Főoldal Blog Oldal: 348

Africa Race 2017: az Opel Dakar Team együttesen teljesítette a csütörtöki szakasz közel egyharmadát

Csapatmunka a javából! A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettő, valamint az Opel Dakar Team kamionos egysége, a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert duó az Africa Race csütörtöki szakaszának körülbelül egyharmadát együtt teljesítette.

Történt ugyanis, hogy Szalayék Mokkájában eltörött az első kardán, amitől nyilván megszűnt az első hajtás, anélkül pedig elég nehéz – sőt, úgyszólván lehetetlen – a homokdűnék között közlekedni…

„A sivatagban vannak rettenetesen nehéz napok, és ez most az volt” – mondta Szalay Balázs, aki a szakaszon a 18. helyen ért célba, az összetettben pedig visszaesett a 12. helyre. “Persze, mi még viszonylag olcsón megúsztuk, hiszen láttunk a pályán rommá tört versenyautót is. A szakasz elején tempósan jöttünk, de aztán az előttünk haladó porában autózva kaptunk egy defektet. A lecserélt kerék izzott, sőt, szinte égett, ezért nem akartuk berakni a benzintank mellé, úgyhogy ott hagytuk. Beértünk a dűnék közé, a puha homokba, és éreztem, hogy vibrál az autó. Azt hittem, defekt, meg is álltam megnézni, de nem az volt. Néhány kilométerrel később megtudtuk az okot: eltört az első kardán, és ezzel egy időben nyilván elment az első hajtásunk. Megvártuk Darázsi Zsozsóékat, akik végigrángattak minket harminc kilométernyi dűnén, ami kegyetlen volt. Mintha egy ökölvívó meccsen lettem volna, amelyen folyamatosan csak kaptam az ütéseket…”

A navigátor, Bunkoczi László is megerõsítette, most nyert igazán értelmet a fej- és nyakvédõ rendszer használata (ami egyébként már évek óta kötelezõ a terepraliban is), mert anélkül idõnként biztos a nyakát szegte volna a vonatozás közben.

„Az volt a szerencsénk, hogy még világosban kiértünk a CP4-re, mert onnan már viszonylag sík út vezetett a célig, amit saját erőből is tudtunk teljesíteni. Ha a dűnék között sötétedik ránk, az maga lett volna a pokol” – tette hozzá Bunkoczi, akinek ezúttal sem csak az itinert kellett tartania, így estére már eléggé fájt a bal gyűrűsujja, amelyet még szerdán csípett össze két homokfutó, amikor visszatették a Mokka hátuljába.
Nos, a kamionosok versenyében továbbra is a hatodik helyen álló pilóta õszintén elmondta, arra nem is emlékszik, hogy mi történt velük a szakasz elején, onnantól vált kalandossá a küldetés, hogy meglátták Szalayékat vesztegelni a pálya szélén.

„Jó néhány éve történt meg legutóbb, hogy Balázséknak meg kellett várniuk minket, de most elkelt a segítségünk” – mondta Darázsi. “Kétkerékhajtással aligha jutottak volna ki a pályának arról a részérõl, mert még volt elõttük vagy hetven kilométernyi homok. Nem borzalmas nagy dûnék, hanem inkább afféle játszóházas homokozó, de éppen eléggé megnehezítette a dolgunkat így is. Elõször egymás után mentünk, és ahol elakadtak, onnan kihúztuk õket. Utóbb azonban már nem vártuk meg, hogy elakadjanak, hanem húztuk õket végig a dûnéken. Ez kissé átrendezte a kamion hátulját, mivel ahhoz, hogy a dûnére fel tudjuk húzni a Mokkát, gyorsabban kellett lefelé jönnünk, mint ahogy az indokolt lett volna. Ez pedig okoz károkat a kamion hátuljában. A CP4-től szerencsére már sík placc volt, onnan tudtunk mindketten önállóan jönni. Õk is itt vannak, mi is itt vagyunk, ez a lényeg – kezdõdhet a holnapi nap!”

A mezőny harmadik magyar egysége, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (Scania) trió még világosban, kora délután elérte a tábort – a monstrumok között ötödikként végzett, és nagyobb gond nélkül túljutott a pokoli nehéz pályán.

„Volt ebben a pályában minden, mentünk árkon-bokron át, ma is pofozkodtunk egyet a Kamazokkal a dűnében, azután meg talpra állítottuk a kazahokat, akik úgy összetörték az autójukat, hogy azért már csak a MÉH-telepen adnak valamit. Borzalmasan nehéz, és fárasztó nap volt, de itt vagyunk, és ez a lényeg” – mondta Kovács Miklós.

AFRICA RACE 2017
10. szakasz, Akzsuzst–Akzsuzst (össztáv: 482 km, ebbõl szelektív szakasz: 424 km). Autósok: 1. Jean-Antoine Sabatier, Agostino Rizzardi (francia, Bugga One) 5:10:28, 2. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini) 15:33 perc hátrány, 3. Zapletal, Sykora (szlovák, Hummer) 16:44 p h., …18. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 4:02:46 ó h. Kamionosok: 1.Tomas Tomecek, Ladislav Lala (cseh, Tatra) 5:32:59, 2. Valtr, Pilny, Skrobanek (cseh, Tatra) 5:31 p h., 3. Karginov, Mokejev, Nyikitin (orosz, Kamaz) 14:53 p h., …5. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 48:37 p h., 6. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 3:26:50 ó h. Motorosok: 1. Teddy Gev Sella (izraeli, KTM) 5:26:10, 2. Ullevalseter (norvég, KTM) 10:28 p h., 3. Ceci (olasz, KTM) 39:25 p h.
Az állás. Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev 34:55: 35, 2. Zapletal 2:08:10 ó h., 3. Housieaux, Crespo (francia, Optimus) 2:15:03 ó h., …12. Szalay Balázs 8:56:12 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov 37:52:08, 2. Valtr 1:10:18 ó h., 3. Tomecek 2:21:27 ó h., …5. Kovács Miklós 31:32:00 ó h., 6. Darázsi Zsolt 50:58:53 ó h. Motorosok: 1. Teddy Gev Sella 40:25:00, 2. Ullevalseter 54:33 p h., 3. Benko (szlovák, KTM) 7:50:40 ó h.

A Volvo emberközpontú autonóm gépkocsikat fejleszt

A Volvo Cars a Detroiti Autószalonon ismertette az autonóm gépkocsik fejlesztése során alkalmazott egyedülálló szemléletét, mégpedig egy négytagú családon keresztül.

A svédországi Göteborg városában élő Hainék a legelső család, akik valódi autókat tesztelő, valódi forgalomban zajló autonóm mobilitási kutatási programban vesznek részt.

„A Volvo Cars mindent egy kissé máshogy intéz – ez mindig is így volt” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója. „Mindig is az embereket tartottunk tevékenységeink középpontjában, és arra törekedtünk, hogy leegyszerűsítsük életüket. A technológia szerepe a fogyasztói élmény javítása, és ezen keresztül a mobilitás még biztonságosabbá, még fenntarthatóbbá, még kényelmesebbé tétele.”

A Volvo Cars úgy látja, a teljesen autonóm gépkocsi megvalósítását célzó versenyben sok autógyártó megfeledkezik arról, mi is tevékenységük legfontosabb alkotóeleme: az emberek, akik a járműveket végül használni fogják. A Volvo egyedülálló szemléletet követve a vezető szerepéből kiindulva igyekszik meghatározni a technológiát, nem pedig fordítva.

„A Drive Me kutatási projekt célja, hogy az emberek életének javítására törekedjünk, és pozitív hatást gyakoroljunk a társadalomra. Színtisztán műszaki megközelítés helyett holisztikus szemlélet alkalmazunk a kutatási és fejlesztési folyamatok során. Tudomásunk szerint senki más nem fejleszt autonóm mobilitási megoldásokat emberközpontú nézőpontot alkalmazva” – mondta Henrik Green, a Volvo Cars kutatásért és fejlesztésért felelős alelnöke.

A Drive Me projekt a közszféra, a magánszféra és a tudományos szféra számos képviselőjét bevonva megvalósuló, együttműködésen alapuló kutatási program. Alighanem a valaha volt legfejlettebb, legmerészebb, legszélesebb körű autonóm mobilitási projekt, amely valós körülmények között zajlik. A projekt keretében 2017 során a Volvo Cars otthonának, a svédországi Göteborgnak az utcáit több autonóm gépkocsi lepi el, valódi közúti forgalomban, valódi emberekkel a fedélzeten. A projektet a közeljövőben a világ más nagyvárosaira is kiterjesztik.

„Szeretnénk többet megtudni arról, milyen érzés az autonóm funkció be-, illetve kikapcsolása, milyennek kellene lennie az átadásnak, és vajon mivel foglalkoznának szívesen az utazás közben, miközben autójuk úti céljukhoz szállítja őket” – tette hozzá Henrik Green.

A svéd gyártó a Drive Me kutatási projekt vezető tagjaként már 2021-ben piacra szándékozik bocsátani első teljesen autonóm gépkocsiját.

A Volvo Cars még 2015-ben mutatta be Concept 26 tanulmányát, és azon keresztül azt, hogy véleménye szerint milyen tulajdonságokkal kell bírnia egy autonóm gépkocsinak. A vállalat a közelmúltban együttműködésre lépett az Uber autómegosztó szolgáltatással, hogy alapvető autonóm mobilitási technológiákat fejlesszenek ki. Az autóipari biztonságtechnológia egyik vezető beszállítójával, az Autolivvel közösen pedig vegyes vállalatot alapítottak, amely Zenuity néven igyekszik mértékadó autonóm mobilitási szoftvereket és biztonsági megoldásokat fejleszteni és beszállítóként értékesíteni.

A Volvo Cars emellett előzetes 2016-os éves értékesítési adatait is közzétette a Detroiti Autószalonon, amelyek jól tükrözik a prémium autógyártó által felmutatott, folyamatos növekedést. Ugyanitt újfent ígéretet tett a márka észak-amerikai jelenlétének erősítésére: 2018-ban új Volvo gyártóüzem létesül a Dél-Karolina állambeli Charleston városában, 4000 munkahelyet teremtve.

CES 2017: bemutatkozik a Honda által fejlesztett Cooperative Mobility Ecosystem

Rendkívül különleges koncepcióval rukkolt elő a Honda a Las Vegasban megrendezett, 2017-es nemzetközi elektronikai szakkiállításon, a CES-en.

A Cooperative Mobility Ecosystem, azaz együttműködésen alapuló, gazdaságos mobilitási rendszer olyan fejlesztéseket fog össze, mint a mesterséges intelligencia, a robotika és a big data, legfőbb célja pedig, hogy javítsa a vásárlók életminőségét, valamint helyváltoztatáshoz fűződő élményét. A Honda víziója szerint a jövő autói egymással és az infrastruktúrával egyaránt kommunikálnak majd, ezáltal megszűnhetnek a forgalmi dugók és a közúti balesetek, nem mellesleg hatékonyabbá válhat a közlekedés és új elemekkel bővülhet az utasok szórakoztatása. Ez utóbbi elképesztően sok lehetőséget rejt, a járművek például különféle szolgáltatásokat nyújthatnak, míg a tulajdonos távol van.

A Honda illetékesei új, technikai jellegű együttműködésekről is beszámoltak (pl. a Visával és a DreamWorks Animationnel), továbbá új, nyílt forráskódú startupprogramokat is a nagyközönség elé tártak. A Honda Developer Studio és Honda Xcelerator névre keresztelt szoftverek a Honda Silicon Valley Lab munkáin alapszanak, s tulajdonképpen bárki számára lehetővé teszik, hogy beszálljon a márka fejlesztéseibe.

Szintén a Cooperative Mobility Ecosystemhez kapcsolódóan mutatták be a Honda NeuV tanulmányautót, ami nem más, mint egy elektromos, egyszersmind automatikus irányítású jármű, melynek legfőbb érdekessége a mesterséges intelligencia által vezérelt, úgy nevezett „érző” erőforrás és a beépített személyi asszisztens. Ezek a műszaki megoldások nemcsak értéket teremtenek a vásárló számára, hanem új szintre emelik a jármű és az utas közötti kapcsolatot.

Komoly előrelépést jelent a Honda Moto Riding Assist néven leleplezett koncepciómotor is, hiszen a Honda robottechnikáján alapuló újdonság képes önmagát egyensúlyozni. A márka robotikával kapcsolatos fejlesztéseit a kiállítás látogatói is megismerhették, kipróbálhatták például az UNI-CUB személyi közlekedési eszközt, ami szintén képes egyensúlyozni.

“A Honda Motor Company megalakulása óta olyan kreatív és innovatív technikai megoldásokon dolgozik, amelyek valódi segítséget nyújtanak az emberiségnek” – osztotta meg gondolatait Yoshiyuki Matsumoto, a Honda R&D Co., Ltd. elnök-vezérigazgatója. “Célunk, hogy olyan utat vázoljunk fel a jövőre nézve, ami a hatékonyabb, kifinomultabb mobilizáció felé visz” – tette hozzá.

Az alábbiakban a Honda CES-en bemutatott termékeit és koncepcióit ismertetjük részletesen.

Honda Riding Assist motorkerékpár

A Honda robottechnikáján alapuló Moto Riding Assist a CES-en ünnepelte világpremierjét. Koncepciójának lényege, hogy a motorkerékpár önműködően egyensúlyoz, tehát jóval kisebb az esélye, hogy a pilóta álló helyzetben eldőljön a járművel. A Moto Riding Assist nem giroszkópokra épül, ezek ugyanis jelentősen megnövelték volna a motor súlyát és rontották volna a vezetési élményt, hanem a Honda saját fejlesztésű egyensúlyozó-rendszerére, amit a UNI-CUB személyi közlekedési eszközhöz dolgoztak ki a márka szakemberei.

Honda NeuV

A NeuV neve a New Electric Urban Vehicle, azaz új elektromos, városi jármű kifejezésből ered, és az a gondolat hívta életre, hogy a magánszemélyek által birtokolt járműveket élettartamuk 96 százalékában nem használják. Nos, a NeuV-val megoldódhat ez az áldatlan állapot, az önvezető jármű ugyanis utasokat szállíthat azokban az időszakokban, amikor a tulajdonosnak nincs rá szüksége. Emellett képes áramot termelni és „feltölteni” az elektromos hálózatba, így egy teljesen új üzleti modellt alakíthatnak ki a vásárlók.

“Úgy terveztük meg a NeuV-t, hogy a lehető legtöbb hasznot hozza a vásárló számára, akkor is, amikor éppen nem használja” – árulta el Mike Tsay, a Honda R&D Americas vezetőtervezője.

A NeuV emellett okos és segítőkész, így mesterséges intelligencia irányította személyi asszisztensként is képes helyt állni, amiben nagy szerepe van a – Honda és a cocoro SoftBank által közösen tervezett – érző motornak (emotion engine). A rendszert vezérlő HANA (Honda Automated Network Assistant, magyarul Honda automatikus hálózati asszisztens) folyamatosan figyeli a vezető döntéseit, ebből tanul, majd az ismeretanyag alapján döntéseket hoz, illetve ajánlásokat tesz. Ráadásként igazodik a vezető napi rutinjához, és lelki állapotát is igyekszik kikövetkeztetni, hogy azt figyelembe véve választhasson például zenét.

A NeuV érintőképernyőjét a vezető és az utas is elérheti, illetve kezelheti, kihasználva az egyszerű, kényelmes felhasználói környezet előnyeit. Maga az autó kétüléses, csomagtartójában pedig egy elektromos gördeszka bújik meg, amellyel az „utolsó kilométer” tehető meg. Az urbánus közlekedést nagyban megkönnyíti a kompakt méret, a sok üvegfelület és az A-oszlopnál alábukó övvonal.

Safe Swarm

A halrajok viselkedését idéző Safe Swarm koncepció a biomimetika vívmányait kamatoztatja, hogy biztonságosabb, hatékonyabb és élvezetesebb legyen a közlekedés. A rendszer az egymás közelében haladó autók között teremt kapcsolatot (Dedicated Short Range Communication – DSRC), hogy segítsen a vezetőknek megoldani a bonyolultabb közlekedési szituációkat. Elterjedésével a járművek összehangolhatják és hatékonyabbá tehetik működésüket, valamint csökkenthet a járművezetők stressz-szintje és a balesetek száma.

“Eljött az önvezető járművek ideje, és a Honda, akárcsak a többi autógyártó, azon dolgozik, hogy tökélyre fejlessze a technológiát, s 2040-ig elérje, hogy teljesen megszűnjenek a karambolok” – mondta el Frank Paluch, a Honda R&D Americas elnöke.   “A jármű-jármű és jármű-infrastruktúra közötti kommunikáció, a big data kezelése és a mesterséges intelligencia révén a Honda és a többi márka olyan környezetet teremthet, ahol előre megjósolhatók és kezelhetők az útviszonyok, s elkerülhetők a balesetek” – zárta sorait.

Honda UNI-CUB

A CES lehetőséget adott az érdeklődőknek, hogy személyesen is kipróbálhassák a UNI-CUB-ot. A Honda személyi közlekedési eszközén ülve a „vezető” testsúlyának áthelyezésével gyorsíthat, lassíthat és válthat irányt. Hogy a UNI-CUB minél sokoldalúbb lehessen, a Honda tavaly nyilvánossá tette a kapcsolódó API-t, és olyan vezérlőszoftverek megírására ösztönözte a programozókat, melyekkel kibővíthetők az eszköz képességei, illetve külső irányításra is lehetőséget adnak. Különleges képességeinek köszönhetően a felhasználók akár tömegben is tökéletesen szabadon mozoghatnak a UNI-CUB-bal.

Nyílt fejlesztés és együttműködés

A nyílt fejlesztés és együttműködés elkötelezettjeként a Honda számos szakembert, startupvállalkozót és nemzetközi technikai céget invitált meg a Szilícium-völgyben található Honda Silicon Valley Lab laboratóriumba.

Visa – A Honda és a Visa mobilfizetéssel kapcsolatos együttműködése tavaly, a Mobile World Congressen vette kezdetét. Ezen a kooperáción alapul az a két Honda által vezetett prezentáció, amit a CES látogatói megtekinthetnek. Ezeket az újításokat elsőként a Gilbarco Veeder-Root és IPS Group veszi át, s nem mást biztosítanak majd ügyfeleik számára, minthogy autójukban ülve fizethetik a tankolásokat és a parkolási díjakat.

DreamWorks Animation – A Honda és a DreamWorks Animation közös munkája arra irányul, hogy olyan virtuális és kiterjesztett valóságra épülő eszközök, illetve tartalmak jöhessenek létre, melyek növelik a járművek utasainak felhasználói élményét. Az eddig elért eredményeket a Honda Dream Drive autós eszköz és a DreamWorks Animation animációja szemléltette a CES-en.

Vocal Zoom – A Honda Xcelerator program és a Vocal Zoom vállalat segítségével az optikai mikrofonok autós integrációján dolgozik a márka. Ezek a Vocal Zoom által kidolgozott hangszenzorok a beszélő által keltett mechanikai rezgéseket érzékelik, ezáltal a vezérlőegység könnyebben értelmezi például a hangutasításokat, főként zajos környezetben.

LEIA Inc. – A LEIA-val folytatott együttműködés szintén a Honda Xcelerator programon alapul. A Honda létrehozott egy új kijelzőt, ami a LEIA nanotechnológiáját használja, hogy háromdimenziós objektumokat jeleníthessen meg, illetve különböző szemszögekből mutathassa be a menetbiztonsági és vezetést segítő eszközök generálta képeket. Mivel a térhatású ábrázolásnál különösen fontos a pontosság, a LEIA – természetes képet megjelenítő – nanotechnológiája igen jelentős újítás, a navigációtól a forgalmi információkig mindenhol nagy segítséget jelenthet a vezető számára.

Rekordszintű értékesítések: a BMW hatodik éve ismét a világ vezető prémium autógyártója

A 2016-os évben a BMW Group százéves fennállása eddigi legeredményesebb esztendejét érte el, amelynek köszönhetően immáron sorozatban hatodik évi új értékesítési rekordját állította be.

A BMW, a MINI és a Rolls-Royce márkák tulajdonosaként a vállalatcsoport így továbbra is őrzi abszolút piacvezető pozícióját a prémium autógyártók mezőnyében. Miután egész évben stabil értékesítési növekedést mutatott, a BMW Group végül világszerte 2 367 603 darab újautó-eladással zárta a 2016-os esztendőt, amely az egy évvel ezelőtti számok tükrében 5,3 százalékos összesített fejlődésnek felel meg.

„Értékesítési eredményeink modellpalettánk bővítésével párhuzamosan emelkedtek, így a 2016-os évet a vállalatcsoport történetének eddigi legsikeresebb esztendejeként zárhattuk” – fogalmazott Dr. Ian Robertson, a BMW AG igazgatótanácsának BMW-értékesítésért és márkamarketingért felelős tagja a Detroitban megrendezett 2017-es Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalonon. „Globálisan kiegyensúlyozott értékesítési stratégiánk az egyes piacokon jelentkező gazdasági nehézségek ellenére is sikeresnek bizonyult, hiszen eladásainkat hónapról hónapra növelni tudtuk. Az elektromos és plug-in hibrid modelljeinket övező népszerűség kivételesen jó eredményeket hozott, ezen járművekből csak 2016-ban több mint 62 000 darabot adtunk át ügyfeleinknek. Biztos vagyok benne, hogy ez a pozitív emelkedés idén újabb lendületet vesz, amelyet meglovagolva egy újabb nyereséges, fenntartható növekedést garantáló 2017-et zárhatunk majd” – tette hozzá.

2016-ban a BMW fennállása eddigi legeredményesebb esztendejét könyvelhette el, a bajor gyártó világméretű éves értékesítése ráadásul most először a kétmilliós értéket is átlépte: a 2 003 359 darab új BMW modell 5,2 százalékkal múlja felül a 2015-ös eladási mutatót. A statisztikák ugyanakkor az SUV modellek iránt mutatkozó világméretű keresletet is igazolják, minden harmadik eladott BMW ugyanis a BMW X modellcsalád tagjaként gurult ki az utakra. Mindez 644 992 darab BMW X modellt jelent, amely 22,3 százalékkal szárnyalja túl a modellcsalád iránt mutatott egy évvel ezelőtti keresletet. Kimagasló érdeklődés övezte a BMW 2-es sorozat képviselőit is, a 196 183 darab új autó 24,8 százalékos javulást jelent. A bajor gyártó zászlóshajóját, a BMW 7-es sorozatot 61 514 ügyfél vásárolta meg, amely nem kevesebb, mint 69,2 százalékos értékesítési fejlődésnek felel meg. Az új BMW 5-ös sorozat, amely 2017 februárjában érkezik meg az utakra, várhatóan jelentős növekedéssel járul majd hozzá az idei esztendő eladási mutatóihoz.

A BMW elektromos és plug-in hibrid modelljei iránti kereslet 2016-ban több mint 62 000 darabban mutatkozott meg, újfent igazolva, hogy az elektromos hálózatról tölthető modellpaletta folyamatos bővítése az egyre növekvő eladási adatokban is visszaköszön. A BMW Group jelenleg hét ilyen típust kínál ügyfeleinek, amely a legszélesebb teljesen vagy részben elektromos meghajtást kínáló portfóliónak számít az autóipar összes gyártója között.

„Az újabb és újabb elektromos modellek piaci bevezetésével párhuzamosan az innovatív modellpalettánk iránt mutatkozó kereslet is folyamatosan nő, így 2016 novemberében már a százezredik elektromos hálózatról tölthető BMW modellt adhattuk át ügyfelünknek” – folytatta Dr. Ian Robertson. „2016 ismét megmutatta, hogy az elektromos és plug-in hibrid modellek népszerűsége azokon a piacokon nő a legintenzívebben, ahol a technológia bevezetését állami támogatásokkal és a járműtöltési infrastruktúra módszeres bővítésével ösztönzik” – tette hozzá a BMW AG igazgatótanácsának BMW-értékesítésért és márkamarketingért felelős tagja. Azáltal, hogy az elkövetkező hónapokban az új BMW 5-ös sorozat és az új MINI Countryman plug-in hibrid változata is megérkezik az utakra, a vállalatcsoport elektromos portfóliója kilenctagúra bővül, megcélozva a paletta 2017-re előirányzott 100 000 darabos értékesítési számát.

2015-ös újrapozícionálása óta a MINI márkatörténetében a 2016-os év volt az első teljes értékű pénzügyi esztendő, amelyet a brit prémiumgyártó azonnal rekordszintű eladási mutatóval zárt: a világszerte átadott 360 233 darab új négykerekű 6,4 százalékos abszolút értékesítési növekedést jelent.

„Ez a rekord egyértelműen azt mutatja, hogy a MINI jó irányba tart, legnépszerűbb modellpárosával, az új MINI Cabrio és a MINI Clubman kettősével az élen” – mondta Peter Schwarzenbauer, a BMW AG igazgatótanácsának MINI, BMW Motorrad és Rolls-Royce márkákért felelős tagja. „2017 elején megérkezik a piacra a paletta egyik legfontosabb modellje, az új MINI Countryman, amelynek plug-in hibrid változata is kigurul nyáron az utakra. Ezzel lezárul a MINI átfogó újrapozícionálásának egyik legfőbb fázisa, és biztos vagyok benne, hogy az elkövetkező tizenkét hónapban további értékesítési fejlődésnek lehetünk majd szemtanúi” – tette hozzá Peter Schwarzenbauer.

A Rolls-Royce Motor Cars száztizenhárom éves története második legeredményesebb esztendejeként könyvelheti el a 2016-os évet, mindezt ráadásul annak ellenére, hogy egyes piacokon, így például a teljes Közel-Keleten komoly értékesítési visszaesés tapasztalható a luxusautó-szegmensben. A Goodwood-i székhelyű luxusautó-gyártó világszerte 4 011 darab új autót adott át ügyfeleinek 2016-ban, amellyel kereken 6 százalékkal múlta felül 2015-ös teljesítményét.

Kimagasló szerepet játszott ebben a Wraith és a Ghost modellek töretlen népszerűsége, a Dawn kabrió páratlanul sikeres debütálása, illetve a Wraith Black Badge és a Ghost Black Badge exkluzív páros bemutatása is. A Rolls-Royce Phantom hetedik modellgenerációja továbbra is a világ elsőszámú luxusautója, amelyet utolsó teljes értékű gyártási esztendejében is kivételes ügyfél-érdeklődés övezett, tökéletes platformot előkészítve a várva várt utód számára.

Európában most először lépte át a vadonatúj BMW és MINI modellek éves értékesítése az egymilliós határszámot, az 1 091 192 darab újautó-átadás ráadásul nem kevesebb, mint 9,2 százalékos eladási fejlődésnek felel meg. Eme kimagaslóan eredményes rekordhoz az öreg kontinens összes piaca hozzájárult, nem egy esetben kétszámjegyű értékesítési növekedést produkálva. A BMW és a MINI Olaszországban például 17,7 százalékos, míg Spanyolországban kereken 21 százalékos összesített gyarapodást könyvelhetett el, 83 750 darab, illetve 55 096 darab eladott négykerekűvel. Nagy-Britanniában mindeközben több mint negyedmillió vadonatúj BMW és MINI modell talált gazdára 2016-ban, az előző évhez képest 9,2 százalékos értékesítési fejlődést eredményezve.

A BMW és a MINI összesített 2016-os értékesítési mutatója Ázsiában 745 784 darabnál állt meg, amely kereken 9 százalékkal múlja felül az egy évvel ezelőtti teljesítményt. A régió legnagyobb piacának számító Kínában ez az arány 11,3 százalék, amely 516 355 darab új autóban érhető tetten. 2016 volt a BMW Group fennállásának első olyan éve, amikor az ázsiai kontinensen egyetlen év alatt több mint félmillió négykerekűt adott el. A 2016-os növekedésből Ázsia számos másik piaca is kivette a részét, a Japánban értékesített 74 935 darab vadonatúj BMW és MINI modell például 8,3 százalékos fejlődést, a Dél-Koreában eladott 58 500 darab új autó pedig 7,2 százalékos emelkedést jelent.

A BMW és MINI modellek egész éves tengerentúli értékesítése 7,2 százalékos csökkenéssel marad el a 2015-ben regisztrált abszolút rekordtól, az amerikai kontinensen 2016-ban 458 982 darab új autó talált gazdára. Miközben a Kanadában értékesített 44 621 darab jármű 6,1 százalékos gyarapodásnak, a Mexikóban eladott 34 670 darab modell pedig 15,4 százalékos fejlődésnek felel meg, az Egyesült Államok a kiváltképp nehézkes versenypiaci feltételek tükrében 365 204 darab új autóval 9,7 százalékos értékesítési csökkenéssel zárt.

A 2016-os esztendő a BMW Motorrad történetében is abszolút rekordot hozott: a BMW Group kétkerekű divíziója világszerte nem kevesebb, mint 145 032 darab robogót és motorkerékpárt értékesített, amely 5,9 százalékos fejlődés. Vadonatúj márkastratégiája részeként a BMW Motorrad az elkövetkező években még tovább bővíti modellpalettáját, hogy 2020-ra elérje a célként kitűzött kétszázezres eladási értéket.

A Magyar Kézilabda Szövetség új főtámogatója az Audi

A prémium kategória piacvezetőjeként az Audi márka elkötelezett támogatója a magyar sportéletnek.

A Magyar Úszószövetség, a vitorlásversenyek támogatása, az Audi quattro Golf Kupa megrendezése és az autósport iránti elkötelezettsége mellett a négykarikás márka január elejétől a Magyar Kézilabda Szövetség főtámogatója lett, amely valamennyi válogatott csapat támogatásában jelenik meg.

A mostani együttműködéssel Magyarország legnagyobb járműipari beruházója, a győri Audi Hungaria a kétszeres Bajnokok Ligája-győztes és többszörös magyar bajnok Győri AUDI ETO KC több mint egy évtizedes támogatását emeli újabb szintre. A Magyar Kézilabda Szövetség támogatásával az autóipar kiemelkedően sikeres márkája, az Audi, Magyarország egyik legnépszerűbb és egyik legsikeresebb csapatsportága mellett kötelezte el magát.

„Fontosnak tartjuk, hogy az Audi 16 személyautóval kiemelt támogatója lehet a kézilabdának és reméljük, hogy ezzel a flottával – melyhez még 2 VW kisbusz is tartozik – mi is hozzájárulhatunk a csapat újabb sikereihez és kiemelkedő eredményeinek eléréséhez. Erre rögtön kiváló alkalom nyílik a franciaországi VB során, melyhez sok sikert és győzelmeket kívánunk a csapatnak” – mondta Mátrabérci Sándor, a Porsche Hungaria Audi márkaigazgatója.

„A kézilabdasportot immár több mint egy évtizede támogatjuk, hiszen 2005 óta főszponzorai vagyunk a Győri AUDI ETO KC női kézilabdacsapatának, akikkel számos nemzetközi sikert ünnepelhettünk az elmúlt 11 évben. A Magyar Kézilabda Szövetség támogatásával szeretnénk nemzeti válogatottjainkat is világraszóló sikerekhez segíteni” – mondta Lőre Péter, az AUDI HUNGARIA Zrt. kommunikációért és kormánykapcsolatokért felelős vezetője.

Az Audi és a Magyar Kézilabda Szövetség közötti megállapodás egy évre szól, de természetesen mindkét fél hosszú távú együttműködés kialakítását tekinti céljának.
Az immár négy karikával fémjelzett magyar kézilabdasport első megmérettetése a mai napon rajtoló franciaországi férfi világbajnokság lesz, ahol válogatottunk január 13-án, pénteken, 17:45 órakor játssza első mérkőzését Németország ellen.

Új Ford F-150, Bronco, Ranger és a Holnap Városa

Újabb lendületet kapott Ford azon törekvése, hogy autógyártó és mobilitási vállalattá váljon: a márka bemutatta az új F-150 pickupot, bejelentette a Ranger pickup visszatérését az észak-amerikai piacra, a Bronco visszatérését a globális piacra, emellett pedig közzétette elképzelését a Holnap Városáról.

Az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon ismertetett Ford-hírek – köztük a Chariot autómegosztó szolgáltatás nyolc városra történő kiterjesztése – jól mutatják, hogy a vállalat töretlen lendülettel dolgozik autóipari üzletága megszilárdításán, ezzel párhuzamosan pedig erőteljesen terjeszkedik az egyre növekvő mobilitási szolgáltatások területén.

“Idén még magasabb fokozatba kapcsolunk, hogy immár autógyártó és mobilitási vállalatként bővítsük üzleti tevékenységeinket” – nyilatkozta Mark Fields elnök-vezérigazgató. “Még több olyan új autót és technológiát vezetünk be, amelyek már a közeljövőben milliók életét teszik kellemesebbé, emellett pedig bemutatjuk elképzelésünket arról, hogyan működhetünk együtt a nagyvárosokkal, hogy a jövőben még több ember még hatékonyabban közlekedhessen.”

A friss hírek alapján további bejelentések várhatók a Ford üzleti tevékenységeinek bővítéséről:

• A következő öt év során 13 új elektromos hajtású jármű megjelenése és 4,5 milliárd dolláros befektetés várható: bemutatkozik majd az F-150 pickup és a Mustang hybrid hajtású változata, két hybrid hajtású rendőrautó, a Transit Custom plug-in hybrid, egy legalább 480 kilométeres hatótávolságú, tisztán elektromos hajtású kis SUV és egy nagy sorozatban gyártható, a SAE által a 4. szintre besorolt önvezető autó (kormánykerék, gáz- és fékpedál nélkül) ami 2021-ben már munkába állhat a telekocsis és taxis szolgáltatóknál.

• Az új generációs Fusion Hybrid önvezető kísérleti autó bemutatása még közelebb hozza a Ford célját, hogy a vállalat 2021-re megalkossa önvezető modelljét.

• A City Solutions (Nagyvárosi Megoldások) nevű csapat feladata, hogy támogassa a világ legnagyobb városainak egyre intenzívebb erőfeszítéseit a mobilitás fejlesztése terén, hogy az emberek mind ma, mind pedig a jövőben könnyebben közlekedhessenek.

2019-ben a Ford újra helyet biztosít a Ranger közepes méretű pickup számára az észak-amerikai modellpalettáján, a Bronco közepes méretű SUV pedig 2020-ban jelenik meg márka globális kínálatában. A Bronco és a Ranger egyaránt a michigani Wayne városban működő Michigan Autógyárban készül majd.

“Vásárlóink akarata tisztán érthető: olyan új generációs autókra vágynak, amelyek hihetetlenül sokoldalúak, és élvezetes vezetési élményt kínálnak” – mondta el Joe Hinrichs, a Ford amerikai piacokért felelős elnöke. “A Ranger azok számára lesz remek ajánlat, akik kedvező árú, funkcionális, strapabíró és fordulékony pickupot keresnek. A Bronco pedig egy megalkuvást nem ismerő, közepes méretű 4×4-es lesz, ami az izgalmakat kereső vásárlóknak készül – azoknak, akik örömmel hagyják maguk mögött a nagyvárosi forgalmat.”

Az autók fejlesztése mellett a Ford együttműködik egy sor nagyvárossal, hogy segítsen megoldani az egyre sűrűbb forgalom jelentette problémákat, például a torlódásokat és a légszennyezést.

A Ford City Solutions (azaz Nagyvárosi Megoldások) nevű csapata – az autóiparban egyetlen ilyen formációja – világszerte együttműködik városokkal, ahol közlekedési megoldásokat javasol, fejleszt és tesztel. A csapat most kezdett új együttműködésbe a Bloomberg Philanthropies szervezettel és a polgármesterek világszintű koalíciójával.

“Ez a probléma messze túlmutat a közlekedési dugók bosszúságán. Ennél sokkal komolyabb dologról van szó, ami hatással van az emberek egészségére, vagy éppen hozzáférési lehetőségeikre az orvosi ellátáshoz, az ivóvízhez, az élelmiszerekhez, a biztonságos élőhelyekhez, sőt akár a munkalehetőségekhez is” – vélekedett Bill Ford, a Ford Motor Company ügyvezető elnöke, majd hozzátette: “A közlekedési problémák megoldásával jobb világot teremthetünk a következő generációk számára – ami egyszerre jelent izgalmas lehetőséget és hatalmas felelősséget.”

A Ford továbbá ismertette elképzelését a Jövő Városáról.

A Jövő Városa jól szemlélteti, hogy a rövid távú fejlesztések – például az önvezető és elektromos autók, az autómegosztás, az iránytaxik és az egymással kommunikáló járművek – hogyan hangolhatók össze egy város infrastruktúrájával, és hogyan teremthető meg általuk egy közlekedési ökoszisztéma.

Jó példa erre a Ford elképzelése egy olyan világról, amelynek újrakonfigurálható útjai rugalmasan igazodnak a munkába járók igényeihez és a forgalom terheléséhez. Az emberek és árucikkek szállításához kerékpárok és drónok is igénybe vehetők.
A Ford arra számít, hogy a következő öt évben világszerte megjelennek majd a városok utcáin az önvezető járművek – köztük a Ford első önvezető autói is, amelyeknek bemutatása 2021-ben várható.

A vállalat várakozásai szerint ezzel együtt az elektromos hajtású autók is egyre nagyobb számban tűnnek fel, és a következő 15 év során a globális EV-gyártás volumene meghaladja majd a belsőégésű motorral hajtott járművek gyártását.

A megosztáson alapuló közlekedési megoldások egyre népszerűbbé válnak; ilyen például a vállalat Chariot nevű, app-alapú, tömeges felhasználásra szánt autómegosztó szolgáltatása, amely jelenleg a globális terjeszkedés fázisában van.

A Chariot jelenleg San Francisco-ban, Austinban és Texasban működik, ám idén már nyolc városban, köztük legalább egy Amerikán kívüli nagyvárosban is megjelenik majd.

A Ford rövid távú jövőképében az egymással és az infrastruktúrával kommunikáló járművek is egyre nagyobb szerepet játszanak:

• Olyan járművek jelennek meg, amelyek képesek kommunikálni más járművekkel és a városok közlekedésirányítási rendszereivel. A következő öt évben egyedül a Ford 20 millió autót szerel fel beépített modemekkel világszerte.
• Amint az ilyen a járművek megjelennek a forgalomban, maguk a városok is megváltoznak majd. Az innovatív megoldások – például a vezeték nélküli töltés és a fejlett konnektivitás – egyre elterjedtebbé válnak.
• E változások hatására a városi forgalomirányítók vadonatúj vezérlőrendszereket kapnak, amelyek rengeteg szempont figyelembe vételével működnek, számításba véve többek közt a forgalom áramlását és a járművek károsanyag-kibocsátását is.

A Ford hosszabb távon azzal számol, hogy a Jövő Városában jórész önvezető autók közlekednek majd, amelyek többsége elektromos hajtású lesz.

A legnagyobb városokban új technológiák, például nagy sebességű járművek tökéletesítik a tömegközlekedést. Egyéb várható innovációk:

• A drónok sokféle feladatot látnak el. Ezek a szerkezetek gyorsan telepíthetők például a katasztrófa sújtotta területeken a földrengések, cunamik és már természeti csapások hatásának felmérésére
• Fejlett közlekedésirányító rendszerek jelennek meg, amelyek egyértelműen és zökkenőmentesen integrálják az adatokat a közlekedési ökoszisztéma minden tekintetében. Ebbe az ökoszisztémába ugyanúgy beletartoznak a kerékpárok, a motorkerékpárok, a drónok és a tömegközlekedés járművei, mint a közvilágítás, a parkolóórák és a feltöltő infrastruktúra
• A rugalmas forgalomirányítás és az önvezető autók összehangolása a fejlett technológiák széles körű alkalmazásával megszünteti a forgalmi dugókat, mérsékli a károsanyag-kibocsátást és majdnem nullára csökkenti a közlekedési balesetek számát
• A közutak átalakítása zöld terekké és parkokká jobb életminőséget biztosít, és egészségesebb életet kínál a közösség számára

“A Ford már több mint 100 éve működik együtt a társadalommal, s ez idő alatt az autóközlekedés megbízható bázisává vált” – jelentette ki Fields. „Most az a feladatunk, hogy a társadalommal közösen még több közlekedési megoldást kínáljunk az emberek számára – méghozzá olyanokat, amelyek meghatározzák az elkövetkező évtizedeket.”

Az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállítás részeként a Ford szimpóziumot rendez a Jövő Városáról a detroiti Joe Louis Arénában. A TED, a The New York Times és a VICE Media közreműködésével szervezett beszélgetéseken neves gondolkodók, polgármesterek és ismert vezetők vitatják majd meg a közlekedéssel kapcsolatos kihívásokat, lehetőségeket és új megoldásokat, amelyek együttes hatása megformálhatja a Jövő Városa arculatát. Ide kattintva további információkat talál az egyes ülésekről.

Africa Race 2017: lendületben az Opel Dakar Team és Szalayék

A befutó helyszíne egyszerűen gyönyörű volt. Szalay Balázs átbuktatta az Opel Dakar Team Mokkáját egy nagyobb dűne tetején, és maga előtt tengernyi kisebb homokdombot látott.

Nem csak a látvány volt lélegzetelállító, hanem az élmény is, ahogy végig mentek ezeken a dűnéken – mintha csak hullámvasúton ültek volna navigátorával, Bunkoczi Lászlóval.

Az Opel Dakar Team párosa a Tiulit és Azugi közötti, 425.44 kilométeres szelektív szakaszon a 13. helyen ért célba, az összetettben pedig továbbra is a tizedik.

„Gyors, technikás, poros, tevefüves szakasz volt, amelyen viszonylag lendületesen átjöttünk. Kétszer veszítettünk időt, egyszer, amikor elsüllyedtünk a mély homokban és vissza kellett tolatnunk – ami körülbelül hat percünkbe került –, másodszor pedig azért, mert körülbelül húsz kilométerrel a cél előtt defektet kaptunk. Nem segítette a haladásunkat az sem, hogy százötven kilométert tettünk meg az egyik Tatra, nevezetesen Tomecek porában, de összességében jó kis szakaszunk volt, ennyi nehézséggel mindig szembe találja magát az ember a mauritániai dűnék között.”

S hogy mit tett ehhez hozzá Bunkoczi László? Nos, először is azt, hogy navigáció szempontjából is jó néhány nehézséget rejtett ez a szakasz, s hogy akadt közöttük olyan, ami még néhány éve is megtréfálta volna őt. De most nem.

„Volt egy olyan jel, hogy menj a hegy sarka felé, szépen csinosan bekarikázva a hegy széle a rajzon. Igen ám, de négy ilyen hegy volt elõttünk, és a fokok alapján is bármelyik lehetett volna. Ilyenkor kell a rutin, hogy az ember a jót válassza, és szerencsére nekünk sikerült. A szakasz végén mentünk vagy százötven kilométert a tatrás Tomecek nyomában, ott is előfordult néhányszor, hogy csak érzésre nulláztam a méterszámlálót, és erősen bíztam benne, hogy jó helyen vagyunk.”

Jó helyen voltak.

Mint ahogy jó helyen volt a csapat kamionos egysége, a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert páros is, amely a monstrumok között a hatodik helyet szerezte meg az öregecske MAN-nel. Viszont a szakaszt gond nélkül teljesítette, s az Afrikában legutóbb 2007-ben versenyzõ pilóta is egyre inkább felveszi a ritmust.

„Egész jó kis szakasz volt, ezúttal a tevefüves rész sem viselte meg annyira a gerincünket, mint egy nappal korábban, és a dûnék között is csak egyszer álltunk meg, amikor egy Nissan elakadt elõttünk. De nem kellett ásnunk, csak leengedtük a guminyomást, aztán nyomtam egy rettenetes gázt és már kint is voltunk a slamasztikából. A végén a köves atari szakasz nem tett jót a jármûvek futómûvének, úgyhogy ott egy kicsit óvatosabb voltam” – mondta Darázsi.

“A navigátor-szerepbe egyre jobban beleszokó Szalai Norbert sem számolt be számottevõ eseményrõl: „Az eleje és a vége zötyögõs volt, de azt leszámítva végigrohantunk a szakaszon – jó lenne, ha minden napunk ilyen sima lenne” – mondta Szalai.

A mezőny harmadik magyar egysége, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (Scania) trió előző este a két gyengélkedő turbóból összerakott egy harmadikat, és nekivágott a keddi szakasznak. A pilóta izgult, hogy vajon bírja-e majd a kamion a gyûrõdést, de mivel százszor jobban figyelt a technikára, mint normál esetben, sikerült teljesítenie a szakaszt az ötödik helyen.

AFRICA RACE 2017
8. szakasz, Tiulit–Azugi (össztáv: 453 km, ebbõl szelektív szakasz: 425.44 km). Autósok: 1. Mathieu Serradori, Fabian Lurquin (francia, belga, SRT Buggy) 3:54:17, 2. Sireyjol Beguin (francia, belga, Cummins Buggy) 8:33 p h., 3. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 9:43 p h., …13. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 36:12 p h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Dmitrij Nyikitin (orosz, Kamaz) 4:02:10, 2. Sz. Kuprijanov, A. Kuprijanov, Tanyin (orosz, Kamaz) 12:07 p h., 3. Valtr, Pilny, Skrobanek (cseh, Tatra) 14:11 p h., …5. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 59:21 p h., ….6. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 1:48:53 ó h. Motorosok: 1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 4:47:46, 2. Sella (izraeli, KTM) 13:23 p h., 3. Gabari (marokkói, KTM) 15:54 p h.
Az állás. Autósok: 1. Vlag yimir Vasziljev, Konsztantyin Zsilcov (orosz, Mini) 25:14:18, 2. Thomasse, Larroque (francia, Buggy) 1:34:42 ó h., 3. Housieaux, Crespo (francia, Optimus) 2:03:22 ó h., …10. Szalay Balázs 4:01:00 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov 26:55:27, 2. Valtr 1:56:42 ó h., 3. Kuprijanov 2:59:02 ó h., …5. Kovács Miklós 31:14:22 ó h., …6. Darázsi Zsolt 36:46:40 ó h. Motorosok: 1. Teddy Gev Sella 30:3656, 2. Ullevalseter (norvég, KTM) 36:24 p h., 3. Benko (szlovák, KTM) 53:04 p h.

A mobilitás jövőjét teszi emberközelibbé a Toyota Concept-i

A Toyota igencsak különleges, belülről kifelé tervezett vadonatúj tanulmányautója otthonos, barátságos felhasználói élményt ígér: a fejlett mesterséges intelligencia tanul a vezetőtől, és együtt növekszik vele.

A vezető autógyártó robotikai és a mesterséges intelligencia területén folytatott fejlesztései olyan előrehaladottak, hogy néhány éven belül Japánban megkezdődnek a technológia közúti tesztjei.

Gondoljunk csak bele, milyen szép volna, ha a jövőben barátságos, utasaira odafigyelő autókban utazhatnánk. Pontosan ezt képzelték el a Toyota Concept-i tervezői is. A Las Vegas-i CES szórakoztató elektronikai szakkiállításon bemutatott, úttörő koncepciójármű a Toyota azon szemléletét tükrözi, hogy a jövő járműveinek felhasználóikat kell maximálisan előtérbe helyezniük.

A Toyota CALTY dizájnközpontjában (Newport Beach, Kalifornia, USA) tervezett, a Toyota innovációs központja (San Francisco, Kalifornia, USA) által kifejlesztett felhasználói élmény technológiát alkalmazó Concept-i meghatározó filozófiája a „kinetikus otthonosság”, azaz az a meggyőződés, hogy a mobilitási technológiáknak otthonosnak, barátságosnak és mindenekelőtt élvezetesnek kell lenniük. Ezzel összhangban a tanulmányautó fejlesztése során egy integratív, energikus vezetői élmény megvalósítása volt a cél. Ráadásul a Concept-i fejlett mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásával képes előre megjósolni a felhasználók szükségleteit, ihletadóként motiválni őket, és általában tartalmasabbá tenni életüket.

„A Toyota felismerte, hogy a jövő autójában valójában nem az autonóm vagy csatlakozási technológiák a fontosak. Sokkal lényegesebb ezeknél az, hogy a gépkocsik utasai, az emberek milyen élményekben részesülnek. A Concept-i és a mesterséges intelligencia megmutatta számunkra, hogy a jövő azoké az autóké, amelyek képesek kölcsönösen kapcsolatot teremteni az emberekkel” – fogalmaz Bob Carter, a Toyota autóipari tevékenységeiért felelős alelnöke.

A Concept-i szíve egy nagyteljesítményű mesterséges intelligencia rendszer, amely a vezetővel együtt tanulva képes értelmes, emberi kapcsolatot kiépíteni. Nem csupán a vezetési szokásokat és a napirendet tanulja meg: a koncepció számos fejlett technológia alkalmazásával képes feltérképezni az érzelmeket, majd azokat az idő és hely függvényében értelmezni. Ez teszi lehetővé a Concept-i számára, hogy javítsa felhasználóinak életminőségét.

Ráadásul a mesterséges intelligencia fejlett autonóm mobilitási technológiák alkalmazásával javítja a közlekedés biztonságát, a vezető reakcióiból kiindulva pedig optikai és tapintható ingerekkel egészíti ki a kommunikációt. Noha bizonyos körülmények között a felhasználónak kell eldöntenie, hogy saját maga szeretne vezetni, vagy rábízza ezt az autóra, rendszerint a Concept-i folyamatosan felügyeli a vezető figyelemszintjét és az útviszonyokat, és fokozott autonóm támogatást biztosítva támogatja a vezetőt, vagy nyújt segítséget veszélyes helyzetekben.

Annak érdekében, hogy a leginkább előremutató fedélzeti technológiák is barátságosak, közérthetőek maradjanak, a CALTY tervezői belülről kifelé haladva hozták létre a Concept-i tanulmányt. Elsőként azt az új generációs kezelőfelületet tervezték meg, amely a jármű mesterséges intelligencia központjának: Yui-nak az alapjául is szolgál. A kezelőfelület Yui megjelenítésével indít, így kultúrákon átívelő, globális kommunikáció valósulhat meg az autó és felhasználói között. Yui a műszerfal közepén helyezkedik el, így a Concept-i belső térkialakítása innen a vezető és az utasoldalon, majd körben végig lendületes vonalban halad. A beltér formái lehetővé teszik, hogy Yui fények, hangok, sőt, tapintás segítségével tájékoztassa az utasokat a kritikus helyzetekről.

Olyannyira, hogy a Concept-i középkonzolján egyáltalán nem találunk hagyományos kijelzőt: az autó mindig ott és akkor jeleníti meg az információkat, amikor és ahol azokra szükség van. A lábtérben színes fény jelzi, hogy automatizált vagy kézi vezérlésű üzemmódban közlekedünk-e. Az ülés tartóoszlopára diszkréten elhelyezett projektorok vetítik ki a holttérben rejtőző járművek, tárgyak képét, míg az új generációs head-up kijelző révén a vezetőnek egy pillanatra sem kell levennie tekintetét az útról. Még a karosszéria külső felületeit is úgy alakították ki, hogy az Concept-i minél hatékonyabban tudjon kommunikálni környezetével. Yui a külső ajtópanelen megjelenve köszönti a közeledő sofőrt és utasait. A hátfalon megjelenő üzenetek a mögöttünk közlekedőket tájékoztatják arról, hogy kanyarodni készülünk, vagy figyelmeztetnek a veszélyhelyzetekre. Elöl pedig az olvasható le, hogy a Concept-i éppen autonóm üzemben közlekedik, vagy ember vezeti.

Elektromosautó-töltők telepítését kezdte meg a SPAR

A SPAR-csoport elektromosautó-töltő állomást telepített a soproni INTERSPAR parkolójába. A vállalat a következő években több hipermarketénél helyez majd üzembe hasonló eszközöket, amelyekkel vásárlás közben bármilyen típusú villanyautót fel lehet tölteni.

„Értékteremtő osztrák családi vállalkozásként fontos számunkra az innovatív és környezettu-datos megoldások támogatása Magyarországon is. Modernizációs programunk keretében elektromosautó-töltő állomásokat telepítünk a fő közlekedési csomópontokban található hi-permarketek parkolóiba az idei évtől kezdve, szakaszosan. Az első ilyen berendezést az osztrák-magyar közös kultúra szimbolikus helyszínén, a soproni INTERSPAR-nál használhatják az autósok” – mondta Maczelka Márk kommunikációs vezető.

Az evopro gyorstöltő autótípustól függően akár 1 óra alatt feltölti a járművet. A berendezés-sel egyszerre két autó tölthető. A használata a tesztidőszak után nem igényel kártyát, a fel-használók okostelefon applikáción keresztül férnek majd hozzá. A fedele úgy van kialakítva, hogy érintésvédelmi szempontból biztonságos legyen. A SPAR a soproni beruházásra mintegy 7 millió forintot fordított.

Statisztikák szerint a skandináv országokban az utakon közlekedő autók 30 százaléka már hibrid, vagy teljesen elektromos hajtású. Ehhez képest Magyarországon viszonylag kevés villanyautót látni az utakon, de szakemberek szerint az elkövetkező években a különböző vá-sárlási kedvezményeknek és támogatásoknak köszönhetően jelentősen bővülni fog a jelenlegi hazai állomány.

Egyedi készlet a Ford GT még optimálisabb személyre szabásához

A Ford Performace különleges megrendelő kitet állított össze, hogy a vadonatúj Ford GT vásárlóinak megkönnyítse autójuk személyre szabását.

Azok, akiknek pályázatát elfogadták, egy készletet kapnak, amiben valós formában is megismerhetik szupersportkocsijuk részletmegoldásait, a külső fényezéstől kezdve a féknyergek színén és a kárpitok anyagán át egészen a karosszériára festett versenysávokig.

A Ford GT dizájn-csapata többet akart nyújtani a hagyományos online autókonfigurátorok szolgáltatásánál, ezért a készletekben elhelyezték a válaszható elemek pontos miniatűr változatát, amelyek ugyanabból az anyagból – például karbonszálból – készültek, mint a valódi autóban. A kitben minden belső kárpit színmintája megtalálható, és persze egy darab is abból a csúcsminőségű bőrből vagy Alcantara szövetből, ami a vadonatúj Ford GT utasterét burkolja.

Minden készletben elhelyezték a külső fényezések mintáit is, méghozzá cserélhető sávozással, hogy a vásárlók minden lehetséges változatot kipróbálhassanak. A karosszéria-makettek mellett a kicsinyített kerekek is helyet kaptak, természetesen különböző fényezésű féknyergekkel.

“A Ford GT megrendelő készlet fontos szerepet játszik a vásárlás folyamatában” – mondta el Henry Ford III, a Ford Performance globális marketing-igazgatója. “E csúcsminőségű kit segítségével a Ford GT vásárlói száz százalékosan átélhetik a rendelés örömét. Az élethű szín- és anyagmintákon keresztül fizikailag is megtapasztalhatják mindazt, amit majd új szupersportkocsijuktól várhatnak.”

A készlet dobozának kilincse mellett egy mélyedés található, ahol a tulajdonosok elhelyezhetik autójuk alvázszám-táblájának másolatát. Amikor a gyár besorolja az ügyfél megrendelését, elkészítik ezt a táblamásolatot, és elküldik a tulajdonosnak.

LEGFRISSEBB

Mégsem búcsúzik az Audi a hagyományos motoroktól

0
Az Audi módosította korábbi stratégiáját, és továbbra is kínálni fog belső égésű motorral szerelt modelleket, válaszul a piaci igényekre. Az Audi három évvel ezelőtt még...

TESZTJEINK