AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi – családok sportos játékszere,...

[TESZT] Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi – családok sportos játékszere, ami tud nagyon komoly is lenni

Ha már sztornózták a nagyszerű Focus RS fejlesztését, kénytelenek vagyunk beérni (idézőjelben) a Ford Focus ST-vel, mint zászlóshajó hothatch modellel a kék ovál alsó-középkategóriájában. Ez persze nem rossz, sőt, zsigerekbe hatolóan remek tud lenni. Kordában kell tartani, és kell a vezetéséhez jó adag rutin. S mindehhez egy olyan univerzális eszközt kapunk, ami egyszerre tud szórakoztatni és praktikus is bír lenni. Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi teszt.

A teljesen újraálmodott, most jelenleg futó Focus-generáció szinte hibátlan; több ízben teszteltük különböző modellek terén a portfóliót. Legutóbb a „sima” ferdehátú 5 ajtós ST-t veséztük ki, hasonló paraméterekkel és színárnyalatban: tetszett, szerettük, a korábbi, pár éves ST kombi-teszt alanya pedig szintén igazi családi mindenesként könyveltük el. Azonban a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi nyilvánvalóan más ligában versenyez, azóta sok víz lefolyt a Dunán ugyebár.

A Külső tekintetében egyértelműen újra jelen van a morcos, dinamikus lendületet sugalló elegy, mint a hagyományos értelemben vett Focus-társaknál. Ez nem meglepő. A frontoldali fényszórók egyébként alapból is sportosak, itt is azok; a ködlámpafészkek viszont hangsúlyosabb kialakítással domborítanak, ügyesen közrefogva a stílszerűen fókuszba került hűtőmaszk légbeömlőjét.

Nyilván elölről is látszik a gyári ültetés, oldalnézetből jön ki igazán: a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi sportos mivolta egyrészt a klasszikus értelmében vett 5 ajtós alap-fazon-vonalvezetésnek köszönhető, másrészt a szemgyönyörködtető felnik azok, amelyek instant vonzzák a tekintetet. Még akkor is, ha nem vagyunk nagy streetracerek: önmagában véve is figyelemreméltó az új ST tálalása.

Még mindig az egyik legbelevalóbb sztori egy sportkombi

Hátulról alapvetően nem sokban különbözik mezei társaitól a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi, nyilván a kiemeltebb felső légterelő a csomagtérajtón, valamint a dupla oldali kipufogóvégek azok, amelyek feltűnést kelthetnek az első szemlélődések alkalmával. Egyébiránt minden más részlet letisztult, néha visszafogottnak hat, önmagában szimpla, mégis komplex értelmezéssel.

Szintén erőt sugároz a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 enteriőrje, bár túl nagy különbséget itt sem véltünk felfedezni az ST-Line balteréhez képest. Vagy ha az RS-t vesszük alapul (vagy akár egy korai ST-Line modellt), a kedvenc hármas műszeregységünk is nagy hiányt jelent középről, van helyette viszont infotainment tabletünk, ami végülis minden funkciót egyesít, elérhetővé tesz. 

Erőteljesen és masszívan tartanak a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 sportülései. Veszettül jók ezek, bár bizonyos testmagasság/testalkat után már szűkösnek érezhetjük minden bizonnyal (de gondoljunk arra, hogy annál jobban tartanak kanyarban).

Minden a lendületé és a dinamizmusé a Ford Focus ST-ben

Exkluzív varrást kapott a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi kormánybőrözése, ami szintén exkluzívabbá teszi az egész légkört az utaskabinban. Mindehhez a hatgangos manuális váltókar fémes berakásai tesznek hozzá sokat, meghagyva azért a Focus-jelleg minden aprólékos darabkáját.

Természetesen a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi szinte teljes értékű 5 személyes autóként is használatba vehető, eltekintve az első ülések keménységétől – az viszont biztos, hogy ha családi irányba visszük az ST-t, a vezetőállást nagy valószínűséggel úgyis mindig sportos lelkületű apukák vagy anyukák fogják elfoglalni, a jobbegyben pedig hasonló életérzésre hajazó utasokat fognak szállítani. A hátsó traktus hasonlóan a hagyományos Focusokhoz közepesen kemény tömésű ülő- illetve hátfelületeket kapott, átlagos utazási komforttal kategóriájában.

Elég lesz 280 lóerő?

Nyilván a Ford Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi erőssége erejében rejlik: a tesztautóba egy 2298 köbcentis sornégyes turbós benzinmotor került beépítésre, 280 lóerő teljesítménnyel (5500 1/min). Mindehhez vaskos forgatónyomaték társul, 420 Newtonméter személyében (3000-4000 1/min), amely kellemes élményautózást tesz lehetővé. Talán kicsit többet is, ugyanis a remek módválasztó tárcsának köszönhetően sport- illetve versenymód is rendelkezésre áll. 

Sportmódban minden a teljesítményre koncentrál, keményített felfüggesztéssel, direktebb, szintén keményebb kormányzással, hangosabb kipufogóval (leömlők szelepeinek változtatásával). 

Versenymódban tulajdonképp ugyanazt kapjuk, mint sportban, azzal a különbséggel, hogy az összes menetstabilizáló kikapcsol, így ténylegesen dobálhatjuk az autó fenekét, illetve feszegethetjük korlátait – természetesen szigorúan csak versenypályán, közúti orgalom elől elzárt területen – ahogyan azt mi is tettük korábban az autó hazai sajtóbemutatóján, a Hungaroringen.

Instant gázreakciók. A kulcsszó: Twinscroll

Remek menettulajdonságokat produkál tehát a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi, nagyjából 5 perc után folyamatos mosoly ül az ember arcára, és nem annyira ildomos abbahagyni az élvezetek hajszolását. A remekbeszabott gyorsulás egyik fő pontja az azonnali gázreakciók elősegítése és azok optimalizált szintentartása a Twinscroll elnevezésű turbótöltés-technológia kapcsán. 

Ennek lényege, hogy a gázadás, majd gázlevétel után a trubinalapátok továbbra is forgásban maradnak, így a következő gázadásnál nem kell újra meg újra felpörögniük, felvenni az épp preferált fordulatszámot, így jelentősen kiküszöbölhető a turbólyuk jelensége. 

Ráadásul a fel- és visszaváltásoknál a rendszer apró, automatikus gázadásokkal is segíti a vegytiszta gyorsulást, így pont úgy érezhetjük magunkat a pályán, mintha egy magasabb kategóriás veresnygépben ülnénk.

Nem hazudtolja meg magát az EcoBoost technológia: a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 100 kilométeren sportos használat mellett sem kért többet 12 liternél (kerek 12 liter/100 kilométer), városi lebontásban 8.8, országúti tempónál pedig 5.5 literig is le lehetett redukálni az értékeket. Autópályán 6-6.6 literes értékeket rögzítettünk, sebességtől függően.

Gyakorlati felhasználás: legyen Focusban a család!

Jelen tesztünk egyik, ha nem a legfontosabb része az volt, hogy megvizsgáljuk: mennyire lehet családi autónak aposztrofálni a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi-t. Ennek örömére nekiindultunk 4 fővel egy relatíve hosszabb, körülbelül 400 kilométeres útnak, érintve környező országokat is. A cél egyértelműen az volt, hogy minél több csomaggal, szűkösre vett stílusban oldjuk meg a távot, lehetőség szerint egyhuzamban.

Mondjuk a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi ülésrendszere leginkább az úttartásra, merész kanyarvételezésre lett fejlesztve, mindkettő érződött már egy 150 kilométer megtétele után. Utóbbi – mármint a kanyarodás centrikus viselkedés – áldásos hatást fejtett ki az Alpok szerpentinjein Ausztriában: ténylegesen nem lehetett kihozni a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi-t sodrából, úgy, hogy a hátul ülő kettő felnőtt utas sem került a hányinger-küszöb szélére, valamint nem dülöngéltek nagyon, valamint túlzott ülőfelület-csúszka sem volt érzékelhető irányukból. Legalábbis nem jelezték, úgyhogy mi ezt a részét is pozitív elemként könyveltük el.

Bőséges csomaghalmot volt képes lenyelni a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi raktere. A 608 literes csomagtér könnyedén és célravezetően pakolható, találunk praktikus oldalrekeszeket, tárolórészeket is a teljesség kedvéért.

Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 Kombi specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 2298 cm³

Maximális teljesítmény: 280 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 420 Nm @ 3000-4000 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 6 sebességes manuális kézváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4668 mm

Szélesség: 1825 mm

Magasság: 1481 mm

Tengelytáv: 2648 mm

Első gumik mérete: 235/35 R19

Hátsó gumik mérete: 235/35 R19

Tömeg, üresen: 1370 kg

Megengedett össztömeg: 1980 kg

Csomagtartó mérete: 608 liter, bővíthető 1620 literig

Üzemanyagtartály mérete: 55 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.7 s (gyári), 5.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.8 l/100 km

Országúti: 5.5 l/100 km

Vegyes: 7.1-12.0 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.5 l/100km

Országúti: 5.4 l/100km

Vegyes: 7.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 179 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó:

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer