Főoldal Blog Oldal: 318

Electric Now Tour: BMW iPerformance Roadshow Magyarországon

Május végén, két napon keresztül a zsámbéki Driving Camp és környéke adott otthont a BMW Group innovációs modell-bemutatójának, az Electric Now Tour eseménynek. Több mint száz ügyfél, valamint további 30 újságíró próbálhatta ki a BMW i és iPerformance modelleket különböző pálya és országúti vezetési körülmények között.

A BMW Group felépített továbbá egy különleges BMW i Lounge-ot, mely a fenntarthatóság, az előremutató technológia és az iPerformance modellekhez legutóbb csatlakozott BMW 530e modell nóvumait mutatta be. A színes program lehetőséget biztosított a BMW i3 és i8 modellekkel való pályavezetésre, illetve az X5 40e, a 740e és a frissen bemutatott 530e modellekkel való országúti autózásra.

Jelenleg a BMW rendelkezik a legszélesebb elektromos és plug-in-hibrid modellválasztékkal a világon, így nemcsak a prémium kategóriában, hanem a teljes piacon vezető szerepet tölt be az elektromos meghajtást használó modellek számában. A BMW i3 és i8 modellek új almárka tagjaiként indultak el néhány éve, melyek nemcsak meghajtásukban, hanem karosszériaépítési módjukban is úttörő szerepet vállaltak. Az i modellekhez csatlakozott 2015-ben az X5 40e, majd tavaly a 225xe, a 330e és a 740e luxuslimuzin.

A bajor gyártó szintén 2016-ban vezette be a BMW iPerformance modellcsaládot, melyet a vállalat innovatív, a jövő technikáját megjelenítő autói képviselnek. 2017 tavaszán érkezett meg a BMW 530e, így jelenleg hét különböző plug-in-hibrid, valamint az elektromos meghajtású BMW i3 alkotják a kínálatot. Míg tavaly több mint 62 000 db BMW i és iPerformance modellt adott el a vállalat világszerte, idén a cél a 100 000 db-os értékesítés elérése, melyre minden esély adott a folyamatosan bővülő kínálattal.

„Magyarországon a BMW i modellek kiemelt népszerűséggel bírnak, a 2015-ben bevezetett zöld rendszám számos praktikus előnyt hozott elsősorban a mindennapi használhatóságban az ingyenes városi parkolással, ugyanakkor láthatóságot is adott a BMW elektromos meghajtást használó modelljeinek. A tavaly év végén bejelentett állami támogatás további kézzelfogható előnyöket tartogat, mellyel az állam az elektomobilitás terjedését szorgalmazná. Az Electric Now Tour program kitűnő lehetőséget biztosított arra, hogy a BMW i és iPerformance modelleket egyszerre, egymás után vezetve tesztelhessék a meghívottak, illetve az esemény kiválóan demonstrálta azt a kínalatbeli sokszínűséget és innovációt amit ma a BMW márka világszerte képvisel“ – mondta el Salgó András, a BMW Group Magyarország kommunikációs vezetője az esemény alkalmával.

Toyota: mobilitási ökoszisztémában a jövő autózása

Olyan új mobilitási ökoszisztéma kialakításán dolgozik a forradalmi, jövőbemutató technológiáiról ismert Lexus prémium márkát is jegyző Toyota, amely felgyorsíthatná az autonóm vezetési technológiák fejlesztését.

A világ leginnovatívabbnak tartott autógyártója az MIT Media laboratóriummal (MIT ML) és egyéb iparági partnerekkel együttműködve igyekszik elősegíteni egy olyan digitális környezet kialakulását, amelyben a felhasználók – a vállalkozások és fogyasztók egyaránt – biztonságosan megoszthatják vezetési és autonóm járműteszt-adataikat, kezelhetik az autómegosztó és telekocsi tranzakciókat, valamint tárolhatják azokat a járműhasználati információkat, amelyek a biztosítási díjak meghatározásának alapjául szolgálhatnak.

A környezetbarát hibrid technológiájáról és az iparágat forradalmasító innovációiról ismert Toyota és Lexus a blockchain és elosztott főkönyv (BC/DL) technológiák felhasználhatóságát vizsgálja egy olyan új mobilitási ökoszisztéma kialakításában, amely felgyorsíthatná az autonóm vezetési technológiák fejlesztését: a blockchain technológia egy független számítógépekből álló, kifinomult hálózaton – úgynevezett elosztott főkönyvön – keresztül továbbítja az információkat, felügyelve a tranzakciók biztonságát, valamint az adatok / vagyontárgyak tulajdonosai jogainak védelmét. A Toyota és a Lexus meggyőződése szerint a blockchain technológia átláthatóságot és kölcsönös bizalmat eredményezhet, csökkentheti a visszaélések és csalások számát, és csökkentheti vagy megszüntetheti a tranzakciós költségeket, például a külső felek és intézmények által kirótt díjakat.

Az együttműködés támogatja a nyílt forráskódú eszközök alkalmazását, a blockchain révén pedig segít a menetadatok és az autonóm tesztadatok biztonságos megosztásában, az autómegosztó / telekocsi tranzakciók kezelésében, és a járműhasználati információk tárolásában.

„Akár több százmilliárd kilométernyi, valós menetadatra is szükség lehet ahhoz, hogy létrehozzuk a biztonságos és megbízható autonóm gépkocsit. A blockchain és az elosztott főkönyv lehetővé teheti, hogy a járműtulajdonosok, flottakezelők és gyártók adataikat megosztva felgyorsítsák a végső cél elérését, és kiaknázhassuk az autonóm mobilitási technológiák biztonságos, gazdaságos és kényelmes előnyeit” – mutat rá Chris Ballinger, a Toyota Kutatóintézet mobilitási ügyekért felelős igazgatója és gazdasági igazgatója.

A szoftvereszközök nyílt forráskódú kialakításának köszönhetően a Toyota és a Lexus egyfajta felhasználói konzorciumot hoz létre, és reméli, hogy sikerül más, autonóm járművek fejlesztésével és mobilitási szolgáltatások biztosításával foglalkozó vállalkozások körében elősegíteni a blockchain gyors bevezetését. A Toyota és a Lexus jelenlegi és jövőbeli partnereit arra biztatja, hogy működjenek együtt a BC/DL technológiák járműadat és – szolgáltatások területén történő alkalmazásának további fejlesztésében. A Toyota és a Lexus az MIT Media laboratóriumon kívül számos iparági partnerrel is együttműködik, hogy alkalmazásokat és működőképességi igazolásokat fejlesszenek az új mobilitási ökoszisztéma három területére: a menet- és tesztadatok megosztására, az autómegosztó / telekocsi tranzakciókra, valamint a felhasználási alapú biztosításra.

Menet- és tesztadatok megosztása: A blockchain technológia felhasználásával a vállalatok és magánemberek egy virtuális piactéren keresztül biztonságosan megoszthatnák és pénzzé tehetnék saját vezetési statisztikáikat, illetve hozzáférhetnének mások által beküldött adatokhoz. Ez a hozzáállás egy hasonló blockchain kezdeményezésre építve hoz létre digitális tulajdonjogokat a zeneiparban: ez a Nyílt zene kezdeményezés (Open Music Initiative) A modern járművek fedélzeti érzékelőik révén egyre inkább tudatában vannak környezetüknek, és egyre sűrűbben kapcsolódnak a felhőhöz, a közúti infrastruktúrához, valamint egyéb járművekhez, ami egytől egyig hatalmas mennyiségű értékes adatot hoz létre. A BC/DL lehetőséget teremthet arra, hogy a vezetési és autonóm tesztadatokat olyan környezetben osszák meg, amelyben az adat létrehozója megőrzi az adatra vonatkozó tulajdonjogát.

Autómegosztó / telekocsi tranzakciók: A BC/DL alapú eszközök lehetővé tehetik a járműtulajdonosok számára, hogy férőhelyeket, csomagtér-kapacitást vagy akár a jármű használatát értékesítve pénzhez jussanak. A blockchain alkalmas a jármű használatára, valamint a jármű tulajdonosaira, sofőrjeire és utasaira vonatkozó adatok tárolására. A profil információ felhasználható egy „intelligens kapcsolat” igazolására két fél között, vagy a szolgáltatások díjfizetésének kezelésére, mégpedig pénzügyi közvetítő nélkül, ami lehetővé teszi a tranzakciós költségek megtakarítását. A rendszer emellett online kapcsolatot biztosíthat olyan járműfunkciók távoli elérésére, mint az ajtózárak oldása/reteszelése, vagy a motor beindítása/leállítása.

Felhasználás alapú biztosítás: A blockchain emellett arra is alkalmas, hogy a felhasználók kedvezőbb biztosítási költségekben részesüljenek. Azzal, hogy járművük szenzorainak engedélyezik a környezetre vonatkozó és menetadatok gyűjtését, illetve blockchainben való tárolását, a járműtulajdonosok akár a biztosítási díj további mérséklését is elérhetik, hiszen a biztosító társaságok az átláthatóság révén csökkenthetik a csalások előfordulását, illetve mérhetik a biztonságos vezetési szokásokat.

„Izgalmasnak találom, hogy a Toyota élen jár annak a kezdeményezésnek a megvalósításában, amely a blockchain technológiát felhasználva hoz létre egy olyan, nyílt platformot, amelyen a felhasználók kontrollálhatják saját menetadataikat. Bízunk benne, hogy más iparági érdekeltek is részt vállalnak ebben a kezdeményezésben, hogy a biztonságos és megbízható autonóm járművek álma egy lépéssel közelebb kerülhessen a megvalósuláshoz” – fogalmaz Neha Narula, az MIT Media laboratóriumának digitális valuta kezdeményezésért felelős igazgatója.

A Toyota Kutatóintézetének partnerei a berlini központtal működő BigchainDB, amely a menetadatok és autonóm járműtesztek adatainak adatcsere-platformját fejleszti, a Dallasban és Torontóban dolgozó Oaken Innovations, amely P2P autómegosztó, autó hozzáférést nyújtó és fizető alkalmazást fejleszt egy újfajta mobilitási eszközzel, az izraeli Commuterz startup, amely egy P2P autómegosztó megoldáson dolgozik a Toyota Kutatóintézettel közösen, valamint a Gem (Los Angeles), amely a Toyota telematikai autóbiztosító társaságával (Toyota Insurance Management Solutions, TIMS), valamint az Aioi Nissay Dowa biztosítási szolgálattal közösen dolgozik egy felhasználás alapú biztosítási platform kifejlesztésén. Minden egyes projektpartner komoly tapasztalattal rendelkezik saját szakterületén.

A Toyota Kutatóintézet emellett az egyesült államokbeli Toyota Financial Services (TFS) szolgáltatással is együttműködik a kapcsolt pénzügyi eszközök fejlesztésén.

A Wankel-motoros Mazda Cosmo 50 éves idén

Fontos pillanat volt az autózás történetében, amikor pontosan 50 éve, a Mazda bemutatta a Wankel-motoros Mazda Cosmo Sport modellt. A stílusos kétüléses egy olyan innovációs hagyomány kezdetét jelentette, amely a mai napig él a Mazdánál: a cél egyedi műszaki megoldásokkal különleges vezetési élményt adó és motorsportsikereket eredményező autók gyártása.

1967-ben a Cosmo Sport volt a világ első kéttárcsás motorral meghajtott személyautója, a Mazda számára pedig az első saját gyártású sportautó. A Japánon kívül 110S-ként ismert autó már hordozta azokat a tulajdonságokat, amelyek később a Mazda RX-7 és az MX-5 legendás modellekben, sőt tulajdonképpen az összes Mazdában tovább éltek. Bár csak összesen 1176 darabot gyártottak belőle, a Cosmo Sport meghatározó volt a japán márka számára, hiszen ekkor vált a leginkább kisteherautók és kisautók gyártójából egy izgalmas, egyedi márkává, amelyet a műszaki megoldások és a design terén is a sablonoktól való eltérés jellemez.

A Cosmo Sport motorjának fejlesztése a Mazda kihívásokat kereső és feladást nem ismerő gondolkodását szemlélteti, amely ma, 50 évvel később is igaz a cégre. A mérnökök számos akadályt és nehézséget legyőzve, a prototipusokat több százezer kilométeren át tesztelve tették a Wankel-motort kereskedelmi szempontból is működőképes, valódi alternatívává. Bár több tucat vállalat, köztük a legnagyobb autómárkák írtak alá licenszmegállapodást az NSU-val, hogy továbbfejlesszék a német autó- és motorkerékpárgyártó új technológiáját, csak egy járt sikerrel.

Kiaknázva a forgótárcsás motorban rejlő lehetőségeket, a Mazda a jóval nagyobb és nehezebb dugattyús motorokkal egyenértékű teljesítményt tudott kihozni az új megoldásból és közel kétmillió Wankel-motoros autót épített, illetve jelentős sportsikereket is elért: az RX-7 például a ’80-as években egyeduralkodó volt kategóriájában a Nemzetközi Motorsportszövetség (IMSA) versenyein. A legnagyobb győzelem azonban 1991-ben történt, amikor egy 2,6 liter kamratérfogatú, négytárcsás, összesen 710 lóerős Mazda 787B megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. Ez nemcsak az első, nem dugattyús motorral felszerelt autó, de az első ázsiai márka győzelme is volt a legendás versenyen.

Az állandó akarat új dolgok kipróbálására és a határok könyörtelen kitolására már szinte egyet jelent a Mazdával: ebből a hozzáállásból született a SKYACTIV technológiát is bevezető MX-5 is, amelynek Jinba-Ittai, azaz vezető és autó egységét jelentő szellemisége a világ legnépszerűbb roadsterévé tette. A mai Mazda modellekben megtalálható könnyűépítésű és a forgótárcsás motorhoz hasonlóan szokatlan SKYACTIV motorok, karosszériák és egyéb műszaki megoldások olyan mérnöki áttörések eredményei, amelyek a teljesítmény és a hatékonyság egyedi kombinációit jelentik. A SKYACTIV motorok például, megkülönböztetve a Mazdát a többi márkától, kiküszöbölik az extrém sűrítés hátrányait, így élvezetesebb, ugyanakkor takarékosabb vezetést tesznek lehetővé.

A Mazda Cosmo megtekinthető Augsburgban, a Mazda Classic Automobil Museum Frey-nél. A múzeumról ITT lehet részletesebben olvasni.

Meglátogattuk Európa első Mazda múzeumát Augsburgban

Korábban – egész pontosan alig egy héttel ezelőtt – hírt adtunk arról, hogy a Mazda megnyitotta első Japánon kívüli múzeumát Augsburgban. Nem voltunk restek, megnéztük testközelből.

Stílszerűen autóval, semmi repülő, vonat, vagy busz. Alapvetően ez a hétszázvalahány kilométer meg sem kottyan, főként, hogy gyönyörűen, autópályán haladva lehet közlekedni Münchenig, de aztán persze konkrétan Augsburgig is megvannak a jó kis pályaszakaszok. Kedvenc terület ez, hiszen (nem véletlenül) ha Németországba tévedünk, mindig nagyteszt kerekedik a sztoriból; az adott autót megmérettetés alá vetjük a sebességkorlátozásoktól mentes autópályaszakaszokon.

Nem volt egyszerű megtalálni a Frey csoport kezdeményezéseként létrehozott egyetlen európai Mazda múzeumot. Legalább három kört futottunk Augsburg labirintus-szerű, zegzugos, villamossínpárokkal átszelt utcáin, míg végre egyszerre ott virított előttünk a Mazda oszlop, meg a Mazda Classic felirategyüttes.

A németországi Mazda múzeum egy régi, 1897-ben épült villamosremízből lett átalakítva, erre utaló jelek természetesen vannak, a keskeny nyomtávú sínek ott kígyóznak az aszfalton, direktben az utcafront felől. Csalóka és megtévesztő, mivel a parkolás közvetlenül a bejáró mellett oldható meg, a remíz homlokzata pont erre néz, viszont a bejárat jobb felől, oldalt, de inkább hátul található.

Nathalie, a Mazda Museum munkatársa rendkívül készséges és segítőkész volt, bár az hozzátartozik az igazsághoz, hogy több ízben egyeztettünk vele, több irányból, így ténylegesen zökkenőmentesen mehetett minden annak rendje, s módja szerint.

A kis előtérből, ahol egyébként meg lehet vásárolni a belépőket (5 EUR a felnőtt, 2.50 EUR a gyerekjegy), mindenféle Mazda-relikviákkal távozhatunk, modellautótól a bögréig, sapkákig, pólókig, pendriveokig. Szóval minden rendelkezésre áll, ami szemnek s széjnak ingere.

A hangárba belépve elénk tárul maga a kiállítás, ami közel sem olyan apró, mint ahogy a legtöbb fotón látszik.

A gyűjtemény több, mint 50 darab autóritkaságot mutat be, beleértve olyanokat is, amelyek a Frey csoport magánkollekciójából lettek átemelve a kiállításra.

Nekünk, európaiaknak nyilván a legismerősebb, mára már klasszikusnak számító Mazda modellek a 323, 323F, 626, esetleg 929, MX-5 (korai, bukólámpás), netán RX-7 (klasszikusan Wankel-motorral), aztán az akkoriban kimondottan futurisztikusnak ható Xedos 6, vagy a Xedos 9 következett.

Ezek mindegyike kiállítva megtekinthető egyebek mellett, de számos olyan exkluzivitást találunk, amelyek nagyjából csak Japán utcáin jelentek meg a Mazda közel 100 éves történelme alatt.

Úgyhogy fog tartogatni elegendő meglepetést a Frey’s Mazda Classic Car Museum mindazoknak, akik ellátogatnak Augsburgba, a villamosremíz falai közé, Oberhausenbe.

A pontos cím egyébként 86153 Augsburg, Wertachstraße 29 – a nyitvatartási idő pedig egész héten 10 órától 18 óráig tart.

Pluszban megemlítenénk, hogy a létesítmény vasárnap is várja a látogatatókat – pedig Németországban a legtöbb bolt, múzeum, egyéb létesítmény ezen a napon zárva tart.

Bővebb információ a Mazda Classic Automobil Museum Frey honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Úgy tűnik, nem ismer lehetetlent a Lexus RC F GT3

A Nemzetközi GT Open bajnokság múlt hétvégi, Spa-Francochampsban rendezett belgiumi futamán az Emil Frey Lexus Racing és a szintén Lexus RC F GT3-mal versenyző Farnbacher Racing csapata is megszerezte második győzelmét a szezonban, előbbi szombaton, utóbbi vasárnap állhatott fel a dobogó legfelső fokára, így autógyártóként a Lexus immár négy futamgyőzelemmel dicsekedhet a 2017-es Nemzetközi GT Open szezonban.

Bár szombaton adódott még néhány probléma, a Farnbacher Racing végül képes volt úrrá lennyi a gondokon a Nemzetközi GT Open bajnokság vasárnap Spa-Francorchampsban megrendezett második futamán – olyannyira, hogy végül elsőként értek célba. Ez a csapat második győzelme a szezonban a Lexus RC F GT3 géppel, így Dominik és Mario Farnbacher jelenleg öt ponttal vezetnek a bajnoki tabellán.

„Szombaton nem ment úgy a dolog, ahogy vártam, sőt pontot sem sikerült szereznünk – így aztán annál jobban örülünk annak, hogy sikerült bezsebelnünk a második trófeánkat a GT Openben. Az egész csapat remek munkát végzett, jó iramban autóztunk, és a kemény munka végül csodálatos eredményt szült. Nagyon boldogan utazunk most haza, és már erősen készülünk a következő futamra.” – fogalmaz Dominik Farnbacher.

Autógyártóként a Lexus immár négy futamgyőzelemmel dicsekedhet a 2017-es Nemzetközi GT Open szezonban. Szombaton az Emil Frey Racing csapat Lexus RC F GT3 versenygépe szerezte meg a harmadik győzelmet. A Farnbacher Racing két héten belül visszatér a ringbe, hiszen június 9-11. között rendezik meg az évad ötödik és hatodik futamát a Paul Ricard pályán.

Az Emil Frey Lexus Racing szintén rajthoz állt a Nemzetközi GT Open bajnokság második hétvégéjén a belgiumi Spa-Francorchampsban, a híres Formula 1-es pályán. Miután első helyezést szerzett Estorilban a szezonnyitón, a svájci csapat fantasztikus lendülettel folytatta sorozatát, rajt-cél győzelmet aratva a szombati futamon. Vasárnap pedig – az évad első esős versenyén – Albert Costa Balboa a kaotikus időjárási körülmények ellenére is lenyűgöző teljesítményt produkált. Az igencsak megkérdőjelezhető a 20 másodperces büntetés miatt azonban végül csak a 14. helyezést kapta meg, holott valójában dobogós helyen, harmadikként végzett.

„Nagyon elégedettek vagyunk a hétvége eredményével, még ha nem is értünk egyet a vasárnap kapott igazságtalan büntetéssel. Mégis örülünk, hiszen sikerült bebizonyítanunk, hogy győzelmünk Estorilban nem csupán szerencsés véletlen volt, vagyis a Lexus olyan gépet alkotott, amivel komolyan kell számolni ezen a bajnokságon. Ezt az is alátámasztja, hogy a Farnbacher Racing is győzelmet aratott itt Spaban. Számunkra most leginkább az a fontos, hogy még alaposabban kiismerjük az autót. Az idei év egy tesztprogram része, ami kemény munkát jelent – de ez a munka sokkal lelkesítőbb, ha közben győzelmeket is ünnepelhetünk” – foglalja össze Lorenz Frey, az Emil Frey Lexus Racing csapatfőnöke.

Az utcai Lexus RCF sportkupén alapuló versenygéppel tehát minden jel szerint olyan autót sikerült alkotnia a Toyota által jegyzett japán prémium márkának, ami alaposan feladja a leckét a versenytársaknak. Minden persze nem is csoda: a versenygép alapjául szolgáló, a vezetés vegytiszta élvezetének átadására megalkotott új RC F minden idők egyik legizgalmasabb nagy teljesítményű 2+2 üléses utcai sportkupéja: versenyautós aerodinamikájával és látványos, 19 colos kovácsolt alumínium keréktárcsáival kifejezetten agresszív látványt nyújt, különleges utasterét pedig az LFA által ihletett műszerek varázsolják igazán egyedivé. Mindeközben a gépháztető alatt a Lexus által valaha tervezett legerősebb V8-as motor dübörög, aminek lenyűgöző teljesítményét egy gyorsan kapcsoló, 8 fokozatú Sport Direct Shift automata sebességváltó továbbítja a hátsó kerekekhez. Visszaváltáskor jól hallható, hogy az elektronika gázfröccsöt ad, a Nyomatékvektor Szabályozású Differenciálmű segítségével pedig az autó még nagy sebesség mellett is magabiztosan uralható.

Nissan: a tudósok kifejlesztették a végső módszert az izgalom mérésére futballt és gyors autókat használva

Míg az UEFA Bajnokok Ligája a csúcspontjához közeledik, addig a Nissan – a versenysorozat hivatalos autóipari támogatója – egy végső tesztet végzett a futballról, azt vizsgálva, hogy melyik az izgalmasabb: végignézni egy mérkőzést vagy utasnak lenni egy ikonikus GT-R autóban – áll a Nissan sajtóközleményében.

A Nissan és a Loughborough Egyetem sporttudományi szakemberei viselhető technológia segítségével figyelték meg a résztvevőket annak érdekében, hogy adatokat gyűjthessenek fizikai válaszaikról. A vizsgálatok során a következőket mérték: pulzusszám, légzésszám és elektrodermális aktivitás, annak érdekében, hogy megtudják a különböző izgalmak milyen fizikai válaszokat váltanak ki és melyik tevékenység az izgalmasabb a résztvevők számára.
Először vizsgálatok zajlottak az UEFA Bajnokok Ligája mérkőzései során, majd a kapott eredményeket összevetették a GT-R próba napján mért adatokkal, melyen egy hivatásos autóversenyző vitte a résztvevőket körbe a híres spa-i pályán.

Dr. Dale Esliger a Loughborough Egyetem tudósa a kapott eredmények alapján a következőket mondta el: „Korábban szubjektíven tudtuk csak megítélni, milyen izgalmas is egy futball mérkőzés vagy éppen egy olyan szuper autóban száguldani, mint a Nissan GT-R. A Nissan Excitement Index kutatása viszont lehetővé tette számunkra, hogy az innovatív szenzorok segítségével megértsük a résztvevők fizikai válaszait a különböző eseményekre, ezzel pedig felderíthetővé vált számunkra, melyek lehetnek a legizgalmasabb pillanatok számukra.A két kísérlet során mind a futball mérkőzéseken, mind pedig a Nissan GT-R-ban ülve a résztvevők pulzusszáma egészen hasonló volt, természetesen kiugrásokkal a legizgalmasabb pillanatokban – például egy rúgott gólnál vagy egy szűk kanyarban, ahogyan azt vártuk is. A fő különbség, amelyet láttunk az a nézők és az utasok fizikai válaszai közül a légzésszámokban voltak. A futball mérkőzés során légzésszám növekedést hirtelen légzésszám csökkenés követett, amikor a szurkolók a fontos pillanatoknál visszatartották a lélegzetüket. Ez pedig azt mutatja számunkra, hogy a 90 perc inkább az érzelmek hullámvasútja volt sem, mint az izgalomé. Míg a GT-R-ban utazók légzésszáma folyamatosan növekedett, amely inkább az izgalom érzését sugallja.”

„Az izgalom a középpontja mindennek, amit teszünk” – mondta Jean-Pierre Diernaz a Nissan európai Marketing alelnöke. „Az ikonikus GT-R szuper autó és az UEFA Bajnokok Ligája szponzorálása csupán csak két példa arra, hogy hogyan szeretnénk innovációt és izgalmat vinni az emberek életébe. Most pedig a Loughborough Egyetemmel közös kutatásból megismerhetjük az izgalom fizikai hatását az emberi szevezeten. A végső célunk, hogy kifejlesszük a világ Excitement Index-ét, mely alkalmas számos tevékenység izgalmi szintjének mérésére – ez után pedig a lehetőségeink határtalanok.”

Az év legizgalmasabb mérkőzése, az UEFA Bajnokok Ligája döntője során a Nissan a műsor középpontjában fog állni. Nem csupán a Nissan globális nagykövete és az UEFA Bajnokok Ligája döntőse, Gareth Bale mellett lesz ott a cég, de a Nissan fogja átadni a Bajnokok Ligájának trófeáját is a Principality Stadionban.  A történéseket pedig Ön is nyomon követheti az új Nissan Excitement FC Facebook oldalon és ossza meg velünk az Ön izgalmas utazását a döntőig a #TooExcitedTo hashtaget használva.

A 2017-es Nissan GT-R díjnyertes 3,8 literes V6-os 24 szelepes ikerturbó motorral rendelkezik, amely 20 LE-vel növelte az autó teljesítményét az előd modellhez képest. Most már 570 LE teljesítményt ad le 6800-as fordulatszámnál, ami részben köszönhető a megnövelt turbónyomásnak  és a hengerenként vezérelt gyújtásidőzítésnek. Ezek a változtatások a közepes tartományban (3200-as fordulatszámnál) jobb gyorsulást, és szélesebb tartományban elérhető maximális nyomatékot eredményeznek. A maximális vezetési élmény elérése érdekében az ismerős GT-R hang is még szebb lett és soha nem szólt még ilyen jól.

Modellciklusának 2. szakaszában a Volkswagen Golf: e-Golf, Golf GTE, Golf GTI Performance, Golf R

Elérkezett első fontos modellfrissítéséhez a Volkswagen Golf. Korábbi cikkeinkben, ITT és ITT beszámoltunk a történésekről, most pedig összefoglaljuk a lényeget. Nézzük!

A Golf család nagyszabású felfrissítésének második szakaszával indítja a tavaszt a Volkswagen, s máris érkezik az egyaránt új e-Golf, Golf GTE illetve a Golf R. A Golf ezen öt megújult változata kiválóan mutatja, milyen széles a legsikeresebb európai autó hajtásrendszereinek kínálata. A Golf sikerének egyik kulcsa, hogy minden mobilitási igényre a megfelelő megoldást kínálja. Ezen egyéni megoldások széles alapjául a hagyományos benzin- (TSI) és dízel- (TDI), illetve földgázüzemű (TGI) változatok szolgálnak.

E világszerte egyedülálló választékot a legújabb high-tech modellek egészítik ki, amelyek továbbfejlesztett elektromos, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid és sportautó-hajtásrendszerekkel érkeznek, modellváltozattól függően nagyobb teljesítménnyel és hatótávval, valamint tovább fokozott gazdaságossággal. Az új e-Golf, Golf GTE, és Golf R további ismertetőjegyei még karakteresebb dizájnjuk, új LED-technikájú fényszóróik és hátsó lámpáik (mindkettő már alapkivitelben), új infotainment-rendszereik akár olyan funkciókkal, mint például a gesztusvezérlés (Discover Pro, az e-Golf esetében széria), az Active Info Display digitális és számos új vezetői segédrendszer.

e- és Hybrid-Power – Elektromos, illetve hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszerével az e-Golf és a Golf GTE a lehető legjobban kíméli a környezetet. Az e-Golf mindenkor, míg a Golf GTE átmenetileg, mintegy 50 kilométeres távon (NEFZ) károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedhet. Mindkét modellt műszakilag is továbbfejlesztették a mérnökök. Az e-Golf második nemzedékében nagyobb hatótávval (az NEFZ-cikluson 300 kilométer) és teljesítménnyel (100 kW/136 LE, plusz 21 LE) csábít, míg a Golf GTE számára új hibridstratégiát fejlesztettek ki. Utóbbi valamelyik navigációs rendszerrel közösen a Hybrid üzemmódban már a GPS- és útvonaladatokat is tekintetbe veszi, s az előtte álló útvonal tulajdonságainak figyelembevételével, előrelátó módon alakítja optimálisan, az energiatakarékosság jegyében az elektromos és a benzinmotor üzemét (2017 nyártól kapható).

GTI- és R-Power – Immár kultikus státuszú sportautóként a Golf R jelentősen megnövelt teljesítménnyel érkezik. Feltöltött motorjaik egyaránt piaci szegmensük legagilisabb négyhengeres erőforrásai közé tartoznak, míg az összkerékhajtású Golf R és teljesítményét 228 kilowattra (310 LE) (plusz 10 LE) növelték a Volkswagen R szakemberei.

Még karakteresebb dizájn

LED-technikájú fényszórók és hátsó lámpák – A dizájn-frissítésben új lökhárítók, sárvédők, már alapkivitelben új teljes-LED fényszórók (az e-Golf, a Golf GTE, illetve minden Golf GTI és Golf R) és immár minden Golf számára az alapkivitelt bővítő teljes-LED hátsó lámpák szerepelnek.

Új orrkialakítás – A hűtőrács alsó szegélyén húzódó, krómozott díszléc a jobb és a bal oldalon a LED-technikájú fényszórók szárnymotívumot formázó krómszegélyéhez (winglet) csatlakozik. Az egyes modellek egyebek mellett e krómozott díszléc egyéni kialakításában térnek el egymástól. Az e-Golf és a Golf GTE hűtőrácsán, illletve LED-fényszóróin például egyaránt markáns kék csík (a Volkswagen e-mobilitásának ismertetőjegye) tűnik fel, ami az immár ikonná vált Golf GTI esetében – mi más is lehetne – vörös színű, míg a Golf R elején fényes fekete bevonatot kap. Mindezeken túl az e-Golf, a Golf GTE, és a Golf R új és teljes egészében egyéni első lökhárítójában is különbözik egymástól. Az e-Golf és a Golf GTE lökhárítójának közös vonása a nappali menetfény a Volkswagen minden elektromos és hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszerű modelljére jellemző, jellegzetes C-alakú rajzolata. Hűtőrácsa méhsejt-mintázatú betétjével a Golf GTE azonban már egyértelműen közelebb áll a Golf GTI stílusához. A GTE és a GTI eleje összességében egyaránt dinamikusabb hatást kelt, s új tervezésű és jóval markánsabb megjelenésű lökhárítójuk révén nincs ez másként a Golf R modellek esetében sem.

Farkialakítás – Az eltérő megjelenés miatt feltétlen érdekes egy pillantást vetni e modellek hátuljára is. Például a LED-technikájú hátsó lámpákra, amelyek a GTE és az R modellek esetében már alapfelszerelésként (a Variant kivételével) dinamikus irányjelzővel (fényük belülről kifelé halad), valamint ugyancsak dinamikusan változó grafikával (vízszintes hátsó helyzetjelzők és függőleges állású féklámpák) működnek. A modellsorozat sportos tagjai mindezeken túl kipufogórendszerük krómozott végcsöveinek konfigurációjában is eltérnek. A Golf GTE bal oldalon kettős, a Golf GTI kétoldalt egy-egy, míg a Golf R a jobb és bal oldalon egyaránt markáns kettős végcsövekkel készül.

Digitalizálva és internetkapcsolatban

Segítő elektronika – Az új Golf számos műszaki fejlesztést kínál. Csupán néhány példa: az alsó-középkategóriában első ízben kínál az új Discover Pro rádió-navigációs és online rendszer gesztusvezérléses kezelést. Az új e-Golf már az alapkivitelében tartalmazza e technikát fedélzetén. 9,2 col átlójú képernyőjével a már hagyományos gombok (hardkey) nélküli Discover Pro koncepcionális és vizuális egységet alkot a Golf palettáján ugyancsak új Active Info Display műszeregységgel. Minden más infotainment-rendszert is új generáció váltott fel, miközben jelentősen bővült az online-szolgáltatások és alkalmazások kínálata. A Golf frissítése emellett a fejlett vezetői segédrendszerek új választékát hozta el az alsó-középkategóriába. Az olyan technikák, mint a városi vészfékfunkció (City Emergency Braking) és az új gyalogosfelismerés (Pedestrian Monitoring) (Front Assist), az új közlekedési torlódás asszisztens (részlegesen automatizált vezetés 60 kilométer/óráig) és az ebben a piaci szegmensben ugyancsak újdonság vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) egyaránt jelentősen növelik a biztonságot.

Megérkezett az új Fiat 500L

Az elmúlt öt évben egyedülálló karakterével hódító 500L számára most elérkezett a megújulás ideje.

A modell európai népszerűségét és folyamatosan emelkedő piaci részesedésének alapját képező funkciókra és szolgáltatásokra építve a Fiat 500-as család legtágasabb tagja az eddigieknél is fejlettebb információs- és szórakoztató rendszereket, valamint még stílusosabb személyiséget kínál. Az autó mindhárom változata megújult kívül-belül: a City, Cross és Living kivitelek.

A felfrissült modell így még jobban illeszkedik az 500-as családba, ezen kívül pedig alkatrészeinek 40%-a is megújult. A tervezés során arra törekedtek, hogy a legfontosabb stílusjegyeit hangsúlyozva megerősítsék a modellcsalád egységét. Az 500L sikeresen ötvözi a kategória sokoldalú praktikumát az 500-as eredeti értékeivel és megjelenésével.
Ezek már önmagukban elegendőek volnának egy egyedülálló karakter megteremtéséhez, ám még intenzívebbé teszi hatásukat az 500-asra jellemző ösztönösség: az 500L az eredeti 500-as modell legendás világát és izgalmát az egyterűek tágasságával és funkcionalitásával kombinálja. Miközben az ikonikus Fiat világszerte a belvárosi utcákon érzi magát elemében, az 500L a védjegyévé vált kompakt méreteket az új Cross kivitel SUV-kat idéző megjelenésével párosítja.

A modell üzemmódválasztó funkciója az útviszonyoktól és a vezetési stílustól függően háromféle választást – normál, Traction+ és Gravity Control – kínál. Akár városban vagy nyílt terepen használja, az új 500L sofőrje számára minden helyzetben kulcsfontosságú, hogy kapcsolatban maradhasson, megoszthassa társaival az utazás élményét, kommunikálhasson, kedvenc zeneszámait hallgathassa, és hogy valós időben értesüljön a közlekedési és időjárási fejleményekről.

Az 500L esetében mindehhez még csak a kormányt sem kell elengedni, és a tekintetünket sem kell levenni az útról: erről gondoskodik a 7 colos, nagyfelbontású érintőképernyővel, Apple Car Play integrációval felvértezett, Android AutoTM-kompatibilis UconnectTM HD Live rendszer.

A Cross kivitel új dimenzióval gazdagítja az 500L személyiségét. Az üzemmódválasztón túl az autó kalandvágyát egyedi felszereltsége, 25 mm-rel megnövelt szabad hasmagasság, valamint a hamisítatlan crossover megjelenésről gondoskodó stíluselemek – az 500x design-jával harmonizáló lökhárítók, megújult oldalvédő csíkok, valamint új első és hátsó védőlemezek erősítik. A Cross kivitelhez két letisztult városi kiadás: a City és a Living társul; utóbbi hét, szabadon konfigurálható ülésével új mércét állít a tágasság és a sokoldalúság terén.

Többről van itt szó, mint modellváltozatokról: ezt a három teljesen egyedi személyiségű autót eltérő közönség számára, különböző igények kielégítésére tervezték. Közös bennük azonban a színvonalas biztonsági felszereltség– például a 30 km/óra sebesség alatt működő, automatikus városi vészfékrendszer –, valamint a kategóriában kimagasló csomagtérkapacitás.

A modellek belső kialakítása is rendkívül rugalmas, így az ügyfelek akár 1500 különböző módon konfigurálhatják a belső teret. Az 500L tulajdonosai exkluzív csomagok révén tökéletesen saját ízlésükhöz szabhatják a járművet, tetszés szerint kiemelve annak dizájnját, online kapcsolódási lehetőségeit, kényelmét vagy biztonságát. A modellcsalád tagjai benzin- és dízelmotorral, LPG- és CNG kivitelben, akár 120 lóerővel választhatók, öt- vagy hatfokozatú kézi, illetve Dualogic automatizált sebességváltókkal társítva.

Még inkább 500-as

Az új 500L tervezése során arra törekedtek, hogy legfontosabb formai jellemzőit hangsúlyozva megerősítsék az 500-as modellcsalád egységét. Külső dizájnja mindazon jellegzetes elemeket felvonultatja, amelyek a kezdetektől végigkísérték a modellt, egészen az 1950-es években megszületett, nagy elődig; így az új 500L személyiségét áthatja a történelem.
A legszembetűnőbb múltidéző motívum a trapéz alakú orrt uraló „bajusz és embléma”; a krómozott elemeket alkalmazó felső fényszóró, amely továbbra is kör alakú és dinamikus megjelenésű; valamint az alsó LED-es nappali menetfény, amelyben az 500-as márkajelzés két „nullája” köszön vissza. Ezekkel a finoman kidolgozott részletekkel az új 500L a sötétben is összetéveszthetetlen.

Ezen túlmenően az első lökhárító jellegzetes trapéz alakja, valamint a krómozott, háromdimenziós hatást keltő alsó hűtőrács együtt vonzó és kiemelkedően elegáns képet nyújt, így az új 500L orra még kifejezőbb, és még ellenállhatatlanabb. A hátsó traktus meghatározó formai elemei a krómbetétek, amelyek határozottságot és tekintélyt sugároznak. A köd- és tolatólámpák a lökhárító alsó felén kaptak helyet. A változás nem csupán esztétikai: így hatékonyabban világítanak a jelzőfények.
Az új 500L tízféle pasztell- vagy metálszínben rendelhető, és választható bicolor változatban is, háromféle színű (fényes fekete, fehér, vagy matt fekete) tetővel. Az ügyfelek így több, mint 35 eltérő színkombináció közül választhatnak. A három új szín, a Denim kék, a Szicília narancs és Donatello bronz mellett a Gelato fehér, a Trekking sárga, a Cinema fekete, a Maestro szürke, a Moda szürke, a Toscana zöld és a Passione piros színek állnak rendelkezésre.

A helykínálat és a stílus egyedülálló kombinációja

A belső tér ugyancsak felfrissült, kezdve a műszerfal kialakításától. Az összhatás modernebb és még ikonikusabb; utóbbit jól példázza a műszerfalat uraló 500-as logó. Az utastér minden szempontból kényelmes, praktikus, sokoldalú és világos; bővelkedik a finoman kidolgozott részletekben, és az 500-ast idéző apró motívumokban. A modell az ultramodern, gazdag felszereltséget az eredeti 500 által ihletett formavilággal kombinálja. Az átdolgozott, krómrészletekkel díszített, multifunkciós kormánykerék mögé nézve is új látvány fogad; a fordulatszám- és sebességmérő között egy 3,5 colos, színes kijelző található. Az új kormánykerék és a friss műszerfal tökéletes kombinációja még jobb olvashatóságot biztosít, amit a fehér háttérvilágítás fokoz. A vezető az innovatív TFT színes kijelzőnek nagy hasznát veheti, hiszen ezen információk egész sora jeleníthető meg.

Ezen túlmenően az új 500L innovatív koncepciója a szalagszerűen körbefutó ablakokkal még inkább a forgalom urává teszi a vezetőt; a könnyed parkolás mellett kategóriaelső kilátást biztosít a különleges A-oszlop. A szokatlanul nagy, másfél négyzetméteres üvegtető pedig hihetetlenül világossá varázsolja a belteret. A rögzített és motorosan nyitható kivitelben egyaránt elérhető panoráma napfénytető révén fényben úszik a beltér, és a szabadság érzetét kelti.

A műszerfal felső része fiatalos személyiségről tanúskodik, az alsó pedig új, tágasabb tárolórekeszeket, valamint olyan új kényelmi felszerelést kínál, mint a központi könyöklő. A sebességváltó karját áttervezték, ráadásul magasabbra is került, így ergonómikusabb. A váltókart az „500” logó díszíti. Az összes kivitel egyedülálló személyiségjegyekkel bír. A Popstar felszereltség a modell fiatalos, funkcionális és praktikus oldalát emeli ki, a karosszéria színével azonos árnyalatú műszerfallal, fekete szövetülésekkel és az „500” logójával díszített, fehér műbőr szegélyekkel. Az ajtópanel minőségét finom tapintású, fekete szövet kartámasz fokozza. A műszerfal a karosszéria színével harmonizál.

A Lounge kivitel modern és elegáns, az exkluzív műszerfaltól, rajta a UconnectTM HD Live infotainment rendszer 7” érintőképernyőjével, a krómozott díszítőelemekig. Az ügyfelek választhatnak a hűvös és meleg árnyalatok közül; a kárpitozás minden esetben rombusz mintázatú, kettős öltésekkel, fekete műbőr fejtámasszal és kartámlákkal. A műszerfalat az ülés színéhez passzoló szövet borítja. A Cross kivitel esetében maximálisan érvényre juttatja a modell sportos szellemiségét és kalandvágyát a 7” kijelző, fekete belső tér, és a szövet-műbőr üléskárpitok az 500-as logójával. Opciósan világosszürke vagy fekete bőrülések is kérhetők a Lounge és a Cross felszereltségi szintekhez. A belső helykínálat kategóriaelső, köszönhetően az utastér hosszának. A hátsó üléseket előre húzva a csomagtartó 455 literes a City és Cross kiviteleknél, 638 liter a Livingnél (416 liter a hétszemélyes kivitelnél). Az üléseket lehajtva és előre döntve a teljes tárolókapacitás a City és Cross változatoknál 1480 liter, a Livingnél 1784 liter.

Crossover technológia

Az 500L kalandkedvelő személyisége a Cross kivitelben nyilvánul meg legerőteljesebben. Egyedülálló crossover megjelenést kölcsönöznek a modellnek az új lökhárítók és védőlemezek, az új kéttónusú 17” keréktárcsák, és a merész hűtőmaszk, amelyek együttesen sportos, férfias kiállást eredményeznek. A szabad hasmagasság 25 mm-rel nőtt, belül pedig helyet kapott az új üzemmód-választó. A középkonzolon elhelyezett kapcsolót elforgatva a vezető az útviszonyoktól és a vezetési stílustól függően háromféle üzemmód – normál, Traction+ és Gravity Control – közül választhat. A normál az alapértelmezett üzemmód, amely kényelmes és biztonságos vezethetőséget kínál átlagos menetkörülmények mellett. A 30 km/óránál kisebb sebességnél aktiválható Traction+ a hótól, jégtől, sártól csúszós útfelületeken könnyíti meg az elindulást, optimális nyomatékmegosztást biztosítva a két első kerék között: a rendszer a rosszabb tapadású kereket megfékezve a másikhoz juttat több nyomatékot. A Gravity Control állandó sebességű ereszkedést tesz lehetővé meredek lejtőn, és bekapcsolt Traction+ funkció mellett aktiválható. Az aktuális üzemmód megjelenik a TFT kijelzőn.

Biztonság és kényelem

Nem csupán a Cross változat élvezi a komoly technológiai tartalom előnyeit. A teljes modellcsalád olyan funkciókat kínál, amelyek fokozzák a vezetési élményt, kényelmet és biztonságot. Mindenekelőtt említést érdemel a városi ütközésmegelőző rendszer. A szélvédő tetején elhelyezett lézeres érzékelő segítségével felügyeli az előttünk haladó járművek helyzetét; 30 km/óránál kisebb sebesség esetén a rendszer képes önállóan fékezni, amennyiben az 500L közvetlen ütközésveszélyt észlel.
Az egyéb fontos felszereltségi tételek közé tartozik a gyermekfelügyelő tükör, amelyen keresztül szemmel tarthatók a hátul utazók, a LED-es nappali menetfény és helyzetjelzők, amelyek nem csupán az 500-as stílusát erősítő dizájnrészletek, hanem kiváló láthatóságot is garantálnak. A külső tükrök nem csupán fűthetők és elektromosan állíthatók, de opcióként elektromosan be is hajthatók..

A belső megvilágítást is továbbfejlesztették: a középkonzol tövében, a padlókonzolon és az ajtókon hangulatvilágítást alakítottak ki. A tolatókamera sem kevésbé modern: mostantól rossz látási viszonyok mellett is nagyobb felbontású képet ad, a manőverezést pedig aktív segédvonalak támogatják (2017 utolsó negyedévétől rendelhető.)

Három személyiség: Cross, City és Living

Az új 500L Cross modellnek egyedülálló crossover megjelenést kölcsönöznek az átformált lökhárítók, a védőlemezek, az új, kéttónusú 17” keréktárcsák, és a merész hűtőmaszk, amelyek együttesen sportos, férfias kiállást eredményeznek. Az autó azonban nem csak megjelenésében idézi a crossovereket: közéjük emeli az új üzemmód-választó funkció, valamint az új Uconnect™ HD Live 7” érintőképernyő.

Az 500L Cross 4,28 méter hosszú, tengelytávja 2,61 méter. Szélessége 1,80, magassága 1,68 méter.

Az 500L városias természete a City kivitelben testesül meg; ez Popstar és Lounge felszereltségben kapható. A modell a stílusos nagyvárosi közlekedés mintapéldánya. Tágas helykínálat a hatékony, kényelmes és praktikus használathoz, a remek városi vezethetőséghez – a modell tökéletesen kielégíti a mindennapi közlekedéssel szemben támasztott igényeket. Az 500L City 4,24 méter hosszú, tengelytávja 2,61 méter, szélessége 1,78, magassága 1,66 méter.

A Popstar kivitel, amely akár az új Denim kék árnyalatban is megrendelhető, még gazdagabb alapfelszereltséget kínál: ABS, ESP, 6 légzsák, manuális klímaberendezés, tempomat, multifunkciós techno-bőr kormánykerék, elektromosan állítható, fűthető külső tükrök, 3,5” TFT kijelző, Uconnect™ rádió Bluetooth és hangvezérlés funkciókkal, 60/40 arányban osztott hátsó ülés, és LED-es nappali menetfény szerepel a listán.
Ennél is fényűzőbb a Lounge kivitel: szövet-műbőr üléskárpit, puha tapintású műszerfal, kétzónás, automata klímaberendezés, valamint olyan szériafelszereltségek, mint a panoráma napfénytető, a krómbetétek a lökhárítókban, a ködfényszórók, a Uconnect™ HD Live rendszer 7” érintőképernyővel, a 16” könnyűfém keréktárcsák, az eső- és sötétedésérzékelők, az áthelyezhető csomagtérpadló.
A hétszemélyes kivitelben is elérhető Living a bőséges helykínálatot sokoldalúsággal, valamint az 500-as egyedi, stílusos karakterével kombinálva optimális megoldást jelent. Popstar és Lounge felszereltségben rendelhető. Az 500L Living a maga 4,38 méteres hosszával a piac legkompaktabb hétüléses járműve.
Ráadásul az 500-asra jellemző módon rugalmasan testreszabható. Az 500L tulajdonosai gondosan összeállított, exkluzív csomagok révén tökéletesen saját ízlésükhöz igazíthatják a járművet, tetszés szerint kiemelve annak dizájnját, kapcsolódási lehetőségeit, kényelmét vagy biztonságát, méghozzá kedvezőbb áron, mintha külön-külön válogatták volna össze a kiegészítőket. Ennek megvalósításához Komfort, Rádió, Biztonság és Stílus csomagok választhatók.

A modell egyes kiviteleihez az ügyfelek egyedi igényeihez leginkább illő motorokat társították. A benzinmotorok kínálata a 95 lóerős 1.4 16V erőforrástól a 120 lóerős 1.4 16V TJet motoron át a 105 lóerős 0,9-literes TwinAir egységig terjed. Az alternatív üzemenyagválasztékot a 120 lóerős benzin/LPG üzemű 1.4 TJet, valamint a 85 lóerős benzin/metán üzemű 0.9 TwinAir motor testesíti meg. A kínálat a két dízelmotorral teljes: a 95 lóerős 1,3 literes 16V MultiJet akár Dualogic sebességváltóval is rendelhető, míg az 1,6 literes 16V MultiJet 120 lóerőt kínál. Az összes motor teljesíti az Euro6-os károsanyag-kibocsátási normát, a ragyogó teljesítményt kedvező üzemanyag-fogyasztással kombinálják.

A Mopar és az új 500L

A Mopar több mint 90 tartozékot kínál, amelyekkel a tulajdonosok még sokoldalúbbá tehetik autójukat, tovább bővítve (eleve kategóriaelső) csomagtér-kapacitását és funkcionalitását, a kisgyermekes családok fokozhatják annak utasbiztonságát és egyedivé tehetik az új 500L megjelenését.

A modell sokoldalúságával összhangban a Mopar számos megoldást kínál a csomagok biztonságos elrendezésére, a védő elemektől a lekötőhálókig és csomagrendezőkig, valamint a szállítási kapacitás növelésére. Erre szolgálnak a Mopar kerékpár- szörfdeszka- és síléc-szállítói, illetve tetőboxai, amelyek egyszerűen felszerelhetők a tetősínekre. Praktikusak és kényelmesek a fejtámlákra erősíthető kabátakasztók, asztalkák, az ülés hátlapvédők, az első utasülésre tervezett, többzsebes rendező, vagy a táblaszámítógép-tartó.

A Mopar emellett innovatív, antiallergén funkciókkal bíró utastéri légszűrőt is kínál. A polifenolok tulajdonoságait kiaknázó új szűrő csökkenti az allergén anyagok előfordulását az utastérben, ezzel is igazolva, hogy a Fiat a szívén viseli ügyfeleinek sorsát, beleértve egészségüket és jólétüket is.

Végezetül a Mopar segítségével a Fiat 500L ideális megoldást jelent a kisállat-kedvelő családok számára is, hiszen nélkülözhetetlen tartozékok hosszú sorával segíti elő a négylábú kedvencek biztonságos és kényelmes szállítását. Ezek között említést érdemel a kiemelhető és lemosható csomagtérvédő tálca, a merev elválasztó háló, a hátsó ablak árnyékolója, vagy a hátsó ülésre szerelhető, praktikus szállítórendszer.

[TESZT] Peugeot 3008 1.6 BlueHDI 120 Allure – legmerészebb elképzelések

Ha esetleg keresnénk a hasonlóságot a Peugeot 3008 korábbi verziója, és a jelenlegi legfrissebb, 2016-ban megjelent kiadás között – el kell szomorítanunk mindenkit, ugyanis ilyesmi nem igazán létezik. Mármint hasonlóság terén, ami a küllemet illeti.

Jelen tesztünkben a Peugeot 3008 Allure felszereltségű variánsát vesézzük ki. BlueHDI aggregáttal, 6 gangos manuálissal – alapvetően ez már majdnem a csúcsfelszereltség, a GT Line, illetve maga a GT van már csak feljebb, illetve a motorverziók különbözhetnek még (130, 150, 165 és 180 lóerős teljesítmények, illetve 2 literesek az 1.6-osok mellett. Tesztmodellünkben a legkisebb, 120 lovas dízelmotor került.

A Peugeot 3008 formaterve zseniális. Ahogy említettük feljebb, a koncepció nyomokban sem emlékeztet az első 3008-ra, maximum annyiban, hogy a SUV-s karakterisztika azért megmaradt; bár inkább hajaz egy megtermettebb kombira a jelenlegi, friss 3008, mintsem crossoverre. Persze ez beállítottság kérdése, no meg amúgy is manapság már szinte minden szegmensbe be lehet kategorizálni bármit.

Minden kétséget kizáróan a Peugeot 3008 fő ismérve, hogy nem túl sok helyen alkalmaztak a tervezőmérnökök szimmetriát a vonalvezetésnél. Nyilván megvannak a párhuzamok, a dupla kialakítások mindkét oldalon, elöl és hátul is, de maguk a szóló leadek egyediek, tört ívelésűek, tulajdonképp csak a stílusirány az, ami egyezik.

Tökéletesen eltalált dizájn- és stíluselemek

Rögvest példaként nézzük a fényszórók tokozását: morcosra húzott felső vonalak, alul pedig a kaszniból, jobban mondva a front lökhártító idomból nyúlik be jelentős szelet az összképbe. Rendkívül egyedi, és látványos, e kialakítás mellett szinte eltörőpül és ezzel együtt háttérbe is szorul a hangsúlyos hűtőmaszk kiképzése, megannyi krómmal és kitüremkedő motorháztér-fedéllel.

Annak érdekében, hogy domináljon a terepes hatás, jelentős arányban foglalja a helyet az alsó traktusban a lökhárító fémes hatású, matt műanyag berakása: itt számítunk arra, hogy a farnál hasonlóan ismétlődik a motívum, de nem, helyette masszív krómberakást kapunk. Mint ahogyan a front szellemiségét követni kell, oldalt is kapunk hasonszőrű díszítőelemeket, de a tetővonal rajzolata is jól alkalmazkodik a tálaláshoz. Sok prémiumhatást keltő részlettel, ugyanakkor jól variálva az egyediséggel.

Hátul sincs mindez másképp a Peugeot 3008 dizájnját vizslatva. Ha különlegesnek éreztük a fényszórók buráinak kialakítását, erős a gyanú, hogy hátul sem csalódunk majd. Ugyanis a zárófények mindössze három fő elemre tagolt együttese mindkét oldalon hordozzák az egyszerű, minimalista vonalak komplexitását, úgy, hogy a tradicionális oroszlánkarom-feeling azért megadja a módját újra meg újra, megspékelve a LED csíkok mintázatával.

Több bekezdésen át lehetne ódákat zengeni a Peugeot 3008 külsejéről, de akkor mi lesz az enteriőr taglalásával? Ha hiszik, ha nem, az utaskabin is remekbeszabottan sikerült, annak ellenére, hogy egy jól eltalált formatervhez nem mindig sikerül passzentos, jól harmonizáló belső kialakítást rittyentenie a tervezőmérnököknek. Hála az égnek, az új Peugeot 3008 esetében minden együtt van e téren is: a formaiság, a hangulat kitűnően simul össze, a már többször hangsúlyozott egyediség itt is folyamatosan virít, hangot ad magáról.

Jók az anyagok az utastérben

Megszokhattuk a jelenlegi Peugeot palettánál (208, 308, 2008 és a 3008 is egyben), hogy a kormánykerék átmérője PC-hez, vagy játékkonzolhoz csatlakoztatható FFB kormányperifériára hajaz, legalábbis a méretezést tekintve. Érthetően: kimondottan aprócska kormánykerekek kerülnek a Peugeot alsó-középkategóriás modelljeibe, optimális állíthatósággal, alapból alul kiegyenesített ívvel – a Peugeot 3008-nál a felső ívelés is inkább egyenes, mintsem félkörív.

Jó ez, hiszen a kormányoszlop fölé gondolt infotainment 1 LCD panele (ami az alapvető kijelzőket, mint a fordulatszámmérő, digitális komplex sebességmérő, üzemanyagszint, és a többit tartalmazza) még kivehetőbben, még komfortosabban és könnyedebben látható, jól feldolgozható információ-közvetítéssel menet közben.

A már megszokott középkonzoli táblagépre emlékeztető infotainment 2 kissé döntött a sofőr irányába, itt már kapacitív érintésérzékeny kijelző került beépítése, számos innen elérhető funkciót felsorakoztatva. Mindezek mellett megmaradt azért egy sornyi klasszikus kezelőgomb, megint csak egyedi megoldásokkal (kedvencünk volt az elakadásjelző használata például).

Mindent az ergonómia jegyében – vagy mégsem? Bár a Peugeot 3008 belső elrendezése, az ülések ülő- és hátlapjainak kialakítása már-már a tökéletességet súrolja, nagyok az első- és hátsó fejterek és alapjában véve minden kellemesen lett kialakítva, a középkonzol első utasülés felé eső része jelentősen elvesz az ottani lábtérből. Nem kell féloldalasan ülni utazás közben, de itt a vezetővel ellentétben azért kell kompromisszumot kötnünk a komfort tekintetében.

Jó minőségű anyaghasználat jellemzi a Peugeot 3008 Allure felszereltségét, a bőrök selymesek, strapabírónak tűnnek, az ülések kárpitozása is rendben volt tapintásra, de megvalósításra és küllemre is. Külön ki kell emelnünk az ajtók burkolatába integrált filcszerű anyagot, amely leginkább az újrahasznosított vonalat idézte, nem mellesleg még jól is mutatott.

Hátul a lábterek visszafogottabbak, főként, ha az első foteleket úgy állítjuk pozícióba, hogy terpeszkedni tudjunk. Ehhez nyilván az kell, hogy az elöl helyet foglalók termetesebbek legyenek, 190 centi feletti testmagassággal – az átlag ugyanakkor nem ez. Összevetve: átlagos férőhelyet kapunk a Peugeot 3008-tól, négy, vagy akár öt felnőttel számolva.

Rendesen brillíroz az 1.6-os BlueHDI

120 lóerős, közös nyomócsöves dízelmotor dolgozik a tesztmodell Peugeot 3008-ban, 120 lóerővel (3500-as percenkénti fordulatszámon), kerek 300 Newtonméter forgatónyomatékot biztosítva, mely 1750-től már el is érhető. A gázolajos erőforrás nem kimondottan dinamikus, legalábbis alsóbb fordulatszám-tartományokban, de nagyjából közelítve a gyári adathoz, úgy 2000 környékén kap erőre, és majd’ 4000-ig elemében is marad.

A hajtásba integrált 6 sebességes kéziváltó fokozatai jól eltaláltak, megfelelő váltásokkal a gyorsítófokozatok hamar elfogynak annak rendje s módja szerint, már 60 körül lehet nyugodt szívvel kapcsolni a hatodikat. Cserébe pluszban aszkéta fogyasztási rátát kapunk, országúton simán hozható a 3.5 literes átlag, és városi környezetben sem sikerült 5.5 liternél többet kicsalogatnunk.

2016 Peugeot 3008 1.6 BlueHDI 120 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4447 mm

Szélesség: 1841 mm

Magasság: 1624 mm

Tengelytáv: 2675 mm

Első gumik mérete: 225/55 R18

Hátsó gumik mérete: 225/55 R18

Tömeg, üresen: 1300 kg

Megengedett össztömeg: 1970 kg

Csomagtartó mérete: 170 liter, bővíthető 663 literig

Üzemanyagtartály mérete: 53 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 189 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 s (gyári), 10.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.5 l/100 km

Országúti: 3.5 l/100 km

Vegyes: 4.4 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.7 l/100km

Országúti: 3.5 l/100km

Vegyes: 4.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 104 g/km

Bővebb információ a Peugeot hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Megéri autóba is fektetni pénzünket a Ford szerint

A hozzáértő befektetők manapság más értékeket keresnek, és ha gyorsabb megtérülésre vágynak, egyre inkább az úgynevezett passzió-befektetéseket választják – vagyis minőségi borokat, öreg órákat, és más hasonló tárgyakat vásárolnak.

Így hát, ha befektetni való pénzünk van, elég a saját környezetünkben körülnézni – bár ebben az esetben nem a mindennapos tárgyak nyerők, sokkal inkább az olyasmik, mint például a dizájner táskák, amelyek manapság jövedelmezőbbnek bizonyulnak, mintha a tőzsdén fialtatnánk a pénzünket. Vegyük például a Hermes Birkin márkát: a kultikus kézitáska értéke az 1981-es bemutatása óta minden évben átlagosan 14,2 százalékkal nőtt, vagyis az aranynál is biztosabb befektetésnek bizonyult.

A borok rajongói is kellemes híreket kapnak mostanában, hiszen a minőségi borok értéke egyedül a 2016-os évben 24 százalékkal nőtt (bár tegyük hozzá, hogy ez az adat kifejezetten az észak-olasz vintage borokra vonatkozik).*** Az érmegyűjtők is csak kacagnak a banki ajánlatokon: 2015 szeptemberében egy 1839-es Viktória Királynő érmekollekció 596.608 eurós áron, vagyis a korábbi rekordösszeg kétszereséért kelt el.

Ha pedig valaki úgy gondolja, hogy az autókban nincs pénz, az gyorsan gondolja át újra a dolgot, mert egyedül az elmúlt tíz évben 457 százalékos áremelkedés történt az oldtimerek piacán.*** Ezek a járművek még az ingatlannál is jobb befektetésnek számítanak, pedig az európai ingatlanárak átlagosan 20 százalékkal nőttek az elmúlt évtizedben, 2000 óta pedig 152 százalék volt az áremelkedés. És nem csupán a szupersportkocsikon díszeleg mellbevágó árcédula. A legjobb hozamokat eredményező autók toplistáján a Fordok azok, amelyeket a gyűjtők a legalacsonyabb befektetéssel tudtak megszerezni.

“A legendás Ford GT40 szupersportkocsik teszik ki az eddig legmagasabb áron elárverezett Fordok oroszlánrészét, az új Ford GT pedig minden idők legdrágább Fordjának számít, amihez az is hozzájárul, hogy a típusból mindössze 250 darab készül évente” – mondta el Jim Farley, a Ford Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős elnök-vezérigazgatója. “De sok más izomautónk is lenyűgöző értéknövekedést mutat.”

2016 márciusában egy alig 4000 kilométert futott Ford Escort Cosworth 80.001 euróért kelt el egy árverésen – miközben 1992-ben ugyanezt az autót 26.102 eurónak megfelelő összegért vette meg az első tulajdonosa. Egy Cosworth manapság több mint kétszer annyit ér, mint annak idején új korában, de egy 1981-ben 6.505 eurónak megfelelő áron vásárolt Fiesta XR2 is háromszor annyiért kelt el 2014-ben, és még ma is 10.701 euró az ilyen modellek átlagos ára.Sok történet kering olyan Ford sportkocsikról, amelyek szédítő összegekért cserélnek gazdát privát adásvételek során, és az áruk sosem kerül nyilvánosságra…

“Mielőtt valaki úgy döntene, hogy invesztál valamibe, érdemes alaposan átgondolnia, mi a neki való befektetés” – vélekedett Andrew Shirley, a Knight Frank Luxury Investment Index szerkesztője. “Igaz ugyan, hogy az elmúlt tíz évben több értékindex – így a klasszikus autók csoportja is – látványos növekedést mutatott, ám a leendő befektetőknek körültekintőnek kell lenniük. Nem minden autó értéke növekszik ugyanilyen mértékben. Ráadásul az ilyen jellegű befektetés komoly kiadásokkal is jár – gondoljunk csak a tárolásra, a karbantartásra és a biztosításra. Én azt tanácsolom, hogy mindig olyasmit vásároljanak, amit szeretnek, és aminek birtoklásában örömüket lelik – az értéknövekedést pedig egyszerűen tekintsék bónusznak.”

A klasszikus autók komoly értéknövekedésének egyik gyakorlati oka, hogy a privát eladásból származó értéknövekedés adómentesnek számít Európában. Persze az is erősen megpörgeti a piacot, hogy rengeteg gyűjtő egyszerűen a gyermekkori álmát valósítja meg azzal, hogy megvesz egy autót, amire réges-rég vágyott már.

“18 éves korom óta imádom a Ford Caprikat, és volt is akkoriban egy Daytona-sárga GLX-em fekete műbőr tetővel” – mesélte John Pepper, egy 56 éves essexi gyűjtő, akinek jelenleg 18 Caprija van a felújítás különböző stációiban. “Úgy érzem, az a küldetésem, hogy minél több ilyen autót kutassak fel és állítsak újra forgalomba. Persze tudom, hogy időközben egyre értékesebbek lettek, de számomra nem ez a legfontosabb; én egyszerűen csak imádok velük bíbelődni, róluk beszélgetni… valahogy a véremben van a dolog.”

Az eddig legdrágábban elárverezett Fordok:

1968 Ford GT40 – eladva: 2012. augusztus, ár (EU-HUF): 9.986.120 (3 milliárd)

1964 Ford GT40 Prototype, eladva: 2014. április, ár (EU-HUF): 6.927.985 (2,14 milliárd)

1965 Ford GT40 Roadster – eladva: 2014. augusztus, ár (EU-HUF): 6.350.653 (1,96 milliárd)

1966 Ford GT40 Mk1 – eladva: 2016. augusztus, ár (EU-HUF): 4.435.625 (1,37 milliárd)

1967 Ford Shelby GT500 Super Snake Mustang – eladva: 2013. május, ár (EU-HUF): 1.191.387 (368 millió)

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK