AutóAddikt Autóteszt Citroën Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi 100 Feel – könnyed légiesség

[TESZT] Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi 100 Feel – könnyed légiesség

Nem mindegy, milyen célra-célból választunk autót, ez köztudott. A Citroën C3 Aircross leginkább a bohókás, fiatalos (lekületű) vásárlókat célozza, és ami a legfontosabb: a játékautós tálalás ellenére kifejezetten élhető darab. Teszteltük.

Már a Cactus bebizonyította a francia gyártó palettájáról, hogy igenis van helye az extrémebb, szélsőségesebb megoldásoknak – persze szigorúan jó értelemben véve. Bár a Citroën mindig is értett ahhoz, hogy az épp aktuális trendtől eltérő koncepciókat alkosson (vagy épp saját, egyéni trendvonalakat hozzon létre), ennek ellenére mindig jóleső érzéssel tölti el az embert, ha ilyen, és hasonló projektek születnek.

Nyilvánvalóan a formavilág és a tálalás az, ami a Citroën C3 Aircross-t leginkább különlegessé teszi: SUV-jelleg, személyautós kivitel; olyan az egész, mintha egy játékgyártó figyelembe vette volna az épp aktuális igényeket, és olyat kanyarított volna, ami szinte az össze korosztálynak és nemnek a kedvére tesz. Félreértés ne essék: a Citroën C3 Aircross nem komolytalan, hanem inkább rettentően kellemes és üde színfolt. Valami olyan, amit mindenképp birtokolni kell ahhoz, hogy jókedvre derüljünk a nap kezedtén, amikor a garázsból kiállunk vele.

A tesztelt Citroën C3 Aircross színösszeállítást tekintve is telitalálat volt, egész biztos, ha saját részre vennénk, latba vetnénk ezt a konfigurációt. Az autó rengeteg egyedi színösszeállításban rendelhető, ami remek, és még különlegesebbé teszi az összképet.

Ultraegyedi és ultraszerehető az Aircross

Hasonlóan a feljebb már említett Cactus-hoz, a Citroën C3 Aircross orra gömbölyded, a prime fényszórók az átlagnál magasabban helyezkednek el, alattuk leginkább hangsúlyos a ködlámpafészek-szerű kialakítás, szigorúan más színtónussal körbevett keretezéssel. Ez egyébként párhuzamos jelen esetben a tesztautó tetőívét nagyban meghatározó sínek árnyalataival, vagy épp az oldaltükrök hátsó tokozásának színével. Nagyszerű, igaz? Nem is kell ennél több, már ennyi elég lenne a cukiságfaktor kimaxolásához, hogy netes divatszlenggel éljünk. De ide kell ez, nem kétséges.

Oldalnézetből látszik leginkább, hogy a Citroën C3 Aircross SUV jelleget kapott. Bár a méretezés e téren azért elmarad az átlagtól (persze vannak ugyebár mini SUV-k is), hiszen „mindössze” 4.1 méter hosszt kapott a kocsiszekrény, a magasság 1.6, míg a szélesség 1.7 méteres. Végeredményben megvan a kockaforma, ami szintén ebben a műfajban megengedett, sőt, szinte el is várt.

A sárvédóívek is hangsúlyosak a Citroën C3 Aircross-nál: így még inkább kiemelt lett a szabadidős, túrázós jelleg. A kemény műanyagszegélyek hajlamosak a karcolódásra, ezért óvakodjuk attól, hogy bevágtázzunk C3 Aircrossunkkal erdők sűrűjébe, nem tesz jót. Főként a fényezésnek, ami azért nehézkesebben javítható, mint mondjuk egy műanyag részelem.

Ki lehet újat találni?

Tipikus jelleget hordoz a Citroën C3 Aircross fara, le sem tagadhatná, hogy a jelenlegi paletta oszlopos tagja-képviselője. Ennek megfelelően a hátsó lámpatestek enyhén nyújtottak, de azért a kockaalakzat megmaradt, a LED betétek rajzolata is messzemenően egyedi és jól pozícionálható. A tetőv a C oszloppal együttesen csapott, és kétoldali kicsi oldalablakokkal fogja közre a karosszéria lezárását.

Bohókás-e a Citroën C3 Aircross beltere? Az bizony, ne is számítsunk másra. A külsőre konfigolt színkavalkád annak rendje s módja szerint itt is visszaköszön, s ugyan sok a műanyag, a kemény műanyag – még sincsen olcsó hatása a kialakításnak.

Kellemesen markolható kormánykerék, pont jó átmérővel, a jellegzetes kereszt-átfogásokkal: a Citroën C3 Aircross jellegzetességek minden négyzetcentiméteren jelen vannak, úgy, hogy közben a dizájn egy pillanatig nem megy a praktikum, kényelem rovására.

Megfelelő tálalás egyenlő elvárt szellemiség

Persze tény, hogy szokni kell a Citroën C3 Aircross-szellemiséget. Először is: ki kell békülnünk a sarkított széleknek, erőteljes kockaformáknak, de ha ezen túljutunk, semmiféle extra meglepetés nem ér majd minket. Ugyanakkor nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy a Citroën C3 Aircross rétegautónak számít, aki ilyet vesz, tudja jól, mire számítson.

Megfelelően tömött, közepesen kemény ülő- és hátfelületű üléseket kapott a Citroën C3 Aircross. Az üléspozíciók jók, a vezető viszonylag magasról szemlélheti a környezetet menet közben. Elöl a fej- és lábterek optimálisak, minden kézre esik, jól elérhető és értelmezhető egyben.

Hátul is kellemes a helyzet, itt némi kompromisszumot kell kötnünk utazásnál, elsősorban a lábterek visszafogottsága miatt – a tengelytáv egyébként 2.6 méter, ami átlagos. Válltér és fejtér tekintetében szintén átlagos méretezést kapunk kategórián belül, az ülőlapok és támlák ergonómikusak, akár hosszabb utazáshoz is megfelelő kényelemet képesek nyújtani.

Ha utazás és túrázás, akkor csomagok! A Citroën C3 Aircross 410 literes csomagtere sok mindent képes elnyelni, főként, hogy a kialakítás és méretezés optimálisra lett hangolva (rekeszek, mélyített részek, és a többi). Ha az alapméret nem lenne elegendő, akkor 520 literig bővíthetünk az osztott kialakítású hátsó ülések előrehajtogatásával.

Most sem leltünk kifogást az 1.6 BlueHDi kapcsán

Személyes kedvencünk a PSA 1.6 HDi gázolajosa. Alapvetően azért, mert rengeteget bizonyított és bizonyít is a mai napig a folyamatosan finomra hangolt karakterisztika pedig egyre meggyőzőbbé teszi ezt a dízelmotort. Tesztautónkban tehát 1.6 literes, négyhengeres BlueHDi aggregát került, 100 lóerős teljesítménnyel (3750 fordulat/perc), tömör 254 Newtonméter nyomatékkal (1750 fordulat/perc).

Ötfokozatú manuális kéziváltóval zseniális a hajtáslánc, a fokozatok jól hangoltak, a kellő dinamikát, s magát a 254 Nm nyomaték remekbeszabottan kerülmközvetítésre az elöl hajtott kerekekre. Minimális turbólyukkal gyönyörűen kiautózható mindegyik fordulatszámtartomány sebességfokozattól függetlenül, úgy, hogy közben a fogyasztásra sem kell nagyon odafigyelnünk.

Fogyasztásmester

Városban 5.6, országúton 3.9 liter/100 kilométer – kiváló végeredmény a teszthét után, úgy gondoljuk. A városi értéket természetesen lehet lejjebb is faragni, ha nagyon odafigyelünk (igaz, maximum 1-2 tizeddeel mindösszesen), de annyira nincs is szükség rá; a Citroën C3 Aircross átfogó takarékossága mindenért kárpótol. Nem beszélve a feelingről, amit kapunk.

2017 Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 100 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 254 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4154 mm

Szélesség: 1765 mm

Magasság: 1637 mm

Tengelytáv: 2064 mm

Tömeg, üresen: 1203 kg

Megengedett össztömeg: 1825 kg

Csomagtartó mérete: 410 liter, 520 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 175 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:11.5 s (gyári), 11.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.6 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 4.7 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.2 l/100km

Országúti: 4.2 l/100km

Vegyes: 5.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 104 g/km

Bővebb információ a Citroën magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Fotó: Matei Bence

Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS