AutóAddikt Autóteszt Peugeot Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Allure EAT8 – van még létjogosultsága...

[TESZT] Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Allure EAT8 – van még létjogosultsága a sportkombinak

Sok autógyártó kijelenti, hogy a kombi-szegmens kihalófélben van, de a Peugeot nem így gondolja. A francia márka úgy véli, hogy az egyedi stílusú 308-as új SW kombi változata a megnövelt csomagtartójával meggyőzi a vásárlók egy jó részét, de vajon tényleg nem jár-e büntetés a tágasabb autóért? Kipróbáltunk egy középkategóriás SW-t az 1,2 literes PureTech 130 benzinmotorral, hogy kiderítsük, vajon az ír vásárlóknak érdemes-e második esélyt adniuk a kombi modellnek.

Dizájnból (is) jelest érdemel

Mint egy versenyló vagy egy rögbi csapat, úgy tűnik, az autógyártók formatervezési részlegei is egyre-másra kerülnek formába. A BMW a legjobb példa erre. A 2000-es évek közepén tapasztalt csúnya szakasza után a márka a 2010-es évek elején visszatért a formájához, hogy aztán a 2010-es évek végén a rácsok hajnala mindent tönkretegyen. A Peugeot azonban jelenleg határozottan minden hengeren tüzel, az új 508-as forradalmat indított el, amelynek köszönhetően a 208-as, a 2008-as és az 5008-as rút kiskacsából elegáns hattyúvá vált, úgy tűnik, egyik napról a másikra.

Most a 308-ason a sor, és a Peugeot ismét az oszlopok közé csapott. Bár az arányok nem olyan tökéletesek, mint az 508-as gyorshátú modellé, a 308-as a kevésbé inspiráló Ford Focus és Volkswagen Golf mellett is figyelemre méltó. És a 308 SW kombi változata semmit sem ártott ennek a képnek. Sőt, a hosszúkás hátsó rész jól illeszkedik a meglévő stílushoz, és ez kétségtelenül az egyik legjobban kinéző kis méretű kombi a piacon.

A belső tér is a kategória legjobbjai közé tartozik, modern dizájnnal és sokat javított technológiával. Mint korábban, a Peugeot kínálatának többi modelljéhez hasonlóan, a francia vállalat most is apró kormánykerék és magasan elhelyezett műszerek mellett döntött, hogy az autónak gokartosabb hangulatot kölcsönözzön, de hogy ez megfelel-e, az a vezetőtől függ.

Akár tetszik az apró kormánykerék, akár nem, az itt marad, és a régi 308-ashoz hasonlóan egy viszonylag gombok nélküli műszerfalat díszít. A Peugeot a letisztultabb dizájn érdekében eltávolította a gombok többségét az utastérből, és ez azt jelenti, hogy a 308-asnak csak egy kis választékát találjuk a kapcsolóknak, például a vészvillogók és az ablakmosó, valamint a sebességváltó és a vezetési mód kapcsolóinak. Szinte minden más digitális lett.

Ez azt jelenti, hogy alapfelszereltségként egy hatalmas központi érintőképernyőt és egy digitális műszerfali kijelzőt kapunk, az előbbi a fő kijelző alatt egy alképernyőt is tartalmaz. Ez a képernyő konfigurálható, és lehetővé teszi, hogy a fő érintőképernyőn való könnyebb navigáció érdekében saját gyorsbillentyűket válasszon. Ez úgy hangzik, mint egy trükk, és általában elleneznénk egy ilyen furcsa, látszólag szükségtelen lépést. De furcsa módon jól működik.

Műszakl és technológiai innovációk tárháza

Ahogy maga a képernyő is. A Peugeot azt állítja, hogy olyan éles, mint egy okostelefoné, hasonló válaszidővel és grafikával, de szerintünk ez túlzás. A modern telefonok hihetetlenül gyorsak és intuitívak, míg a 308-as érintőképernyője… nem az. Mégis, ez egy hatalmas előrelépés a Peugeot más modellekbe szerelt, nehézkes régi képernyőkhöz képest, és a beépített navigáció különösen lenyűgöző előrelépés. Az egyetlen igazi probléma az időnként jelentkező késedelem és néhány nehézkes gomb, valamint néhány nem túl logikus menü. Egyébként hihetetlenül jó, és minden bizonnyal a Volkswagen modern rendszereinek is megfelel.

Ugyanezt elmondhatjuk az utastér minőségéről is. A Peugeot csendben ugrásszerűen fejlődött ezen a téren, és a 308-as belseje ott van a piac legjobbjai között. Igaz, a műszerfal néhány műanyagja kissé keménynek és fényesnek tűnik, de sokkal elnézőbbek, mint amilyennek látszanak, és az a mód, ahogyan összecsavarozták őket, könnyen olyan jó, mint bármi, ami a Fordtól vagy az Opeltől származik.

Furcsa módon azonban az új 308 SW nem tud lenyűgözni azon a területen, amelyet egykor az elődje uralt. Bár az új autó alig hosszabb, mint a régi, a csomagtartó a hátsó ülések felhajtásával mintegy 50 literrel kisebb. A 608 literes csomagtartó aligha pici – még a BMW X3 csomagtartójában sem találunk ennyi helyet -, de a közvetlen riválisok között inkább csak átlagosnak mondható, mintsem hogy utcákkal előrébb járna.

Úgy tűnik, hogy az összes extra hosszúságot a hátsó lábtér javítására használták fel, de még ez sem kivételes. A legtöbb utas számára azonban tökéletesen megfelelő, és a megemelt tetővonal által biztosított extra fejtér azt jelenti, hogy a magasabb hátsó utasok kényelmesebbek lesznek az SW-ben, mint a normál ferdehátúban.

Vezetni jó

A 308 ferdehátúhoz hasonlóan a 308 SW is négyféle hajtáslánccal rendelhető. Van egy 130 lóerős, 1,2 literes benzinmotor, a PureTech 130, egy hasonlóan erős 1,5 literes dízel, a BlueHDi 130 és két plug-in hibrid, amelyek 180 vagy 225 lóerősek. Mind a négy nyolcfokozatú automata sebességváltóval készül.

A plug-in hibrid változatok hivatalos adatai minden bizonnyal vonzóak lesznek. A Peugeot szerint akár 60 kilométert is meg lehet tenni egyetlen feltöltéssel, és mindkettő ólommentes ólmot is eléget a hivatalos gazdaságossági teszten. Ha azonban a legtöbb utat nem tudja 60 km alatt tartani, és nem tölti rendszeresen az autót, akkor nem lesznek olyan hatékonyak, mint amilyennek a számok sugallják. Hosszabb utakra a dízel takarékosabb lesz, de mi maradnánk a tesztautónkba szerelt alap benzinmotornál.

Bár ez csak egy 1,2 literes, háromhengeres motor, több mint elég lóerővel rendelkezik ahhoz, hogy a 308-ast feldobja, és a 6,0 liter/100 km nem is olyan rossz. Ha hozzávesszük, hogy ez az autó kevesebb mint 10 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára, akkor egy igazi gyöngyszemet kapunk, tekintve, hogy ez a legolcsóbb opció a kínálatban. Az egyetlen kifogás a sebességváltó, amely időnként lassúnak tűnik, amikor megpróbálsz elhúzni egy kereszteződésből, de ha már úton vagy, akkor teljesen zökkenőmentes.

Ez összhangban van az általános vezetési élménnyel, amely inkább a kényelemre, mint a sportosságra van kihegyezve. A széria 308-as ferdehátú nagyon jól vezet, és bár az SW egy kicsit kevésbé selymes, de még mindig ugyanabban a ligában játszik. Ez is elég kifinomult, a motor a legtöbbször igazán kevés zajt csap. Amikor hallani lehet, akkor inkább elégedett dorombolásnak hangzik, mint idegesítő dübörgésnek.

A ferdehátúhoz hasonlóan a 308 SW-t sem határozottan sportosra tervezték, és a nagyobb hátsó rész a kanyarokban érezteti a jelenlétét, kicsit nagyobb karosszériadőlést okoz, és megpróbálja kihúzni az autót a vonalból. Ennek ellenére még mindig viszonylag élvezetes, a kormányzás éles reakciót vált ki az első kerekekből, még ha a mi ízlésünknek kissé túl könnyű is.

Városban azonban a 308 SW gyengeségei erősséggé válnak. A könnyű kormányzás megkönnyíti a manőverezést, és bár a hátsó kilátás nem briliáns, a középkategóriás modellekben található tolatókamera révén a parkolás nem jelent túl nagy gondot. Az automata sebességváltó is nyugodtabbá teszi a 308-ast a forgalomban.

Ár-érték arány

A Peugeot 308 SW 32 765 eurótól indul, ami pontosan 1000 euróval több, mint a 308 ferdehátú megfelelője. Ez a kínálat nagy részében így van, ami a ferdehátú modellét tükrözi. Active, Allure és GT felszereltségi szintek állnak rendelkezésre, és az itt tesztelt benzinmotor mellett 1,5 literes dízelmotor és két különböző plug-in hibrid opció is elérhető.

Már az alap 308 Active is rendelkezik könnyűfém keréktárcsákkal, hátsó parkolószenzorokkal és érintőképernyős infotainment rendszerrel, valamint digitális műszerkijelzővel. Az automatikus LED-es fényszórók és az automatikus ablaktörlők is várhatóak, valamint a “kulcs nélküli” nyomógombos motorindítás, a klímaberendezés és az Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integrációs rendszerek.

Középkategóriás Allure specifikációjú tesztautónk mindezt tolatókamerával, kulcsnélküli beléptetővel és első parkolószenzorokkal, valamint részben műbőr kárpitozással és krómozott hűtőráccsal egészítette ki. Eközben a GT csúcsfelszereltség sportosabb formavilágot, nagyobb könnyűfém keréktárcsákat és sportos Alcantara belső díszítést kínál.

Konklúzió

A listaár enyhe emelkedésétől eltekintve valóban kevés hátránya van annak, hogy a Peugeot 308 SW-t válassza. Nemcsak, hogy majdnem 200 literrel több csomagteret kínál, mint a ferdehátú, mind az öt ülés felfelé állítva, de a valamivel feszesebb rugózástól eltekintve ugyanolyan érzés vezetni, és az üzemanyag-fogyasztás terén is alig van különbség. Ha nincs szüksége a térre, akkor továbbra is a ferdehátú marad a 308-as választása, de ha a nagyobb csomagtartót használja, akkor nincs semmi, ami elriasztaná az SW modelltől.

Az SW azonban nem csak a 308-as ferdehátúval versenyez. Néhány hozzáértő riválisával is meg kell küzdenie, köztük a Ford Focus kombi és egy sor más futó és lovas modellel, köztük a Kia Ceed Sportswagon és a Skoda Octavia Combi. Ilyen illusztris társaságban a 308 SW otthonosan mozog, és most már rengeteg okunk van arra, hogy egy ilyet válasszunk a riválisok elé.

2022 Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Allure EAT8 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 1199 cm³

Maximális teljesítmény: 130 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 230 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: ftonthajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4636 mm

Szélesség: 1852 mm

Magasság: 1444 mm

Tengelytáv: 2675 mm

Tömeg, üresen: 1382 kg

Megengedett össztömeg: 1900 kg

Csomagtartó mérete: 608 liter, 1634 literre bővíthető a hátsó üléstámlák előrehajtásával

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 203 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.5 s (gyári), 6.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.8 l/100 km

Országúti: 5.5 l/100 km

Vegyes: 6.4 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: 5.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 125 g/km

Bővebb információ a Peugeot magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

ÉRTÉKELÉS
Forma, dizájn
93 %
Kialakítás
92 %
Teljesítmény
85 %
Kezelhetőség
90 %
Anyagminőség
90 %
Ár-érték arány
87 %
Előző cikkAz új generációs Ranger Raptor a Ford Performance globális erőfeszítéseinek köszönhetően állhat rajthoz a Baja 1000 futamon
Következő cikkElindult a tisztán elektromos meghajtású BMW iX1 sorozatgyártása
teszt-peugeot-308-sw-1-2-puretech-allure-eat8-van-meg-letjogosultsaga-a-sportkombinakMerész, igyanakkor tradicionális elemekt hordoz az új Peugeot 308 SW minden porcikájában.