Főoldal Blog Oldal: 245

Íme, az új BMW 8 V8-as erőforrása

A BMW M Performance TwinPower Turbo technológiával dolgozó, új nyolchengeres benzinmotor kifinomult gyártási folyamata garantálja a BMW Group központi motorgyárában készülő erőforrás kivételes teljesítményét, optimális hatékonyságát és kimagasló megbízhatóságát.

A bajor prémiummárka dingolfingi gyárában megkezdődött az új BMW 8-as Coupé sorozatgyártása, amellyel párhuzamosan a vállalatcsoport Münchenben működő, központi motorgyára is megkezdte az új luxus sportkupé legdinamikusabb erőforrásának tömegtermelését. A modellpaletta csúcsára érkező BMW M850i xDrive Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,0 – 10,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 228 – 240 gramm / km) 4.4 liter hengerűrtartalmú, V8-as benzinmotorja 390 kW / 530 lóerő maximális teljesítményre képes, a magával ragadó teljesítményhez társuló optimális hatékonyságról és kimagasló megbízhatóságról pedig a BMW Group központi motorgyárában alkalmazott leginnovatívabb gyártási megoldások és a tapasztalt, típus-specifikusan továbbképzett szakemberek precizitása gondoskodik. A müncheni motorgyár tömegtermelési folyamatát a legmagasabb fokú minőségtudatosság jellemzi, amelynek következtében a tervezőmérnökök egy olyan V8-as benzinmotort álmodtak meg az új BMW 8-as Coupé motorházteteje alá, amely lélegzetelállítóan sima járáskultúrájával és versenytempó ihlette teljesítményével a lehető legintenzívebb vezetési élményt kínálja fel a bajor prémiummárka ügyfeleinek.

Az új nyolchengeres benzinmotor rendkívüli karaktere a müncheni motorgyár tömegtermelési folyamatában eszközölt fejlesztésekben is visszaköszön. A nagyteljesítményű erőforrás gyártását a típus-specifikusan továbbképzett szakemberek legmagasabb fokú összeszerelési precizitása és az új V8-as motorhoz kifejlesztett egyedülálló gyártási fázisok jellemzik. Az új BMW 8-as Coupé nyolchengeres erőforrásának motorblokkja, forgattyúháza és hengerfeje a BMW Group Landshutban működő könnyűfém-öntödéjében lát napvilágot, a Münchenbe szállított és itt készült alkatrészek végső összeszerelését pedig a szakemberek előbb egy központi adatkezelő rendszer segítségével, majd a legmagasabb fokú precizitás érdekében további mechanikus finomításokkal végzik. A központi adatkezelő rendszer a tömegtermelési folyamat mindegyik fázisában olyan összeszerelési minőségre vonatkozó adatokat tárol, mint például az egyes csavarok pontos meghúzási nyomatéka és a tökéletes szelephézagok. A digitális adatcserének köszönhetően a szakemberek a tömegtermelés mindegyik fázisában a legprecízebb eszközöket és meghúzási nyomatékokat alkalmazzák. Sőt mi több, a központi adatkezelő rendszer a V8-as benzinmotor mindegyik főbb alkatrészét, így például a csapágyperselyeket, a hajtókarokat és a hengerfejeket is egyedi kóddal látja el, az alkatrészek útja így a beszállítástól a beépítésig lépésről lépésre nyomon követhető.

Az új BMW 8-as Coupé nyolchengeres erőforrásának müncheni tömegtermelésével a BMW Group tovább erősíti évtizedek óta működő központi motorgyára pozícióját a vállalatcsoport globális gyártási hálózatában. A müncheni létesítményben dolgozó szakemberek a kivételesen hatékony és összetett erőforrások gyártása terén átfogó összeszerelési precizitásra és szaktudásra tettek szert, amelyet a bajor prémiummárka a BMW M modellek hat- és nyolchengeres erőforrásainak tömegtermelésében, valamint a BMW M760Li xDrive luxuslimuzin és számos Rolls-Royce modell motorjának sorozatgyártásában is kamatoztat. Mindez az új V8-as benzinmotor tekintetében is olyan kiváló végtermék létrejöttét garantálja, amely a legmagasabb minőségi szabványok szerint, kompromisszumoktól mentes tömegtermelési folyamatban készült el, hogy maradéktalanul megfeleljen az új BMW M850i xDrive Coupé kimagasló teljesítményével és maximális vezetési élményével szemben támasztott elvárásoknak.

Visszatér az Opel Corsa GSi

Az első Opel Corsa GSi még 1988-ban debütált, anno ebben a kategóriában igen tekintélyes 100 lóerővel.

Rüsselsheim. Kilő a rajtvonalról az új Opel Corsa GSi! A mini-erőmű „túltölthető” (Turbo-Boost) motorral és OPC-futóművel készül a szenvedélyes sportautósoknak. A háromajtós Corsa a második aktuális GSi-modell az Insignia GSi után. Példaszerű vezethetősége és rövid fékútja a precíz OPC-sportfutómű érdeme. Hajtását 1,4 literes, négyhengeres, 110 KW/150 LE teljesítményű és 220 newtonméter nyomatékú benzines turbómotorra bízták. (Fogyasztás[1]: városban 8,0-7,7 l/100 km, országúton 5,5-5,1 l/100 km, kombináltan 6,4-6,1 l/100 km, 147-139 g/km CO2). Ehhez szűk lépcsőkkel áttételezett, hatfokozatú manuális sebességváltó csatlakozik, amely rendkívüli húzóerővé alakítja a 3000 és 4500/perc közötti nyomatékplatót.

Ennek megfelelően nemcsak a nulláról százra gyorsítás 8,9 másodpercével tűnik ki Rüsselsheim „rakétája”, hanem rendkívüli rugalmasságával is. A Corsa GSi mindössze 9,9 másodperc alatt növeli sebességét 80-ról 120 km/órára, és megfutja a 207-et.

Az OPC-futóművet és a neonvörös nyergekkel ellátott fékberendezést Volker Strycek, az Opel Performance Cars és autósport igazgatója hangolta a legendás Nürburgring „Nordschleifén“. Ezzel garantált az agilis viselkedés és rövid féktáv – különösen, ha a vevő kívánságára 18 colos könnyűfém felnikkel és 215/40 ZR18 méretű sportgumikkal szerelik fel az autót.

A csúcsteljesítmény-érzést, amelyet az új Corsa GSi sugall, atlétikusan markáns külleme fokozza, nagy légbeömlőkkel, erősen domborított géptetővel, prominens hátsó spoilerrel és precízen kiformált küszöbökkel. Szemtől szembe a Corsa GSi szemtelenül vagány arcát nagy méhsejt-maszk, központi Opel-villám, a belőle kiinduló díszléc és a karbon-versenyoptikájú tükörház határozza meg. A nagy, krómkeretes designelemek, amelyeket a fronton vízszintesen végighúzódó fekete keresztléc kapcsol össze, illetve a motorháztető jelzésszerű légzőnyílása vegytiszta sportosságot közvetítenek. A tetőperem karakteres spoilere leszorító erőt kelt; a krómozott kipufogóvéget a határozott rajzú, színre fényezett hátsó kötény foglalja keretbe.

Sportos hangulat uralkodik az utastérben is: aki beül az opcionális Recaro-Performance ülésbe, megfogja a bőrbevonatú volánt, fokozatba löki a bőrgombos váltókart, és odalép az alumínium-sportpedálokra, az első pillanattól vérpezsdítő örömautózásra számíthat.

A sportos GSi modelleknek hagyományuk van az Opelnél: 1984-ben a Manta GSi és a Kadett GSi 115 lóerős 1.8-as motorja emelte meg az adrenalinszintet, négy évvel később pedig a Kadett 2.0 GSi vette át a stafétabotot, kétliteres, 150 lóerős, két felülfekvő vezértengelyes, négyszelepes erőforrással. Az Astra első generációjának tulajdonosai is részesültek ennek élvezetéből.

A Corsa GSi-család első tagjaként 1988-ban született meg a 100 lóerős Corsa A – ma már keresett klasszikus. A 2012-es Corsa D GSi után kisebb szünet következett – mostanáig. A Corsa GSi visszatért!

Eladja Isuzu-tulajdonrészét a Toyota

A Toyota úgy döntött, eladja az elsősorban haszognépjárműveiről és pickupjairól ismert Isuzuban fennálló 5.89 százalékos tulajdonrészét.

A döntés egyik oka, hogy személyautók tekintetében a Toyota már most szakított a dízel meghajtással, középtávon (legkésőbb 2025-től) pedig minden modellje, így a haszongépjárművek tekintetében is csak részben vagy teljesen elektromos meghajtásokban (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) gondolkodik.

A Toyota és az Isuzu napon megegyezett arról, hogy befejezik tulajdonosi kapcsolatukat a tervek szerint a ugyanis a Toyota az Isuzuban szerzett teljes részesedését eladja. A két cég ennek ellenére nyitott marad az esetleges jövőbeni együttműködésekre, és ezután is szoros kapcsolatot ápol. Továbbra is együttműködnek például az alapvető technológiák fejlesztése terén.

2006 novemberében a Toyota olyan megállapodást írt alá, amely szerint használni fogják egymás operatív forrásait a dízelmotor fejlesztés és gyártás területén. A megállapodás része volt, hogy a két vállalat műszaki támogatást nyújt egymásnak, keretet teremt a keletkező szinergiák hasznosítására, és megvizsgálja az együttműködés során létrejövő projektek megvalósíthatóságát. Ezzel egy időben a Toyota részesedést vásárol az Isuzuban. A későbbiekben megváltozott piaci környezet azonban arra késztette a vállalatokat, hogy elvessék az eredetileg tervezett projekteket, más együttműködési területeken pedig csak kis előrelépések történt. Ezért a Toyota és az Isuzu felülvizsgálta tulajdonosi kapcsolatát. Az autóipar jelenleg hatalmas átalakuláson megy keresztül, az Isuzu és a Toyota pedig fel szeretné gyorsítani törekvéseit mind a személyautó-, mind pedig a haszongépjármű piacon.

Első helyen érkezik Magyarországra a MINI John Cooper Works Rally

2018 augusztusában ismét hazánkba látogat az FIA Cross Country Világkupa mezőnye: a Hungarian Baja jubileumi, immáron tizenötödik felvonását augusztus 9-12-e között rendezik meg a Dunántúlon. Érkezik a MINI John Cooper Works Rally.

Az ünnepélyes megnyitóra augusztus 10-én, pénteken este kerül sor a veszprémi Óváros téren. Az idei verseny három etapból áll, a versenyzők az erdős, sziklás és murvás terepeken összesen 652,32 kilométert tesznek meg. A szombat reggeli rajtsorrendet a péntek esti, mindössze 11,5 kilométer hosszú időmérő etap eredménye határozza meg.

A magyarországi fordulóra tabellaelsőként érkezik a MINI John Cooper Works Rally versenyautó lengyel pilótája, Jakub „Kuba” Przygonski, aki jelenlegi 237 pontjával az FIA Cross Country Világkupa ez évi mezőnyében 52 pontos előnyt őriz. Navigátora, a belga Tom Colsoul oldalán Przygonski ezúttal is győzelemre tör majd, hogy négy versennyel a szezon vége előtt értékes pontokkal növelje előnyét.

A második MINI John Cooper Works Rally versenyautóban a spanyol Joan „Nani” Roma és az ugyancsak spanyol Alex Haro párosa foglal helyet, amely duó a 2018-as Silk Way Rally hét etapjából hatszor a legjobb öt között végzett, és ezzel jelentős lépést tett a Rali Világkupa abszolút élmezőnye felé vezető úton.

„A Hungarian Baja soha nem egy egyszerű mutatvány. A 2018-as világkupa-győzelemért folyó küzdelem ráadásul egyre intenzívebb, hiszen egyre kisebb a rés az élmezőny tagjai között. Szerintem ugyanakkor kifejezetten jó, hogy nem minden futamot egy pilóta nyer meg, mert így minden pontért keményen meg kell dolgoznunk. A Hungarian Baja idén is egy óriási katonai területen zajlik majd, amely a tankokkal megedzett talaj okán plusz kihívásokat jelent nekünk” – nyilatkozta Jakub „Kuba” Przygonski.

„Kifejezetten élvezem, hogy az Oroszországban leintett Silk Way Rally után néhány nappal ismét autóba ülhetünk. A Hungarian Baja egy nagyszerű felvonás, 2013-ban sikerült megnyernem. Rendkívül izgalmassá teszi a futamot, hogy csupa olyan ellenféllel állunk majd szemben, akik a Rali Világkupa arany serlegéért folyó küzdelemben is az élen állnak. Kemény verseny lesz, de természetesen mi is a győzelemért érkezünk Magyarországra” – fogalmazott Joan „Nani” Roma.

Bővebb információ: www.hungarianbaja.com

Az FIA Cross Country Világkupa 2018-as versenynaptára

2018. február 16-18.: Baja Russia

2018. március 9-10.: Dubai International Baja

2018. március 24-29.: Abu Dhabi Desert Challenge

2018. április 17-22.: Qatar Cross-Country Rally

2018. május 27 – június 2.: Rally Kazakhstan

2018. június 21-24.: Italian Baja

2018. július 20-22.: Baja Spain

2018. augusztus 9-12.: Hungarian Baja

2018. augusztus 30 – szeptember 2.: Baja Poland

2018. október 3-9.: Rallye Oilibya du Maroc

2018. október 25-27.: Baja Portalegre 500

Ugyanazzal a mozgáskövető technológiával tökéletesíti az autógyártás folyamatát a Ford, amellyel az élsportolók javítják teljesítményüket

A Ford a bodytracking technológiát használja a munkások terhelésének csökkentésére: létezik egy technológia, aminek segítségével a világ legeredményesebb sportolói még tovább tudják javítani az eredményeiket, és amivel jellegzetes mozdulataik pontosan reprodukálhatók a legnépszerűbb videojátékokban. Ez a technológia most egy autóipari üzem szerelőszalagjánál is megjelent.

A Ford Valencia Motorgyár dolgozói speciális öltözéket viselnek, amit fejlett mozgáskövető technológiával szereltek fel. A Ford és az Instituto Biomecánica de Valencia (Valenciai Biomechanikai Intézet) által megalkotott kísérleti rendszer 70 dolgozó mozgását követi nyomon 21 munkaterületen – és máris annyira eredményesnek bizonyult, hogy az üzemben 75 százalékkal csökkent a sérülések száma.

A mozgáskövető technológiát általában arra használják, hogy megfigyeljék, hogyan sprintelnek vagy fordulnak a sportolók, így edzőik kielemezhetik és tökéletesíthetik a mozdulataikat. A Ford esetében ez a megoldás arra szolgál, hogy a munkavégzés kisebb fizikai terhelést jelentsen, és hogy javítsa a gyártási minőséget.
“A sportban köztudomású, hogy ha a mozgáskövető technológiával tökéletesebbre csiszolják egy sportoló mozdulatait, az komoly javulást eredményezhet,” magyarázta Javier Gisbert, a Ford Valencia Motorgyár gyártási igazgatója. “Üzemünk dolgozói hasonló technológiát használnak, aminek eredményeképpen kényelmesebbé válik a munkájuk, ez pedig rengeteget számít a hosszú munkanap során.”

A mérnökök egy ipari szakkiállításon látott öltözékből merítették az ötletet; az ott bemutatott technológia azt szemléltette, hogyan képesek a robotok az emberi mozdulatok megismétlésére. Ezt a megoldást honosították meg a Ford üzemében, méghozzá az új Ford Transit Connect és a 2,0 literes EcoBoost Duratec motor gyártásában, ami júliusban vette kezdetét.

A vékony öltözék 15 apró mozgáskövető fényszenzort tartalmaz, amelyek vezeték nélküli kapcsolatban állnak egy érzékelő egységgel. A rendszer figyeli a dolgozó mozdulatait munka közben, különös figyelemmel a fej, a nyak, a váll és a végtagok mozgására. A mozdulatokat (a számítógépes játékkonzoloknál használatos megoldáshoz hasonlóan), négy különleges, a dolgozó közelében felszerelt mozgáskövető kamera rögzíti, és ezek képéből alkotja meg a számítógép a felhasználó háromdimenziós figuráját.

Az így nyert adatokat különlegesen képzett ergonómiai szakemberek elemzik ki, segítve a dolgozóknak a helyes testtartás és mozdulatok kialakításában. A rendszer által gyűjtött adatok – például a dolgozó testmagassága vagy karjának hossza – alapján a munkaállomások is úgy tervezhetők meg, hogy kialakításuk jobban illeszkedjen a dolgozók alkatához.

A Ford azt tervezi, hogy a rendszert más európai üzemeiben is meghonosítja. Mindez szerves része a Ford 2003-ban meghirdetett törekvésének, hogy az ergonómiai technológiák és az adat-alapú folyamattervezés segítségével világszerte csökkentse a dolgozókat érő sérülések számát.

Dupla dobogót ünnepelt Alex Zanardi a UCI Parakerékpáros Pálya Világkupa idei felvonásán

A BMW márkanagykövete, Alex Zanardi egy bronz- és egy ezüstéremmel gyarapította fényes medálgyűjteményét az olaszországi Maniago városában megrendezett versenyen.

A kézihajtású kerékpárosok legfontosabb szezonnyitó eseményeként számontartott UCI Parakerékpáros Pálya Világkupa idei felvonását Alex Zanardi otthonában, Olaszországban rendezték meg augusztus első hétvégéjén. A BMW márkanagykövete – akit a kézihajtású kerékpárosok között jelenleg tízszeres világbajnokként tartanak számon – három versenyszámban mérette meg magát: a pénteken megrendezett egyéni időfutamon, a szombati pályaversenyen és a vasárnapi csapatváltóban. Az olasz sportfenomén a hétvégén egy bronz- és egy ezüstéremmel gyarapította medálgyűjteményét.

Az esti hőségben versenyző sportolók biztatására és ünneplésére hatalmas tömeg gyűlt össze augusztus első hétvégéjén az olaszországi Maniago városában. A pénteken megrendezett egyéni időfutamon Alex Zanardi a harmadik helyen végzett az egyesült államokbeli Oscar Sanchez és a holland Tim De Vries mögött, majd a szombati pályaversenyen a BMW márkanagykövete ismét bebizonyította, hogy soha nem adja fel: az olasz sportfenomén végig versenyben volt a dobogós helyezések egyikéért, a megmérettetés utolsó körében azonban néhány versenytársával egy ütközésbe keveredett. A pálya egyik technikás visszafordítójában Zanardi egyik ellenfele korlátnak ütközött, amely megdobta őt és egy másik sportolónak csapódott. A BMW márkanagykövete nem tudta elkerülni az ütközést, így hátulról nekimentek, a kézihajtású kerékpár pedig számos helyen megsérült. Alex Zanardi szervizautójában volt egy első pótkerék, az olasz sportoló így megállt és kicserélte az első kereket, a sérült hátsó helyett azonban nem talált tartalékot. A BMW márkanagykövete ezért sérült hátsó kerékkel gurult vissza a pályára, ahol végül a nyolcadik helyen intették le.

Az idei világkupa programsorozata a vasárnap este megrendezett csapatváltóval zárult, amelyben Alex Zanardi két honfitársa, Paolo Cecchetto és Luca Mazzone oldalán szállt versenybe. A trió a rajttól kezdve izgalmas versenyben volt az Egyesült Államok csapatával, a célban pedig csupán néhány centiméterrel csúsztak le a dobogó legfelső fokáról.

„Fantasztikus hétvége volt. Az éljenző tömeg szeretetével a szívemben térek haza, hatalmas öröm ez nekem” – nyilatkozta a világkupa végén a BMW márkanagykövete. „Egész életemben más-más versenyosztályokban mérettem meg magam, de a mostanihoz foghatót még soha nem éreztem: a közönség minden sportolót tapssal biztatott, de engem minden alkalommal kitörő éljenzés fogadott, amely még tovább hajtott a cél felé. Ezúttal egy ezüsttel és egy bronzzal térek haza. Bizonyos mértékig balszerencsésnek mondhatom magam, főleg a szombati pályaverseny tekintetében, de be kell vallanom, hogy rendkívül erős, kiválóan felkészült ellenfelekkel néztem szembe” – tette hozzá Zanardi.

A sportfenomén most az olaszországi Vallelunga versenypályájára utazik, ahol megkezdi kétnapos felkészülését a Német Túraautó Bajnokság (DTM) augusztus 24-26. között megrendezendő versenyhétvégéjére. A szezon hetedik felvonásának az olaszországi Misano városa ad majd otthont, ahol Alex Zanardi is rajthoz áll egy speciálisan átalakított BMW M4 DTM versenyautóval.

Civic Type R Challenge – 2018: Jenson Button megdöntötte az ötödik pályacsúcsot

Ötödik, egyben utolsó felvonásához érkezett a Type R Challenge – 2018 sorozat. Az „előadás” újfent lehengerlőnek bizonyult, ezúttal ugyanis a Hungaroringen döntötte meg az elsőkerék-hajtású, sorozatgyártású modellek köridejét az új Civic Type R. A 2 perc 10,19 másodperces eredményt az NSX Super GT kupában induló Jenson Button érte el, ami azért is érdekes, mert az F1-világbajnok pilóta 2006-ban itt nyert először GP-t, méghozzá a Hondával.

A viszonylag keskeny Hungaroring 4,38 kilométeren át kacskaringózik, 180 fokos fordulói és összetett sikánjai Európa egyik legnehezebb pályájává teszik. Ebből fakadóan ideális helyszín volt, hogy ismét megmutatkozhasson az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer előnye, beleértve a feszes rugózást, a kiváló útfekvést és a – nagy sebességnél is tökéletes – kezelhetőséget. Szintén káprázatos teljesítményt nyújtott a precíz kormánymű és a tovább fejlesztett elektronikai csomag, miként a bődületesen erős VTEC TURBO motor is hozzájárult a rekorddöntéshez.

Az esemény után Jenson Button elmondta: „Azért jöttünk első F1-győzelmem helyszínére, hogy a Civic Type R-rel megdöntsük a fronthajtású szériaautók pályacsúcsát, és nagyon boldoggá tesz, hogy megcsináltuk.” Az első megfigyelés, amit a boxutcát elhagyva tettem, hogy mennyire semleges az autó. Olyan környezetből jövök, ahol nem a fronthajtású modellek dominálnak, így nagyon meglepő volt számomra a Type R kiegyensúlyozottsága. Természetes mivoltából fakadóan már az első métereken hatalmas élményt nyújtott, az pedig tényleg maga a csoda, hogy ennyire rövid féktávokat lehet venni egy utcai autóval. A kéziváltó ugyancsak remekül működik, ami különösen nagy öröm, hiszen manapság ezek az autók ritkán manuálisak. Nagyon jó érzés gangolni a fokozatokat, az ember sokkal közelebb érzi magát az autóhoz.”

A Hungaroring korábbi fronthajtású pályacsúcsát szintén a Honda állította be, a 2016-os rekorddöntés a Civic Type R előző generációjához köthető. A most elért kimagasló eredmény idén az ötödik volt a sorban, így teljes sikerrel zárult a „Type R Challenge – 2018”. Az új sorozat ötlete amúgy 2017 áprilisában merült fel, mikor a Civic Type R 7 perc 43,8 másodperc alatt gyűrte le a legendás Nürburgring Nordschleifét. Ez a hat rekord végleg bebetonozta előkelő pozíciójába a Civic Type R-t, kétséget kizáróan ez a kategória leggyorsabb modellje.

A rekorddöntési sorozatban a Honda öt bajnoka vett részt, ők „vitték körbe” a Civic Type R-t Európa legnevezetesebb pályáin, hogy új csúcsokat állítsanak fel a sorozatgyártású, elsőkerék-hajtású modellek szegmensében.
• Tiago Monteiro WTCR-pilóta a portugáliai Estorilban brillírozott – 2 perc 01,84 másodperc
• A BTCC-legenda Matt Neal az Egyesült Királyságban található Silverstone-ban döntötte meg a körrekordot – 2 perc 31,32 másodperc
• A japán SuperGT sorozatban versenyző Bertrand Baguette a belgiumi Spa-Francorchampson repítette a kategória csúcsára a Civic Type R-t – 2 perc 53,72 másodperc
• Esteban Guerrieri WTCR-versenyző a Magny-Cours-i aszfaltcsíkon volt a leggyorsabb – 2 perc 1,51 másodperc

A jelenlegi Civic Type R-t a tizedik generációs Civic fejlesztési programjának keretein belül dolgozták ki a mérnökök, ez volt a Honda történetének legátfogóbb ilyen jellegű projektre. A minden porcikájában új modell a hot hatch-kategória legélvezetesebb autója, ami nem meglepő, hiszen kis tömegű, rendkívül merev, alacsony súlypontú karosszéria adja alapját. Ehhez kapcsolódik a kifinomult, dupla függőcsapszeges első felfüggesztés, ami minimalizálja a hajtási befolyást, és nagy sebességnél, valamint csúszáshatáron vett kanyarokban is stabillá teszi az autót. Az új Civic Type R a Honda nagy teljesítményű ferdehátúinak hagyományát viszi tovább, ennek megfelelően a kategória legdinamikusabban gyorsuló, legnagyobb végsebességű szereplője.

Button ezzel a mondattal zárta a sorozatot: „Az új Type R megmaradt éppoly ütősnek, mint mindig is volt, egy fikarcnyit sem vesztett sármjából.”

A Toyota környezetbarát hibrid elektromos technológiája jó inspiráció a jövő luxus óceánjáróinak építéséhez

A Toyota két évtizeddel ezelőtt indította világhódító útjára a fékezési energiát elektromos energiává alakító, és így a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemű, fogyasztás és károsanyag kibocsátás mentes közlekedést lehetővé tevő környezetbarát hibrid technológiát.

A Toyota és prémium márkája, a Lexus az elmúlt húsz évben mintegy 12 millió hibrid autót értékesített (ez többszöröse az összes többi autógyártó összesített zöld autó értékesítéseinek), ami több, mint 90 millió tonna szén-dioxid kibocsátás és 33 milliárd liter üzemanyag megtakarítást tett lehetővé. A hibrid elektromos (HEV) technológia fejlesztésében betöltött vezető szerep mellett a közeljövőben az akkumulátoros elektromos (BEV) autózást forradalmasító szilárdtest akkumulátorok, és az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológia (FCEV) területén is élen járó Toyota ezzel minden más autógyártónál nagyobb mértékben csökkentette a közúti közlekedés környezeti lábnyomát. Kevesen tudják ugyanakkor, hogy a sokak által tisztább közlekedési és áruszállítási módnak tartott nemzetközi és belföldi hajózás szintén hatalmas károsanyagkibocsátó – különösen nagy szennyezés róható a luxus óceánjárók számlájára – ezért az utóbbi időben egyre hangsúlyosabbá vált a hajózás környezetbaráttá tételének igénye, ahol nagy szerepet kaphat a Toyota által jegyzett hibrid elektromos (és hosszútávon a hidrogén üzemanyagcellás elektromos) technológia.

A levegőbe kerülő károsanyagok csupán egy részéért felelős a közúti közlekedés: az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tavaly decemberi jelentése szerint a szén-dioxid esetén 20%, a halmozottan egészségkárosító szálló por (PM10 és PM2,5) esetén 10%, az illékony szerves vegyületek esetén (NMVOC) 7,3%, a szmogért és savasesőkért nagymértékben felelős nitrogén oxidok (NOx) esetén 30%, a kén-dioxid esetén 0,1% róható ennek terhére. Kétségkívül drasztikusak ezek a számok, ám ha megvizsgáljuk vízi közlekedés által okozott károsanyag-kibocsátást, ott sincs okunk hátra dőlni: a szén-dioxid kibocsátás 2,06%-át, a szálló por 12,78%-át, az illékony szerves vegyületek 1,57%-át, a nitrogén oxidok 19,31%-át és a kén-dioxid 16,98%-át tudhatjuk be a vízi közlekedésnek. Jól látható tehát, hogy a szálló por és a kén-dioxid kibocsátása tekintetében a belföldi és nemzetközi hajózást még a közúti közlekedésnél is nagyobb felelősség terheli. Ami igazán megdöbbentő ugyanakkor, az az egy egységre jutó károsanyagkibocsátás a vízi közlekedés esetében: egy nagyobb méretű luxus óceánjáró naponta 150 tonna üzemanyagot éget el, egységnyi idő alatt annyi szén-dioxidot bocsát ki, mint 83.000 autó, szálló por tekintetében annyira szennyezi a levegőt, mint 1 millió autó együttvéve, kén-dioxid kibocsátása pedig 376 millió autóénak felel meg!!! A világ útjain becslések szerint ma valamivel több, mint 1,2 milliárd autó fut (és évente nagyságrendileg 90 millió új autó talál gazdára világszerte) azaz egyetlen óceánjáró luxushajó annyi kén-dioxidot bocsát ki, mint a világ teljes autóállományának egynegyede… Márpedig ilyen hajóból jelenleg 449 működik világszerte, 80 darab építése pedig folyamatban van, és ezek csak a legnagyobbak, még szó sem esett a számolatlan kisebb méretű tengeri és folyami személyszállítóról, a több, mint 52.000 nemzetközi teherszállító hajóról, a mintegy 9.278 különböző méretű hadihajóról, a több mint 10.000 szuperjachtról, és a nehezen felbecsülhető számú kisebb magán luxusjachtokról…

A szennyezési arány részben azért ilyen elképesztően magas, mert az óceánjárók társasház nagyságú motorjait általában nehézolajjal üzemeltetik, azzal a visszamaradt termékkel, ami a finomítás során az autókba kerülő benzin és gázolaj előállítása után keletkezik. Ez ugyan olcsóbb, mint a többi üzemanyag, de a kéntartalma is jóval magasabb.
Igaz, hogy a közúti közlekedés jelentette károsanyagkibocsátás a városokban éppen az emberi élettérre koncentrálódik, egészségkárosító hatása így nagyobb mértékben érvényesül (bár egy amerikai kutatás szerint meglepő módon az ózonkoncentráció az erdőkben hasonló mértékű, mint a városokban), de egy-egy luxus óceánjáró utasai a brit Channel 4 feltáró dokumentumfilmjének tanúsága szerint a hajókémények szomszédságában és mögött a londoni belvárosban mért szálló por koncentráció duplájának vannak kitéve.

Egy szó mint száz, égető szükség van arra, hogy az eddig e tekintetben nem prioritásként kezelt hajózásban is megjelenjek a környezetbarát meghajtások, idővel pedig a valódi zöld hajók. Ausztrália és Japán között már működik olyan hidrogén szállító tanker hajó, amelyet az elpárolgó hidrogén hajt, de a luxus óceánjárók területén is vannak ígéretes próbálkodások: a Carnival még az év vége előtt mutatja be a világ első, cseppfolyós gázzal üzemelő hajóját, a norvégiai Hurtigruten új hajójába elektromos motort is építenek, így ez lesz az iparág első hibrid hajtású tengerjárója (amelyet a Toyota környezetbarát hibrid elektromos technológiája inspirált), míg a Peace Boat által megrendelt Ecoship LNG-motorokkal, szélturbinákkal és hatalmas napelem vitorlákkal is fel lesz felszerelve. Rövid- és középtávon a hibrid hajók jelenthetik a leghatékonyabb megoldást, hosszútávon pedig szintén egy olyan technológia lehet a zöld hajózás kulcsa, amely szintén a Toyotához köthető. Még csupán jacht méretben, de létezik is ilyen hajó, amely nem más, mint a Toyota által támogatott Energy Observer, a világ első olyan hidrogénüzemű hajója amely menet közben, napelemek segítségével a tengervízből állítja elő (bontja) a haladásához szükséges hidrogént, amely ismét oxigénnel találkozva hidrogén üzemanyagcellák segítségével megtermeli a hajót hajtó elektromos energiát, melléktermékként nem mást, mint tiszta vizet produkálva.

A Föld körüli útra vállalkozó Energy Observer a megújuló energia alkalmazásának mintapéldája, amely megvalósítja az abszolút zöld energia körforgást. Amennyiben ezt nagyobb méretben is képesek lesznek reprodukálni a szakemberek, a hidrogén üzemanyagcellák épp úgy elhozhatják a zöld áttörést a vizeken, mint a közutakon és a vasúti, idővel pedig a légi közlekedésben.

Hidrogén üzemanyagcellás autót egyébiránt már több autógyártó kínál, a legnépszerűbb ezek közül a Toyota Mirai, a technológia széleskörű elterjedéséhez ugyanakkor a hidrogén infrastruktúra kialakítása szükséges (ennek előmozdításán erőteljesen dolgozik a világ legnagyobb autógyártóit és energetikai vállalatait tömörítő Hidrogén Tanács) jó hír ugyanakkor hogy ez a jelenlegi üzemanyagtöltőállomás-hálózat minimális átalakításával lehetséges. A Toyota ráadásul már hidrogén üzemanyagcellás targoncákat és a zöld tömegközlekedést forradalmasító hidrogén üzemanyagcellás buszt is kínál, de a napokban érkezett hír a japán gyártó hidrogén üzemanyagcellás kamionjának prototípusáról is.

Új Ford Transit: könnyített szerkezetű fülkés alvázkivitel, alacsony platómagasság, 200 kilogrammal nagyobb teherbírás

A Ford Transit új, könnyűszerkezetes fülkés alvázkivitele alacsony platómagasságával rengeteg könnyen pakolható felépítmény hordozására alkalmas, így különösen ideális városi elosztó- és szállító feladatokra.

A Ford európai Transit Center hálózatában megrendelhető új változat hátsó vázmagassága 100 mm-rel alacsonyabb az elsőkerék-hajtású Transit alapmodellekénél, így különösen alacsony platómagasság alakítható ki, ami jelentősen megkönnyíti a rakomány ki- és bepakolását.

A hagyományos szerkezetű fülkés alvázas Transitokhoz képest a 200 kilós tömeg megtakarítással a teherbírás is megnövekedett, amelynek előnyei különösen könnyűszerkezetes felépítményekkel használhatók ki. A tömegcsökkenés az üzemeltetés költségét tekintve is előnyökkel jár, hiszen jótékonyan hat a fogyasztásra.

A könnyűszerkezetes vázú kivitel az Európában változatlanul sikeres, kéttonnás teherbírású Transit sorozatra épít. Idén, 2018 júniusáig összesen 52 100 új Transit talált gazdára az európai piacokon, ami 13 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest.

„A Transit sikereinek kulcsa a hatalmas méret-, felépítmény-, és hajtásláncválaszték, amit ez az új változat tovább bővít és erősít” – mondta Hans Schep, a Ford Európa haszonjárműves üzletágának vezetője. „Az új könnyűszerkezetes alvázú Transit izgalmas lehetőségeket kínál alacsonypadlós felépítmények építésére, olyanokéra, amelyeknél a könnyű ki- és berakodás különösen fontos szempont.”

A könnyűszerkezetes fülkés alvázkivitel az előkerék-hajtású Transit családra épül, és alapesetben hátsó fülkefal nélkül készül, hogy az esetleges egyedi építésű, zárt felépítmény innen is könnyen megközelíthető legyen.

A vevők háromféle tengelytáv közül választhatnak: a széles nyomtávú hátsó futómű a leghosszabb változathoz alapáron jár, a két rövidebbhez pedig megrendelhető. Mindhárom hosszvariáns legnagyobb megengedett össztömege 3,5 tonna.

A motorok valamennyi kivitelben a Ford 2,0 literes EcoBlue turbódízelei 130, vagy 170 LE-s teljesítménnyel, és hatfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltóval.* A vevők a városi kiszállító, elosztó feladatokat jelentősen megkönnyítő hatfokozatú automata sebességváltót is választhatnak.

Bemutatkozott a limitált szériás Lexus LC Yellow Edition

A világ vezető környezetbarát hibrid elektromos prémium gyártója, a Lexus Yellow Edition néven új exkluzív változattal rukkolt elő a hibrid és V8-as benzines változatban is elérhető LC szupersport kupéból, a márka egyik legfényesebb ékkövéből.

Az élénk, szemkápráztató sárga külső fényezésre egyedi belső hangulatok felelnek, fekete, fehér és meleg sárga színekben, miközben az utastéri anyagok között az olyan kiváló minőségű anyagok találhatók meg, mint a fél anilin bőr és az Alcantara. A Sport+ felszereltség tartalmazza a Lexus Dynamic Handling (LDH) rendszert négykerék-kormányzással, a Torsen-rendszerű differenciálművet, a 21 colos kovácsolt vas könnyűfém keréktárcsákat, valamint a szénszálból készült tetőt és aktív hátsó szpojlert. Az utastérben olyan egyedi extrákat találunk, mint a head-up display (HUD), az Alcantara tetőkárpit, és a 10 irányban állítható elektromos első ülések félanilin bőrkárpitozással.

A Lexus bemutatja a kategória zászlóshajója, a minden még a legoptimistább előzetes várakozásokat is túlszárnyalóan népszerű LC kupé legújabb változatát, az LC Yellow Editiont. A névhez igazodva élénksárga fényezést kapott a Lexus többszörösen díjnyertes luxuskupéjának új változata. Az így kapott eredmény szemkápráztató. Az egyedi külső fényezés hangulata természetesen az utastérben is folytatódik, ahol a fekete ajtóelemeket sárga Alcantara betétek díszítik, míg a takumi mesterekre jellemző alapossággal készített sárga árnyalatú varratok a fehér bőrüléseken a műszerfal szélein, a kormánykeréken és a középső könyöklőn is megtalálhatók. Az utastérben ezenfelül olyan egyedi extrákat találunk, mint a head-up display (HUD), az Alcantara borítású tetőkárpit, és a 10 irányban állítható elektromos első ülések félanilin bőrkárpitozással. A szemkápráztató LC Yellow Edition változat megkapta a Sport+ csomagot is mely számos fejlett menetdinamikai megoldással egészíti ki a modell amúgy sem szegényes szolgáltatásait. Agilis, és minden korábbinál biztonságosabb kezelhetőség és fantasztikus irányíthatóság érhető el a Lexus Dynamic Handling (LDH) rendszerrel, melynek része a változtatható áttételű kormányzás (VGRS), valamint a négykerék-kormányzás is, amely egymástól függetlenül szabályozza az első és a hátsó kerekek egymáshoz viszonyított elfordulását. Az LDH a Torsen-rendszerű differenciálművet is megkapta.

További egyedi külső jellemzők közé tartoznak a 21 colos kovácsolt könnyűfém keréktárcsák, valamint a strapabíró, mégis könnyű szénszálból készült tető és az aktív hátsó szpojler. A hátsó szpojler különösen fontos szerepet játszik a jármű stabilitásának fenntartásában, ezért 80 km/h feletti sebességnél automatikusan kinyílik. A vadonatúj Yellow Edition kivitel mindkét – a Lexus forradalmi öntöltő Multi Stage Hybrid rendszerével szerelt LC 500h, valamint a benzines V8-as, 477 lóerős, 10 fokozatú automata sebességváltóval szerelt LC 500-as – változatánál elérhető lesz. A Lexus LC Yellow Edition kupé októberben a Párizs Autószalonon is feltűnik. Az első megrendelt példányokat már ez év őszétől szállítják ki az ügyfelek részére.

LEGFRISSEBB

Ford Mustang Mach-E rendőrautók az NYPD kötelékében

0
New York City-ben nem ritka látvány egy-egy jól felszerelt Ford Mustang Mach-E rendőrautó. A teljes cikk a New York Online-on olvasható. https://www.newyorkonline.hu/az-nypd-ford-mustang-mach-e-rendorautokat-is-hasznal-a-hatekonysag-es-kornyezettudatossag-jegyeben/

TESZTJEINK