Főoldal Blog Oldal: 244

Így nézne ki a Lexus hibrid pickup?

Egyre több gyártó kezd ráébredni világszerte, hogy van fizetőképes kereslet a prémium kivitelű munkaeszközökre. A Lexusnak minden adottsága megvan ahhoz, hogy belépjen ebbe az exkluzív klubba, sőt, még egy plusz adut is tartogat. Az egyik spanyol szaklapnál még egy látványterv is felbukkant…

Még fél éve sincs, hogy a Toyota bemutatta Európában a Land Cruiser haszonjármű változatát. Ami elsőre talán ellentmondásosnak hangzik, valójában nagyon is ésszerű: egyre népesebb az az ügyfélkör, akiknek a munkája vagy hobbija elpusztíthatatlan, robusztus munkagépet követel meg, ugyanakkor ettől is a legmagasabb szintű fényűzést várják el, mint minden más gépkocsijuktól. Európában még fiatal és kis létszámú ez a szegmens (a legendás Land Cruiser mellett csupán a Land Rover Discovery haszonjármű-változata, valamint a Mercedes X-osztály áll az igényes vevők rendelkezésére), Észak-Amerikában azonban jelentős hagyománya van: itt az összes jelentős pickupból kínálnak krómmal dúsan díszített, igényes bőrrel kárpitozott, valódi fával burkolt utasterű, luxuskivitelű verziót.

Persze a platós kisteherautók építése külön kompetenciát igényel, ám a Toyota-csoport számára ez sem jelentene problémát. Az európai Land Cruiser modell műszakilag és földrajzilag távolabbi, de azonos nevű rokona nemcsak strapabíró terepjáró kivitelében elérhető, de luxusverzióban (Lexus LX néven), valamint a déli félteke számos piacán pickupként is létezik. Ezek után tényleg csak elhatározás kérdése lenne, hogy a kettőt kombinálva megszülessen Japán első szuperprémium platós járműve – valahogy úgy, ahogy a spanyol Motor.es autós szaklap grafikusa (egy Toyota Tacoma körvonalait felhasználva) elképzelte.

Mi tagadás, a karakteres formájú LED-es nyílhegy-fényszórók és az orsó alakú hűtőmaszk erőteljes kontrasztot alkot a ballonos abroncsokkal és a műanyag kerékív-toldatokkal, az összhatás azonban inkább érdekfeszítő. Viszont ha már a kontrasztok felmerültek, a legnagyobb csavart még nem említettük: míg Észak-Amerikában a haszonjármű szegmensben teljesen elfogadottak a nagy lökettérfogatú benzinmotorok, Európában aligha lehetne sikeres a Lexus LX 5.7 literes V8-asával szerelt pickup – a dízelmotort viszont már évekkel ezelőtt száműzte kínálatából a japán presztízsmárka.

Az egyetlen lehetséges megoldás egyben a legizgalmasabb is volna: amennyiben a mérnökök az LS 500h hibrid hajtásláncát építenék be az elképzelt luxus-platósba, az nemcsak fényűző és környezetbarát, de tökéletesen egyedülálló is lenne, mint a világ első és egyetlen hibrid elektromos pickupja. A 3.5 literes V6-os benzinmotor 354 lóereje nem sokkal marad el az 5.7 V8 teljesítményétől (383 LE), ráadásul az LS-ben összkerékhajtással is kapható, így a pickup is megőrizhetné 4×4 hajtásképletét.
Természetesen a Lexus pickup csupán a fantázia szüleménye, és egyelőre a gyár közvetlen terveiben sem szerepel az alvázas modelpalletta bővítése. Viszont ha már álmodozunk, ne zárjunk ki egy másik elméleti lehetőséget se: az LS luxuslimuzin padlólemezére, az GA-L platformra épülő, tervezett szuper-szabadidőjárműből elméletileg levezethető lenne egy önhordó karosszériás, felsőkategóriás életmód-pickup, amely magától értetődően kaphatná meg a platformhoz kifejlesztett hibrid hajtásláncot.

A BMW M2 Competition kettős rekordja kirobbanóan nagyot szól

A BMW M GmbH digitális kampányához megtervezett rendkívüli mutatványok maximálisan kiaknázták a nagyteljesítményű kompakt sportolóban rejlő teljesítmény-potenciált.

A bajor prémiumgyártó legújabb digitális kampányának főszereplője szokatlanul látványos eszközökkel állította be kettős rekordját: egy égetően erős lézer és egy precíziós penge párosának segítségével. A BMW M2 Competition (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 9,8–10,0 liter/100 km [9,0–9,2 liter/100 km]; kombinált károsanyag-kibocsátás: 224–227 gramm / km [206–209 gramm/km]) lélegzetelállító rekordvideói a BMW és a BMW M divízió közösségimédia-oldalain népszerűsítik a nagyteljesítményű kompakt sportoló kvalitásait.

BMW M2 Competition: a lézer rekord

A BMW M2 Competition a rekordok megdöntésére született. Hogy igazolja ezen ígéretét, a kétajtós sportautó a legkiválóbb emberek által felállított világrekordokból merített ihletet, olyanokból, amelyek ráadásul első ránézésre összeegyeztethetetlenek egy gépkocsi kvalitásaival: pengével átvágni egy perc alatt több mint 87 darab bambuszköteget, illetve lézerrel kidurrantani 60 másodperc alatt 63-nál több léggömböt.

https://www.youtube.com/watch?v=QzJeQOibd5s

„A BMW M2 Competiton a legőszintébb formában testesíti meg a BMW M GmbH értékeit. Egy egészen kivételes autó, amelyet rendkívüli menettulajdonságokkal, letaglózó kisugárzással és versenyautós precizitással vérteztünk fel. Legújabb digitális kampányunkkal pontosan ott szólítjuk meg a modell célközönségét, ahol szabadidejüket töltik és informálódnak a világról: a közösségi médiában. A BMW M2 Competition számára felépítettük a tökéletes színpadot, hogy magával ragadó stílusban mutathassa be képességeit” – nyilatkozta Uwe Dreher, a BMW, a BMW i és a BMW M márkák nemzetközi kommunikációs vezetője.

A látványos kihívások leküzdésére – amelyeket világszerte most először kíséreltek meg – a müncheni vállalatcsoport egy érintőlegesen átalakított BMW M2 Competition modellt gurított be egy, a Dél-afrikai Köztársaság fővárosában felépített filmstúdióba. A rekordkísérlet főszereplőjének hajtáslánc- és futómű-technológiája mindenben megegyezett a sorozatgyártásban kínált BMW M2 Competition modellekével, csupán a kettős rekord érdekében előre egy égetően erős lézert, míg hátulra egy precíziós pengét szereltek fel.

A rekordkísérlet mérnökien pontos megtervezése és a heteken át tartó fokvárosi tesztek után a felépített pálya, a pilóta és a négykerekű sportoló is készen állt: a bambuszkötegeket félkörívekben, a héliummal töltött léggömböket pedig sorokba rendezve állították egymás mellé, hogy a pilóta az előbbiek félbe vágását pontos csúsztatásokkal, utóbbiak kidurrantását pedig haladás közben abszolválhassa. A sorba rendezett léggömbök egymásutánjából a vezetés szerelmesei azonnal kiolvashatják a világ legerősebb betűje, az M formáját.

A színfalak mögött

Technikai szempontból a BMW M2 Competition már sorozatgyártásban kínált formájában is mindent tud ahhoz, hogy vérbeli rekorder váljon belőle: motorházteteje alatt egy, a BMW M3 / M4 sportmodell-páros soros hathengeres benzinmotorjának műszaki alapjaira megálmodott, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, vadonatúj fejlesztésű szív dobog, amely 410 lóerő maximális teljesítményével 4,4 másodperc alatt gyorsítja fel a kétajtós sportolót álló helyzetből 100 km/órás tempóra.

https://www.youtube.com/watch?v=2THZHbdji8g

A mérnökök a BMW M2 középkonzoljára most először egy kapcsolósort is terveztek, amellyel a tulajdonosok közvetlenül állíthatnak az erőforrás karakterisztikáján, a kormányrásegítés mértékén, a hétfokozatú duplakuplungos M DCT automataváltó esetében pedig a Drivelogic funkció beállításán. A BMW M2 Competition mindezeken felül már ránézésre is a legsportosabb oldalát helyezi előtérbe: a módosított első lökhárító, a magasfényű feketére fényezett, megnövelt méretű, újratervezett hűtőrács-pár és a vadonatúj, exkluzív Hockenheim Silver metál karosszériafényezés minden korábbinál magabiztosabb és erőteljesebb kisugárzást garantál.

„Kivételesen trükkös vezetői manőversorozatnak nézünk elébe, amely jóformán lehetetlen” – mondta Marc Higgins kaszkadőrkoordinátor a rekordkísérletre felépített pályáról. „A BMW M2 Competition hatalmas elvárásokkal néz szembe. Minden egyes csúsztatásnak mérnökien pontosnak kell lennie, mert a hibahatár a nullával egyenlő. Az erőteljes kisugárzás és a versenyautós agilitás ugyanakkor nagyon sokat segít” – tette hozzá.

„A hónapokon át tartó előkészületek után a kihívás végre fináléjához érkezett. A pilóta a szakma egyik legjobbja, de még így is elengedhetetlenül fontos, hogy az autó még a legkisebb beavatkozásokra is pontosan reagáljon. Ha az autó nem megfelelően viselkedik, nem lesz meg az új rekord” – fűzte hozzá a kettős rekordról készített videókat rendező Oison Tymon.

És a BMW M2 Competition maradéktalanul igazolta az ígéreteket: a nagyteljesítményű kompakt sportoló a kihívás összetettsége ellenére is megdöntötte mindkét korábbi rekordot. A modell néhány próbálkozás után 117 bambuszköteget vágott ketté és 79 léggömböt durrantott szét – mindkettőt pontosan 1 perc alatt.

A kettős rekord hitelességét drónnal készített felülnézeti felvétel bizonyítja

A BMW M2 Competition kettős rekordjáról készített videók az „Egyazon utca. Eltérő játék.” („Same street. Different game.”) elnevezésű marketingkampány égisze alatt készültek el, látványviláguk pedig tökéletesen beleillik a koncepció fő üzenetébe.

https://www.youtube.com/watch?v=L_LjpR1201Y

A sötét háttér, a digitális óra és az éles fények a videojátékok világát idézik: a BMW M2 Competition digitális premierje óta rajongók milliói élhetik át a kétüléses sportoló kvalitásait az okoskészülékekre kifejlesztett CSR Racing 2 autós játékban.

Magyarország kedvenc zöld autója a Toyota C-HR hibrid

A piaci bővülés üteménél kétszer gyorsabban nőnek a magyarországi zöldautó eladások. Január és június között Magyarországon összesen 3778 részben vagy teljesen elektromos autó talált gazdára, ezek közül a legnépszerűbbnek 637 darabbal a hibrid elektromos Toyota C-HR bizonyult, amit alig lemaradva 617 darabbal a hibrid elektromos Toyota RAV4, majd 531 darabbal a hibrid elektromos Toyota Auris követ.

A TOP3-ba így a Toyotán kívül más márka modellje nem fért be, miközben a piacon 21 gyártó 89 részben vagy teljesen elektromos modellje elérhető.

Mind a magánvásárlók, mind a vállalati flottavásárlók körében szárnyalnak Magyarországon a zöld autók értékesítései, az idei év első félévében 3778 részben vagy teljesen elektromos autó talált gazdára hazánkban: tavaly egész évben 4768 zöld autót adtak el itthon, időarányosan tehát ez 58%-os növekedést jelent, miközben az teljes hazai újautó piac csupán 27,7%-al bővült. A zöld autók látványos sikere elsősorban a külső töltést nem igénylő, és így valóban praktikusan használható, ugyanakkor a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben közlekedő hibrid elektromos autók sosem látott népszerűségének tudható be. A 2018 első félévében a hazai zöld autó eladások 75%-át tették ki a hibrid elektromos (HEV), 10%-át az egy addicionális akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek megtételére képes plug-in hibrid elektromos (PHEV), és további 15%-át az akkumulátoros elektromos (BEV) autók. Utóbbiak viszonylag magas száma jelenleg még korlátozott használhatóságuk ismeretében némileg meglepő lehet, a képet azonban valamelyest torzítják az elektromos autókra vonatkozó állami beszerzések. Utóbbiak kapcsán egyébiránt a napokban érkezett egy bejelentés, miszerint az állam EU-s forrásból idén további 9 milliárd forint értékben tervez beszerezni további akkumulátoros elektromos autókat, ami egy részről üdvözlendő, más részről viszont éppen a korlátozott használhatóság, illetve az állami vállalatok, kormányzati szervek és közszolgálatok szélesebb körű tapasztalatgyűjtése érdekében nem ártana, ha bekerülnének a keretbe a hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, és akár a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók is (utóbbi révén európai és világszinten is azonnal az élmezőnybe ugranánk).

Annak ellenére egyébiránt, hogy meglehetősen széles a hazai piacon a zöld autók kínálata, hiszen 21 márka összesen 89 (45 hibrid elektromos, 34 plug-in hibrid elektromos és 14 akkumulátoros elektromos) modelljéből választhatunk, az teljes első féléves magyarországi értékesítési statisztikák két márka, a Toyota és prémium márkája, a Lexus elképesztő dominanciáját mutatják: együtt a hazai zöld autó eladások 69%-át (a Toyota 60%-ot, a Lexus 9%-ot) jegyzik. Mindez persze nem is csoda annak ismeretében, hogy a két márka jegyzi a piac legszélesebb, 16 modellből álló (8 Toyota és 8 Lexus) hibrid elektromos modellportfólióját, aminek köszönhetően a Toyota Magyarországon mára 40%-ban, míg a Lexus 95%-ban értékesít hibrideket.

A hibrid elektromos hajtás (HEV) mindent visz

A január és június között idehaza eladott 3778 zöld autó közül 2852 darab, azaz 75% volt hibrid elektromos, jól mutatva, hogy a valóban praktikusan használható zöld autókat kereső magánvásárlók és vállalatok ebben látják az élhető környezetbarát választást, és a környezetszennyező dízel értékesítések mélyzuhanásával az alternatív zöld hajtások irányába forduló vásárlók között ez a legkedveltebb választás. A TOP10 zöld autóból 8 volt hibrid, ebből pedig 6 volt Toyota és Lexus: az első négy helyen a Toyota C-HR, a Toyota RAV4, a Toyota Auris és a Toyota Yaris hibrid változata végzett, a hatodik helyen a hibrid Lexus NX, a nyolcadikon a hibrid Lexus RX futott be.

A plug-in hibrid elektromos hajtás (PHEV) egyelőre keresi a helyét
Az első félévben mindössze 369 plug-in hibrid kelt el Magyarországon, a TOP10 zöld autó pedig közé egyetlen ilyen modell sem fért be. Ennek egyik oka, hogy a plug-in hibridek optimális használata a külső töltés révén a felhasználói szokások megváltoztatását igényli, miközben viszonylag alacsony, modelltől függően mindössze 25-50 km-es garantáltan elektromos hatótávért cserébe jellemzően elég magas felárral kell számolnunk. A plug-in hibridek mellett döntőket jellemzően az azokra (egyelőre) még járó zöld rendszám motiválja, miközben több tanulmány tanúsága szerint a legtöbb ilyen autót nem töltögeti tulajdonosa, hanem egyszerűen full hibridként használja, ilyenkor azonban az akkumulátor plusz súlya miatt kevésbé zöld autó, mint a full hibrid.

Az akkumulátoros elektromos autók (BEV) iránti keresletet egyelőre az állami megrendelések hajtják

Az akkumulátoros elektromos autókra jellemző hosszú töltési idő és korlátozott hatótáv ismeretében érhető, hogy nem tolonganak értük a valódi vevők, az ennek ellenére elért 15%-os részesedésük a hazai zöldautó eladásokból az állami beszerzéseknek köszönhető. A TOP10 zöld autó közép két akkumulátoros elektromos modell fért be, az ötödik és a hetedik helyen, épp az a két modell, amely az állami beszerzések elsőszámú kedvezményezettje. Valódi széles körű elterjedésükre a szilárdtest akkumulátorok érkezéséig még várni kell, az áttörés a jelek szerint itt is a Toyotától várható majd.

A hidrogén üzemanyagcellás elektromos autókra (FCEV) még várni kell

Az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás autók forgalmazása még nem kezdődött meg hazánkban (egyébiránt e technológia vezető fejlesztője is a Toyota, amely a Mirai néven bemutatott sorozatgyártott személyautó mellett targoncát, buszt és teherautót is kínál ). A szakpolitikai előirányzás ugyanakkor 2020-ra 2 darab, 2025-re 5 darab, 2030-ra 14 darab hidrogén töltőállomással számol Magyarországon, így remélhetőleg néhány éven belül ezek az autók is a hazai utcakép és zöld autóállomány részét képezik majd.

Az új BMW 3-ast a Nürburgringen tesztelik

A BMW nagysikerű sportlimuzinjának hetedik generációja a Nürburgring Nordschleife legendás aszfaltcsíkján végzett menetdinamikai tesztekkel és járműbeállítási finomhangolásokkal folytatta utazását a sorozatgyártás beindítása felé vezető úton.

A BMW 3-as limuzin következő nemzedéke a tömegtermelés beindítása felé vezető út legmegterhelőbb szakaszát is teljesítette. A hetedik generációjába lépő modellsorozat innovációinak menetdinamikai tesztelésére és járműbeállítási finomhangolásaira csupán egyetlen méltó helyszín öhetett számításba: a Nürburgring Nordschleife legendás aszfaltcsíkja. A vadonatúj fejlesztésű BMW modellek hajtáslánc- és futómű-technológiai tűzkeresztségének immáron hosszú évek óta hagyományosan a „Zöld Pokol” ad otthont, az új BMW 3-as limuzin álcázott prototípusainak így egy kivételesen széleskörű tesztprogramot dolgoztak ki a mérnökök. A kerékfelfüggesztés, a kormánymű, a lengéscsillapítás és a fékrendszer területén véghez vitt átfogó újítások számtalan lehetőséget kínáltak a fejlesztőknek arra, hogy körről körre még tovább optimalizálják a prémium középkategória abszolút iránymutató sportlimuzinjának menetkomfortját és menettulajdonságait.

A négyajtós modell fejlesztési munkálatainak középpontjában a sportos vezethetőség fokozása állt, amelyre már az új BMW 3-as limuzin műszaki alapja is ékes bizonyítékként szolgál. Az újdonság súlypontja az elődmodelléhez képest mintegy 10 milliméterrel lejjebb került, az első és a hátsó tengely közötti terhelés tökéletes egyensúlyban, 50:50 arányban oszlik el, a jármű saját tömege pedig a hasonló hajtáslánccal és felszereltségi csomaggal felvértezett elődmodellhez viszonyítva 55 kilogrammal csökkent. A karosszériaváz, illetve a kormánymű hajszálpontos reakcióihoz és a modell menetkomfortjának fokozásához nagymértékben hozzájáruló futómű-rögzítési megoldások merevítése eközben jelentős mértékben fejlődött. A szélesebb nyomtávok az új BMW 3-as limuzin vérpezsdítő agilitására és mérnökien precíz kormányozhatóságára is jótékony hatást gyakorolnak, a kerekek nagyobb dőlésszöge pedig minden korábbinál intenzívebb keresztirányú gyorsulást tesz lehetővé.

Az új BMW 3-as limuzin motorpalettájának egyik legnagyobb újítása a részletekbe menően továbbfejlesztett négyhengeres benzinmotor, amely a tömegtermelésben kínált BMW modellek eddigi legerősebb négyhengeres erőforrásaként ünnepli világpremierjét a sorozatban. A 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás tekintetében ugyanakkor az új motor mintegy 5 százalékkal szárnyalja túl elődje hasonló értékét: e téren a nyolcfokozatú Steptronic automataváltó még tovább finomított változata kulcsfontosságú tényezőként van jelen. Sőt mi több, az új erőforrás károsanyag-kibocsátási értékét benzinüzemű részecskeszűrő hivatott optimalizálni, amelynek köszönhetően a bajor prémiumgyártó valaha kínált legerősebb négyhengeres benzinmotorja az Euro 6d-TEMP emissziós szabvány követelményeinek is maradéktalanul megfelel.

Az alacsonyabb saját tömeg és a minden korábbinál merevebb járműszerkezet azonban nem csupán a karosszériaváz tekintetében múlja felül elődjét, hiszen ugyanez igaz az új BMW 3-as limuzin első és hátsó tengelyének kialakítására is: a tervezőmérnökök a speciális mozgástani és elasztokinematikai hangolásnak köszönhetően egy végtelenül kényelmes, mégis letaglózóan sportos tengelypárt alkottak meg. Az új BMW 3-as limuzin kifinomult futómű-technológiájának fejlesztési munkálatai során kulcsfontosságú szerepet játszott a hetedik modellgenerációban bemutatkozó, innovatív lengéscsillapítási rendszer. A bajor prémiumgyártó most először építi be tömegtermelésben kínált BMW modellbe a rugóút-szinkronizált aktív lengéscsillapítókat, amelyek haladás közben mindvégig figyelik az adott kerék spirálrugójának aktuális rugóútját és eszerint hangolják át karakterisztikájukat. A vadonatúj fejlesztésű futómű-technológia kivételesen lágy és pontos lengéscsillapítással képes kiegyenlíteni az útfelület egyenetlenségeit és a lendületes kanyarvételek közben fellépő karosszéria-kilengéseket, amely megteremti az új BMW 3-as limuzin egyik legkiemelkedőbb tulajdonsága, a sportosan dinamikus vezethetőség és a fejedelmi menetkomfort közötti tökéletes egyensúly műszaki alapját.

Világszerte egyedülálló vonalvezetése okán a Nürburgring Nordschleife tökéletes helyszínt biztosított az új lengéscsillapítási rendszer és a többi futómű-technológiai alkatrész közötti interaktív együttműködés részletekbe menő finomhangolására. „A rugóút-szinkronizált aktív lengéscsillapítókat folyamatosan alkalmazkodó futómű-hangolási elemként terveztük meg, hogy minden vezetési szituációban abszolút menetteljesítményt érjünk el” – nyilatkozta Peter Langen, az új BMW 3-as limuzin menettulajdonságaiért felelős fejlesztőrészleg vezetője. „Rövid rugóút esetén egy precízen kimért, apróbb csillapítás gondoskodik az útegyenetlenség komfortos kiegyenlítéséről, míg a hosszabb rugóút-beállításoknál fellépő karosszéria-kilengéseket erőteljesebb ellencsillapítások kompenzálják” – tette hozzá.

A rugóút-szinkronizált aktív lengéscsillapítók az új BMW 3-as limuzin alatt dolgozó futómű-technológia alapfelszereltségének részei. Az újdonsághoz megrendelhető BMW M sport futómű is az innovatív technológia speciálisan hangolt változatára épül, amely 10 milliméterrel csökkenti az új BMW 3-as limuzin hasmagasságát és eltérő méretű gumiabroncsokkal szerelt, 18” méretű könnyűfém keréktárcsákkal együtt érkezik a modell alá. Mindez még tovább fokozott menetteljesítményt garantál – amely a BMW 3-as sorozat valaha kínált legintenzívebb vezetési élményével kecsegtet. A rugóút-szinkronizált aktív lengéscsillapítók pontosabb és erőteljesebb ellencsillapításai a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkján kiváltképp előtérbe kerültek: a BMW M sport futómű hozzávetőlegesen 20 százalékkal keményebb csillapításra képes, mint az alapfelszereltség részeként kínált változat. „A két rendszer közötti különbség most minden korábbinál jobban érezhető. A BMW M sport futóművet még sportosabbra terveztük, masszívabb támasztókarokkal és stabilizátorokkal, keményebb rugókkal és kiegészítő karosszériaváz-merevítésekkel” – fogalmazott Peter Langen.

Hogy még tovább fokozza az új BMW 3-as limuzin dinamikus menettulajdonságait, az újdonság alá megrendelhető BMW M sport futómű kizárólag változó áttételű sportkormánnyal együtt lesz elérhető, amely a sebességfüggő Steptronic kormányrásegítés mellett változó kormányműáttételt is kínál, speciálisan az új BMW 3-as limuzin karakteréhez hangolva. A továbbfejlesztett technológia még a legkisebb kormánymozdulatokra is minden korábbinál precízebben reagál, középállásban azonban semmiféle zavaró visszajelzést nem ad. A változó áttételű sportkormány végtelenül harmonikus karakterisztikája a hosszan elnyújtott kanyarokban és a gyors egymásutánban végrehajtott irányváltásokkor érezhető ki leginkább, miközben a jármű sebességével párhuzamosan felépülő kormányrásegítés és a még tovább optimalizált visszajelzések a legdinamikusabb tempóval vett ívekben is precíz irányíthatóságot és vezethetőséget garantálnak.

A BMW M sport differenciálmű a versenypályákon és a hétköznapok útjain is képes megcsillogtatni kvalitásait. Az új BMW 3-as limuzin hátsó tengelyébe épített differenciálmű elektronikusan vezérelt záró funkciója a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control) együttműködve dolgozik, hogy minden kanyarban a lehető legprecízebben korlátozhassa az ívbelső és az ívkülső hátsó kerék eltérő forgási sebességének kiegyenlítését. A technológia ráadásul az útviszonyok és a vezetési szituáció függvényében arra is képes, hogy fékerő közbeiktatása nélkül, előre kiszámítsa az alul- és a túlkormányzás határértékeit. Az aktív differenciálzár folyamatos számítások alapján osztja el az erőforrásból érkező forgatónyomatékot a két hátsó kerék között, amellyel képes megelőzi a kisebb tapadási felületen dolgozó kerék megcsúszását, a legsportosabb vezetési élmény érdekében azonban a másodperc törtrésze alatt a kerekekre szabadíthatja az összes motorerőt. „A manuális elven működő, hagyományos differenciálzárakkal ellentétben a BMW M sport differenciálmű a tapadásnál jóval több mindent képes optimalizálni. A lendületesebb kanyarsebességek mellett például terhelésváltásokkor is kiváltképp érezhető a nagyobb menetstabilitás. Ez teszi lehetővé, hogy ügyfeleink az új BMW 3-as limuzinból jelentősen magabiztosabban és komolyabb erőfeszítések nélkül elővarázsolják a génjeibe kódolt sportautót, akár a legdinamikusabb vezetési stílusban” – mondta Peter Langen. A vérpezsdítően sportos vezetési élmény érdekében a bajor prémiumgyártó mérnökei úgy tervezték meg az új BMW 3-as limuzin hátsó tengelyébe épített aktív differenciálzárat, hogy a kanyarok utáni kigyorsítások közben érezhetően intenzívebb keresztirányú gyorsulást és még lendületesebb menetteljesítményt kínáljon. A technológia ráadásul a kanyarodás közbeni menetstabilitást, a tökéletes ívtartást és az elektronikus zárvezérlés felkészültségét is még tovább optimalizálja – fékerő közbeiktatása nélkül.

Júliusban tovább emelkedtek a BMW Group eladási mutatói

A müncheni vállalatcsoport globális értékesítési sikertörténetén belül a BMW márka is új önálló rekordot ért el, miközben a hálózatról tölthető modellpaletta iránti első hét havi kereslet már több mint 40 százalékkal szárnyalja túl a tavalyi év hasonló időszakának eladásait.

2018 hetedik hónapjában a BMW Group mindegyik főbb piacán növelte értékesítési eredményeit, új júliusi rekordot állítva be a BMW, MINI és Rolls-Royce modellek eladása terén. Szám szerint ez 181 051 darab új autót jelent, amely 0,2 százalékos értékesítési fejlődésnek felel meg. A Münchenben székelő vállalatcsoport idén január és július között világszerte 1 423 565 darab új modellt adott át ügyfeleinek, amely az előző év hasonló időszakához viszonyítva 1,6 százalékos abszolút gyarapodás.

„Hosszú távon fenntartható, folyamatosan nyereséges növekedési modellünk sikeresnek bizonyul, hiszen az iparágat sújtó számos hátráltató tényező ellenére is több ügyfélhez jutunk el, mint eddig bármikor” – mondta Pieter Nota, a BMW AG igazgatótanácsának BMW-értékesítésért és márkamarketingért felelős tagja. „A BMW X modellpaletta tagjai iránt mutatkozó ügyfélérdeklődés továbbra is töretlen, az új BMW X3 kínai gyártásának beindításával és dél-afrikai bevezetésével létrejövő még szélesebb modellelérhetőség pozitív értékesítési hatásai pedig már most kézzelfoghatóak. A hálózatról tölthető modelljeinket övező folyamatos, egyre intenzívebb kereslet ugyancsak nagy örömmel tölt el minket, idén már összesen több mint 40 százalékkal több BMW i modellt, BMW iPerformance típust és plug-in hibrid MINI-t adtunk el, mint egy évvel ezelőtt” – tette hozzá Pieter Nota.

2018 januárja és júliusa között a BMW Group világszerte összesen 71 310 darab tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modellt értékesített, amely 40,6 százalékkal múlja felül az előző esztendő hasonló időszakának eredményét. A BMW i modelleket, a BMW iPerformance típusokat és a plug-in hibrid MINI-t egyesítő portfólió csak júliusban 10 649 ügyfél tetszését nyerte el, amely 30,9 százalékos emelkedésével még tovább szilárdítja a müncheni vállalatcsoport prémium elektromos mobilitás terén elfoglalt abszolút iránymutató pozícióját. A plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt BMW 5-ös sorozat (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,1 – 2,3 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,3 – 13,9 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 47 – 52 gramm / km) helyi gyártásából következő, egyre átfogóbb modellelérhetőségnek köszönhetően 2018-ban a müncheni vállalatcsoport legnagyobb önálló piacának számító Kínában több mint hatszorosára, az esztendő első hét hónapjára vetítve szám szerint 8 078 darabra nőtt a BMW Group hálózatról tölthető modelljei iránti ügyfélkereslet. A január és július közötti időszakban számos egyéb országban is emelkedett a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt gépkocsik iránti érdeklődés, az Egyesült Államokban például 39,5 százalékkal (13 874 darabra), Nagy-Britanniában pedig 34,3 százalékkal (9 923 darabra).

A BMW márka 154 531 darabos globális eladással zárta az idei esztendő hetedik hónapját, amely 0,7 százalékos fejlődést jelent. A sikertörténetből a bajor prémiumgyártó összes modellsorozata és mindegyik értékesítési régiója kivette a részét. A vállalat egész éves értékesítési mutatója ezzel 1 213 833 darabra nőtt, amely éves viszonylatban 1,9 százalékos abszolút gyarapodásnak felel meg. Az új BMW X3 kínai gyártásának beindításával és dél-afrikai bevezetésével, plusz az Egyesült Államokban működő gyártási kapacitással a modell globális eladási mutatója idén júliusban 15 482 darabon állt meg, amely 52,3 százalékkal haladja meg az előző július teljesítményét. A BMW már az év legelején világméretűre fejlesztette az új 5-ös sorozat elérhetőségét, amelynek eredménye január óta folyamatosan visszaköszön a vállalatcsoport értékesítési mutatóiban: az idei év első hét hónapjában a modellre globális szinten 221 732 megrendelés érkezett, amely 16,2 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

A MINI idén szinte darabra pontosan képes megismételni a tavalyi esztendőben produkált rendkívül magas eladási eredményeket, a január és július között értékesített 207 675 darab új autó mindössze 0,2 százalékkal marad el az előző évi mutatótól. Júliusban a brit prémiumgyártó 26 244 darab négykerekűt adott át ügyfeleinek, amely a tavalyi július tükrében 2,7 százalékos csökkenést jelent.

2018 kimagaslóan intenzív esztendőként vonul be a BMW Motorrad történelemkönyvébe, miután a müncheni vállalatcsoport nem kevesebb, mint kilenc új modellről rántja le a leplet. Az újítási hullámmal párhuzamosan végrehajtott termelésoptimalizálás az új modellek leszállítási idejére is hatással van, a gyártó azonban ettől függetlenül abszolút értékesítési növekedést irányoz elő az idei évre. A január és július közötti időszakban a BMW Group kétkerekű divíziója 101 839 darab új robogót és motorkerékpárt adott el, amely éves viszonylatban 1,3 százalékos csökkenés.

A BMW és a MINI értékesítési eredményei a legfőbb régiókban

Az idei esztendő első hét hónapjában a BMW Group abszolút eladási növekedéséhez a vállalatcsoport mindhárom főbb értékesítési régiója hozzájárult, az egyes piacokon tapasztalható gazdasági nehézségek ellenére is.

Újabb felmérést végzett a Toyota Magyarországon

Izgalmas reprezentatív felmérést végzett a Toyota Magyarországon. A prémium márkájával, a Lexusszal együtt a hazai hibrid eladások mintegy 80%-át és a piac öt legnépszerűbb hibrid elektromos autóját jegyző Toyota kommunikációjának fontos pillérét jelenti a környezettudatos autózás.

A városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemű, károsanyagkibocsátás mentes közlekedést lehetővé tévő hibrid elektromos technológiát két évtizede világhódító útjára indító japán autógyártó arra volt kíváncsi, mennyire kötik hozzá a hibrid hajtást a magyarországi autóvásárlók, és jelent-e érdemi pozitív hatást a márka megítélésében.

A prémium márkájával, a Lexusszal együtt világszerte immár több mint 12 millió, Magyarországon pedig több mint 10.000 környezetbarát hibrid elektromos autót értkesítő Toyota kínálja a piac legszélesebb hibrid modellportfólióját: Magyarországon a városi kisautó Toyota Yaristól a Lexus LC szupersportkupéig összesen 16 Toyota és Lexus hibrid érhető el, az új modellek érkezésével pedig ez a szám hamarosan eléri a 20-at. A Toyota európai (és magyarországi) eladásainak mára 40%-át teszik ki a hibridek, a Lexus esetében pedig 95%-os ez az arány. A Toyota és a Lexus együtt a világszintű hibrid elektromos értékesítések 52%-át, az összes zöld autó eladásnak pedig 38%-t jegyzi. A Toyota ezzel kétségkívül a világ legzöldebb autógyártója, de vajon ezzel mennyire vannak tisztában a hazai autóvásárlók, és befolyásolja-e ez a szempont vásárlási döntésüket egyáltalán? A japán autógyártó reprezentatív magyarországi felmérése ez utóbbi kérdésekre kereste a választ.

Toyota: I love hybrid

A fentiek ismeretében érhető, hogy a Toyota kommunikációjának fontos pillérét képezi a fenntartható mobilitás és a környezetbarát autózás. A hibrid elektronos technológiát két évtizede világhódító útjára indító és fejlesztésében azóta is élenjáró vállalat mindezt egy ideje vizuális üzeneteiben is megjeleníti: az ’I love hybrid’ üzenet, azaz egy nagy I betű, majd egy kék szív és a hybrid szó nem csupán a kék emblémájukról egyébként is messziről felismerhető hibrid Toyoták szélvédőjére kerül fel matricaként, hanem az elmúlt időszakban Magyarországon visszaköszönt óriásplakátokon, nyomtatott és online hirdetésekben, valamint TV-szpotokban egyaránt. Az üzenet vizualitásának erejét, és az egyfajta környezettudatos pozitív összetartozás konnotációját jól jelzi, hogy miután elkezdtek megjelenni a matricák az újonnan átadott, hazánkban vásárolt hibrid Toyotákon, a hibrid Toyotájukat korábban használtan, külföldről behozó autóvásárlók közül rengetegen keresték meg a gyártó hazai ügyfélszolgálatát, hogy ők matricát kérjenek és feltegyék az autójukra. A hibrid elektromos Toyotát használók tehát egyértelműen azonosították az üzenetet, de vajon a Toyota márkával korábban személyes tapasztalattal nem rendelkezőket is megszólította a kampány?

A környezettudatosság és a hibrid trendi

A tanulmány tanúsága szerint, ha a felmérésben résztvevőknek azt a kérdést teszik fel, hogy mely autómárkákat vennének számításba új autó vásárlása esetén, a Toyota 34%-al a második helyen áll – ez egyébként egybecseng a márka magyarországi piaci teljesítményével, ahol a magánvásárlók körében a Toyota a második legnépszerűbb márka. Érdekesség egyébiránt, hogy a Toyota valamelyest népszerűbb a férfiak, mint a nők körében, bár ez kétségkívül változóban van, ahogyan a kor szerinti megoszlás is, ahol az új modellek trendi dizájnjának köszönhetően jelentősen nőtt a fiatalabb korosztály súlya a Toyotát preferálók között. Végzettség tekintetében azt láthatjuk, hogy a Toyotát egyaránt kedvelik a diplomások és a felsőfokú végzettséggel nem rendelkezők, a földrajzi megoszlást illetően pedig a márka valamelyest kedveltebb a fővárosiak körében.

Változtat-e a Toyota népszerűségén ugyanakkor az, ha a potenciális autóvásárló összeköti a márkát a környezetbarát hibrid elektromos technológiával? Az elemzés során kiderült, hogy egyértelműen igen: azok között, akik találkoztak az „I love hybrid” üzenettel, és összekötötték azt a Toyotával, 52%-ra ugrott, azaz másfélszeresére nőtt a márka preferenciája!

Toyota = hibrid elektromos = környezetbarát

A megkérdezettek először a nagy I betűt és a kék szívet látták, és megkérdezték tőlük, tudnák-e folytatni a mondatot. Ezt követően megmutatták a teljes „I love hybrid” feliratot, és megkérdezték tőlük, vajon tudják-e melyik márka üzenete ez. A letakart hirdetést látva a megkérdezettek 17%-a mondta azt, hogy már látta a hirdetést, ami már önmagában is nagyon magas eredménynek számít, a letakarást felfedve pedig már a válaszadók 32%-a ismerte fel az „I love hybrid” hirdetést.

Érdekes, hogy még azoknak a 13%-a is, akik saját bevallásuk szerint nem látták/ismerték fel a hirdetést, a hybrid szóval egészítette ki azt, 3%-uk pedig úgy gondolta, Toyota hirdetésről van szó (további 3% Telenort vagy Budapestet írta a szív után). Azok közül viszont, akik korábban már látták a hirdetést, 72% egészítette ki a hiányos szöveget a hybrid szóval, ami meglehetősen magas aránynak számít.

Amikor a megkérdezettek a teljes „I love hybrid” feliratot látták, márkanév nélkül, 76%-uk (a férfiak esetében 80%, a nők esetében 71%) a Toyotával kötötte azt össze, ami egyértelműen azt jelzi, hogy a megkérdezettek a Toyotával azonosítják a környezetbarát hibrid elektromos technológiát. Az is meggyőző, hogy a megkérdezettek 95%-a számára egyértelmű volt, hogy az „I love hybrid” üzenet egy autóipari terméket népszerűsít. A válaszadók 42%-a gondolta úgy, hogy az „I love hybrid” üzenet a környezettudatosságot közvetíti, 39% a hibrid elektromos technológia területén betöltött piacvezető szerepre asszociált. A megkérdezettek 36%-a úgy gondolja, hogy a hirdetés azt üzeni, hogy a hibrid autók tulajdonosai szeretik az autójukat, 16% a megbízhatósággal, 8% a kimagasló értékkel, 5% pedig a rendkívüli élettartammal köti össze a hibrideket.

A legtöbben az autókra kihelyezett matricákon és óriásplakátokon találkoztak az üzenettel
Azok közül, akik korábban már látták az „I love hybrid” üzenetet, 33% látta autókra ragasztott matricán, 30% óriásplakátokon, 27% online hirdetésekben, 10% az épületek tetekén kihelyezett hirdetőtáblán, 9% pedig nyomtatott magazinokban (ezek között természetesen akad átfedés). Az autóra kihelyezett matrica azért egészen érdekes, mert kevesen gondolnák, hogy ekkora súlya van egy üzenet vizualizálásában, ráadásul, mint az korábban megemlítésre került, sokan önként, tudatosan helyezik ki a matricát az autóra, egyfajta összetartozásként és önmeghatározásként, és büszkék arra, hogy környezetbarát autót használnak.

Na jó, de tudjuk hogyan működik a hibrid elektromos autó?

A felmérés kitért a hibrid elektromos autók működési mechanizmusára is, ami gyakorlatilag egy benzines és egy elektromos motor kombinációját jelenti, utóbbit a fékezési energia által megtermelt árammal feltöltött akkumulátorok hajtják, külső töltés tehát nem szükséges, az autó pedig a használattól és az akkumulátorok töltöttségi szintjétől függően maga vált az elektromos és benzines üzemmód között, városi forgalom során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemű közlekedést téve lehetővé. A megkérdezettek 57%-a tisztában volt ezzel, 34% ugyanakkor még ma is úgy gondolja, hogy külső hálózati töltés szükséges a hibrid elektromos autókhoz (HEV). Létezik ugyan az úgynevezett plug-in hibrid technológia (PHEV), amit szintén a Toyota jegyez, ahol egy addicionális, az elektromos hálózatról tölthető akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek érhetőek el, ezen autók eladásai ugyanakkor még meglehetősen marginálisak, részben azért, mert a tulajdonosok nemigen töltögetik őket, és előnyben részesítik az öntöltő hibrid elektromos autókat. Érdekesség, hogy a férfiakat a jelek szerint jobban érdekli a konkrét működési elv, közülük 63% volt tisztában azzal, hogy a hibrid autók nem igényelnek külső töltést. Ami szintén érdekesség, hogy a leginkább a 36-45 év közötti korosztály volt képben a hibrid autók működésével (61%), és a diplomával nem rendelkezők nagyobb része (59%), tudta, hogy az autó nem igényel külső töltést, mint a diplomásoké (53%).
Szembeötlő ugyanakkor, hogy azok közül, akik tudták, hogy az „I love hybrid” üzenet a Toyotához köthető, az áltagosnál magasabb, 66% volt azok aránya, akik képben voltak a hibridekkel.

Működik a Toyota üzenete?

A felmérésben résztvevők 86% gondolta úgy (egyébiránt helyesen), hogy a Toyota hibrid elektromos technológia vezető fejlesztője, azok közül pedig, akik tudták, hogy ez egy Toyota hirdetés, 98% volt az arány, a hirdetés tehát úgy tűnik elérte célját. A hirdetés által megfogalmazott üzenettel, a környezettudatossággal 56% érezte úgy, hogy azonosulni tud (Budapesten 59%, vidéken 52%). Érdekes, hogy a diplomával nem rendelkezők e tekintetben megint csak nagyobb értéket értek el (58%), mint a diplomások (52%). Azok közül, akik tudták, hogy Toyota hirdetésről van szó, az azonosulás aránya 72%, azaz a Toyotával kapcsolatban egyértelműen átment a környezettudatosság üzenete.

A megkérdezetteknek egyébiránt 1%-a már most is Toyota hibridet vezet, 44%-a már a hirdetéssel való találkozás előtt is szívesen vett volna Toyota hibridet, 24%-uk pedig kifejezetten a hirdetés hatására vette fontolóra Toyota hibrid vásárlását. Azok között, akik tudták, hogy Toyota hirdetésről van szó, 2% aki már most is Toyota hibrid tulajdonos, 50% az aki már a hirdetéssel való találkozás előtt is gondolkodott benne, 29% pedig a hirdetésnek köszönhetően gondolkodott el rajta.

Aki tudja, hogy a Toyota a piacvezető környezetbarát hibrid elektromos autógyártó, hajlamosabb Toyotát vásárolni?

Összességében tehát a Toyota a második legpreferáltabb autómárka az újautó vásárlók körében. A megkérdezettek több mint fele, és a hirdetést korábban látók 76%-a kötötte a Toyotához a hibrid technológiát. Azok, akik tudják, hogy ez egy Toyota üzenet, 98%-ban gondolják úgy, hogy a Toyota a világ legfejlettebb hibrid elektromos autóit gyártja. A Toyota vásárlást fontólóra vevők száma megduplázódott azok körében, akik összekötötték az „I love hybrid” üzenetet a Toyotával. A Toyota kampánya tehát kétségkívül nagyban hozzájárult ahhoz, hogy még többen gondolkodjanak a márkában új autó vásárlása esetén. A hibrid elektromos technológia pontos működését ugyanakkor még mindig csupán a válaszadók 57%-a ismeri, amin kétségkívül érdemes javítani. Amennyiben ez sikerül, a márka a korábbinál is nagyobb ütemben növelheti majd magyarországi értékesítéseit, noha már most sem panaszkodhat: január és július között 26,7%-al több Toyota talált gazdára Magyarországon, mint az előz év azonos időszakában.

A technológia szélesebb körben történő megismertetése már csak azért is fontos, mert a hazai piacon továbbra is nagy súllyal jelen lévő vállalati flottavásárlások egy része is a magánvásárlásokhoz hasonló keretek között működik: a alkalmazottak egy bizonyos költségkereten belül és szabályok figyelembe vétele mellett szabadon választhatnak a vállalatukkal leszerződött autómárkák közül. A technológia megismertetése révén pedig így a céges autókat használó közül is egyre többen dönthetnek majd a zöld hajtás mellett, ami rendkívül kedvező hatással lehet a teljes piac zöldülésére.

[TESZT] Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD AUT Inscription – az új csúcsmodell?

Alaphangon nem sok a különbség a Volvo XC90 hasonló motorizáltságú és felszereltségű változata közt – nyilván a méretezés, paraméterek, és miegymás. Mindenesetre a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD nyugodt szívvel definiálható lenne a SUV-paletta vezérének, ugyanis szinte mindent megkapunk a legmagasabb konfigurációval, ami csak szemnek és szájnak ingere. Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD AUT Inscription teszt.

Unalomig ismételgettük már többször, hogy a Volvo az elmúlt években mekkora szinteket lépett, mennyire megváltozott a márka arculata, s mekkora hatékonysággal sikerült megtartania végleges pozícióját a prémium szegmensben. Utóbbival mondjuk eddig sem volt probléma, ugyanis a svéd brand az egyik legrégebbi, legszilárdabb márkanév az autóiparban, nem beszélve arról a presztízsről, amelyet évtizedek óta sikeresen fenntart magának. No meg a nagybetűs biztonság, és más legendás jelző – aki esetleg nem lenne képben e témában, ajánljuk, böngésszen utána. Megéri.

Elsőként a feljebb említett XC90 újult meg – jót is tett a modellnek, hiszen több, mint 10 évig egy és ugyanazon XC90 létezett a megfrissült alternatíva érkezéséig. Vele párhuzamosan újult meg az S90 és a V90, majd folyamatosan haladt visszafelé a folyamat, XC60/S60/V60, most jelenleg az XC40-nél járunk.

Tavaly a D5, most a Twin Engine

Az XC60 D5 AWD R-Design variációját tavaly mutattuk be olvasóinknak, szerettük az autó lényegiségét, tulajdonságait, megjelenését. Most azonban az XC60-széria csúcsmodellje, a 407 lóerő összteljesítményű plugin hibrid Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD került terítékre, s megvizsgáltuk, mit tud, mit nem tud gyakorlati körülmények közt.

Rögvest az elején ildomos leszögezni: szinte mindent tud, elenyésző hibákkal. Kezdjük is a mínuszokkal – tényleg kevés van, higgyék el.

Az egyébként hibátlan enteriőr anyagminőségén ugyan csiszoltak, de még mindig érződik némi plasztik-hatás a konkurens prémium márkák hasonló szegmenségben helyet foglaló modellekkel párhuzamot vonva. Kicsit kopogós, kicsit olcsó hatásű néhány ponton, viszont tény, hogy kárpótol az egész tálalás, annak egyedisége, a bőrözés prémium minősége (színösszeállítás konfiguráltsága például minden esetben csúcsrajáratott részelem). Nem szabad megfeledkezni arról a temérdek innovatív tudásról, technológiáról sem, amit a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD-be sűrítettek; infotainment, vezetéssegítő rendszerek, biztonságot támogató opciók és sok más egyéb.

Ezeken felül még egy negatívuma akad a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD-nek, és ki is fújt: a rugózás. Lehet, szőrszálhasogatás, lehet, hogy nem, de a fejlett légrugózás ellenére is jelen van nem egy szituációban a pattogós futómű.

Nyilván sima aszfalton, autópályán hibátlan a komfortérzet, de amint egy kevésbé göröngyös szakaszra kormányozzuk az autót, érződik a jelenség.

Offroad – vigyázzunk, a Volvo XC60 nem terepjáró!

Könnyedebb, de még közepesebb terepen is tökéletesen halad-viselkedett a tesztelt Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD, a légrugózásnak köszönhetően a kocsiszekrényt jelentős mértékben meg lehet emelni, így a hasmagasság, valamint a gázlómélység növelésével egész korrekt terepviszonyokat is képes maga alá gyűrni.

Persze a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD nem terepjáró, az örökös sztereotípiákat e téren most is el kell oszlatnunk. Inkább egy olyan univerzális szabadidőjármű, amellyel nyugodt szívvel letérhetünk a műútról, ha arra támad kedvünk. Úgy, hogy közben boldogan utazik velünk az egész család.

Ugyanis a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD ideális utazóautó, szabadidős célokra előnyben részesítve. A férőhely optimális, fejterek, lábterek, térdterek rendben, hátul három átlagos testalkatú felnőtt utas is minden további nélkül utazhat hosszabb távon, kényelemben. A csomagtér alaphangon 468 literes, ennek megfelelően pakolható, a praktikumot mindenféle rekeszek, zsebek teszik teljessé.

Hagyományos, mégis teljesen megújult formavilág

Szintén több ízben zengtünk már ódákat a formavilágról, egyediségről, mindarról, ami a Volvo jelenlegi (nem csak XC) palettáját kiemeli a tömegből. Nincs ez másképpen a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD esetében sem: klasszikus Volvo-vonalvezetés, az elmaradhatatlan Thor kalapácsát szimbolizáló nappali LED menetfény, a hátsó, jellegzetesen C oszlopba nyúló fényforrások idomai mind már-már tökéletes összképet hívatottak közvetíteni a külvilág számára.

Nem spóroltak a lóerővel

Tekintélyes, 407 lóerős összteljesítményt ad le a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD konnektoros hibrid hajtáslánca.

Ez a Volvo-nál a hangzatos Twin Engine jelző, ami végülis helyénvaló, hiszen két erőforrás található ebben az autóban is, egy 2 literes, soros turbótöltött kompresszoros benzinmotor, valamint egy elektromos szinkronmotor személyében.

A benzines aggregát 320 lóerőt mozgósít 5700-as percenkénti fordulatszámon, míg a villanymotor 87 lóerőt tesz hozzá, így jön ki a 407 LE rendszerteljesítmény. Ami ugyebár – legyünk őszinték – egy SUV esetében igencsak tekintélyes paraméter, nemdebár?

Ha combos a teljesítmény, masszív a nyomaték is – ez aranyszabály. A tesztelt Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD esetében is igaz mindez, 640 Newtonméteres maximum forgatónyomatékot kapunk a kereken 400 Newtonméter (2200 RPM) benzinmotor-értékből, illetve a 240 Newtonméter  elektromotor-értékből összeadva.

Így hát nem csoda, hogy a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD dinamikára, gyorsulásérzetre elképesztő dolgokat produkál, méréseink szerint 5.1 másodperces 0-ról 100-ra sprintet bírt megfutni. Ezzel 2 tizedet rá is vertünk a gyári 5.3-as értékre – ami szintén brutális, úgyhogy kijelenthetjük: a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD menettulajdonságait tekintve vetekszik bármely hot hatch (csak hogy egy kategóriát említsünk) viselkedésével hasonló helyzetben.

Mindez azért is meggyőző, mert a tesztautó gyári üres tömege 2.1 tonnát tett ki. A hajtás tehát olyan elánnal mozgatta a karosszériát, ami igencsak meggyőzte stábunkat, gyors reakciókkal, a hibrid rendszer maximális összehangoltságával, precíziójával.

Méréseink szerint a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD 1 töltéssel teljesen elektromos módban (város, araszolgatás) 34 kilométert volt képes megtenni. Ez valószínűsíthetően növelhető, vagy épp csökkenthető is vezetési stílustól függően.

Erőssége a fogyasztásban (is) rejlik

Természetesen erős fogyasztás tekintetében is a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD.

A gyárilag megadott 2.1 liter/100 kilométeres vegyes fogyasztást azért nem volt nehéz felülmúlni, kiváltképp az autó sportos aspektusa miatt is – városi környezetben intenzív haladással 2.3, vegyes használattal pedig 5.1 litert rögzítettünk.

2018 Volvo XC60 Twin Engine AWD AUT Inscription specifikációk

Motor

Motortípus: soros hengerelrendezésű 4 hengeres benzinmotor turbóval, kompresszorral + elektromos szinkronmotor

Lökettérfogat: 1969 cm³

Maximális teljesítmény: 320 LE @ 5700 ford./perc (benzinmotor) + 87 LE (elektromotor), összteljesítmény: 407 LE

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2200 ford./perc (benzinmotor) + 240 Nm, össznyomaték: 640 Nm

Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4688 mm

Szélesség: 1902 mm

Magasság: 1658 mm

Tengelytáv: 2865 mm

Első gumik mérete: 235/60 R18

Hátsó gumik mérete: 235/60 R18

Tömeg, üresen: 2114 kg

Megengedett össztömeg: 2660 kg

Csomagtartó mérete: 468 liter, 1395 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 230 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.3 s (gyári), 5.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 2.3 l/100 km

Országúti: 2.0 l/100 km

Vegyes: 5.1 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 2.1 l/100km

Országúti: 2.1 l/100km

Vegyes: 2.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 49 g/km

Bővebb információ a Volvo magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon, Matei Bence / Camera Kft.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

[TESZT] Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI ecoTEC Start/Stop Innovation – a gazdaságos üzemeltetés mintaképe

Sokadjára futunk neki az Opel Insignia kivesézésnek. Ez nyilván mostanában az újnak számító, 2017-es modellévű paletta képviselőire vonatkozik, bár ne felejtsük el, hogy már-már hagyományosnak mondható több éve, hogy külföldi nagytesztjeink jelentős hányadát a rüsselsheimi zászlóshajó jeles képviselőivel futjuk. Elég az hozzá, hogy most a belépő 1.6-os gázolajossal szerelt változattal autóztunk München irányába.

Mindig azt hisszük, nem tud újat mutatni az Insignia. Pedig tud. Nem is keveset. Jó, a kényelem oké, megszoktuk, bár a mai napig rácsodálkozunk, amikor Németország felé félúton kiszállunk mondjuk Ausztriában, Bécset elhagyva: nincs semmi gémberedés, fáradtságérzet, a kedélyállapot is jó. Mondjuk ez nem több távra egyhuzamban, mint cirka 300 kilométer, de akkor is, volt már rövidebb távra is nem egy ellenpélda.

Meg persze szép az autó, kifejezetten tetszetős. Még így, fehéres árnyalattal is ütős volt a tesztautónk, igaz, nem a hagyományos cégautós tónus ez, hanem kicsit ezüstösebb, krémesebb. A dinamikus formavilág sugallja a sportosságot, noha valamivel több csak a teljesítmény 100 lóerőnél – persze nem is ez a fontos. Fontos ugyan, főként, ha autópályázunk, főként, ha Németországban tesszük. Erről majd külön bekezdésben, lejjebb szót is ejtünk.

Nem igazán tudunk belekötni az Insignia jelen, tesztalanyunkként domborító modelljébe. Ahogy írtuk feljebb: kecses, sportos, hozzá rendkívül elegáns, de nincs túlspilázva. Így hát klasszikusan cégautónak elsőszámú, de túrázós családi alternatívának is kitűnő.

Méret a lényeg, mint tudjuk: az Opel Insignia 4897 milliméter hosszú (nem beszélve a Sports Tourer vagy a Country Tourer több, mint 5 méteres hosszáról). Tehát helyszűke elfeledve, mehet a család, mehetnek az utasok, sok bőrönddel, utazótáskával és szatyorral.

Utazásra (is) termett

Szerencsésebb választás lehet utazáshoz a kombi, egyértelműen a csomagtér miatt. A mérettel gond nincsen, hiszen alaphangon 490 literes a Grand Sport, tehát az 5 ajtós esetében is, viszont a kialakítás szerencsésebb a kombinál, ugyanis mélyebb a csomagtér, így praktikusabban és egyszerűbben rakodható.

Viszont az is tény, hogy legutóbbi utazásunk alkalmával, amelyet az Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI ecoTEC Start/Stop Innovation-nel eszközöltünk, tökéletes férőhely állt rendelkezésünkre.

Ha tudatosan megválasztjuk csomagjaink jellegét, úgy okosan elrendezhető minden az úthoz, úgy, hogy még a kalaotartót is le lehet gond nélkül hajtani indulás előtt.

Már-már hihetetlenül alacsony fogyasztás

Minden kétséget kizáróan az Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI ecoTEC legfpbb erénye a fogyasztás. Ahogyan a címben is utaltunk rá, a gazdaságos üzemeltetés példaképeként tekintettünk az autóra, kiváltképp 62 literes tankjával (ami ugyebár mínusz 8 litert jelent az előző Insignia modellekéhez képest) a világból ki lehet autózni vele. Szó szerint. Hazafelé Németországból átlagos tempóval – Németországban 140 körül, Ausztriától 130 kilométer/órával nem egészen fél tank üzemanyag fogyott az analóg műszer szerint.

A “nem egészen” annyit tesz, hogy fél felett pár milliméterrel jelzett a szintmutató, amikor visszértünk Budapestre, ami kiváló eredményt jelent véleményünk szerint. Számításaink szerint városi környezetben 4.9 (ez egyezik a gyárival), autópályán 5.1-5.6, országúton 3.6-3.9 literes átlagfogyasztással lehet számolni.

Majdnem megvolt a 200 km/h

Hozzá kell tenni, hogy a német korlátozásmentes pályaszakaszokon azért mocorgott bennünk a kisördög, mint minden hasonló esetben: mennyi lehet a végsebességünk, reális körülmények között?

Nyilván szélirányt és erősséget nem mértünk, de büszkén jelentjük, hogy megközelítettük a gyárilag megadott 201 kilométer/órás értéket – 194 kilométer/óra volt a maximum.

Talán lehetett volna magasabb is, de több tényező is befolyásolta a kibontakozást: az egyik a pénteki sűrű forgalom volt, belső sávos kamionos előzgetések kilencvennel és egyebek, a másik pedig a relatíve visszafogott 1.6 CDTI-teljesítmény révén 160 környékén már erőteljesen érezhető volt, hogy elfogyott az elán.

Ezzel együtt a nyomatékgörbe szép és egyenletes, gyorsítás rendben, a hajtáslánc hatgangos manuálisa tökéletes fokozat-áttételezésekkel örvendeztetett. Domborzatfüggő viselkedésváltozás azért tapasztalható volt, bár autópályán nagyon ritkán kellett hatodikból ötödikbe visszaváltanunk. Egyébiránt mellékutakon, hegyi környezetben harmadikban, negyedikben tökéletes tartományokat tudtunk kiautózni az Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI ecoTEC Start/Stop Innovation-nel.

Jöhetnek az Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI ecoTEC Start/Stop Innovation kapcsolódó, minden cikkben szereplő fontosabb műszaki adatai.

A tesztautó a belépő szintű sornégyes öngyulladós egységet kapta, 110 lóerővel 4000-es percenkénti fordulatszámon, a csúcsnyomaték pedig 300 Newtonméter, mely 2000-től rendelkezésre áll.

Árazás

Végezetül pedig vessünk egy pillantást az árazásra: a bemutatott példány 9 410 000 forntos listaárral indít, viszont könnyedén rápakolható még közel 2 millió forintnyi extra is, úgy, hogy észre sem vesszük. Így nem meglepő, hogy a tesztautó árcédulája átlépte a 11 milliós küszöböt.

2017 Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI ecoTEC specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 110 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4897 mm

Szélesség: 1863 mm

Magasság: 1455 mm

Tengelytáv: 2829 mm

Első gumik mérete: 245/45 R18

Hátsó gumik mérete: 245/45 R18

Tömeg, üresen: 1428 kg

Megengedett össztömeg: 2035 kg

Csomagtartó mérete: 490 liter, 1450 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 62 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 201 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.6 s (gyári), 10.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.9 l/100 km

Országúti: 3.6 l/100 km

Vegyes: 4.9 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.9 l/100km

Országúti: 3.8 l/100km

Vegyes: 4.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 110 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon, Apple iPhone 8 Plus, Apple iPhone X
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Extrém körülmények közt tesztelik az új BMW X7-et

A luxusszegmens első Sports Activity Vehicle modelljének prototípusai az Északi sarkkör közelében, a legforróbb sivatagokban és a végtelenbe nyúló autópályákon bizonyítják az eddigi legnagyobb BMW X modell rendkívüli sokoldalúságát.

A Sports Activity Vehicle járműkategória hamarosan a luxusszegmensbe is megérkezik, a modellpaletta legújabb tagja pedig az idei év végén esedékes világpremier előtt széleskörű tesztmaratonon bizonyítja rátermettségét: az egyszerre változatos és kimerítő tesztprogram állomásai a Föld legextrémebb terepein teszik próbára az új BMW X7 álcázott prototípusait. Az első, Északi sarkkör közelében végzett havas és jeges tesztvezetéseket több ezer kilométeren át tartó terepgyakorlat követte, a dél-afrikai tűző napsütés sivatagi homokjában és kavicsos útjain. A nagyvárosi forgatagok intenzív araszolásai ezután kanyargós országutakra és végtelenbe nyúló autópályákra vezettek, ahol a tesztpilóták dinamikus terhelésnek vetették alá a sorozatgyártás előtti előszériás modelleket. A legextrémebb időjárási körülmények és a legváltozatosabb útviszonyok közepette végzett megpróbáltatások során a luxusszegmens első BMW X modellje még a legszélsőségesebb vezetési szituációkban is tanúságot tett kivételes menettulajdonságairól.

Lebilincselő kisugárzásával, páratlan utasterével, kifinomult hajtáslánc- és futómű-technológiájával, valamint exkluzív felszereltségi lehetőségeivel a BMW X7 a müncheni prémiummárka luxusstílusú vezetési élményének legkorszerűbb értelmezése. A Sports Activity Vehicle járműkategória modelljeire jellemző kiváló terepjáróképesség és lebilincselő közúti menetdinamika kettőse ezúttal egy új szegmensben is bemutatkozik: a legújabb és eddigi legnagyobb BMW X modell 2018 végére tervezett világpremierjekor a bajor prémiumgyártó egy minden korábbinál lenyűgözőbb tanulmányautóval nyitja meg a luxusszegmensben előirányzott modellújítási hullám újabb fejezetét.

Az új BMW X7 prototípusai a BMW spartanburgi gyárában láttak napvilágot. Az egyesült államokbeli Dél-Karolinában működő üzem hosszú évek óta a BMW X modellek elsőszámú fejlesztőközpontja, és mint ilyen, az új BMW X7 sorozatgyártásban kínált példányai is itt készülnek majd. A feltűnő álcázás ellenére az előszériás modellek ügyesen titkolják az újdonság impozáns méreteit és egyszerre letisztult, harmonikus karosszériaarányait.

Az új BMW X7 a luxus, a sokoldalúság és a sportosság egészen egyedülálló egységét váltja valóra. Az utóbbi hónapokban végzett tesztek eredményei egyértelműen azt mutatják, hogy a bajor prémiumgyártó ügyfelei a kifinomult hangulatú utastérben még a legkedvezőtlenebb időjárási körülmények közepette és a legváltozatosabb terepeken is maximális vezetési élményt élhetnek majd át. Az új BMW X7 prototípusai az Északi sarkkörtől mindössze 56 kilométerre délen elterülő Arjeplog környékén, a legforróbb sivatagi klímában és a Spartanburgban modellezett hétköznapi vezetési szituációk közepette is számtalan alkalommal adtak számot luxus minőségükről és sokoldalúságukról.

Legyártották a 10 milliomodik Ford Mustangot

A Ford a 10 milliomodik Mustang legyártását ünnepli; a legendás modell 50 éve számít Amerika legkelendőbb sportkocsijának, és immár a harmadik egymást követő évben viseli a világ legnagyobb darabszámban értékesített sportkocsijának címét.

A 10 milliomodik Ford Mustang egy high-tech kivitelű, 460 lóerős, Wimbledon White fényezésű GT V8 változat; a hatfokozatú manuális sebességváltóval és a legújabb vezetősegítő technológiákkal felszerelt kabrió a Ford michigani Flat Rock összeszerelő üzemében gördült le a gyártószalagról. A legelső sorozatgyártású, 001-es alvázszámú Ford Mustang 1964-ben készült el ugyanilyen színben és kivitelben, és az autó 164 lóerős, V8-as motorjához háromfokozatú manuális sebességváltó kapcsolódott.

“A Ford a szívét-lelkét beleadta a Mustangba, így nem csoda, hogy az egész világ kedvence lett” – nyilatkozta Jim Farley, a Ford Motor Company globális piacokért felelős elnöke. “Amikor egy Mustangot látok végigsuhanni Detroit, London vagy Peking utcáin, ugyanazt a borzongást érzem, mint amikor megvettem az első autómat – egy 1966-os Mustangot, amivel tizenévesként végigautóztam az egész országot. A Mustang nevének hallatán a világon mindenütt elmosolyodnak az emberek.”

A Ford és munkatársai a dearborni központban és a Flat Rock üzemben nagyszabású ünnepségeken emlékeznek meg a mérföldkőnek számító 10 milliós darabszám eléréséről: Dearbornból az elmúlt öt évtized Mustang-modelljeiből álló konvoj indul a gyártásnak jelenleg helyet adó Flat Rockba, és a menetet három, második világháborús P-51 Mustang vadászgép kíséri.

Történetének 54 éve alatt a Mustangot a kaliforniai San Joséban, a New Jersey államban fekvő Metuchenben és a legelső helyszínnek számító Dearbornban is gyártották.

A legkelendőbb sportkocsi

Az IHS Markit adatbázisának (1966-2018-as összesített amerikai újautó-eladások az összes sportkocsi-szegmensben) elemzése alapján a Ford Mustang már több mint 50 éve Amerika legnagyobb számban értékesített sportkocsija.

A Ford több mint 38.000 Mustangot adott Európában, mióta a modell értékesítése 2015-ben elkezdődött a régióban.

A Mustang értékesítése tavaly túlszárnyalta a Porsche 911 eredményét 13 európai országban, köztük az Egyesült Királyságban és Spanyolországban. 2017-ben a Mustang legerősebb piaca Németország. az Egyesült Királyság, Franciaország, Belgium és Svédország volt

Jobb, mint valaha

A legújabb Ford Mustang minden eddiginél több technológiát, lenyűgözőbb teljesítményt és személyre szabhatóságot kínál.

Az új Ford Mustang még atlétikusabb külsővel, elegánsabb utastérrel és 12 colos digitális műszeregységgel lépett piacra. A továbbfejlesztett motorkínáltban a Ford 450 lóerős, 5,0 literes V8-asa is szerepel, amely a 10 fokozatú automata sebességváltóval párosítva 4,3 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás sebességre az autót. Az új modell üzemanyag-fogyasztása ezzel a hajtáslánccal 12,1 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 270 g/km. A hatfokozatú manuális sebességváltót a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája egészíti ki, ami sportos gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol.

Az autó fejlett technológiái közt szerepel az állítható MagneRide® futómű, a válaszható üzemmódok és az új Aktív Szelepes Kipufogó, amelynek innovatív Jó Szomszéd üzemmódja kora reggel és késő este érezhetően visszafogja az erőteljes motorhangot. A Mustang vezetőjének nyugodt autózását olyan technológiák támogatják, mint a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer és a Sávtartó Asszisztens.

Mindemellett a Ford néhány hónapja mutatta be az új, különleges Ford Mustang Bullitt változatot; a feltuningolt, 5,0 literes V8-as motorral hajtott autó a Warner Bros. stúdió 50 évvel ezelőtt forgatott legendás mozifilmjének állít emléket.

A Ford immár a modell hatodik generációját gyártja. Amellett, hogy hosszú ideje ez a legkelendőbb sportkocsi, a Mustang más téren is rendkívül népszerűnek bizonyult, hiszen több Facebook-követője van, mint bármely más autónak a világon.

LEGFRISSEBB

Ford Mustang Mach-E rendőrautók az NYPD kötelékében

0
New York City-ben nem ritka látvány egy-egy jól felszerelt Ford Mustang Mach-E rendőrautó. A teljes cikk a New York Online-on olvasható. https://www.newyorkonline.hu/az-nypd-ford-mustang-mach-e-rendorautokat-is-hasznal-a-hatekonysag-es-kornyezettudatossag-jegyeben/

TESZTJEINK