2003-ra döntött úgy a Ford, hogy megcélozzák az alsó-középkategóriát is némi egyterűsített megoldással. Bár ismeretes, hogy a kék ovál már-már presztízsként hozza fel az MPV szegmensbéli jelenlétet – ráadásul az USA-ban kifejezetten úttörőnek számít a kategóriában.
Tehát 2003-tól létezik a Ford C-MAX, az akkori Ford Focus alapjaira építkezve kifejezetten népszerű alternatívát jelentett beszerzése, s jelent mai napig is a korosabb használtautókat előnyben részesítők körében. 2009-ben érkezett a generációváltás, követvén az éra épp aktuális arculatát, majd 2014-ben, azaz tavaly meglépték a komolyabb ráncfelvarrást.
Jól illik a portfólióba
A Ford C-MAX aktuális verziója nem meglepően felzárkózott a jelen trend modellpalettájához a márkánál, tehát ez a verzió is megkapta az egyik angol presztízsmárka stíluselemeit a trapézforma hűtőmaszk tekintetében, ami különösképp hangsúlyos, s némileg prémiumjelleggel is felruházza a Ford C-MAX-ot jelentős mértékben alkalmazott krómozott felületeivel. A mellső lámpatestek viszonylag kevés átalakítást kaptak, míg a ködfényszórók fészkei jobban kiemeltek lettek, magukra vonják a figyelemet.
Hagyományos oldalvezetésének köszönhetően egyáltalán nem feltűnő jelenség a Ford C-MAX, ami egyfelől jó, hiszen nem érkeznek folyton öncélú, irigy megjegyzések úton-útfélen, de azért kitűnik a sorból: ennek alapvető kritériuma a megfelelően konfigurált szín, illetve nem utolsó sorban csomagválasztás.
Tesztautónk a legmagasabb, Titanium X opció szerint lett felszerelve, ez már a küllem szemlélésénél is remekbeszabottan ad hangot magáról. Az Y-küllős, ám feláras felnik, valamint a választott színárnyalat tetszetős igencsak, szinte biztos, hogy azok, akik az egekig konfigurálják újonnan kiválasztott Ford C-MAX autójukat, hasonló módozatot választanak.
Ahogyan a front, úgy a far is frissült nyomokban, az vizuális összhatás komplexebb lett, a zárófények burái szorosabban vették át az új Ford C-MAX által sugallt szellemiséget. Az egész tulajdonképp olyan, mint egy kicsit újraértelmezett Ford Focus SW – s tulajdonképp nem is túlzunk nagyon.
Minden emészthetőbb, kifinomultabb lett
Jót tett a jelenlegi Ford portfóliónak a megfrissülés, és ez kiemelten érezhető a Ford C-MAX enteriőrjébe huppanva is. A kormánykerék kialakítása a hagyományos háromküllős séma szerinti, igaz, a kereszttartók vékonyabbak, ezáltal divatosabbak lettek.
A középkonzol kettő fő analóg kijelzője jól olvasható, még erősebb ellenfényes napsütésben is, minden mellékműszer informatív, csakúgy, mint az újratervezett központi infotainment 8 hüvelykes LCD-je is, mely segítségével számos, a vezetést megkönnyítő, valamint a közlekedés biztonságos kivitelezésére hívatott funkció hívható életre.
Külön kiemelendő, hogy az eddigi középpontba helyezett, néha túlzónak tűnő gombsor eltűnt, persze nem teljesen; az infotainment kijelzőjén át érhetőek el a további opciók. Mindez szintén jelentősen megkönnyíti a vezetést, valamint praktikusabb és kényelmesebb lett a felhasználási profil.
Az anyaghasználat igényes, jó minőségű matériákból építkezik, akár a kormánykerék bőrözését, akár az ergonómiailag kifogástalan első- és hátsó ülések kárpitozását nézve.
Mi más az elsődleges célja egy családi MPV-nek, mint az utaztatás? Igen, a Ford C-MAX esetében is megvan minden együtt ahhoz, hogy akár hosszabb távokra kirándulva is megtaláljuk számításainkat. Ugyanis a beltér tágas, úgy elöl, mint hátul is, az üléspozíciók kellően magasak a vezetőállásnál, így a kitekintés optimális, még a hátsó holtterek tekintetében is, hiszen a jól beirányzott B- és C oszlopok vastagsága (vagy inkább vékonységa) mind nagyszerű támogatás e kérdésben.
Mi jelenti a praktikumot? Természetesen a pakolhatóság
Hátul utazni is élvezetes a Ford C-MAX-ban, bár a relatíve rövid padlólemeznek köszönhetően jelentős mértékben csökken a helykínálat, ha az első foteleket kitoljuk hátra jelentősen. Persze a jelentős kifejezés is relatív, hiszen egy vaskosabb testalkattal érkező sofőrnek, vagy épp utasának csak a megszokott beállítási normát jelenti a hétköznapokban. Tény, hogy ésszerű beállítások mellett a Ford C-MAX kiválóan szabható testre, ehhez a hátsó, egymástól függetlenül állítható hármas üléssor is kellő mértékű hátteret biztosít.
No és mi a helyzet a tárolókapacitással? Sok rekesz, fiók, zseb áll rendelkezésre a Ford C-MAX enteriőrjében, melyek szintén lehetővé teszik a kirándulások gondtalan élményét.
Akad ugyanakkor néhány visszafogó részlet, amely támaszthat ellenérzéseket az utazókban: a feljebb már említett ülések komfortrátája ugyan megfelelő, viszont az ülőpadok hossza kissé alul lett méretezve, így ennek megfelelően kell sakkozni a kívánt pozíció megválasztásánál.
A kormányrudazat magasság-mélységállítása ugyan megfelelőnek definiálható, viszont nehéz összhangba hozni az épp rendben lévő első ülésmagassággal, így a kijelzők leolvasása nem mindig leányálom.
Némi teljesítménynövekedéssel büszkélkedhet az újragondolt gázolajos erőforrás
Átalakították a korábbiakhoz képest a Ford C-MAX-ba is applikált 2 literes TDCi blokkot, ennek megfelelően a teljesítmény 7 lóerővel megnövekedett, s a maximálisan elérhető, jelenleg kereken 400 Newtonméteres csúcsnyomaték is magáért beszél.
A rendszer 170 lóerős összteljesítménye egyébként jó összhangban van az új Ford C-MAX egész karakterisztikájával, a hajtásláncba iktatott hatfokozatú duplakuplungos PowerShift automataváltó teszi is a dolgát rendesen. A sebességfokozatok kicsit elnyújtottnak tűntek, ez leginkább a hosszabb váltások közti reakcióidők végett róható fel, viszont ha hirtelen gázadást eszközölünk, a váltó megembereli magát, és észbekap: hopp, ténylegesen váltani kellene egyet-kettőt fölfelé, mert bizony itt egy előzéses szituáció áll fenn.
Országúti és autópályás közlekedéshez kifejezetten javallott az új Ford C-MAX jelen tesztben is szereplő motorizáltsága, pontosan a hosszabb ötödik és hatodik végfokozatoknak. Folyamatos 90 kilométer/órás tempónál fixen 5.0, míg 130 kiométer/óránál autópályán 6.4 litert sikerült átlagolnunk 100 kilométerre lebontva. Városban bő 2.5 literes többlettel kell számolnunk az országútihoz képest, ugyanis 7.6 liter/100 kilométeres értéket rögzítettünk tesztünk végeztével.
Konklúzió
Végeredményben jól sikerült az új, jelentős ráncfelvarráson átesett Ford C-MAX, tetszetős külsővel, jól kialakított beltérrel jó választás lehet azoknak, akik kompakt kategóriás, alapvetően 4, vagy 5 személy kényelmes kirándultatására keresnek alternatívát. Mint minden autónak, a Ford C-MAX modellnek is vannak apróbb és kevésbé apróbb hiányosságai, ezek szokhatók, bár a 11 millió forintot is átlépő végösszeget szokni kell, annak ellenére, hogy a tesztautó Titanium X felszereltsége ténylegesen többet nyújt az átlagosan megszokottnál.
2015 Ford C-MAX 2.0 TDCi Titanium X PowerShift specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres dízelmotor, turbóval
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesít7ény: 170 LE @ 3500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú duplakuplungos PowerShift automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4379 mm
Szélesség: 1828 mm
Magasság: 1610 mm
Tengelytáv: 2648 mm
Első gumik mérete: 235/40 R18
Hátsó gumik mérete: 235/40 R18
Tömeg, üresen: 1400 kg
Megengedett össztömeg: 2050 kg
Csomagtartó mérete: 471 liter, 1723 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 212 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.5 s (gyári), 8.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.6 l/100 km
Országúti: 5.0 l/100 km
Vegyes: 6.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.5 l/100km
Országúti: 4.4 l/100km
Vegyes: 4.8 l/100km
CO2 kibocsátás: 124 g/km
Bővebb információ a Ford hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 6D fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS