Főoldal Blog Oldal: 258

10 év, 10 érdekesség a Lexus F sorozatról

Pontosan egy évtizeddel ezelőtt született meg a Lexus sportmárkája. A nagyszériás modellek nagy teljesítményű verzióit négy kerékre állító F szériának ennyi idő is elég volt ahhoz, hogy fogalommá váljon a nemzetközi porondon. Most ismerkedjünk meg a márka kulisszatitkaival.

1. Ihletet adó ötlet

Az első F modell, az IS F főmérnöke, Jagucsi Jukihiko 1977 óta dolgozik a Toyotánál. Az ikonikus Supra mind a négy generációját neki köszönhetjük, és ezekre a projektekre alapozva már jóval a tényleges fejlesztés előtt megszületett benne az F széria ötlete. A Toyota Chaser szedánba, a belpiacos kínálat fényűző, nagyteljesítményű típusába beleültette az aktuális Supra motorját, és hogy az így nyert, félelmetes sportszedán ne legyen ön- és közveszélyes, a Supra alkatrészeivel javította fel a futóművet. Mindez az ezredforduló táján történt, több mint fél évtizeddel az IS F színre lépése előtt…

2. Partizánmunka

Jagucsi Jukihiko tudta tehát, hogy működik a recept, ám hiába nevezték ki időközben a Lexus fejlesztési és terméktervezési igazgatójává, a cégvezetés hallani sem akart holmi sportos, hangos, renitens sportszedánról. Ezért Jukihiko maga köré gyűjtött egy csapat fiatal mérnököt, és elkezdtek munkaidő után dolgozni a projekten. A világ legnevesebb versenypályáin tesztelték a modell prototípusait, a Nürburgringtől Laguna Secán át a Fuji Speedwayig, és amikor elégedettek voltak az eredménnyel, bemutatták az autót a vezetőségnek.

3. Tartom a négyhatot, emelek ötre

Rendkívül fontos volt a gazdaságosság, ezért az IS F prototípusát raktáron lévő alkatrészekből állították össze; a blokk például az LS460 nyolchengeres szívómotorja volt. Amikor azonban szabad jelzést kapott a projekt, Jagucsi Jukihiko úgy döntött, nagyobb motort érdemel a modell. A löketet megnövelték, a Yamaha által kifejlesztett hengerfejet szereltek fel, új vezérműtengelyeket építettek be. Az így megszülető 4969 köbcentiméteres erőforrás a mai napig szolgálatban van; az RC F és a GS F mellett az LC 500-ba is ennek egy variánsa került.

4. Forma-1-es gének

A Yamaha hengerfejnek azért volt nagy jelentősége, mert azt ugyanazok a mérnökök tervezték, akik a márka V12-es F1-es motorját is (és akik később az LFA V10-es blokkjának fejlesztésében az elejétől a végéig közreműködtek). Az 5.0 V8 ennek megfelelően tele volt előremutató megoldásokkal: titán szívószelep, magas nikkeltartalmú acél kipufogó szelepek, tűgörgős csapágyon futó szelepemelők, kettős (közvetlen és szívótorok-) befecskendezés, valamint változó szívócső dolgozott a motorban.

5. A szupersportkocsi

A Lexus márka huszadik születésnapjára készült el a legszebb ajándék: az LFA szupersportkocsi, amelyet akkor már közel tíz éve fejlesztettek. A szénszálas karosszériát “örökéletűre” tervezték (ennek ellenére elkészültek a tervek a hulladékhasznosításra is, hiszen csak így lehet felelősségteljes egy akkor vállalat működése, mint a Toyota). Érdekesség, hogy a motor akkora volt, mint egy V8-as, de csak annyit nyomott, mint egy V6-os, viszont a teljesítményleadása olyan volt, mint egy V12-esnek. A kézzel összeszerelt autóból két év alatt mindössze ötszáz darab készült, így mára igazi gyűjtői ritkasággá vált, amelyért újkori árának 2,5-3-szorosát is elkérik.

6. A tökéletes utódlás

Az IS F egészen 2014-ig árválkodott az F-palettán, amikor is bemutatták az RC F kupét. A kétszemélyes sportmodell az IS F átdolgozott motorját kapta meg, és bár ezúttal az első perctől fogva élvezték a vezetőség támogatását, az új projekt sokkal nagyobb kihívásnak bizonyult, mint az eredeti: túlságosan magasra tették ugyanis a lécet maguk előtt, árulta el Jagucsi Jukihiko. “Sokkal, sokkal jobb autót kellett építenünk, mint először. Hatalmas volt a kihívás.”

7. Ugyanaz, jobban

Az ötliteres, nyolchengeres blokk nem változott, viszont részleteiben tovább finomították. Többek között 11,8-ról 12,3-ra emelték a sűrítési viszonyt, ezzel a teljesítmény 421-ről 473 lóerőre ugrott. A teljesítményemeléssel együtt a fordulatszám is nőtt: a motor a korábbi 6600/perc helyett 7100/percnél adta le csúcsteljesítményét. A legnagyobb forgatónyomatékhoz tartozó fordulatszám viszont alacsonyabb lett.

8. Nyomatékvektor-szabályozás

Az RC F újdonsága volt a számítógép-vezérlésű, mechanikus nyomatékvektor-szabályozási rendszer. A megoldás két elektromos vezérlésű, többtárcsás tengelykapcsoló segítségével szabályozta a hajtott kerekek közötti nyomatékmegosztás arányát. Hogy melyik oldalra mennyi nyomaték jusson, számos érzékelő adatai alapján határozta meg a vezérlés. Az eredmény tökéletesen kiküszöbölt alul- és túlkormányzottság volt, ami közúton és versenypályán egyaránt pontosabb kanyarvételi képességeket eredményezett.

9. Közútról a pályára

Jagucsi Jukihiko még ekkor sem pihent: csapatával elkészítették az RC F versenyváltozatát, a GT3-ast. A legnagyobb feladat az optimális aerodinamika meghatározása volt: a légellenállás növelése nélkül kellett javítani a leszorítóerőt, és közben gondoskodni a motor, a hűtőrendszer és a fékek megfelelő légellátásáról. Az autón előszeretettel alkalmaztak szénszálas idomokat és elemeket: a motor- és csomagtérfedél, az ajtók, a tető, az első és hátsó lökhárítók, a küszöbök és a diffúzor, de még a légszűrőház és a műszerfal is ebből készült. Az RC F GT3 a nürburgringi 24 órás futamon debütált, rögtön első versenyén kategóriagyőzelmet aratott. Jelenleg Európában és Észak-Amerikában egyaránt meghatározó szereplője a releváns bajnokságoknak.

10. Ünnepi különszám

A tízedik évforduló örömére a Lexus különkiadást épített az RC F és GS F modellekből. Ezek megkapták azt a különleges matt lakkozású szürke árnyalatot, amelyet utoljára (és először) az LFA-nál használt a gyár, és amellyel egyedi kontrasztot alkotnak a kékre festett féknyergek. A fekete keréktárcsák kovácsolt darabok, az utastérben megint csak a kék dominál, a bőrfelületektől a kormánykeréken át a biztonsági övekig. Még az öltések is kékek.

Rendhagyó jótékonysági akcióhoz nyújtott támogatást a Volvo magyarországi képviselete

A Totalcar.hu akciója azután indult, hogy kiderült, Verrasztó Gábor helytörténeti író-újságíró több mint húsz éve használt, 1974-es évjáratú Volvo 144 típusú autója mostanra rendkívül leromlott műszaki állapotba került, ezért gazdájának segítségre volt szüksége.

Mivel a klasszikus Volvo hamarosan alkalmatlanná válik a napi használatra, megfelelő autót keresett a szerkesztőség, hogy így biztosítsa a feltételeket Gábor számára, kutatómunkája folytatásához.

A Totalcar.hu úgy döntött, hogy a 144-es hosszadalmas felújítása helyett egy jó állapotú Volvo V70 modellt vásárol Gábornak, melyet alapos állapotfelmérést követően, a szükséges karbantartások és a Gábor speciális igényeit követő átalakítások után ad majd át. Mivel Gábor mozgáskorlátozott, kerekes széke szállításához kombi kivitelű modellre volt szükség, így esett a Totalcar választása a Volvo V70 első generációja.

A sorozat egyes epizódjaiból kiderül, hogyan kell követhető előéletű használt autót vásárolni és milyen teendőink vannak a vásárlás után, a használatbavétel előtt. A Gábornak szánt V70 TDI 1998-ban készült, azóta egyetlen olaszországi tulajdonos használta, aki végig hivatalos Volvo-márkaszervizben végeztette a szükséges karbantartásokat, így az autó kivételesen jó állapotban került új gazdájához.

A sorozat célja felhívni a figyelmet a segítségnyújtás fontosságára és megmutatni, hogy milyen módon tartható meg egy húszéves Volvo kiváló műszaki állapota és használati értéke.

A Totalcar Volvóból Volvóba sorozat különlegessége, hogy egyes mozzanatai közösségi támogatással valósultak meg, hiszen az autó vásárlásához, a szervizben történt munkákhoz, bizonyos alkatrészek és a típushoz köthető információk felkutatásához a Volvo Autó Hungária Kft, a Volvo Galéria Budapest és a Fan Club Hungary Facebook-csoport is aktívan hozzájárult.

A Honda Civic Type R újabb rekordot döntött

Idén negyedjére villantotta meg elképesztő tudását az új Civic Type R.

Az elsőkerék-hajtású, sorozatgyártású modell 2 perc 1,84 másodperc alatt gyűrte le a legendás estorili pályát, így a portugál rajongók is megismerhették kimagasló képességeit. A nagy teljesítményű, ferdehátú sportautót a Honda híres WTCR-pilótája, Tiago Monteiro vezette, sikerrel küzdve le a 4,2 kilométer hosszú pálya technikás szakaszait, beleértve a két hajtűkanyart és a rendkívül hosszú célegyenest is.

A kiváló eredményhez természetesen a Civic Type R kivételesen könnyű kezelhetősége és páratlanul dinamikus gyorsulása is hozzájárult – e tulajdonságok nélkül nem jött volna össze a körrekord a lassú és villámgyors szakaszokat egyaránt felvonultató aszfaltcsíkon. A hihetetlen tempót a 320 LE-s VTEC TURBO motor garantálja, míg a precíz irányíthatóságról a felfüggesztés és kormánymű gondoskodik.

A rekorddöntést követően Tiago Monteiro elmondta: „Úgy jöttünk ide, hogy megdöntjük az elődmodell által felállított körrekordot, de ez nem az a műfaj, ahol bármi is garantált lenne. Úgy értem, ez egy pályacsúcs, tehát egyáltalán nem volt könnyű dolgunk. Estoril megingathatatlan magabiztosságot követel a pilótától, és az új Type R erős, kifinomult és inspiráló – mindent megad, ami a kiváló eredményhez szükséges. Ezt bizonyítja, hogy megdöntöttük, sőt darabokra zúztuk a korábbi rekordot.”

Hozzátette továbbá: „A Type R elképesztően stabil, és fékrendszere is roppant hatékony, ezt fejeli meg a bivalyerős motor, ami valódi versenyautóvá varázsolja a modellt. Pályára hajtva el is felejti az ember, hogy közúti használatra is alkalmas, csak akkor jut újra eszébe, mikor a legnagyobb kényelemben hazahajt a száguldozást követően. Az új Civic Type R-rel hatalmas lépést tett a járműipar. Ez az autó egészen más, mint a többi: aerodinamikai teljesítménye, felfüggesztése, futómű-geometriája és erőforrása egyaránt a legmagasabb színvonalon áll.”

Az Estorilban beállított pályacsúcs a negyedik Honda-rekord az elsőkerék-hajtásúak kategóriában az idén. Az új Civic Type R már Silverstone-ban, Magny-Cours-ban, a Spa-Francorchampson és Estorilban is megdöntötte az elsőkerék-hajtású kategória körrekordját. Mindezt 2018-ban, úgyhogy igen mozgalmas, sikerekkel teli félévet tudhat maga mögött a Honda.

Nem volt ez másként 2016-ban sem, tudniillik a Civic Type R előző nemzedéke szintén csúcsot futott az estorili, a silverstone-i és a Spa-Francorchamps pályán, sőt a Hungaroringen is. A Type R Challenge – 2018 korábbi állomásának a Nürburgring Nordschleife adott otthont, ahol – 7 perc 43,8 másodperces idejével – ugyancsak a leggyorsabb fronthajtású, sorozatgyártású szériaautónak bizonyult a Civic Type R.

Az új Civic Type R-t a tizedik generációs Civic fejlesztési programjának keretein belül dolgozták ki a mérnökök, ez volt a Honda történetének legátfogóbb ilyen jellegű projektre. A vállalat szakemberei azt a célt tűzték ki, hogy a híres „piros H-val” jelölt modell közúton és versenypályán is maga mögé utasítsa a kategória többi szereplőjét. Alapját kis tömegű, rendkívül merev, alacsony súlypontú karosszéria adja, ehhez kapcsolódik a kifinomult, dupla függőcsapszeges első felfüggesztés, ami minimalizálja a hajtási befolyást, és nagy sebességnél, valamint csúszáshatáron vett kanyarokban is stabillá teszi az autót.

A Hyundai több évre szóló partnerségi megállapodást kötött az AS Roma-val

A Hyundai bejelentette, hogy több évre szóló partnerségi megállapodást kötött az AS Roma-val, melynek értelmében a Hyundai lesz a klub új globális autóipari partnere.

A következő idénytől egészen 2021-ig minden hazai meccsen a Hyundai logó lesz látható a híres vörös és arany színű mez hátoldalán.

Ez az első alkalom, hogy a Hyundai ilyen jellegű partnerséget hozott létre az olasz labdarúgó piacon. Továbbá a márka szorosan együttműködik az AS Roma-val, hogy számos innovatív kezdeményezést és értékes előnyöket kínáljon a klub támogatóinak, azzal a céllal, hogy megkönnyítse a szurkolók mobilitását és ezáltal a futball még elérhetőbbé váljon számukra.

A partnerség részeként, a Hyundai szintén látható lesz a klub hazai meccsein a pálya szélén futó LED-es reklámokon, a klub edzőpályáján és más jogok mellett a különféle közösségi és digitális médiában való megjelenéseken keresztül.

Az új partnerség elindításának megünnepléseként az AS Roma elsőszámú csapatának játékosai, Edin Džeko, Javier Pastore, Bryan Cristante és Cengiz Ünder egy új videóban szerepelnek, amelyet a klub Trigoria-i edző létesítményében forgattak. A videóban egy csoport elhivatott szurkoló látható, akik meghívást kaptak egy exkluzív, színfalak mögötti túrára, ahol egy olyan különleges pillanatban volt részük, amikor a csapat játékosai váratlanul megjelentek és megajándékozták őket a szurkolók saját nevével ellátott 2018/19-es mezekkel. Nézze meg a videót a https://youtu.be/pv-4OdfJouY linken.

Ezzel a bejelentéssel a Hyundai tovább bővíti hosszú ideje fennálló jelenlétét a legmagasabb szintű labdarúgásban, miután már 20 éve vállal részt nemzeti és nemzetközi versenyekben.

Az AS Roma-val kötött partneri megállapodással a Hyundai tovább bővítette a páneurópai labdarúgó klubok iránti elkötelezettségét, miután hasonló szponzori megállapodásokat jelentett be az angol Premier League-ben szereplő Chelsea FC-vel, a spanyol La Liga-ban játszó Atlético Madrid-al, valamint a német Bundesliga-ban szereplő Hertha BSC-vel.

Andreas-Christoph Hofmann, a Hyundai Motor Europe marketingért és termékekért felelős alelnöke a következőket nyilatkozta:

„Ez a partnerség egy újabb jelentős mérföldkő a Hyundai számára, amely a londoni Chelsea FC-vel, az Atlético Madrid-al és a Hertha BSC-vel kötött megállapodásokat követően tovább növeli az európai fővárosokban a hazai labdarúgás támogatását. Az AS Roma egy újabb klub, amely szenvedélyes szurkolótáborral rendelkezik, és illeszkedik azon stratégiánkhoz, amely a szurkolókat helyezi minden tevékenységünk középpontjába. Várakozással tekintünk az elkövetkező szezonokra, amelynek során igyekszünk visszaadni a rajongók számára a tőlük kapott támogatást.”

Guido Fienga, az AS Roma ügyvezető igazgatója, a következőket nyilatkozta:

„Örömmel jelentjük be az új partnerségi megállapodásunkat a világ egyik legsikeresebb autógyártójával, a Hyundai-jal. Az innováció és a kiválóság iránti közös ambícióink nagyon megkönnyítették ennek a megállapodásnak a létrejöttét. Büszkék lehetünk arra, hogy a Hyundai nevét viselhetjük mezeink hátán, és várakozással tekintünk a Hyundai-jal való szoros együttműködésre, mivel arra törekszenek, hogy szórakoztassák és összehozzák világszerte jelen lévő szurkolótáborunkat.”

A Hyundai 1999 óta a FIFA Top partnere, 2017-ig 18 éven át volt az UEFA elkötelezett támogatója és továbbra is kiemelt részt vállal a nemzeti válogatottak, valamint egyéni klubcsapatok támogatásában több országban: Franciaországban az Olympique Lyonnais, a következő szezontól az Egyesült Királyságban a Chelsea FC, Spanyolországban az Atlético de Madrid valamint Németországban a Hertha BSC támogatója lesz.

5 csillagos EURO NCAP-besorolást kapott az új Ford Focus

A vadonatúj Ford Focus maximális, 5 csillagos értékelést kapott a független törésteszt-intézet, az Euro NCAP vizsgálatán. Ez az egyik első jármű, ami az Euro NCAP, új, jóval szigorúbb tesztsorozatán ért el kiemelkedően magas pontszámot.

A Focusban kifinomult megoldások segítenek a balesetek megelőzésében, vagy súlyosságuk mérséklésében. Ezek egyike az Euro NCAP által is ajánlott Gyalogos- és Kerékpáros-észleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer, ami felfedezi az autó előtti útszakaszon, vagy annak közelében tartózkodó embereket, sőt azokat is, akik keresztezhetik az autó nyomvonalát. A rendszer – amely automatikusan fékez, ha gázolásveszélyt észlel, és a vezető nem reagál a figyelmeztetésre – immár a kerékpárosokat is felismeri, és a fényszórók fényének segítségével éjszaka is működik.

Az Euro NCAP magas pontszámmal jutalmazta a Focusban a felnőtt utasok és a gyermekek védelmét. Ennek elérésében nagy szerepet játszik, hogy a Ford vadonatúj C2 padlólemezének alkalmazásával 40 százalékkal hatékonyabb lett az autó orr-részének energiaelnyelő képessége, valamint az, hogy a karosszériaszerkezet 33 százaléka ultranagy szilárdságú acélból és présedzésű, melegformázott bóracélból készül.

A Focus azokon a teszteken is maximális pontszámot kapott, amelyek két jármű oldalirányú ütközését szimulálják. Az európai vásárlók már hamarosan átvehetik a vadonatúj Ford Focus első példányait.

“Biztosan mindenki emlékszik még a saját vezetéstechnikai vizsgájára, amikor erősen koncentrált arra, hogy biztonságosan autózzon. A vezetés azóta sem lett egyszerűbb feladat – inkább csak hozzászoktunk a ránk nehezedő nyomáshoz. Ám az olyan technológiák, mint a Gyalogos- és Kerékpáros-észleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer csökkenthetik ezt a nyomást, így jobban figyelhetünk más, szintén fontos dolgokra, és magabiztosabban autózhatunk,” nyilatkozta Helmut Reder, a Ford Európa C-szegmensű globális termékcsaládjáért felelős igazgatója.

Kényelmesebb, nyugodtabb és biztonságosabb

A vezetősegítő technológiák minden eddiginél szélesebb kínálatának működését három radar, két kamera és 12 ultrahangos érzékelő segíti. A Focus legfontosabb új vezetősegítő technológiái:

Az Adaptív Sebességtartó Automatikát (ACC) ezentúl Stop & Go rendszer, Sebességkorlátozásra Figyelmeztető rendszer és Sávközép technológiák egészítik ki, segítve a vezetőt az araszoló forgalomban. Az autóban az Euro NCAP által ajánlott Sávtartó Asszisztens és Intelligens sebességhatároló is működik
Az Adaptív Fényszórórendszerben az új, kamerával működő Prediktív kanyarfény és a Jelzőtábla-felismerő világítás már előre a helyes irányba állítja a fényszóró sugárnyalábját. A rendszer felméri az autó előtti útszakaszt, és – az iparában egyedülálló módon – a jelzőtáblák információit is felhasználja a látási viszonyok javítására.

A Kikerülő Kormányzási Asszisztens a szegmensben elsőként bevezetett technológia, amely segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az ütközést az előtte hirtelen megálló vagy erősen lassító járművel.

Rossz Irányra Figyelmeztető rendszer: az először a német, osztrák és svájci piacokon megjelenő rendszer a szélvédő mögé épített kamera és a navigációs rendszer információi alapján fény- és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha áthajt két ‘behajtani tilos’ jelzésen egy autópálya-felhajtón.

Ha mégis bekövetkezik egy baleset, az új Ütközés Utáni Fékezés az első becsapódás észlelése után a féknyomás automatikus módosításával mérsékli a lehetséges másodlagos ütközés hatását; az autó lelassítása kisebb sérülési kockázatot jelent az utasok és a jármű számára.

Megjelenik a Ford első Head-up display (HUD) rendszere az európai piacon, ami segít, hogy a vezetőnek minél ritkábban kelljen elfordítania tekintetét az útról, aSzéles látószögű tolatókamera pedig180 fokos képet mutat az autó mögötti területről, miközben a vezető kitolat egy parkolóhelyről vagy egy kocsibeállóról.

A Keresztirányú Forgalomfigyelővel kiegészített Holttérfigyelő rendszer a parkolóhelyről történő kitolatás közben figyelmezteti a vezetőt, ha az autó nyomvonalát egy másik jármű keresztezheti; a rendszer most először kínál automatikus fékezés funkciót az ütközés elkerülésére vagy a baleset súlyosságának mérséklésére, ha a vezető nem reagál a jelzésre.

Az ötajtós ferdehátú, kombi és (bizonyos piacokon) négyajtós lépcsőshátú karosszériaváltozatban kínált Focus-család most igazán különleges egyéniségekkel gyarapodik, hiszen a stílusos Focus Trend és Titanium, a sportos Focus ST-Line és az előkelő Focus Vignale változatok mellett a vásárlók idén már a most elsőször kapható Focus Active crossovert is megrendelhetik

Tömegközlekedéssel kombinált járműmegosztó szolgáltatást fejleszt Indiában a Toyota

Egy hosszútávú együttműködés keretében indított a tömegközlekedés megreformálását célzó tesztprojekt részeként a Toyota Mobilitási Alapítvány két- és négykerekű bérelhető járművei enyhítik az utak zsúfoltságát, és egyszerűbbé teszik a metróállomások megközelítését az indiai Bengaluruban.

A Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) és a Világ Erőforrásai Intézet (WRI) az indiai Bengaluru város hat metróállomása közelében indít közös projektet két- és négykerekű járművek bérbe adására, illetve fuvarmegosztási célú felhasználására, hogy enyhítsék az utak zsúfoltságát, és hogy megkönnyítsék a metróhoz vezető út első/utolsó mérföldjének megtételét. A hat metróállomás környezetét a területhasználat és a fejlettség előre meghatározott szempontjai szerint mérik fel. A hozzáférhetővé tett termékek között lesznek kulcs nélkül használható elektromos robogók, elektromos kerékpárok, elektromos autók és mikrobuszok. Mindez azt szolgálja majd, hogy jobb képet lehessen alkotni a városi lakosság igényeiről. Az egyéves tesztidőszakot követően a TMF és a WRI a hat metróállomásnál szerzett tapasztalatokat megosztja majd a kormányzattal és más érdekeltekkel is.
Ez a projekt a TMF és WRI által 2016 decemberétől 2017 végéig működtetett Station Access and Mobility Program (STAMP) kiterjesztése, ami azt a célt szolgálja, hogy jól átgondolt megoldásokat kínáljon a tömegközlekedési csomópontok megközelítésére – méghozzá a mobilitás terén innovatív technológiákat és üzleti modelleket kijelölő platform segítségével. A TMF a WRI-vel közösen egy több indiai várost érintő, hároméves kezdeményezéssé bővítette a STAMP projektet, így Hyderabad lesz a következő város, ahol innovatív, utolsó mérföldes megközelítési megoldásokat alkalmaznak és tesztelnek majd. A szervezők arra számítanak, hogy e megoldások révén, illetve az indiai kormányzat tömegközlekedési programjaira támaszkodva, integrált és zökkenőmentes mobilitási élményt biztosíthatnak ügyfeleik számára.

A Wicked Ride által tesztelt megosztási koncepció
Kétkerekű járművek
• Bárhol letehető, a metróállomásokról elvihető robogók alkalmazása
• A robogót bármelyik ügyfél elviheti kulcs nélküli indítással
• Re-allokáció a nap végén
• Elektromos robogók rendszerbe állítása folyamatban. Elektromos kerékpárok tesztelése is folyamatban.

Elektromos autók és mikrobuszok
• Igény szerinti utasfelvétel akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos autókba, vagy belsőégésű motorral szerelt mikrobuszokba
• Különféle üzleti modellek (köztük háztól-házig működő, vagy előfizetéses megoldások) tesztelése folyamatban

Mese egy Fordról, amely hazatért családjához

A veteránautók nem csupán gépezetek, hiszen sok ember érzelmileg is kötődik hozzájuk – különösen akkor, ha a szóban forgó autó hosszú időn át szolgálta a családjukat. Frederik T. Frey is így érzett, amikor a nagypapája és a nagymamája halála után nekilátott felkutatni egy elveszett családtagot: nagyszülei öreg Fordját.

Sokan vannak, akik egy öreg autóban többet látnak egy egyszerű tárgynál, főleg akkor, ha érzelmi értékük is van. Ilyenkor az autó maga is családtaggá válik.

Így kezdődött az autós újságíró és tesztelő, Frederik T. Frey története is. Hosszú időn át próbált nyomára akadni nagyapja Ford 17M RS P7b autójának, amit még 2009-ben vett meg valaki, és az öreg Ford végül visszatért a családhoz.

Nem csak egy autó

Néhány évvel az ezredforduló után történt, hogy Frederik T. Frey családja megörökölte a nagypapa autógyűjteményét, amit aztán gyorsan ki is árusítottak.

Köztük volt Charles nagyapa vasárnapi autója is, amivel reggelenként elgurult a pékségbe egy pitéért, miközben csendesen beszélgetett a mellette ülő nagymamával. Ez az autó volt a Ford 17M RS P7b, amit első ránézésre sokan összetévesztenek a Ford Taunussal.

Taunus jelzés azonban nem csupán egy modellt takar: a második világháború után évtizedekig csak ilyen névvel gyártott autókat a Ford kölni leányvállalata, párhuzamosan két kategóriában. A névvel a második világháború hajnalán, 1939-ben találkozhatott először a közönség. A ma

csak Buckel-Taunusnak (Buckel = púpos) hívott autót a háború után újra gyártották, finomított változatban. Helyére 1952-ben érkezett az első 12M jelzésű (G13 gyári kódú) modell, amely óriási előrelépés volt a formavilág tekintetében: a harmincas években született bogárhátú felépítményt modern pontonkaroszszéria váltotta fel, amelynek elején a sorozat védjegyévé vált földgömb díszelgett.

1954-ben kijött a kívülről csupán néhány részletében különböző 15M típus 1498 köbcentiméteres, felülszelepelt, 55 lóerős, soros négyhengeres motorral, három évvel később pedig egy osztállyal feljebb is megjelent a német Ford: piacra dobta az amerikai vonalakat követő P2 17M-et, a “barokk Taunust”, 1,7 literes motorral ellátva. E típussal kezdve a P betű utáni szám jelölte a sorozatot. A nagyobbik kategóriában a “fürdőkád” P3-as, azután a P5-ös, majd a P7a, végül a P7b képviselte 17M, 20M és 26M jelzéssel a Fordot, 1971-ig.

Ezen sorozat 17M P7b modelljének különleges RS változata volt Fredrik nagyapjáé.

“A nagyapám autói közül ez a Ford hagyta bennem a legmélyebb emlékeket” – mondta el Frederik T. Frey. “Nagy kár, hogy eladtuk.”

Az 1968-as 2 ajtós coupe 4 sebességes váltóval, hátsó kerék hajtással és 2.0 literes 111 Le motorral volt szerelve és a korát messze meghaladó 160 km/h maximális sebességre volt képes.

Frederik éveken át figyelte a hasonló autókat, és különféle Facebook-csoportokhoz csatlakozott, de eredménytelenül – míg egy napon ráakadt egy nyomra, ami közelebb vitte őt álma megvalósításához, hogy nagyapja öreg Fordja újra a család tagja lehessen.

“Egyik nap szólt egy jó barátom, hogy látott egy Ford 17M RS P7b modellt, ami hasonló a nagyapáméhoz” – mesélte Frederik. “Rákattintottam a hirdetésre, és máris megjelent előttem egy autó, ami pont olyan volt, mint amit kerestem.”

Frederik, aki nem akart hinni a szemének, gyorsan felhívta az eladót, aki már ismerte az autó történetét. Nem sokkal később Frederik már neki is vágott, hogy átszelje az országot, és közelebbről is megnézze a kocsit, kevéssel utána pedig hazaindult – immár a Ford 17M RS P7b volánja mögött ülve.

Az öreg Ford még mindig szép darab, bár az idő nem múlt el fölötte nyomatalanul. Frederik T. Frey azt tervezi, hogy restaurálja az autót, hogy ugyanolyan gyönyörű legyen, mint amikor a nagyapja vasárnaponként elindult vele a pékségbe.

“Boldog vagyok, hogy végül meglett a Ford” – mondta Frederik. “Most megpróbálom általa megőrizni a nagyapám emlékét és szellemiségét.”

[TESZT] Hyundai Kona 1.0 T-GDI 2WD Style – jöhet még egy lapáttal stílusból

Nehéz a dolga annak, aki a jelenlegi mini SUV felhozatalból szeretne választani. Válogatni lehet, mivel irdatlan a kínálat, azonban közel sem mindegy, mit és hogyan. A Hyundai Kona 1.0 T-GDI optimális alternatíva lehet, kiváltképp, ha a küllemet részesítjük előnyben elsősorban.

Egyértelmű, hogy a Hyundai tervezőmérnökei a tálalást helyezték előtérbe, lehet, hogy idejét látták felzárkózni a trendiség ezen irányvonalához. Mert azért van itt ugyebár Nissan Juke, meg Toyota C-HR, tehát az ilyesféle absztraktba hajló dizájn nagyon kelendő manapság. Így hát a Hyundai Kona 1.0 T-GDI révén a dél-koreai konszern is kanyarít egy szeletet, persze kérdés, versenyképes tud-e maradni a piacon. Az árazást tekintve mindenképp.

Úgy sikerült a tálalást kivitelezni a Hyundai Kona 1.0 T-GDI esetében, hogy a jellemző stílusjegyek megmaradtak: a hűtőmaszk hangsőlyos, fekvő trapézalakzattal, prémiumos krómberakásokkal,  nagy Hyundai emblémával – ahogyan az a nagykönyvben írva vagyon. A lámpatestek rendkívül vékonyak, a motorházfedél alsó ívvonalához kerültek, közvetlenül alatta a kiegészítő burákkal. Még a hűtőmaszk rostélya alatt is találunk fényforrást, kimondottan ötletesen elhelyezve az alsó szpoilermodulra, egyedi kinézetet adva az egész összességnek.

Futurisztikus SUV-fazon: hiába, ez a trend

Oldalnézetből is kapunk sok-sok egyediséget. Eleve a kerékjárati ívek aszimmetriája megkapó, az első keréknél néhány milliméterrel feljebb került a hátsóhoz képest a kialakítás, a műanyag védőburkolatok pedig hátul gömbölydedebbek, mint elöl.

Az oldalajtók alsó traktusa is kapott a műanyag oldallécekből, itt ugyan megtörik az egység, de jól érezhetően illeszkedik minden egymáshoz. A C oszlop szintén egyedi emgközelítésekkel lett kialakítva, ugyanakkor az egész sziluett (oldalnézet) remekbeszabottan hozza az SUV-s feelinget.

Hasonlóan az orr-rész kialakításaihoz, a Hyundai Kona 1.0 T-GDI hátulnézetben sem spórol a formabontó megoldásokkal. A helyzetjelzők itt is vékonyra húzottak, alattuk kiemelt hangsúlyt kapnak az irányjelzők, a tolatólámpák – ezek is különválasztott egységgel bírnak, amolyan egy-egy kis csoportra lettek kiosztva, emelve ezzel is a külső megjelenés erényeit. Ahhoz pedig, még inkább “terepjárósabb” legyen a kép, a lökhárító alsó felületére matt fémes hatású műanyag berakás is került optikai díszítésként.

Egyedi külső, kevésbé egyedi belső

Amennyire absztraktba hajló a Hyundai Kona 1.0 T-GDI külső kialakítása, annyira hétköznapi(bb) az enteriőr kigondolása.

Annak rendje s módja szerint megkapjuk a szokásos középkonzolt, melynek infotainment érintős LCD panelje kitüremkedik tablet-szerűen, alatta a szokványos kezelőszervekkel, és így tovább.

Minőség tekintetében nincs probléma

Jó minőségű anyaghasználat jellemzi a belteret, az illesztések rendben vannak, zörgést, csörgést nem tapasztaltunk az 1 hetes teszperiódus alatt. Az ülések kialakítása abszolút ergonómikus, erősebb testalkatú első utasok is elismerően summázták a Hyundai Kona 1.0 T-GDI komfortrátáját. Ez nagyban köszönhető a kitűnően formázott és szabott ülő- valamint hátlapoknak, a hossz és szélesség mindkét vonalon elnyerte tetszésünket. A térdterek is rendben vannak elöl, a középkonzol kialakítása itt is optimálisra lett húzva, így például az jobb egyen utazó delikvens akár keresztbetett lábakkal is relaxálhat mondjuk egy pár perces vezetés közben tett pihenő alkalmával.

Hátul átlagos a hely, illetve az átlagosnál kisebb is lehet, ha nagyon kitoljuk az első foteleket. Mindenesetre átlagos testalkatú felnőttek – főként, ha négyen vannak – kellőképp kényelmesen utazhatnak akár hosszabb, 6-700 kilométeres távolságokon is.

Kategóriájén belül egész kellemes a Hyundai Kona 1.0 T-GDI csomagtér-kapacitása, ugyanis 361 liter alapból, ezt akár 1143 literesre is bővíthetjük. Kisebb családoknak, baráti társaságoknak ideális lehet rövidebb, közepesen hosszabb kirándulások, szabadidőeltöltés levezényléséhez.

Hogyan domborított a 998 köbcentis 3 hengeres benzines?

A downsizing jegyében haladjunk tovább: a tesztelt Kona-ban 1 literes, 3 hengeres turbós benzinmotor kapott helyet. Az egész pontosan 998 köbcenti lökettérfogatal bíró parányi erőforrás 120 lóerőt képes kipréselni magából, ehhez 6000 RPM környékére kell pörgetni a főtengelyt. 1500-tól viszont már rendelkezésre áll a 172 Newtonméteres nyomatékcsúcs, és egészen 4000-ig kitart a gyári adatok, illetve méréseink szerint is.

Megfelelően az átlag 1 literes, 3 hengeres motorkarakterisztikához, a Hyundai Kona 1.0 T-GDI is alacsony fordulatszámtartományokban – azaz onnantól – robbanékony, tehát második és harmadik sebességfokozatban van elemében, azonban a haragos motorhangolásnak és a rövid áttételezésnek köszönhetően relatíve hamar elfogy a szufla, és úgy 90-100 körül már inkább utazós a tempó. Ennek ellenére az autópályatempót érzetre hamar elérte a tesztautó, 130 kilométer/óránál hatodikban 3150 RPM-et rögzítettünk.

Mindenképp szerencsés, hogy hatgangost kapott a Hyundai Kona 1.0 T-GDI, így a fogyasztást is kordában lehet tartani. A feljebb már említett rövidebb áttételezésnek köszönhetően hamar felválthatunk hatosba, s így nem meglepő, hogy országúti környezetben 4.2 liter/100 kilométeres átlagérték született, s városban sem ugrott 5.8 liter fölé az érték.

Árcédula

Mindenképp az árazás lehet az egyik legvonzóbb tulajdonsága a Hyundai Kona-nak. A cikkben bemutatott Hyundai Kona 1.0 T-GDI ugyan közel 7 millió a felszereltségnek köszönhetően, ugyanakkor a belépő szint valamivel több, mint 4.5 millió forinttól már hazavihető.

2018 Hyundai Kona 1.0 T-GDI specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 998 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 172 Nm @ 1500-4000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális váltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4165 mm

Szélesség: 1800 mm

Magasság: 1550 mm

Tengelytáv: 2600 mm

Első gumik mérete: 235/45 R18

Hátsó gumik mérete: 235/45 R18

Tömeg, üresen: 1250 kg

Megengedett össztömeg: 1775 kg

Csomagtartó mérete: 361 liter, 1143 literre bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 181 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.9 s (gyári), 9.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.8 l/100 km

Országúti: 4.2 l/100 km

Vegyes: 5.6 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.0 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 117 g/km

Bővebb információ a Hyundai magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Fotó: Matei Bence / Camera Kft.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Művészi kidolgozású LFA modellel is készül a Lexus a SPA 24 órás versenyre

A környezetbarát hibrid modelljei mellett legendás versenygépeiről is ismert Lexus egy egyedi, művészi kidolgozású LFA szupersport autóval ünnepli első 24 órás versenyét Spaban: a japán autógyártó az elismert portugál művészt, Pedro Henriquest szerződtette az LFA egyedi feldíszítésére, amit a Spaban megrendezett versenyhétvégén lehet majd megcsodálni.

Az Emil Frey Lexus Racing egyébiránt két Lexus RC F GT3 géppel indul a megmérettetésen, a Blancpain GT versenysorozat legkeményebb futamán.

Az Emil Frey Lexus Racing csapata július 28-án és 29-én mutatkozik be két Lexus RC F GT3 autóval az ikonikus hosszú távú versenyen, a Total 24 Hours of Spa futamon, amit idén hetvenedik alkalommal rendeznek meg. A nevezésről az Emil Frey Lexus Racing az első teljes Blancpain GT versenysorozaton mutatott jó teljesítményük miatt döntött, amibe beletartozik a bajnokság ötödik fordulójában, a franciaországi Paul Ricard pályán elért látványos győzelem is.
E döntésében megerősítette a csapatot a Spa Franchorchamps pályán – a Total 24 Hours of Spa futam helyszínén – nemrég befejezett, pozitív eredménnyel záródott tesztelés is, ahol mind nedves, mind pedig száraz aszfalton kipróbálták a beállításokat.
Az Emil Frey Lexus Racing a Spa Franchorchamps pályán begyűjtött tavalyi adatokat is felhasználta. Ez volt az a helyszín, ahol a világon először sikerült megszerezni a pole pozíciót a Lexus RC F GT3-assal, majd magabiztos győzelmet aratni az International GT Open versenysorozat futamán. Lorenz Frey csapatfőnök szerint a közelmúltban végzett tesztelés, illetve az, hogy a Lexus RC F GT3 jól teljesített a nehéz, hét kilométeres pályán, jót tett a csapat önbizalmának.

„Figyelembe véve, hogy a pálya a gyors kanyarokkal nagyon is jól fekszik a Lexus RC F GT3-nak, jó teljesítményt kellene mutatnunk.” – fogalmaz a csapatfőnök. „Ez a verseny az egyik legkeményebb GT3 futam, amit ezen a látványos versenypályán rendeznek, így a csapatban mindenki nagyon várja már az első 24 órás szereplést a Lexussal.”

A két Emil Frey Lexus Racing RC F GT3 kormánya mögött igen tapasztalt pilóták ülnek majd, köztük a monacói Stéphane Ortellivel, aki ehhez hasonló 24 órás versenyen korábban már mind Spaban, mind Le Mans-ban győzni tudott.

Művészi kidolgozás

A fenti esemény és a Lexus nagy teljesítményű ’F’ modelljeinek tízedik születésnapja alkalmából a Lexus Europe egy művészi tervezésű, egyedi LFA autót mutat be a Spaban megrendezendő versenyhétvégén. Ez az autó bátran pályázhat a legikonikusabb Lexus szupersportkocsi címre. Az LFA vonalvezetése a folyamatos mozgás érzetét keltő és az állandó fejlődést kifejező, organikus mintázatba simulnak a portugál művész, Pedro Henriques elképzelésének megfelelően.

„A napjainkra jellemző képlékenység, a folyamatos mozgás élménye, és a pillanat megfagyasztásának nehézsége ihlette a díszítés mintázatát” – magyarázaa Pedro. “A vonalvezetés követi ezt a mindenfelé terjedő és soha meg nem álló folyamatot, ami maga a haladó élet. Az autó elemeinél használt kézműves anyagok és az áramló vonalak organikus érzetet keltenek, s ez az érzet csak megerősödik mozgás közben.”

A Lexus ismert művészet és dizájn iránti szenvedélyéről. Ezt a Milánói Dizájn Héten kiállított alkotások is mutatják. Idén nyáron ráadásul a Lexus egy pop-up UX kiállítótermet is nyitott Lisszabonban, ahol több művész – köztük Pedro Henriques – alkotásai is megtekinthetők.
Az új, művészi LFS legelőször július 25-én, szerdán lesz látható a Spa városában tartandó, hagyományos parádén. Az autó ezután a 24 órás futam előtt a versenypályán rendezendő parádén szerepel majd július 28-án, szombaton.

A TOTAL 24 HOURS OF SPA VERSENY PROGRAMJA

Csütörtök, 2018. július 26.
11:45 – 13:15 1. szabad edzés
18:10 – 19:10 Pre-Qualifying
20:50 – 21 .05 Q1 időmérő edzés
21:12 – 21:27 Q2 időmérő edzés
21:34 – 21:49 Q3 időmérő edzés
21:56 – 22:11 Q4 időmérő edzés
22:30 – 00:00 Éjszakai edzés

Péntek, 2018. július 27.
17:45 – 18:15 Bemelegítés
18:30 – 19:00 Super Pole

Szombat, 2018. július 28.
16:30 – Total 24 Hours of Spa

Toyota: tesztelés alatt az összekapcsolt járművek adatai alapján történő útkarbantartás lehetősége

A Toyota a központjának otthonául szolgáló Toyota Cityvel közösen elkezdi az összekapcsolt járművek adatai alapján történő útkarbantartási ellenőrzések próbaüzemét. 

Ez a próbaüzem méri fel, hogy az egyes utakra kiszámított állapotromlási indexek összhangban vannak-e a tényleges állapottal. Az eredményeket természetesen helyben ellenőrzik is az országutakon.

Egészen különleges a Toyota kezdeményezése, amely az összekapcsolt autók által szolgáltatott adatokat alapul véve tervezi az útkarbantartási munkákat. A Toyota a technológia továbbfejlesztésére is törekszik, a vállalat célja, hogy a Toyota Cityben zajló útkarbantartási munkákat támogató adminisztrációt is fokozott pontossággal szolgálja ki.
A próbaüzem során a Toyota feldolgozza az összekapcsolt autók által begyűjtött adatokat (forgalmi és jármű viselkedési adatok), és ezeket big data elemzésnek veti alá a tulajdonát képező Mobilitási Szolgáltatási Platform (MSPF) segítségével. Az utak állapotromlására vonatkozó információk összegzése után a Toyota összeveti ezeket a valóságban tapasztalt állapottal.Az utak állapotának figyelemmel követése rendkívül fontos, mivel ez garantálja az utak használhatóságát és biztonságosságát. Mindez balesetmegelőzési intézkedések bevezetése, illetve katasztrófahelyzetekben a megfelelő evakuációs útvonalak kijelölése révén valósul meg.

Az útburkolattal kapcsolatos rutinellenőrzések és a járőrözés során begyűjtött információk átadása mellett egyeztetés is zajlik majd arról, hogy mennyire alkalmazható ez a technológia az útkarbantartási munkálatok ellenőrzésére

A Toyota Japánban jelenleg is kínál egy Használható Utak Térképe nevű szolgáltatást, ami katasztrófahelyzetben valós idejű információt ad a biztonságos útvonalakról. Ezt a telematikai felszereléssel ellátott járművek adatainak elemzése révén teszi. A hamarosan sorra kerülő próbaüzem segítségével a Toyota továbbfejleszti a járművek viselkedését elemző technológiát; a fő cél az útburkolatok állapotromlásáról készített digitalizált adatbázis, illetve a technológia alkalmazási körének további bővítése.

A jövőben a Toyota az összekapcsolt autók segítségével továbbfejleszti a városokra és az országutakra kifejlesztett technológiáját, hogy ezzel is aktívan támogassa a helyi önkormányzatok munkáját.

LEGFRISSEBB

Visszatérhet a Škoda 110 R kupé

0
A Škoda dizájnerei ismételten visszanyúltak a múlt egy ikonikus modelljéhez, és modern formában álmodták újjá a legendás 110 R faros kupét. Az eredeti típus...

TESZTJEINK