Főoldal Blog Oldal: 349

Africa Race 2017: nehéz, küzdelmes hétfőt zárt az Opel Dakar Team

A Szalay Balázs-Bunkoczi László kettősnek nehéz, küzdelmes napja volt hétfőn az Africa Race-en, és érdekes, hogy nem a hatalmas, mauritániai dűnékkel gyûlt meg a baja (azokon Szalaynak hagyományosan jól megy az autózás), hanem az utána következő tevefüves, mély homokos szakasszal. És még az egy órás ásással is előre jött egy helyett az összetettben: az autós mezőnyben a tizedik helyen áll.

Az Opel Dakar Team párosa tudta, hogy nehéz (talán a legnehezebb) nap vár rá a Tiulit környéki hurokszakaszon, s nem csupán annak 414 kilométeres hossza miatt hanem azért is, mert ezen a napon tényleg minden volt, ami a sivatagi tereprali sava-borsa.
Hatalmas dűnék, az óceánhoz hasonlatos fodrozódású dünettek, mély homokos, tevefüves szakaszok, és persze gyors részek is.

„Elég nehéz napunk volt” – sóhajtott Szalay Balázs a célban. “A nagy dűnék jól mentek, azokon szeretek is autózni, csakhogy azután odaértünk a tevefüves részhez, amely alatt rettenetesen puha volt a homok. Előttünk elakadt egy Buggy, mi pedig nem tudtunk idõben kijönni a nyomból, úgyhogy elakadtunk. Nem tehettünk mást, elővettük a lapátokat, a homokfutókat és elkezdtünk ásni. Annyira mély volt a homok, hogy méterről méterre haladtunk csak előre, s ez kiveszi az ember energiáját és egy kicsit elveszi a kedvét is. Mivel még további kétszer ástunk, kellett néhány kilométer, hogy összeszedjem magam, s újra száz százalékosan tudjak koncentrálni. Nehéz nap volt, de túl vagyunk rajta, s szerencsére az autó remekül bírta a megpróbáltatásokat” – mesélte, majd így folytatta: „Keserves volt ez most, egy kicsit magunknak tettük nehézzé a napot. Az első ásás után ráadásul észrevettem, hogy az egyik felniről lefordult a gumi, tizenöt percbe telt, mire visszafújtam, hogy a helyére kerüljön, majd újra leengedtem, hogy lehessen menni vele a mély homokban. Az elsõ pofon után szétesel kicsit, ez törvényszerű, úgyhogy mi gyorsan beszedtünk még kettõt – biztos, ami biztos. A lényeg azonban, hogy itt vagyunk a táborban.”

Az Opel Dakar Team kamionos egysége, a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (MAN) kettõs a monstrumok mezõnyében az 5. helyen teljesítette az emberpróbáló szakaszt.

„Jó kis nap volt, de azt a tevefüves szakaszt rettenetesen utáltam” – mondta Darázsi, aztán hozzátette: “Ott csak estünk-keltünk, meg bőszen emlegettük a pálya kijelölőjének felmenőit. A végén arra a megállapításra jutottam, hogy a tevefű csak arra jó, hogy szétcsessze a kamiont, hogy szétcsessze a gerincünket meg az idegrendszerünket. Ezt leszámítva azonban a dűnéken és a dünetteken is úgy jött át az autó, ahogy kell, így azután nem lehetünk elégedetlenek.”

Szalai Norbertet arról kérdeztük, vajon mennyire más a navigálás (újonc navigátorként) Mauritániában, mint Marokkóban volt.

„A dűnék között sokkal nehezebb navigálni, mert rengeteg nyom van elõttünk, míg a kõsivatagban azért ez nem jellemző – de mindkettõnek megvan a maga nehézsége. Mostanra egyébként nagyon megszerettem a navigálást, napról napra egyre jobban tetszik” – mondta Szalai Norbert.

A mezõny harmadik magyarját, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos egységet sajnos továbbra is üldözi a technika ördöge – miután vasárnap egy vadonatúj turbó robbant fel a csõrös Scaniában, hétfõn ugyanez történt a visszatett régivel is. Így azután a magyar triónak most a 14. kilométernél kellett kijönnie a pályáról az aszfaltútra. A turbóból további egyet nem hoztak magukból, de a kettõbõl összeraktak egy harmadikat, és elszántak azzal kapcsolatban, hogy folytatják a küzdelmet, ugyanis mindenképp szeretnék eljuttatni a vadonatúj kamiont a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogóig.

AFRICA RACE 2017
7. szakasz, Tiulit–Tiulit (össztáv: 439.54 km, ebbõl szelektív szakasz: 414.27 km). Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Konsztantyin Zsilcov (orosz, Mini) 4:34:16, 2. Magnaldi, Borsotto (francia, Ford Buggy) 10 másodperc hátrány, 3. Cserednyikov, Ciro (kazah, Ford) 7:28 p h., …14. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 1:05:45 ó h. Kamionosok: 1. Jaroslav Valtr, Rotislav Pilny, Filip Skrobanek (cseh, Tatra) 4:51:03, 2. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 17:24 p h., 3. Karginov, Mokejev, Nyikitin (orosz, Kamaz) 21:11 p h., ….5. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 2:26:02 ó h., …6. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 6:42:03 ó h. Motorosok: 1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 4:56:48, 2. Sella (izraeli, KTM) 2:30 p h., 3. Ceci (olasz, Honda) 12:46 p h.
Az állás. Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev 20:57:29, 2. Cseredn yikov, Ciro (kazah, Ford Buggy) 1:40:35 ó h., 3. Thomasse, Larroque (francia, Buggy) 1:47:31 ó h., …10. Szalay Balázs 3:47:20 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov 22:53:17, 2. Valtr 1:42:31 ó h., 3. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 2:24:49 ó h., …5. Kovács Miklós 15:45:39 ó h., …6. Darázsi Zsolt 34:08:28 ó h. Motorosok: 1. Teddy Gev Sella 25:35:47, 2. Ceci 38:54 p h., 3. Ullevalseter (norvég, KTM) 49:47 p h.

CES 2017: automatizált, mesterséges intelligencia-alapú vezetés technológián dolgozik az Audi

A mesterséges intelligencia (AI) az automatizált vezetés kulcsfontosságú technológiája, az Audi pedig az elektronikai ipar vezető vállalatait választotta partnereiül a gépi tanulás (Machine Learning) területén döntő fontosságú know-how kiépítéshez.

A négykarikás márka olyan önállóan közlekedő tanulmánymodellt mutat be a Las Vegas-i Consumer Electronics Show (CES) alkalmával, amely már az NVIDIA szakembereivel közösen készült.

Az Audi az NVIDIA CES-nyitóelőadása keretében különleges, változtatható kialakítású nyílt pályán mutatja be Audi Q7 deep learning concept intelligenciáját. Az autó két megapixel felbontású első kameráját használja a tájékozódáshoz. E kamera az NVIDIA Drive PX 2 számítógépes egységgel kommunikál, amely a lehető legpontosabban irányítja a jármű kormányzását. A szabályozóegység számítási teljesítményét kifejezetten automatizált vezetés igényeire határozták meg.

A szoftver alapjait azon mély neuronhálók alkotják, amelyeket az Audi és az NVIDIA szakemberei célzottan a járművek önálló közlekedésére és a dinamikus közlekedésszabályzás jelzéseinek felismerésére fejlesztettek ki. Az Audi Q7 deep learning concept először több út alkalmával, a volánjánál emberi sofőrrel és tréningkamerákkal kiegészítve, megfigyelés útján szerzett ismereteket az útvonalról. Ennek során a vezető reakciói és a kamerák által felismert események között állított fel összefüggéseket. Az autó így a későbbi bemutatóutak alkalmával már megérti az olyan instrukciókat, mint például az ideiglenes közlekedési jelzések, s közvetlenül értelmezni, illetve az adott szituációnak megfelelően kezelni is tudja őket. Amint megjelenik a megfelelő jelzés, a tanulmánymodell azonnal változtat menetstratégiáján, a rövidebb vagy hosszabb útvonalat választva. A rendszer olyan stabil, hogy a változó időjárási és fényviszonyok nagyságrendjében is ki tudja küszöbölni a környezeti zavarokat. Feladatát éjjel és nappal, de erőteljes napsugárzás mellett vagy épp intenzív mesterséges fényben is megbízhatóan látja el.

Az Audi Q7 deep learning concept esetében alkalmazott tanulási módszerek alapvetően a Deep Reinforcement Learning eljárásához hasonlóak. E módszer szolgált decemberben az Audi a barcelonai Neural Information Processing Systems (NIPS) mesterséges intelligencia szakmai konferencián tartott bemutatójának alapjául, ahol szintén az emberi agyhoz hasonló neuronhálókat tanítottak be egyes speciális alkalmazási esetekre. Míg azonban a NIPS során használt, 1:8 méretarányú modellautó a próba-hiba (trial-and-error) módszerrel sajátította el a beparkolás képességét, az Audi Q7 deep learning concept hálózata a tréningkörök során szerezte meg a konkrét, számára relevánsnak ítélt adatokat – vagyis az emberi sofőrtől tanult.

A mesterséges intelligencia kulcsfontosságú technológia az automatizált vezetés szempontjából. E meggyőződésből dolgozik az Audi szorosan együtt az elektronikai ipar csúcsvállalataival. Az Audi partnereivel közösen értékeli ki a gépi tanulás különböző megközelítéseit és módszereit, a cél pedig mindenkor megtalálni az adott alkalmazási esetekre optimális módszert. Az informatikai és az autóipar ilyen jellegű együttműködése a jövőbeni tanulmány- illetve sorozatgyártású modellekben való alkalmazás szempontjából is rendkívül hasznos.

Az NVIDIA a világ félvezetőiparának egyik legnagyobb és legerősebb szereplője, bőséges rendszerismeret birtokában. Az Audi immár 2005 óta dolgozik e gyártóval, az Audi A4 pedig már 2007-ben NVIDIA chippel készült. Két évvel később az Audi A8 szintén NVIDIA-technikával kínálta a vizuális megjelenítés új dimenzióját, a 2013-ban bevezetett modulrendszerű infotainment-koncepció (MIB) pedig az NVIDIA Tegra 2 processzorát használta. 2015-ben az Audi Q7 MIB2 rendszere követte, amelynek szíve az NVIDIA T30 processzora.

A koncepció következő lépcsője, az MIB2+ idén az Audi A8 következő generációjában érkezik. Központi eleme a Tegra K1 processzor, amely óriási számítási teljesítményével több nagyfelbontású képernyőt, köztük az Audi virtual cockpit második nemzedékét is kiszolgálhatja, miközben új infotainment-funkciókat tesz lehetővé. A fedélzeti és online információk így immár összeolvadnak, s az autó még inkább a felhőtechnológia szerves részévé válhat. Az MIB2+ mellett az új Audi A8 modellben jelenik meg a vezetői segédrendszerek új központi szabályozóegysége (zFAS) is első alkalommal a sorozatgyártásban. Ebben is az NVIDIA K1, illetve a jövőben X1 processzora dolgozik majd. Az Audi és az NVIDIA a jövőben is tovább erősíti hosszú távú együttműködését, amely a mesterséges intelligencia alkalmazásainak fejlesztési környezete terén az NVIDIA rendelkezésére álló tudást az Audi járműautomatizálás körében szerzett széles körű tapasztalataival ötvözi.

Az Audi további nagyfontosságú partnere a Mobileye, akinek képfeldolgozó chipje ugyancsak megtalálható a zFAS technikájában. Az izraeli high-tech vállalat a gépjárműves képfelismerés területén tett szert világszerte vezető szerepre. A Mobileye már ma is az Audi több modellje – mint az Audi Q7, az A4- és az A5-sorozat, illetve az új Q5 – számára szállít speciális kamerát, amelynek képfeldolgozó szoftvere számos objektumot felismer, többek között a forgalmi sávok útburkolatai jeleit, járműveket, közlekedési táblákat és gyalogosokat. Az egyes felismerendő objektumokat egyértelműen azonosító jellemzők definiálása ma még messzemenőkig manuálisan történik.

Az új Audi A8 a Mobileye technikájával már a következő fokozatot képviseli, ahol a képfeldolgozás első ízben zajlik a mélytanulás (Deep Learning) módszerével. Ez a fejlesztési folyamat során jelentősen csökkenti a manuális betanítás igényét. A mély neuronhálók segítségével a rendszer önállóan tanulja meg, mely jellemzők relevánsak az adott objektum felismerése során. E módszerrel az autó az üres területeket, azaz a szabadon bejárható részeket is fel tudja ismerni, ami a biztonságos automatizált vezetés fontos feltétele.

A közlekedési torlódás sofőrt új A8 modelljében kínálja első ízben sorozatgyártású autóban az Audi. Ez az első olyan automatizált vezetési funkció, ahol a vezető időnként akár teljes egészében átruházhatja a vezetés felelősségét a járműre. E technika az alapja annak, hogy a következő évtized elején mind több menethelyzetben érhessenek el egyre magasabb automatizáltsági szintet a fejlesztők.

Tavaly soha nem látott mennyiségű Toyota és Lexus talált gazdára Európában

Ismét rekordévet zárt a Toyota és a Lexus Európában: 2016-ban a Toyota Motor Europe 928.500 járművet értékesített, vagyis 6 százalékkal többet, mint az előző évben, a piaci átlagnál nagyobb mértékű növekedést produkálva.

A környezetbarát hybridek értékesítése immár a hetedik egymást követő évben rekordot döntött: tavaly 295.000 ilyen modell kelt el (41%-os növekedés az előző évhez képest), és a hybridek eladása a TME teljes értékesítésének 32%-át tette ki. Ha ez nem volna elég, 2016 miden idők legsikeresebb éve volt a Toyota prémium márkája, a Lexus számára Európában: a tavalyi évben 74.300 darab talált gazdára a kontinensen, ami kimagasló 16,5%-os növekedést jelent az előző évhez képest.

A Toyota Motor Europe közzétette 2016-os értékesítési eredményeit: a vállalat tavaly 928.500 járművet adott el, ami 6%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A piaci növekedés üteménél dinamikusabban bővülő értékesítések révén a csoport piaci részesedése 4,7 százalékra nőtt Európában. A növekedés jelentős részben az iparág legnagyobb hybrid-kínálatának köszönhető (a Toyota és a Lexus palettáján 15 hybrid modell szerepel). A hybridek értékesítése 41%-al nőtt az előző évhez képest, és 2016-ban elérte a 295 ezres darabszámot. 2016-ban a TME által eladott járművek közel egyharmada hybrid hajtású volt, szemben a 2015-ös egynegyedes aránnyal. Nyugat-Európában a TME értékesítéseinek 43%-át tették ki a hybridek, így jó úton vagyunk azon célunk megvalósítása felé, hogy 2020-ra a TME által eladott autók 50%-a hybrid legyen.
A Toyota legfontosabb modelljei az egész régióban jól teljesítettek. A Yaris, az Auris, a Verso és az Avensis egyaránt növelték részesedésüket saját szegmensükben. Az európai piacon értékesített Toyota modellek több mint kétharmada helyi gyártású modell volt. A vállalat kiemelkedő teljesítmény ért el Oroszországban, ahol – annak ellenére, hogy a piac 12%-al csökkent – sikerült a piaci részesedést 1 százalékponttal 8,5%-ra növelni.

74.300 darabbal a Lexus 2016-ban is értékesítési rekordot állított fel, jelentős mértékben hozzájárulva a TME remek teljesítményéhez. Oroszországban a Lexus eladásai 19%-al növekedtek, annak ellenére, hogy a prémium autók piaca 4 százalékkal szűkült.

“Az európai piac továbbra is erőteljes növekedést mutatott, ám mi ezen a növekedési rátán is túltettünk. Az európai autósok egyre jobban érdeklődnek a hybridek iránt, és sikerült ezt az érdeklődést jól kiaknáznunk. Legnagyobb értékesítéseinket produkáló régiónkban, Oroszországban 1 százalékponttal növeltük piaci részesedésünket, és rekordmennyiségű Lexus értékesítettünk. Persze nem az értékesített autók mennyisége az egyetlen célkitűzésünk, de úgy tűnik, a piaci részesedésünket is sikerrel növeltük, és 2009 óta először sikerült átlépnünk a 900.000 darabos határt. Mivel az idei esztendő lesz az új Toyota C-HR első teljes értékesítési éve, 2017-re még jobb eredményekre számítok. Szeretnék köszönetet mondani Toyota- és Lexus-márkakereskedőinknek, amiért komoly erőfeszítéseik hatására sikerült megvalósítanunk a fenntartható növekedést” – fogalmaz Dr. Johan van Zyl,, a Toyota Motor Europe elnök-vezérigazgatója.

„2016-ban a Toyota stabil növekedést mutatott az európai piacon: a piaci részesedés teljes modellkínálatunknál nőtt, és nagy kereslet mutatkozott az új RAV4 Hybrid és a 4. generációs Prius iránt. A vadonatúj Toyota C-HR megrendelései már most is túlszárnyalják várakozásainkat; a modell vásárlóinak 75 százaléka hybrid hajtást rendel, és úgy érzem, nagyon izgalmas 2017-es év áll előttünk. A 2016-ban értékesített 74.300 autóval a Lexus Europe immár a harmadik egymást követő évet zárta folyamatos növekedéssel. Ez idő alatt több mint 70 százalékkal sikerült növelni értékesítési eredményünket. Megújult és kibővített modellkínálatunk sok új vásárlót vonzott, Lexus-márkakereskedőink pedig továbbra is kiemelkedő szolgáltatásokkal biztosították vásárlóink hűségét. Ez a nyerő kombináció biztosíthatja, hogy 2020-ra értékesítésünk elérheti a 100.000 darabos határt” – teszi hozzá Karl Schlicht, a Toyota és a Lexus értékesítésért és marketingért felelős ügyvezető alelnöke.

A TME legfontosabb eredményei 2016-ban:
• A hybridek összesített értékesítés: 295.000 db (+ 41% az előző évhez képest)
• Hybrid mix: Nyugat-Európa : 43 % – Kelet-Európa : 5 % – Összesen : 32 %

A Toyota legfontosabb európai eredményei 2016-ban:
• Legkelendőbb modellek: Yaris (208.600); Auris (144.100) ; RAV4 (110.100)
• Legkelendőbb hybridek: Yaris Hybrid (86.600); Auris Hybrid (85.800); RAV4 Hybrid (44.700)
• Legnagyobb növekedés: C-HR Hybrid (új); Prius (+ 117 %); Yaris Hybrid (+ 20 %) Auris Hybrid (+ 9 %);
• Összesített hybrid-értékesítés: 249.900 db (+ 49 % az előző évhez képest)
• Hybrid mix: Nyugat-Európa: 39 % – Kelet-Európa: 5 % – Összesen: 29 %

A Lexus legfontosabb európai eredményei 2016-ban:
• A 3 legkelendőbb modell: NX (26.100); RX (18.100); CT 200h (8.400)
• A 3 legnagyobb növekedést produkáló modell: RC (+ 198 %); RX (+ 163 %); LX (+ 123 %)
• A 3 legkelendőbb hybrid: NX Hybrid (18.000); RX Hybrid (9.100); CT 200h (8.400)
• A 3 legnagyobb növekedést produkáló hybrid: RC Hybrid (új); RX Hybrid (+ 155 %); GS Hybrid (+ 25 %);
• Összesített hybrid-értékesítés: 44.900 (+ 10 % az előző évhez képest)
• Hybrid mix: Nyugat-Európa: 98 % – Kelet-Európa: 7 % – Összesen: 60 %

A teljes 2016-os év értékesítései:

TOYOTA/LEXUS összesen 928.488

TOYOTA 854.172
AYGO 88.317
Yaris (a Yaris Hybriddel együtt) 208.606
Yaris Hybrid 86.579
Auris TTL (az Auris Hybriddel együtt) 144.052
Auris Hybrid 85.838
Toyota C-HR (a Hybriddel együtt) 10.679
Toyota C-HR Hybrid 6.720
Corolla 67.876
Verso 34.298
Avensis 37.512
Prius modellcsalád 25.298
Prius 17.072
Prius+ 7.999
Prius Plug-in Hybrid 227
Mirai 62
Camry 33.813
GT86 1.592
RAV4 (a RAV4 Hybriddel együtt) 110.120
RAV4 Hybrid 44.691
Venza 1
Highlander 398
Land Cruiser 44.604
Hilux 37.422
Proace 7.329
Hiace 391
Egyéb modellek 1.802

LEXUS 74.316
CT 200h 8.412
IS (az IS hybriddel együtt) 6.599
IS hybrid 5.856
ES 2.299
GS (a GS hybriddel együtt) 2.259
GS hybrid 1.905
LS (az LS hybriddel együtt) 156
LS hybrid 82
NX (az NX hybriddel együtt) 26.105
NX hybrid 17.991
RX (az RX hybriddel együtt) 18.074
RX hybrid 9.111
RC (az RC hybriddel együtt) 1.931
RC hybrid 1.520
Egyéb modellek 8.481

[TESZT] Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo ECOTEC Start/Stop Innovation – 200 lóerő a családi kiruccanásokhoz

Miután az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo annak ellenére, hogy a címben említett teljesítménnyel – 200 lóerővel – bír, megmarad ízig-vérig családi autónak. Emellett nem lehet, és nem is szabad elmennünk szó nélkül, főként, ha a tesztidőszak pont a karácsonyi ünnepek közé esik.

Miért is lényeges ez? Kimondottan örültünk, amikor kiderült, hogy szerkesztőségünk pont a 2016-os karácsonyi ünnepek időszaka alatt tesztelheti az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo-t, hiszen ilyenkor mint tudjuk, minden a családról, az ide-oda rohangálásról szól (néha szór szerint). Úgyhogy ilyen irányból kezdtük a kivesézést: fő irány a praktikum, a hétköznapi kihasználhatóság volt az autó próbája során.

Korábban már bemutattuk az új Astra K-t több modelltípus tekintetében. Nagy kedvencünk az ugyancsak 1.6 literes, ám gázolajos biturbó hajtásláncot kapott modell volt, amellyel egészen Németországig utaztunk négy, illetve öt személlyel a fedélzeten. Imádtuk, mert annak ellenére, hogy nem a márka zászlóshajója, mégis megfelelően optimális méretezéssel rendelkezett ahhoz, hogy a feljebb említett létszámú felnőtt utas szinte teljes kényelemben utazhasson több száz kilométeren keresztül, tekintélyes mennyiségű csomaggal a raktérben. Ráadásul a relatíve kicsi, 48 literes üzemanyagtank szolgáltatott akkora kapacitást, amellyel gond nélkül elautózhattunk 130 kilométer/órás átlag autópályatempóval Münchenig, úgy, hogy azért Németországban kissé sportosabb gázpedálkezeléssel közlekedtünk a korlátozásmentes pályaszakaszokon.

Eltalált, tetszetős forma és beltér. Kombiként talán még jobban szerethető

Alapvetően tehát jelen tesztünkben nem fogjuk újra végig taglalni a 2016-os Év Autója elismerést elnyert Astra K minden külső és belső részletét, ugyanis megtettük már nem egy alkalommal. Annyit azért most is kijelentünk, hogy a koncepció messze az egyik legszebb és legmutatósabb a szegmensben, akár az enteriőrről, akár a külső vonalvezetésről legyen szó. Ráadásul a kombi verzió sok esetben még meggyőzőbb formaiságot tud felmutatni, mint a hagyományos 5 ajtós, vagy a klasszikus limuzin kialakítás esetében. Így hát még szerencsésebb lehet az, aki az ST (Sports Tourer) verziót választja.

Több értelemben is szerencsésebb lehet az újdonsült Astra K tulaj, ugyanis nem csak a formaiság dönt a praktikum szempontjából, hanem a férő- és rakodóhely. Ha kombit vesz az ember, akkor ezek lehetnek az elsődleges kívánalmak, hiszen tárgyi dolgok szállítására szól az autóba előzetesen vetett bizalom.

Bár az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo első ülései a tesztelt Innovation csomagos modellben széltében kissé szűknek hatottak, az összhatás rendben volt. Lehet, hogy a téli fagyokban a vastagabb, rétegesebb öltözködés tette, nem tudni, de az bizonyos, hogy az egyébként sokoldalúan testre szabható hátlapok sok lehetőséget rejtenek a komfort terén.

Az ülőlapok átlagos hossza és szélessége rendben volt, ráadásként a hidegindítás után szinte azonnal jól domborító ülésfütés sem elhanyagolható fagypont alatti külső hőmérséklet esetében.

Pakolni és utazni: ez a hitvallása

A hátsó traktus is rendben, itt azért a 2662 milliméteres tengelytáv igencsak közrejátszik az optimális lábtér jelenléténél. Láb- és térdtér rendben tehát, ehhez tesztalanyként három közepes testalkatú utast fogtunk be, igaz, a trió már hosszabb, 200 kilométeres táv megtétele után nyújtózott volna egy egészségeset. Így is tettünk, 10 perc után folytatódhatott az utazás újult energiákkal, gond egyáltalán nem volt.

Az új K szériás Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo tetővonal-vezetése is optimumra hangolt, s bár az övvonal, valamint az ajtók üvegezésének C oszlop előtti lezárása lefelé hajlik, ez a beltérben egyáltalán nem érezhető. Tehát a hátul helyet foglalók fejtér tekintetében sem panaszkodtak – ehhez persze nyilván „nem árt” a maximum 185 centiméter körüli testmagasság.

Már a múltkori németországi nagytesztünk alkalmával kifejtettük (meg ennek kapcsán a cikk első felében), hogy az Astra K ST pakolhatósága remek. Most sem volt ez másképp, a karácsonyi ajándékok, köztük kettő nagyobb doboz csomagolva – tökéletesen befértek az alaphangon 540 literes csomagtérbe (odafelé), de a több rúd bejgli, és egyéb kifogyhatatlan élelmiszerfélék is jól megtalálták helyüket, csúszkálódás, rázkódások nélkül.

Fejenként 40 lóerő

Fontos, és egyben sarkalatos kérdést vet fel az, hogy szükséges-e egy családi kombiba 200 lóerős turbós benzinmotor? Nyilván mindenki úgy konfigurál, ahogy szeretne, de véleményünk szerint tökéletes, még akkor is, ha egyesek tán túlzónak vélik például a 6.59 kilogramm/lóerő súly-teljesítmény arányt. Pedig nem tűnik soknak, vagy túlgondoltnak gyakorlatban: a soros hengerelrendezésű, direkt befecskendezéses turbótöltött benzinmotor kerek 200 lóereje 4700 és 5500 közti percenkénti fordulatszámon érkezik, a 300 Newtonméter nyomaték pedig már 1700-tól rendelkezésre áll, és 4700-ig jelen is van.

A gázreakciók a jól illeszkedő turbónyomásnak köszönhetően közvetlenek, de a turbótöltés hangolása nagyban játszik szerepet az egyenletesen épülő nyomatékgörbe esetében is. Turbólyuk minimális, maximum akkor jön elő, ha alacsonyabb fordulatszámtartománynál hangolunk vissza – például folyamatos 130 kilométer/órás haladásnál, hatodikból ötödikbe vagy negyedikbe. Ilyenkor előfordul egy-egy tétova reakcióidő, majd szépen erőre kap az aggregát.

Kapunk Start/Stop automatikát is, itt voltak kívánalmak, mégpedig az, hogy öt esetből legalább egyszer ne fulladozzon a hajtás. A hirtelen gázadásokat ildomos kerülni akkor, ha aktív az S/S, ugyanis nem kívánt visszatorpanás lehet a végeredmény – hiába a sportos aspektus, gyors rajtokat nem érdemes eszközölni az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo-val. Hacsak nem kapcsolunk megfelelő profilba, és nem iktatjuk ki a spórolós opciókat.

Teljesítményéhez mérten gazdaságosnak számít

Sajnos az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo végsebességét jelen esetben nem tudtuk mérni, az viszont bizonyos, hogy átlag folyamatos 130 kilométer/órás tempónál, 2900 RPM-nél hatodik fokozatban 7.2 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást rögzítettünk autópályán. 90 kilométer/órás haladással 2000 körül forgott a főtengely percenként szintén hatban, sikerült is 4.6-5.1 liter/100 kilométeres átlagot kihoznunk. Városban már picit szomjasabbnak bizonyult az Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo, a legmagasabb átlag 9.3 liter/100 kilométer, míg a legalacsonyabb 7.7 liter/100 kilométer volt.

A tesztben szereplő Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo modell listaára (200 LE, Innovation felszereltségi szint) 7 150 000 forint.

2016 Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo ECOTEC Start/Stop specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 4700-5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1700-1400 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4702 mm

Szélesség: 1809 mm

Magasság: 1510 mm

Tengelytáv: 2662 mm

Első gumik mérete: 225/40 R18

Hátsó gumik mérete: 225/40 R18

Tömeg, üresen: 1318 kg

Megengedett össztömeg: 1963 kg

Csomagtartó mérete: 540 liter, 1630 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 48 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 235 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.7 s (gyári), 7.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.7 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 6.1 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.0 l/100 km

Országúti: 4.9 l/100 km

Vegyes: 6.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 139 g/km

Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, KonzolvilágEPSONMyActionCam, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Africa Race 2017: 11. helyen végzett pénteken az Opel Dakar Team

Ha egy szóval kellett volna jellemezni az Africa Race pénteki szakaszát, a versenyzők azt mondták volna: gyors. Ha kettővel, akkor azt: pokoli gyors. A szervezők a szelektív elsõ felét kénytelenek voltak törölni az útvonalból az utóbbi hetek esőzései miatt, maradt a második (összesen 276 kilométer), amelyben viszont túl sok trükk nem volt, állni kellett a gázon. Az Opel Dakar Team, tehát a Szalay Balázs-Bunkoczi László kettős a szakaszon a 11. helyen végzett, az összetettben pedig a 12. helyről várja a folytatást. Előtte azonban még következik a szünnap egy gyönyörű helyszínen, az Atlanti-óceán partján fekvő Dahlában.

„Ma többet voltunk a levegőben, mint az elmúlt napokban összesen, mivel a pálya rettentő gyors volt, tele kisebb ugratókkal” – mondta az Opel Mokka pilótája, Szalay Balázs, majd hozzátették: “Az utóbbi napokban megszoktuk, hogy alig kellett összekötő szakaszt teljesíteni, így most egy kicsit rosszul esett, hogy olyan hosszú volt, de megértem a rendezők indokait a rövidítéssel kapcsolatban: a biztonság mindenek előtt. Helyenként 190 km/órás sebességgel közlekedtünk, és ha ilyen tempónál nem ismered a pályát – márpedig mi nem ismerjük –, akkor nagyon, nagyon észnél kell lenni. Örülök, hogy itt vagyunk Dahlában, ez az egyik kedvenc táborom. Nincs is jobb érzés annál, mint az óceán partján ébredni a szünnapon.”

Bunkoczi László ehhez annyit tett hozzá, mindamellett, hogy õ is imádja Dahlát, neki egy kicsit talán túl gyors is volt a tempó pénteken. „Rohanós szakasz volt, viszonylag eseménytelen, de odafigyelős, mert a 125 km/órás átlagsebesség szerintem túl magas egy terepraliversenyen. Én a magam részéről jobban értékelem a technikás pályákat. A szakasz végére eltört az egyik féltengelyünk, még szerencse, hogy nem közben, mert akkor még most is ott szerelnénk. Így azonban a fiúknak lesz idejük, hogy a szünnapon az összes problémát orvosolják.”

Az Opel Dakar Team kamionos egysége, a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert kettõs a szervizcsapat hathatós közremûködésével éjjel egyig dolgozott, hogy rajtra kész állapotba hozza az MAN-t, és ez sikerült is. Utóbb kiderült, nem csupán a laprugókat kellett kicserélni, hanem a hûtõt is, mert folyt belõle a víz.

„A szakasz maga nagyon élvezetes volt, bár szegény kamion 120 km/órás sebességnél nemigen akart gyorsabban menni, akárhogy álltam a gázon. Történt egy kis átalakítás a turbón, lehet, hogy ez az oka, a szünnapon megnézzük, tehetünk-e valamit annak érdekében, hogy ez változzon” – mondta a szakaszon és az összetettben is hatodik helyet elfoglaló Darázsi, akinek fülig ért a szája attól, hogy végre viszonylag gondmentes napon vannak túl.

„Elég sok gondunk volt az elmúlt napokban, de szerencsére mindet sikerült megoldani: még most sem hiszem el, hogy egy kis faluban találtunk az MAN-hez való laprugót. Küzdős a versenyünk, de mi ezt is szeretjük, és a lényeg, hogy itt vagyunk” – tette hozzá Szalai Norbert.

A harmadik magyar egység, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió a pénteki szakaszon a negyedik helyen végzett, az összetettben pedig az ötödik helyrõl várja a folytatást.

„Padlógázzal mentünk végig a szakaszon, amely egy ponton elég trükkös volt a navigáció szempontjából, de mi jól megoldottuk. Az ilyen hosszú egyenesek a kamionban unalmasak, sokkal izgalmasabb, ha tekergetni kell a kormányt” – mondta Kovács.

AFRICA RACE 2017
5. szakasz, Remz el Kebir–Dahla (össztáv: 696.31 km, ebbõl szelektív szakasz: 276 km). Autósok: 1. Thierry Magnaldi, Francois Borsotto (francia, Ford Buggy) 1:56:21, 2. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini) 5:07 perc hátrány, 3. Cserednyikov, Ciro (ukrán, Ford Buggy) 10:02 p h., …11. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 18:36 p h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Dmitrij Nyikitin (orosz, Kamaz) 2:05:52, 2. Sz. Kuprijanov, A. Kuprijanov, Tanyin (orosz, Kamaz) 5:45 p h., 3. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 18:34 p h., 4. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 25:48 p h., …6. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 1:03:46 ó h. Motorosok: 1.Dmitrij Agoskov (orosz, KTM) 2:53:53, 2. Ullevalseter (norvég, KTM) 1:47 p h., 3. Gabari (marokkói, KTM) 3:45 p h.
Az állás. Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev 15:08:25, 2. Magnaldi 22:05 p h., 3. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 1:14:09 p h., …12. Szalay Balázs 2:35:45 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov 16:22:26, 2. Valtr, Pilny, Skrobanek (cseh, Tatra) 57:77 ó h., 3. Tomecek 1:27:36 ó h., …5. Kovács Miklós 3:52:22 ó h., 6. Darázsi 20:15:59 ó h. Motorosok: 1. Teddy Gev Sella (izraeli, KTM) 19:02:18, 2. Ceci (olasz, Honda) 39:53 p h., 3. Ullevalseter 57:05 p h.

CES 2017: számos digitalizációs termék a Continental kínálatában

Fejlett vezetői asszisztens rendszerek, biztonsági megoldások, a tisztább autózás koncepciói és holisztikus kapcsolódás: a Continental úttörő termékeinek köre folyamatosan bővül, ahogy az autóipar is egyre gyorsabban mozdul el a szoftverek és mobilitási szolgáltatások felé.

Az autóiparban rejlő digitalizációs lehetőségekről alkotott elképzeléseinek demonstrálására a világ egyik vezető autó- és gumiipari gyártója számos terméket és szolgáltatást mutat be az idei Fogyasztói Elektronika Show-n (CES).

„Jelenleg az egész autóiparban forradalom zajlik és a Continental aktív szerepet játszik ennek alakításában. A rendszerintegrációk terén meglévő komoly szakértelmünknek, és a járművek kapcsolódásában szerzett sokévnyi tapasztalatunknak köszönhetően a termékeinket folyamatosan a legújabb piaci trendek által támasztott igényekhez igazítjuk. Többek között az új mobilitási megoldások építőköveit fejlesztjük ki vásárlóink számára, és aktívan részt veszünk a jövő mobilitásának kialakításában. A Las Vegas-i CES-en azokat a legújabb innovációinkat mutatjuk be, amelyek a jövőbe repítenek minket” – mondta el Helmut Matschi, a Continental Igazgatótanácsának tagja, az Interior Divízió vezetője.

Az innovatív hozzáférési rendszerek már sokkal többre képesek, mint pusztán az autóajtók kinyitása vagy a motor beindítása. A kulcs nélküli hozzáférési irányítási és indítási rendszer (PASE – Passzív Indítás és Nyitás) és a biometrika elemeinek kombinálásával még magasabb szintű biztonság és valódi személyre szabhatóság érhető el.

Ahhoz, hogy például a motort beindíthassuk már nem lesz elegendő, hogy a megfelelő kulcs az autón belül legyen. A sofőr csak akkor fogja tudni beindítani a motort, ha azonosította magát az ujjlenyomat érzékelő segítségével. Ez a kétszintű azonosítási rendszer a korábbiaknál magasabb szintű védelmet nyújt a lopás ellen. A belső térben elhelyezett kamera pedig a jármű személyre szabhatóságát helyezi egy újabb szintre. Az arcfelismerő rendszer automatikusan beállítja az adott személyre vonatkozó preferenciákat, mint az ülés- és tükörpozíciók, zene, hőmérséklet és navigáció.

A biometrika bármelyik intelligens rendszerbe beépíthető, függetlenül attól, hogy a jármű milyen hozzáférési technológiát alkalmaz (Bluetooth Low Energy vagy Low Frequency).

A Continental új felhő terminálja maximális rugalmasságot biztosít a sofőröknek. Azok az alkalmazások, amelyek korábban közvetlenül a fejegységbe voltak integrálva, most átkerültek a felhőbe mielőtt megjelennének a nagy teljesítményű böngészőben. Ennek köszönhetően a rendszer mindig naprakész, és bármikor hozzáadhatunk új funkciókat.
A felhő terminál emellett a sofőr digitális asszisztenseként is funkcionál: elemzi a sofőr szokásait a nap és a hét különböző szakaszaiban, és ez alapján automatikusan beállítja például, hogy a munkahelyre való reggeli út során a kedvenc rádióállomása szóljon. A többi alkalmazás is hasonlóképpen optimalizálható: egy másik kényelmi lehetőség, ha a sofőr például minden szerda délután a konditerembe megy, a rendszer indításakor automatikusan a konditeremhez vezető út jelenik meg a navigáción.

Még egy egyszerű rádió is érdemben optimalizálható az extra felhő szolgáltatások és mesterséges intelligencia rendszerek segítségével. A rádióadó például automatikusan átkapcsolhat, ha a sofőr kedvenc előadója szól a másik adón. A szolgáltatást a rendszernek az a képessége teszi teljessé, hogy egyéb, specializált rádióállomásokra is javaslatot tesz a sofőr hallgatási szokásai alapján.

A Continental tovább fejlesztette Intelligens Üveg technológiáját, amely egy gombnyomással lehetővé teszi szinte az összes autóablak szelektív és fokozatos besötétítését. Az Intelligens Üveg Vezérlését már a jármű elektronikai kommunikációs rendszerébe integrálták, így az üveg dinamikusan, magától alkalmazkodik a különböző közlekedési helyzetekhez. Mivel a rendszer a fényérzékelőkkel is összeköttetésben áll, így például az ablaküveg pontosan addig a pontig fog beárnyékolódni, amilyen szögben a nap azt éri.

A PASE kulcsnélküli hozzáférési és indító rendszer (Passzív Indítás és Nyitás) szintén összekapcsolódott az Intelligens Üveg Vezérléssel, ami azt jelenti, hogy az ablak sötétítési preferenciája beállítódik, amint a kulcsot birtokló sofőr megközelíti a járművet. A Continental megoldása nem korlátozott a különböző típusú fóliákra és több technológiával is kompatibilis.

A nagyfelbontású 3D Flash LIDAR (HFL) jármű-környezet szenzor lehetővé teszi az autó környezetének valósidejű 3D monitoringját, és semmilyen mechanikai alkatrészt nem tartalmaz. A technológia, amely már ismert és jól bevált a repüléstechnikában, jelentősen átfogóbb és részletesebb képet ad a jármű teljes környezetéről – nappal és éjjel egyaránt –, ezen felül kedvezőtlen időjárási körülmények között is megbízhatóan működik. A Continental a Jármű Intelligencia kategóriában a jármű környezetérzékelő radarjával a CES 2017-es Innovációs Díját is.

CES 2017: áttörést jelentő technológiákat jelentett be a Nissan

Carlos Ghosn, a Nissan elnök-vezérigazgatója áttörést jelentő technológiákat és partneri együttműködéseket jelentett be a CES-en, melyek célja a zéró emissziós és halálos közlekedési balesetektől mentes mobilitás megvalósítása.

Az önvezetés integrációját szolgáló NASA-alapú technológiákkal, az új LEAF-fel és a Nissan első, a vezető nélküli autók megvalósítását célzó tesztjeivel kapcsolatos bejelentések.

LAS VEGAS, 2017. január 5. – A 2017-es Consumer Electronics Shown (CES) tartott prezentációjában Carlos Ghosn a Nissan igazgatótanácsának elnöke és elnök-vezérigazgatója több olyan technológiát és partneri együttműködést jelentett be, melyek a zéró emissziós és halálos közlekedési balesetektől mentes mobilitás jövőjét szolgálják.

„A Nissannál nem fejlesztünk technológiákat pusztán a technológiáért, és nem is zárjuk el azokat a felsőkategória alatti modellektől,” mondta Ghosn. „Ilyenkor innovációnál többre van szükség. Találékonyság kell. És éppen ez az amit megvalósítunk a Nissan Intelligen Mobiltásán keresztül.”

Ghosn öt kulcsfontosságú bejelentést tett, melyek hozzájárulnak a Nissan intelligens mobilitás tervének megvalósításához.

Ghosn áttörő technológiát jelentett be Seamless Autonomous Mobility (Zavartalan autonóm mobilitást) vagy SAM néven, melynek célja, hogy lerövidítse az autonóm járművek közutakra kerüléséhez szükséges időt. A NASA technológiája segítségével fejlesztett SAM technológia emberi támogatást ad a járműbe integrált mesterséges intelligenciának (MI), hogy segítsen neki dönteni a váratlan helyzetekben, és fejlessze a járműbe integrált MI tudását. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy vezető nélküli autók milliói osztozzanak az utakon a hagyományos autókkal, ráadásul a közeli jövőben. Ez a Nissan Intelligens Integráció terv része.

Ghosn bejelentette, hogy az autógyártó autonóm vezetésre irányuló stratégiájának következő lépéseként a A Renault-Nissan szövetség elkötelezettségétől vezérelve, a Nissan a japán szoftvercéggel, a DeNa-val együttműködve olyan teszteket indít, melyek célja a vezető nélküli járművek kereskedelmi alkalmazása. A tesztek Japánban indulnak ebben az évben, melynek célja a technológia tökéletesítése. A Nissan és DeNa célja, hogy 2020-ra kibővítse a teszteket, mely magába foglalja a hétköznapi használatát az önvezető technológiának mobiltási szolgáltatások terén Tokióban és vonzáskörzetében.. Ez a következő lépés a Nissan Intelligens Vezetés terén.

Az autonóm vezetést célzó technológiákban tett előrelépések ismertetésén túl Ghosn bejelentette a Nissan azon terveit is, amelyek a vállalat elektromos járműtechnológiákban betöltött vezető szerepére épülnek: az új LEAF bemutatásával a Nissan Intelligens Meghajtás új fejezete kezdődik. A világszerte piacvezető elektromos jármű megkapja a ProPILOT technológiát, a Nissan egysávos autópályás vezetést támogató önvezető technológiáját is.

A hálózatba kapcsolt autókkal kapcsolatban, melyek egyesítik a Nissan intelligens vezetés és Nissan intelligens integráció technológiákat, Ghosn bejelentette, hogy a Nissan és a Renault–Nissan Alliance vállalatszövetség folytatja együttműködését a Microsofttal, hogy létrehozzák a hálózatba kapcsolt autók következő generációjának technológiáját. A bejelentés alatt demonstrálva lett, hogyan teheti a Microsoft személyi asszisztens technológiája a Cortana a vezetést hatékonyabbá és zökkenőmentesebbé.  A Cortana egyike azoknak a technológiáknak, amelyeket az Alliance és a Microsoft közösen aknáznak ki.

A Nissan ezen lépései a jövő autójának megépítését, illetve a jövő autóipari vállalatának megalkotását szolgálják – Ghosn hangsúlyozta, hogy az irányelvi és szabályozói környezet kritikus szerepet játszik majd ezen technológiák fejlődésében. Ezek a viták egyre inkább előtérbe kerülnek a világ folyamatosan növekvő városaiban. Ezzel kapcsolatban Ghosn bejelentett egy új partneri együttműködést a 100 Resilient Cites szervezettel (100RC) – melyet a Rockefeller Alapítvány hívott életre. A globális nonprofit szervezet célja, hogy segítse ellenállóvá tenni a városokat a fizikai, társadalmi és gazdasági kihívásokkal szemben. A Nissan és a 100RC közösen segíti a városokat, hogy lefektethessék az autonóm vezetés, az elektromos járművek és az új mobilitási szolgáltatások alapjait.  A Nissan a 100RC első autóipari partnere.

„Arra bíztatunk másokat is, hogy csatlakozzanak hozzánk, legyen szó tech-partnerekről, e-kereskedelmi vállalatokról, személyszállító és autómegosztó felületekről és szociális vállalkozókról, akik segíthetnek nekünk az új járművek és szolgáltatások kifejlesztésében. Így érhetjük el, hogy mindenki hozzáférhessen az új technológiákhoz és szolgáltatásokhoz, melyek értékeket hoznak életükbe” – mondta Ghosn.

Audi: továbbra is a prémium szegmens élvonalában

Kiváló eredménnyel zárta az Audi a tavalyi esztendőt, így megőrizte piacvezető szerepét a prémium személyautók piacán. 2016-ban a négykarikás márka 2503 darab személygépkocsit értékesített, ami 14%-kal volt magasabb az előző év 2197 darabos eredményénél.

A tavalyi évben 518 Audi A3-as került a vásárlókhoz, melyből 288 darab a Győrben gyártott Audi A3 Limousine változat volt. Ebben a termékcsoportban az Audi 34%-kal több autót adott át, mint a második helyen végzett konkurense (Audi A3: 518 db, MB A osztály+CLA 381 db, BMW 1-es 132 db).

Jól alakult az Audi A4 értékesítése, melyből 571 darab került piacra, ezzel az ingolstadti márka 5,7%-kal tudott több autót értékesíteni a kategória második helyén végzett márkánál (Audi A4: 571 db. MB C osztály 540 db, BMW 3-as 427 db).

Tavaly 386 darabbal az Audi A6 lett a legnépszerűbb prémium üzleti nagyautó, melynek limuzin, Avant és allroad quattro változataival az Audi az A6-os kategóriájában 3,9%-kal tudott jobb eredményt elérni a kategória második helyén végző márkánál (Audi A6: 368 db, MB E osztály: 354 db, BMW 5-ös: 316 db)

Ugyancsak piacvezetőként zárt az idén megújuló Audi A7-es, melyből 34 db került a vásárlókhoz, ez 61%-kal volt magasabb a kategória második, és több mint háromszorosa a harmadik márka darabszámánál (Audi A7: 34 db, BMW 6 GC: 21 db, MB CLS: 16 db)

Hasonlóképpen jól alakultak, és piacvezető pozíciót eredményeztek a másik győri gyártású kategória az Audi TTC és TTR eladásai, melyből 25 darab került piacra, ami kétszerese a másik két márka együttes eredményének (Audi TTC és TTR: 25 db, BMW Z4 és MB SLC 6-6 db).

Ami a személyautó besorolásban szereplő kisbuszokat illeti, ott a MB V-Osztály 147 darabos eredménye a Volkswagen Multivan és Caravelle összesen 120 darabos eredményével vethető össze.

„Komoly sikernek tartjuk, hogy igen erős mezőnyben sikerült megőriznünk piacvezető szerepünket a prémium kategóriában. Úgy véljük, hogy az Audi győri gyára és a márka értékei által megteremtett vásárlói bizalom és márkakereskedőink sikeres tevékenysége teremtette meg a 2016-os év eredményességének alapjait, mely jó hátteret ad idei piaci terveink megvalósításához” – jelentette ki a tavalyi eredmények értékelésekor Mátrabérci Sándor, az Audi márkaigazgatója.

„Nagy várakozással tekintünk az idei év elé is – tette hozzá – mert a most megérkezett új A5 Coupé, A5 Sportback és Q5 tovább erősíti pozíciónkat, az Audi Q2 pedig a prémium SUV szegmensben nyit új kategóriát. További lehetőséget látunk abban is, hogy ősszel megérkezik az új A8, a márka zászlóshajója, mely mind dizájnban, mind pedig a technológia terén a márka teljes megújulását vetít előre. További fontos eleme az Audi idei terveinek, hogy 2017. januártól valamennyi márkakereskedés és szerviz e-tron partnerként jogosult lesz elektromos hajtású gépkocsit értékesíteni és szerviz szolgáltatást nyújtani. 2016-ban 3 márkakereskedés újult meg az Audi belsőépítészeti előírásainak megfelelően, február végén pedig megnyílik a teljesen új székesfehérvári szalonunk” – zárta értékelését Mátrabérci Sándor.

A Toyota a magyarországi flottapiacon is előretört 2016-ban

Az alapvetően a magánvásárlói kör tekintetében erőteljes Toyota 2016-ban a magyarországi flottapiacon is látványos eredményeket könyvelhetett el.

2016-ban a Toyota 35,5%-al, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus, 62,8%-al tudta növelni magyarországi flottaértékesítéseit, így a Toyota 0,5 százalékpontot javítva 4,1%-os, míg a Lexus 0,1 százalékpontos javulással 0,4%-os részesedést ért el a mindössze 19,4%-al bővülő hazai flottapiacon. A két márka összesített flottapiaci részesedése így 0,6 százalékpontos javulással elérte a 4,5%-ot.

Közismert tény, hogy a 2008-as válság óta a magyarországi személyautó- és kishaszongépjármű piac erősen flottaértékesítés dominált: a 2016-os évben például a teljes piacra vetítve 66,1%-ot, azaz az összes hazai újautó eladás mintegy kétharmadát tették ki a jogi személyek részére történő értékesítések, amely magában foglalja a vállalatok részére történő eladásokat és a közbeszerzéseket egyaránt. Nem egy a hazai piacon vezető helyen végző márka esetében a vállalati és állami értékesítések aránya megközelíti, vagy akár meg is haladja a 80%-ot.

A Toyota ezzel szemben hagyományosan a magánvásárlók körében népszerű, így értékesítéseiben 2016-ban is csupán 47,4% volt a flottaeladások aránya, és míg a világelső autómárka a tavalyi évben a márkák rangsorában hazánkban a hatodik helyen végzett, a magánszemélyek körében a második helyről kevéssel lemaradva a Toyota bizonyult a harmadik legnépszerűbb autómárkának.

Természetesen az utóbbi években a Toyota is egyre nagyobb hangsúlyt helyezett a flottapiaci értékesítésekre, és rendkívül erős modellportfoliója, a Toyota modellekre jellemző magas maradványérték és alacsony üzembentartási költségek (szervizköltségek és fogyasztás), valamint az flottafelhasználók számára kínált egyedi konstrukciói és szolgáltatásai, a kimagasló ügyfélorientáltság és átlagos felüli rugalmasság révén látványos eredményeket sikerült elkönyvelnie. Míg tavaly hazánkban a flottapiac csupán 19,4%-al bővült, a Toyota rendkívül dinamikus növekedést elérve 35,5%-al javította flottaértékesítéseit, a vállalat prémium márkája, a felsővezetők körében rendkívül népszerű választásnak számító Lexus esetén pedig a flottapiaci növekedés elérte a 62,8%-ot. A Toyota flottapiaci részesedése így 0,5 százalékpontot javulva 4,1%-ra nőtt, a Lexus pedig 0,1 százalékpontot javítva 0,4%-os részesedést ért el, a két márka összesített flottapiaci részesedése így 0,6 százalékpontos javulással elérte a 4,5%-ot.

„A Toyota és a Lexus által a 2016-os évben a magyarországi flottapiacon elért látványos sikerek több tényezőre vezethetőek vissza. Ezek között mindenképpen megemlítésre érdemes a tavaly érkezett 6 új Toyota (köztük a márka haszongépjármű portfólióját teljesen megújító új Hilux és Proace, valamint a hybrid értékesítések lendületét tovább erősítő új Prius, RAV4 és C-HR) és 2 új Lexus (köztük az elképesztően sikeresnek bizonyuló RX) modell rendkívül kedvező piaci fogadtatása” – fogalmaz Dura László, a Toyota magyarországi flottaértékesítéseiért felelős vezetője.

„Legalább ilyen fontos kiemelni ugyanakkor azt is rendkívül pozitív tendenciát is, hogy hazánkban a vállalati ügyfelek az üzembentartási költségek és a maradványérték mellett, amelyekben a Toyota és a Lexus egyébként is hagyományosan erős, egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetbarát autózásra, e tekintetben pedig vállalatunk hybrid modellportfóliója révén szintén egyértelműen éllovasnak számít” – teszi hozzá a szakember.

„A fentiek megteremtette kedvező alapokra pedig sikerrel tudtunk építeni az ügyfeleinkre szabott egyedi flottakonstrukcióink, illetve a márkakereskedéseinkben dolgozó dedikált flottaértékesítő kollégák szakmai felkészültsége révén” – foglalja össze Dura László.

A Toyota 2016-os hazai flottasikereit a kis- és középméretű vállalkozások részére történő értékesítések egyébiránt épp úgy segítették, mint a megnyert nagyobb tenderek, így például a Magyar Honvédség Katonai Rendészeti Központja részére átadott Hilux modellek. Tavaly a legnépszerűbb flottamodelleknek egyébiránt az Auris, az Avensis, a C-HR, a Prius, a Proace és a Hilux bizonyultak a Toyota, és az NX és RX, valamint az IS és GS bizonyultak a Lexus modellkínálatából.

„A tavalyi év a tekintetben piaci fordulatot jelentett, hogy míg a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piac 24,5%-al növekedett, addig a flottapiac csupán 19,4%-al bővült, azaz a növekedés valódi motorját a magánvásárlások jelentették. Ennek köszönhetően állt elő az a helyzet, hogy a flottapiacon 35,5%-al növekedő Toyota és 62,8%-al bővülő Lexus márkák a teljes piacon 41,2%-al illetve 67,5%-al bővültek” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

„Így a Toyota piaci részesedése a flottapiacon 4,1%-ra (a Lexusé 0,4%-ra) nőtt, míg a teljes piacon 5,75%-ra (a Lexusé 0,35%-ra) növekedett, miközben a flottaértékesítések aránya a Toyota és a Lexus összértékesítésében 47,4%-ra illetve 70,3%-ra csökkent. A magánvásárlások még dinamikusabb növekedése révén tehát úgy sikerült tovább erősödnünk a flottapiacon, hogy közben a flottaértékesítés súlya csökkent az eladásainkban” – magyarázza el szakember.

Afrcia Race 2017: kilencedik helyen végzett az Opel Dakar Team

Az első száz kilométeren az előtte induló alaposan próbára tette Szalay Balázs idegrendszerét (egyszerûen képtelenség volt megelőzni, így kénytelen volt a porában autózni), utóbb azonban a magyar versenyző ráállt a gázra, így Bunkoczi Lászlóval végre úgy érezhették a célban, hogy kiautózták magukat. Az Opel Dakar Team párosa a szakaszon a kilencedik helyen végzett, az összetettben pedig a 12. pozícióból várja a folytatást.

„Szeretjük az olyan napokat, amikor a táborból rajtolunk, és oda is érkezünk meg, mert a hosszú összekötő szakaszok fárasztóak, és nincs semmi hasznuk” – mondta Szalay Balázs. “Így azután nagyon örültünk, hogy ma a táborból rajtoltunk és ott is értünk célba. Azt mondták, a mai lesz a legszebb pálya, de ha így is volt, mi ebből az elsõ száz kilométeren nem sokat tapasztaltunk, mert az előttünk induló francia Optimus porában közlekedtünk. Egyszer-kétszer elkáromkodtam magam, mert nem láttam, és mert emiatt nem tudtunk haladni, de aztán beláttam, ez a szakasz itt most a türelemről kell szóljon, mert ha nem, kárt teszünk a Mokkában. Azután a francia az egyik kiszárad folyómeder-átkelésnél – amibõl volt vagy kétszáz ezen a napon – hibázott, és miután elmentünk mellette, végre ráállhattam a gázra. A célban ennek köszönhetően úgy érezhettem, hogy végre kiautóztam magam.”

Bunkoczi László is elégedettnek tûnt, s azt még hozzátette, habár a szakasz nem volt különösebben navigáció-igényes, végig nagyon kellett figyelni, mert oltári nagyot lehetett volna esni a pálya bizonyos részein. Volt, akinek sikerült is…

„Mindenfelé nyomokat láttunk magunk elõtt, nagyon könnyû volt eltéveszteni az irányt. Akadt egy elhanyagolható hibánk, ami plusz száz méterünkbe került, de csak azért, mert ugyanitt tavaly sem találtuk meg a balra vezetõ utat a kõrakás után, és amikor túlmentünk rajta, visszafelé jövet már tudtam, mire kell figyelni” – tette hozzá Bunkoczi.

A Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (MAN) kettõs szerda éjszaka közúton elérte a tábort, ám mivel olyan mennyiségû laprugót, amennyi eltört a versenykamionjában, senkitõl sem tudott kölcsönkérni, vagy vásárolni, esélye sem volt, hogy reggel elrajtoljon.

„Elrajtoltunk, és a célhoz is elmentünk, de csak azért, hogy kettõvel kevesebb GPS-pont kihagyása miatt kapjunk büntetést. A valódi versenyzéssel ugyanis azt kockáztattuk volna, hogy kiszakad a komplett hátsó híd a kamionból, amit nyilván nem akartunk. Az egyik közepesen nagy városban azután meglepõ módon találtunk egy szakszervizt, ahol hegyekben álltak a laprugók, ráadásul fillérekért, úgyhogy rögtön vettünk nyolcat. A táborban rendbe hozzuk a kamiont, és pénteken folytatjuk a versenyt” – mondta Darázsi.

A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió negyedikként ért célba a szakaszon, az összetettben pedig továbbra is ötödik. „Nagyon oda kellett figyelni, mert ha csak egy pillanatra is rossz felé nézett az ember, már jöttek a kövek. Majdnem végig egyedül autóztunk a szakaszon, csak az utolsó száz kilométeren értük utol a mezőnyt. Elfáradtunk” – mondta Kovács Miklós.

AFRICA RACE 2017
4. szakasz, Assza–Remz el Kebir (össztáv: 409.22 km, ebbõl szelektív szakasz: 409.22 km). Autósok: 1. Thierry Magnaldi, Francois Borsotto (francia, Ford Buggy) 3:56:37, 2. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini) 4:16 perc hátrány, 3. Cserednyikov, Ciro (ukrán, Ford Buggy) 15:57 p h., …9. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 27:21 p h. Kamionosok: 1. Szergej Kuprijanov, Alekszandr Kuprijanov, Anatolij Tanyin (orosz, Kamaz) 4:25:55, 2. Karginov, Mokejev, Nyikitin (orosz, Kamaz) 7:35 p h., 3. Valtr, Pliny, Skrobanek (cseh, Tatra) 9:22 p h., 4. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 30:21 p h., … Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) nem ért célba Motorosok: 1. Teddy Gev Sella (izraeli, KTM) 4:34:53, 2. Ceci (olasz, Honda) 13:17 p h., 3. Gabari (marokkói, KTM) 25:48 p h.
Az állás. Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev 13: 06:57, 2. Magnaldi 27:25 p h., 3. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 1:03:13 p h., …12. Szalay Balázs 1:22:16 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov 14:16:34, 2. Valtr 1:20:41 ó h., 3. Tomecek 1:37:45 ó h., …5. Kovács Miklós 2:56:56 ó h. Motorosok: 1. Teddy Gev Sella 15:28:03, 2. Ceci (olasz, Honda) 1:04:22 ó h., 3. Ullevalseter 1:35:41 ó h.

LEGFRISSEBB

Mégsem búcsúzik az Audi a hagyományos motoroktól

0
Az Audi módosította korábbi stratégiáját, és továbbra is kínálni fog belső égésű motorral szerelt modelleket, válaszul a piaci igényekre. Az Audi három évvel ezelőtt még...

TESZTJEINK