Főoldal Blog Oldal: 412

Megújul a Citroën C4 Picasso és Grand C4 Picasso

A 2013-ban bevezetett második generációs Citroën C4 Picasso igazi sikertörténet: különleges dizájnjával és kimagasló kényelmével már több mint 300 000 vásárlót sikerült meghódítania.

citroen_grand_c4_picasso_1_6_e_hdi_020

2016 nyarán az új Citroën C4 Picasso újabb fejezetet nyit a modell történetében. Még dinamikusabb és kifinomultabb megjelenést hoz az új orr-rész és az eltérő tetőszín, továbbá a négyféle belső kialakításnak köszönhetően a személyre szabási lehetőségek köre is bővül. A kivételes  utazási élményről a mindennapokat megkönnyítő, felhasználóbarát új technológiák (pl. a szabad kezes csomagtérajtó), a Citroën Connect Nav révén elérhető új internetalapú szolgáltatások és egy új motor, a PureTech 130 S&S EAT6 gondoskodnak. Az új Citroën C4 Picasso a Citroën Advanced Comfort program szellemében átfogó módon közelíti meg a testi-lelki „jóllét” kérdését.

A Citroën szaktudásának és kreativitásának legjavát kamatoztató új C4 Picasso egy korszerű, innovatív egyterű, amely karakteres és kifejező dizájnjával, dinamikus vonalvezetésével és elöl-hátul egyedi világításával tűnik ki a többi autó közül. Arányai is optimálisak: a kompakt külső tágas utasteret és példásan nagy csomagtartót rejt. A minőségi anyagokat használó, loft stílusban kialakított, letisztult és világos utastérből csak úgy sugárzik az igényesség és a jólét. A komfortérzetet tovább fokozza az a dinamikus egyensúly, amit a tökéletesített EMP2 platform jóvoltából sikerült elérni: az új C4 Picasso kifogástalan úttartást és a Citroënnél megszokott nagyfokú kényelmet garantál minden utasa számára.

A C4 Picassóban kezdettől olyan innovatív megoldások szolgálták a vezető és az utasok kényelmét, mint a 100%-ban érintőtechnológiás vezérlőfelület, a 12” nagy felbontású panoráma-képernyő, vagy a vezetést megkönnyítő 360°-os kamerarendszer, a Park Assist rendszer, illetve az adaptív sebességszabályozó. Az új Citroën C4 Picasso tovább kamatoztatja ezeket az előnyöket, és sikeresen egyesíti magában az egyterűek legjobb tulajdonságait:

– Feszes vonalak és modern formavilág jellemezte vonzó és meggyőző dizájn, melyet még karakteresebbé és dinamikusabbá varázsol a két karosszériaváltozatnál azonos, új orr-rész, a szériafelszereltség részét képező 3D hatású új hátsó lámpák, a 17” új könnyűfém keréktárcsák, a C4 Picassóhoz kínált kétszínű tető, a Grand C4 Picasso kínálatát gazdagító ezüstszínű tetőív és a 3 új karosszériaárnyalat;

– Minden utasnak kijár a kényelem, melyet bőséges helykínálat, nagyfokú variálhatóság és kiváló dinamikus tulajdonságok fémjeleznek, és amelyet tovább növelnek az alábbi lehetőségek:

  • 4 új utastér-kialakítás, amely életstílusunknak megfelelően személyre szabható;
  • a mindennapi életet megkönnyítő technológiák, köztük az új internetes navigációt lehetővé tevő 3D Citroën Connect Nav és a 7” új érintőképernyő, amely rövidebb reakcióidejű, és új internetalapú szolgáltatásokat kínál. Az új rendszerrel a 12” nagy felbontású képernyő is jobban kihasználható: rugalmasabb használat és könnyebb olvashatóság jellemzi. Egy másik praktikus megoldás a szabad kezes csomagtérajtó, melynek köszönhetően egy egyszerű lábmozdulattal is ki lehet nyitni a csomagtartót;
  • a vezetést segítő és a biztonságot szolgáló technológiák: sebességkorlátozás-felismerő rendszer sebességajánlással, adaptív sebességszabályozó Stop funkcióval, sávtartó asszisztens, Active Safety Brake, fáradtságfigyelő rendszer és aktív holttérfigyelő;
  • új PureTech 130 S&S EAT6 motor, mely a nagy teljesítményű és alacsony fogyasztású Euro6-os PureTech és BlueHDi motorokból álló széles választék legújabb tagja.

Az új Citroën C4 Picasso számunkra egyfajta kirakat, amely tudásunk legjavát reprezentálja. A sajátosan modern és dinamikus dizájn mellett egyedülálló kényelem jellemzi. Felépítésének és az EMP2 platformnak köszönhetően a helykínálat, a variálhatóság és a dinamikus tulajdonságok kiváló szintézisét valósítja meg, amelyből minden utas egyformán profitál. A modell kínálata most újabb hasznos technológiákkal bővül, melyek még inkább megkönnyítik a mindennapi életet és tovább növelik a biztonságot. Az új C4 Picassónak minden adottsága megvan ahhoz, hogy az európai piac vezető modellje legyen” – nyilatkozta Linda Jackson, a Citroën vezérigazgatója.

[TESZT] Maserati Ghibli Diesel 3.0 V6 RWD – észrevétlen hasonlóság

Vajon a Maserati Ghibli Diesel mennyire hozza az elvárásokat? Megadja-e azt az igazi, már-már ferraris élményt, amit a márka benzines szívómotorral ellátott modelljei nyújtanak? Minden kiderül a tesztből, fussunk is neki szépen, lépésről-lépésre.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-001

Napjainkban egyre inkább divattá válik az, hogy alapvetően prémiummárkák korábban kiemelkedően domborító modelljeit újraélesszék, és formabontónak ható megoldásokat alkalmazzanak az autón. Mindezt úgy, hogy a korábbról elvárt presztízs és körítés mellé kellőképp megmaradhasson, szigorúan megfelelve huszonegyedik századunk minden igényének és kihívásának. Az olaszországi magas presztízsű Maserati konszern kiváltképp beerősített, kisebbfajta modelloffenzívát indított az elmúlt évben: több új, illetve megújult modell koncepcióval érkezett a piacra, nem utolsó sorban azzal a szándékkal, hogy régi-új szegmenseket is lefedhessen kínálatának egy részével.

Némi visszatekintő

A Ghibli viszonylag nagy múlttal rendelkezik a Maserati kronológiáját vizsgálva, ugyanis már 1967-ben megjelent a modell a nemzetközi piacon, s hat éven keresztül volt jelen. Itt közel húsz évnyi kihagyás következett, míg bejelentették a teljesen megújult formavilágot képviselő Ghibli II-t, mely valóban levetkőzte az addig ismert kupéfazon jelleget – itt már leginkább a személyautós részelemek köszöntek vissza: szögletesebb felépítés, két ajtó, szedán érzet. 1997-ig tartott a gyártás, itt újabb szünet következett, mígnem tavaly, azaz 2013-ban debütált a legújabb generációs Maserati Ghibli, mely utolsó csavarjáig teljesen új elgondolások szerint fogant.

Stílusjegyek, dizájn és egyebek: olaszos, sportos és elegáns

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-002Első ránézésre máris feltűnik a Quattroporte-val egyező hasonlóság, hiszen a kocsiszekrény formavilága, a dizájnelemek, a rajzolatok mind-mind az összetéveszthetetlen déli temperamentumot erősítik. Az orr rész morcos, szunnyadó erőt sugárzó mivolta elsődleges meghatározója az új, 2013-as Ghibli-nek, a keskeny, döntött sziluettű és egyben lefelé ívelő lámpatokozás tökéletesre gondolt harmóniát alkot a hangsúlyos, még a terjedelmes, 1945 milliméteres szélesség ellenére is nagynak tűnő hűtőmaszk beömlőrácsozatával.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-003Itt természetesen az elmaradhatatlan szigonyt formázó cégér is kiemelt szerepet kap, szigorúan krómmal ágyazva, mely stílusjegy az egész kialakítás küllemét meghatározza. Erőteljes lendületet sugall az első lökhárító aljába, két oldalra helyezett döntött beömlőnyílások kiképzése, továbbá a motorháztető rajza is, mely utóbbi mellső határvonala jó pár centiméterrel a hűtőmaszk kezdeténél ér véget. Arra persze itt is figyeltek, amolyan hamisítatlan olasz jelleggel, hogy a kettő közé kerülhessen még egy aprócska márkajelzés. Nagyszerű, mondanunk sem kell.

Régebben számos itáliai nagyvadra leginkább az élces vonalakkal telespékelt, letisztult látványvilág volt a jellemző. A letisztultság megmaradt mára is a Maserati esetében, ám a gömbölyded formák, számos fénytöréssel játszó ívek igencsak előtérbe kerültek. Kifejezetten jól látszik mindez, ha a Ghibli oldalnézete kerül előtérbe, ugyanis az első kerekeket közrefogó sárvédiővek pontosan ezt az irányvonalat követik, jellegében magas szintű karakterisztikát hirdetve; az A oszlop alatt, de még az első ajtók kezdeténél előbbre helyezett, a márkánál megszokott oldalsó hármas felosztású beömlőt formázó díszcsíkok is jelenlétükkel kifejezetten feldobják az amúgy sem monoton összhatást.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-004

Igazi limuzonos jelleg: a Maserati Ghibli Diesel két milliméter híján 3 méteres tengelytávval büszkélkedhet, ez egyben méltó velejárója a majd’ 5 méteres hossznak. Impozáns méretek ezek, de alapvetően a szegmens, melyet a Ghibli képvisel, nyilvánvalóan megköveteli e paraméterek meglétét, nagyon is helyesen. Mindezek mellé már csak hab a tortán a 18 colos keréktárcsák alkalmazása, melyek bár nem a jelenlegi legnagyobb átmérővel bíró prémium kiegészítők, mégis hatalmasnak tűnnek a minden részletében lapos hatást nyújtó, 1461 milliméter magas kasznihoz rendelve. Az oldalajtók szintén hordoznak törésvonalakat, itt a fényhatás rendkívül látványos, több árnyalatot is produkál beállítástól és szemszögtől függően.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-008Minden kétséget kizáróan a fart a dupla csövű, krómozott kipufogóvégek határozzák meg, a sportosra hangolt profilt kellőképp kihangsúlyozzák, s nem csak látványban persze. A tompább, ám mégis domború formavilágban remekbeszabott főszerepet játszanak az első lámpatestek felépítéséhez hasonlatos rajzolattal játszó helyzetjelzők, szolid fehér csíkokkal, párhuzammal a csomagtérfedél nyitópereme felett húzódó krómcsíkkal, és a hozzá tartozó Maserati zsinorírott felirattal. A jobb alsó szegélynél elhelyezkedő Ghibli feliraton kívül nincsen más szöveges rész, mondjuk a dízelüzemre utaló jelzés – mondjuk lehet, jobb is, mert akár még illúzióromboló is lehetne, ha nem lennénk kellőképp felvilágosultak a feladathoz.

Letisztultság a jellemző. A beltérben is, de úgy, hogy a luxus érzete azért megmaradjon

Korrekt a Ghibli, mivel nem túlzó. Semmiben sem. Az enteriőr például ékes bizonyítéka mindezeknek, hiszen a sajátságos, félreismerhetetlen márkamotívumok felvonultatása mellett nem találkozunk semmiféle felesleges sallanggal, oda nem illő kiegészítővel. Csak és pusztán az elegancia, sportos mivolttal ötvözve, na meg a kényelemfaktor jelenlétével, mely folyamatosan jelen van.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-011

Miért is ne lenne? Mint már megannyiszor emlegettük, most sem győzzük elégszer hangsúlyozni: a Ghibli prémiumkategóriás autó, azzal együtt, hogy például az árazása mindezt – bizonyos megközelítésekbe helyezve – rácáfol, hiszen nincs szó itt sem túlzásokról, sőt, jelentős előremutatás érzékelhető a Maserati márka masszivitását figyelembe véve.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-012Természetesen az anyaghasználat túlnyomó részt magas minőségű, finom kidolgozású, a mérnönkök ügyeltek arra, hogy az illesztések a legkevésbé sem legyenek hézagosak, a kopogós és kemény műanyagok gyakorlati mellőzése mellett. A velúrbőrrel futtatott belső ajtókárpitok, szolid fa hatású intarziákkal, a puha fogású, megfelelő méretekkel bíró, multifunkciós, de nem agyonbonyolított kormánykerék, a fő műszeregységek elhelyezkedése, a kategórián belül is gigászinak számító érintőképernyős információs-navigációs LCD középkonzol, illetve a nyolc sebességes automataváltó matt ezüstkeretbe ágyazott karja, a középkonzol és egyben könyökmagasságban futó kardánalagút szélessége mind és mind a Ghibli sportos, olaszos, mértékkel adagolt luxusát hívatottak alátámasztani. Mert van luxus, de még azt is lehetne mondani, hogy hivalkodás, kivagyiság, de mértékkel, egészségesen. Pontosan úgy, ahogy a nagykönyvben megírták azt, példaértékkel.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-016

Tulajdonképpen négy személyesnek aposztrofálható a 2013-as modellévű, harmadik szériás Maserati Ghibli, ugyanis a hátsó üléssor kiképzésénél a két szélső fotel alakzatú ülőhely tekinthető teljes értékűnek.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-013A kialakítás itt is pontosan ugyanazt a forma- és stílusvilágot követi, mint amelyek az első traktust jellemzik, a kényelmi szint mindegyik esetben teljes értékű. Elöl az ülő- és hátlapok megfelelően hangoltak, hossz- és szélesség téren nincs kívánnivaló több, az oldaltartások is tökélyre hangoltak, a bőrfelületek kellő tapadást garantálnak. Hátul – ahogyan azt említettük is – két személy utazhat tényleges komfortban, a fejtér szűkül a far irányába, a lábtér viszont kimagaslónak tűnik még akkor is, ha netán termetesebb, vagy az átlagosnál hosszabb lábbal megáldott személyek utaznak az első szekcióban. Ha pedig többedmagunkkal kirándulást tervezünk-szervezünk, nem kell aggodalmaskodni, hiszen az 500 literes csomagtér könnyedén pakolható (keskeny peremek), a hátsó üléssor ugyanakkor nem dönthető.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-009

Megjelenése, prémium sugallata, sportossága és minden egyéb erénye mellett az új Maserati Ghibli rendkívül biztonságos autó is egyben. Az Euro NCAP töréstesztjein sikerült 5 csillagot, illetve 86 pontot a 100-ból bezsebelnie (Európa), ezzel elérve azt, hogy az egyik jelentős célország, az Egyesült Államok piacán is elsőszámú választást jelenthessen. Ugyebár azért, mert ott kifejezetten adnak az ilyesmire sok egyéb mellett, mint például a „külföldi” presztízs, mely igencsak előtérbe helyeződött az évtizedek során.

A Maserati történetében elsőként, dízellel

Sokak oldalát furdalhatja a kíváncsiság – vajon mit tudhat egy dízel Maserati? Vajon nem visszarettentő az, hogy egy klasszikus, belevaló mediterrán brand modellje gázolajjal megy, kerreg, csörög, zörög esetleg?

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-017

Nos, az egyértelmű válasz mindhárom kérdésre: nem. Azaz csak az utolsó kettőre, az elsőre pedig az, hogy konkrétan hasonló karakterisztikát vonultat fel, mint benzines alapmotoros testvére. A V6-os (60 fokban) hengerelrendezésű, turbótöltött aggregát hengerűrtartalma 2987 köbcentiméter, maximális teljesítménye 275 lóerő, 4000-es percenkénti fordulatszámon. A maximális forgatónyomaték 570 Newtonméter, mely érték már 2000-nél meg is érkezik, és egészen 2600-ig jelen van; miközben túltöltéssel akár 600 Newtonméternyi forgatónyomatékot is mozgósítani tudunk.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-010

A hajtásláncba iktatott nyolcgangos automataváltó jelenléte szinte észrevétlen, a sebességfokozatok jól hangoltan érkeznek, mindig a megfelelő fordulatszámtartományban történik a fel- illetve visszaváltogatás, a turbóval lélegeztetett motor pedig szinte nulla erőkifejtéssel mozgatja az 1745 kilogramm száraz tömegű kasznit. A gázreakciók közvetlenek, főként, ha Sport módban tesszük próbára a Ghibli-t, ilyenkor szinte nyoma vész a dízeles arculatnak, a Quattroporte-hez hasonlóan a váltások közvetettebbeké válnak, a kormányzás megkeményedik, a kipufogórendszer pedig megmutatja igazán sportos énjét: a márka által alkalmazott technológia lényege, hogy a kipufogórendszerben megnyílnak plusz szelepek, szám szerint kettő darab, s ezek segítik a kipufogógázok teltebb áramlását. Így nem csak a teljesítmény, de a hangerő is növekedik.

Nyolc sebesség, precizitás, pontosság, sportos attitűd

Bár az automata ZF váltó igen pontos, mi mégis manuális módban próbáltuk először a Ghibli Diesel gyorsulását 0-ról 100-ra. Gyors, és eltalált felváltásokkal a gyárilag megadott 6.3 másodperces értéket 3 tizeddel felülmúltuk, így 6.6 másodperces értéket rögzítettünk, ami kifejezetten sokatmondó. Automata fokozatban – nyilván a precízebb, gyári hangolásnak és számos automatikának köszönhetően 6.4 másodperc alatt röppent 100 kilométer/órás sebességre az autó, ez 1 tizeddel kevesebb, mint a gyárilag megadott adat.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-014Mivel a dízel Ghibli elsősorban a márka emberközelibbé tétele végett került bevezetésre, ezért nyilván szempont lehet a vásárláskor a fogyasztás, a gazdaságos üzemeltetés. E tekintetben is domborít az autó, hiszen nyugodt, hétköznapi stílusú vezetéssel országúti körülmények közt elérhető a 4.7 liter/100 kilométeres fogyasztás is (!), de a városi környezet sincs negatív befolyással az üzemanyagfelhasználásra: 8.3 liter/100 kilométer átlagot mértünk.

Ha komfortosan, kényelemcentrikusan szeretnénk a Ghibli Diesel üléseiben közlekedni, nyilván nem óhajtunk Sport fokozatba kapcsolni – ezzel együtt a keményebbre hangolt aspektus megmarad így is, a keményebb úthibákat megérzi a futómű. Nincs jelentősebb pattogás, keményebb reakció, de a hátsó ülésen utazók néhol érezhetik a szélsőséges, gyenge minőségű aszfalt hiányosságait.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-006

Az úttartás sportautókat idézően masszív, stabil, a tesztautóra szerelt gumik tapadása megfelelőnek bizonyult, dőlés szinte nem volt érezhető erőteljesebben bevett kanyaroknál, az orrnehéz felépítés miatt azonban némi alulkormányozottság jelentkezett először, míg a kanyar belső ívét követve, abból kifelé haladva érkezett az ilyenkor szokásos felülkormányozottság, betudhatóan a hátsókerékhajtásnak. Nem kezdjük részletezni a megszámlálhatatlan automatika jelenlétét, hiszen már unalomig ismételtük nem egy esetben hasonló kategóriába tartozó autóknál, elég az hozzá, hogy az asszisztensek, biztonsági kiegészítők és a vezetés élményét elősegítő és azt szinten tartó elektronikák csendesen dolgoznak a háttérben, pontosan úgy, hogy a nyers Maserati érzet – nyakonöntve elegáns sportossággal – megmaradjon, reális alapokon.

maserati-ghibli-diesel-teszt-autoaddikt-005

2016 Maserati Ghibli Diesel specifikációk

Motor

Motortípus: V6-os elrendezésű turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2987 cm³

Maximális teljesítmény: 275 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 570 (600) Nm @ 2000-2600 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 8 fokozatú automata ZF váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4971 mm

Szélesség: 1945 mm

Magasság: 1461 mm

Tengelytáv: 2998 mm

Első gumik mérete: 245/40 R20

Hátsó gumik mérete: 285/35 R20

Tömeg, üresen: 1745 kg

Megengedett össztömeg: 2150 kg

Csomagtartó mérete: 500 liter

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:6.3 s (gyári), 6.4 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.3 l/100 km

Országúti: 4.7 l/100 km

Vegyes: .6.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.8 l/100km

Országúti: 4.9 l/100km

Vegyes: 6.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 158 g/km

Bővebb információ a Maserati hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft.

Hegyek, völgyek, Ford Ranger: hazai menetpróba

Nagyjából 1 éve várjuk az új Ford Ranger bemutatkozását. Valahogy a menetpróba elmaradt mindezidáig, úgy, hogy közben a márkakereskedésekben már pár hónapja megjelentek az első darabok, mi több, az utakon is találkozhatunk különféle felszereltségekkel bíró példányokkal, büszke tulajokkal a volán mögött.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-001

A Ford magyarországi képviselete fentiek értelmében tehát nem a rendkívüli újdonságra helyezte a hangsúlyt és a tematikát a menetpróba kapcsán, hanem sokkal inkább – érthető okokból kifolyólag – a terepes tulajdonságok kerültek előtérbe az egész napos program során.

Rövid eligazítás után mindenki megkapta a maga motorháztető nagyságú térképét, mellé a vaskos itinert, és kezdődhetett is a móka. Fel lett adva a lecke: Dunakeszi, Göd, Veresegyház, Mogyoród és a térséghez tartozó kisebb települések, falvak közt húzódó erdős-mezős szakaszok felderítése, geocaching jelleggel, a térképen meghatározott ellenőrzési pontokkal. Úgy jó 100 helyszínnel, 2 részletre osztva. Megoldható volt? Persze, mindenképp, főleg, ha rendkívüli tájékozódóképességgel bírt a csapat. Legalábbis a navigátor, jobb 1-ben, igaz, a térkép kezelése okozhatott némi fejtörést az imént már említett méretezés miatt. Viszont feltaltáltuk magunkat, sikeresen kezeltük a helyzetet. Mert bizony helyzet az akadt bőven az egész napos program végett.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-005

Elég az hozzá, hogy a szervezők remek és aprólékos munkát végeztek azzal, hogy a számtalan eldugott, alapvetően erdei és járható, aszfaltozott közútaktól igen messze eső ellenőrzési pontot kanyarítottak a térképre. Olyanokat, amelyeket ténylegesen meg lehetett így, vagy úgy, néha kilinccsel előre közelíteni.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-speedlight-018

Persze nem volt elegendő annyi, hogy a delikvens csapat megtalált egy pontot, hiszen az adott helyszínhez mindig kapcsolódott valamiféle kiegészítő követelmény – például „keresd meg a nagyfeszültségű villanyoszlopot, és nézd meg, hány fa áll a közvetlen szomszédságában”. Nyilván nem ezt, szó szerint, hanem hasonlót, csak érzékeltetni akarjuk, hogy nézett ki egy szimplább feladvány. Volt keményebb is, nem részletezzük, elég az hozzá, hogy mindenki túlélte a megmérettetést.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-007

Ugyanakkor a feladatok szorosan kapcsolódtak az új Ford Ranger képességeinek kivesézéséhez. Volt tehát igen nagy terepszög, az optimális hasmagasságot fókuszba helyezve, tesztelhettük az ideális gázlómélységet úgy, hogy a tesztautó orra szélvédőig eltűnt a vÍzfelszín alatt, kihegyezett dőlésszögek, homok (felezőt is kapcsolhattunk), és még sorolhatnánk.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-008

Csapatunk egy Limited felszereltségű, 2.2 literes TDCi motorral hajtott példánnyal csapatott, társított 6 sebességes automataváltóval. Az aggregát 160 lóerő leadását garantálta, kapcsolható összkerékhajtással.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-speedlight-019

Nyomatékban nem szenvedtünk hiányt, Drive-ba kapcsolva gyors gázreakciókkal indult meg a majd’ 2 tonnás monstrum. Országúti környezetben, alapvetően gyorsításnál – valószínűleg az automataváltónak köszönhetően – néhol túl tágnak tűntek a tartományok, állandó, lassan emelkedő fordulatszámmal. A nyomaték itt elveszni látszott, legalábbis 50 kilométer/órától felfelé, ugyanakkor élcesen épült fel a görbe, amire észbekaptunk, már 100 környékén járt a mutató.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-speedlight-021

Szigorúan hátsókerékhajtással, aszfalton a 4×4-nek semmi értelme, ráadásul még kanyarodni sem tud rendesen a Ford Ranger, de minek is, ez nem ilyen környezetbe lett fejlesztve. Menetkomfort tekintetében sem szabad csodákat várni, ez egy teherautó, hátsó merev felfüggesztéssel, laprugókkal, ennek megfelelően sima úton is megvan a klasszikus imbolygás, pattogós viselkedés. Megoldás lehet, ha az egyébként akár 1200 kilogramm teherbírású platót megpakoljuk némi rakománnyal, így kordában tarthatjuk a hátsó traktust.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-015

Utazni tehát nem feltétlenül a Ford Ranger-rel a legkényelmesebb, viszont az tény, hogy a tervezők próbáltak mindent bevetni annak érdekében, hogy a haszonjárműves érzet minél inkább a háttérbe szoruljon. A beltér kialakítása kellemes, személyautós duplakabinnal, a tesztautó konfigurálásánál bőrbelső és egyéb prémium jellegű részletek is bekerültek a képbe.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-016

Az üléspozíció magas, nem ismételjük magunkat, hogy teherautós (pedig az), ennek megfelelően rendkívül jó vezetési élményt kapunk, optimális kilátással előre, jobbra, balra és hátra is, a közel 5 méteres hossz szinte nem is érezhető.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-speedlight-020

Terepen érzi jól magát – ez így is van rendjén. Menetpróbánk során nem akadt olyan, rossz, köves, hepehupás útszakasz, ahol bármi szó szerinti fennakadás történt volna, a göröngyöket úgy simított ki a Ford Ranger futóműve, mintha azok ott sem lettek volna. Aszfaltról földútra úgy vált, hogy észrevehetetlen szinte, még akkor is, ha nagyobb sebességtartományban közelítünk, merészebben, de akkor is elemében marad, ha hevesebb kanyarvételezésbe kezdünk – mondjuk  poros, süppedős, homokos útfelületen.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-014

Nagy segítséget jelentett a menetpróbához az, hogy a flottába állított Ford Ranger modellek mindegyike a célnak megfelelő Good Year All Terrain gumiabroncsokat kapott. Ennek köszönhetően a tapadás, a kapaszkodóképesség jelentősen növekedett, dícséretes, hogy a Ford hazai csapata erre is gondolt, s nem hagyományos utcai gumikkal küldték az újságírókat terepre.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-009

Hamarosan részletes teszttel jelentkezünk az új Ford Ranger kapcsán, mely során 1 hetünk lesz arra, hogy A-tól Z-ig kivesézzük a terepes képességeket, valamint megvizsgáljuk a tényleges (vagy azt közelítő) terhelési részleteket.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-speedlight-017

A Ford Ranger – ahogy említettük – már kapható az itthoni Ford márkakereskedésekben is, az induló ár 8 147 000 forint bruttóban, ezért XL felszereltséggel, 2.2-es TDCi dízellel (130 LE), 6 sebességes manuális váltóval szerelt verziót vihetünk haza. 11 398 250 forint a bruttó listaára a WildTrak 3.2 TDCi 200 lóerős változatának, 6 sebességes automataváltóval.

ford-ranger-magyarorszagi-bemutato-autoaddikt-006

Az eseményen a Sencor külső akciókameráit (3CAM 5200W) és belső nézetes fedélzeti kameráit (SCR 2100) használtuk – nagy megelégedettségünkre. Az akciókamerák remekül állták a sarat, szó szerint, ráadásul a rögzített stream (720p-ben, de tud a termék 1080p-is) teljesen stabil és megfelelően színtelt volt. Mint megtudtuk, a 3CAM 5200W-nek időközben megérkezett utódja, a 3CAM 2000, mely ugyan számozásában alulmarad az elődétől, azonban funkcionalitást tekintve többet nyújt majd. Hamarosan tesztet is közlünk a Techaddikt.hu-n, érdemes figyelni.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike

Hazai menetpróbán bizonyított az új Opel Astra Sports Tourer

Néhány hete már Magyarországon is kapható az új, Opel Astra Sports Tourer K széria. Itt volt az ideje, hogy hazai vizeken evezve is kipróbáljuk a nagybetűs családi megoldást.

opel-astra-k-sports-tourer-menetproba-autoaddikt-005

Az új Opel Astra sikert sikerre halmoz, népszerűsége nem véletlen: a 2016-os Év Autója díjat is simán bezsebelte, igaz, akkor még a hagyományos 5 ajtós kivitel tudott gyakorlatban domborítani. Persze jól érezhehtő, hogy az Opel Astra Sports Tourer is rendelkezik minden olyan adottsággal, amely további elismerésekre tarthat számot, nem beszélve arról, hogy a kombi szegmens mindig is sarkalatos, egyben közkedvelt téma az alapvetően családos autóvásárlók körében.

Remek programot szervezett az Opel Southeast Europe csapata annak érdekében, hogy az új Opel Astra Sports Tourer minden porcikáját jól megismerhessük, kívül s belül is egyaránt. Ami a legjobb: nem kaptunk túlbonyolított ütemtervet, átláthatatlan itinert, volt viszont másfél száz kilométeres táv, rá elegendő idő, Mátra széli célállomással.

opel-astra-k-sports-tourer-menetproba-autoaddikt-007

1.6 literes CDTI Biturbo gázolajossal szerelt motort kapott német rendszámú tesztautónk – egyébként az egész rendelkezésre álló flotta szinte ilyen modellekből épült fel, ami szintén jóféle választásnak bizonyult, hiszen már előre éreztük, hogy a leginkább élhető alternatívát jelenti ez a hajtáslánc a palettán. Nem viccből van a dupla tubótöltés felapplikálva, ugyanis a maximális 160 lóerős teljesítmény már-már élményautós környezetet ad hozzá az Opel Astra Sports Tourer-hez, közvetlen, masszív gázreakciókkal, gyönyörűen épülő nyomatékgörbével, bőségesen elegendő erőtartalékkal. A társított hatgangos manuális váltó áttételezése is kitűnő, ugyanakkor kíváncsian várjuk az automataváltós példányt (a manuális mellett) nagytesztre.

opel-astra-k-sports-tourer-menetproba-autoaddikt-006

Budaörsi indulásunk után visszakanyarodtunk Zsámbék irányába, majd végig, egészen Pilisvörösvárig vezetett útunk. Ez a szekció remekül demonstrálta az Opel Astra Sports Tourer már-már szélőséges viszonyok közt felmutatott tulajdonságait, értve ezalatt a keskeny, kacskaringós és szerpentinekkel tűzdelt hegyi útakat, emelkedőket; ráadásul némi eső is esett párhuzamosan, így még nedvesebb útfelületekkel is szembesülni voltunk kénytelenek. E téren sem tapasztaltunk negatívumot, az Opel Astra Sports Tourer futóműve hozta a megszokottat stabilitás terén, precíz kormányzással, a szerelt gumiabronbcsok tökéletes tapadásával viszonylag nagyobb sebességgel vételezett kanyarodásnál sem lehetett kizökkenteni ritmusából.

opel-astra-k-sports-tourer-menetproba-autoaddikt-003

Azt, hogy az Opelek futóműve és felfüggesztése messzemenően stabil, tudjuk már régóta, legalábbis a teljesen más kategóriát képviselő legendás Corsa OPC Nürburgring Edition bizonyított kőkeményen – megtaláljuk ezt a kiemelt pozitívumot szinte mindegyik modellnél, ADAM-tól a Vivaro-ig. Nyilván a Vivaro kisbusszal nem fogunk eltúlzott driftelésbe bocsátkozni, de ott is minden a helyén van tagadhatatlanul.

opel-astra-k-sports-tourer-menetproba-autoaddikt-009

Egészen Ürömig haladva a régi 1-es úton elértük a 11-est, majd a Megyeri hídat, így kanyarodtunk rá az M0-s autóútra, majd az M3-as pályaszakaszra. Itt ismételten jól kiegészült az útiterv, hiszen a kezdeti rövid autópályaút (Budaörs-Zsámbék) után itt végeredményben körülbelül 40 kilométeren keresztül vizsgálhattuk az Opel Astra Sports Tourer menettulajdonságait. 130 kilométer/órára szempillantás alatt szökken a mutató, úgy, hogy nyoma sincs erőlködésnek, a hatodikat bőven elég itt kapcsolni, úgy, hogy nem is túlozzuk el a fordulatszám-tartományok maximális kiaknázását. Turbólyuk szinte nincs, ha kényelmesebbek vagyunk, még váltogatni sem fontos sokat, alsó tartományokban is tökélyre csiszoltan megmarad az elegendő nyomatékosság. Viszont ha úgy döntünk, kell egy kis dinamika 120 környékén, nosza, rajta, mehet a visszaváltás: úgy indul meg a kaszni, mint a villám.

opel-astra-k-sports-tourer-menetproba-autoaddikt-010

Tehát nagyon eltalálta az Opel ezt a CDTI aggregátot, és egész biztos, az elkövetkezendőkben érkező modellpaletta egyik remekbeszabott alternatívája lesz. Bőségesen elegendő erő és lendület, néha már soknak is tűnő, de mindenképpen elvárt a biztonságos, magabiztos autózáshoz.

opel-astra-k-sports-tourer-menetproba-autoaddikt-002

Az M3-asról lekanyarodva beirányoztuk úticélunkat, Pásztót. Itt Dömsödi Gábor, volt autós újságíró, televíziós kolléga várta a csapatot a település polgármestereként – prezentációnak beillő tálalásban mesélt korábbi és jelenlegi életének jelentős részleteiről.

opel-astra-k-sports-tourer-menetproba-autoaddikt-011

Délután lerövidítettebb útszakaszon tértünk vissza az Opel budaörsi központjába, de az úton ismét volt lehetőség arra, hogy alaposan eggyé váljunk az Opel Astra Sports Tourer minden pontjával. Most inkább a beltér lényegisége volt az, ami előtérbe került – az ülések kényelme, a műszerek rendezettsége, valamint az utazás komfortja volt a vizsgálódás tárgya. Miután az Opel Astra Sports Tourer ténylegesen jó utazóautónak tűnik, ezért nem kérdés, hogy szokásos Németországba vezényelt nagytesztjeink résztvevője lesz az autó, lehetőség szerint különféle motorvariánsokkal, de mindenképp ezzel a dupla turbós erőforrással, automata- és manuális váltókkal egyaránt. A külső méretezéshez képest kifejezetten nagy fej, láb, váll- és térdterek a hátsó traktusban is, kellemes rakodási-pakolási lehetőségek a hatalmas puttonyban (ezt nem tudtuk gyakorlatban próbálni csomagok híján, de azért volt mit szállítani).

opel-astra-k-sports-tourer-menetproba-autoaddikt-004

Az Opel Astra Sports Tourer vételára 5 320 000 forintról indul Selection felszereltséggel, 100 lóerős 1.4 literes ECOTEC benzinessel, 5 sebességes manuális kéziváltóval.

Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft.

A Lexus LC bejárja Európát hat hónap leforgása alatt

Az idei Detroiti és Genfi Autószalonokon elsöprő sikert aratott Lexus LC, a márka új luxuskupéja a következő hat hónap során körbe utazza Európát, hogy teljes valójában megmutathassa magát az autórajongó közönségnek és a potenciális ügyfeleknek, előkészítve a modell 2017 tavaszán induló forgalmazását.

lexus_lc_mar_saura_eleccion_autoaddikt

A program keretében Európa több mint huszonöt városában különböző programokon és eseményeken vesz részt, és ennek során több mint tízezer kilométert tesz meg az autó.

A Lexus sportkupé turnéjának első állomása Madrid, ahol az LC a mai napon egy exkluzív VIP rendezvény meghívott vendégei előtt demonstrálja V8-as motorjának akusztikai képességeit. Az autó május 1-től a Madridi Autószalonon vesz részt, majd tovább utazik Amszterdamba, ahol a május 18-án a #CreatingAmazing programon váratlan meglepetésben és programokban részesítik az illusztris vendégeket.

Az autó május végén, Németországban részt vesz a nevezetes Nürburgringi 24 órás verseny prológján, majd az ország nevezetes látványosságait felkeresve benevez egy fotópályázatra.

Június közepétől Nagy-Britanniában lesz a Lexus LC, és számos izgalmas rendezvényt keres fel, mindenekelőtt a legendás Gooodwood-i Sebességfesztivált, ahol többször is indul a hegyi felfutón.

A Lexus sportos zászlóshajója, a Lexus LC kupé 2017 tavaszán kétféle hajtáslánccal kerül forgalomba. A 3,5 literes V6-os benzinmotorral szerelt full hybrid LC 500h a vadonatúj Multi Stage Hybrid rendszernek köszönhetően minden eddiginél közvetlenebb gázreakciókkal örvendezteti vezetőjét. Az LC 500 modell 5.0 V8 benzinmotorja a luxuskategóriában világújdonságnak számító, frissen kifejlesztett, tízfokozatú automata sebességváltóhoz csatlakozik. Az LC a legelső olyan Lexus modell, amely a közvetlenebb, egyszersmind kifinomultabb vezetési élményt kínáló, vadonatúj GA-L platformra épül.

V6 turbódízelt kap a Volkswagen Amarok

A pick-up kategória B szegmensébe sorolt prémium Volkswagen Amarok nagyobb szívet kap és megmutatja a benne rejlő potenciált: a legújabb motorgeneráció hathengeres V henger-elrendezésű tagját kapja meg.

volkswagen-amarok-v6-dizel-2016-autoaddikt

Az új háromliteres motorral a jövőben egy literrel nagyobb hengerűrtartalom áll az Amarok vezetői szolgálatában. A pick-up a rendelkezésre álló 550 Nm forgatónyomatékkal és 165 kW (224 LE) teljesítménnyel a kiépített utakon és azokon túl is otthonosan érzi magát.

A Robusztus és megbízható: Az Amarok új, agilis V6-os dízelmotorja teljesíti a vásárlók azon igényét, hogy alacsony fordulatszám-tartományban is tekintélyes vonóerő álljon rendelkezésre. Az erőteljes hathengeres maximális forgatónyomatékát már percenkénti 1500-as fordulatszámtól leadja. Az 550 Nm maximális forgatónyomaték 130 Nm-rel több, mint az elődmodellnél, így minden vezetési helyzetben elegendő vonóerőt és teljesítményt kínál az Amarok.

A kézi kapcsolású váltó és a nyolcfokozatú automataváltó utolsó fokozatai hosszú áttételezésének köszönhetően állandó, nagysebességű haladás közben is alacsony fordulaton üzemel az erőforrás. Ennek köszönhető a mérsékelt üzemanyag-fogyasztás, az alacsony szén-dioxid-kibocsátás, valamint a kis menetzaj. Az Amarok 165 kW (224 LE) teljesítményű változata a nyolcfokozatú automataváltóval 7,6 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren az új európai mérésciklus (NEDC) szerint mérve.*  A szén-dioxid-kibocsátás mindössze 199 gramm/kilométerre adódik.

A motorcsalád tervezésekor a robusztus felépítés és a hosszú élettartam voltak  a vezérelvek. A 2967 köbcentiméteres 3.0 TDI motor három verzióban kerül a kínálatba 120 kW (163 LE), 150 kW (204 LE) és 165 kW (224 LE) teljesítménnyel. Mindhárom változat teljesíti az Euro 6  károsanyag-kibocsátási norma előírásait. 2016. szeptember végén elsőként a legerősebb változat lép a piacra, így teszi lehetővé a Volkswagen Haszonjárművek, hogy a vásárlók a legattraktívabb belépővel érkezhessenek a hathengeres motorok világába.

A motorteljesítményhez igazodva három különböző hajtásrendszer áll rendelkezésre: klasszikus hátsókerék-hajtás, vagy hátsókerék-hajtás 4MOTION kapcsolható összkerékhajtással és kézi sebességváltóval, illetve harmadik verzióként állandó összkerékhajtás, Torsen-differenciállal és nyolcfokozatú automataváltóval. A Servotronic sebességfüggő rásegítésű kormánymű először kerül az Amarok sorozatba és az alapfelszereltség része lesz az európai piacon. Ez a rendszer fontos eleme az Amarok precíz irányíthatóságának. A 165 kW (224 LE) teljesítményű verzió esetében az első tengelyen 17 colos, míg a hátsó tengelyen 16 colos féktárcsák biztosítják, hogy a nagy teljesítményű pick-up biztonságosan és gyorsan tudjon megállni is.  Szintén az alapfelszereltség része a sokszorosan díjazott Multi-collision másodlagos ütközésvédelmi rendszer is.

Az erőteljes Amarok látványt a sportos orrész és a teljes egészében újratervezett műszerfal hangsúlyozzák. Az új ergonomikus ülésekkel együtt az egész autó értékes és prémium benyomást kelt, miközben a Volkswagen aktuális stílusjegyeit hordozza. Az 5,25 méteres hosszával és 2,23 méteres szélességével (külső visszapillantó tükrökkel együtt), az Amarok teljesít mindent, ami egy igazi pick-uptól stílusban és koncepcióban egyaránt elvárható.

Az utastér mögé a jármű színére fényezett sportos bukókeret kerülhet, amely Európában az Amarok Aventura néven elsőként megjelenő V6 modellel jelenik meg. Ez az új kiegészítő optikailag megnyújtja hátrafelé a dupla utasfülkét és egyúttal részben lefedi az Amarok 2,52 négyzetméter nagyságú rakodófelületét. Ezen kívül az Amarok rakodó részéhez kiegészítőként szerepelnek még a kínálatban a különböző stílusú bukókeretek, platófedelek, valamint platóbélések és felépítmények is.

A négyajtós Amarok változat rakodófelülete képes a szabvány EURO raklapot keresztben befogadni, felszereltségtől függően akár egy tonnánál is nagyobb hasznos teherrel. Mindezen felül egyes Amarok változatok akár 3,5 tonnás utánfutót is vontathatnak majd.

Az egyes felszereltségi szintekhez tartozó keréktárcsák méretei megnőttek, ezzel is tovább hangsúlyozva az Amarok sportos és erőteljes karakterét. Az Amarok Aventura megjelenését 20 colos könnyűfém keréktárcsák, tolatókamerával kiegészített Park Distance Control parkolást segítő rendszer, Bi-Xenon fényszórók, LED technikájú nappali menetfény és rendszámtábla világítás, valamint LED megvilágítású oldalsó küszöbök varázsolják tökéletessé.

Intelligens Mobilitás Tanácsadó Bizottság alakult a Nissan közreműködésével

A Nissan bejelentette közlekedéssel kapcsolatos jövőképének részeként egy intelligens közlekedési rendszereket vizsgáló szakmai tanácsadó bizottság (Intelligent Motoring Advisory Board) felállítását.

intelligens-tanacsado-mobilitas-bizottsag-nissan-autoaddikt

A Nissan bejelentette egy szakértői tanácsadó bizottság létrehozását, melynek feladata, hogy az úgynevezett intelligens mobilitásról szóló párbeszédet az európai autóipar körein kívülre is kiterjessze. A bizottság alakuló ülését a fenntarthatósági mutatók tekintetében a világ legjobbjai közé sorolt londoni „The Crystal” kiállítási- és konferenciaközpontban tartotta. Itt az iparág széles keresztmetszetét képviselő vezetők korunk egyik legalapvetőbb kérdésére próbáltak válaszokat találni: milyen lesz a jövő közlekedése, és az „okosabb”, tisztább életmód?

A bizottság felállítását a Nissan elektromos járművekért felelős európai igazgatója, Gareth Dunsmore vezette, míg a bizottság független elnöke Stephen Pritchard, az elismert tudományos-technológiai szakíró lett. A tizenkét tagú bizottság, amelyben olyan szervezetek és cégek képviselői vannak jelen mint az Európai Klíma Alapítvány (ECF), a Frost & Sullivan tanácsadó cég vagy az Ecotricity energiavállalat, évente kétszer ül majd össze az aktuális partnerségi megállapodás és cselekvési terv keretein belül.

A bizottság felállításával kapcsolatban Gareth Dunsmore a következőket mondta:„A Nissan nem elégszik meg azzal, hogy a háttérből figyelje, ahogy a városok egyre komplexebbé, zsúfoltabbá és telítettebbé válnak. Az autóeladás ma már nem csupán egy egyszeri tranzakció. A városok, illetve a városokban lakók életét az autók alapvető mértékben befolyásolják. A új technológiák és a hajtásrendszerekben megjelenő innovációk olyan közlekedési fejlesztésekhez vezethetnek, melyek „okosabbá”, összekapcsoltabbá teszik az emberek életét. Ezért is jelent számunkra nagy örömet a Nissan intelligens mobilitással foglalkozó tanácsadó bizottság (IMAB) létrehozása. Egyúttal reméljük, hogy a most megkezdett munka során további partnerekre találunk majd az iparágon belül.”

A bizottság 2016. április 27-én tartott alakuló ülésén elsősorban az „okos” közlekedéssel és városokkal kapcsolatos problémák kerültek napirendre. A tanácsadó bizottságot ugyan a Nissan hívta össze, ám az a későbbiekben is független szakértői bizottságként működik majd. A bizottság célja, hogy teret nyújtson egy-egy iparág vezető képviselőinek arra, hogy megosszák a jövő közlekedési megoldásaival kapcsolatos olyan elképzeléseiket, amelyek mindannyiunk életére kihatással lehetnek. Ez ma még az elektromos autókat jelentheti, de a bizottság más fejlesztési irányokat is vizsgál majd a jövőben.

A Nissan továbbra is vezető szerepet tölt be a tömeggyártású elektromos autók piacán a Nissan LEAF személyautóval és az e-NV200 kishaszongépjárművel. A Nissan már több mint 220 000 elektromos autót értékesített világszerte. Ezek közé tartozik a Nissan LEAF új, 30 kWh-s változata, amely immár kibővített, akár 250 km-es hatótávot biztosít egyetlen feltöltéssel. A vállalat emellett az energetikai ágazatban működő cégekkel együtt kutatja a következő generációs akkumulátortechnológiákat, hogy az elektromos járművek hatékonyabb, tisztább és olcsóbb energiatárolási megoldásokat nyújthassanak.

Gareth Dunsmore hozzátette: „Mobilitási igényeink minden eddiginél nagyobbak lettek, ami hatalmas terhet jelent a jövő városai és úthálózata számára. A Nissan ezt már öt évvel ezelőtt felismerte, amikor megjelent a piacon a 100%-ban elektromos Nissan LEAF-fel. A zéró emissziós autózás nem vágyálom. Ma már nagyon is valóságos megoldást jelent egy nagyon is valóságos problémára. Reméljük, hogy a most felállított tanácsadó bizottság irányt mutat majd számunkra ebben a hatalmas átalakulási folyamatban.”

Sarwant Singh megatrendszakértő, a Frost & Sullivan szenior partnere elmondta: „Hatalmas változások figyelhetők meg a személyi közlekedésben a digitális technológiák terjedése, a fokozódó urbanizáció és az úgynevezett Y generáció fogyasztói magatartásának eredményeképpen. Ezért is jó látni, hogy a Nissanhoz hasonló vezető iparági szereplők azon dolgoznak, hogy a közlekedés jövőjét iránymutató gondolkodók segítségével alakítsák.”

Pete Harrison, az Európai Klíma Alapítvány (ECF) programigazgatója hozzátette: „A Párizsban nemrégiben aláírt klímamegállapodás azt mutatja, hogy az akarat megvan a klímaváltozás jelentette fenyegetések kezelésére, a jövőben ugyanakkor nem lesz elég a haladás jelenlegi üteme. Az elektromos alapú, hálózatba kapcsolódó új közlekedési koncepciók magukban hordozzák annak lehetőségét, hogy ismét magára találjon az iparág az alacsony karbonkibocsátású közlekedés paradigmája felé való elmozdulással. Ez olyan előnyökkel is járna, mint a levegőminőség javulása, a zajszennyezés csökkenése, illetve az energiabiztonság és a gazdasági ellenállóképesség erősödése.”

Jorn Madslien, a Green.TV videócsatorna vezető munkatársa elmondta: „A mai autók a technika csodái, az autóipar pedig az egyik leginkább csúcstechnológiára épülő iparág, így a politikusoknak és a közvéleménynek is érdemes figyelembe venni, hogy az ágazat képes lehet működő megoldásokat kínálni a legégetőbb globális problémák némelyikére. Az iparág képviselői egyértelműen kinyilvánították, hogy hajlandók kivenni részüket az erőfeszítésekből és együttműködni más ágazatokkal, valamint kormányzatokkal és civil szervezetekkel a valódi változás érdekében.”

A tanácsadó bizottság következő ülésére 2016. októberben kerül majd sor.

Egymillió SCR rendszerrel felszerelt BlueHDi dízelmotor

Ezen a héten gördült le a Trémeryben létesült üzem gyártósoráról az egymilliomodik Euro 6-os BlueHDi dízelmotor.

bluehdi-autoaddikt

 

A Trémery-ben (Moselle megye) működő üzemben kétféle hengerűrtartalmú Euro6 « BlueHDi » dízelmotort gyártanak: az 1.6 l (100 LE és 120 LE) és a 2.0 l (150 LE és 180 LE) típust. Ma már az összes Peugeot, Citroën és DS Euro6 dízel gépkocsi « BlueHDi » technikával készül, amelyet a PSA 2013 óta, az Euro 6 szabvány bevezetése (2014. szeptember) előtt fokozatosan kezdett alkalmazni a Csoport járműveiben.

A BlueHDi technika lehetővé teszi a dízelmotorok károsanyag-emissziójának folyamatos utókezelését. A kipufogórendszert három olyan szűrővel látják el, amelyek szinte a nullára csökkentik a szennyezőanyag-kibocsátást: az oxidációs katalizátorral, az adalékolt részecskeszűrővel (FAP), amely szinte teljesen kiküszöböli a részecskéket, valamint a részecskeszűrő előtt elhelyezett Selective Catalytic Reduction (SCR) modullal, amely a motor által kibocsátott nitrogén-oxid részecskéket szűri ki. A « BlueHDi » rendszer fejlesztése során mintegy száz szabadalmat jegyeztetett be a PSA Csoport.

Az üzemben jelenleg 7000 dízelmotort gyártanak naponta, ebből ötezer 1.6 literes (815.000 darab készült belőle 2014-es bevezetése óta) és kétezer 2.0 literes (185.000 darab 2013. szeptemberi bevezetése óta).

Christian Chapelle, a PSA Csoport hajtáslánc- és platform gyártósoraiért felelős igazgatója az esemény kapcsán így nyilatkozott: “Úttörő szerepet játszottunk a 2000-ben bemutatott részecskeszűrő alkalmazásával, majd a járműgyártók közül elsőként tettük általánossá modellkínálatunkban az SCR technikát, most pedig elkészült az egymilliomodik, a jelenleg leghatékonyabb károsanyag-kibocsátás csökkentő rendszerrel felszerelt BlueHDi dízelmotorunk, ami ékesen bizonyítja a PSA Csoport elkötelezettségét amellett, hogy fenntartható és tiszta mobilitási megoldásokat kínáljon ügyfeleinek.”

Még hatékonyabb, 33 kWh-s akkumulátort kap a BMW i3

 

A BMW i divízió egy jelentős mértékben megnövelt hatékonyságú akkumulátor-innovációval duplázza meg kompakt méretű elektromos autója modellváltozatainak számát.

A lítium-ion cellák nagyobb energiatárolási képességének köszönhetően a BMW i3 modellpalettája 2016 nyarán a 94 amperóra tárolókapacitású és 33 kilowattóra energiateljesítményű akkumulátorral bővül. Miközben az akkumulátor méretei nem változnak, az új technológia a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) mérésein egyetlen feltöltéssel mintegy 50 százalékkal nagyobb hatótávolság, vagyis 190 helyett 300 kilométer megtételére volt képes. Teljesen feltöltött akkumulátorral ez hétköznapi használat esetén, rossz időjárási körülmények közepette, működő légkondicionálóval vagy utastér-fűtéssel is minimum 200 kilométeres hatótávolságot jelent, miközben a tisztán elektromos meghajtású BMW i3 125 kW-os / 170 lóerős elektromos motorjának dinamikus menetteljesítménye mit sem változik: a BMW i3 továbbra is 7,3 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre.

Ezen kimagasló értékek birtokában a BMW i3 egyben a legsportosabb és leghatékonyabb elektromos autó a prémium szegmensben, az EU-ciklus tesztkörének (NEDC) mérései szerint 100 kilométerenkénti mindössze 12,6 kilowattórás energiafogyasztással. A 60 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3, amely már közel két és fél éve a piacon van, továbbra is a modellpalettán marad. Sőt mi több, a hatótávolság-növelő Range Extender opció a jövőben mindkét akkumulátor-változathoz elérhető lesz: miközben állandó szinten tartja az akkumulátor töltöttségét, a kéthengeres belsőégésű benzinmotor 150 kilométerrel toldja meg a BMW i3 REX hatótávolságát. A 94 amperórás, illetve a 60 amperórás BMW i3 átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométeren mindkét REX modell esetében 0.6 liter, miközben a kombinált energia-fogyasztás 11.3 kWh/100 km (94 Ah), illetve 13.5 kWh/100 km (60Ah), a kombinált károsanyag-kibocsátás pedig kilométerenkénti 12 (94 Ah), illetve 13 (60 Ah) gramm. A vadonatúj akkumulátor-innováció elkészülésével és a REX változat palettán tartásával a világ legsikeresebb prémium elektromos kisautójának elérhető modellváltozatai világszerte kettőről négy modellre nőnek.

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 megjelenésével párhuzamosan a BMW i divízió vadonatúj, még intenzívebb járműtöltési megoldásokat és új felszereltségi opciókat is elérhetővé tesz ügyfelei számára. A BMW i speciális járműfrissítési programjának részeként ráadásul a BMW i3 jelenlegi tulajdonosai is újabbra cseréltethetik elektromos kisautójuk akkumulátorát – a BMW i3 moduláris felépítésének és rugalmas járműtervezési megoldásainak köszönhetően.

A lítium-ion akkumulátor celláinak nagyobb energiatárolási képességéről

94 amperóra tárolókapacitásával, 33 kilowattóra energiateljesítményével és azáltal, hogy a BMW i3 a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) mérésein 300 kilométeres hatótávolságot produkált, a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 vadonatúj mércét állít fel az elektromos autók szegmensében.

100 kilométerre vetített mindössze 12.6 kWh-s átlagos energiafogyasztásával (NEDC) a BMW i3 a valaha készült leghatékonyabb elektromos autó, amely 100 kilométerenként 3,15 euró, vagy még alacsonyabb villamosenergia-költséggel párosul. A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 hatótávolsága hétköznapi körülmények között, teljesen feltöltött akkumulátorral, működő légkondicionálóval vagy utastér-fűtéssel is minimum 200 kilométer. Mindez menetteljesítményben és agilitásban jelentkező veszteségek nélkül: az akkumulátor kapacitásának növekedése ellenére a 94 amperórás BMW i3 és a 60 amperórás BMW i3 sem méreteiben, sem teljesítmény-mutatóiban nem különbözik egymástól. Mindkét modell továbbra is kategória-etalon elektromos autóként kínálja a hatékonyság, a teljesítmény és a hatótávolság optimális kombinációját. Mindeközben a BMW i3 álló helyzetből éppen olyan dinamikusan gyorsul fel a hétköznapokban megszokott sebességekre, mint a sportos hangolású belsőégésű erőforrásokkal szerelt hagyományos négykerekű modellek.

A BMW i3 nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátora nyolc modulból, egy-egy modul pedig tizenkettő energiatároló cellából áll. Az új, 94 amperórás akkumulátor kapacitását a külső méretek változtatása nélkül fejlesztették tovább a mérnökök. A BMW és a Samsung szakemberei az egyes cellákon belüli energiatároló egységeket több elektrolittal és némileg módosított anyag-intenzitással optimalizálták tovább, a végeredmény így 94 amperóra tárolókapacitás és 33 kilowattóra energiateljesítmény lett, amelyből érdemben 29 kilowattóra használható fel. A BMW i3 elsőgenerációs, 60 amperórás akkumulátora ezzel szemben 22 kilowattóra energiateljesítményre képes, amelyből 19 kilowattóra hasznosítható a gyakorlatban.

A BMW i3, mint a hosszú távú fenntarthatóság autóipari szimbóluma

A vadonatúj fejlesztésű akkumulátor beépítésekor a BMW i divízió mérnökeinek mindössze néhány apróbb módosítást kellett végrehajtaniuk, hiszen a tervezők már a BMW i3 koncepciójának megalkotásakor és a tervezés legelső lépésétől kezdve figyelembe vették a jövőben várható modellfrissítések újításait és a technológiai fejlődés várható innovációit. A vadonatúj akkumulátor beépítésekor csupán az intenzívebb hűtést kellett megoldaniuk a mérnököknek, a BMW i3 szerkezeti felépítésében semmiféle strukturális változtatásra nem volt szükség, amely újfent az elektromos kisautó jövőbe mutató járműkoncepciójának egységét és a tervezők előrelátását igazolja. A modul lemerülése esetén a teljes akkumulátor helyett továbbra is elegendő csupán az adott egységet kicserélni, akárcsak a BMW i3 elsőgenerációs akkumulátora esetében. Ez a költségcsökkentő, környezetbarát és jövőbe mutató technológiai megoldás az autóipar egészét tekintve egyedülálló innovációnak számít, amely a BMW i divízió hosszú távú fenntarthatóságra irányuló holisztikus járműépítési megközelítésének szerves része. A BMW i3 célja továbbá, hogy ne csupán az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén, de a beszállítási hálózat, a termelés, a szervizelés és az újrafeldolgozás terén is jelentős mértékben felülmúlja a modern benzines és dízelüzemű autókat.

2013-as piaci debütálásakor a BMW i3 volt az első, TÜV által hitelesített autó, amelynek teljes életciklusa minimum 33 százalékkal felülmúlta a teljes autóipari palettát. Kimagasló szerepet játszik ebben a BMW i divízió lipcsei (összeszerelő) és Moses Lake-i (szénszál-erősítésű műanyagot előállító) üzemeket is magába foglaló, nagymértékben emisszió-mentes beszállítási- és termelési hálózata, valamint a hagyományos autógyártó létesítményekhez viszonyított 70 százalékkal kevesebb vízhasználatot igénylő termelési folyamata.

A BMW i3 akkumulátorának lítium-ion cellái ugyancsak kategória-etalon mércét állítanak fel a kimagasló energiakapacitás, az életciklus-stabilitás és az ütközés-biztonság hármas egyensúlya terén. Az új fejlesztésű akkumulátor hűtéséről a kivételes hatékonyságú légkondicionáló rendszer gondoskodik, miközben az utastér-fűtés kiegészítő funkciójával indulás előtt a rendszer az optimális 20 Celsius fokra melegíti fel az akkumulátort. Az akkumulátort úgy tervezték meg a mérnökök, hogy az teljes életciklusában kiszolgálja a BMW i3 modellt. Az akkumulátorra a BMW 8 év vagy 100 000 kilométer garanciát vállal.

Járműfrissítési program: vadonatúj akkumulátor a BMW i3 minden tulajdonosának

A BMW i divízió járműépítési vezérelveinek egyik meghatározó alappillére a hosszú távú fenntarthatóság, és mint ilyen, a bajor gyártó a BMW i3 mindegyik tulajdonosának rendkívül környezetbarát módon biztosítja a legújabb technológiai innovációkat. Minderre a BMW i3 modell LifeDrive járműstruktúrájának rugalmassága ad garanciát: a BMW i3 a világ első prémium kategóriájú kompakt járműve, amelyet már a kezdeti skiccek megrajzolásától a tisztán elektromos meghajtás követelményei és előnyei szerint terveztek meg. A koncepció így az új fejlesztésű akkumulátor utólagos beépítésére is lehetőséget biztosít.

A 94 amperórás akkumulátor bemutatásával párhuzamosan a BMW i divízió a BMW i3 mindegyik tulajdonosának megadja a lehetőséget arra, hogy a járműfrissítési program keretében a 60 amperórás, elsőgenerációs akkumulátort az új fejlesztésű változatra cseréltessék. A program csak a kijelölt piacokon érhető el. Miután a vadonatúj, 33 kilowattórás akkumulátort beépíttették, az ügyfelek a szervizben hagyhatják a korábbi, 22 kilowattórás akkumulátort, amelyek ezt követően a BMW fix telepítésű járműtöltő állomásainak alkotóelemeként kezdenek második életet, ismételten igazolva a BMW i divízió teljes termelési folyamatra és életciklusra kiterjedő, holisztikus fenntarthatósági szemléletét.

Változatlan teljesítmény-leadás és még hatékonyabb vezetés

Jövőbe mutató járműtervezési vezérelveinek és innovatív anyaghasználatának köszönhetően a BMW i3 messze a legkönnyebb modell az elektromos autók szegmensében. Annak ellenére, hogy a 94 amperórás akkumulátor többletsúlyának következtében a prémium kisautó önsúlya 1 245 kilogrammra nőtt, a 60 amperórás akkumulátorral szerelt változat által kínált menetteljesítmény és agilitás mit sem változott. Mindez a BMW i3 módosított vezérlőelektronikájának és energiamenedzsmentjének köszönhető, amely változatlan teljesítménygörbét eredményezett. Sőt mi több, teljes terhelés alatt a 94 amperórás akkumulátor teljesítmény-leadása még kiegyensúlyozottabb.

A vadonatúj fejlesztésű, 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 – akárcsak az elsőgenerációs, 60 amperórás változat – meghajtásáról egy 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményű és 250 Nm forgatónyomatékú elektromos motor gondoskodik, amely a BMW Group saját fejlesztésű erőforrásaként már álló helyzetből való elinduláskor a gázpedál alá teszi a rendszer csúcsnyomatékát. A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 így mindössze 7,3 másodperc alatt felgyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre, a 60 km/órás tempót pedig csupán 3,8 másodperc alatt abszolválja.

A gyors és biztonságos vezetés szempontjából azonban a 80 – 120 km/óra közötti rugalmasság a leginkább meghatározó tényező, ezt a gyorsulást pedig a BMW i3 számos más, belsőégésű erőforrással szerelt négykerekűt felülmúló értékkel teljesíti, mindössze 5.1 másodperc alatt. E téren a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 a 240 kW / 326 lóerő maximális teljesítményű BMW 440i Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7.4–7.7 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 172–179 gramm/km) teljesítményszintjén áll. A BMW i3 modellbe egy fokozatmentes váltót építettek a mérnökök, amely az elektromos motor teljesítményét és forgatónyomatékát a hátsó tengelyre továbbítja, lendület-megszakítás nélkül, álló helyzetből egészen a 150 km/órás végsebességig (ez utóbbit az elektronika hajtáslánc-hatékonysági okokból korlátozza). Az értékek mindkét akkumulátor-változattal szerelt BMW i3 esetében megegyeznek.

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 energia-fogyasztása számos részlet finomhangolásával, így többek között az elektromos motort vezérlő elektronika és az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok optimalizálásával még tovább csökkent. A rendszer a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) mérésein 12,6 kWh energiát fogyasztott 100 kilométeren, amely a legjobb fogyasztási érték a prémium elektromos autók szegmensében. A 60 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 átlagos energia-fogyasztása 12,9 kWh / 100 km.

Nagyobb töltési teljesítmény és több energia, változatlan idő alatt

Az 50 százalékkal megnövelt akkumulátor-kapacitás elviekben hosszabb töltési időt eredményez – ha a töltési technológia változatlan. Annak érdekében azonban, hogy a nagyobb akkumulátor-kapacitás ne jelentsen plusz időt „energia-tankolás” közben, a BMW i tervezőmérnökei az elektromos hajtáslánc töltési rendszerét is továbbfejlesztették. A 94 amperórás akkumulátorhoz a BMW már 11 kW maximális teljesítményű, háromfázisú töltési rendszert kínál, amely minden tekintetben megfelel a széles körben használt, többfázisú, váltakozó áramú járműtöltési infrastruktúra nemzetközi szabványainak.

A 11 kW csaknem 50 százalékos növekedést jelent a BMW i3 elsőgenerációs, 60 amperórás akkumulátorának töltési teljesítményéhez képest, amely egyfázisú 7,4 kW. Mindez azt jelenti, hogy többfázisú, váltakozó áramú töltés esetén a BMW i3 94 amperórás akkumulátorának teljes feltöltési ideje kevesebb, mint három óra, amely megegyezik a 60 amperórás változat 7,4 kW teljesítményű töltési idejével.

A BMW i3 modellhez a gyártó alapfelszereltségként háztartási aljzathoz csatlakoztatható töltőkábelt is kínál, amely 2,8 kW teljesítménnyel kevesebb, mint tíz óra alatt teljesen feltölti a 94 amperórás akkumulátort. A 60 amperórás akkumulátornak ehhez mindössze nyolc óra elegendő. A másfélszeresére növekedett hatótávolság és az egy éjszaka alatt teljesen feltölthető akkumulátor mellett mindeközben a kisautó BMW modelleket jellemző menetdinamikája és agilitása mit sem változik.

A BMW i3 60 és 94 amperórás akkumulátorai opcionális extrafelszereltségként ráadásul már a jövőbe tekintő, 50 kW teljesítményű gyorstöltési hálózatról is tölthetők. A gyorstöltési hálózatra csatlakoztatva a BMW i3 94 amperórás akkumulátora kevesebb, mint 40 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre „tankolható”. A 60 amperórás akkumulátornak ehhez mindössze 25 percre van szüksége. Mindez azt jelenti, hogy a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 ez esetben percenként 4 kilométerre elegendő energiát vesz magához, amely 24 perc alatt elérhető 100 kilométernek felel meg.

Range Extender opció a még nagyobb hatótávolságért

A BMW i divízió a 94 amperórás akkumulátorhoz is elérhetővé teszi a hatótávolság-növelő Range Extender opciót. A 650 köbcentis, kéthengeres kiegészítő benzinmotort közvetlenül az elektromos motor közelébe, a hátsó tengely fölé építik be a mérnökök. A belsőégésű erőforrás szükség esetén 28 kW / 38 lóerő maximális teljesítménnyel dolgozik, a generátort meghajtva elektromossággal látva el a hajtásláncot. A belsőégésű erőforrás csak akkor lép működésbe, ha az akkumulátor töltöttsége egy bizonyos szint alá csökken, vagy ha a vezető az akkumulátor töltöttségének fenntartása érdekében külön működésbe hozza. A kiegészítő benzinmotor hétköznapi körülmények között 150 kilométerre elegendő plusz energiával toldja meg az akkumulátor kapacitását. A benzinmotor ugyanakkor nincs hatással a BMW i3 csomagtér-térfogatára, a benzinmotor 9 literes üzemanyag-tartálya ugyanis a jármű elejében kapott helyet. A BMW i3 csomagtere mindegyik akkumulátor-változat és hajtáslánc-típus esetében 260 liter, amely a hátsó üléstámlák ledöntésével 1 100 literre bővíthető.

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 saját tömege a Range Extender opció esetében 120 kilogramm plusz súllyal gyarapodik, a modell magas szintű agilitása és lenyűgöző menetteljesítménye azonban szinte mit sem változik: a 0-100 km/órás gyorsulás ez esetben 8,1 másodperc. A legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) mérései a 94 amperórás akkumulátorral és a kiegészítő Range Extender opcióval szerelt BMW i3 modell esetében kilométerenkénti 12 grammos károsanyag-kibocsátást, kizárólag elektromos meghajtás esetén pedig zéró emissziót mutattak ki. A vadonatúj fejlesztésű akkumulátorral szerelt BMW i3 ezáltal a menetteljesítmény és a hatékonyság tekintetében is kategóriája élén áll – legyen szó akár a tisztán elektromos meghajtású, akár a Range Extender opcióval felszerelt modellváltozatról.

Exkluzív karosszéria-fényezések, felszereltségi csomagok és vezetést támogató opciók

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 már messziről azonnal felismerhető lesz a kizárólag ehhez a modellváltozathoz elérhető Protonic Blue élénk metálkék karosszéria-fényezésről, amely mindeddig kizárólag a BMW i8 plug-in hibrid sportautó kiváltsága volt. Az új fejlesztésű akkumulátorral szerelt BMW i3 kiválasztásakor a bajor gyártó ügyfelei kétféle akril (Capparis White hófehér, illetve Fluid Black mélyfekete) és négyféle metálfény (Protonic Blue élénk metálkék, Mineral Grey ásványszürke, Platin Silver platinaszürke, valamint Ionic Silver fényes szürke) közül választhatnak majd.

A BMW i3 modellhez négy különböző utastéri felszereltségi csomag érhető el: az Atelier alapfelszereltséget a Loft, a Lodge és a Suite opcionális kialakítások egészítik ki. A BMW i3 utastéri felszereltségi opciói a jövőben újabb változatokkal bővülnek majd. A rendkívül elegáns sötét tölgy fabetétek a Suite felszereltségi szinten mostantól felár nélkül rendelhetők meg. Az Atelier, a Loft és a Lodge szinteken a sötét tölgy és az eukaliptusz fabetétek egyaránt opcionális extrafelszereltségként lesznek elérhetők. A bajor gyártó ügyfelei a BMW i3 utasterében természetesen kezelt fa, bőr, szövet és egyéb megújuló nyersanyagok innovatív kombinációjával találkozhatnak, amelyek egyszerre teszik láthatóvá és kézzelfoghatóvá az elektromos kisautó hosszú távon fenntartható, prémium karakterét.

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 modellhez opcionális extrafelszereltségként már a szériában kínált Atelier felszereltségi szinttől elérhető lesz a Driving Assistant Plus vezetést támogató csomag, amely Stop & Go funkcióval kiegészített, kamera-alapú aktív tempomatot, közlekedési torlódásokat figyelő asszisztenst (Traffic Jam Assistant), sebességhatár-kijelzést (Speed Limit Info), automata fékező funkcióval kiegészített, ütközésre és gyalogosra figyelmeztető rendszert, valamint előrelátó vezetési segédletet (Proactive Driving Assistant) is tartalmaz.

A világ legsikeresebb elektromos autói a BMW-től

A BMW Group a jövőbe tekintő BMW i divízió megalapításával, majd a szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascellát és a BMW eDrive technológia tisztán elektromos hajtásláncát egyesítő LifeDrive járműstruktúra megalkotásával abszolút úttörő szerepet vállalt a jövő mobilitásának kifejlesztésében. A zéró emissziójú, nagyvárosi közlekedésre tervezett BMW i3 és a progresszív BMW i8 plug-in hibrid sportautó a vezetés hamisítatlan élményét prémium minőségű, hosszú távon fenntartható technológiai innovációkkal egyesíti. Miután 2013 novemberében megérkezett a piacra, a BMW i3 világszerte egyhamar az elektromos autók szegmensének etalonjává vált: miközben a modell napjainkban is Németország egyértelműen legnépszerűbb elektromos autója, a BMW i3 Norvégiában a bajor gyártó legmagasabb eladási mutatóit produkálja. A tisztán elektromos meghajtású prémium kisautó legfontosabb piaca azonban az Egyesült Államok, a modellt megrendelő ügyfelek több mint 80 százaléka pedig világszerte a BMW i3 modellel csatlakozott először a BMW Group családjához. A BMW i3 és a BMW i8 mindeközben szakmai díjak, olvasói kitüntetések és rajongói elismerések tucatjait hódítja el, a könnyűszerkezetes járműépítés és az innovatív hajtáslánc-technológia területén éppúgy, mint a hosszú távú fenntarthatóság megoldásai, a lenyűgöző menetteljesítmény és a formabontó járműkialakítás szempontjából. Mint ilyen, a BMW i divízió a világ legsikeresebb bemutatkozó márkájaként vonult be az autóipar történelmébe, hiszen fennállása első két évében rekord mennyiségű díjat, kitüntetést és elismerést nyert el.

Otthoni járműtöltés maximális kényelemben: a vadonatúj BMW i Wallboxok

2016 nyarán megérkezik a piacra a BMW i3 megnövelt teljesítményű akkumulátorral szerelt modellváltozata, ez alkalomból pedig a bajor gyártó a vadonatúj BMW i Wallboxokat is bemutatja, amelyek még kényelmesebbé és még gyorsabbá teszik az otthoni, illetve a privát parkolóhelyeken történő járműtöltést. Az új Wallboxok már az intenzívebb töltési technológia követelményeinek is eleget tesznek, és mint ilyen, az egyfázisú töltés mellett már háromfázisú energiaátadásra is képesek.

Elődjeikhez képest az új fali töltők ugyan sem keskenyebbek, sem kisebbek nem lettek, megnövelt teljesítményüknek köszönhetően azonban mindössze 2 óra 45 perc alatt teljesen feltöltik a BMW i3 új fejlesztésű, 94 amperórás akkumulátorát. A LED-kijelzőn keresztül működtethető BMW i Wallbox azonnal megkezdi a jármű töltését, amint a töltőkábel csatlakozik az autóhoz.

Az alap BMW i Wallboxhoz 2016 végén további két fali töltő csatlakozik, amelyek további kényelmi és kapcsolódási funkciókat kínálnak majd. Az új töltők többek között azt is lehetővé teszik, hogy a bajor gyártó ügyfelei egyetlen fali töltővel egyszerre több járművet is kezeljenek. A BMW i Wallbox Plus automatikusan felismeri a töltőhöz csatlakoztatott autót, az ügyfelek pedig egy erre kifejlesztett okostelefon-alkalmazással is beállíthatják majd a járműtöltés sebességét, illetve idő-intervallumát. A BMW i Wallbox Connect teljes körű WiFi-kapcsolatot kínál és a BMW i Wallbox Plus funkcióin felül átfogó online vezérlést is lehetővé tesz majd. Azon túl, hogy eltérő mennyiségű árammal és más-más töltési intenzitással egyszerre több autó töltését is lehetővé teszi, az intelligens rendszer e-mailben jelez a tulajdonosoknak az előre beállított művelet végeztével, sőt mi több, a járműtöltést követő aktuális hatótávolságot is kiszámolja.

A BMW i Wallbox Plus és a BMW i Wallbox Connect az okosotthonok központi rendszerével is kompatibilis, így többek között a myGEKKO és a Loxone is képes a fali töltő mindenféle funkcióját kezelni. Az okosotthon hálózatához csatlakoztatva a BMW i3 akkumulátora a háztetőre szerelt napelemek használatával is feltölthető.

Csatlakoztatás közben a BMW i Wallboxok igyekeznek a lehető leginkább kímélni az elektromos autó akkumulátorát, amelyet indulás előtt éppen ezért optimális működési hőmérsékletre melegítenek fel. Az előmelegítés az alacsony kültéri hőmérsékletek esetén nagymértékben növeli az akkumulátor teljesítményét, hatótávolságát és élettartamát. A BMW i Wallboxokon keresztül végzett előmelegítéshez, valamint az utastér előre beállított hőmérsékletének eléréséhez a rendszer az okosotthon központi elektromos hálózatát használja fel, amelynek köszönhetően mit sem csökken a jármű akkumulátorának hatótávolsága.

Az innovatív BMW i Wallboxok mellett a bajor gyártó számos egyéb szolgáltatással is kedveskedik a BMW i3 és a jövőbe mutató BMW i8 plug-in hibrid sportautó tulajdonosainak: fali töltő installálása előtt a BMW i divízió szakemberei előre felmérik az ügyfél otthonának lehetőségeit, hogy a lehető legoptimálisabb megoldást kínálhassák, a töltési hálózat beüzemelését követően pedig karbantartással, tanácsadással és apróbb kiegészítő szolgáltatásokkal is a tulajdonosok rendelkezésére állnak.

Egyszerű járműtöltés, bármerre is vigyen az út

Számos üzemeltető által működtetett mintegy 40 000 töltőpontból álló és huszonöt országra kiterjedő nemzetközi hálózatával a BMW i divízió ChargeNow szolgáltatása az elektromos és plug-in hibrid hajtásláncú járművek legnagyobb töltési infrastruktúráját kínálja. ChargeNow-ügyfélkártyájuknak köszönhetően a szolgáltatás ügyfelei a hálózat bármely pontján egyszerűen és kényelmesen tölthetik fel járművüket, ráadásul készpénz-fizetés nélkül, azonnali számlázási opció mellett. A szolgáltatás igénybevételéhez még bonyolult és időigényes regisztrációra sincs szükség. A szabad, elérhető távolságú és megfelelő szolgáltatásokat kínáló legoptimálisabb töltőpontokat a ChargeNow okostelefon-alkalmazása minden esetben segít megtalálni, az okos applikáció pedig a BMW ConnectedDrive navigációs rendszerével is együttműködik.

BMW ConnectedDrive: technológiai mérföldkő a jármű, a vezető és a környezet közötti állandó kapcsolat létrehozása és fenntartása terén

A BMW i3 modellhez opcionális extrafelszereltségként elérhető Professional navigációs rendszer a BMW ConnectedDrive számos olyan exkluzív szolgáltatásával összekapcsolható, amelyet kizárólag a BMW i divízió járműveihez fejlesztettek ki a tervezők. Az autó hatótávolságát elemző Range Assistant opció a vezetés minden pillanatában, folyamatosan követi a navigációs rendszerbe táplált tervezett utat és a jármű aktuális helyzetét. Amennyiben a kiválasztott úti cél meghaladja a jármű hatótávolságát, a rendszer felajánlja a vezetőnek, hogy kapcsoljon ECO PRO vagy ECO PRO+ vezetési üzemmódba, miközben megkeresi az úti célhoz vezető leghatékonyabb alternatív útvonalat. Szükség esetén az intelligens funkció megjelöli a navigációs rendszer térképén az útvonal mentén fellelhető járműtöltési pontokat is.

Az egyik leginnovatívabb opció ugyanakkor a dinamikusan változó hatótávolság-térkép (Dynamic Range Map), amely a jármű éppen aktuális hatótávolságát nem csupán az akkumulátor töltöttségi szinte alapján, de a vezetési stílust, az elektromossággal működtetett kényelmi funkciókat, a kiválasztott vezetési üzemmódot, a tervezett útvonal topográfiai jellemzőit, az autó körüli aktuális forgalmi helyzetképet, a külső hőmérsékletet és a valós idejű forgalmi információkat (RTTI – Real Time Traffic Information) egytől egyig folyamatosan elemezve számolja ki és jeleníti meg.

A BMW i3 mindemellett az autó, a vezető és a környezet közötti interaktív kapcsolat terén is élvonalbeli járműtechnológiai mércét állít fel. A BMW i Remote App elnevezésű okostelefon-alkalmazás az autótól függetlenül segíti a bajor gyártó ügyfelének mindennapi mobilitását. Azon túl, hogy az applikáció a jármű leparkolása után, gyalogos közlekedés közben is útba igazítja a vezetőt, majd a végső úti cél elérése után segít neki visszatalálni a járműhöz, a BMW ConnectedDrive a Professional navigációs rendszerrel együttműködve most először úgynevezett intermodális útvonaltervezést is kínál: a rendszer ilyenkor nem csupán az autót és a jármű körüli forgalmi helyzetképet, de a tömegközlekedési eszközök lehetőségeit is valós időben elemzi, hogy szükség esetén a lehető leggyorsabb célba érkezési megoldást kínálhassa fel ügyfelének. A rendkívüli pontossággal működő, kivételesen hatékony funkció a jármű környezetének és előtte álló útvonalának forgalmi szituációit, az elérhető parkolóhelyeket, a busz-, villamos- és metróközlekedés alternatíváit, valamint a gyalogosan megtehető távolságokat egy időben, egyszerre elemzi.

A 60 amperórás akkumulátorral és a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 bőséges alapfelszereltségének része továbbra is az iDrive operációs rendszer, a BMW i Remote App opciók, az akkumulátor előmelegítő funkciója, a Driving Experience vezetési üzemmód-választó kapcsoló, a Professional rádió, a mobiltelefon-kihangosító szett, a légkondicionálás, a bőrkormány, a LED-es nappali menetfények, a hátsó szenzorokkal dolgozó tolatóradar (PDC – Park Distance Control) és a háztartási aljzathoz csatlakoztatható töltőkábel.

A BMW i divízióról

BMW i részlegével a BMW Group minden részletre kiterjedő alapossággal közelíti meg a jövő járműtechnológiáinak kérdéskörét: maximális hatékonyság szerint megtervezett koncepcióival és interaktív járműkapcsolatokat kínáló mobilitási szolgáltatásaival a BMW i divízió a hosszú távú fenntarthatóság prémium szintű újraértelmezését váltja valóra.

A BMW i divízió a nagyvárosi környezetbe tervezett, tisztán elektromos meghajtású BMW i3 modell és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó jövőbe mutató párosával a világ 50 országában van jelen.

A BMW i almárka égisze alatt egyesül továbbá a BMW plug-in hibrid négykerekűit gyártó BMW iPerformance részleg és számos kiegészítő mobilitási szolgáltatás, így a DriveNow és a ReachNow autómegosztó szolgáltatások, a ChargeNow nemzetközi járműtöltési hálózat, a parkolóhely-keresést, -foglalást és –fizetési opciót is kínáló ParkNow parkolási segédlet, a nagyvárosok mobilitását forradalmasító megoldások felkarolására létrehozott BMW i Ventures társaság, vagy éppen a kormányzati és közösségi szaktanácsadásra megalapított BMW i Urban Mobility szakértői központ.

Árak:

BMW i3 – 11 880 000,-Ft (bruttó)

BMW i3 94Ah – 12 264 000,-Ft (bruttó)

BMW i3 REX* – 13 444 000,-Ft (bruttó)

BMW i3 REX* 94Ah – 13 828 000,-Ft (bruttó)

(*hatótávnövelő) Az árak érvényesek 2016 júliusi gyártástól.

* Az energia-fogyasztási értékeket az EU-ciklus tesztkörének mérései alapján számolták ki, az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.

** A villamosenergia-költség a területtől, a szolgáltatótól és a napszaktól is függ, a sajtóközleményben szereplő érték alapját a kilowattóránkénti 0,25 eurós ár adja.

*** Az üzemanyag-fogyasztási értékeket az EU-ciklus tesztkörének mérései alapján számolták ki, az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.

Az Audi TT RS Coupé és Audi TT RS Roadster a Pekingi Autószalonon mutatkozott be

Minden idők legerősebb Audi TT modelljét küldi versenybe a német márka, amelynek új fejlesztésű, öthengeres erőforrása 400 lóerőt teljesít, s semmi mással össze nem téveszthető hangon szól. A Coupé és a Roadster a Pekingi Autószalonon tartotta világpremierjét.

audi-tt-rs-coupe-roadster-autoaddikt

Erőteljes orr, nagyméretű légbeömlő nyílások, mélyre nyúló első légterelő és rögzített hátsó szárny – az Audi TT RS mindjárt az első pillantásra egyértelművé teszi, mekkora erő rejtőzik áramvonalas karosszériája alatt. Új fejlesztésű, öthengeres alumíniummotorja 400 lóerős, vagyis 60 lóerővel teljesít többet elődjénél, tekintélyes, 480 newtonméter maximális forgatónyomatékát pedig az első és a hátsó kerekekre továbbítja. A kerekek lehető legkisebb hajtásból eredő megcsúszása (kipörgés) melletti maximális gyorsulásról kipörgésgátló gondoskodik, a Coupé így álló helyzetből mindössze 3,7, míg a Roadster 3,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra – ennél gyorsabb még egy sorozatgyártású TT sem volt. A brutális gyorsulást – valóságos zeneként a lóerőrajongók fülének – az öthengeres motor jellegzetes hanghatásai kísérik, amelyek a kipufogórendszer két nagyméretű ovális végcsövén hangzanak fel. A far további különlegessége az új, háromdimenziós hatású OLED-lámpatestek, amelyek első ízben itt jelennek meg az Audinál a sorozatgyártásban.

Ekkora erő nyilván feszes futómű hangolást igényel. Mindössze 1,34 méteres magasságával az Audi TT RS szorosan tapad az aszfaltra, éppoly könnyedén, mint amilyen biztosan uralva a kanyarokat. Kormányzása közvetlen visszajelzései révén pilótája szinte eggyé válhat az úttal, s forgassa bármilyen intenzíven is a kiváló fogású sportkormányt, a mélyre épített és határozottan kiformált oldalpárnákkal kialakított sportülések biztos pozíciót nyújtanak számára. A Roadster esetében elegendő egy gombnyomás a nyitott autózás élvezetéhez, amely nyomán vászonteteje – mintegy 50 kilométer/óráig akár menet közben is – automatikusan nyílik.

A TT RS utastere is különösen sportos stílusú, alumínium vagy szénszál-erősítésű műanyag (karbon) elemekkel illetve „RS” feliratokkal kiegészítve. Akárcsak az R8 modellekben, a vezető itt is közvetlenül a kormánykerékről, gombnyomással indíthatja be a motort – egyértelmű utalásként a versenysport világára. A menetdinamikai szabályozórendszer szintén ilyen különleges, úgynevezett szatellit-kezelőelemmel vezérelhető, igény szerint négy üzemmódban változtatva a TT RS alapvető karakterét, a hangsúlyosan kényelmestől egészen a kifejezetten sportosig. A kijelzők egyértelműen a vezetőre összpontosítanak. Minden fontos információt a teljes egészében digitális Audi virtual cockpit 12,3 col képátlójú kijelzőfelülete gyűjt össze, a sebességtől a fordulatszámon át, egészen a navigációig. Sőt, igény szerint RS-specifikus képernyő ad tájékoztatást a gumiabroncsok légnyomásáról, a pillanatnyi forgatónyomatékról és a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett, éppen ható erőkről. A fordulatszámhatár elérésekor kapcsolásjelző hívja fel a pilóta figyelmét, hogy a kormánykerék kapcsolóbillentyűjével vagy a sebességváltókarral váltson feljebb. Ennek feltétele, hogy az alsó fokozataiban sportosan rövidre áttételezett, kettős tengelykapcsolós váltómű manuális üzemmódja legyen aktív.

A mindenkori jól informáltság érdekében a vezető gazdag infotainment-kínálatból válogathat. Legyen éppen szó parkolóhely-keresésről, utazási vagy közlekedési információkról, üzemanyagárakról vagy időjárás-jelentésről, online-hírekről – az Audi connect sokrétű szolgáltatással jelenik meg a fedélzeten. Az utasok akár csetelhetnek is menet közben, s a rendszer kívánságra fel is olvassa a híreket. Az okostelefon és a táblagép WLAN-hotspot segítségével csatlakozhat az internetre, a mobilkészülék bizonyos alkalmazásai pedig közvetlenül az Audi virtual cockpit kijelzőfelületén jelenhetnek meg. A középkonzol rekeszében a készülék induktív módon tölthető, miközben a jármű külső antennájára csatlakozva kínál kedvezőbb vételt, s hangvezérléses utasításokra teremt összeköttetést a kívánt beszélgetőpartnerrel. Praktikus megoldás a Roadster telefon-kihangosítójának a biztonsági öv hevederében működő mikrofonja, amely mindenkor jó hangminőségű beszélgetéseket tesz lehetővé.

 

LEGFRISSEBB

Egyetlen Land Cruiser sem látott annyi kalandot, mint a Krokodilvadász HJ47-ese

0
Augusztus végén Ausztráliában elárvereztek egy 43 éves Troopyt, azaz egy „csapatszállító” kivitelű Toyota Land Cruiser J40-est. Egy ilyen autó önmagában is érdekes ajánlat volna,...

TESZTJEINK