AutóAddikt Autóteszt Ford Ford EcoSport 1.0 GTDi Ecoboost ST Line – a nem is...

[TESZT] Ford EcoSport 1.0 GTDi Ecoboost ST Line – a nem is annyira apró szabadidőautó újradefiniálása?

Koncepcióként a Ford EcoSport egyértelműen a mini SUV szegmenst célozta. Ez nyilván meg is maradt fő irányvonalként, azonban a körítés és tálalás inkább hajaz személyautós megközelítésekre, mintsem “városi terepjárós” jellegre.

Megkapta kötelező jellegű faceliftjét a Ford EcoSport, így ténylegesen elvarrták a márkánál azokat a hiányosságokat, amelyek esetlegesen felmerültek az autónál. Bár igazándiból nem túlzottan észrevehető a váltás, mindenesetre az új, 2018-as modellévű Ford EcoSport sokkal modernebb, fiatalosabb, és ténylegesen sportosabb lett, mint az első szériás eresztés.

Ugyanis a Ford EcoSport megjelenése után rögtön belefutott abba, hogy jó, jó, EcoSport az elnevezés, ami trendi, és hangzatos is. De mitől eco, és mitől sport? A gazdaságosság mintaképét nem róla mintázták a Fordnál (főként az 1 literes motorok esetében értendő), sem pedig sportos mivoltáról volt ismert.

Lényegében újragondolták tehát a szellemiséget, és megszületett a frissített Ford EcoSport. És igen, ez a modell már ténylegesen sportos elemeket hordoz, főként, ha ST Line felszereltséggel rendeljük: hangsúlyos hűtőmaszk, olyan, amely tökéletesen beleillik a jelenlegi Ford-márkaarculat profilba.

A kettéosztott beömlők megmaradtak, de a felső maszk viszi a jelleget, a morcosra húzott lámpatest-sziluettek pedig remekbeszabottan épülnek bele környezetükbe.

Bár magas építése van a Ford EcoSport-nak, ezzel együtt korábbi dobozjellegét elhagyták a kialakításnál, s mostanra kompaktabb külső érkezik, ügyes megoldásokkal és optikai részletekkel. A tesztautó például tökéletesen volt konfigurálva (ST Line), elsősorban színválasztás és a felnik nyerték el szerkesztőségünk tetszését; de természetesen a belső kialakítás, negvalósítás is ízlésesen volt társítva.

Egyedi megoldásokban a faceliftes Ford EcoSport esetében sincs hiány

Még mindig szeretjük a Ford EcoSport csomagtérajtajának megoldását: balról jobbra nyílik, igen, amolyan vérbeli SUV jelleggel. Korábban a pótkerék is ide volt applikálva, ami egyébként szintén jópofa megoldásnak tűnt, ugyanakkor rontott a komfortfaktoron. Tény, hogy nem a legpraktikusabb a kifelé nyíló hátsó ajtó, hiszen ha mondjuk egy mélygarázsban farral állunk a falra merőlegesen, bizony nehézkesen fogunk tudni ki- és bepakolni az autóba. Áthidalalható mindez a legegyszerűbb módon: orral álljunk be.

Magasröptű és bonyolult tanácsunk után nézzük, mit tartogat a Ford EcoSport megújult enteriőrje. Egyértelmű, hogy a cockpitnél keresendők a változások, a ráncfelvarrás hozta magával a középkonzol teljes újragondolását.

A 2018-as modell megkapta a tabletes megoldást, tehát az infotainment kijelzőmodulja kitüremkedik a konzolból, egyfajta meghosszabításként van jelen esztétikai értelemben.

Jól átlátható műszeregységek közvetítik az információt utazás közben, minden értelmezhető, a vezető keze alá dolgozik. A kormánykerék fogása jó, az üléspozíciók kellően magasak, a kilátás is rendben van, annak ellenére, hogy az A oszlopokat még mindig vastagnak érezzük. Az ülések eregonómiája szintén jól eltalált, az ülő- és hátlapok megfelelő hosszal és szélességgel állnak az elöl ülők rendelkezésére.

Hátul is kellemes a férőhely, jól hangolt fej- és vállteret kapunk, a lábterek és térdterek is remekelnek. Négy személlyel kényelmes az utazás, hosszabb távon is, az elül MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés közepesen keményen simítja az úthibákat.

Nem lesz probléma akkor sem, ha földútra tévedünk

A magasabb lépítésből adódóan a Ford EcoSport nem jön zavarba, ha letereljük az aszfaltcsíkról, és beirányozunk egy könnyedebb földutat. Terepjráóképessége nincsen, hiszen nem az a kategória, de sekélyebb gázlón, patakon, murvás-kavicsos útszakaszokon hibátlanul át tudunk kelni útjaink során.

Az 1 literes, 3 hengeres EcoBoost benzines karakterisztikája nem sokban változott az elődmodelléhez képest: még mindig ugyanolyan kiváló menettuljadonságokkal rendelkezik, mint annakelőtte. A maximélis teljesítmény 125 lóerő, ehhez 6000-es percenkénti fordulatszámon kell forognia a főtengelynek. Csúcsnyomatékként 170 Newtonmétert ad meg a gyártó, ez viszont már alacsony, 1400-as RPM-en rendelkezésre áll. S valóban: a tesztelt Ford EcoSport 1 literese rendkívül alacsony fordulatszám-tartományban képes kirobbanó gyorsításokat produkálni, megtorpanás nélkül.

Persze a 3 hengeres karakterisztikából adódóan szükséges némi gázfröccs induláskor, hogy ne torkolljon lefulladásba a történet, de ha elkapjuk a megfelelő pillanatot, remek köröket futhatunk az autóval. A gyári 0-100 gyorsulási értéket nem is értjük (12.7 másodperc), mi 11 másodperc alatt, egész pontosan 10.7 másodpercet rögzítettünk.

Jobb a fogyásztás, mint korábban

Fogyasztás terén is jobban teljesített az új, 2018-as modellévű Ford EcoSport, mint elődje. Városban sikerült 6.4 literes százas átlagot produkálnunk (város, előváros, dugók), illetve országúti környezetben 4.4 liter volt a maximum, amit átlagként tapasztalatunk. Volt ennél alacsonyabb is az érték (3.9-4.2 liter).

2018 Ford EcoSport 1.0 Ecoboost ST Line specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres benzinmotor, turbóval

Lökettérfogat: 999 cm³

Maximális teljesítmény: 125 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 170 Nm @ 1400 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4273 mm

Szélesség: 1765 mm

Magasság: 1665 mm

Tengelytáv: 2519 mm

Első gumik mérete: 205/50 R17

Hátsó gumik mérete: 205/45 R17

Tömeg, üresen: 1250 kg

Megengedett össztömeg: 1715 kg

Csomagtartó mérete: 333 liter, 1238 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 52 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.7 s (gyári), 10.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.8 l/100 km

Országúti: 4.8 l/100 km

Vegyes: 4.8 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.6 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 126 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Fotó: Matei Bence / Camera Kft.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Szóljon hozzá!