utóbbinál szerencsére elvetették az otromba, magasba emelkedő szárny gondolatát, és a Supra organikus vonalaiba simuló, harmonikus megoldás mellett döntöttek.
Jóval izgalmasabbak ezeknél a küszöbtoldat két végpontján, valamint a hátsó lökhárító sarkánál kialakított, függőleges vezérsíkok: ezek az egyenesfutást, illetve az ívmeneti stabilitást hivatottak javítani, semlegesítve azokat a perdületi erőket, amelyek eltéríthetnék az autót a hossztengelye által kijelölt irányból. Az aerodinamikai kiegészítők sorában ezeknél is különlegesebb az ajtópanelre illesztett karbonbetét, amely az oldalfal mentén ébredő, fékező hatású légörvényeket hivatott elsimítani, így gyorsabbá és csendesebbé téve az autót.

A nyers karbon idomok és a matt ezüst fényezés párosa erőteljesen ipari hatást kelt, hangsúlyozva a Toyota GR Supra Performance Line mechanikus tökéletességét. A képet 19 colos, kovácsolt alumínium keréktárcsák teszik teljessé. Ezek speciális küllőszerkezete könnyű, mégis rendkívül szilárd konstrukciót eredményez, a küllők egészen a perem széléig nyúlnak, így optikailag még nagyobbnak hat a keréktárcsa.

Egyelőre hangsúlyozottan koncepcióként tálalta alkotását a TRD, ám nincs kétségünk afelől, hogy megfelelő érdeklődés esetén – leginkább limitált példányszámú, exkluzív termékként – megvalósul az aerodinamikai csomag gyártása. Ezt követően pedig már tényleg nem marad más hátra, mint egy teljesítménynövelő készlet elkészítése.

Az új Ford Focus ST izomautó és a rapsztár, Blakie izgalmas kalandja a versenypályán

Blakie diktálja az iramot a Ford Focus ST-nek, miközben az autó a Jump ritmusához igazodva száguld: komoly sebesség és precízió kell ahhoz, hogy valaki lépést tarthasson Blakie-vel, az energikus MC-vel és zenésszel.

Ezért is döntött úgy a Ford, hogy a “Can’t see them” című számával berobbanó 21 éves sztár részvételével készíti el új filmjét, amely a vadonatúj Focus ST izomautó agilitását és villámgyors reakcióit mutatja be.

A vállalat belgiumi Lommel tesztpályáján három napon át forgatott filmben Blakie a Ford Performace szakemberei által kifejlesztett Focus ST első utasülésén adja elő Jump című slágerét.

Kifinomult technológiáinak (többek közt elektronikus vezérlésű részlegesen önzáró differenciálművének, turbólyuk-kiküszöbölő megoldásának és választható üzemmódjainak) köszönhetően az autó precízen követte a rapper gyors ritmus- és tempóváltásait.

Blakie a film kedvéért még a dalszöveget is átdolgozta kicsit, belecsempészve egy egyedi Focus ST-fordulatot.

“Lenyűgöző élmény volt egy versenypályán előadni a dalt, amit a szobámban írtam; pláne, hogy az anyukám is egy Forddal jár, úgyhogy nagyon büszke lesz rám” – mesélte Blakie. “Hihetetlenül jó volt összehangolódni egy profi autóvezetővel, és a versenypályán átélni azt az adrenalinfröccsöt, amit a Focus ST kínál.”

A továbbfejlesztett hajtásláncokat, futóművet és fékrendszert kínáló, vadonatúj Focus ST idén nyártól lesz kapható ötajtós és kombi karosszériával, valamint egy 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost benzinmotorral és egy 190 lóerős, 2 literes EcoBlue dízellel.

A filmben látható felvételek zárt pályán készültek, és a forgatást a Ford biztonsági szakértői felügyelték.

A Kia csatlakozik az Elektromos Küldetéshez

A Kia Motors Europe csatlakozik az ‘Elektromos Küldetéshez’ amely során az autóipari kutató-tanácsadó céggel, a World Shopperrel együttműködve Észak-Európa legfejlettebb elektromos autó piacait járja be.

A World Shopper autóipari kutató csapata február 13-án indult el Frankfurtból, a Kia európai központjából egy elektromos hajtású Kia e-Niro modellel. Az Elektromos Küldetés résztvevői a rákövetkező tíz napban olyan városokat és településeket látogatnak meg Észak-Európában, amelyek hatással vannak az elektromos autózás jövőjére. A túra során az e-Niróval több mint 4000 kilométert tesznek meg, Németországon, Hollandián, Dánián, Svédországon és Norvégián keresztül.

A World Shopper iparági elemzői minden országban tárgyalnak majd a terület fő üzleti szereplőivel, önkormányzati vezetőkkel, tanácsadókkal és üzletemberekkel is, hogy egyedi és első kézből származó információkat gyűjtsenek az elektromos autózás európai trendjeiről. A kutatók vásárlókkal is találkoznak, megvizsgálják plug-in járművekhez kapcsolódó attitűdjüket. Felmérik az elérhető töltőhálózatot illetve azt is, hogy milyen lépésekkel lehetne segíteni az elektromos és hibrid autók európai terjedését.

Az Elektromos Küldetés kutatásának kvalitatív eredményeit a Kia a közösségi média felületein és egy tanulmányban is közzéteszi, és bemutatják majd 2019 márciusában a Genfi Autószalonon is. A jelentés szórakoztató, élvezetes, mindenki számára elérhető formában nyújt jövőbe mutató információkat, ugyanakkor képessé is teszi a Kiát, hogy a vásárlók igényeinek legmegfelelőbb elektromos autókat gyárthassa és fejleszthesse.

Ricardo Oliveira, a World Shopper alapítója elmondta: “mivel a külső környezet támogatja a plug-in autók terjedését, egyre több autós veszi számításba az alternatív hajtású modelleket. Azonban az elektromos autók tömeges elterjedését még mindig gátolja néhány tévképzet. Az Elektromos Küldetés segít megmutatni, hogy a különböző országok és régiók hogyan kezelik ezeket a kérdéseket és abban is, hogy lássuk, mit kell még tenni, hogy egyre több autóst győzzünk meg a plug-in autózás előnyeiről. A Kia e-Niro tökéletes társ ezen az úton, hiszen már eddig is nagyon sokat tett azért, hogy eloszlassa az elektromos autókhoz kötődődő negatív érzéseket”.

Artur Martins, a Kia Motors Europe marketing és termékfejlesztési alelnöke elmondta, hogy “a Kia e-Niro segít ledönteni azokat a képzelt akadályokat, amelyek az elektromos közlekedéshez kötődnek. A károsanyag kibocsátás nélküli, nagy hatótávú, stílusos, praktikus crossoverrel az a cél, hogy az autósok ne csak gondolkodjanak az elektromos autózáson, hanem kezdjék is el vezetni ezeket a modelleket. A Kia együttműködése a World Shopperrel segíti erőfeszítéseinket, hogy bátorítsuk a fogyasztókat az elektromos váltásra. Arra használjuk majd a kutatás eredményeit, hogy termékeinket és szolgáltatásainkat a lehető legjobban a változó fogyasztói igényekhez igazítsuk. Reméljük, hogy az Elektromos Küldetés a helyi önkormányzatoknak is értékes információkat nyújt majd ahhoz, hogy segíthessék az elektromos autózás terjedését”.

Kia e-Niro már Európában is; zéró kibocsátás, 455 kilométeres hatótáv

A Kia első tisztán elektromos crossovere, az e-Niro 455 km-es hatótávra képes egyetlen feltöltéssel, s ez az érték városi használatban akár 615 km-re is nőhet. Az egyes európai piacokon már elérhető új Kia e-Niro így károsanyag kibocsátás nélkül nagyobb hatótávot kínál, mint a legtöbb hagyományos hajtású és elektromos autó (és mint sok, nagyságrendekkel drágább elektromos modell). Egyedi kombinációja stílusnak és praktikumnak, és természetesen jár hozzá az egyedülálló 7 éves vagy 150 000 km-es Kia garancia, amely az akkumulátorra és a motorra is érvényes.

Az e-Niro kapható nagy hatótávú, nagy teljesítményű 64 kWh-s lítiumion-polimer akkumulátorral és 39,2 kWh-s kisebbel is, amely 289 km-es hatótávot kínál egy feltöltéssel. 100 kW-os gyorstöltővel a 64 kWh-s akku mindössze 42 perc alatt feltölthető 20-ról 80%-ra.

Az új e-Niro a már meglévő hibrid és plug-in hibrid Niro modellekhez csatlakozik a kínálatban, amelyekből 2016-os bevezetésük óta már több mint 250 000 darabot értékesítettek világszerte, Európában pedig több mint 90 000 darabot adtak el.

Wallis Prémium Használtautó Center nyílt Budapesten

Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb és legmodernebb BMW és MINI szalonja után, a Könyves Kálmán körúton nyitotta meg kapuit a Wallis Motor prémium szolgáltatásokat és minden kényelmet kiszolgáló szalonkörülményeket kínáló új egysége, a Wallis Prémium Használtautó Center.

A BMW Premium Selection modellek, valamint a Wallis Motor Pest és Duna szigorú minőségellenőrzésen átesett használtautó kínálatban már hónapok óta válogathatnak a szalon vendégei.

A tavalyi év őszétől, közel 60 prémium kategóriás használt gépkocsi várja a Wallis Motor Duna új bemutatótermének ügyfeleit. A budapesti Könyves Kálmán körúton megnyílt Wallis Prémium Használtautó Centerben, ahol BMW Premium Selection modellek és a Wallis Motor Pest, valamint a Wallis Motor Duna BMW és egyéb márkák használtautó kínálatának darabjai érhetőek el, a prémium újautó kereskedésekre jellemző miliővel, kényelemmel és szolgáltatáskínálattal találkozhatnak a vásárlók, ami egyedülálló az országban és a közép-kelet-európai régióban is. Az új, a BMW legújabb arculati előírásai szerint kialakított egység egyedülálló méretű használtautó kínálatot jelent Magyarországon, így az ügyfelek 24 hónapos jótállással, igazolt járműtörténettel, 6 hónap vagy 10 000 km-ig újszerű állapotra szervizelt széles választékból tallózhatnak. A BMW Premium Selection mellett a MINI Használtautó Next program is az elsők között érhető el a Wallisnál az országban, melynek keretében a MINI modellekhez is a BMW Premium Selection kínálatánál megismert előnyök és szolgáltatások társulnak majd. A szalonban 8 autó állítható ki egyszerre, 3 értékesítő, 3 innovatívan felszerelt értékesítési tárgyaló sarokban szolgálja ki az ügyfeleket, ahol a BMW saját márkás Isetta kávézója segíti a várakozás kényelmét. A gondosan összeállított, folyamatosan tréningezett értékesítői csapat prezentációjában, a telephelyen további közel 50 db autó tekinthető meg a márkákhoz méltó rendezett környezetben.

A használtautó kereskedelem a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett AutoWallis Csoportba tartozó Wallis Motor Pest és Wallis Motor Duna autó értékesítési árbevételének mintegy 18 százalékát adja és az elmúlt években folyamatosan a piaci átlag felett növekedett. Antal Péter, a két márkakereskedés ügyvezetője kiemelte, hogy 2018-ban a két márkakereskedés több, mint 550 darab használt járművet értékesített, amit az új szalon megnyitásával 2019-ben, a tervek szerint szeretnének jelentősen túlteljesíteni.

„Örömükre szolgál, hogy egy a maga nemében egyedülálló, prémium használtautókat kínáló szalon megnyitóján vagyunk, mely megfelelően képviseli a BMW Group márkáit itt a Könyves Kálmán körúton. A BMW Group Magyarországon 2018-ban minden értékesítési rekordot megdöntött és a 2019-es esztendő is nagyon ígéretesen kezdődik, miközben soha nem látott számú új modellt vezetünk be a piacra. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy továbbra is az ügyfeleink állnak a fókuszban, akik az új Prémium Használtautó Centrumban további szolgáltatásokat kapnak majd. Célunk, hogy a lehető legjobb minőségű, igazolt eredetű, garanciát is kínáló használt autók gazdagítsák a magyar autóparkot, mely a vásárlók további elégedettségét szolgálja majd. A Wallis Motor új létesítménye új lehetőséget jelent, így biztosak vagyunk abban, hogy egy ilyen remek partnerrel mind a BMW Premium Selection, mind a MINI Használtautó Next szolgáltatások további sikereket hoznak a márkáinknak” – mondta el Massimilaino Di Silvestre, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója a megnyitó alkalmával.

89. Genfi Autószalon, 2019: Volkswagen T-Roc R csúcsmodell

A T-Roc R formájában a Volkswagen 2017-ben nagy sikerrel bevezetett crossover-sorozata új csúcsmodelljét mutatja be a Genfi Nemzetközi Autószalonon, 2019. március 7-e és 17-e közt.

A Volkswagen R GmbH által készített „erőmű” korántsem csupán meggyőző teljesítményével kelt mély benyomást, a Volkswagen T-Roc R sportos adottságait semmi mással össze nem téveszthető, R-specifikus külső és belső dizájnelemei is hangsúlyozzák.

A kompaktkategóriában kínált modellpalettáját 2017 végén bővítette a Volkswagen a teljes egészében új fejlesztésű T-Roc crossover-családjával. Optimális méretek kívül, nagyfokú funkcionalitás belül – e stílusos sokrétű tehetség a kompakt ferdehátúak dinamikájával ötvözi a SUV-modellek sokoldalúságát, a T-Roc így a nagyvárosban éppúgy otthon érzi magát, mint a világ legizgalmasabb útjain.

A T-Roc harmonikus koncepciója ügyfelek sokaságát hódította meg, 2017. novemberi piaci bevezetése óta világszerte már mintegy 200 ezer példányban értékesítették. Az új T-Roc R most hangsúlyosan sportos változattal bővíti tovább a kompakt crossover-sorozat eleve széles palettáját, azon egyéni karakterű vásárlókat is megszólítva, akik éppoly nagy hangsúlyt fektetnek a stílusos fellépésre, mint a kiemelkedő menetteljesítményekre.

Az új T-Roc R modellt a Volkswagen R GmbH fejlesztette és tesztelte, egyebek mellett a legendás Nürburgringen. A munkát olyan versenyzők szakértelme is segítette, mint Petter Solberg WRX-világbajnok, illetve Benjamin Leuchter, a Volkswagen gyári pilótája.
A Volkswagen R GmbH a Volkswagen AG teljes tulajdonú, önálló leányvállalata. Az „R” jelzés „Racing” jelentése már az első modell, a Golf R32 óta a versenysporttal kialakított szoros kapcsolatra utal.

LEGFRISSEBB

Ford Mustang Mach-E rendőrautók az NYPD kötelékében

0
New York City-ben nem ritka látvány egy-egy jól felszerelt Ford Mustang Mach-E rendőrautó. A teljes cikk a New York Online-on olvasható. https://www.newyorkonline.hu/az-nypd-ford-mustang-mach-e-rendorautokat-is-hasznal-a-hatekonysag-es-kornyezettudatossag-jegyeben/

TESZTJEINK