AutóAddikt Újdonságok Új lehetőségek nyílnak a Lexus LC 500h új Multi Stage Hybrid technológiája...

Új lehetőségek nyílnak a Lexus LC 500h új Multi Stage Hybrid technológiája által

A Lexus főmérnöke, Koji Sato a egy átfogó beszélgetés keretein belül magyarázza el, mitől is számít forradalminak a Lexus új luxuskupéjához kifejlesztett full hybrid technológia.

lexus-lc-500-h-hatso-autoaddikt

Lexus Europe: Az LC 500h kupé lenyűgöző formaterve számos fórumon elismerésben részesült, ám a lemezek alatt rejlő hajtás sem kevésbé forradalmi. El tudná mondani, hogy az új Multi Stage Hybrid rendszer fejlesztése során milyen célkitűzésekre törekedtek?

Koji Sato: A múltban a hybrid elsősorban a környezetbarát működtetés szinonimája volt. Szerettünk volna módosítani ezen a felfogáson, és megalkotni egy teljes mértékben teljesítmény-orientált hajtásláncot.”

Ehhez újabb szintre emeltük az úttörő Lexus Hybrid Drive hajtási technológiát, és a V6-os benzinmotort, valamint a villanymotor/generátor egységet egy automata sebességváltóval egészítettük ki. Így tudtunk létrehozni egy olyan rendszert, amely jóval közvetlenebbül reagál a vezető utasításaira, miközben megőrzi a Lexus full hybrid modellektől megszokott finom, takarékos működését.

Lexus Europe: Ez nyilvánvalóan nagyon összetett feladat volt. Melyek voltak a legnagyobb kihívások, amelyekkel az új rendszer fejlesztése során szembe kellett nézniük?

Koji Sato: A legnagyobb, leküzdendő akadály az volt, hogy megalkossuk az új hajtáslánc vezérlő rendszerét. Olyan szerkezetre volt szükség, amely kivételesen kezes, robbanékony vezethetőséget kínál a szerpentinen éppúgy, mint az autópályán. Az általunk elvárt, sportos kezelhetőség elérése érdekében ki kellett aknáznunk a villanymotorokra jellemző ‘azonnali nyomatékkifejtést’. Ezt nem más tette lehetővé, mint az új automata sebességváltó.”

Lexus Europe: Várakozásai szerint milyen élmények várnak a pilótára az LC 500h volánja mögött?

Koji Sato: Az autó pontosan azt teszi, amit vezetője elvár tőle. Ha sportos hangulatban van, kihasználhatja az azonnali, lineáris nyomatékkifejtést. Elinduláskor több nyomaték áll a vezető rendelkezésére, mint a Lexus V8-as Hybrid hajtásláncában, ugyanakkor a Multi Stage Hybrid rendszer azt is lehetővé teszi, hogy nagyobb sebességgel haladjunk tisztán elektromos üzemben.”

Ez az első olyan Lexus hybrid a világon, amely képes kipörgetni hátsó kerekeit, ami jól példázza a rendelkezésre álló, elemi erő mértékét.

Lexus Europe: A Multi Stage Hybrid rendszer működésében kulcsszerepet játszó automata sebességváltót a hybrid erőátviteli egység mögé építették be. A váltómű négyfokozatú, érzésre mégis olyan, mintha tízfokozatú váltóművet használna a vezető. Ez hogyan lehetséges?

Koji Sato: Akárcsak a legjobb atléták, a valódi sportautók is tökéletes ritmusuknak köszönhetik lenyűgöző teljesítményüket. Azt szerettük volna, hogy az LC 500h ugyanazt az alapvető filozófiát kövesse, mint a V8-as motorral és 10-fokozatú automata sebességváltóval szerelt LC 500.”

„A tökéletes ritmust kutatva jutottunk arra, hogy a tíz fokozat az ideális. Lehetett volna kilenc vagy tizenegy is, ám a kiterjedt tesztvezetések során a tíz bizonyult a legharmonikusabbnak.”

Lexus Europe: Az LC 500h 229 lóerős, 3,5 literes, Atkinson-ciklusú V6-os benzinmotorjának alapját a GS 450h-ból ismerős erőforrás adja. Hogyan módosították ehhez az egyedülálló feladathoz?

Koji Sato: A motor széles körű módosításokat követően került bele az LC 500h-ba. Fontos, hogy megnöveltük a maximális fordulatszámát. Amíg például a GS 450h fedélzetén legfeljebb 6000/perc fordulatszámra képes, itt elforog akár 6600/percig is, miközben megőrzi az Atkinson-ciklusból adódó takarékosságát.”

Lexus Europe: A hajtáslánc lenyűgöző hangja szervesen hozzátartozik az LC 500h által kínált, semmihez sem fogható vezetési élményhez. Hogyan érték ezt el?

Koji Sato: „A hangzást a Lexus munkatársai fejlesztették ki. Ugyanazt az elvet követtük, mint az LFA esetében: egyedülállóan harmonikus hangzásra törekedtünk, amelyet az egyes Lexus modelleken megtalálható aktív hangszabályozási rendszer helyett a motor természetes hangja, valamint a kipufogó rendszerben elhelyezett, szabályozható akusztikai szelepek együttesen biztosítanak.”

„Sikeresen létrehoztuk azt a karakteres Multi Stage Hybrid hangzást, amely lineárisan követi a gázadagolást, folyamatosan gyorsítva akár a legfelső fordulatszám-tartományokig.

Lexus Europe: Miért alkalmaztak – a Lexus full hybridek történetében elsőként – lítium-ion akkumulátort?

Koji Sato: „A megoldás számos előnnyel járt, a helykihasználástól a menetdinamikáig.

A rendszer kompakt, így több hely jut a csomagoknak, míg kis tömege (mindössze 50 kg) révén optimalizálhattuk a tömegelosztást és az autó perdületi tehetetlenségét.”

Lexus Europe: A Multi Stage Hybrid rendszer más Lexus modelleken is megjelenik majd?

Koji Sato: Habár jelen pillanatban még nem mondhatunk biztosat, várakozásunk szerint a jövőben ezt a hajtásláncot kaphatják meg a Lexus nagyobb orrmotoros, hátsókerék-hajtású típusai.”