AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Mustang Mach-E AWD 351 Extended Range 98 kWh – kitűnően...

[TESZT] Ford Mustang Mach-E AWD 351 Extended Range 98 kWh – kitűnően öregbíti a legendát

Első látásra és hallásra talán idegenkedhetünk a Ford Mustang Mach-E kapcsán. Fanyalgás a V8 Mustang rajongóktól, hogy villanymusztáng nem Mustang, nincs létjogosultsága? Röviden a válasz: nem. Bővebben: nagyon nem. Teszt.

Alapvetően érdemes külön kezelni a Ford Mustang Mach-E-t a tradicionális értelemben vett Mustangtól. Nem teljesen, mert a vegytiszta megközelítés azért nem csak nyomokban hordozza az USA musclecar feelinget, bár a SUV-kialakítás teljesen eltér a kissé sztereotip beskatulyázástól. Lehet ugyanakkor megbélyegezni is a Mach-E-t, hogy ez csak egy amolyan modernkori marketingfogás a Ford részéről; apa jár az 5 literes GT-vel, netán Bullitt-tel, anya meg a környezettudatos Mach-E mellett voksol. Vagy úgy is közelíthetünk, hogy a sok grammnyi kipufogott CO2 ellensúlyozásaként jól jöhet egy zöldebb alternatíva is családon belül.

Elsődleges, vagy másodlagos alternatíva?

Persze nem jelenthető ki egyértelműen, hogy a Ford Mustang Mach-E nem kimondottan második vagy harmadik autó a garázsban, attól függ, ki és miként óhajtja a felhasználást. A legjobb, ha saját napelemekkel, instant megújuló energiával töltjük, de az ilyen infrastruktúra létjogosultságfa egy átlag háztartásban Magyaországon nem annyira nevezhető általánosnak.

No de félretéve minden szőrszálhasogatóbb kérdést, megítélést, kijelenthető: a Ford Mustang Mach-E egy remek, önmagában is száz százalékig élhető megoldás a mindennapokra. Legendát hordozva, sportos és dinamikus aspektussal élve, egy csipetnyi modern Amerikát becsempészve életünkbe – remekbeszabott elgondolás és megvalósítás.

Rettentően modern a Ford Mustang Mach-E, pont olyan, amilyennek a 2020-as években egy innovatív tisztán elektromos autónak lennie kell. Nyilván nehéz dolga volt a Ford tervezőmérnökeinek, hogy a kultlegendát, a Mustang-tálalást át tudják ültetni egy teljesen más, a bigblock és az izomautó-szellemiség mikéntjétől teljesen eltérő szegmensbe. Anno, amikor bejelentették, hogy a Mustangot elektrifikálják, szkeptikusak voltunk, hiszen rögvest arra a következtetésre jitottunk, hogy a hagyományos formavilág, a túraautós tálalás lesz ugyanúgy felvillanyosítva, mint ahogyan azt sok más egyéb brand esetében teszik. A Ford Mustang Mach-E viszont bátor lépésként egy teljesen új tervezésű és egyedi elgondolások alapján fogant 9tletegyüttesre épített, ami kétesélyes volt a megjelenés pillanatáig. Aztán jött a közönségreakció, és a Mach-E sikert sikerre halmoz. Nem véletlenül.

Mustang SUV

Említettük feljebb, hogy a tradicionális Mustang-elemek visszaköszönnek a Ford Mustang Mach-E dizájnjában. Markánsan jelen van például a gépháztető formavilágában a púpozott, kiemelt vonalvezetés, az frontoldali lámpabúrák kialakítása, vagy épp a hátsó menetfények Mustang-os sziluettje és felosztása. Na meg persze a vágtázó musztáng logó, elöl és hátul is. Elöl tömött hűtőmaszkon, hátul pedig a lámpák közé ékelve.

Minden porcikájában közvetíti a külvilágnak, hogy jövőbe mutat a koncepció. A Ford Mustang Mach-E nem rendelkezik kilincsekkel, elöl és hátul is nyomógombbal nyílnak elektromosan az ajtók. Az elsőhöz kls műanyag kallantyú tartozik, a hátsó pedig nyitás után pár centit kijjebb mozdul, egyszerűsítve a beszállást. S ez csak egy a sok hasonlóan mély benyomást keltő opció közül, amellyel az autó rendelkezik.

Klasszikusan rajzolták meg

Oldalnézetben látszik leginkább a Ford Mustang Mach-E hovatartozása kategóriát tekintve. A magas felépítés, a viszonylag hosszú orr-kialakítás, valamint a csapott hátsó rész a C oszlop után egyértelműen a SUV irányvonalat célozza, hiszen az is. GT SUV, túra SUV – ahogy tetszik. Mindenesetre remekül áll mindez a Ford Mustang Mach-E-nak, és tudja is ezt. Ettől lesz annyira magabiztos az egész jelenség.

Folytatódik markánsan az innovatív technológiák felsorakoztatása a Ford Mustang Mach-E enteriőrjében is. Ahogyan annak lennie kell, a cockpit szimplán LCD, az infotainment is egyértelműen – utóbbi egy hatalmas tablet. Alapvetően itt tanyázik az autó lelke, origója, hiszen minden innen irányítható szinte, minden innen érhető el. Klíma, fűtés, kényelmi funkciók, audiorendszer, járműadatok, töltésszabályozás, és a többi.

Esztétikailag sem utolsó a Ford Mustang Mach-E infotainmentjének alsó részébe integrált multifunkciós tekerő, süllyesztett középpel, amely egy gombot is tartalmaz a teljesség kedvéért. Ezzel elsősorban a hangerőt szabályozhatjuk, illetve ki és bekaocsolhatjuk a hangrendszert.

Ötletes megoldás tehát az, hogy a korszerű, modern digitális techológia ötvözve lett az analóggal; ami persze nem analóg távolról sem, hiszen ugyanúgy digitalapú moduláris adatátvitelt szabályoz. De legalább tekerhető, fizikai értelemben kézzel fogható.

Mindent a hightech jegyében

Valószínűleg azok, akik egy kicsit is még a hőskor autóiparának – itt gondoljunk mondjuk a 90-es évekre – termékei közt nőttek fel, kóstoltak bele az autózásba, nem fogják tudni könnyedén megszokni a Ford Mustang Mach-E kezelőegységeinek koordinálását. Egyébként ez nem is meglepő, mert vezetés közben roppant komplikált vakon keresgélni a fűtés csúszkáját, a klíma keringetés befúvás-szabályozóját, vagy épp más olyat, amit egyébként két ujjal tologatható csúszkákkal, vagy épp megnyomható gombokkal állítotottunk eddig.

Szerencse, hogy a váltás nem LCD alapú: a Ford Mustang Mach-E örökölte a többi, párhuzamosan futó Ford modell sebességváltó-tárcsáját, amellyel roppant egyszerű a fokozatok és módok közt válogatni. Ugyan praktikus, viszont kérdőjeles az, hogy a Mach-E szellemiség mennyire képes befogadni ezt a fícsört? Legalábbis dizájn-egységesség szempontjából. Mondjuk párhuzam van: a hangerő-tekerő ugyanez, és a kettős egység teljesen harmonizál egymással.

Komfortos autó a Ford Mustang Mach-E. Finom kezelés, a hajtásból (is) adódó, messzemenően csendes működés, könnyed mozgás. Az ülések átlagos mérettel bírnak, mind a hátlapok, mind pedig az ülőlapok tekintetében. Az üléspozíciók remekek, a magas építés miatt a kilátás is teljesen optimális, holtterek minimálisan vannak jelen, a vezethetőség messzemenően szimpla.

Ha kell, zabolázatlanná válik

Whisperer, Active, Untamed. Ez a három menetprofil áll rendelkezésre – a Whisperer (suttogó) a teljesen megszelidített lóra hajaz, a legkezesebb mód ez, és nem utolsó sorban a leggazdaságosabb is. Társíthatunk ehhez a profilhoz aktív fékerő-visszatáplálást is, mellyel mlg inkább optimalizálható a hatótáv; a motorfékhatás erőteljes, szinte állóra fékezi az autót, ha levesszük a lábunkat a “gázpedálról”. Az Active jó átmeneti mód a performansz és a visszafogottság közt, majd az Untamed (zabolázatlan/szelidítetlen) profil pedig a nyers teljesítményleadásra összpontosít. Itt teljes a nyomatékleadás nulláról, itt nincs spórolás a kilowattokkal, és még generált V8 hangzás is érkezik a hangszórókon keresztül, ami nagyon jópofa kiegészítése az amúgy is felfokozott hangulatnak.

A tesztelt Ford Mustang Mach-E bruttó 98 kWh-s, nettó 88 kWh-s akkumulátorpakkal rendelkezik, amelyet a padlólemezbe integráltak. Méréseink során 2.2 kWh töltéssel (otthoni, 16A hálózatról) nulláról valamivel több, mint 44 óra kell ahhoz, hogy az akkumulátor elérje a teljes töltöttséget, azonban csepptöltéssel a range jó pár kilométerrel növelhető. Itt a bruttó értéket vettük alapul, tehát a 98 kWh-t, és a gyakorlati töltés is ezt mutatta az eltelt idővel részarányosan.

Tölteni, tölteni

Innentől ki lehet számolni azt, hogy például egy 22A-s (nyilvános) gyorstöltő arányosan mennyivel tölti fel gyorsabban a Ford Mustang Mach-E-t, de nyilván a villámtöltés preferált elsősorban, kiváltképp, ha úton vagyunk. Viszont a 88 kWh kapacitás révén akár 400 kilométer hatótáv is elérhető, legalábbis a kijelző szerint.

Mint minden elektromos autónak, konkrétan akkunak, a Ford Mustang Mach-E-nak sem kimondott barátja a hideg, a fagy. Egyetlen éjszaka leforgása alatt – szabadban parkolással, 387 kilométeres range mutatása mellett – 25 kilométer mínuszt mutatott másnap reggel az infotainment. Ugyanez a jelenség menet közben is előjött, permanens -2 – -4 Celsius mellett. Tehát ezzel is számolnunk kell, ha hosszabb útra indulunk a Mach-E társaságában. S hangsúlyozzuk újra: ez minden elektromos autónál jellemző az akkumulátor működésére.

Sikerült elérnünk a 400 kilométeres range-et töltés után, tehát a 100 százalékra feltöltött akkumulátorban ennyi tartalék volt, amikor elindultunk autópálya-körünkre. Maradtunk a Whisperer módnál, viszont 130 kilométer/órás átlaggal közlekedtünk a Ford Mustang Mach-E-val. A fogyasztás 28.8 kWh átlaggal zárt, ami azt jelenti, hogy megközelítőleg 300 kilométert tudott megtenni az autó folyamatos autóoályatempó mellett.

Mennyi az annyi?

Vegyes használat mellett a fogyasztást simán meg lehet fogni 18-19 kWh-nál, persze úgy, hogy nagyon odafigyelünk a pedálkezelésre. Mint minden tisztán elektromos autó, a Ford Mustang Mach-E is imádja a városi közlekedést, a dugókat, ilyenkor akár 16 kWh-t is el lehet érni 100 kilométerre átlagolva.

351 lóerőt, és ehhez 580 Newtonmétert tud a Ford Mustang Mach-E. A nyomaték teljes egészében rendelkezésre áll a pedál lenyomásától, tehát álló helyzetből hihetetlen erővel lehet kilőni, és nem kell 6 másodperc ahhoz, hogy elérjük a 100 kilométer per órás tempót. Érdekes, hogy mindez gyakorlatban nem tűnik 6 másodpercnek, de ez mindenképp figyelemre méltó teljesítmény, hiszen az autó önsúlya eléggé vaskos: 2250 kilogramm.

Árban is masszív

A tesztelt Ford Mustang Mach-E 27.3 millió forintos alapárral indul. A cikkben bemutatott modell felszereltségéből adódóan 29 millió forintba kerül.

2021 Ford Mustang Mach-E AWD 351 Extended Range 98 kWh specifikációk

Motor

Motortípus: elektromos szinkronmotor + 98.7 kWh (nettó 88 kWh) akkumulátor

Lökettérfogat: N/A cm³

Maximális teljesítmény: 351 LE @ N/A ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 580 Nm @ N/A ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, irányváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4713 mm

Szélesség: 1881 mm

Magasság: 1625 mm

Tengelytáv: 2984 mm

Első gumik mérete: 225/55 R19

Hátsó gumik mérete: 225/55 R19

Tömeg, üresen: 2107 kg

Megengedett össztömeg: 2690 kg

Csomagtartó mérete: 402 liter, 1420 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: N/A liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.8 s (gyári), 5.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: N/A l/100 km

Országúti: N/A l/100 km

Vegyes: 18.7 kWh/100 km N/A l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: 18.2 – 27.6 kWh/100 km N/A l/100km

CO2 kibocsátás: 125 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: HuaweiAcer Hungary

Utómunka hardver: Acer

ÉRTÉKELÉS
Forma, dizájn
93 %
Kialakítás
91 %
Komfort
91 %
Teljesítmény
93 %
Anyagminőség
88 %
Ár-érték arány
87 %
Előző cikkKlasszikus fehér Mercedes-Benz C 126 500 SEC AMG, 1983-ból
Következő cikkEz az apró Toyota újraértelmezi a városi terepjáró fogalmát