AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 – kultikus karizma nyers erővel...

[TESZT] Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 – kultikus karizma nyers erővel párosítva, kimagasló ár-teljesítmény aránnyal

Mondhatnánk úgy is: ilyen korrekt ár-teljesítmény arány nincs másik autü esetében. Ez igaz is, hiszen „röpke” 450 lóerőt nem nagyon árulnak 16 millió forint környékén. S ha mégis kifognánk valami megkapót és közelítőt, az egész biztos, hogy nyomokban sem lesz mérhető a klasszikus muscle-car feelinghez, amelyet a Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 képvisel. A legfrissebb, 2020-as modellt teszteltük.

Megszámlálhatatlan alkalommal vezettünk már Mustangot, a legkülönfélébb körülmények közt. Városban, mellékúton, főúton, autóúton, autópályán, valamint klasszikus értelemben vett oályakörülmények közt is a Driving Campen, illetve a Hungaroringen. Volt ez a hagyományos GT Fastback, de volt Bullit, és volt Shelby is a repertoárban.

Tesztalanyunk a beléőszintet képviseli. A GT Fastback ugyanis az a Mustang, amely a remek kiinduló alapot szolgáltatja a feljebb rangsorolt különféle modellvariációknak, de sietve, előzetesen megjegyezzük: felesleges tovább gondolni ezt a vonalat. Legalábbis azoknak, akik a szó szoros értelmében utcai autókhoz vannak szokva, olyat vezettek, és átlag, vagy egy kicsit több rurinjuk van e téren.

A Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 ugyanis olyan autó, amelyet tudni kell vezetni, nem túlzás azt állítani, hogy szakértelem kell hozzá. Orrnehéz, bár a súlyelosztása első osztályú, hátul hajt, és az embertelenül nyers lóerőáradat szíven üti a delikvenst, még Normal állásban is.

Még mindig védjegye a stílusosság

Akinek nem lenne elegendő figyelemfelkeltés már maga a küllem – morcosra húzott frontrész, hangsúlyosan sportos hűtőmaszk markáns Mustang-plakettel, szerényre vett, és visszafogottnak tűnő, ám igazán élces, hamisítatlan USA-vonalvezetés – az vizsgálódjon jobban, mert megéri. Megéri az átlényegülést az a pár perc, amíg körbejárjuk a 4.7 méter hosszú kocsiszekrényt.

Nem, ez nem sportautó. GT, azaz túraautó, vagy túrakupé, ha jobban tetszik. Ez remekül átjön oldalnézetből: majdhogynem a Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 fél hosszát (persze némi túlzással) az orr, a motortér egysége teszi ki, a csapott farú fastback utaskabin pedig rendkívüli masszívitást és egocentrikus fellépést sugároz.

Egója van a Ford Mustang GT Fastback V8 5.0-nak, és ez kell is. Bár Európában teljesen mást jelent egy Mustang, mint Amerikában, azért érezhetően kezd a vásárlóközönség felnőni e projekthez, és talán már nem annyira sztereotip a megítélés. Elég, ha utolérünk egy 2020-as Mustangot, látóterünkbe férkőzik lassan és magabiztosan a farrész egésze, tagolt, széthúzott zárófényekkel, hangsúlyos GT emblémával, és kétoldali dupla kipufogóvégekkel.

Á, ez nem hanggenerátor

Ez a kipufogórendszer nem a Koppány, vagy Dinamit-kategória. Persze maga az autó sem a párszázezer forintból összetákolt lakótelepi streetracer/boyracer lyukasztott kipufogós békalámpás Civic-konkurencia, és ezt tudják is jól a forgalomban. Tehát a Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 rendkívüli módon sugározza a tekintélyt, csillagosötös megjelenésével, felllépésével. Megunhatatlan, és sosem fog kimenni a divatból. Quality never goes out of style – bár ez egy másik amerikai multicég szlogenje, de nagyon igaz a Mustangra is.

Minőség tehát van a Ford Mustang GT Fastback V8 5.0-ban, több is, mint amire számítunk első körben. Miért? Mert még mindig él az általánosítás bennünk, hogy az amerikai autó fapados, annak ellenére, hogy bársonyborítású epedarugós fotelekkel, és mindenféle csilicsáré dolgokkal van megpakolva. Tehát a fapad inkább a minőség jelzője – volt. A Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 (is) rácáfol erre, és esetünkben a tesztautó egysége, összerakása, anyagminősége és az egész – úgy ahogy van – remek. Az enteriőrben alkalmazott anyagok rendben vannak, minőség oké, a bőrbevonbatok – kormány, cockpit, ülések – strapabírók, jó tapintásúak. Műanyag is van, meg műanyag hatás is ezáltal, de pont olyan mértékben, amennyi még nem bántó kategória. A középkonzolt meghagyván a tradíciókat – kapcsolós formában élvezhetjük, hasonlóképp, mint a hatvanas években. Csak épp a gombok funkciói alakultak kicsit át.

Túrázni jó, ha már a kategória kötelez

A tesztelt Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 első ülései remekül tartanak, ugyanakkor annyira lágyak, amennyire kell, hogy lágyak legyenek. Idegesebb kanyarvételezésnél azért érződik a lágyság, de nem érezzük azt, hogy kiesünk az autóból; nem is csúszkáll a fenék a széles ülőlapokon, minden sziklaszilárd és kőkemény. Pont annyira tehát, ami még a tűrésküszöbön belül tud maradni.

Hátra két véznább felnőtt, vagy még inkább két gyerek tud beülni viszonylag kompromisszumoktól mentesen. Számunkra egyébként a Mustang 2 személyes alternatíva, de ugyanakkor jó, hogy azért bepréselődhetnek még az élmény érdekében. Jó, jó, a 2+2 az 2+2, nem 4. Mármint férőhely-meghatározás tekintetében.

Rollin’ in my 5.0

V8-as, 4949 köbcentis szívó benzinmotor hajtja a Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 hátsó kerekeit. A maximális teljesítmény 450 lóerő, mindez pörgetős, 7000-es fordulaton érkezik, ami nem túl rendhagyó jellegű az amerikai szívó V8-akhoz képest. Ennek megfelelően az 529 Newtonméteres forgatónyomaték-csúcs is viszonylag magasan, 4600-nál kezdi éreztetni jelenlétét. Ja, és a bekezdés headlinejában Vanilla Ice-tól idéztünk – a rapper imádta a modellt, volt is neki egy harmadik generációs faceliftes verziója. Nagyjából mindenhová azzal járt, és szerepelt az Ice Ice Baby klipjében 1990-ben (1:31), valamint egy külön, az autónak dedikált dalban 1991-ben (Rollin’ in my 5.0). Videók alább.

Mivel a Mustang túraautó, ezért nem szabad tőle sziklaszilárd menetstabilitást várni versenypályán. Az elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztést kapott futómű közepesen lágy, inkább a kemény felé hajazva, ebből kifolyólag a kanyarvételezés tipikusan puha, viszont – ha értünk hozzá – jól kezelhető.

Maga az autó is jól kordában tartható, ha ismerjük a rekacióit. Olyan ez, mint egy korai Dodge Viper V10: zabolázatlan, mocorgó, ideges. Na persze a Viper azért más kategória, ott ténylegesen és gyakorlatban sem voltak menetstabilizáló- és vezetéssegítő rendszerek. A Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 esetében van Normal mód, amikor minden automatika jelen van és próbál beavatkozni, de még így is masszívabb gázadásra, vagy akár indokolatlan kormányrángatásra szimplán úgy reagál, hogy kidobja a fenekét, szélsőségesebb esetben keresztbe is áll. Nyilván ehhez – ahogy már feljebb taglaltuk – mérsékelt és visszafogott vezetői rutin szükségeltetik, és nem valószínű, hogy a Fordnál külön képzésen kellene majd részt venni ahhoz, hogy az autót biztonságban vezethessük (a la Ferrari).

Tehát ha tiszteletben tartjuk az erőtartalékait, és nem akarjuk minden áron megfektetni, a Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 kezesbárányként is tud viselkedni. Igaz, az integrált automata gázfröccsök minden visszaváltásnál arra emlékeztetik a sofőrt, hogy az autó nem bír magával, legszívesebben kitörne minden pillanatban keretei közül, és egyre csak azt kántálja suttogva, hogy: „menjünk, menjünk már, ne szenvedjünk már, nyomjad neki.”

Fogyasztás: ugyan, nem érdemes beszélni róla

Talán a fogyasztásról felesleges is írni egy olyan autó esetében, mint a Ford Mustang GT Fastback V8 5.0. Borsódzik az ember háta, amikor olyan kérdéseket kap egy ilyen kategóriájú autó kapcsán, hogy mennyit fogyaszt ha nyomjuk neki, meg mennyit, ha kilencvennel megyünk.

Persze fontos kérdés ez is nyilván, és egy autó megválasztásánál ez is sokat nyom a latba. Tesztjeink során tehát a Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 masszívabb igénybevétel esetén 22-26, míg visszafogott vezetés esetén 9.5-12.5 liter benzint égetett el. Ki-ki döntse el magában, hogy mennyire optimálisak az értékek, a mi véleményünk szerint teljesen optimális és élhető.

Teljesítmény. Ár-érték. Stílus.

A tesztelt Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 belépő listaára 15 millió forint környékén áll, míg a tesztelt modell valamivel több, mint 16.5 millió forintot kóstált.

2020 Ford Mustang GT Fastback V8 5.0 specifikációk

Motor

Motortípus: V-elrendezésű, nyolchengeres szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 4949 ccm

Maximális teljesítmény: 450 LE @ 7000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 529 Nm @ 4600 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4789 mm

Szélesség: 1915 mm

Magasság: 1382 mm

Tengelytáv: 2720 mm

Első gumik mérete: 255/40 R19

Hátsó gumik mérete: 275/40 R19

Tömeg, üresen: 1726 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 2105 kg

Csomagtartó mérete: 408 liter

Üzemanyagtartály mérete: 61 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4.6 másodperc (gyári), 4.7 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 20.8 l/100 km

Országúti: 9.5 l/100 km

Vegyes: 10.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 19.1 l/100km

Országúti: 8.9 l/100km

Vegyes: 11.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 270 g/km

Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Facebook: ITT

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer