AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Edge 2.0 TDCI Sport – egy falatnyi Amerika

[TESZT] Ford Edge 2.0 TDCI Sport – egy falatnyi Amerika

Telitalálat a Ford európai divíziójától az USA-ból áthozott autók bevezetése Európában. Gondoljunk csak a Mustang-ra, mekkora sikert hordoz (Magyarországon is), nekünk is személyes kedvencünk. Mostantól az Edge is az, ugyanis megtestesíti mindazt, amit az amerikai életérzésnek kötelező. Teszteltük a Ford Edge 2.0 TDCI Sport-ot.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-001

A legjobbkor érkezett az öreg kontinensre a Ford Edge, ugyanis hamisítatlanul tombol a SUV-láz, veszik, mint a cukrot, nálunk is kelendő a kategória. Ráadásul ha SUV, akkor önkéntelenül a Ford kék oválja jut eszünkbe, mivel úttörőnek aposztrofálható a márka e téren is. Akkor mi lehet a gond? Semmi nyilván, minden adott ahhoz, hogy egy igazán élhető autó szülessen – például a magyar piacra.

Persze a recept adja magát, ahogy feljebb is említettük: a SUV-korszak csúcsait döntögeti, divatozás ide, vagy oda, népszerű a szegmens. Valamilyen szinten presztízskérdés is lehet, hogy Ford SUV-t válasszon a vevő, ugyanis a több éves tapasztalat, maga az autógyártás gyökerei ott pózolnak minden egyes márkatermékben. Az európai Fordok természetesen más koncepciók alapján készülnek, de a lényegiség ugyanaz.

A Ford Edge 2.0 TDCI Sport tehát kitűnően hordozza az amerikai SUV-feelinget, az ottani dizájnra jellemzően hangsúlyos orr-résszel, óriásinak ható hűtőmaszkkal érkezik az autó. Az embléma is jóval hangsúlyosabb a megszokottnál, a rács lamellázása mindösszesen 2 bordaidomot rejt, a trapéz jellegű alakzat közepére húzva. Az alsó résznél sportosba forduló stílussal jön a második légbeömlő, itt a méhkas-alakzat dominál, de kapunk krómcsíkokkal övezett ködfényszórókat is, s persze a morcos tekintetet előirányzó fényszórók is a helyükön vannak minden értelemben.

Amerikában közepesnek, itthon inkább nagynak számít

Nagyobb mint a Kuga (európai vizeken maradva), de azért kisebb jóval, mint egy Expedition (kitekintve az Államokba). Úgy az Explorer környékén ildomos belőni a Ford Edge 2.0 TDCI Sport-ot, ám annál sokkal európaibb a vonalvezetés és az egész tálalás egyben.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-004

Oldalnézetben jön elő igazán a SUV-jelleg, a Ford Edge 2.0 TDCI Sport klasszikus normák szerint építkezik: nagy oldalajtó- és üvegfelületek, néhány kecses törésvonal a kasznin, nem túlzó méretű alufelnik, viszonylag keskeny B oszlop, valamint sportosságot sugalló hátsó légterelő idom. Nem véletlen, hogy a típusjelzés tartalmazza a Sport kifejezést, ugyanis valóban az volt az egyik fő megvalósítandó cél az autó tervezésénél, hogy kimondottan szabadidős, sportra kihegyezett arculatot kapjon a vásárló. Ezzel nincs is probléma, ahogy az egész formaisággal sem, a Ford Edge 2.0 TDCI Sport igazán friss, üde hangulatot áraszt.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-007

Hátulról sem utolsó a Ford Edge 2.0 TDCI Sport, vizuálisan megvan a pozitív összhatás, bár tagadhatatlan, hogy a márkaarculatot inkább a front hordozza. A far picit európaibb kivitelt kapott, keskenyre húzott lámpaburákkal, ma oly divatosan összeérnek a vonalak itt a hátsó üvegezés alatt párhuzamosan; illetve akad még egy dupla krómozott sportkipufogóvég-párosunk is, amely értelemszerűen növeli a SUV-hangulatot. Azaz a sportos SUV-hangulatot, helyesbítve.

Minimalizmus, lényegre törés

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-002A Ford Edge 2.0 TDCI Sport enteriőrje viszont nem a feltűnősködésről fog elhíresülni. A kialakítás visszafogott, igazán ez jellemző még mindig az amerikai autógyártásra e téren – nincs is ezzel gond, valószínűleg az európai szem inkább az apró részleteiben is mindig kidolgozott megoldásokra fókuszál inkább. Mindez nem jelenti azt, hogy a Ford Edge 2.0 TDCI Sport-beltér nem lenne ízléses, vagy épp praktikus, érzetre valahol a Focus és az S-MAX környékén jár, szigorúan az alapfelszereltséget véve alapul. Ugyanakkor paradox a helyzet, mert a puritánság ellenére minden luxus megvan, ami kell ebben a kategóriában, vagy ilyen felszereltségnél, optikailag is.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-012

A műszeregység minden főbb részlete krómmal lett nyakonöntve, akár a beömlőkről, akár a cockpit több irányáról esik szó. A központi műszerfal jó kialakítása révén rendkívül jó az információk közvetítése utazás közben, míg az LCD infotaiment-en keresztül számos, aprólékos finomhangolásra nyílik lehetőség.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-003Magas kényelmet kapunk a Ford Edge 2.0 TDCI Sport üléseitől, mind elöl, mind pedig hátul is. Egyértelműen az elöl ülők kapnak nagyobb komfortot, a fotelek ergonómiája remek, közepesen kemények az ülő- és hátfelületek, jó bennük utazni. Hátul is mindent megkapnak az utasok, kicsit tömörebb érzetet adó ülőlapokkal, háttámlákkal, de kárpótól a fejedelmi helykínálat (fej, láb- és térdterek).

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-013

Perfekt stabilitással bírt a Ford Edge 2.0 TDCI Sport tesztautó, köszönhetően egyebek mellett a továbbfejlesztett felfüggesztéseknek.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-014

Konkrétan a hátsó kialakítás e téren teljes megújulást hordoz, újratervezett futóművel; remek az összhang az első MacPherson-megközelítéssel. Egy pillanatig sem volt olyan érzetünk vezetés közben, hogy az optimálisra húzott magasság miatt instabillá válna a felépítmény, sokkal inkább hagyományos értelemben vett személyautós jelleget kaptunk végig.

Szabadidőautó. Nem véletlen, az őshazából érkezett

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-008Irány a természet, legyen tél, vagy nyár, egyre megy: a Ford Edge 2.0 TDCI Sport hatalmas terei révén jól pakolható, egy nagyobb család is kitűnően elterpeszkedhet benne hosszabb távolságokra tervezve is. Rekeszek, oldalzsebek és egyéb speciálisan az utazáshoz kialakított kiegészítők segítik a kényelmet, nem beszélve a gigantikussá alakítható csomagtérről is, mely annak ellenére, hogy az autó építése nem kifejezetten alacsony, könnyedén rakodható. Ráadásként integrálták hozzá a lábbal történő nyitást garantáló technológiát, ezáltal akkor is minimális erőkifejtésre van szükségünk, ha épp tele van mindkét kezünk egy vásárlás végeztével.

30 plusz lóerő a “sima” variánshoz képest

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-017210 lóerős, 2 literes közös nyomócsöves befecskendezéssel ellátott DOHC TDCI gázolajos erőforrást kapott a Ford Edge 2.0 TDCI Sport. Itt látszik megint, hogy a Sport jelzés nem felesleges sallangként került az autó nevéhez, ugyanis az alapteljesítmény 180 LE, egyedül a Titanium csomagos Edge kapja ezt a teljesítményű aggregátot a Sport variánson kívül. Itt tulajdonképp a felszereltség közt vannak csak eltérések, magától értetődően a tesztautónk a sportos apsektust képviseli, a Titanium pedig az eleganciára koncentrál inkább.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-015

450 Newtonmétert képes mozgósítani a hajtáslánc, mindezt relatíve alacsony, 2000-es percenkénti fordulatszámon ( a csúcsteljesítmény 3750-nél érkezik). A társított 6 sebességes PowerShift duplakuplungos váltó rengeteget finomult az évek során, a váltások már-már szinte észrevétlenek a korábbiakhoz képest, érezhetően akad mindig erőtartalék az épp aktuálisan kapcsolt fokozat tartományában.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-009

Fogyasztás tekintetében is jól teljesített az új, második generációs Ford Edge 2.0 TDCI Sport. Országúton, 90 kilométer/órás sebességnél 5.2, míg városi környezetben 6.6 litert sikerült rögzítenünk 100 kilométerre átlagolva, ami kifejezetten jó eredménynek számít az autó méreteinek, súlyának, és kategóriájának függvényében.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-015

Tesztelt Ford Edge 2.0 TDCI Sport-unk 14 445 000 forintos bruttó listaáron érhető el, míg az alapár 13 120 000 forint – utóbbi összegért 2 literes dízelmotorral szerelt, 180 lóerős, manuális váltós verziót kapunk, Titanium felszereltséggel. Benzines Edge egyelőre nem szerepel az importőr kínálatában, viszont Vignale-megközelítés igen, hamarosan tesztre fogjuk majd azt az irányvonalat is.

ford-edge-2-0-tdci-sport-teszt-autoaddikt-006

2016 Ford Edge 2.0 TDCI Sport specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres dízelmotor, dupla turbóval

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 210 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, hatfokozatú duplakuplungos PowerShift automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4808 mm

Szélesség: 1928 mm

Magasság: 1692 mm

Tengelytáv: 2850 mm

Első gumik mérete: 255/45 R20

Hátsó gumik mérete: 255/45 R20

Tömeg, üresen: 1837 kg

Megengedett össztömeg: 2505 kg

Csomagtér kapacitása: 602 liter, 1847 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 68 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 211 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.4 s (gyári mérés), 9.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.1 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 6.6 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.5 l/100 km

Országúti: 5.5 l/100 km

Vegyes: 5.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 161 g/km

Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, KonzolvilágEPSONMyActionCam, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte